Data: 2015-11-30 10:45:41 | |
Autor: mkarwan | |
Utrata kontroli nad infrastrukturą kolei | |
Jeden z przykładów dbałości PO o interesy państwa i jego obywateli.
(...)Jak tłumaczy ekspert Instytutu Kolejnictwa, były prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, z punktu widzenia funkcjonowania transportu kolejowego w Polsce jako systemu, prywatyzacja spółki PKP Energetyka powoduje utratę kontroli nad częścią majątku narodowej infrastruktury kolejowej. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (EWG) Nr 2598/70 z dnia 18 grudnia 1970 r. do infrastruktury kolejowej zalicza się m.in. [.] urządzenia do przetwarzania i doprowadzenia energii elektrycznej do holowania pociągów: podstacje, kable zasilające między podstacjami i przewodami jezdnymi, linami nośnymi i nośnikami; trzecią szynę z nośnikami [.]. Jest to jedyny przypadek w Europie, kiedy majątek będący częścią infrastruktury kolejowej znaczenia państwowego powierza się właścicielowi prywatnemu - mówi Szafrański. Jak tłumaczy, nowy właściciel PKP Energetyki będzie prowadził eksploatację i rozwój sieci przesyłowej i rozdzielczej zgodnie z własnym interesem, a nie strategią rozwoju transportu kolejowego w Polsce. (...)Minister Infrastruktury i Rozwoju, nie sprawując nadzoru właścicielskiego nad PKP Energetyką (poprzez PKP SA lub PKP PLK) utraci możliwość kreowania strategii rozwoju i jej wdrażania w bardzo ważnym (szczególnie w warunkach polskich, gdzie dominuje trakcja elektryczna) obszarze transportu kolejowego - przewiduje Szafrański. (...)Jeżeli ktoś moją argumentację uznaje za "krakanie", to proszę sobie przypomnieć, jak zmieniły się priorytety brytyjskiego zarządcy infrastruktury "Railtrack", kiedy jego akcje wprowadzono na giełdę. Liczyły się wyniki finansowe, bo te mają wpływ na wycenę akcji, a faktyczny stan techniczny sieci ukrywano. Dopiero wykolejenie pociągu pasażerskiego pod Hatfield, przy prędkości 180 km/h, otworzyło wszystkim oczy. Dalszy ciąg historii jest już znany - podsumowuje Zbigniew Szafrański (sieć została zrenacjonalizowana - przyp. red.). więcej w http://www.rynek-kolejowy.pl/59607/pkp_energetyka_nie_musi_juz_dbac_o_potrzeby_kolei.htm |
|