Data: 2009-10-31 12:17:45 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
On Sat, 31 Oct 2009, grzegorz wrote:
Witam, W kwestii formalnej: w *obu* przypadkach możliwe jest ujęcie kosztu w listopadzie. Zwracam uwagę, że w przypadku wyposażenia znika *tylko* rozliczenie poprzez amortyzację, ale *nie* znikają pozostałe przymioty ST (którym wyposażenie "pasujące" do ST nadal faktycznie jest, acz nie każde wyposażenie kryterium ST spełnia, nim mnie ktoś zacznie łapać za słówka), *w tym* - kryterium "rozpoczęcia użytkowania"! Przykładowy notebook, kupiony "na wyposażenie", stojący w opakowaniu "nówka sztuka" na półce wcale *nie jest* kosztem! Kosztem stanie się wraz z "rozpoczęciem użytkowania", nie z datą zakupu (jakby ktoś dysponował środkami, to by pewnie wykazał 98% przedwczesnym zaliczeń do kosztów :D) Szukać przepisów, czy chętni sami dadzą CTL-F? ;) Ale to tak ortogonalnie do pytania - po prostu nie spodobało mi się, że jawnie piszesz o oszustwie w dokumentacji, czyli wpisaniu do ST z datą wsteczną ;) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2009-10-31 22:16:33 | |
Autor: grzegorz | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.0910311210030.456@quad...
On Sat, 31 Oct 2009, grzegorz wrote: Oj, nic takiego nie napisałem... może jakieś małe nieporozumienie. Laptop kupiony 29.10.2009, wpisany w ewidencję z tą datą i od tej daty używany. Przy ST Vat można odliczyć już za Październik, natomiast kwotę netto można wrzucić w koszty dopiero za listopad... -- grzegorz |
|
Data: 2009-10-31 23:01:15 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
On Sat, 31 Oct 2009, grzegorz wrote:
Oj, nic takiego nie napisałem... może jakieś małe nieporozumienie. No dobra ;) Laptop kupiony 29.10.2009, wpisany w ewidencję z tą datą i od tej daty używany. Przyjmijmy. Przy ST Vat można odliczyć już za Październik, Prawda. natomiast kwotę netto A podstawę prawną można prosić? Bo w wersji art.22f PDoOF prezentowanej przez gofin: http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28354,4.html ....ciągle jest: "w miesiącu oddania do używania ... albo w miesiącu następnym" Nie, ja *nie* twierdzę, żeby z tego wynikało że podatnik *musi* amortyzację ujmować w październiku. Ale zdecydowanie *może*. Przypomnę: WP < 3500 zł. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2009-11-01 07:37:51 | |
Autor: grzegorz | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.0910312356190.2660@quad...
On Sat, 31 Oct 2009, grzegorz wrote: Zgadza się, wszędzie jest napisane, że w miesiącu oddania do używania. Natomiast znalazłem zapis, (teraz nie mogę go znaleźć) gdzie wyczytałem o rozliczeniu całkowitym, w kolejnym miesiącu po zakupie. Nawet mój program księgowy nie chce inaczej zrobić jak tylko rozliczyć to dopiero w listopadzie. |
|
Data: 2009-11-01 08:00:39 | |
Autor: grzegorz | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
Użytkownik "grzegorz" <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot] pl> napisał w
wiadomości grup dyskusyjnych:4aed2d1b$1@news.home.net.pl... Nawet mój program księgowy nie chce inaczej zrobić jak tylko rozliczyć to PS. Robię symulację w programie księgowym i za każdym razem jak wstukam że używany od października to robi mi rozliczenie w listopadzie. Musiałbym oszukać program że używam laptopa np. od 31 września dopiero wtedy zrobi mi jednorazową amortyzację w październiku. Szukam tego zapisu mówiącego że rozliczenie jest zawsze w następnym miesiącu od oddania do użytkowania... ale co za różnica czy będzie to środek trwały czy wyposażenie? Działalności nie zamierzam jak na razie zamykać, wartość netto jest nieco ponad 1500 zł i czy będę go używać rok, dwa czy dłużej to już moja sprawa i takie zaksięgowanie jest jak najbardziej prawidłowe. Po kilku latach (2-3) i tak pewnie sprzedam sprzęt bo trzeba będzie wymienić na nowy. Myśląc w ten że lepiej wszystko dawać w ŚT, nawet rzeczy mało wartościowe to naprawdę trzeba by wprowadzać dosłownie wszystko np. kupię za 2 miesiące stację dokującą do laptopa za 400 zł i też musiał bym ją wwlaić do ST. A przecież nawet jeśli kupuje się towar za ponad 3500 zł to nie ma przymusu wprowadzania go do ST jeśli zamierza się go sprzedać w ciągu 1 roku. http://www.gazetaprawna.pl/blogi/marek_kutarba/ -- grzegorz |
|
Data: 2009-11-02 08:43:54 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
On Sun, 1 Nov 2009, grzegorz wrote:
Szukam tego zapisu mówiącego że rozliczenie jest zawsze w następnym miesiącu od oddania Nie ma takiego zapisu. AFAIK & AFAIR. Oraz IMO :) Szukasz odnośnie wyposażenia czy ST < 3500zł ? ale co za różnica czy będzie to środek trwały czy wyposażenie? No to niewielka (różnica). Przypadek przekroczenia 3500 zł ulepszenia nie jest prosty do zrobienia, ale możliwy. Wyjaśniam: jest pułapka. Wiadomo co zrobić w przypadku ulepszania ST rozliczanego amortyzacją. Ale *nie* do końca wiadomo, co zrobić, jeśli ST nie podddany amortyzacji lecz zaliczony do wyposażenia zostanie "ulepszony w sensie podatkowym" (ulepszenie >3500, z zastrzeżeniem iż peryferia muszą być *jednostkowo* ponad 3500 zł, nie łącznie). Komentarze w prasie były rozbieżne, interpretacja nie jest prosta. wartość netto jest nieco ponad 1500 zł No to jak nie do EST, to do EW :| Myśląc w ten że lepiej wszystko dawać w ŚT, nawet rzeczy mało wartościowe Kto tak twierdził? Poruszane przypadki były dwa: - WP <1500 zł, czyli trzeba *tak czy inaczej* *gdzieś* wpisać, prawda? - sfinansowanie z dotacji UP, które wyposażenia *nie* pozwala zaliczyć do kosztów, ale raty amortyzacyjne (tego samego "środka rzeczowego", lecz wpisanego do EST) już tak. to naprawdę trzeba by wprowadzać dosłownie wszystko np. kupię za 2 miesiące Skąd wziąłeś w ogóle *możliwość* wpisania "stacji dokującej do laptopa" do jakiejkolwiek ewidencji??? Przecież przepisy *nie przewidują* takiej możliwości. A przecież nawet jeśli kupuje się towar za ponad 3500 zł to nie ma przymusu Ależ oczywiście! Kto mówił o "towarze"? Ale jeśli to *nie jest* towar, lecz zostanie rozpakowany i zacznie być *używany*, to musi zostać wpisany do EW, prawda? BTW: czy oswiadczasz, że *przeczytałeś* *PRZEPISY* dotyczące wyposażenia i środków trwałych? Komentarze owszem, można czytać (i spory prowadzić, niniejszej grupy nie wyłączając), ale *na podstawie przepisów*, a nie *tylko* komentarzy z czyjejś strony, które "z zasady" zawierają *uproszczenia*! A Ty sobie te uproszczenia dalej upraszczasz, wyciągasz "wnioski dowolne" i nie wiadomo skąd rzucasz np. powyższa tezą o wpisywaniu do ewidencji peryferiów wartych 400 zł... Bez przesady poproszę! pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2009-11-01 14:34:29 | |
Autor: Wojciech Bancer | |
laptop za 2000 i jego umoĹźenie | |
On 2009-11-01, grzegorz <g> wrote:
[...] A podstawę prawną można prosić? A niech sobie wrzuci tą amortyzację do listopda. Lepiej na tym wyjdzie przecież... Zgadza się, wszędzie jest napisane, że w miesiącu oddania do używania. Zapis, czy przepis? Nawet mój program księgowy nie chce inaczej zrobić jak tylko rozliczyć to Programy nie potrafią zrobić wielu rzeczy, ale to nie jest argument :] -- Wojciech Bańcer proteus@post.pl |
|
Data: 2009-11-02 08:45:17 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
laptop za 2000 i jego umoĹźenie | |
On Sun, 1 Nov 2009, Wojciech Bancer wrote:
A niech sobie wrzuci tą amortyzację do listopda. Wyjdzie albo nie wyjdzie (ja np. rozliczam się kwartalnie), mi chodziło o zasadę: podejrzewam, że autor uwagi dedukuje "bo mój program tak robi", i wcale nie bierze pod uwagę, że zwyczajnie autor programu założył jakieś nieustawowe ograniczenie. Nawet mój program księgowy nie chce inaczej zrobić jak tylko rozliczyć to O to to :) Taki programista też jest biedny: nam się poszczególne zdarzenia trafiają raz czy drugi, a on się zabiera za ujecie "raz i w całości" wszystkich przypadków. No to nie dziwota, że trzecie podejście zaczyna być użyteczne, ale w konkursie na bugi może (nadal) startować z pole position ;) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2009-11-02 08:43:15 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
On Sun, 1 Nov 2009, grzegorz wrote:
...ciągle jest: Przy wyposażeniu. Przy 1-razowej amortyzacji jest wybór. Natomiast znalazłem zapis, (teraz nie mogę go znaleźć) gdzie wyczytałem Możliwości widzę trzy: 1. Zapis był nieaktualny. Jak się czyta różne komentarze w internecie, książkach i innych takich, to zaczyna się czytanie od daty sporządzenia... :) (było niedawno - są takie strony, których wiarygodność mocno cierpi właśnie przez brak dat) 2. Coś źle przeczytałeś 3. Spory stos grupowiczów przeoczył ważną zmianę w przepisach Nie ma czegoś takiego jak "rozliczenie całkowite" dotyczące *podatku dochodowego* w przypadku kwoty *niższej od limitu*, obowiązku "normalnej amortyzacji" *i* skorzystania z prawa niepoddawania normalnej amortyzacji. Albo w koszty ("punktowo"), albo w jednorazową amortyzację (również "punktowo"). Nawet mój program księgowy nie chce inaczej zrobić jak tylko rozliczyć to Jak mi rower nie chce jechać, to sprawdzam czy czegoś nie urwałem, a jak nie urwałem, to czy konstruktor czegoś nie sfajfczył, a nie zaczynam od tezy że w ustawie PoRD jest zakaz jazdy, tę wersję zostawiam na koniec ;) Pogoń autora - niech Ci wytłumaczy, skąd wziął ograniczenie. Z nazwą aktu lub nrem DU i numerami artykułu lub paragrafu. Jak z własnego widzimisię to OK - wiadomo skąd :D pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2009-11-01 08:59:40 | |
Autor: grzegorz | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
Nie, ja *nie* twierdzę, żeby z tego wynikało że podatnik Jest jeszcze inna kwestia. Przykładowo zakładam że będę używał sprzętu do roku czasu i kwalifikuję go jako wyposażenie. Jednak po roku stwierdzam, że dalej będę go używać więc mogę go przekwalifikować na środek trwały. W DG jest to formalność, tyle że nie wiem czy trzeba to zrobić jakąś fakturą wewnętrzną, czy wystarczy dokonać odpowiednich zapisów w EW i ŚT wpisując odpowiednie daty "zbycia" wyposażenia i "nabycia" środka trwałego. W KPiR powinien wówczas pojawić się wpis umorzenia środka trwałego ale z kwotą "ZERO" zł., bo przecież już go wcześniej rozliczyliśmy jako wyposażenie. -- grzegorz |
|
Data: 2009-11-01 10:24:55 | |
Autor: Tomek | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
Dnia 01-11-2009 o 08:59:40 grzegorz <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot] <"pl>"> napisał(a):
Nie, ja *nie* twierdzę, żeby z tego wynikało że podatnik Chodzi ci o art. 22e updof? -- Tomek |
|
Data: 2009-11-01 10:57:10 | |
Autor: grzegorz | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
Użytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:op.u2plrtlxl60ql1@tmr...
W DG jest to formalność, tyle że nie wiem czy trzeba to zrobić Poniekąd. Sprzęt ma wartość dużo poniżej 3500 zł. -- grzegorz |
|
Data: 2009-11-01 11:02:24 | |
Autor: Tomek | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
Dnia 01-11-2009 o 10:57:10 grzegorz <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot] <"pl>"> napisał(a):
Użytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:op.u2plrtlxl60ql1@tmr... To w momencie w którym zaliczysz go do wyposażenia robisz to na wieki wieków: "1. Jeżeli podatnicy nabędą lub wytworzą we własnym zakresie składniki majątku wymienione w art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1, o wartości początkowej przekraczającej 3 500 zł," ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ -- Tomek |
|
Data: 2009-11-01 11:14:47 | |
Autor: grzegorz | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
Chodzi ci o art. 22e updof? Cholera, zgłupieć można. Od wczoraj siedze i szukam po necie informacji i znajduję zupełnie różne. Raz piszą że Wyposażenie staję się automatycznie ŚT-ym a drugi raz że to formalność - tylko jak? Założyłem nowy wpis takiej sytuacji która mnie czeka w przyszłym miesiącu. -- grzegorz |
|
Data: 2009-11-02 08:45:48 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
laptop za 2000 i jego umożenie | |
On Sun, 1 Nov 2009, grzegorz wrote:
[...do Tomka...] (BTW: - do Grzegorza - dawaj wrotki, prościej będzie) wymienione w art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1, Y tam. Trafisz na pierwszy problem z VATem z poczwórną negacją (zdaje się jest taki przypadek - "zwalnia się... z wyłączeniem ... za wyjątkiem..." i jakoś tak) to ST okażą się być "bułką z masłem" :D Od wczoraj siedze i szukam po necie informacji i znajduję zupełnie różne. Trzeba czytać *szczegóły*. - do 3500 zł klasyfikację robi się, jak to Tomek ujął, "dożywotnio" ale "według uznania" - prowadzący DG decyduje, jest jedna pułapka - od 3500 klasyfikację do wyposażenia robi się "wg oceny", błędna ocena (czasu <1rok) skutkuje *nakazem* zaliczenia do ST, rozliczenia amortyzacji wstecz oraz zapłacenia ryczałtowych odsetek karnych Pułapka to oczywiście problem "ulepszenia". Mało prawdopodobny, ale np. w przypadku komputerów możliwy (komp zaliczony do wyposażenia o WP <3500 zł, do którego póżniej dokupujemy peryferię - *jedną* - wartą >3500 zł) pzdr, Gotfryd |
|