Data: 2015-03-25 16:39:55 | |
Autor: TJ_Blues | |
VFR into IMC.... | |
Hey chcialbym sie podzielic dobrym kawalkiem nt. "serpentyny smierci"
podczas lotu VFR w warunki IMC: https://www.youtube.com/watch?v=b7t4IR-3mSo happy landings |
|
Data: 2015-03-26 09:28:29 | |
Autor: Marek | |
VFR into IMC.... | |
On Wed, 25 Mar 2015 16:39:55 -0700 (PDT), TJ_Blues <tomekania.tj@gmail.com> wrote:
Hey chcialbym sie podzielic dobrym kawalkiem nt. "serpentynysmierci" podczas lotu VFR w warunki IMC: W takim razie po co są te wszystkie instrumenty, skoro i tak pilot się "gubi"? Czy jakiś instrument (nieobecny w tym samolocie) by pomógł? -- Marek |
|
Data: 2015-03-26 05:41:30 | |
Autor: TJ_Blues | |
VFR into IMC.... | |
On Thursday, March 26, 2015 at 4:29:10 AM UTC-4, Marek wrote:
On Wed, 25 Mar 2015 16:39:55 -0700 (PDT), TJ_Blues <tomekania.tj@gmail.com> wrote: Przepraszam, czy ty powaznie pytasz? Primo; ten filmik jest o locie VFR, czyli wykonywanym wg. przepisow lotu *z widzialnoscia*. Goscia warunki IMC zaskoczyly (warunki meteo, w ktorych lot moze odbywac sie *wylacznie* na instrumenty). Secundo; nie wyszystktie samoloty GA sa wyposarzone w instrumenty pozwalajace na lot IFR. Taki np. Piper Super Cub nie ma nawet sztucznego horyzontu, a predkosciomiesz wyskalowany jest w amerykanskich milach na godzine. Tertio: Certyfikaty IFR dotycza tak samo pilota jak i samolotu. Na tym filmiku mamy pilota *bez* certyfikatow IFR. Quarto: Dezorientacja w przestrzeni jest jedna z najczesciej wystepujacych przyczyn katastrof. Bez odniesienia do zewnetrznych punktow orientacyjnych (np. horyzont) bardzo latwo oszukac blednik. Zakret ze stala nie zbyt duza predkoscia katowa po ok. 15 - 20 sekundach zaczyna byc odczuwany jak lot po prostej. Koordynowany zakret w ogole nie jest odczuwany. Dlatego, nawet dla osoby przeskolonej bardzo trudno jest przezwyciezyc wlasne odczucia i polegac wylacznie na instrumentach, ktorych odczyty "przetaja miec sens". http://en.wikipedia.org/wiki/Graveyard_spiral ====================== Wyglada, ze pilot mial do dyspozycji wszystkie podstawowe instrumenty. Tzw. "szesciopak"; predkosc, horyzont, wysokosc, skretomierz, wskaznik kursu, wariometr. Te przyrzady wystarczaja do wykonania zwrotu o 180 stopni i np. powrotu do lotniska startu, badz znalezienie lotniska zapasowego, ktore powinno byc wybrane juz w fazie planowania lotu i wpisane w plan lotu. Do nawigacji IFR konieczne sa odbiorniki sygnalow z radiolatarni; NDB, VOR, DME, oraz odbiorniki pozwalajace na ladowanie ILS; glideslope indicator, localizer. Przydalby sie tez odbiornik GPS (GNSS). cheers |
|