Data: 2012-04-20 16:20:57 | |
Autor: Przemysław Czaja | |
jazda na 2 kołach | |
Siedzę sobie i myślę o takiej sytuacji:
Wchodzę w lewy zakręt z prędkością ,która powoduje, że auto zaczyna jechać na zewnętrznych dwóch kołach - jaki manewr trzeba wykonać kierownicą, żeby możliwie szybko wróciło na cztery łapy? Logika podpowiada, że trzeba kręcić w prawo, a jak jest naprawdę? |
|
Data: 2012-04-20 16:28:13 | |
Autor: PaweL | |
jazda na 2 kołach | |
Samochody konstruuje się tak, żeby koła wcześniej wyczerpywały przyczepność, niż samochód tracił stabilność. Do postawienia auta na 2 kołach potrzeba impulsu, krawężnika, dziury itp. Siła wywracająca samochód, to siła odśrodkowa. Zmniejszając tą siłę eliminujemy powód ewentualnej wywrotki. Paweł |
|
Data: 2012-04-20 17:05:36 | |
Autor: Excite | |
jazda na 2 kołach | |
W dniu 2012-04-20 16:28, PaweL pisze:
Samochody konstruuje się tak, żeby koła wcześniej wyczerpywały przyczepność, Nie wszystkie. Większość osobówek tak ale terenówki, vany i cała reszta co ma wysoki środek ciężkości można bez problemu przewrócić na równym asfalcie. |
|
Data: 2012-04-21 09:01:37 | |
Autor: megrims | |
jazda na 2 kołach | |
W dniu 2012-04-20 17:05, Excite pisze:
W dniu 2012-04-20 16:28, PaweL pisze: Citroena 2CV nie wywrócisz. Jedynie tyłem. Kiedyś kumpel chciał abym dostał zawału i chciał wywrócić Berlingo. Również nie dało się. |
|
Data: 2012-04-21 11:31:22 | |
Autor: J.F. | |
jazda na 2 kołach | |
Dnia Sat, 21 Apr 2012 09:01:37 +0200, megrims napisał(a):
Nie wszystkie. Większość osobówek tak ale terenówki, vany i cała reszta A kumpel potrafi ? Ja kiedys probowalem omege (zaglowke) polozyc i tez sie nie dalo, co nie znaczy ze sie nie da :-) odkad Szwedzi pokazali Niemcom jak to sie robi, wiele samochodow okazalo sie wywrotnych. Berlingo niby nie, ale http://www.bild.de/auto/2010/test/kippt-um-kein-esp-12309546.bild.html http://www.youtube.com/watch?v=aAuwd4vrT9E A wy juz wgraliscie upgrade w swoich samochodach ? :-) BMW, malucha i poloneza dachujacych nie bede podsylal, bo starsze od wegla, http://www.youtube.com/watch?v=Ua_bD6JyU9s&feature=related A ty mowisz ze Berlingo sie nie da ? http://www.youtube.com/watch?v=Pyku8RCay9I "jak kierowca nie dachowal, to znaczy ze jezdzi jak ciota" :-) J. |
|
Data: 2012-04-20 16:36:56 | |
Autor: Arbiter | |
jazda na 2 kołach | |
Użytkownik "Przemysław Czaja" <przempo@poczta.fm> napisał w wiadomości news:jmrrf7 kierownicą, żeby możliwie szybko wróciło na cztery łapy? Logika podpowiada, że trzeba kręcić w prawo, a jak jest naprawdę? tak jest naprawdę. Na lewym zakręcie odbijasz koła w prawo i auto w moment wraca na 4 łapy. Gorzej gdy nie masz gdzie uciekać bo np jest ściana, krawężnik, czy jadący samochód:) Druga zła sytuacja to gdy na 2 kołach znajdziesz się w wyniku wpadnięcia bokiem w grząskie - jeśli samochód jedzie jeszcze to odbijasz koła i ratujesz. A jak praktycznie staje wmurowany bo zaparł się o grząski piach - ciężko coś zrobić. MIałem sytuacje gdy samochod stawał na 2 koła na asfalcie w wyniku za szybkiego wejścia w zakręt - i zawsze uratowałem. Raz miałem sytuacje gdy sunałem bokiem po grząskim i nic nie mogłęm zrobić - auto stało na 2 kołach i była loteria czy wróci na 4 czy dach. Wróciło na 4. |
|
Data: 2012-04-20 16:57:25 | |
Autor: Przemysław Czaja | |
jazda na 2 kołach | |
Użytkownik "Arbiter" Super! Dzięki za obszerne wyjaśnienia. Pozdrawiam Przemo |
|
Data: 2012-04-20 21:58:31 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
jazda na 2 kołach | |
On 2012-04-20 16:20, Przemysław Czaja wrote:
Siedzę sobie i myślę o takiej sytuacji: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=qexo0eI3eE4#t=191s Robisz to co Cruise - czyli delikatnie odkręcasz i odpowiednio operujesz gazem :-) Ostrzejszy manewr w prawo spowoduje z dużym prawdopodobieństwem jazdę na przeciwnych dwóch kołach lub dachowanie - ponieważ ten manewr pogłębi niestabilność. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |