Data: 2011-08-12 00:50:59 | |
Autor: doktorski | |
luz na kole | |
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał:
Zastanawiam się czy walnięte łożyska czy może w innym miejscu tkwi przyczyna. Jakie¶ sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?Sprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest juz zuzyta i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic chociaz nie podejrzewam zeby przy wlasciwym montazu cos im sie stalo. pzdr, dr 14/525 |
|
Data: 2011-08-12 10:16:30 | |
Autor: Andrzej Salamon | |
luz na kole | |
Użytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:27482ba3-6a22-4d9b-9550-7d2fe3d91fdc@glegroupsg2000goo.googlegroups.com...
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał: No i tu wła¶nie rodzi się pytanie czy o¶ ma z tym luzem co¶ wspólnego. Sprawdziłem i luz jest ale, dla mnie ten luz nie ma znaczenia choć może jestem niedouczony lub co¶ Ľle pojmuję. Łożysko wchodzi do piasty (jasne :) ) natomiast do łożyska na wewnętrzn± bieżnie wchodzi tulejka dystansowa. Moim zdaniem łożysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki które s± ¶ci¶nięte między lagami. Teoretycznie gdybym ¶cisn±ł lagi w imadle to o¶ka byłaby zbędna, wydaje mi się że o¶ka służy tylko do centrowania koła i poł±czenia koło/lagi. Naprostujcie mnie je¶li prawię herezje bo w tych rozważaniach już się zamotałem. Andrzej 2009 EXC 300 |
|
Data: 2011-08-12 02:18:01 | |
Autor: doktorski | |
luz na kole | |
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał:
Moim zdaniem �o�ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki kt�re s� �ci�ni�te mi�dzy lagami.Od poczatku.... Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami. W piascie osadzone sa lozyska. Os kola podparta jest w lozyskach. Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie. Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska. Pytanie zasadnicze: o jakim luzie mowisz? Poprzecznym czy podluznym wzgledem osi kola? Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze przeklada sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko. pzdr, dr 14/525 |
|
Data: 2011-08-12 11:55:05 | |
Autor: Andrzej Salamon | |
luz na kole | |
Użytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:052de640-9a98-4475-81d6-3af69e793d23@glegroupsg2000goo.googlegroups.com... W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał:Tak W piascie osadzone sa lozyska.Tak Os kola podparta jest w lozyskach.Nie Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie. w wewnętrzn± bieżnie łożyska wchodzi tulejka dystansowa a przez tulejki przechodzi o¶ka. Nie o¶ka pracuje na wewnętrznej bieżni tylko tulejka. Wiec teoretycznie koło miałoby luz tylko przy niedokręconej nakrętce głównej co wykluczyłem. Koło pracuje piasta - łożysko - tulejka. Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska. Piszę o luzie poprzecznym względem osi koła mierzonym na oponie. ( tzn takim na boki między lagami :) ) |
|
Data: 2011-08-12 12:34:41 | |
Autor: Hinek | |
luz na kole | |
Użytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisał Popatrz się na jaki¶ rysunek i jeszcze raz to przeanalizuj. Lozyska sa unieruchomine na osi. Nakretka osi sciaga wszystkie elementy, czyli lozyska i tuleje dystansowe tak ze luz miedzy osia a lozyskami jest nieistotny. Ten luz ma tylko znaczenie montazowe. Nie ma wplywu na luz kola po montazu. Pozdr -- Hinek |
|
Data: 2011-08-12 13:48:20 | |
Autor: OGONek~ | |
luz na kole | |
Użytkownik "Hinek" <hinek@oxygen.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4e4501b6news.home.net.pl...
Oczywi¶cie że Doktorek nam tu bajki opowiada :-) Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami wewnętrznymi łożysk. Jak to wszystko o¶k± ¶ci¶niesz to absolutnie łożyska na o¶cie nie pracuj± :-) Pozdrawiam -- OGONek~ |
|
Data: 2011-08-12 12:18:03 | |
Autor: doktorski | |
luz na kole | |
On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote:
Oczywi¶cie że Doktorek nam tu bajki opowiada :-)Bo ja wiesz... Male dziecko mam i duzo bajek opowiadam... Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami wewnętrznymi łożysk. Jak to wszystko o¶k± ¶ci¶niesz to absolutnie łożyska na o¶cie nie pracuj± :-)Ok. W takim razie ktory element ukladanki przenosi sily z opony, przez obrecz, szprychy, piaste i lozyska na oske i lagi? pzdr, dr 14/525 |
|
Data: 2011-08-12 22:18:26 | |
Autor: zefir | |
luz na kole | |
W dniu 12.08.2011 21:18, doktorski pisze:
On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote: Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe na lagi. Ośka ma zadanie jedynie spinać całość i nie dopuszczać do nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni. Nadmiernego, czy ześlizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy ośką a łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia simmeringów, czy może być całkiem spory. To wszystko powyżej IMHO, bo ze mnie jest mechanik jak z koziej dupy trąbka, ale parę razy zdarzało mi się wymieniać łożyska w enduro. -- pzdr. zefir |
|
Data: 2011-08-12 23:28:46 | |
Autor: Kuczu | |
luz na kole | |
W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze:
Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe Sorry ale ROTFL. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X |
|
Data: 2011-08-12 23:58:08 | |
Autor: zefir | |
luz na kole | |
W dniu 12.08.2011 23:28, Kuczu pisze:
W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze: Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego do¶wiadczenia wynika, że pomiędzy o¶k± a bieżniami wewnętrznymi łożysk zawsze jest luz, nawet z nowymi łożyskami i bez ¶ladów zużycia o¶ki. Po skręceniu cało¶ci koło nie ma luzu do momentu zajechania łożysk, kiedy bieżnia wewnętrzna może się przekręcać w płaszczyĽnie względem bieżni zewnętrznej. O¶ka przenosi siły pionowe działaj±ce na koło, ale je¶li pomiędzy o¶k± a łożyskiem jest luz, to siły działaj±ce pod innym k±tem przenoszone s± przez łożyska na tuleje. Nie jest tak? -- pzdr. zefir |
|
Data: 2011-08-13 08:55:06 | |
Autor: Kuczu | |
luz na kole | |
W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze:
Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego Os w lozyskach kola jest pasowana suwliwie. Oczywiscie ze bedzie to powodowac pewien, zasadniczo minimalny i pomijalny luz pomiedzy lozyskiem i osia. Zwlaszcza ze, zgodnie z zasadami, walek ma zawsze srednice lekko obnizona a lozysko powiekszona wewnetrzna srednice. To sie nazywa pasowanie. Jednak to os przenosi wiekszosc sil i naprezen pomiedzy kolem a zawieszeniem i reszta motocykla. Tuleje sa istotne dla prawidlowej geometrii zawieszenia jednak to na osi spoczywa masa motocykla. Nie rozumiem na czym ma polegac "przekrecanie sie" biezni w plaszczyznie. Prawidlowo dobrane lozysko nigdy nie bedzie mialo nadmiernego luzu pomiedzy bieznia wewnetrzna a prosta i trzymajaca wymiary osia. Do watkotworcy: Jesli kolo wykazuje luz poosiowy oznacza to iz calosc nie zostala prawidlowo zmontowana lub tez lozyska ktore kupiles sa produkcji chinskiej i nie trzymaja absolutnie wymiarow. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X |
|
Data: 2011-08-13 09:56:42 | |
Autor: zefir | |
luz na kole | |
W dniu 13.08.2011 08:55, Kuczu pisze:
W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze: OK, zakumałem, dzięki. Wła¶nie co¶ mi chrupie w przednim kole to sobie to jeszcze obadam w trakcie wymiany. -- pzdr. zefir |
|
Data: 2011-08-13 10:14:53 | |
Autor: Kuczu | |
luz na kole | |
W dniu 2011-08-13 09:56, zefir pisze:
Chrupanie to czesto objawy zuzytego lozyska. Porzadne lozysko zuzywa sie na styku kulki(rolki) i bieznie. I tam powinien pojawiac sie luz. A suche blokujace sie kulki(rolki) wlasnie lubia sobie chrupac. Moze uszkodzeniu uleglo uszczelnienie i wyplynal smar z lozyska ? -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X |
|
Data: 2011-08-12 23:32:39 | |
Autor: Kuczu | |
luz na kole | |
W dniu 2011-08-12 13:48, OGONek~ pisze:
Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami Wszystkim ktorzy twierdza ze oska sluzy spinaniu lag aby sie nie rozjechaly zycze powodzenia. Sorry ale takich debilizmow to nie czytalem od lat. Generalnie mega ROTFL. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X |
|
Data: 2011-08-13 13:32:46 | |
Autor: Hinek | |
luz na kole | |
Jesli nakretka osi jest dokrecona luzu miedzy pierscieniem wewnetrznym lozyska a osia nie da sie wyczuc reka - wbrew temu co twierdzi
doktorski. A to dlatego ze pierscienie wewnetrzne lozysk sa scisniete miedzy tulejami dystansowymi i trzeba by sporej sily aby je promieniowo przesunac. A jak ktos nie wierzy - niech se zamontuje zuzyta oske i sprawdzi. Pozdr -- Hinek |
|