Data: 2016-02-25 10:56:47 | |
Autor: Rafal Jankowski | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
Hej!
Zwykle jestem hejterem mbanku, ale teraz chciałem im trochę przywazelinować. Dokonałem transakcji w obcej walucie na karcie przypiętej do konta w PLN. Usługodawca anulował umowę i zwrócił ¶rodki, nb. pojechałem po nich jak po łysych psach: https://pl.trustpilot.com/review/only-apartments.com W efekcie na podwójnym przewalutowaniu (pobranie ¶rodków w EUR z konta PLN a potem ich zwrot) straciłem nieco kasy. Zgłosiłem reklamację do mbanku, bo to w sumie poza straconym czasem prawie nic nie kosztuje. Nie miałem jednak wielkich nadzieji. O dziwo mBank błyskawicznie reklamację uwzględnił na moj± korzy¶ć i oddał mi różnicę w PLN. Jak rozumiem to chyba była ich dobra wola, a nie obowi±zek? Bo w sumie to przecież dokonuj±c tych transakcji sami musieli teoretycznie musieli dokonać najpierw zakupu EUR za PLN dla mnie a potem w drug± stronę, więc tak na moje to chyba nie mieli takiego obowi±zku? Zreszt± niektóre inne banki wła¶nie przyjmuj± stanowisko na niekorzy¶ć klienta w takich sytuacjach: http://samcik.blox.pl/2014/10/Rozboj-w-bialy-dzien-Anulowanie-zagranicznej.html |
|
Data: 2016-02-25 11:28:21 | |
Autor: J.F. | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
Użytkownik "Rafal Jankowski" napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:alpine.LFD.2.20.1602251046500.78854@oceanic.wsisiz.edu.pl...
Zwykle jestem hejterem mbanku, ale teraz chciałem im trochę przywazelinować. Dokonałem transakcji w obcej walucie na karcie przypiętej do konta w PLN. Usługodawca anulował umowę i zwrócił ¶rodki, nb. W efekcie na podwójnym przewalutowaniu (pobranie ¶rodków w EUR z konta PLN a potem ich zwrot) straciłem nieco kasy. Zgłosiłem reklamację do mbanku, bo to w sumie poza straconym czasem prawie nic nie kosztuje. Nie miałem jednak wielkich nadzieji. O dziwo mBank błyskawicznie reklamację uwzględnił na moj± korzy¶ć i oddał mi różnicę w PLN. Jak rozumiem to chyba była ich dobra wola, a nie obowi±zek? Bo w sumie to przecież dokonuj±c tych transakcji sami musieli teoretycznie musieli dokonać najpierw zakupu EUR za PLN dla mnie a potem w drug± stronę, więc Eee tam - najpierw zarobili na zakupie, a potem na sprzedazy :-) tak na moje to chyba nie mieli takiego obowi±zku? Hm, trudno powiedziec, no ale skoro zaplaciles w walucie, transakcja anulowana, zwrocono w walucie tyle ile pobrano, to niby dlaczego mialbys cos do tego doplacac ... no, w miedzyczasie owa waluta moglaby stracic istotnie na wartosci ... J. |
|
Data: 2016-02-26 08:05:23 | |
Autor: Rafal Jankowski | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
On Thu, 25 Feb 2016, J.F. wrote:
Eee tam - najpierw zarobili na zakupie, a potem na sprzedazy :-) Zgadza się, jednak to chyba oczywiste, że bank musi stosować różne kursy wymiany dla kupna i sprzedaży, inaczej by zbankrutował. Inna rzecz, że dla kart kredytowych te różnice kursowe s± o niebo większe niż to co oferuj± kantory internetowe. Hm, trudno powiedziec, no ale skoro zaplaciles w walucie, transakcja anulowana, zwrocono w walucie tyle ile pobrano, to niby dlaczego mialbys cos do tego doplacac ... Różnice kursowe tu raczej były bez znaczenia albo na moj± korzy¶ć, bardziej rozchodzi się o to co to jest zwrot. Tzn. jak się umawiam ze sprzedawc± że mi zwróci pieni±dze to czy to z punktu widzenia banku jest zwrot czy dodatkowa transakcja? Bank musi być gotowy na wymianę waluty i ta gotowo¶ć przekłada się na konkretny koszt. A tutaj nie tyle transakcję co umowę anulowano więc co to wła¶ciwie mój bank miałoby obchodzić i czemu on miałby do tego interesu dokładać (do czego to doszło, że utożsamiami się z mbankiem)? Na logikę to raczej strona, która anulowała umowę powinna ponie¶ć wszystkie koszty tych operacji, ale logika a prawo i regulaminy nie zawsze id± w parze. Być może uratowało mnie to, że do zaksięgowania doszło po wypowiedzeniui umowy, czyli de facto nie miało prawa do tego doj¶ć a ja nie miałem się jak przed tym bronić. Może gdyby te pieni±dze były zaksięgowane przed anulowaniem umowy, albo gdyby wypowiedzenie było za zgod± obu stron to sprawa zostałaby inaczej potraktowana. |
|
Data: 2016-02-26 10:32:45 | |
Autor: Pete | |
Zwrot na kartÄ™ i podwĂłjne przewalutowanie | |
W dniu 2016-02-26 o 08:05, Rafal Jankowski pisze:
On Thu, 25 Feb 2016, J.F. wrote: Swego czasu doktoryzowałem się z tematu zwrotu na kartę przy okazji reklamacji takiej sytuacji jak Twoja. W specyfikacji plików MC i Visa transakcja anulowania obciążenia różni się od transakcji uznania karty - więc bank jest w stanie je odróżnić. Pytanie, jaką operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obciążenia czy uznanie karty -- Pete |
|
Data: 2016-02-26 11:04:58 | |
Autor: Rafal Jankowski | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:
Swego czasu doktoryzowałem się z tematu zwrotu na kartę przy okazji reklamacji takiej sytuacji jak Twoja. Jeśli są w stanie to odróżnić i jeśli sprzedawca dokonał zwrotu i jeśli mi w takiej sytuacji należy się pełny zwrot w walucie prowadzonego konta (3x jeśli) to (mała zmiana frontu i powrót do normalnej sytuacji) kij w oko mbankowi, że nie zwrócił mi tego automatycznie tylko musiałem składać reklamację.
No ok, ale ja tego chyba nie mam jak sprawdzić na wyciągu? |
|
Data: 2016-02-26 11:34:59 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
Fri, 26 Feb 2016 11:04:58 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1602261102120.174677@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski <jankowsr@oceanic.wsisiz.edu.pl> napisał(-a): > W specyfikacji plików MC i Visa transakcja anulowania obci±żenia różni się > od transakcji uznania karty - więc bank jest w stanie je odróżnić. Zobacz co masz w tytule operacji. Zwrot powinien być jako¶ opisany jako "zwrot", "anulowanie" itp. Jeżeli tak jest, to mBank w sumie chciał Ciebie orżn±ć, ale nie udało się :) Jeżeli nie było to faktyczny zwrot (czyli anulowanie transakcji) tylko uznanie, to zrobił Ci łaskę :) |
|
Data: 2016-02-26 14:59:29 | |
Autor: Pete | |
Zwrot na kartÄ™ i podwĂłjne przewalutowanie | |
W dniu 2016-02-26 o 11:04, Rafal Jankowski pisze:
On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote: Nie ma takiej możliwości Ja te informacje uzyskałem dopiero od Arbitra bankowego. -- Pete |
|
Data: 2016-02-26 22:51:52 | |
Autor: Rafal Jankowski | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:
W dniu 2016-02-26 o 11:04, Rafal Jankowski pisze:[...] > Pytanie, jaką operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obciążenia czy No niby te dwie operacje zwrotu mają pole "Rodzaj Operacji" odpowiednio: "ZWROT ZAKUPU - MO/TO" i "ZWROT ZAKUPU" nie wiem czy to odpowiedni atrybut do stwierdzenia, że to był zwrot czy zwykłe uznanie. |
|
Data: 2016-02-29 10:41:20 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
Fri, 26 Feb 2016 22:51:52 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1602262244430.109813@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski <jankowsr@oceanic.wsisiz.edu.pl> napisał(-a): No niby te dwie operacje zwrotu maj± pole "Rodzaj Operacji" odpowiednio: Odpowiedni. To był zwrot. Czyli nast±piła nieudana próba orżnięcia klienta :) Nie bojkaj -- gdyby bank miał rację, to zwrotu by¶ nie dostał. Zwłaszcza w przypadku mBanku :)) |
|
Data: 2016-02-29 23:24:04 | |
Autor: Rafal Jankowski | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
On Mon, 29 Feb 2016, radekp@konto.pl wrote:
Fri, 26 Feb 2016 22:51:52 +0100, w No mimo wszystko jest element w tej układance, którego nie jeste¶my pewni. Nie mamy żadnego paragrafu/ustawy/rozporz±dzenia ministra sportu i turystyki/rozdziału w konstytucji/punktu w umowie na korzystanie z karty/ustępu w regulaminie mbanku itp. który mówiłby, że w przypadku zwrotu na kartę klient nie powinien być stratny. Tak jak wcze¶niej pisałem bank dostał dwukrotne zlecenie wymiany waluty i to zlecenie zrealizował. Dlaczego nie miałby za to naliczyć opłaty? Powtórzę się, ale moim zdaniem na logikę (o której też pisałem, że często nie ma zastosowania w rzeczywisto¶ci) za wszystko powinien zabulić usługodawca, który po pierwsze jednostronnie wypowiedział umowę po drugie dokonał księgowania już po wypowiedzeniu czyli de facto nie miał do tego prawa. |
|
Data: 2016-03-01 10:20:38 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
Mon, 29 Feb 2016 23:24:04 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1602292316050.190863@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski <jankowsr@oceanic.wsisiz.edu.pl> napisał(-a): No mimo wszystko jest element w tej układance, którego nie jeste¶my pewni. Nie mamy żadnego paragrafu/ustawy/rozporz±dzenia ministra sportu i turystyki/rozdziału w konstytucji/punktu w umowie na korzystanie z karty/ustępu w regulaminie mbanku itp. który mówiłby, że w przypadku zwrotu na kartę klient nie powinien być stratny. Tak jak wcze¶niej pisałem bank dostał dwukrotne zlecenie wymiany waluty i to zlecenie zrealizował. Dlaczego nie miałby za to naliczyć opłaty? Bo zwrot powinien być zaksięgowany po kursie kupna waluty, a nie sprzedaży. Raczej nie musi być to dokładnie ta sama kwota w zł, bo data będzie inna, ale kurs powinien być z tej samej tabelki. |
|
Data: 2016-03-01 11:21:09 | |
Autor: Rafal Jankowski | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
On Tue, 1 Mar 2016, radekp@konto.pl wrote:
Bo zwrot powinien być zaksięgowany po kursie kupna waluty, a nie sprzedaży. Ok, nie przeczę że tak jest, nie polemizuję z tym bo aż tak się nie znam, a zapodasz jaki¶ § na potwierdzenie tegoż? |
|
Data: 2016-03-01 11:38:56 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
Tue, 1 Mar 2016 11:21:09 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1603011119020.120450@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski <jankowsr@oceanic.wsisiz.edu.pl> napisał(-a): On Tue, 1 Mar 2016, radekp@konto.pl wrote: Nie, bo musiałbym przeczytać regulamin Twojej karty oraz zapewne regulamin pomiędzy org. płatnicz± a bankiem :) |
|
Data: 2016-03-01 11:42:53 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
Tue, 1 Mar 2016 11:21:09 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1603011119020.120450@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski <jankowsr@oceanic.wsisiz.edu.pl> napisał(-a): On Tue, 1 Mar 2016, radekp@konto.pl wrote: http://samcik.blox.pl/2014/10/Rozboj-w-bialy-dzien-Anulowanie-zagranicznej.html "Oczywi¶cie, złożyli¶my reklamację, której bank nie uznał, tłumacz±c, że jedynym rozliczeniem uznaniowym, dla którego nie stosuje się kursu kupna, jest wycofanie operacji, a nasz przypadek nie jest wycofaniem transakcji, tylko zwrotem wpłaconej kwoty. Uważam, że to co najmniej nieprzyzwoite - do transakcji nie doszło, nie był to zwrot czę¶ci należno¶ci, a całej kwoty" |
|
Data: 2016-03-01 12:44:17 | |
Autor: Rafal Jankowski | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
On Tue, 1 Mar 2016, radekp@konto.pl wrote:
Tue, 1 Mar 2016 11:21:09 +0100, w No jakby nie patrzeć u mnie własnie był zwrot, w przypadku którego alior reklamacji nie uznał, czyli może jednak wychodzi na to, że mbank mi zrobił laskę ;) |
|
Data: 2016-03-01 12:49:39 | |
Autor: Pete | |
Zwrot na kartÄ™ i podwĂłjne przewalutowanie | |
W dniu 2016-03-01 o 12:44, Rafal Jankowski pisze:
On Tue, 1 Mar 2016, radekp@konto.pl wrote: Z opisy powyżej wynika, że płatność była kartą, a zwrot środków poszedł na konto. Więc w ogóle innym instrumentem płatniczym. Ja z Aliorem miałem przebój z przypadkiem idealnym - czyli płatność i zwrot tą samą kartą. I też nie uznał reklamacji, ponieważ zwrot nie był zwrotem tylko uznaniem. -- Pete |
|
Data: 2016-03-01 12:54:17 | |
Autor: Rafal Jankowski | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
On Tue, 1 Mar 2016, Pete wrote:
Z opisy powyżej wynika, że płatność była kartą, a zwrot środków poszedł na konto. Więc w ogóle innym instrumentem płatniczym. No nie wiem, obstawiałbym, że jednak poszedł zwrot na konto. Przy tego typu operacjach instytucja obciążająca kartę z reguły po pierwsze raczej numeru konta nie zna, po drugie się o nie nie pyta. O numer konta pytają się małe misie na allegro, którym zrobiło się płatność kartą przez payu i pewnie nie mają jak zwrócić środków na kartę. |
|
Data: 2016-03-01 12:55:19 | |
Autor: Rafal Jankowski | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
No nie wiem, obstawiałbym, że jednak poszedł zwrot na konto. Autokorekta, miało być oczywiście: "obstawiałbym, że jednak poszedł zwrot na kartę" |
|
Data: 2016-03-01 13:32:46 | |
Autor: Pete | |
Zwrot na kartÄ™ i podwĂłjne przewalutowanie | |
W dniu 2016-03-01 o 12:55, Rafal Jankowski pisze:
Zmyliło mnie zdanie 'Oczywiście zwrócił kwotę w euro. A ponieważ płatność szła na konto złotowe w Alior Banku...'No nie wiem, obstawiałbym, że jednak poszedł zwrot na konto. Ale z dalszego kontekstu wynika, że prawdopodobnie zwrot poszedł na kartę (rozliczaną w PLN i stąd zapewne to 'konto złotowe') -- Pete |
|
Data: 2016-03-01 14:50:55 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
Tue, 1 Mar 2016 12:54:17 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1603011251450.147555@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski <jankowsr@oceanic.wsisiz.edu.pl> napisał(-a): > Z opisy powyżej wynika, że płatno¶ć była kart±, a zwrot ¶rodków poszedł na > konto. Więc w ogóle innym instrumentem płatniczym. WeĽ wklej po prostu pomazanego screenshota :) |
|
Data: 2016-03-01 14:49:45 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
Tue, 1 Mar 2016 12:44:17 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1603011240460.144507@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski <jankowsr@oceanic.wsisiz.edu.pl> napisał(-a): > http://samcik.blox.pl/2014/10/Rozboj-w-bialy-dzien-Anulowanie-zagranicznej.html Nie, to powiedzmy niespójno¶ć języka. Miałe¶ wycofanie (anulowanie) operacji. Ale mój bank też opisuje to jako zwrot. A jakby¶ miał zwrot (czyli przelew w drug± stronę), to byłoby to uznanie. Czyli: wycofanie (anulowanie) operacji = zwrot zwrot = uznanie ;) |
|
Data: 2016-03-01 16:31:15 | |
Autor: Rafal Jankowski | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
On Tue, 1 Mar 2016, radekp@konto.pl wrote:
Nie, to powiedzmy niespójno¶ć języka. Mimo wszystko opieramy się tu na kilku niepewnych założeniach: 1. Zwrot w aliorze nie był zwrotem tylko zwykłym uznaniem (jak było tego nie wiemy) 2. Obsługa takiego use case'a zależy od umowy na korzystanie z karty między bankiem i użytkownikiem i/lub między bankiem i organizacj± płatnicz± |
|
Data: 2016-02-29 10:40:05 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
Fri, 26 Feb 2016 14:59:29 +0100, w <naplo1$qb7$1@node2.news.atman.pl>, Pete
<nobody@nowhere.com> napisał(-a): >> Pytanie, jak± operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obci±żenia czy Jest, ale to zapewne zależy od sposobu generowania wyci±gu przez bank. Z jednego odczytasz, z innego pewnie niezbyt (albo domyslaj±c się). |
|
Data: 2016-02-26 10:43:23 | |
Autor: J.F. | |
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie | |
Użytkownik "Rafal Jankowski" napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:alpine.LFD.2.20.1602260749120.129423@oceanic.wsisiz.edu.pl...
On Thu, 25 Feb 2016, J.F. wrote: Hm, trudno powiedziec, no ale skoro zaplaciles w walucie, transakcja anulowana, zwrocono w walucie tyle ile pobrano, to niby dlaczego mialbys cos do tego doplacac ... Różnice kursowe tu raczej były bez znaczenia albo na moj± korzy¶ć, Tu bez znaczenia, ale w niektorych przypadkach moze to i 20% byc, albo i wiecej. A tu o zasady chodzi - zasada zas mowi, ze bank nie moze byc stratny :-) bardziej rozchodzi się o to co to jest zwrot. Tzn. jak się umawiam ze sprzedawc± że mi zwróci pieni±dze to czy to z punktu widzenia banku jest zwrot czy dodatkowa transakcja? Bank musi być gotowy na wymianę waluty i ta gotowo¶ć przekłada się na konkretny koszt. A tutaj nie tyle transakcję co umowę anulowano więc co to wła¶ciwie mój bank miałoby obchodzić i czemu on miałby do tego interesu dokładać (do czego to doszło, że utożsamiamisię z mbankiem)? Na logikę to raczej strona, która anulowała umowę powinna ponie¶ć wszystkie koszty tych operacji, ale logika a prawo i regulaminy nie zawsze id± w parze. Ale jednak niesmak poczules, i bank ten niesmak tez poczul :-) Choc nie twierdze, ze mial obowiazek. Obnizyliby spready, to by ludziom sie nie chcialo reklamacji pisac :-) J. |