Data: 2011-08-29 16:39:08 | |
Autor: mar jan | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
watek obok gosc zazartowal zeby olej kujawski zamiast syntetyka w motur lac....
no ciekawy experyment by wyszedl. dla uproszczenia przyjmijmy ze chodzi o wolnossaka diesla starego typu. mercedesy golfy te sprawy... przy takim zalozeniu mozna by sie chyba mocno zdziwic ... jakyb sie okazalo ze olej wytrzyma do wymiany... czy tez silnik padnie stosunkowo szybko? pracuje ktos na zlomie i przetrenowal juz taki numer? -- |
|
Data: 2011-08-29 07:47:29 | |
Autor: Czarek Daniluk | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
On Aug 29, 4:39 pm, "mar jan" <nowy140WYTNI...@poczta.onet.pl> wrote:
watek obok gosc zazartowal zeby olej kujawski zamiast syntetyka w motur lac.... Raczej zakoksuje silnik w try miga ;) Nie od parady przy spalaniu go w komorze spalania zalecają lać dodatki zapobiegające koksowaniu ;) Pozdrawiam ! |
|
Data: 2011-08-29 16:57:24 | |
Autor: Pabl_o | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Użytkownik "mar jan" <nowy140WYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5a65.0000037c.4e5ba48cnewsgate.onet.pl... watek obok gosc zazartowal zeby olej kujawski zamiast syntetyka w motur lac.... Do wymiany raczej nie pociagnie ale norma jest stosowanie oleju roslinnego w silnikach przy wyczynach kaskaderskich. -- Picasso |
|
Data: 2011-08-29 17:36:47 | |
Autor: Przemysław Czaja | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Użytkownik "Pabl_o" watek obok gosc zazartowal zeby olej kujawski zamiast syntetyka w motur lac.... O ile mnie pamięć nie myli, kolega, który był mechanikiem w ekipie żużlowej prawił o tym, że silniki w maszynach są smarowane olejem rycynowym - teraz nawet pokusiłem się o sprawdzenie i oto co podaje wiki :) "Olej rycynowy stosowany jest również w olejach do silników spalinowych, jako dodatek uszlachetniający pracę silnika - zapewnia lepsze smarowanie." Może się okazać, że i "z pierwszego tłoczenia" da radę lepiej niż Castrol z tłoczenia trzeciego :) |
|
Data: 2011-08-29 21:17:35 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
W dniu 2011-08-29 17:36, Przemysław Czaja pisze:
"Olej rycynowy stosowany jest również w olejach do silników spalinowych, Rycynowy stosuje się w dwusuwach napędzanych metanolem. W benzynowych mixol, a w metanolowych rycynowy :) |
|
Data: 2011-08-29 21:51:32 | |
Autor: Michal | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Rycynowy stosuje się w dwusuwach napędzanych metanolem. Nie tylko do metanolu. Wysilone wysokoobrotowe dwusuwy (np. w gokartach) smarowane są olejami z dodatkiem rycyny - ma ona niesamowite własności niedostępne nawet w najlepszych syntetykach. http://www.kartweb.com/TechArt/Fuel/Oil.htm Michał |
|
Data: 2011-08-29 23:00:36 | |
Autor: PM | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
?> Nie tylko do metanolu.
Wysilone wysokoobrotowe dwusuwy (np. w gokartach) smarowane są olejami z dodatkiem rycyny modelarskie też. |
|
Data: 2011-08-30 08:06:08 | |
Autor: Ryszard G. | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:4e5be5cf$0$2449$65785112news.neostrada.pl... W dniu 2011-08-29 17:36, Przemysław Czaja pisze: a rzepakowy w obróbce mechanicznej ;) |
|
Data: 2011-08-29 17:32:26 | |
Autor: Olo | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
On 2011-08-29 16:39, mar jan wrote:
watek obok gosc zazartowal zeby olej kujawski zamiast syntetyka w motur lac.... podobno Kujawski wytrzymuje nawet do 30000 km, a Wy go głupki na patelnię lejecie... ;) |
|
Data: 2011-08-30 08:12:06 | |
Autor: Andy Niwiński | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
"mar jan" <nowy140WYTNIJTO@poczta.onet.pl> schrieb im Newsbeitrag news:5a65.0000037c.4e5ba48cnewsgate.onet.pl... watek obok gosc zazartowal zeby olej kujawski zamiast syntetyka w motur lac....Na jakiejś niemieckiej stronie był kiedyś taki gościu ze starym golfem, który zalewał olejem rzepakowym, czy też nawet odzyskanym z frytkowania samochód kompleksowo. To znaczy olej smarował silnik i już zagrzany był przez filtr pobierany z układu smarowania do wtrysków. Gościu miał w planach przejechać tak 500 km, a skończyło sie na dłuższej eksploatacji. |
|
Data: 2011-08-29 23:53:10 | |
Autor: amos | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
On 30 Sie, 08:12, Andy Niwiński <andyniwin...@interia.pl> wrote:
Gościu miał w planach A moze ci sie cos pomylilo, i chodzilo o polskie "forum", a gosciowi na imie bylo Michal? ;) -- zdrowka amos |
|
Data: 2011-08-30 13:40:03 | |
Autor: Andy Niwiński | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
"amos" <gwojciula@gmail.com> schrieb im Newsbeitrag news:c7babeb5-256f-4698-be12-e2cf18bd7226dp9g2000vbb.googlegroups.com... On 30 Sie, 08:12, Andy Niwiński <andyniwin...@interia.pl> wrote: Gościu miał w planach A moze ci sie cos pomylilo, i chodzilo o polskie "forum", a gosciowi na imie bylo Michal? ;) A ręki to bym sobie uciąć nie dał :)))) Pewny tylko jestem, że tobyo w sieci, jakieś forum. No i to o tej drodze oleju - smarowanie - spalanie. |
|
Data: 2011-08-31 11:47:50 | |
Autor: Michał | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Andy Niwiński <andyniwinski@interia.pl> napisał(a):
To nie ja - jak powszechnie wiadomo diesla nie miałem ;) ale... tak jechałem na "kujawskim", kolega ze studiów miał VW Polo i dolał jakiś olej do diesla dla jaj - jeździło ok. miałem Mirnidę (lub 7up już nie pamiętam) w układzie hamulcowym ale oleju jadalnego w silniku nigdy. Jak mi coś odbije i kupie phaetona z dieslem TDI v10 to mogę kujawskiego nalać i napisać tu co się stanie i czy komp coś wyświetli. pozdrawiam. -- |
|
Data: 2011-09-01 05:53:19 | |
Autor: Grejon | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
W dniu 2011-08-31 13:47, Michał pisze:
miałem Mirnidę (lub 7up już nie pamiętam) w układzie hamulcowym "A może frytki do tego?" MSPANC :) -- Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:grejon@jabber.aster.pl Mazda 6 2.0 "parafinka" Kombi |
|
Data: 2011-09-01 21:32:45 | |
Autor: Michał | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Grejon <grejon83@gmail.com> napisał(a):
W dniu 2011-08-31 13:47, Michał pisze: frytki gdzieś powtykać ;) ? duzy frytek/ziemniak jako klocek hamulcowy ;) ? w macgyver widziałem jajko w chłodnicy ;) btw. czy ktoś to próbował zrobić :) ? ale frytek/ziemniak to nie wiem gdzie w skrajnym przypadku by coś ratował czy coś - ale raz motoryzacyjnie użyłem folii z czekolady ;) pozdrawiam. -- |
|
Data: 2011-09-01 23:45:16 | |
Autor: Grejon | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
W dniu 2011-09-01 23:32, Michał pisze:
"A może frytki do tego?" Jak tam chcesz. To była sugestia, co może wyświetlić komp jak silnik kujawskim zalejesz :P -- Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:grejon@jabber.aster.pl Mazda 6 2.0 "parafinka" Kombi |
|
Data: 2011-08-30 08:41:17 | |
Autor: Vlad The Ripper | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Użytkownik "mar jan" <nowy140WYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5a65.0000037c.4e5ba48cnewsgate.onet.pl... watek obok gosc zazartowal zeby olej kujawski zamiast syntetyka w motur lac....Wróżę większe powodzenie tego eksperymentu w wolnossącej benzynie z gazem. Moim zdaniem wytrzyma, bo co ma olej do roboty w takim silniku? W dawnych czasach w ropniaku zmienoiało się olej 2 razy częściej niż w benzynie, poza tym spalanie ropy generuje więcej sadzy. |
|
Data: 2011-08-30 22:35:10 | |
Autor: Raf :-) | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Dnia Tue, 30 Aug 2011 08:41:17 +0200, Vlad The Ripper napisał(a):
Wróżę większe powodzenie tego eksperymentu w wolnossącej benzynie z gazem. Moim zdaniem wytrzyma, bo co ma olej do roboty w takim silniku? W dawnych czasach w ropniaku zmienoiało się olej 2 razy częściej niż w benzynie, poza tym spalanie ropy generuje więcej sadzy. Dawniej w dieslach wymagano częstszej wymiany oleju ze względu na wyższą temperaturę pracy i problemy ze stabilnością termiczną oleju. W chwili obecnej zestawy dodatków radzą sobie z tym problemem i nie ma potrzeby tak częstej zmiany. Jedyny problem, z którym obecnie słabo sobie radzą oleje to odporność na ścinanie (mechaniczne rozbijanie długich łańcuchów węglowodorów w wyniku sił przyłożonych poprzecznie do osi cząsteczki). W wyniku tego zjawiska drastycznie spada zdolność tworzenia filmu olejowego przy dużych prędkościach liniowych i w skrajnym przypadku dochodzi do zacierania silnika. Co gorsza, nie powoduje to zmiany koloru czy przejrzystości oleju, więc gołym okiem nie da się stwierdzić zużycia oleju. Im wyższe obroty silnika, tym ścinanie ma większe znaczenie, dlatego w silnikach wysokoobrotowych konieczne są częstsze wymiany oleju. Z tym problemem można sobie poradzić również stosując odpowiednie formulacje (zestawy dodatków oferowane producentom oleju przez wyspecjalizowane firmy), ale koszty rosną dość drastycznie. Nie mniej stosuje się to np. w środkach smarnych do turbin wiatrowych, które wymagają wymiany co 10 lat pracy (prawie)ciągłej. Ma to sens tylko wtedy, gdy koszt wymiany oleju jest bardzo duży (mówię o samej wymianie, nie wymienianym oleju). Raf :-) |
|
Data: 2011-08-30 08:46:25 | |
Autor: Jacek | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Olej organiczny się utlenia i tężeje, tak jak farby olejne tylko wolniej. Właściwości smarne też ma minimalne. Z tego względu nasi przodkowie kupowali od maziarzy maź do osi wozów, a mogli smarować olejem albo masłem, które mieli za darmo.
Nalanie tego do silnika szybko skończy się zatarciem. Podejrzewam, że "sukces" tych, którzy próbowali polega na tym, że w silniku po spuszczeniu starego oleju zostają zawsze resztki, które po rozcieńczeniu rzepakowcem zapewniają jeszcze jakieś minimum smarowania. Jak ktoś chce taką próbę zrobić, niech przepłucze silnik. Jacek |
|
Data: 2011-08-30 13:24:55 | |
Autor: Raf :-) | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Dnia Tue, 30 Aug 2011 08:46:25 +0200, Jacek napisał(a):
Olej organiczny się utlenia i tężeje, tak jak farby olejne tylko wolniej.Świnta prawda! Właściwości smarne też ma minimalne.A to PiS prawda! Z tego względu nasi przodkowie kupowali od maziarzy maź do osi wozów, a mogli smarować olejem albo masłem, które mieli za darmo.To też PiS prawda! Olej jest mało praktycznym smarem do osi bo "trochę wypływa", zaś jeśli chodzi o masło, powód był nieco inny. Zostaw sobie na oknie w kuchni kostkę masła i wyjedź 3 miesiące - dowiesz się jaki. Chociaż, po namyśle, cofam to. Pewnie sąsiedzi wezwą policję, z podejrzewając obecność rozkładających się zwłok. Nalanie tego do silnika szybko skończy się zatarciem.PiS prawda! Choć to zależy od tego, co masz na myśli pisząc szybko. Generalnie głównym problemem jest tu raczej czas, niż przebieg. W sytuacji awaryjnej spokojnie można zalać silnik kujawskim i przejechać kilkaset kilometrów bez uszkodzenia silnika Podejrzewam, że "sukces" tych, którzy próbowali polega na tym, że w silniku po spuszczeniu starego oleju zostają zawsze resztki, które po rozcieńczeniu rzepakowcem zapewniają jeszcze jakieś minimum smarowania.No chyba nie... Jak ktoś chce taką próbę zrobić, niech przepłucze silnik.W niektórych krajach (np. Szwecja) w zastosowaniach w leśnictwie (np. silniki pił) do stosowana dopuszczone są wyłączni oleje wykorzystujące jako bazę oleje roślinne. Jakoś nie słychać o szczególnie dużych ilościach pił porzuconych w Szwedzkich lasach... Generalnie silnikowy olej smarny można spokojnie wykonać na bazie oleju roślinnego, problemem jest jedynie zapewnienie odpowiednich jego właściwości z upływem czasu (problemem jest zwłaszcza utlenianie, pienienie i odporność na ścinanie). No ale ten problem pojawia się również (może w nieco mniejszym nasileniu) w przypadku olejów wykorzystujących bazę grupy ! (oleje mineralne). Dlatego stosuje się różnego rodzaju dodatki. Strategie mogą być dwojakiego rodzaju - mało dodatków i krótkie okresy między tanimi wymianami oleju (Stany Zjednoczone, Australia), albo dużo dodatków i długie okresy między drogimi wymianami (Europa, zwłaszcza oleje typu Heavy Duty do ciężarówek o przebiegach rzędu 100+ tys. km rocznie, ale również osobówki). Generalnie ostrzegam tylko przed stosowaniem oleju roślinnego do sprężarek - jest to proszenie się wypadek (koksowanie oleju jest gwarantowaną metodą doprowadzenia do wybuchu sprężarki) Raf :-) |
|
Data: 2011-08-30 17:06:31 | |
Autor: Diabełson | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
W dniu 2011-08-30 13:24, Raf :-) pisze:
PO prawda - skoro Szwedom zależy tak na ekologii, to nie porzucają zatartych pił w lesie, czyż nie Panie niekonsekwentny? -- F'pockokah az przytópęm |
|
Data: 2011-08-30 17:18:20 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
W dniu 2011-08-30 17:06, Diabełson pisze:
W dniu 2011-08-30 13:24, Raf :-) pisze: W niektórych krajach (np. Szwecja) w zastosowaniach w leśnictwie (np. A może właśnie nagminnie porzucają? I dlatego maja nakazane lać olej roślinny, coby mniejsze skażenie było? ;) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2011-08-31 13:39:36 | |
Autor: jerry | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Użytkownik "Raf :-)" napisał w wiadomości news:1n3qjj0qi3jqv.1wr72qm08rigk$.dlg40tude.net...
....Właściwości smarne też ma minimalne.A to PiS prawda! W niektórych krajach (np. Szwecja) w zastosowaniach w leśnictwie (np. jako silnikowy to nie jestem pewien, ale generalnie do smarowania łańcuchów tnących zaleca się oleje na bazie roślinnej. Właściwości smarne mają takie same, a dzięki naturalnemu rozkładowi oleju roślinnego są uznawane za ekologiczne w przeciwieństwie do oleju mineralnego. |
|
Data: 2011-09-01 01:43:02 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Dnia Wed, 31 Aug 2011 13:39:36 +0200, jerry napisaĹ(a):
jako silnikowy to nie jestem pewien, ale generalnie do smarowaniaPolacy pewnie caĹy Vexol wykupili to smarowania rowerowych ĹaĹcuchĂłw :) -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2011-08-31 13:27:44 | |
Autor: J.F | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Użytkownik "mar jan" napisał w wiadomości
watek obok gosc zazartowal zeby olej kujawski zamiast syntetyka w motur lac.... Zasadniczo oleje roslinne w ogole nie nadaja sie do smarowania. Z czasem "wysychaja" tworzac mniej lub bardziej twarda skorupe. No ale moze jakis slonecznikowy kujawski wytrzyma dluzej niz pokost lniany. Parametrow pewnie tez im nikt nie kontroluje, to nie wiadomo jakie maja. Turbiny moze nie przetrwac. Ale tak awaryjnie, jak olej wyciekl a tylko biedronka jest otwarta - mozna sprobowac. Hm, moze i sprobuje jak bede mial zlomowac padline :-) J. |
|
Data: 2011-08-31 13:41:04 | |
Autor: jerry | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Użytkownik "J.F" napisał w wiadomości news:j3l5qo$g7k$1news.onet.pl...
Zasadniczo oleje roslinne w ogole nie nadaja sie do smarowania.toś teraz walnął... patrz zalecenia większości producentów pił łańcuchowych. |
|
Data: 2011-08-31 15:28:16 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Hello jerry,
Wednesday, August 31, 2011, 1:41:04 PM, you wrote: Zasadniczo oleje roslinne w ogole nie nadaja sie do smarowania.toś teraz walnął... Czy to jest grupa o piłach łańcuchowych czy o samochodach? -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-08-31 16:15:27 | |
Autor: J.F | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Użytkownik "jerry" napisał w wiadomości
Użytkownik "J.F" napisał w wiadomości news:j3l5qo$g7k$1news.onet.pl... Popatrzylem na husqvarne .. oni w ogole nie zalecaja smarowania lancucha czy co ? :-) Mozna prosic o jakis link do tego zalecenia ? J. |
|
Data: 2011-08-31 16:18:48 | |
Autor: J.F | |
olej kujawski w silniku - nie baku, silniku | |
Użytkownik "jerry" napisał w wiadomości
Użytkownik "J.F" napisał w wiadomości news:j3l5qo$g7k$1news.onet.pl... P.S. Zeby nie bylo ze sa idealne http://www.ipan.lublin.pl/pliki/gazeta3.pdf J. |