Data: 2011-08-31 17:52:33 | |
Autor: Mikołaj Tutak | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-08-31 17:39, Adam pisze:
Witajcie. Jedno jest zależne wprost od drugiego. Poczytaj najpierw co to znaczy moment obrotowy i jak zależy od mocy. Na pocz±tek przeczytaj: http://www.technikajazdy.info/techniczne/moc-czy-moment-obrotowy/ PS: Za¶wiadczenie o dysgoogli masz? -- pozdrawiam Mikołaj |
|
Data: 2011-08-31 16:51:34 | |
Autor: Waldek Godel | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Dnia Wed, 31 Aug 2011 17:52:33 +0200, Mikołaj Tutak napisał(a):
Jedno jest zależne wprost od drugiego. Poczytaj najpierw co to znaczy moment obrotowy i jak zależy od mocy. Na pocz±tek przeczytaj: tak, jest. Co nie znaczy, że ta zależno¶ć pozwala porównywać różne silniki. Bardziej liczy się przebieg charakterystyki silnika a nie maksymalny moment/moc -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rz±d może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. |
|
Data: 2011-08-31 16:05:33 | |
Autor: to | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
begin Waldek Godel
tak, jest. Co nie znaczy, że ta zależność pozwala porównywać różne Liczy się dla kogo? Jeśli chodzi o osiągi, to istotna jest praktycznie tylko maksymalna moc. Jeśli chodzi o indywidualne preferencje, to ktoś może lubić maksymalny moment pomiędzy 2000-3000 i ma w dupie co się dzieje przy 6000 bo z tych obrotów nie korzysta. Więc nie ma co o tym dyskutować. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-09-01 10:25:46 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-08-31 18:05, to wrote:
begin Waldek Godel Nie pogr±żaj się :-) -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 08:33:39 | |
Autor: to | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
begin Marcin 'Yans' Bazarnik
Nie pogrążaj się :-) Przestań bredzić, jak masz coś do napisania na temat, to napisz, a jak nie, to się zamknij. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-09-01 10:33:53 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 10:33, to wrote:
begin Marcin 'Yans' Bazarnik Brakuje argumentów i stajesz się wulgarny ? Będę miły i mimo wszystko Ci wytłumaczę - maksymalna moc jest nic nie warta je¶li przebieg mocy jest niewła¶ciwy lub niepoprawnie dobrany do przełożenia/przełożeń. Zrozumiałe¶ ? -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 08:44:28 | |
Autor: to | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
begin Marcin 'Yans' Bazarnik
Przestań bredzić, jak masz coś do napisania na temat, to napisz, a jak A Ty podałeś jakiś argument durniu? Wysłałeś dwa śmieciowe posty "nie masz racji" i nic więcej. Będę miły i mimo wszystko Ci wytłumaczę - maksymalna moc jest nic nie Przy dwukrotnej różnicy mocy to nie ma znaczenia, chyba, że specjalnie wyciągniesz jakieś popsute auto lub sam je popsujesz. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-09-01 11:45:53 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 10:44, to wrote:
begin Marcin 'Yans' Bazarnik Maj± dokładnie tę sam± warto¶ć jak Twoje: oczywi¶cie, że większa moc :-) Będę miły i mimo wszystko Ci wytłumaczę - maksymalna moc jest nic nie Załóżmy, że to dokładnie to samo auto, ten sam silnik - tylko kto¶ w wersji 200kW wsadził jebitnie wielkie turbo a silnik bardzo mało elastyczny... maksymalna moc jest owszem duża ale w bardzo w±skim zakresie. Skrzynia została ta sama.. Osi±gi przy niskich prędko¶ciach (0-100) mog± być podobne. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 16:46:28 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 11:45, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
Przy dwukrotnej różnicy mocy to nie ma znaczenia, chyba, że specjalnie Znaczy masz na mysli jak±¶ samoróbkę, czyli auto zepsute. Bo fabryka by takiej głupoty nie zrobiła? Może ograniczmy się w rozważaniach do pojazdów zaprojektowanych w miarę poprawnie? -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w czę¶ci gts /kropka/ pl | lub cało¶ci pogl±dom ich Autora. |
|
Data: 2011-09-01 22:50:03 | |
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 16:46, Jakub Witkowski pisze:
W dniu 2011-09-01 11:45, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: Popatrz na Miśki Evo. Tam turbodziura jest kosmiczna. To powie każdy, od showmana Clarksona, po kierowców rajdowych. A jednak auto cywilne, homologowane do jazdy do sklepu po bułki. Też uważasz je za zepsute? Fabryka zrobiła głupotę? Czy zaprojektowali je studenci pierwszego roku ornitologii? -- Marcin "Kenickie" Mydlak Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl P307 2.0HDi/90 "Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a rośnie popyt na święty spokój." |
|
Data: 2011-09-02 11:45:26 | |
Autor: to | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
begin Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Popatrz na Miśki Evo. Tam turbodziura jest kosmiczna. To powie każdy, od Tak, bo Evo przyspiesza do setki jak 100-konny diesel. ROTFL. Idiotyzm "argumentacji" na tej grupie zaczyna mnie przerażać. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-09-02 12:49:02 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 22:50, Marcin "Kenickie" Mydlak pisze:
W dniu 2011-09-01 16:46, Jakub Witkowski pisze: I dlatego ich osiągi przy prędkościach 0-100 są "podobne" do wersji o 2x mniejszej mocy? Czy jednak są znacznie lepsze, o ile się użyje _właściwie_ skrzyni? Jeśli przy prędkościach 0-100 km/h ma się podobne osiągi max. jak to samo auto wyposażone w 2x słabszy silnik to znaczy że auto jest najwyraźniej zepsuje. A Evo nie jest zepsute tylko wymagające. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2011-09-01 16:11:36 | |
Autor: Wojciech Wrodarczyk | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 10:44, to pisze:
begin Marcin 'Yans' BazarnikObawiam siÄ™, ĹĽe kolega Yans ma racjÄ™. |
|
Data: 2011-09-02 13:00:05 | |
Autor: to | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
begin Wojciech Wrodarczyk
Obawiam się, że kolega Yans ma rację. Każdy ma prawo do głupich obaw. ;> -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-09-01 10:46:19 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Thursday, September 1, 2011, 10:33:53 AM, you wrote: Brakuje argumentów i stajesz się wulgarny ?Nie pogr±żaj się :-)Przestań bredzić, jak masz co¶ do napisania na temat, to napisz, a jak Ależ dokładnie to samo dotyczy maksymalnego momentu - też nie ma nic do rzeczy, je¶li jego zakres obrotów, przy których występuje jest tak mikroskopijny, że trzeba pierdyliona biegów, żeby z niego skorzystać. Maj±c pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnie przełożopny na koła da mi wła¶nie na nich wiekszy moment. A moment na wale obrotowym silnika to ja czniam wynio¶le. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-01 08:52:39 | |
Autor: to | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
begin RoMan Mandziejewicz
Ależ dokładnie to samo dotyczy maksymalnego momentu - też nie ma nic do Przede wszystkim skoro dyskusja toczy się o silnikach, to zakładamy, że auta są takie same i mają optymalnie pod względem osiągów zestopniowane skrzynie biegów, bo inaczej dyskusja nie ma sensu. A wtedy taka różnica mocy nie daje żadnych wątpliwości. Wątpliwości mogłyby być, gdyby różnica mocy wynosiła np. kilka procent, a "słabsze" auto miało lepszy przebieg momentu w górnym zakresie obrotów. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-09-01 15:33:23 | |
Autor: J.F | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Użytkownik "to" napisał w wiadomości grup
begin RoMan Mandziejewicz Przede wszystkim skoro dyskusja toczy się o silnikach, to zakładamy, że W teorii nadal daje, bo te moce czy momenty maksymalne to moga byc waskie piki, i jak RoMan pisze - wiecej czasu stracisz na zmienianiu biegow. No chyba ze masz automat CVT. W praktyce - takich silnikow nie ma, ch-ki sa dosc szerokie. J. |
|
Data: 2011-09-01 17:07:30 | |
Autor: to | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
begin J.F
W teorii nadal daje, bo te moce czy momenty maksymalne to moga byc Mówimy o normalnych silnikach spalinowych, a nie jakichś wydumanych czy popsutych. Nawet silnik z big-turbo ma wysoki moment obrotowy w dość szerokim zakresie (np. 4000-6500 rpm), a -- jeśli mowa o osiągach -- turbo dziura na niskich obrotach nie ma żadnego znaczenia, bo i tak się ich nie używa. Zresztą na zmianie biegów traci się więcej zazwyczaj w turbo dieslach, które wysoki moment mają właśnie dość nisko i w wąskim zakresie, choć jego wartość maksymalna jest często bardzo duża (400-500 Nm czy nawet więcej). No chyba ze masz automat CVT. CVT ma duże straty. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-09-02 23:03:34 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 19:07, to wrote:
begin J.F Zobacz sobie np na wykres Mitsu Evo FQ400. Następnie policz jak się zmieni± obroty silnika po idealnej zmianie biegu przy prawie odcięciu (np z 1 na 2). Następnie policz co się stanie jak choć raz zmienisz ciut za szybko... chyba sobie nie zdajesz z tego sprawy. Zreszt± na zmianie biegów traci się więcej zazwyczaj w Dawno chyba nie widziałe¶ wykresu mocy dobrego silnika diesla. Np. wspomnianego już tutaj np. tego z 335d lub innych... -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 16:14:10 | |
Autor: Wojciech Wrodarczyk | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 10:52, to pisze:
begin RoMan MandziejewiczCo to znaczy optymalnie zestopniowane? CVT? A co z przebiegiem mocy i momentu? |
|
Data: 2011-09-01 10:54:48 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 10:46, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello Marcin, Moment i moc s± nierozerwalnie zwi±zane ze sob± - maj±c przebieg jednego, mamy automatycznie przebieg drugiego. Warto¶ci maksymalne s± mało warte je¶li przebieg jest do dupy. Maj±c pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnie Nie bardzo rozumiem do czego zmierasz ? -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 12:01:47 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Thursday, September 1, 2011, 10:54:48 AM, you wrote: Moment i moc s± nierozerwalnie zwi±zane ze sob± - maj±c przebiegAleż dokładnie to samo dotyczy maksymalnego momentu - też nie ma nicBrakuje argumentów i stajesz się wulgarny ?Nie pogr±żaj się :-)Przestań bredzić, jak masz co¶ do napisania na temat, to napisz, a jak Ale to jest oczywiste. Maj±c pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnieNie bardzo rozumiem do czego zmierasz ? Do stwierdzenia, że nawet z gównianym przebiegiem momentu na wale silnika, maj±c odpowiednie przełożenia wolę mieć więcej mocy niż więcej momentu na wale silnika. Bo większa moc przeloży mi się na większy moment na kołach po użyciu wła¶ciwego biegu. Nie maj±c mocy a maj±c wielki moment na wale silnika przy niskich obrotach, nie zrobię z tym nic. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-01 12:52:35 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 12:01, RoMan Mandziejewicz wrote:
Maj±c pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnieNie bardzo rozumiem do czego zmierasz ? Zgoda. Ale maj±c tę maksymaln± moć w w±skim zakresie obrotów będziesz musial mieć pierdylariard biegów - którego zmiana to czas i niewygoda - czyli wła¶nie ciężarówka na któr± narzekasz. Ja wolę mnięjsz± ale stał± moc (duża elastyczno¶ć) - wtedy bez problemu w każdych warunkuach mogę dynamicznie przy¶pieszać. Kosztem oczywi¶cie mniejszej prędko¶ci maksymalnej. Chcesz jechać dynamicznie/sportowo - większa elastyczno¶ć Twoim przyjacielem :-) -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 13:36:41 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Thursday, September 1, 2011, 12:52:35 PM, you wrote: Zgoda. Ale maj±c tę maksymaln± moć w w±skim zakresie obrotów będzieszDo stwierdzenia, że nawet z gównianym przebiegiem momentu na waleMaj±c pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnieNie bardzo rozumiem do czego zmierasz ? Ale kiedy wła¶nie obecnie masz do dyspozycji coraz więcej biegów. Ja wolę mnięjsz± ale stał± moc (duża elastyczno¶ć) - wtedy bez problemu Kapelusznik ;P Chcesz jechać dynamicznie/sportowo - większa elastyczno¶ć Twoim przyjacielem :-) Nie - większa moc w zakresie użytecznym dla skrzyni biegów od biegu III w górę - poniżej i tak jest za dużo momentu na kołach. I jest to zakres dostepny nawet dla bardzo schrzanionych silników. Elastyczno¶ć nie ma nic wspólnego z dynamiczn± jazd±. Popatrz na silniki F1 - wolne obroty 6000rpm bo inaczej nie pracuje stabilnie. Zakres użytecznych obrotów 12000-18000 rpm a i tak piłuje się niemal do odcięcia i powyżej III-ki nie korzystach z obrotów w okolicach 12000 w ogóle. Z VI na VII zmienia się przy 15000 rpm (o ile mnie skleroza...). -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-01 14:03:22 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 13:36, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello Marcin, Ale w większości z trybem automatycznym :-) Ja wolę mnięjszą ale stałą moc (duża elastyczność) - wtedy bez problemu Hmmm :-) http://www.youtube.com/watch?v=56N2tIwaF-E > zakres dostepny nawet dla bardzo schrzanionych silników.Chcesz jechać dynamicznie/sportowo - większa elastyczność Twoim Próbowałeś kiedykolwiek pojechać sportowo (na 100% możliwości samochodu/kierowcy) na odcinku drogowym ? Nie pytam złośliwie, tylko ciekaw jestem. Myślę, że gdybyś próbował, to miałbyś nieco inne zdanie co do tego co napisałeś... Niestety wykres również nie mówi jednego (zwłaszcza w niewielkich, mocnych silnikach z turbo) - jaka jest odpowiedź silnika na ruch przepustnicą. Elastyczność nie ma nic wspólnego z dynamiczną jazdą. Przez elastyczność mam na myśli ch-kę mocy która jest "w miarę" płaska. Popatrz na silniki F1 - wolne obroty 6000rpm bo inaczej nie pracuje stabilnie. Popatrz na silniki samochodów rajdowych - ponieważ jazda rajdowa (po OS'ach drogowych) jest najbliższa normalnej jeździe - ta sama trasa co w wypadku jazdy cywilnej. Zwróć uwagę, że jest ona z reguły dość płaska w górnej połowie. http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/WRC_power_low.jpg http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/WRC_power_medium.jpg http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/WRC_power_high.jpg http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/Mitsubishi_GrpA_torque_power.jpg "Because of the early increase of the torque curve, Citroen has the highest power between revs 1800-2900 rpm. In the middle revs (3000-5200 rpm) the power is little lower than for the other ones but is again second best of the WRC cars beyond 5200 rpm. In the same magazine (TM 14/2005), from where I picked some of the figures, Juuso Pykälistö told: “The engine of the Citroen is a rev engine. It has a broad rev band, the gear shifts takes place far beyond 6000 rpm and at lower revs it’s not so powerful compared to the Peugeot. On the other hand the Peugeot’s rev band ends just after 5000 rpm”. Ford has the highest power beyond 4500 rpm. Still Mikko Hirvonen tells in the same magazine that: “The Ford can be safely driven with high gears and low revs”. These two comments are a little bit of mystery for me but I’m neither an engineer nor a rally driver. Subaru’s power starts to decline quite rapidly after 4700 rpm. Mitsubishi doesn’t have so high power but the curve is quite flat (easy to drive?) and is third best beyond 5600 rpm." Zakres użytecznych obrotów 12000-18000 rpm a i tak piłuje się niemal To teraz wróć ze świata F1 do czegoś bliższego naszemu jeżdzeniu po drogach. Popatrz na wykresy Mocy/Momentu powyżej - są to silniki stosowane w rajdach - jaki jest kształt tych ch-k. Jak chcesz jechać naprawdę szybko, to masz coraz mniej czasu na zabawę z biegami i dbanie o właściwy zakres obrotów - skupiasz się na kontroli samochodu, poślizgu. Każda zmiana biegu może powodować dodatkowy poślizg - stratę. Przeważnie najlepszy samochód to taki, który ma dużą tolerancję na błędy kierowcy - między innymi "fajną" ch-kę mocy - wspomniane wyżej "easy to drive". -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 15:56:01 | |
Autor: J.F | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Użytkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik" napisał w
Ja wolę mnięjszą ale stałą moc (duża elastyczność) - wtedy bez problemu Hmmm :-) Biegow nie umie zmieniac a do rajdow sie pcha :-P To zaleta dla leniwych kapelusznikow - jedzie sobie taki, jak to na drodze - od 50 do 150, a biegu wcale nie zmienia :-) Zreszta ten zakres stalej mocy nie jest duzy, biegi nadal trzeba zmieniac i w zupelnosci mozna porownac z wygoda stalego momentu w szerokim zakresie. Chcesz jechać dynamicznie/sportowo - większa elastyczność Twoim Próbowałeś kiedykolwiek pojechać sportowo (na 100% możliwości samochodu/kierowcy) na odcinku drogowym ? Nie pytam złośliwie, tylko ciekaw jestem. Myślę, że gdybyś próbował, to miałbyś nieco inne zdanie co do tego co napisałeś... RoMana nie pamietasz ? Oczywiscie ze probowal jechac na 100% mozliwosci samochodu. Jak rozgrzal auto dojezdzajac do autostrady, tak potem polozyl cegle na gazie i zdejmowal 100km dalej. Ale zeby to nazwac jazda sportowa ? :-) Dalej bylo bardziej sportowo - RoMan redukuje i wciska gaz do oporu wyprzedzajac ciezarowke na zakrecie - to jest 100% czy nie ? :-) Popatrz na silniki F1 - wolne obroty 6000rpm bo inaczej nie pracuje stabilnie.Popatrz na silniki samochodów rajdowych - ponieważ jazda rajdowa (po OS'ach drogowych) jest najbliższa normalnej jeździe - ta sama trasa co w wypadku jazdy cywilnej. Ale technika jazdy calkiem inna. To juz bardziej F1 przypomina normalna jazde - czyli jedziemy tak szybko jak zakret pozwala :-) Tak czy inaczej - chcesz pojechac naprawde dynamicznie, to trzeba wrzucic bieg zapewniajacy duza moc z silnika. To teraz wróć ze świata F1 do czegoś bliższego naszemu jeżdzeniu po drogach. W "zwyklej jezdzie" zdecydowanie nie skupiam sie na poslizgu :-) A jak biegi przeszkadzaja ... kup se DSG :-) J. |
|
Data: 2011-09-02 13:23:59 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 15:56, J.F wrote:
Użytkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik" napisał w Popatrz, biegów nie umie zmieniać, a po pierwszej pętli strata 0.02 do 2-giego miejsca w generalce pomimo rozpieprzonej miski :-) To zaleta dla leniwych kapelusznikow - jedzie sobie taki, jak to na No cóż to Twoje zdanie :-) Zreszta ten zakres stalej mocy nie jest duzy, biegi nadal trzeba W tych ch-kach które podałem, zakres wysokiej mocy jest mały ? Wysokiej czyli tak 80-85% maksymalnej. Chcesz jechać dynamicznie/sportowo - większa elastyczno¶ć Twoim :-) Dalej bylo bardziej sportowo - RoMan redukuje i wciska gaz do oporu Zalezy od prędko¶ci ;-) Popatrz na silniki F1 - wolne obroty 6000rpm bo inaczej nie pracujePopatrz na silniki samochodów rajdowych - ponieważ jazda rajdowa (po Na rajdzie nie jedziesz tak szybko jak zakręt pozwala ? :-) Tylko troszeczkę trudno¶ć inna, bo droga w±ska, nic nie widać czasem, nawierzchnia zmienna a otoczenie obfituje w niespodzianki. Jakby to teraz porównać z torem... hmmm :-) Tak czy inaczej - chcesz pojechac naprawde dynamicznie, to trzeba Bardzo ciekawa teoria - szkoda, że niebardzo ma się do praktyki :-) Jak będziesz miał sekcję różnych zakrętów to się przekonasz czy trzeba/można/opłaca się :-> Np. tutaj - Posłuchaj na jakich obrotach jedzie i kiedy biegi zmienia. http://www.youtube.com/watch?v=B8TffgtRQQk To teraz wróć ze ¶wiata F1 do czego¶ bliższego naszemu jeżdzeniu po A gdzie Tym bolidem F1 jeĽdzisz ? ;-) A jak biegi przeszkadzaja ... kup se DSG :-) Zaproponuj tym co startuj± wyżej, napewno będ± zachwyceni :-) -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 17:10:56 | |
Autor: to | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
begin Marcin 'Yans' Bazarnik
Popatrz na silniki samochodów rajdowych - ponieważ jazda rajdowa (po Zapewne ze względu na regulamin. Jeśli nie można przekroczyć pewnego poziomu mocy, to lepiej go mieć w szerszym zakresie niż w węższym. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-09-02 13:06:33 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 19:10, to wrote:
begin Marcin 'Yans' Bazarnik Ograniczeniem ZTCP jest zwężka, nie moc. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-02 13:25:56 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-02 13:06, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
On 2011-09-01 19:10, to wrote: To prawie na jedno wychodzi. Zwężka jest na wlocie do turbo, a turbo chożby nie wiem jak ssało nie wygeneruje większego podcisnienia niż 1 At - co ogranicza ilo¶ć powietrza na jednostkę czasu, co z kolei ogranicza moc. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w czę¶ci gts /kropka/ pl | lub cało¶ci pogl±dom ich Autora. |
|
Data: 2011-09-02 13:25:38 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-02 13:25, Jakub Witkowski wrote:
W dniu 2011-09-02 13:06, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: Prawda, nie wiem czemu wydawało mi się, że za. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 18:08:58 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 14:03, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
To teraz wróć ze świata F1 do czegoś bliższego naszemu jeżdzeniu po Wysoka elastyczność silników stosowanych w rajdach wynika z przepisów FIA nakazującej stosowanie zwężki ograniczającej dostęp powietrza do silnika i tym samym ograniczającą moc. Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też się okaże że moc maksymalna spadła o połowę, ale za to jest stała w zakresie 3000-6500 rpm. Dlatego że od pewnego momentu ilość powietrza dostarczanego do silnika będzie już stała. Bez zwężki silnik turbo 2l miałby dużo wyższą moc i typowo turbinową, ostrą charakterystykę. |
|
Data: 2011-09-02 13:17:07 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 18:08, Tomasz Pyra wrote:
W dniu 2011-09-01 14:03, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: Poniek±d tak. Ale nie s±dze aby wył±cznie od tego. Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też Zwężka, to tylko dodatkowy opór. Możesz próbować go pokonać zwiększonym ci¶nieniem doładowania i uzyskać dzięki temu większy przepływ powietrza - tyle że ch-ka może będzie i stroma, ale znaczne gorsza poniżej. Dlatego że od pewnego momentu ilo¶ć powietrza dostarczanego do silnika Wszystko zależy od ci¶nienia. Je¶li jeste¶ w stanie wytworzyć wysokie, to jestes w stanie przepchać dużo powietrza. Bez zwężki silnik turbo 2l miałby dużo wyższ± moc i typowo turbinow±, Zależy od wielko¶ci turbiny. Stosuj±c "mniejsz±" turbinę, o¶i±gniesz fajn± elastyczn± ch-kę kosztem oczywi¶cie mocy maksymalnej. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-02 13:29:36 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-02 13:17, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też Nie bardzo, bo ona jest przed turbo, przynajmniej w WRC. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w czę¶ci gts /kropka/ pl | lub cało¶ci pogl±dom ich Autora. |
|
Data: 2011-09-02 20:32:01 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-02 13:17, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
On 2011-09-01 18:08, Tomasz Pyra wrote: Wynika to wył±cznie z zastosowania zwężki. Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też Tak się nie da - zwężka jest po stronie ci¶nienia atmosferycznego, turbina jest dopiero za zwężk±. Dlatego że od pewnego momentu ilo¶ć powietrza dostarczanego do silnika Nie ci¶nienia, a podci¶nienia. A tego nigdy nie wytworzysz więcej niż -1bar ci¶nienia względnego. Tzn. obecnie auta WRC podobno potrafi± przez zwężkę przeci±gn±ć nieco więcej powietrza niż by wynikało z czystego podci¶nienia doprowadzonego nawet do samej próżni, ale używa się do tego jaki¶ rezonansów. Bez zwężki silnik turbo 2l miałby dużo wyższ± moc i typowo turbinow±, Ale w wyczynowym sporcie nikt nie zamienia mocy w charakterystykę tak długo jak nie wymuszaj± tego przepisy ograniczaj±c liczbę biegów, albo konstrukcję silnika w inny sposób. |
|
Data: 2011-09-06 05:06:49 | |
Autor: Massai | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Tomasz Pyra wrote:
Hm, rezonansów to się chyba nagminnie używa też w cywilnych samochodach, z czego¶ te spadki mocy na skróconych dolotach i fiku¶nych stożkowych filtrach wynikaj±... -- Pozdro Massai |
|
Data: 2011-09-10 00:48:05 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-06 07:06, Massai pisze:
Tomasz Pyra wrote: Ale w samochodach używa się ich do lepszego napełniania cylindrów które bior± powietrze ze wspólnego kolektora - w sumie sprawa do¶ć oczywista. A z tym przeci±ganiem przez zwężkę to już jakie¶ lepsze cuda, bo raz że przed zwężk± nie wolno mieć żadnych elementów ruchomych, a za zwężk± w sumie tylko turbina. A jednak podobno ci±gn± przez t± zwężkę niż gdyby za ni± zrobić próżnie... Cuda panie :) |
|
Data: 2011-09-01 15:37:17 | |
Autor: J.F | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w
Maj±c pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnieNie bardzo rozumiem do czego zmierasz ? Do stwierdzenia, że nawet z gównianym przebiegiem momentu na wale Ruszysz pod gorke. A przy braku mocy na niskich obrotach - sprzeglo spalisz i nie ruszysz :-) A poza tym masz oczywiscie racje. Moment maksymalny nie mowi praktycznie nic, bo od tego sa przekladnie, zeby go zmienic dowolnie. Moc mowi prawie wszystko o dynamice auta, no chyba ze to jakis bardzo dziwny silnik jest. Np stary wolnossacy diesel :-) J. |
|
Data: 2011-09-01 10:38:33 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Thursday, September 1, 2011, 10:25:46 AM, you wrote: Nie pogr±żaj się :-)tak, jest. Co nie znaczy, że ta zależno¶ć pozwala porównywać różneLiczy się dla kogo? Je¶li chodzi o osi±gi, to istotna jest praktycznie Dobrze pisze - sam się pogr±ż±sz! ;) Te legendarne diesle w ci±gnikach siodłowych, o gigantycznym momencie obrotowym i wymagaj±ce pierdyliona biegów, półbiegów, międzybiegów czy pierdybiegów, żeby dało się jechać. Jakiekolwiek zwolnienie to potem dramat machania dr±żkiem przez 5 minut, żeby znów się rozpędzić do prędko¶ci podróżnej. A jak nie masz odpowiedniego ćwiercbiegu przed jedynk±, to z ładunkiem pod górę nie ruszysz. I tyle z tego momentu - jedno wielkie nic, bo mocy brak, żeby te 40 ton rozpędzić w przyzwoitym czasie. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-01 10:36:00 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 10:38, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello Marcin, Ależ one tę moc maj± - 400, 500, 600 koni... tylko ch-ka do dupy je¶li chodzi o osi±gi. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 10:49:17 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Thursday, September 1, 2011, 10:36:00 AM, you wrote: Ależ one tę moc maj± - 400, 500, 600 koni... tylko ch-ka do dupy je¶liDobrze pisze - sam się pogr±ż±sz! ;)Nie pogr±żaj się :-)tak, jest. Co nie znaczy, że ta zależno¶ć pozwala porównywać różneLiczy się dla kogo? Je¶li chodzi o osi±gi, to istotna jest praktycznie Nie, robaczku - maja po prostu za mało mocy. Chciałby¶ jeżdzić tonowym samochodem osobowym z silnikiem o mocy 10-15KM? Choćby¶ miał skrzynię z pierdylionem przełożeń i tak osi±gów nie będzie. Ja jednak wolę mieć 100KM/tonę i te biedne 5 biegów. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-01 11:04:45 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 10:49, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello Marcin, Za mało do czego ? :-) Chciałby¶ jeżdzić tonowym samochodem osobowym z silnikiem o mocy 10-15KM? Choćby¶ miał skrzynię z Misiu - w ciężarówce mamy do czynienia z pewnym kompromisem - osi±gi, waga, ekonomia. Bez problemu można wsadzić mocniejszy silnik.. tylko po co ? To nie jest samochód rajdowy i inne ma przeznaczenie. Gdyby ta przysłowiowa ciężarówka miał± te jedynie 500KM ale w całym przebiegu obrotów (załóżmy 100-1800) to ruszała by pod górę BEZ PROBLEMU, nawet mniej biegów by potrzebowała. Ja jednak wolę mieć 100KM/tonę i te biedne 5 biegów. A ja wolę silnik elektryczny z płask± ch-k± mocy (100KM) w zakresie 0-40k rpm i brak skrzyni biegów - oczywi¶cie z ogniwem paliwowym a nie gównianymi akumulatorami. Zjadam Cię na ¶niadanie w każdych warunkach.. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 12:05:50 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Thursday, September 1, 2011, 11:04:45 AM, you wrote: [...] Ja jednak wolę mieć 100KM/tonę i te biedne 5 biegów.A ja wolę silnik elektryczny z płask± ch-k± mocy (100KM) w zakresie Ale rozmawiamy o silnikach spalinowych. Przy okazji wła¶nie wykazałe¶ wyższo¶ć mocy ;P Zjadam Cię na ¶niadanie w każdych warunkach.. Na starcie, dopóki opony będ± w stanie moc przenie¶ć. Nie na darmo w rzeczywistych rozwi±zaniach masz charakterystykę ze stałym momentem do pewnych obrotów a potem ze stał± moc±. Czysto hiperboliczna charakterystyka silnika szeregowego jest używana w lokomotywach elektrycznych ale tam też masz "biegi" - silniki s± ł±czone szeregowo na starcie, że trakcji nie spalić. Do tego jeszcze rezystory rozruchowe, żeby moment ograniczyć. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-01 13:01:26 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 12:05, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello Marcin, Porównanie dwóch silników o tej samej mocy: jeden z "fajn±" ch-k± (moment wykładniczy), drugi z mniej fajn± (moment w kształcie dzwonu) Zjadam Cię na ¶niadanie w każdych warunkach.. Silnik elektryczny ma tę zaletę, że bez problemu mogę nim precyzyjnie sterować.. moge (np. za pomoca elektroniki) utrzymać go na granicy idealnego u¶lizgu kół :-) Nie na darmo w Lokomotywa to przykład skrajny - słaby współczynnik tarcia i wiele wiele ton masy. Zobacz to - czysta praktyka. Wrightspeed X1 jest bazuj±cym na Arielu Atomie samochodem elektrycznym. Zasilany jest akumulatorami litowo-jonowymi o sumarycznej pojemno¶ci 25kWh. Pojazd nie posiada sprzęgła ani skrzyni biegów, silnik poł±czony jest z kołami stałym przełożeniem. Zast±pmy jeszcze akumulatory ogniwem paliwowym.... Dane Techniczne: 0-100km/h w 3 sekundy Prędko¶ć maksymalna : 180 km/h Zasięg <160km Zużycie energii: 125Wh/km co odpowiada 1.4l/100km masa: 697kg http://pl.wikipedia.org/wiki/Wrightspeed_X1 http://www.youtube.com/watch?v=8qDZOBQs60w -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 13:40:09 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Thursday, September 1, 2011, 1:01:26 PM, you wrote: [...] Wrightspeed X1 jest bazuj±cym na Arielu Atomie samochodem elektrycznym. Ale w tym w±tku rozmawiamy o silnikach spalinowych a nie elektrycznych. Zasilany jest akumulatorami litowo-jonowymi o sumarycznej pojemno¶ci 25kWh. Pojazd nie posiada sprzęgła ani skrzyni biegów, silnik poł±czony Jasne. A teraz odpowiedz (sobie!) na pytania: - ile miejsc w ¶rodku? - ogrzewanie/klimatyzacja? - radio? - testy zderzeniowe? - cena? - wygoda? I odbijam piłeczkę - bolid F1. [...] -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-01 14:09:37 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 13:40, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello Marcin, > > Thursday, September 1, 2011, 1:01:26 PM, you wrote: > > [...] > >> Wrightspeed X1 jest bazuj±cym na Arielu Atomie samochodem elektrycznym. > > Ale w tym w±tku rozmawiamy o silnikach spalinowych a nie > elektrycznych. W±tpiłe¶ w to, że mój słabszy elektryczny ZJE Twój spalinowy.. udowodniłem co innego ;-) > Jasne. A teraz odpowiedz (sobie!) na pytania: > - ile miejsc w ¶rodku? > - ogrzewanie/klimatyzacja? > - radio? > - testy zderzeniowe? > - cena? > - wygoda? Uważasz, że tego rozwi±zania nie da się zastosować w innym nadwoziu ? > I odbijam piłeczkę - bolid F1. Słabo odbiłe¶ :-) Jeste¶ w stanie sam go choćby tylko uruchomić ? :-) Mam pewne w±tpliwo¶ci ;-) -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-01 14:25:14 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Thursday, September 1, 2011, 2:09:37 PM, you wrote: >>> Wrightspeed X1 jest bazuj±cym na Arielu Atomie samochodem elektrycznym. >> Ale w tym w±tku rozmawiamy o silnikach spalinowych a nie >> elektrycznych. W±tpiłe¶ w to, że mój słabszy elektryczny ZJE Twój spalinowy.. Ależ gdzie ja w±tpię w słabo¶ć silników elektrycznych? Doskonale je znam i uważam za najlepsze możliwe rozwi±zanie napędu. Szkoda tylko, że stale nie mamy sensownego ¬RÓDŁA energii. >> Jasne. A teraz odpowiedz (sobie!) na pytania: >> - ile miejsc w ¶rodku? >> - ogrzewanie/klimatyzacja? >> - radio? >> - testy zderzeniowe? >> - cena? >> - wygoda? Uważasz, że tego rozwi±zania nie da się zastosować w innym nadwoziu ? Wszystko się da - kwestia sensu. Przede wszystkim ekonomicznego. Perdyliard ogniw 18650 to nie jest rozwi±zanie problemu tylko brutal-force. >> I odbijam piłeczkę - bolid F1. Słabo odbiłe¶ :-) Jeste¶ w stanie sam go choćby tylko uruchomić ? :-) Jest równie mało użyteczny jak elektryczny Ariel. Mój reumatyzm nie zniesie ani jednego ani drugiego. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-01 16:21:54 | |
Autor: Wojciech Wrodarczyk | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 14:25, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello Marcin,Wracaj±c do pytania w±tkotwórcy o lepszo¶ć zwracam uwagę, że rozmowa o samej warto¶ci maks. czy to momentu, czy mocy, bez charakterystyki jest jałowa. |
|
Data: 2011-09-01 18:00:06 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Wojciech,
Thursday, September 1, 2011, 4:21:54 PM, you wrote: [...] Wracaj±c do pytania w±tkotwórcy o lepszo¶ć zwracam uwagę, że rozmowa o Nie - ty Ty, wchodz±c w t± uboczn± gał±zkę w±tku zgubiłe¶ kontekst. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-02 13:30:42 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-01 14:25, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello Marcin, Oczywi¶cie, pisałem o tym wcze¶niej już :-) ¬ródło jest kluczem. >> Jasne. A teraz odpowiedz (sobie!) na pytania: Jak wyżej :-) Ogniwa paliwowe... >> I odbijam piłeczkę - bolid F1. To co w arielu można spokojnie wsadzić do małego mieszczucha. ~160km wystarczy a ładuję się ponoć około 1-1.5h. Tak naprawdę, to problem jak zauważyłe¶ tkwi w zasadzie jedtynie w Ľródle energii... -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-02 14:09:25 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Friday, September 2, 2011, 1:30:42 PM, you wrote: [...] Oczywi¶cie, pisałem o tym wcze¶niej już :-) ¬ródło jest kluczem.W±tpiłe¶ w to, że mój słabszy elektryczny ZJE Twój spalinowy..Ależ gdzie ja w±tpię w słabo¶ć silników elektrycznych? Doskonale je [...] Wszystko się da - kwestia sensu. Przede wszystkim ekonomicznego.Jak wyżej :-) Ogniwa paliwowe... Jasne. S± tak powszechnie dostępne i niemal za darmo. Do tego na każdej stacji zatankujesz wodór a jego cena jest konkurencyjna w stosunku do benzyny. I w razie wypadku nie martwisz się wcale tymi kilkudziesięcioma kilogramami wodoru pod ci¶nieniem 200 barów pod samochodem - przecież zbiorniki ci¶nieniowe s± absolutnie bezpieczne. Niestety, ogniwa paliwowe na metanol s± nadal w fazie laboratoryjnej :( >> I odbijam piłeczkę - bolid F1.To co w arielu można spokojnie wsadzić do małego mieszczucha. ~160km Akumulatory w Tesli waż± pół tony a odnalezienie uszkodzonego jednego z tysięcy ogniwek 18650 graniczy z cudem. To oczywi¶cie przykład typowo amerykańskiego debilizmu tfu!rczego (nie poprawiać). -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-02 14:17:48 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-02 14:09, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello Marcin, Wiadomo, że istniej± pewne "problemy" z infrastruktura... ale cenowo nie s±dze aby wiele odbiegały od kosztu akumulatorów. I w razie wypadku nie martwisz się wcale tymi kilkudziesięcioma A butle 85l z cieklym LPG gdzie masz ? :-) Taki zbiornik można uczynić wystarczaj±co bezpiecznym na wiele sposobów.. Niestety, ogniwa paliwowe na metanol s± nadal w fazie laboratoryjnej Chyba już nie. "Units are currently available with power outputs between 25 watts and 5 kilowatts with durations up to 100 hours between refuelings." >> I odbijam piłeczkę - bolid F1.To co w arielu można spokojnie wsadzić do małego mieszczucha. ~160km Ja nie zaimplementowali rozwi±zania z prostym systemem pomiaru to tak maj±... |
|
Data: 2011-09-02 05:41:30 | |
Autor: WS | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2 Wrz, 14:17, Marcin 'Yans' Bazarnik <y...@nowhere.com> wrote:
> I w razie wypadku nie martwisz si wcale tymi kilkudziesi cioma LPG jest w stanie cieklym i cisn. w butli ~6atm, przedziurawienie takiej butli nie jest specjalne grozne... wybuch (rozerwanie) butli ze sprzezonym gazem ~200atm oznacza "znikniecie" samochodu (i pewnie kilku obok tez) WS |
|
Data: 2011-09-02 14:42:27 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Friday, September 2, 2011, 2:17:48 PM, you wrote: [...] Wiadomo, że istniej± pewne "problemy" z infrastruktura... ale cenowo nieJak wyżej :-) Ogniwa paliwowe...Jasne. S± tak powszechnie dostępne i niemal za darmo. Do tego na Nie byłbym tego taki pewny. Produkcja wodoru, jego sprężenie i przechowywanie nie s± tanie. I w razie wypadku nie martwisz się wcale tymi kilkudziesięciomaA butle 85l z cieklym LPG gdzie masz ? :-) Nie mam. A gdyby miał, to jest to zaledwie kilkana¶cie barów w najgorszym przypadku. Nie ta ilo¶ć energii potencjalnej. Taki zbiornik można uczynić wystarczaj±co bezpiecznym na wiele Jasssne. Robimy to od dziesięcioleci. A mimo to nadal s± wypadki z wybuchaj±cymi zbbiornikami ci¶nieniowymi. Niestety, ogniwa paliwowe na metanol s± nadal w fazie laboratoryjnejChyba już nie. "Units are currently available with power outputs between Za cenę? I dlaczego trzeba je napełniać u producenta? 5 kW to może Ci wystarczy do skuterka - o ile wielko¶ć pozwoli. Wiesz ile lat temu obiecywano metanolowe ogniwo paliwowe do telefonow Nokia? Zrobiono je w końcu ale "zapomniano" o możliwo¶ci samodzielnego napełniania. Ja nie zaimplementowali rozwi±zania z prostym systemem pomiaru to takAkumulatory w Tesli waż± pół tony a odnalezienie uszkodzonego jednego>> I odbijam piłeczkę - bolid F1.To co w arielu można spokojnie wsadzić do małego mieszczucha. ~160km Jaki możesz zrobić prosty system pomiaru przy ponad 6000 ogniw? Tu sama skala rozwala. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-02 15:07:26 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-02 14:42, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello Marcin, > > Friday, September 2, 2011, 2:17:48 PM, you wrote: > > [...] > >>>> Jak wyżej :-) Ogniwa paliwowe... >>> Jasne. Są tak powszechnie dostępne i niemal za darmo. Do tego na >>> każdej stacji zatankujesz wodór a jego cena jest konkurencyjna w >>> stosunku do benzyny. >> Wiadomo, że istnieją pewne "problemy" z infrastruktura... ale cenowo nie >> sądze aby wiele odbiegały od kosztu akumulatorów. > > Nie byłbym tego taki pewny. Produkcja wodoru, jego sprężenie i > przechowywanie nie są tanie. Nie musi być wodór. Technologia się rozwija... Info z 2006 "Now scientists at the University of Bath have invented a material which stores and releases hydrogen at room temperature, at the flick of a switch, and promises to help make hydrogen power a viable clean technology for the future. Although its fuel to weight ratio is insufficient to make an entire hydrogen tank from it, the material could be used in combination with metal hydride sources to store and release energy instantaneously whilst the main tank reaches sufficient temperature, 300°C, to work. They hope to have the fully-working prototype ready within two to three years. The problem of how to store hydrogen has been a major bottleneck in the development of the hydrogen power technology,” said Dr Andrew Weller from the Department of Chemistry at the University of Bath (UK)." Z innego miejsca: Technology Demonstration The first demonstration of the technology (using lithium hydride slurry) confirmed the ability to produce a very reliable, controllable and dependable flow of hydrogen. The test included fueling a Ford Ranger truck. The truck had a normal internal combustion engine modified to operate on hydrogen. [view demonstration (1.3MB mpeg)]. (Note: the noise in the background is a shop compressor not associated with the demonstration.) Co innego jest odpowiedzialne za to, że jeszcze nie ma tego typu samochodów >>> I w razie wypadku nie martwisz się wcale tymi kilkudziesięcioma >>> kilogramami wodoru pod ciśnieniem 200 barów pod samochodem - przecież >>> zbiorniki ciśnieniowe są absolutnie bezpieczne. >> A butle 85l z cieklym LPG gdzie masz ? :-) > > Nie mam. A gdyby miał, to jest to zaledwie kilkanaście barów w > najgorszym przypadku. Nie ta ilość energii potencjalnej. Zbiornik może być komórkowy, trudniej ulegający zniszczeniu.. pomysłów jest wiele: http://www.heliocentris.com/en/clean-energy/products/hydrogen-storage-systems.html >> Taki zbiornik można uczynić wystarczająco bezpiecznym na wiele >> sposobów.. > > Jasssne. Robimy to od dziesięcioleci. A mimo to nadal są wypadki z > wybuchającymi zbbiornikami ciśnieniowymi. Jak wyzej. >>> Niestety, ogniwa paliwowe na metanol są nadal w fazie laboratoryjnej >>> :( >> Chyba już nie. "Units are currently available with power outputs between >> 25 watts and 5 kilowatts with durations up to 100 hours between refuelings." > > Za cenę? I dlaczego trzeba je napełniać u producenta? 5 kW to może Ci > wystarczy do skuterka - o ile wielkość pozwoli. A kto powiedział, że możesz zastosować tylko jedno ? Przecież oczywistem jest ze się je łączy. Proszę, 16kw z jednego modułu http://www.heliocentris.com/en/clean-energy/products/fuel-cell-modules/hypm/overview.html > Wiesz ile lat temu obiecywano metanolowe ogniwo paliwowe do telefonow > Nokia? Zrobiono je w końcu ale "zapomniano" o możliwości samodzielnego > napełniania. Nie sledzę tematu.. ale toshiba coś wypuścila w 2009... http://www.pcworld.com/article/174113/toshiba_launches_methanol_fuel_cell_charger.html >>>>> >> I odbijam piłeczkę - bolid F1. >>>>>> Słabo odbiłeś :-) Jesteś w stanie sam go choćby tylko uruchomić ? :-) >>>>>> Mam pewne wątpliwości ;-) >>>>> Jest równie mało użyteczny jak elektryczny Ariel. Mój reumatyzm nie >>>>> zniesie ani jednego ani drugiego. >>>> To co w arielu można spokojnie wsadzić do małego mieszczucha. ~160km >>>> wystarczy a ładuję się ponoć około 1-1.5h. Tak naprawdę, to problem jak >>>> zauważyłeś tkwi w zasadzie jedtynie w źródle energii... >>> Akumulatory w Tesli ważą pół tony a odnalezienie uszkodzonego jednego >>> z tysięcy ogniwek 18650 graniczy z cudem. To oczywiście przykład >>> typowo amerykańskiego debilizmu tfu!rczego (nie poprawiać). >> Ja nie zaimplementowali rozwiązania z prostym systemem pomiaru to tak >> mają... > > Jaki możesz zrobić prosty system pomiaru przy ponad 6000 ogniw? Tu > sama skala rozwala. Skala ? Jaka skala ? Marne 6000 ogniw ? Słyszałeś o multipleksowaniu ? Wystarczy proste adresowanie banków akumulatorów a wewnątrz konkretnego akumulatora. Kilka scalaków, nieco tranzystorków, trochę drutu i masz pomiar pojedynczego ogniwa. Jakoś obraz na monitorze LCD wyświetlać się da (3 subpixele * 1920*1080 = 207519360), a komunikacja odbywa sie może 20-toma drutami -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-02 15:26:09 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Friday, September 2, 2011, 3:07:26 PM, you wrote: >>>>> Jak wyżej :-) Ogniwa paliwowe... >>>> Jasne. Są tak powszechnie dostępne i niemal za darmo. Do tego na >>>> każdej stacji zatankujesz wodór a jego cena jest konkurencyjna w >>>> stosunku do benzyny. >>> Wiadomo, że istnieją pewne "problemy" z infrastruktura... ale cenowo nie >>> sądze aby wiele odbiegały od kosztu akumulatorów. >> >> Nie byłbym tego taki pewny. Produkcja wodoru, jego sprężenie i >> przechowywanie nie są tanie. Nie musi być wodór. Technologia się rozwija... W laboratoriach jedynie. [...] >>>> I w razie wypadku nie martwisz się wcale tymi kilkudziesięcioma >>>> kilogramami wodoru pod ciśnieniem 200 barów pod samochodem - przecież >>>> zbiorniki ciśnieniowe są absolutnie bezpieczne. >>> A butle 85l z cieklym LPG gdzie masz ? :-) >> Nie mam. A gdyby miał, to jest to zaledwie kilkanaście barów w >> najgorszym przypadku. Nie ta ilość energii potencjalnej. Zbiornik może być komórkowy, trudniej ulegający zniszczeniu.. pomysłów Jasne. Tylko dlaczego tyle kosztują? >>> Taki zbiornik można uczynić wystarczająco bezpiecznym na wiele >>> sposobów.. >> Jasssne. Robimy to od dziesięcioleci. A mimo to nadal są wypadki z >> wybuchającymi zbbiornikami ciśnieniowymi. Jak wyzej. Jak wyżej. >>>> Niestety, ogniwa paliwowe na metanol są nadal w fazie laboratoryjnej >>>> :( >>> Chyba już nie. "Units are currently available with power outputs between >>> 25 watts and 5 kilowatts with durations up to 100 hours between refuelings.">> Za cenę? I dlaczego trzeba je napełniać u producenta? 5 kW to może Ci >> wystarczy do skuterka - o ile wielkość pozwoli. A kto powiedział, że możesz zastosować tylko jedno ? Przecież oczywistem O ile Ci miejsca na to w samochodzie wystarczy. I podłoga utrzyma. Proszę, 16kw z jednego modułu To nadal za mało. 92 kG i 16kW jedynie. >> Wiesz ile lat temu obiecywano metanolowe ogniwo paliwowe do telefonow >> Nokia? Zrobiono je w końcu ale "zapomniano" o możliwości samodzielnego >> napełniania. Nie sledzę tematu.. ale toshiba coś wypuścila w 2009... A widziałeś kiedykolwiet to w sklepie? [...] >>>>> zauważyłeś tkwi w zasadzie jedtynie w źródle energii... >>>> Akumulatory w Tesli ważą pół tony a odnalezienie uszkodzonego jednego >>>> z tysięcy ogniwek 18650 graniczy z cudem. To oczywiście przykład >>>> typowo amerykańskiego debilizmu tfu!rczego (nie poprawiać). >>> Ja nie zaimplementowali rozwiązania z prostym systemem pomiaru to tak >>> mają... >> Jaki możesz zrobić prosty system pomiaru przy ponad 6000 ogniw? Tu >> sama skala rozwala. Skala ? Jaka skala ? Marne 6000 ogniw ? Marne 6000 drutów... Słyszałeś o multipleksowaniu ? Wystarczy proste adresowanie banków akumulatorów a wewnątrz konkretnego akumulatora. Kilka scalaków, nieco Kilometry drutów i pomiar różnicowy przy bardzo dużej rozpiętości potencjałów w stosunku do masy. To nie jest proste w multipleksowaniu. Jakoś obraz na monitorze LCD wyświetlać się da (3 subpixele * 1920*1080 Nieporównywalne - nie masz różnic potencjałów rzędu 120V. Poza tym - to z samej zasady jest martyca zintegrowana na jednym podłoży a nie 6000 drutów do lutowania. Czym innym jest sterowanie logiczne a czym innym pomiar wartości analogowej na pływającym potencjale 6000 ogniw. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-02 16:05:12 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-02 15:26, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello Marcin, Nie ¶ledzę dokładnie tematu... [...] 64kw i 270kg ? Wcale nie wygl±da tak strasznie. Sam silnik dieslowski waży ze 150-200kg. >> Wiesz ile lat temu obiecywano metanolowe ogniwo paliwowe do telefonow Nie :-) >>>>> zauważyłe¶ tkwi w zasadzie jedtynie w Ľródle energii... No cały sęk w tym, że nie musisz miec tyle długich drutów. Poł±czenia masz jedynie lokalnie. Słyszałe¶ o multipleksowaniu ? Wystarczy proste adresowanie banków Jaki pomiar różnicowy ? Adresujesz i na parze drutów dostajesz dane konkretnego ogniwa. A przy pomiarze napięcia rezystancja poł±cznia z ogniwem ma małe znaczenie... Jako¶ obraz na monitorze LCD wy¶wietlać się da (3 subpixele * 1920*1080 Najprostsze na szybko: Wystarczy szyna adresowa o szeroko¶ci 13 bitów + 2 linie danych. I masz super dokładny pomiar konkretnego ogniwa. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-02 17:03:56 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Friday, September 2, 2011, 4:05:12 PM, you wrote: [...] Najprostsze na szybko: Wystarczy szyna adresowa o szeroko¶ci 13 bitów +Jako¶ obraz na monitorze LCD wy¶wietlać się da (3 subpixele * 1920*1080Nieporównywalne - nie masz różnic potencjałów rzędu 120V. Poza tym - Człowieku, NIE MA scalonych multiplekserów analogowych o wystarczaj±cym zakresie napięć wej¶ciowych, żeby to zrealizować w sposób, jaki postulujesz. To nie jest ponad 6000 ogniw poł±czonych równolegle lub na zbliżonym potencjale. To s± poł±czenia szeregowo-równolegle i konieczny jest pomiar różnicowy z wyborem za każdym razem dwóch linii (tak, da się je adresować razem) i przeniesieniem wysokich napięć. Możemy dyskutować o wielu sprawach ale nie próbuj mnie uczyć mojego zawodu. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-02 22:18:51 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-02 17:03, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello Marcin, Czytaj ze zrozumieniem. > To nie jest ponad 6000 ogniw poł±czonych równolegle lub na zbliżonym > potencjale. Ależ odkrywcze. > To s± poł±czenia szeregowo-równolegle i konieczny jest > pomiar różnicowy z wyborem za każdym razem dwóch linii (tak, da się je > adresować razem) i przeniesieniem wysokich napięć. Po pierwsze, wydaje się, że jednak nie wiesz co dokładnie (z naciskiem na dokładnie) postuluje - tylko zgadujesz. Wysokie napięcie nie jest żadnym problemem, ponieważ nigdy w proponowanym rozwi±zaniu nie wyst±pi. A nawet je¶li chciałbys mierzyć to co opisałe¶, to bez problemu da się to zrobić - chyba wiesz co można zastosować. Ale pójdĽmy dalej, po co tak sie dupczyć - w końcu skoro ma być łatwo wymeniać co się spieprzyło, to po prostu podzielimy sobie ten battery pack na nieduże moduły i pogadamy sobie z nimi po can'ie. A i pomierzymy sobie od razu więcej niż tylko napięcie ? Możemy dyskutować o wielu sprawach ale nie próbuj mnie uczyć mojego A Ty wyobraĽ sobie, nie masz bladego pojęcia z kim rozmawiasz. PS: Z ciekawo¶ci poszukałem info o rozwi±zaniu stosowanym w Tesli. Pisz±, że jednak chwal± się, że maj± zaimplementowany do¶ć zaawansowany system kontroli stanu battery pack'a -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-02 18:26:23 | |
Autor: J.F. | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:17:48 +0200, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a):
On 2011-09-02 14:09, RoMan Mandziejewicz wrote: Jak podasz cene i adres sklepu to znaczy ze wyszly z laboratorium. A poki co to chyba jednak w laboratorium .. J. |
|
Data: 2011-09-02 22:36:26 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-02 18:26, J.F. wrote:
> Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:17:48 +0200, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a): >> On 2011-09-02 14:09, RoMan Mandziejewicz wrote: >>> Niestety, ogniwa paliwowe na metanol s± nadal w fazie laboratoryjnej >>> :( >> Chyba już nie. "Units are currently available with power outputs between >> 25 watts and 5 kilowatts with durations up to 100 hours between refuelings." > > Jak podasz cene i adres sklepu to znaczy ze wyszly z laboratorium. > A poki co to chyba jednak w laboratorium .. Google Ci nie działa ? 5s i proszę.. ale o cenę sam się ich pytaj ;-) http://www.upssystems.co.uk/acatalog/Fuel_Cells.html -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-02 23:18:55 | |
Autor: J.F. | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Dnia Fri, 02 Sep 2011 22:36:26 +0200, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a):
> Jak podasz cene i adres sklepu to znaczy ze wyszly z laboratorium. No to kliknij w zakladke "generators". Jest cena, jest "dodaj koszyka". A w Fuel Cell jest tylko "zadzwon do naszej infolinii". To co to jest - eksperyment ? J. |
|
Data: 2011-09-02 23:22:28 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-02 23:18, J.F. wrote:
Dnia Fri, 02 Sep 2011 22:36:26 +0200, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a): Nie spotkałe¶ się z "zadzwoń do nas o cenę" w sklepie internetowym ? Zadzwoń, zapytaj to się dowiesz czy można kupić i za ile. Choć chyba sam zauważysz, że s± niby zdjęcia gotowych produktów i jakie¶ przykłady zastosowań. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-02 13:31:39 | |
Autor: The_EaGle | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 13:01, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
Silnik elektryczny ma tę zaletę, że bez problemu mogę nim precyzyjnie A sk±d będziesz widział jaki jest współczynnik tarcia jak go nie przekroczysz? ;) Rozumiem że będziesz działał jak ABS - raz za a raz przed... no nie ma to jak komfortowe ruszanie spod ¶wiateł ;) tyle że takie co¶ mamy od 20 lat i nazywa się ASR ... ;P Pozdrawiam Rafał |
|
Data: 2011-09-02 13:45:36 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-02 13:31, The_EaGle wrote:
W dniu 2011-09-01 13:01, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: Najlepsza trakcja jest wtedy gdy masz pewien okre¶lony po¶lizg (zależnie od nawierzchni). Za pomoc± czujników jeste¶ w stanie zmierzyć aktualn± prędko¶ć oraz prędko¶ć koła a w zwi±zku tym wiedzieć jaki jest po¶lizg. Tak naprawdę to oni to w tym elektrycznym pojeĽdzie stosuj±. Kiedy¶ widziałęm o nim program na discovery. Posłuchaj: http://www.youtube.com/watch?v=Rh1xMwOO54s&feature=player_detailpage#t=154s -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-02 14:03:42 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello The_EaGle,
Friday, September 2, 2011, 1:31:39 PM, you wrote: Silnik elektryczny ma tę zaletę, że bez problemu mogę nim precyzyjnieA sk±d będziesz widział jaki jest współczynnik tarcia jak go nie Silnik elektryczny szybciej reaguje na zmiany sterowania i da się sterować powtarzalnie. ASR z racji potężnej bezwładno¶ci silnika nie może być aż tak precyzyjny. Poza tym - w praktyce najbardziej efektywne jest jednak ruszanie z pewnym u¶lizgiem na pocz±tku choć wydaje się to przeczyć prawom fizyki. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-02 14:21:21 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
On 2011-09-02 14:03, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello The_EaGle, Przeczy? Chyba jedynie uproszczonym wzorom z podstawówki gdzie mamy dwa współczynniki: dynamiczny i statyczny. ¦wiat rzeczywisty jest zdecydowanie bardziej skomplikowany, a współczynnik tarcia funkcj± wielu argumentów . -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2011-09-02 14:44:10 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Marcin,
Friday, September 2, 2011, 2:21:21 PM, you wrote: ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^Silnik elektryczny szybciej reaguje na zmiany sterowania i da sięSilnik elektryczny ma tę zaletę, że bez problemu mogę nim precyzyjnieA sk±d będziesz widział jaki jest współczynnik tarcia jak go nie Przeczy? Podkre¶lam "wydaje się". [...] -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-01 16:10:36 | |
Autor: Wojciech Wrodarczyk | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-08-31 18:05, to pisze:
begin Waldek GodelTak? A jaka moc jest potrzebna do rozpedzęnia się w 5 sek, do 100 km/h? |
|
Data: 2011-09-01 16:32:26 | |
Autor: PM | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Tak? duża albo mała ;-) zależy ile "się" waży przyjmijmy dla uproszczenia, że poruszamy "się" horyzontalnie. |
|
Data: 2011-09-01 17:17:08 | |
Autor: Wojciech Wrodarczyk | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 16:32, PM pisze:
No to zakładamy: m=1000 kg; 100km/h=27,8m/s. E=W=mv^2/2=1000*27,8^2/2=385 kJ. P=W/t=10/5= 77 kW= 104KM. Mój samochód ma 104 KM, dlaczego nie rozpędza się w 5 s. do setki? |
|
Data: 2011-09-01 18:02:56 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Wojciech,
Thursday, September 1, 2011, 5:17:08 PM, you wrote: No to zakładamy: m=1000 kg; 100km/h=27,8m/s.Tak?duża albo mała ;-) Ponieważ nie jeste¶ w stanie przenie¶ć pełnej mocy przy małej pr±dko¶ci i dostępna moc ¶rednia, pomniejszona o straty na przeniesieniu napędu, tarciu i oporze powietrza pozwala Ci to zrobić jedynie w 11 sekund. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-01 18:03:44 | |
Autor: PM | |
WaĹĽniejsza moc czy moment obrotowy? | |
>> przyjmijmy dla uproszczenia, że poruszamy "się" horyzontalnie.
No to zakładamy: m=1000 kg; 100km/h=27,8m/s. bo jest opór aerodynamiczny, opór toczenia, moment bezwładności kół i trybików w przekładni, straty mocy na przeniesieniu napędu. no i przekładnia nie jest bezstopniowa wiec silnik nie pracuje w punkcie gdzie ma maks. moc. |
|
Data: 2011-09-01 17:11:36 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello Wojciech,
Thursday, September 1, 2011, 4:10:36 PM, you wrote: Tak?tak, jest. Co nie znaczy, że ta zależno¶ć pozwala porównywać różneLiczy się dla kogo? Je¶li chodzi o osi±gi, to istotna jest praktycznie Zapomniałe¶ podać istotnego parametru - masy. Czysto teoretycznie potrzeba ¶redniej mocy 128.47kW/tonę - zadowolony? W rzeczywisto¶ci trzeba więcej, bo nie sposób takiej mocy przenie¶ć przy małych prędko¶ciach i trzeba nadrabiać przy większych. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-09-01 17:31:04 | |
Autor: Wojciech Wrodarczyk | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 17:11, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello Wojciech,Dokładnie. Pytanie w±tkotwórcy zawierało kilka rzeczy, które czyni± je bezsensownym. Lepszo¶ć jest pojęciem względnym, natomiast sama charakterystyka przebiegu mocy (zwi±zana zreszt± z momentem) opisuje dopiero parametry dynamiczne auta. Takie zapytanie oderwane od masy oraz charakterystyki przebiegu (a w warunkach rzeczywistych również przełożeń na skrzyni) oraz tego co kto chce uzyskać poprzez lepszo¶ć jest nie do odpowiedzenia. |
|
Data: 2011-09-01 17:59:10 | |
Autor: PM | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
?> Takie zapytanie oderwane od masy oraz charakterystyki przebiegu (a w
warunkach rzeczywistych również przełożeń na skrzyni) oraz tego co kto chce uzyskać poprzez lepszo¶ć jest nie do odpowiedzenia.zgadza się nasunęła mi sie my¶l taka o "wyższo¶ci" mocy nad momentem gdyby wyznawcy momentu zadać pytanie: "A jaki moment jest potrzebna do rozpędzenia się w 5 sek, do 100 km/h?" |
|
Data: 2011-09-02 14:22:42 | |
Autor: Wojciech Wrodarczyk | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
W dniu 2011-09-01 17:59, PM pisze:
?> Takie zapytanie oderwane od masy oraz charakterystyki przebiegu (a wTo zależy od ¶rednicy koła, względnie całego przełożenia. |
|
Data: 2011-09-02 15:19:06 | |
Autor: PM | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
?> Takie zapytanie oderwane od masy oraz charakterystyki przebiegu (a wTo zależy od ¶rednicy koła, względnie całego przełożenia. no wła¶nie czyli moc jest lepszym wskażnikiem informujacym o możliwo¶ciach samochodu. bo nie trzeba wnikac w przełożenia, koła, prędko¶ć... |
|
Data: 2011-09-01 18:01:31 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Hello,
[...] A jaka moc jest potrzebna do rozpedzęnia się w 5 sek, do 100 km/h?Zapomniałe¶ podać istotnego parametru - masy. Czysto teoretycznie Nie mam pojęcia jakim cudem zobaczyłem 3 sekundy zamiast 5 :( -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |