Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo   »   rekojmia, wady towaru

rekojmia, wady towaru

Data: 2009-09-16 21:44:37
Autor: jarek
rekojmia, wady towaru
Witam!
Mam taki teoretyczny problem. Prowadzę sklep meblowy, zastanawia mnie taka kwestia dotycząca niezgodności towaru z umową i dalszym ciągiem sprawy ale juz z producentem.
Pierwsza część dotyczy kwestii pomiędzy mną a klientem, ktoś kupuje meble, po powiedzmy 1,5 roku coś tam pęka, rozsypuje sie czy cos jeszcze innego. Powiedzmy, że klient zada wymiany towaru, wymieniam na nowy, sprawa zakończona od tej strony.
Teraz producent staje okoniem i nie chce przyjąć ode mnie takiej reklamacji, pomiędzy przedsiebiorcami obowiązuje termin rękojmi (wg KC) który trwa rok. Czyli minął termin. Moje pytanie polega na tym, czy dobrze rozumuje, ze jesli producent odmowi wymiany, to jestem na przegranej pozycji, bo minal ten termin? A moze obowiązują tutaj jakies inne przepisy?
Oczywiście sytuacja jest teoretyczna, ale ciekawa, bo jesli nastapiłaby, to sprzedawca w sklepie może wymieniać towar na nowy (bo tak moze zadac konsument) i zostanie z zepsutym towarem i niemożliwoscia naprawy/zwrotu do producenta.
dziekuje za pomoc

Jarek

Data: 2009-09-16 22:09:22
Autor:
rekojmia, wady towaru
Pierwsza część dotyczy kwestii pomiędzy mną a klientem, ktoś kupuje meble, po powiedzmy 1,5 roku coś tam pęka, rozsypuje sie czy cos jeszcze innego. Powiedzmy, że klient zada wymiany towaru, wymieniam na nowy, sprawa zakończona od tej strony.
Teraz producent staje okoniem i nie chce przyjąć ode mnie takiej reklamacji,

Może jest nieuzasadniona? Możecie mieć różne zdania w jej ocenie.

pomiędzy przedsiebiorcami obowiązuje termin rękojmi (wg KC) który trwa rok. Czyli minął termin.

Skoro wydłużyłeś okres rękojmi do 1,5 roku (czy coś stoi na przeszkodzie, by zaproponować nabywcy dłuższy okres niż okreslony w art. 586 KC?) to Twój problem, nie dostawcy. Inaczej dawałbyś kupującemu 10 lat rękojmi, po 10 latach klient oddawałby Ci mebel, a Ty żądałbyś oddania kasy od swojego dostawcy. Przy odrobinie kombinatorstwa byłby to złoty biznes dla Ciebie.


Lepiej jest, kiedy nabywcą jest konsument. Tu warto rzucić okiem na art. 12 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ale to tak przy okazji, pytałeś bowiem o rękojmię (czyli sprzedaż nie-konsumencką).

Data: 2009-09-16 22:39:57
Autor: jarek
rekojmia, wady towaru

Użytkownik <sympatyczna_poczta_a@amorki.pl> napisał w wiadomości news:h8rglu$q3a$1news.onet.pl...
Lepiej jest, kiedy nabywcą jest konsument. Tu warto rzucić okiem na art. 12 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ale to tak przy okazji, pytałeś bowiem o rękojmię (czyli sprzedaż nie-konsumencką).

No przecież napisałem, ze jest konsument który korzysta z prawa że towar jest niezgodny z umową czyli z ustawy i ma ustawowy termin 2 lata i jestem ja i producent gdzie producent odpowiada 1 rok wg KC (rekojmia). I stad ta rozbieznosc.
Producent moze zgodzic sie ze mna a potem zmienic zdanie. Czesto nie ma czasu na ogledziny producenta, termin jaki mnie obowiazuje to dwa tygodnie, poza tym ja przywołuje tutaj sytuacje ekstremalna.
Bo jak rozumiem prawidlowo ścieżka jest nastepujaca konsument ->sprzedawca -> producent, ale nie zgadzaja sie terminy, bo wczesniej wygasa zobowiazanie producenta wzgledem sprzedawcy niz sprzedawcy wzgledem konsumenta.

Jarek

JArek

Data: 2009-09-16 22:54:21
Autor:
rekojmia, wady towaru
No przecież napisałem, ze jest konsument który korzysta z prawa że towar jest niezgodny z umową czyli z ustawy i ma ustawowy termin 2 lata i jestem ja i producent gdzie producent odpowiada 1 rok wg KC (rekojmia). I stad ta rozbieznosc.

Wybacz, przeczytałem jeszcze raz i nie znalazłem w nim słowa "konsument". Możesz mi wskazać je palcem? Piszesz o niezgodności towaru z umową. A myślisz że jaki jest zwykle powód reklamowania z tytułu rękojmi?

Pytałeś o rekojmię, dostałeś odpowiedź dot. rękojmi. Nie czytam w Twoich myślach, a jedynie to, co napisałeś.

Data: 2009-09-17 08:53:02
Autor: jarek
rekojmia, wady towaru

Użytkownik <sympatyczna_poczta_a@amorki.pl> napisał w wiadomości news:h8rja9$23c$1news.onet.pl...
Wybacz, przeczytałem jeszcze raz i nie znalazłem w nim słowa "konsument". Możesz mi wskazać je palcem? Piszesz o niezgodności towaru z umową. A myślisz że jaki jest zwykle powód reklamowania z tytułu rękojmi?

Ostatni akapit.

Pytałeś o rekojmię, dostałeś odpowiedź dot. rękojmi. Nie czytam w Twoich myślach, a jedynie to, co napisałeś.

Rękojmia nie dotyczy przeciez konsumenta, tylko występuje miedzy przedsiebiorstwami.

Jarek

Data: 2009-09-17 06:58:07
Autor: januszek
rekojmia, wady towaru
jarek napisał(a):

Rękojmia nie dotyczy przeciez konsumenta, tylko występuje miedzy przedsiebiorstwami.

A skad taki wniosek?

j.

Data: 2009-09-17 09:31:47
Autor: jarek
rekojmia, wady towaru

Użytkownik "januszek" <januszek@polska.irc.pl> napisał w wiadomości news:slrnhb3nfu.29m.januszekgimli.mierzwiak.com...
jarek napisał(a):

Rękojmia nie dotyczy przeciez konsumenta, tylko występuje miedzy
przedsiebiorstwami.

A skad taki wniosek?

Posiłkowałem się m.in. tym (zaraz na górze):
http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C4%99kojmia
Pisze tam, ze jeśli chodzi o konsumentow stosuje sie przepisy ustawy  o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Jarek

Data: 2009-09-17 09:50:47
Autor: januszek
rekojmia, wady towaru
jarek napisał(a):

Rękojmia nie dotyczy przeciez konsumenta, tylko występuje miedzy
przedsiebiorstwami.

A skad taki wniosek?

Posiłkowałem się m.in. tym (zaraz na górze):
http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C4%99kojmia
Pisze tam, ze jeśli chodzi o konsumentow stosuje sie przepisy ustawy  o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Tu ok ale druga część: "tylko występuje miedzy przedsiebiorstwami" moim zdaniem prawdą nie jest.

j.

Data: 2009-09-17 16:24:34
Autor: Marcin Debowski
rekojmia, wady towaru
On 2009-09-17, januszek <januszek@polska.irc.pl> wrote:
jarek napisał(a):
Rękojmia nie dotyczy przeciez konsumenta, tylko występuje miedzy przedsiebiorstwami.
A skad taki wniosek?

1. Dla ruchomości rękojmia nie dotyczy konsumenta.
2. Nie, nie wystepuje wyłącznie między przedsiębiorcami.

--
Marcin

Data: 2009-09-17 00:35:29
Autor: SP1 QXL
rekojmia, wady towaru
Producent moze zgodzic sie ze mna a potem zmienic zdanie. Czesto nie ma czasu na ogledziny producenta, termin jaki mnie obowiazuje to dwa tygodnie, poza tym ja przywołuje tutaj sytuacje ekstremalna.

Ze co? W ciagu 2 tygodni masz poinformować konsumenta, w jakim terminie bedzie rozpatrzone roszczenie. A samo rozpatrzenie nie ma ograniczenia IMHO.


TL

Data: 2009-09-17 07:35:29
Autor: Marcin Debowski
rekojmia, wady towaru
On 2009-09-16, SP1 QXL <sp1qxl@sp1qxl.pl> wrote:
Producent moze zgodzic sie ze mna a potem zmienic zdanie. Czesto nie ma czasu na ogledziny producenta, termin jaki mnie obowiazuje to dwa tygodnie, poza tym ja przywołuje tutaj sytuacje ekstremalna.
Ze co? W ciagu 2 tygodni masz poinformować konsumenta, w jakim terminie bedzie rozpatrzone roszczenie. A samo rozpatrzenie nie ma ograniczenia IMHO.

Sprzedawca ma się ustosunkować w tym czasie do żądania, czyli np. do żądania naprawy bądź wymiany. Ma więc w tym czasie poinformować czy uznaje roszczenie czy tez nie. Innymi słowy, przedpiśca ma rację.

--
Marcin

Data: 2009-09-17 09:53:24
Autor: Liwiusz
rekojmia, wady towaru
SP1 QXL pisze:
Producent moze zgodzic sie ze mna a potem zmienic zdanie. Czesto nie ma czasu na ogledziny producenta, termin jaki mnie obowiazuje to dwa tygodnie, poza tym ja przywołuje tutaj sytuacje ekstremalna.

Ze co? W ciagu 2 tygodni masz poinformować konsumenta, w jakim terminie bedzie rozpatrzone roszczenie. A samo rozpatrzenie nie ma ograniczenia IMHO.


   W ciągu dwóch tygodni trzeba się ustosunkować do reklamacji. Informacja, że roszczenie będzie rozpatrzone za kolejny miesiąc nie jest ustosunkowaniem się. W tym czasie należy zatem albo reklamację uznać, albo odrzucić. W praktyce lepiej odrzucić, pozostawiając sobie jeszcze jakiś czas na ewentualną zmianę zdania, w zależności od rozmów z producentem.

--
Liwiusz

Data: 2009-09-17 00:07:39
Autor: Andrzej Lawa
rekojmia, wady towaru
jarek pisze:

Pierwsza część dotyczy kwestii pomiędzy mną a klientem, ktoś kupuje meble, po powiedzmy 1,5 roku coś tam pęka, rozsypuje sie czy cos jeszcze innego.

Pamiętaj, że po pół roku to klient (zakładam, że to konsument?) musi
udowodnić, że wada istniała w chwili zakupu.

Data: 2009-09-17 12:35:42
Autor: wombi
rekojmia, wady towaru
Andrzej Lawa pisze:
jarek pisze:

Pierwsza część dotyczy kwestii pomiędzy mną a klientem, ktoś kupuje meble, po powiedzmy 1,5 roku coś tam pęka, rozsypuje sie czy cos jeszcze innego.

Pamiętaj, że po pół roku to klient (zakładam, że to konsument?) musi
udowodnić, że wada istniała w chwili zakupu.

Przed sądem tak ale w postępowaniu reklamacyjnym już nie. Domaganie się od klienta - po upływie 6 miesięcy od wydania towaru - przedstawienia dowodu np. w postaci ekspertyzy jakiegoś serwisu, że rzecz ma wady może być uznana za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

Na stronie http://uokik.gov.pl/pl/orzecznictwo_prezesa_uokik/decyzje_prezesa/
wyszukaj decyzję nr 1/2009 przeciwko Media Markt.

Data: 2009-09-17 05:42:41
Autor: Marcin Debowski
rekojmia, wady towaru
On 2009-09-16, jarek <jarek@jarek.pl> wrote:
Mam taki teoretyczny problem. Prowadz? sklep meblowy, zastanawia mnie taka kwestia dotycz?ca niezgodno?ci towaru z umow? i dalszym ci?giem sprawy ale juz z producentem.
Pierwsza cz??? dotyczy kwestii pomi?dzy mn? a klientem, kto? kupuje meble, po powiedzmy 1,5 roku co? tam p?ka, rozsypuje sie czy cos jeszcze innego. Powiedzmy, ?e klient zada wymiany towaru, wymieniam na nowy, sprawa zako?czona od tej strony.

Jeśli kient to konsument, to możesz po upływie 6'ciu miesięcy podnieść kwestię wykazania, że wada istniała w momencie wydania towaru. Odbywa się to z lekka na zasadzie blefu i ryzyka, bo jeśli z braku takiego dowodu odrzucisz reklamacje, to klient wciąż może pójść do sądu, przedstawić tam ten dowód i wygrać narażając Cię na dodatkowe koszty. Ryzyko związane jest z tym, że musisz oceniac, czy ma szanse to udowodnić. Do 6ciu miesięcy to Ty masz przedstawić taki dowód (że towar był zgodny z umową). Jeśli klient nie jest konsumentem to obowiązuje rękojmia - zwykle roczna, ale można ją zupełnie w momencie sprzedaży wyłączyć.

Teraz producent staje okoniem i nie chce przyj?? ode mnie takiej reklamacji, pomi?dzy przedsiebiorcami obowi?zuje termin r?kojmi (wg KC) który trwa rok.

Jeśli jej nie wyłączono. Ale jeśli uznałeś reklamację z tyt. niezgodności z umową to obowiązuje Art. 12. (Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz. U. 141 poz. 1176)): 1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o skutkach niewykonania zobowiązań.
2. Roszczenie zwrotne przewidziane w ust. 1 przedawnia się z upływem sześciu miesięcy; staje się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego, nie póĽniej jednak niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to uczynić.

--
Marcin

Data: 2009-09-17 08:56:31
Autor: jarek
rekojmia, wady towaru

Użytkownik "Marcin Debowski" <agatekun@INVALID.ml1.net> napisał w wiadomości news:hn28o6-me1.ln1ziutka.router...
1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru
konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od
któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania
lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do
odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego
o skutkach niewykonania zobowiązań.

O własnie to przeoczylem i o to mi chodzilo. Czyli po prostu producent odpowiada wraz ze mna, tylko jest dalej w kolejce. Najpierw konsument zalatwia to ze mna, a ja mam prawo dochodzic roszczen od producenta.
BArdzo dziekuje za pomoc.
Jarek

rekojmia, wady towaru

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona