Data: 2009-03-17 06:46:13 | |
Autor: plusz | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
czy kto¶ z grupowiczów orientuje siê jaki wp³yw ma ³adunek samolotu na
zu¿ycie paliwa ale uwzglêdniaj±c jedynie lot na wysoko¶ci i z prêdko¶ci± przelotow±? pomijamy start i l±dowanie. Czy ten sam samolot pe³ny pasa¿erów i baga¿y oraz pusty bêdzie konsumowa³ tyle samo paliwa czy inn± ilo¶æ? Je¶li inn±, to dlaczego, skoro si³a no¶na zale¿y od prêdko¶ci? -- plusz.pl |
|
Data: 2009-03-17 13:55:04 | |
Autor: waldemarkluk | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
On 17 Mar, 14:46, plusz <pluszpica...@googlemail.com> wrote:
czy kto¶ z grupowiczów orientuje siê jaki wp³yw ma ³adunek samolotu na przy sta³ym wspó³czynniku tarcia ciê¿ar zwiêksza opór |
|
Data: 2009-03-17 14:34:00 | |
Autor: | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
plusz <pluszpicassa@googlemail.com> napisa³(a):
czy kto=B6 z grupowicz=F3w orientuje si=EA jaki wp=B3yw ma =B3adunek samolo= Si³a no¶na zale¿y nie tylko od prêdko¶ci. Równie¿ od wspó³czynnika si³y no¶nej, gêsto¶ci powietrza i powierzchni skrzyde³. Je¿eli lot ma byæ lotem poziomym, to dla wiêkszej masy samolotu musimy wytworzyæ wiêksz± si³ê no¶n±, aby si³y te siê równowa¿y³y. Przy tej samej prêdko¶ci i tej samej gêsto¶ci powietrza mo¿emy wp³ywaæ na jeszcze jeden element wzoru czyli na wspó³czynnik si³y no¶nej, który w praktyce zale¿y od k±ta natarcia skrzyde³. Przy wiêkszej masie i tej samej prêdko¶ci k±t natarcia musi byæ wiêkszy dla wytworzenia wiêkszej si³y no¶nej. Skoro wiêkszy k±t natarcia to wiêksza si³a no¶na, ale i wiêksze opory. Skoro wiêksze opory to i wiêksze zu¿ycie paliwa. Ufff...mam nadziejê, ¿e kto¶ co¶ z tego zrozumie, bo pro¶ciej chyba siê nie da :) -- |
|
Data: 2009-03-17 17:05:35 | |
Autor: Jaroslaw Manek | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
U¿ytkownik <cloudynek@WYTNIJ.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:gpocco$h09$1inews.gazeta.pl... plusz <pluszpicassa@googlemail.com> napisa³(a):samolo= > tu napr=EAdko=B6ci= > ?wspó³czynnik si³y no¶nej, który w praktyce zale¿y od k±ta natarcia skrzyde³. G³owy za to nie dam ale my¶lê, ¿e jest trochê inaczej. Za³o¿yæ mo¿na, ¿e samolot bêdzie siê porusza³ z prêdko¶ci± optymaln±. Dla Vopt przy ró¿nym ciê¿arze, k±t natarcia bêdzie ten sam, zmieniaæ siê bêdzie warto¶æ tej prêdko¶ci i prêdko¶æ opadania. Widaæ to na wykresie 4.2 tutaj: http://zmold.meil.pw.edu.pl/mech_lot/ml_i/proj-04.pdf , który pokazuje biegunowe prêdko¶ci (linie 1,2,3) dla ró¿nego ciê¿aru. Wynika z tego, ¿e dla utrzymania lotu poziomego trzeba wiêcej energii. Przyczyna tkwi faktycznie w zwiêkszonym oporze ale nie wynikaj±cym ze zmiany k±ta natarcia, tylko ze zwiêkszenia prêdko¶ci optymalnej. ¯eby by³o ciekawiej mo¿na rozpatrzeæ przypadek, w którym statek utrzymuje tê sam± prêdko¶æ bez wzglêdu na ciê¿ar. Wtedy z wykresu mo¿na odczytaæ, ¿e k±t natarcia faktycznie bêdzie musia³ byæ wiêkszy. Ale czy samolot pasa¿erski bêdzie lata³ z inn± prêdko¶ci± ni¿ Vopt, to pewnie zale¿y od tego jak wygl±daj± te wykresy dla konkretnego samolotu. -- Pozdrawiam Jaros³aw Manek |
|
Data: 2009-03-17 15:29:43 | |
Autor: Robakks | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
"plusz" <pluszpicassa@googlemail.com> news:71616156-fdd4-4683-a94e-f08b9b5aab44j35g2000yqh.googlegroups.com... czy kto¶ z grupowiczów orientuje siê jaki wp³yw ma ³adunek samolotu na Najlepiej to o co pytasz zrozumieæ na przyk³adzie helikoptera wiedz±c, ¿e si³a no¶na wytworzona przez ¶mig³a helikoptera jest przeciwnie skierowana do ciê¿aru - a wiêc im wiêkszy ciê¿ar tym szybciej musz± obracaæ siê ¶mig³a i zu¿ywaæ wiêcej paliwa. :-) Samolot te¿ chcia³by sobie opadaæ i zwalniaæ prêdko¶æ bowiem si³a no¶na tworzy siê kosztem prêdko¶ci, wiêc aby utrzymaæ prêdko¶æ i pu³ap trzeba u¿yæ si³y proporcjonalnej do ciê¿aru. Twoje pytanie: Je¶li inn±, to dlaczego, skoro si³a no¶na zale¿y od prêdko¶ci? Moja odpowied¼: Ciê¿szy samolot zu¿ywa wiêcej paliwa na utrzymanie prêdko¶ci. :-) Edward Robak* z Nowej Huty ~>°<~ mi³o¶nik m±dro¶ci .. . . made by crosspost: pl.sci.filozofia,pl.rec.lotnictwo |
|
Data: 2009-03-18 03:29:03 | |
Autor: bartosz.slepowronski | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
On Mar 17, 2:29 pm, "Robakks" <Roba...@gazeta.pl> wrote:
Ciê¿szy samolot zu¿ywa wiêcej paliwa na utrzymanie prêdko¶ci. :-) Na zmiany predkosci. Predkosc jest latwiej jest utrzymywac przy wiekszej masie - ale ciezszy musi leciec szybciej, bo potrzebuje wiekszej sily nosnej! :) Pozd BS |
|
Data: 2009-03-18 10:50:32 | |
Autor: | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
bartosz.slepowronski@gmail.com napisa³(a):
Bartoszu. Nie musi lecieæ szybciej. Post ni¿ej t³umaczê dlaczego. A w wielkim skrócie dlatego, ¿e zwiêkszenie si³y no¶nej uzyskujemy nie tylko poprzez zwiêkszenie prêdko¶ci. P=Cz*S*q*V2/2. Ka¿dy z tych elementów wp³ywa na P. -- |
|
Data: 2009-03-18 04:03:04 | |
Autor: bartosz.slepowronski | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
On Mar 18, 10:50 am, " " <cloudy...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
bartosz.slepowron...@gmail.com napisa³(a): Dokladnie tak. Przepraszam za uproszczenie :) Pozdrawiam BS |
|
Data: 2009-03-18 18:54:59 | |
Autor: Robakks | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
<bartosz.slepowronski@gmail.com> news:fc1305d4-0375-4a4f-b4d6-9ae1c7ab6ca9q11g2000yqh.googlegroups.com... On Mar 17, 2:29 pm, "Robakks" <Roba...@gazeta.pl> wrote: Ciê¿szy samolot zu¿ywa wiêcej paliwa na utrzymanie prêdko¶ci. :-) Na zmiany predkosci. A po co Ci zmiany prêdko¶ci? Przecie¿ plusz pisa³: "pomijamy start i l±dowanie", a wiêc pomijamy zmiany prêdko¶ci. :-) Robakks *°"½'´¨¢`ÿ.^:;~>¤<×÷-.,²¸ |
|
Data: 2009-03-19 14:51:05 | |
Autor: tompac | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
¶mig³owca A co to za wiedza? ;) Prêdko¶æ obrotowa wirnika smiglowca w czasie lot jest sta³a, zmienia sie tylko k±t natarcia ³opat |
|
Data: 2009-03-19 15:26:18 | |
Autor: Robakks | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
A co to To wyja¶nienie :-) |
|
Data: 2009-03-19 18:44:33 | |
Autor: tompac | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
Tylko czemu to wyjasnienie rozmija sie z rzeczywisto¶ci±?A co to |
|
Data: 2009-03-19 18:51:01 | |
Autor: Robakks | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
A co to To wyja¶nienie :-) Tylko czemu to wyjasnienie rozmija sie z rzeczywisto¶ci±? Postaw siê w roli pilota który musi utrzymaæ prêdko¶æ i pu³ap i napisz sk±d Twoja teoria, ¿e pisz±c o rzeczywisto¶ci rozmijam siê z rzeczywisto¶ci±? Robakks *°"½'´¨¢`ÿ.^:;~>¤<×÷-.,²¸ |
|
Data: 2009-03-19 15:22:35 | |
Autor: Robakks | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
"JasiekS" <jasieks.no.spam@please.poczta.onet.pl>
news:gpsvi7$iks$1news.onet.pl... "Robakks" <Robakks@gazeta.pl> Najlepiej to o co pytasz zrozumieæ na przyk³adzie helikoptera wiedz±c, ...relacje przyczyna-skutek. [...] Dok³adnie. Chodzi o relacje przyczyna-skutek. Przyczyn± jest ³adunek, a skutkiem zwiêkszenie zu¿ycia paliwa. Przy zachowaniu tej samej prêdko¶ci i tego samego pu³apu samolot bez ³adunku zu¿ywa mniej paliwa bo mniej traci energii na utrzymanie sta³ej prêdko¶ci. Robakks *°"½'´¨¢`ÿ.^:;~>¤<×÷-.,²¸ |
|
Data: 2009-03-17 17:07:22 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
Dnia Tue, 17 Mar 2009 06:46:13 -0700 (PDT), plusz napisa³(a):
Czy ten sam samolot pe³ny pasa¿erów i baga¿y oraz pusty bêdzieNie, wiecej. Tak, lecz by ciê¿ki samolot lecia³ poziomo z t± sam± prêdko¶ci± co pusty, musi lecieæ przy wiêkszym k±cie natarcia skrzyde³, co powoduje niezbêdny wzrost si³y no¶nej ale i oporu czo³owego. W³a¶nie na pokonanie tego dodatkowego oporu pójdzie dodatkowe paliwo. -- Jacek |
|
Data: 2009-03-17 17:20:43 | |
Autor: Sqeeb | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ ycie paliwa | |
On Tue, 17 Mar 2009 17:07:22 +0100
Jacek Maciejewski <jacmacwytnij@o2.pl> wrote: > Czy ten sam samolot pe³ny pasa¿erów i baga¿y oraz pusty bêdzie Ja wiem, ¿e wszyscy macie racje, ale to przecie¿ mo¿na pro¶ciej wyt³umaczyæ... Si³a no¶na i si³a ciê¿ko¶ci dzia³aj± w tej samej p³aszczy¼nie, wiêc przyrost ciê¿ko¶æ musi poci±gn±æ za sob± przyrost si³y no¶nej(która zale¿y od prêdko¶ci) albo inaczej zaczniemy opadaæ. -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-03-17 17:31:16 | |
Autor: | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
Drogi Jacku.
Si³a no¶na zale¿y M.IN. od prêdko¶ci. Przy tej samej prêdko¶ci wiêksz± si³ê no¶n± zapewni± nam wiêksza gêsto¶æ powietrza lub wiêksza powierzchnia skrzyde³ lub wiêkszy k±t natarcia (wspó³czynnik si³y no¶nej). Równanie na si³ê no¶n± sk³ada siê wiêc z kilku elementów i nie mo¿na go sprowadziæ do twierdzenia, ¿e zale¿y ona jedynie od prêdko¶ci, bo to nieprawda. Zwiêkszone zu¿ycie paliwa ciê¿kiego samolotu nie wynika z wiêkszej prêdko¶ci, lecz z wiêkszego oporu, który jest skutkiem ubocznym wytworzenia wiêkszej si³y no¶nej poprzez zwiêkszenie k±ta natarcia skrzyd³a. -- |
|
Data: 2009-03-17 17:32:53 | |
Autor: | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
<cloudynek@WYTNIJ.gazeta.pl> napisa³(a):
Drogi Jacku. Oj przepraszam. Powinno byæ DROGI SQEEBie :) -- |
|
Data: 2009-03-17 20:35:11 | |
Autor: Sqeeb | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ ycie paliwa | |
On Tue, 17 Mar 2009 17:32:53 +0000 (UTC)
" " <cloudynek@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote: > Si³a no¶na zale¿y M.IN. od prêdko¶ci. Przy tej samej prêdko¶ci wiêksz± si³ê Dziêkuje za wyja¶nienie, ale nie krzycz na mnie ;-p -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-03-17 21:50:08 | |
Autor: J.F. | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
U¿ytkownik "plusz" <pluszpicassa@googlemail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:71616156-fdd4-4683-a94e-f08b9b5aab44j35g2000yqh.googlegroups.com...
czy kto¶ z grupowiczów orientuje siê jaki wp³yw ma ³adunek samolotu na Lotnicy twierdza ze ma. Stad np optymalizacja tankowan paliwa. Czy ten sam samolot pe³ny pasa¿erów i baga¿y oraz pusty bêdzie Je¶li inn±, to dlaczego, skoro si³a no¶na zale¿y od prêdko¶ci? Ale opory tez zaleza od predkosci. No i sila nosna zalezy od kata ustawienia plata. Opory tez. J. |
|
Data: 2009-03-18 18:36:55 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
"plusz" <pluszpicassa@googlemail.com> wrote czy kto¶ z grupowiczów orientuje siê jaki wp³yw ma ³adunek >samolotu na Wyt³umaczyæ mo¿na prosto: wiêkszy ciê¿ar - konieczna wiêksza si³a no¶na. ¯eby zwiêkszyæ s.n. to zwiêkszasz prêdko¶æ lub k±t natarcia, co z kolei powoduje wzrost oporu. Wiêkszy opór=wiêksze zu¿ycie paliwa |
|
Data: 2009-03-19 09:27:26 | |
Autor: JasiekS | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
U¿ytkownik "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@NOSPAM.o2.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:gprbfh$rjg$1z-news.wcss.wroc.pl... Wyt³umaczyæ mo¿na prosto:kolei powoduje wzrost oporu. Brawo! Jako JEDYNY (do tej pory) w w±tku uchwyci³e¶ relacje przyczyna-skutek. Panowie awiatorzy, si³a no¶na (i inne pochodne si³y aerodynamiczne) nie zale¿y od wzoru, tylko od fizyki. Celem æwiczenia jest lot na sta³ej wysoko¶ci, ze sta³± prêdko¶ci±. Dalej to ju¿ staruszek Newton... -- JasiekS |
|