Data: 2010-10-29 11:45:09 | |
Autor: BartekK | |
opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zĹ ? | |
Jest sobie pojazd "na firmÄ", osobowy, uĹźywany, amortyzowany w okresie 30miesiÄcy.
Wynika potrzeba zakupu opon zimowych, najlepiej wraz z felgami. "Czas Ĺźycia" opon w tym pojeĹşdzie w praktyce nie przekracza 1 sezonu. ZnajdujÄ w sieci odpowiedzi, Ĺźe oczywiĹcie, Ĺźe nie ma problemu, Ĺźe opony (zimowe) to normalny element eksploatacyjny i wrzuca siÄ go w koszty, jak zimowy pĹyn do spryskiwacza itp. Ale pojawia mi siÄ pewien problem. Komplet 4 opon (samych) to zdecydowanie >3500zĹ (netto, niestety taki urok takiego rozmiaru opony). Do tego felgi teĹź bÄdÄ >1500zĹ. Co w takim przypadku? KupowaÄ po jednej feldze, jednej oponie, na jednÄ fakturÄ? Czyli 8 faktur wrzuciÄ w koszty bez problemu i wyjaĹniania? Czy jeĹli kupiÄ 4 opony + 4 felgi na jednÄ fakturÄ ~5000 netto to mamy problem, bo ani to ulepszenie Ĺrodka trwaĹego amortyzowanego (bo bÄdzie uĹźywane mniej niĹź rok), ani osobny Ĺrodek trwaĹy... -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2010-10-29 17:31:34 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zĹ ? | |
On Fri, 29 Oct 2010, BartekK wrote:
Jest sobie pojazd "na firmę", osobowy, używany, amortyzowany w okresie 30miesięcy. IMVHO liczy się to, czy pojazd już był w coś takiego wyposażony, opony się zużyły i są wymieniane. Aczkolwiek wiem, że w praktyce nikt (?) się nie przejmuje, pytanie o "ulepszenie" pozostaje otwarte, oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków ustawowych (co przy "typowych" samochodach osobowych nie zachodzi - patrz niżej). Ale pojawia mi się pewien problem. Komplet 4 opon (samych) to zdecydowanie 3500zł (netto, niestety taki urok takiego rozmiaru opony). Do tego felgi też będą >1500zł. Co w takim przypadku? IMO - proste jak drut kolczasty: wyposażenie. "składniki o jednostkowej wartości przekraczającej 1500 zł nie zaliczane do środków trwałych". Pasuje? - pasuje. Kupować po jednej feldze, jednej oponie, na jedną fakturę? Czyli 8 faktur wrzucić w koszty bez problemu i wyjaśniania? Nie widzę różnicy. A Ty chyba jakiś czas nie czytałeś ustawy ;) Przejrzyj wątki kilka lat wstecz (tak, choć to rzadkość, akurat te pozostają aktualne) - sprawa była wałkowa wte i wewte. Streszczę wnioski: - w przypadku usług i innych wkładów nierzeczowych, ustawa jasno i wyraźnie ustanawia limit *ROCZNY*. Rozbicie na 8 faktur nic tu nie zmieni - w przypadku "części składowych i peryferyjnych" (cytat z ustawy) mowa jest wyraźnie o koszcie JEDNOSTKOWYM, rozbicie na 8 faktur również nic nie zmieni Link: http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-dochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html ....art.22g.17 Czy jeśli kupię 4 opony + 4 felgi na jedną fakturę ~5000 netto to mamy problem, bo ani to ulepszenie środka trwałego amortyzowanego (bo będzie używane mniej niż rok), ani osobny środek trwały... A, to rozporządzenia o KPiR równie dawno nie czytałeś, marsz do poprawki ;) (par.3.7) Link: http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28357,1.html pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2010-10-29 22:42:26 | |
Autor: 'Tom N' | |
opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zĹ ? | |
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1010291719380.2620quad>:
On Fri, 29 Oct 2010, BartekK wrote: Jest sobie pojazd "na firmę", osobowy, używany, amortyzowany w okresie 30miesięcy. IMVHO liczy się to, czy pojazd już był w coś takiego wyposażony, IMHO pojazd, żeby został dopuszczony do ruchu (na warunkach PoRD), to przez chwilę powinien być wyposażony w 4 koła i kilka innych /specyfikantów/ ;P opony się zużyły i są wymieniane. No to patrzę w warunki ubezpieczenia AC i czytam -- od 1 listopada do 31 marca pojazd powinien być wyposażony w opony zimowe... Aczkolwiek wiem, że w praktyce Nie widzę niżej nic o tym, że gdy przyłapią(w razie gdy) mnie na letnich, w okresie podanym powyżej, to AC nie działa -- mam AC, czy nie mam od strony podatkowej? ;P Ale pojawia mi się pewien problem. Komplet 4 opon (samych) to zdecydowanie 3500zł (netto, niestety taki urok takiego rozmiaru opony). Do tego felgi też będą >1500zł. Co w takim przypadku? IMO - proste jak drut kolczasty: wyposażenie. Mnie nie, bo zapis brzmi 7) wyposażenie - rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych; P.S. Przepraszam, ale posłużyłem się linkiem, który podałeś -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] |
|
Data: 2010-10-30 08:30:43 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zĹ ? | |
On Fri, 29 Oct 2010, 'Tom N' wrote:
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1010291719380.2620quad>:[...] IMVHO liczy się to, czy pojazd już był w coś takiego wyposażony, O ile wiem, wyposażanie samochodów w komplet kół *osobno* do jazdy letniej i zimowej (albo jak kto woli: w dwa komplety kół o różnej ch-ce) nie jest nijak wymagane do dopuszczenia do ruchu, a tym samym mogę mieć poważne podejrzenie iż pojazd jest przystosowany tylko do jednej ch-ki, przystosowanie do pracy w innych warunkach niewątpliwie jest "wartością dodaną", a tym samym wypełnia warunek "ulepszenia podatkowego" (z wyjątkiem kwoty), cbdu opony się zużyły i są wymieniane. A co ma zawarcie odrębnej umowy do *nabycia środka trwałego*? To, że w wyniku takiej umowy *należy* go ulepszyć, w niczym nie uchybia faktowi ulepszenia :) Aczkolwiek wiem, że w praktyce Co Cię naszło w sprawie AC? CO KOGO OBCHODZI kwestia AC z p. widzenia kwalifikacji kosztu podatkowego, za wyjątkiem kiedy ów koszt wynika ze szkody rzecz jasna? Kupił gość samochód, nadający się do DG, jego sprawa, może amortyzować a wydatki zaliczać w koszt, może go również ulepszać. Zawarł umowę ubezpieczenia, jego sprawa, podatkowo zyskał tyle że w razie wypadku może wydatki na naprawę zaliczyć w koszt. Ale to, że w zawartej umowie sam sobie ograniczył możliwość korzystania z ubezpieczenia w okresie zimowym *jeśli nie ulepszy samochodu* w niczym nie wpływa na spełnienie (lub nie) warunków "ulepszenia"! Rzecz jasna, nie będzie spełnione kryterium kwotowe zaliczenia do ulepszenia, ale to tylko przy małych oponach :P "składniki o jednostkowej wartości przekraczającej 1500 zł nie To poproszę o wyjaśnienie *CO* nie pasuje. Bo jak chodzi o 1500 zł to przyznaję, brakuje (u mnie) słowa "ewidencjonowane" :> P.S. Ekhm... a przeprosiny to za co? ;) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2010-10-30 19:33:22 | |
Autor: 'Tom N' | |
opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zĹ ? | |
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1010300819370.2636quad>:
On Fri, 29 Oct 2010, 'Tom N' wrote: Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1010291719380.2620quad>:[...] O ile wiem, wyposażanie samochodów w komplet kół *osobno* do jazdy Czyli _podatkowo_ będzie lepiej się toczył na kołach z oponami A czy z oponami B od punktu X do punktu Y z prędkością odpowiadającą warunkom drogowym? Pominę szczegół, że opony zimowe wystarczają średnio na dwie zimy, a w lecie kończą się w okolicach maja, czyli jak ktoś kupił samochód w listopadzie (zimowe na osiach), to albo pojeździ do czerwca i kupi kolejne zimowe, które starczą do października, następnie kupi kolejne, które starczą do czerwca. Bo tak właśnie sugerujesz Gotfrydzie -- byle były "zimowe" i się zużyły Nie prościej założyć, że to są _po prostu_ opony, bez kompletu których pojazd samochodowy -- tak jak bez oleju silnikowego przejedzie jakiś krótki odcinek drogi. opony się zużyły i są wymieniane.No to patrzę w warunki ubezpieczenia AC i czytam -- od 1 listopada do 31 A co ma zawarcie odrębnej umowy do *nabycia środka trwałego*? Ma tyle, że decydując się na taką a nie inna umowę AC wynegocjowałeś komplet opon zimowych przy nabyciu środka trwałego" Tylko, że ten środek trwały, tak jak każdy normalny samochód osobowy ma cztery koła i ewentualnie piąte koło zapasowe To, że w wyniku takiej umowy *należy* go ulepszyć, w niczym nie Aczkolwiek wiem, że w praktyceNie widzę niżej nic o tym, że gdy przyłapią(w razie gdy) mnie na letnich, w Co Cię naszło w sprawie AC? Tak sobie rozmyślałem, czy AC za 5000PLN to w razie niczego to WNiP, koszt bezpośredni, czy ulepszenie -- a w razie czego i niespełnienia warunków AC to czy naprawa jest kosztem, czy nie ;P CO KOGO OBCHODZI kwestia AC z p. widzenia kwalifikacji kosztu Napisałem powyżej. Kupił gość samochód, nadający się do DG, jego sprawa, może amortyzować A teraz patrz niżej. To poproszę o wyjaśnienie *CO* nie pasuje."składniki o jednostkowej wartości przekraczającej 1500 zł nieMnie nie, bo zapis brzmi Art. 5a. 2) składnikach majątkowych - oznacza to aktywa w rozumieniu ustawy o rachunkowości... i z tamtej ustawy: 12) aktywach - rozumie się przez to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych, Jakoś mi nie pasuje, żeby opony *bez samochodu* spowodowały wpływ u np. krawcowej. -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] |
|
Data: 2010-11-02 00:40:29 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zĹ ? | |
On Sat, 30 Oct 2010, 'Tom N' wrote:
Bo tak właśnie sugerujesz Gotfrydzie -- byle były "zimowe" i się zużyły Nie, NIE TO. Twierdzę, że samochód ktory nigdy nie miał opon zimowych, po ich nabyciu doznaje "ulepszenia". Lepiej nadaje się do jazdy w zimie. Jeśliby jeszcze koszt jednostkowy przekraczał 3500 zł (o co w większych ciężarówkach nietrudno) to mamy i "ulepszenie podatkowe". Nie prościej założyć, że to są _po prostu_ opony Nie, bo to nie założenie, a skutek. A co ma zawarcie odrębnej umowy do *nabycia środka trwałego*? A jeśli je już nabyłeś i poddajesz amortyzacji to nie mam uwag. Wyraźnie zastrzegałem, że mowa o przypadku kiedy samochód NIE był w nie wyposażony. Co Cię naszło w sprawie AC? Oczywiście to drugie, bo niby czemu by miało być inaczej... Jakich CECH UŻYTKOWYCH nabywa samochód z okazji ubezpiecznie AC? Po zakupie opon zimowych zdecydowanie *lepiej jeździ* zimą. A po zakupie AC...? czy ulepszenie -- a w razie czego i niespełnienia warunków AC Warunek uzależniający wliczenia wydatków na naprawę w KUP nie uzależnie tego prawa od podatkowego sposobu zaliczenia AC :P CO KOGO OBCHODZI kwestia AC z p. widzenia kwalifikacji kosztu No to ja nie rozumiem. Oczywiście to jest stwierdzenie faktu a nie pytanie i godzę się z konsekwencjami ;) A teraz patrz niżej. Powyższy zapis nie zawiera istotnego słowa: "samoistnych". Znaczy "wływ majątkowy" wynikłu z aktywów *może* być uzależniony od istnienia innych czynników (bez względu na to czym one są) - a w szczególności, jak widzę nie ma zakazu aby ów "wpływ" mógł być uzależniony od posiadania innych aktówów w postaci reszty samochodu. pzdr, Gotfryd |
|