remont - piec, instalacja?

Data: 2009-04-03 23:05:24
Autor: ltd440
remont - piec, instalacja?
Szanowni,
robię generalny remont w domu sprzed 25 lat. Będę zmieniał stary piec węglowy na gazowy, wymiana starych grzejników na konwektorki. Powiedzcie, czy Waszym zdaniem wymieniać całą instalację C.O. czy podpiąć piec i nowe grzejniki pod instalację, która już jest? Jaką żywotność mają rury (zwykłe, stalowe) - kładzione na początku lat '80 ?

Data: 2009-04-04 10:08:46
Autor: J23
remont - piec, instalacja?

Użytkownik "ltd440" <ltd440@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:1562.0000007b.49d67a14newsgate.onet.pl...
[...]

Instalcja do pieca gazowego jest inna.
Musisz mieć zamknięty obieg z przeponowym
naczyniem wzbiorczym (przeważnie wewnatrz kotła),
a do pieca węglowego jest obieg otwarty ze zbiornikiem
w najwyższym punkcie instalacji.
Ponadto nie wiem jaka ta instalacja, ale do pieca węglowego
raczej były stosowane rury o większej średnicy i ilość
wody w takiej instalacji była dużo większa niż w tej do
pieców gazowych, co może wpływać na koszty ogrzewania.
Poza tym sprawa korozji i kamienia -  piec gazowy jest drogim
"bajerem" i  raczej bym odradzał stosowania go w połączeniu
ze starą instalacją z rur stalowych.
Proponuję zrobić nową instalację, a stare rury obciąć i zostawić w ścianie.
Nowa inst. najlepiej systemem rozdzielaczowym.
W nowych domach zwykle rury chowa się w posadzce, ale można
tez puścić po ścianie, albo wykuc bruzdę w ścianie.
Jeśli instalację wykonasz z rur PeX-AL-Pex to koszt instalacji
w porównaniu do kosztu pieca i grzejników bedzie niewielki.
Najdroższe są złączki zaś sama rura jest dość tania.
Instalacja w miedzi to juz trochę większy wydatek, a sprawować
będzie się tak samo jak ta z PCV. tylko dodatkowo trzeba uważać
na rodzaj grzejników z uwagi na korozję (połączenie AL i Cu).

Pzdr
J23

Data: 2009-04-04 22:16:17
Autor: ltd440
remont - piec, instalacja?

> [...]

będzie się tak samo jak ta z PCV. tylko dodatkowo trzeba uważać
na rodzaj grzejników z uwagi na korozję (połączenie AL i Cu).

Dzieki za radę!

Data: 2009-04-07 14:45:39
Autor: Jackare
remont - piec, instalacja?
Użytkownik <ltd440@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:1562.000001c1.49d7c011newsgate.onet.pl...

> [...]

będzie się tak samo jak ta z PCV. tylko dodatkowo trzeba uważać
na rodzaj grzejników z uwagi na korozję (połączenie AL i Cu).

Pamiętaj że wszystkie rury z tworzyw sztucznych nie lubia temperatury powyżej 90 st C. Taka temperatura może się w pewnych sytuacjach wytworzyć w instalacji z kotłem na paliwo stałe, co może skutkować degeneracją tworzywa lub skręceniem rur. Jeżeli chodzi o pex, masz do dyspozycji właściwie dwie średnice 20 i 16 mm. To dobre na gałązki do grzejników, ale do rozdzielaczy czymś trzeba też wodę doprowadzić. Korozja występuje nie tylko przy łączeniu Al i Cu ale także przy łączeniu Cu i Fe ! Istotne znaczenie dla powstawania korozji ma tu kierunek przepływu wody i aby ją wyeliminować trzeba stosować odpowiednie izolatory.
--
Jackare

remont - piec, instalacja?