Data: 2012-09-25 17:37:42 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
Ostatnio w czasie nurkowania w Indonezji miałem problem, bo nie
zabrałem ze sobš plastikowego białego kartonika którego zwykle używam do ustawiania równowagi bieli pod wodš, aby kolorki wyszły mi dobrze w czasie focenia czy kręcenia nurkowych filmów... Starałem sobie radzić w ten sposób, że ustawiałem się tuż za parš Japończyków, którzy akurat mieli płetwy z białej gumy/plastiku... Działałoby to całkiem niele gdyby nie machali za bardzo nogami ;-) Wpadłem więc na pomysł, że może dla siebie kupię białe płetwy i będę miał jednš rzecz do pamiętania/zapominania mniej... Ustawić równowagę bieli na swojej płetwie to nie problem, bo samemu się kontroluje kiedy się macha nogami, nie? :-) Jednak kolega powiedział mi, że nurkowie nurkujšcy w oceanach unikajš białych płetw z tego powodu, że przycišgajš one uwagę dużych rekinów... Kto się spotkał jeszcze z takš informacjš ? Krótkie poszukiwania w sieci pokazujš że być może jest co na rzeczy: http://www.scubaboard.com/forums/archive/index.php/t-345708.html A szkoda, bo białe płetwy byłyby dobrš metodš kalibracji bieli :-( |
|
Data: 2012-09-26 13:22:41 | |
Autor: Hants | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:k3tbnp$b80$1dont-email.me...
Jednak kolega powiedział mi, że nurkowie nurkujšcy w oceanach Chłopie - kup sobie GoPro i skończš się Twoje problemy z balansami i kontrastami. A tera paczaj jak to sie robi (z rekinami), oprócz 2 mln widzów chyba zaden nie chce gryzc jej cycków: http://youtu.be/ucivXRBrP_0 |
|
Data: 2012-09-26 14:47:06 | |
Autor: Waldek Godel | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | |
Dnia Wed, 26 Sep 2012 13:22:41 +0100, Hants napisał(a):
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:k3tbnp$b80$1dont-email.me... On? On tylko ajfona może kupić. -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. |
|
Data: 2012-09-26 19:19:06 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | |
"Waldek Godel" <nospam@orangegsm.info> wrote in message news:1l82umf4y3f08.dlglepper.institute.com...
Dnia Wed, 26 Sep 2012 13:22:41 +0100, Hants napisał(a): I po co trollujesz? |
|
Data: 2012-09-27 06:57:44 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | |
Pszemol wrote:
"Waldek Godel" <nospam@orangegsm.info> wrote in message kto trolem wojuje od trola ginie :) |
|
Data: 2012-09-27 07:07:11 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Hants" <hants@CUT_ITvp.pl> wrote in message news:5062f394$1news.home.net.pl...
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:k3tbnp$b80$1dont-email.me... Czy możesz mi wyjanić w jaki to sposób miałyby się skończyć? Po za tym - kto mówi o jakich kontrastach? Jeste pewny, że wiesz co znaczy w fotografii cyfrowej pojęcie "równowaga bieli" (ang. "while balance")? A tera paczaj jak to sie robi (z rekinami), Ja mylę że z całš pewnociš ten nurek w moro gryzie jej cycki... A tak żarty na bok - piękna zlepka filmów - ładnie sobie pływajš. |
|
Data: 2012-09-27 21:05:59 | |
Autor: Hants | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:k41fhk$miv$1dont-email.me...
Czy możesz mi wyjanić w jaki to sposób miałyby się skończyć? Gwałtownie Po za tym - kto mówi o jakich kontrastach? Nikt. Jeste pewny, że wiesz co znaczy w fotografii cyfrowej pojęcie Nie pamiętam. Suwam suwaki w LR i jest git. ;) A tera paczaj jak to sie robi (z rekinami), Bo o to w tym chodzi, żeby było ładnie. Jeden robi zdjęcia lepiej, drugi gorzej -a to jakiego koloru używa płetwy- nie ma wiekszego znaczenia. Odnoszę wrażenie, że chcesz tu błysnšć lokalizacjami typu Indonezja, a nie wiedzš foto. |
|
Data: 2012-09-27 21:40:22 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Hants" <hants@CUT_ITvp.pl> wrote in message news:5064b1af$1news.home.net.pl...
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:k41fhk$miv$1dont-email.me... No i tu jest problem... Bo ja widzisz wolę to ustawić w aparacie i nie musieć potem siedzieć godzinami i machać suwakami... Zwłaszcza jeli kręcę wideo ustawienie bieli w aparacie daje gotowy filmik bez potrzeby postprocesing. A tera paczaj jak to sie robi (z rekinami), Na razie Ty się popisałe brakiem wiedzy foto... |
|
Data: 2012-09-28 12:25:03 | |
Autor: Hants | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:k432ms$nn1$1dont-email.me...
Nie pamiętam. Suwam suwaki w LR i jest git. ;) To sš minuty Zwłaszcza jeli kręcę wideo ustawienie bieli w aparacie daje W programie do GoPro - również zajmuje to minuty. Na razie Ty się popisałe brakiem wiedzy foto... A w zasadzie - o co pytałes? |
|
Data: 2012-10-03 16:36:04 | |
Autor: Dawid | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
W dniu 2012-09-28 04:40, Pszemol pisze:
Odnoszę wrażenie, że chcesz tu błysnšć lokalizacjami typu Indonezja, Kto pyta, bo takie twoje pytanie, jakiego koloru płetwy kupić, żeby mnie rekin nie skonsumował, na grupie o fotografii? Gdzie tu pytanie o foto ? Kup różowe, będš pasowały do torebki. |
|
Data: 2012-10-03 16:27:46 | |
Autor: Waldek Godel | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
Dnia Wed, 03 Oct 2012 16:36:04 +0200, Dawid napisał(a):
Kto pyta, bo takie twoje pytanie, jakiego koloru płetwy kupić, żeby mnie rekin nie skonsumował, na grupie o fotografii? do ajfona też :-) -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. |
|
Data: 2014-02-06 09:51:35 | |
Autor: 666 | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
1) Czy jak zanurkujesz 5 metrów głębiej, to znów balans bieli ustawiasz?
2) Czy fotografujšc z lampš błyskowš też balans bieli ustawiasz? 3) Jak ustawiasz balans bieli, gdy błysk lampy jest "dopełniajšcy" (czyli owietlenie mieszane naturalne + sztuczne)? Pytam z ciekawociš, nie miałem aparatu z możliwociš ustawiania balansu bieli pod wodš na białš/szarš kartę (albo nie szukałem takiej opcji), co najwyżej mogłem w menu w Kelvinach ustawić. -- -- - Bo ja widzisz wolę to ustawić w aparacie i nie musieć potem siedzieć godzinami i machać suwakami. |
|
Data: 2014-02-06 12:30:38 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
" 666" <j.666@gazeta.pl> wrote in message news:lcviep$rnm$1news.supermedia.pl...
Bo ja widzisz wolę to ustawić w aparacie i nie musieć potem siedzieć godzinami i machać suwakami. Aparat jakiego używałem pod wodš ma dwie pamięci równowali bieli, co w połšczeniu z programem wbudowanym w aparat od nazwie "pod wodš" ("underwater") daje Ci trzy ustawienia do wyboru między którymi przełšczasz się aby uzyskac jak najlepszy efekt. Te dwie pamięci trzeba sobie najpierw zaprogramować samemu. Zakładajšc że program wbudowany obsłuży Ci rejon mniej więcej 5m to dwa pozostałe programy możesz sobie ustawić na 10 i 15 metrów. Przed dłuższš sekwencjš filmowš na konkretnej głębokoci warto sobie ustawić/skorygować aktualnš równowage bieli. 2) Czy fotografujšc z lampš błyskowš też balans bieli ustawiasz? Mało fotografuję z lampš. Ale lampa w nocy z bliskiej odległoci nie wymaga korekcji bieli - to co jest w apracie ustawione dla lampy wyglšda dobrze. 3) Jak ustawiasz balans bieli, gdy błysk lampy jest "dopełniajšcy" Tu jest problem bo jak nie skorygujesz to nie będzie super dobrze... Albo poprawisz tło kosztem zaczerwienienia obiektu w lampie albo poprawisz obiekt kosztem zaniebieszczenia tła... Pytam z ciekawociš, nie miałem aparatu z możliwociš Generalnie rzecz bioršc pomaga to tylko z grubsza - dokładniejszš korekcję możesz sobie ustawić potem, jak Ci super-zależy na jakim zdjęciu a wyszło nie dokońca dobrze w aparacie. |
|
Data: 2014-02-06 22:41:05 | |
Autor: Piotr Piesik | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | |
Widzę 2 możliwości:
1. Po każdej zmianie warunków fotografujesz białą tabliczkę. Następujące po niej zdjęcia poprawiasz później w komputerze. Jeżeli masz czas i możliwości to ustawiasz bb po każdej tabliczce od razu w aparacie. 2. Przysłona 22, ISO 100 i silna lampa. Praktycznie eliminuje światło zastane. Temperatura barwowa lampy jest znana. Oba te sposoby powinny rozwiązać wszystkie 3 poruszone tu kwestie. Metody 2 nie lubię, bo zdjęcia wychodzą z dużą głębią ostrości i niebieskim tłem. Ale większość fotografów i tak preferuje takie efekty. Kwestia gustu i tego, co chcesz swoim zdjęciem wyrazić. Pozdrawiam Piotr |
|
Data: 2012-09-28 18:23:02 | |
Autor: Janko Muzykant | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
W dniu 2012-09-26 00:37, Pszemol pisze:
Ostatnio w czasie nurkowania w Indonezji miałem problem, bo nie To się robi na oko. Na ''kartonik'' robi się już tylko reprodukcje obrazów w muzeum i raczej dla archiwów, a nie komercji. Rób rawy, zresztš dzi i jpg można niele ratować, choć rozdzielczoć chrominancji sišdzie. -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /umiechnij się - jutro też będš wojny, powodzie i trzęsienia ziemi.../ |
|
Data: 2012-09-28 17:29:59 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Janko Muzykant" <jankomuzykant@wp.pl> wrote in message
news:5065cee5$0$26687$65785112news.neostrada.pl... W dniu 2012-09-26 00:37, Pszemol pisze: Nie mam takiej funkcji w aparacie aby "na oko" ustawić biel... Mojego G9 mam ustawić na co białego i nacisnšć guzik. A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać, a filmów w ogóle nie umiem obrabiać aby poprawić kolory. Jak poprawiacie równowagę bieli w filmach? Jakim softem? |
|
Data: 2012-09-29 08:23:59 | |
Autor: Janko Muzykant | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
W dniu 2012-09-29 00:29, Pszemol pisze:
Nie mam takiej funkcji w aparacie aby "na oko" ustawić biel... Na oko w komputerze. Zresztš w G9 jest też chyba skala w kelwinach. Mojego G9 mam ustawić na co białego i nacisnšć guzik. I wcale nie jest powiedziane, że tak estetycznie będzie najlepiej. A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać, Nie musisz każdego - wystarczy jedno z serii, reszta się powieli. a filmów w ogóle nie umiem obrabiać aby poprawić kolory. Z filmami jest gorzej nieco, bo to trwa. Dobre rezultaty daje importowanie ujęć do photoshopa i skorzystanie z krzywych w warstwie ''kolor'', a tam - skorzystanie z pipety. Przy okazji można też zrównoważyć dynamikę. Nie ma wyjcia - albo nosisz co białego (i wybierasz szybki kompromis), albo grzebiesz w komputerze. -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /mšdra kobieta - oksymoron? - nie, raczej co jak mšdry mężczyzna.../ |
|
Data: 2012-09-29 11:16:27 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Janko Muzykant" <jankomuzykant@wp.pl> wrote in message news:506693ff$0$1223$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2012-09-29 00:29, Pszemol pisze: W Kelvinach ? A jakš temperaturę barwowš w Kelvinach ma obraz uchwycony w oceanie na głębokoci 15m? A jakš na 20m? Nie wiem czy jednš liczbš da się oddać nadmiar błękitu i brak czerwieni. Mojego G9 mam ustawić na co białego i nacisnšć guzik. Ja nie szukam kolorów na 5-tkę z plustem - ja szukam kolorów na dobrš czwórkę, aby żółty ogon ryby nie był niebieski, po prostu. I do tego wystarcza mi nakierowanie aparatu na co białego i nacinięcie guzika. Powtórzenie tego co parę metrów głębokoci daje naprawdę dobre efekty i unikam mozolnego postprocesing setki czy tysięcy zdjęć z tygodniowego nurkowania 3-4 nury dziennie. A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać, No to dalej się nie rozumiemy - "seria" to 2-3 zdjęcia, potem jestem na innej głębokoci i już masz inne barwy. Fotografia podwodna ma zupełnie innš specyfikę niż na lšdzie - cały dzień możesz focić na lšdzie z jednym ustawieniem jak się pogoda nie zmienia... Pod wodš już Ci tak nie wyjdzie bo inne kolory sš na 15 metrach a ZUPEŁNIE inne na 20. Zwykle mam swojego G9 ustawionego na włanie te 15 i 20 metrów na dwu dostępnych "pamięciach" usstawianej równowagi bieli, płytkie głębokoci, od 5-10m mi załatwia ustawienie fabryczne, tš z ikonkš rybki. Ale czasem gdy jest aparat rozregulowany bo kto się nim bawił na lšdzie albo ja nurkuję dużo głębiej niż zwykle to przydałoby się co białego pod wodš i wtedy ten plastikowy kartonik to najlepsze wyjcie. a filmów w ogóle nie umiem obrabiać aby poprawić kolory. Pomylę o wszyciu sobie kawałka białego materiału (nylonu?) do rękawa pianki... Albo jaka opaska. To powinno załatwić problem... |
|
Data: 2012-09-29 18:26:21 | |
Autor: Janko Muzykant | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
W dniu 2012-09-29 18:16, Pszemol pisze:
W Kelvinach ? A jakš temperaturę barwowš w Kelvinach ma Pewnie z 10kK. Ustaw raz na szarš kartę i porównaj kilka setów z kelvinów, będziesz wiedział na przyszłoć co i jak. A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać, Nie aż tak bardzo inne. Raczej otoczenie przybiera różne barwy, ale w sumie wychodzi na to samo. Nie ma lekko - albo zabawa w szopie, albo próbkowany wb z czego neutralnego. Pomylę o wszyciu sobie kawałka białego materiału (nylonu?) do No włanie. -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /choć wydaje się to niemożliwe, nie jestem nieomylny/ |
|
Data: 2012-09-29 13:24:21 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Janko Muzykant" <jankomuzykant@wp.pl> wrote in message
news:5067212e$0$26685$65785112news.neostrada.pl... W dniu 2012-09-29 18:16, Pszemol pisze: Nie rozumiem... czy możesz mi bardziej po ludzku wyjanić co radzisz? :-) Gdzie te 'sety z kelvinów' zobaczę? Nie czuję czaczy, wybacz :-) A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać, Jak to nie aż tak inne??? Czy Ty nurkujesz? Fotografujesz pod wodš? Pomylę o wszyciu sobie kawałka białego materiału (nylonu?) do Skoro białe płetwy miałyby sprawić że stałbym się atrakcyjnym kšskiem dla rekinów albo musiałbym na gwałtu rety wymienieniać płetwy bo jaki zabobonny divemaster nie życzyłby sobie nurka z białymi płetwami to taka opaska na lewš rękę to chyba jedyne sensowne rozwišzanie... |
|
Data: 2012-09-29 20:30:35 | |
Autor: Janko Muzykant | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
W dniu 2012-09-29 20:24, Pszemol pisze:
Pewnie z 10kK. Ustaw raz na szarš kartę i porównaj kilka setów z Raz nurkujesz w najbardziej typowym rodowisku, robisz kilka zdjęć - na szarš kartę i powiedzmy 4, 5, 7.5 i 10kK (skala nie jest liniowa), a następnie porównujesz je i bierzesz to, które jest najbardziej zbliżone do tego z szarej karty. Nie aż tak bardzo inne. Raczej otoczenie przybiera różne barwy, ale w Nigdy nie nurkowałem ze sprzętem, ale widziałem doć zdjęć, żeby wycišgnšć te proste wnioski :) -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /piękne chwile w życiu? - tak się zmęczyć, żeby nie mieć ochoty na seks/ |
|
Data: 2012-09-29 15:28:13 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Janko Muzykant" <jankomuzykant@wp.pl> wrote in message news:50673e4b$0$1228$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2012-09-29 20:24, Pszemol pisze: Co rozumiesz przez "najbardziej typowe rodowisko"? Czyżby dalej nie rozumiał że woda niejednakowo tłumi barwy składowe wiatła słonecznego i im głębiej robisz fotki tym mniej dociera barw czerwonych, pomarańczowych i żółtych a zatem zdjęcia sš zaniebieszczone? Nie aż tak bardzo inne. Raczej otoczenie przybiera różne barwy, ale w Acha... być może zbytnio jednak upraszczasz, bo nie możemy się jako dogadać. Ja, w przeciwieństwie do Ciebie, zrobiłem parę tysięcy zdjęć i kilkaset ujęć filmowych pod wodš na bardzo różnych głębokociach. |
|
Data: 2012-09-29 22:42:45 | |
Autor: Janko Muzykant | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
W dniu 2012-09-29 22:28, Pszemol pisze:
Co rozumiesz przez "najbardziej typowe rodowisko"? Najbardziej typowe przypadki w danym rodowisku :) Czyżby dalej nie rozumiał że woda niejednakowo tłumi barwy składowe Czyżbym rozumiał. Więc albo mierzysz za każdym razem, albo bierzesz kompromis. Trzeciej drogi nie ma. Nigdy nie nurkowałem ze sprzętem, ale widziałem doć zdjęć, żeby A ja podobnie, tylko na drugim krańcu widma - przy wieczkach, neonach, wietlówkach, żarówkach, ledach itd. Po kilku latach nie muszę nic mierzyć żeby się pi razy drzwi wstrzelić na zasadzie dowiadczenia i jako wychodzi. Dowiadczenie jednak mówi mi jedno: chcesz lepiej - rób rawy i używaj oczu, a nie szarej karty. -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /nie pij! - terrorysta nigdy nie pi!/ |
|
Data: 2012-09-30 10:39:49 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
Pszemol wrote:
Acha... być może zbytnio jednak upraszczasz, bo nie możemy się jako wiesz co jak na kogo kto deklaruje taki urobek zdjeciowy i filmowy to zadajesz strasznie lamerskie pytania w tej branży. przy takim dowiadczeniu to ty powiniene dawać rady a nie szukac porad w sprawach podstawowych. tak na marginesie oczywicie |
|
Data: 2012-09-30 08:23:30 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message news:k490gl$3aj$1news.task.gda.pl...
Pszemol wrote: Przy fotografii cyfrowej taki urobek dostaje się w tydzień-dwa i bynajmniej nie oznacza to że ma się jakie dowiadczenie uzasadniajšce dawanie rad :-) Tydzień nurkowania, 3-4 nurki trwajšce po godzinie dziennie w miejscu gdzie masz dużo ciekawych rzeczy pod wodš i nacykasz spokojnie całš SD kartę 4GB... Pojedziesz na takie tygodniowe nurki parę razy i masz spokojnie te parę tysięcy zdjęć i kilkaset ujęć filmowych... I bynajmniej nie oznacza to że ze wszystkich jeste zadowolony albo że wiesz co zrobiłe le :-) Co chciałem oddać liczbš zdjęć to raczej różnorodnoć warunków w jakich z koniecznoci one sš robione bo tak jak pisałem wczeniej, warunki sš na kazdym metrze głębokoci inne. Jak dodasz do tego zdjęcia nocne pod wodš lub zdjęcia w dzień z pomocš lamp błyskowych, latarek to masz tysišce zdjęć z potencjalnie skopanš równowagš bieli do naprawiania... |
|
Data: 2012-09-30 16:53:01 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
Pszemol wrote:
z koniecznoci one sš robione bo tak jak pisałem wczeniej, warunki sš robić mniej zdjęć... tego urobku nie przewalisz nawet fadromš. to jest najgorsza pułapka fotografii cyfrowej, produkujemy więcej materiału niż jestemy w stanie przetworzyć, kiedy takie iloci materiału zdjęciowego czy filmowego miały agencje fotograficzne czy zespoły filmowe, które do obróbki zatrudniały edytorów, teraz byle amator produkuje tysišce klatek których nawet nie ma czasu przeglšdnšć aby wybrać warte pokazania wiatu, pomijajšc że w czasach gdy każdy produkuje podobne tysišce klatek, pokazywanie tego traci jakikolwiek sens. ;-) W sumie kiedy byłem zapalonym fotoamatorem, teraz mi sie już nie zabardzo chce... ostatnio nie udalo nam sie czego sfotografować i mój 6 letni syn powiedział super mšdra rzecz, nie ważne ze nie sfotografowalismy tego czego, ważne, że zobaczylimy i zapamiętamy to w głowach. |
|
Data: 2012-09-30 11:07:11 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message news:k49mc9$seg$1news.task.gda.pl...
Pszemol wrote: I dlatego szukam sposobu na jak najlepsze ustawienie bieli już od razu w aparacie aby dostać jak najmniej skopanych zdjęć. Najbardziej mnie wkurza gdy zdjęcie jest przestrzelone różem. Dzieje się to gdy aparatem ustawionym do głębszego focenia zrobię fotkę rybie na nieco płytszej głębokoci i białe fragmenty ryby sš różowe, przewietlone. Ciężko to na jpg poprawić - i wtedy przydałby się raw. to jest najgorsza pułapka fotografii cyfrowej, produkujemy więcej materiału niż jestemy w stanie przetworzyć, kiedy takie iloci materiału zdjęciowego czy filmowego miały agencje fotograficzne czy zespoły filmowe, które do obróbki zatrudniały edytorów, teraz byle amator produkuje tysišce klatek których nawet nie ma czasu przeglšdnšć aby wybrać warte pokazania wiatu, pomijajšc że w czasach gdy każdy produkuje podobne tysišce klatek, pokazywanie tego traci jakikolwiek sens. ;-) Z wyborem tych 5-10% wartych pokazania nie ma zwykle problemu :-) W sumie kiedy byłem zapalonym fotoamatorem, Ja, szczerze mówišc, też rzadko bardzo fotografuję na lšdzie... Od czasu do czasu strzelę fotkę iPhone4 bo akurat jest pełnia Księżyca nad jeziorkiem i jest ładna łuna odbitego wiatła na lekko pofalowanej wodzie jeziorka ~:-) ale takie widoczki się zdarzajš rzadko. Co innego pod wodš, bo tam jest normalnie kosmos i rzeczy pełno których się na codzień nie widuje, więc warto fotkę zrobić temu i tamtemu aby zapamiętać co się widziało czy sprawdzić nazwę w ksišżce stwora, którego nie potrafisz rozpoznać w czasie nurkowania... ostatnio nie udalo nam sie czego sfotografować i mój 6 letni syn powiedział super mšdra rzecz, nie ważne ze nie sfotografowalismy tego czego, ważne, Ale wiesz, że to jest taki trochę "looser talk"... Co w stylu: "nie ważne synku że nie wygralicie meczu, ważne że gralicie" :-))) |
|
Data: 2012-09-30 20:25:01 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
Pszemol wrote:
ostatnio nie udalo nam sie czego sfotografować i mój 6 letni syn to efekt amerykańskiego mylenia... to nie looser talk tylko nie dawanie sie terrorowi że trzeba zawsze co zrobić. nie trzeba robić. Czasem lepiej sie cieszyć chwilš zamniast sie zabijać za robieniem zdjęć filmów itp. spraw. |
|
Data: 2012-09-30 22:47:50 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message news:k4a2po$su2$1news.task.gda.pl...
Pszemol wrote: Jeli chcielicie pooglšdać a nie robić fotkę to w porzšdku... Jeli jednak chcielicie zrobić fotkę a nie udało się, to dorabianie do tego takiej "ideologii" już po fakcie jest dla mnie identyczne do tego jak drużyna idzie na mecz aby wygrać a jak już przegra to wtedy pociesza się ze wygrana to nieważne, udział się liczy. Podsumowujšc: loser talk :-) |
|
Data: 2012-09-30 22:50:16 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> writes:
to nie looser talk tylko nie dawanie sie terrorowi Ĺźe trzeba zawsze A tak w ogĂłle to chyba macie na myĹli "losera". -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2012-09-29 21:37:30 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
Janko Muzykant wrote:
W dniu 2012-09-29 20:24, Pszemol pisze: imho to nic nie da... pod wodš kompletnie jest skopane widmo wiatła. To wiatło nie ma temperatury barwowej. jedyna metoda to złapać punkt bieli na obiekcie wzorcowym i tyle. |
|
Data: 2012-09-29 22:43:47 | |
Autor: Janko Muzykant | |
Ustawianie r�wnowagi bieli pod wod�, bia�e p�etwy i rekiny | |
W dniu 2012-09-29 21:37, Marek Dyjor pisze:
pod wodÄ kompletnie jest skopane widmo ĹwiatĹa. To ĹwiatĹo nie ma Ale obywatel nie wyraĹźa ochoty :) -- pozdrawia Adam róşne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /zamiast telewizora oglÄ dam pralkÄ - program ten sam, a jeszcze pierze/ |
|
Data: 2012-09-30 19:47:27 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> writes:
imho to nic nie da... JeĹli ĹwiatĹo nie ma temperatury barwowej, to nie istnieje punkt bieli. To sÄ pojÄcia wynikajÄ ce bezpoĹrednio z siebie wzajemnie. Nie da siÄ wtedy zrobiÄ takĹźe korekcji do np. sRGB itp. Z tym Ĺźe na 15-20 m. to bym siÄ tego nie spodziewaĹ. MoĹźe temperatura poza jakimĹ zakresem to tak. Prosty przykĹad: oĹwietlenie ĹwiatĹem monochromatycznym, ale takĹźe oĹwietlenie ĹwiatĹem o innym widmie (mocno) dyskretnym, ktĂłre nawet moĹźe wydawaÄ siÄ nam obiektywnie "biaĹe". -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2012-09-30 13:00:13 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m38vbrxv0w.fsfintrepid.localdomain...
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> writes: MĂłj aparat (G9 Canona) chyba o tym nie wie, bo po wskazaniu mu pod wodÄ biaĹego obiektu ustawia sobie korekcjÄ poprawnie i fotki wychodzÄ dobrze. ByÄ moĹźe bĹÄdem jest sprowadzanie wszystkiego do jednej liczby (temperatura barwowa w Kelvinach)? MoĹźe aparat trzyma sobie po prostu korekcjÄ dla kaĹźdej barwy piksela osobno? W trzech liczbach moĹźna zawrzeÄ wiÄcej informacji niĹź w jednej liczbie. Prosty przykĹad: oĹwietlenie ĹwiatĹem monochromatycznym, ale takĹźe To co mĂłzg odbiera w pewnych warunkach jako biaĹe niestety zmienia siÄ w zaleĹźnoĹci od sytuacji w ktĂłrej ten mĂłzg siÄ znajduje. To, Ĺźe Ty widzisz coĹ jako biaĹe nie znaczy Ĺźe aparat zrobi biaĹÄ fotkÄ. |
|
Data: 2012-09-30 22:48:53 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes:
JeĹli ĹwiatĹo nie ma temperatury barwowej, to nie istnieje punkt bieli. ZarĂłwno aparat o tym nie wie (myĹlisz Ĺźe jak matryca reaguje na róşne kolory?) jak i myĹlÄ, Ĺźe na takiej gĹÄbokoĹci temperatura barwowa ma wciÄ Ĺź sens - tyle tylko, Ĺźe jest wyĹźsza niĹź zwykle. ByÄ moĹźe bĹÄdem jest sprowadzanie wszystkiego Lekkim, ale aparat ma tylko potrĂłjne przetworniki, wiÄc tego nie stwierdzi. MoĹźe aparat Nie. ZresztÄ jak to dla kaĹźdej - dla kaĹźdej z ilu? SkÄ d miaĹby coĹ takiego braÄ? BTW sprawdĹş w EXIFie w JPEGu, moĹźliwe Ĺźe masz tam informacje na ten temat, niektĂłre aparaty to umieszczajÄ w zdjÄciach. W kaĹźdym razie to jest matryca (w sensie matematycznym), przez ktĂłrÄ mnoĹźy siÄ kolor piksela, i tyle. W trzech liczbach moĹźna zawrzeÄ wiÄcej informacji niĹź w jednej liczbie. Ale wciÄ Ĺź zbyt maĹo. Charakterystyka ĹwiatĹa (albo np. tĹumienia, odbijania itp) jest funkcjÄ , nie liczbÄ (lub ich trĂłjkÄ itp). I to teĹź przy zaĹoĹźeniu liniowoĹci caĹoĹci tego interesu. PojÄcie temperatury barwowej zakĹada, Ĺźe widmo jest widmem transmisyjnym ciaĹa doskonale czarnego nagrzanego do jakiejĹ tam temperatury. Jasne jest chyba(?), Ĺźe to jest model bardzo mocno uproszczony. Prosty przykĹad: oĹwietlenie ĹwiatĹem monochromatycznym, ale takĹźe To oczywiste, dlatego umieĹciĹem tam sĹowo "obiektywnie" i przecieĹź wĹaĹnie dlatego istnieje w ogĂłle pojÄcie WB. Z tym, Ĺźe to zupeĹnie inna sprawa niĹź to, o czym napisaĹem - ĹwiatĹo o widmie dyskretnym, nawet jeĹli dla naszego wzroku wyglÄ da tak samo jak inne ĹwiatĹo o widmie ciÄ gĹym (np. widmie "ciaĹa doskonale czarnego" itp), moĹźe zupeĹnie inaczej oĹwietlaÄ róşne przedmioty (innymi sĹowy, mimo "takiego samego" (dla oczu) ĹwiatĹa bÄdziemy widzieli inne kolory obiektĂłw). Przy czym nie wynika to z dziaĹania mĂłzgu, a budowy oczu (podobnej zresztÄ do matrycy aparatu). -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2012-09-30 22:45:57 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m3lifrp77u.fsfintrepid.localdomain...
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes: A ja myĹlÄ, Ĺźe nie ma sensu. Przez skrĂłt myĹlowy "aparat wie" miaĹem na myĹli algorytm przetwarzajÄ cy impulsy z matrycy na plik obrazu w formacie jpg zapisany na karcie SD. ByÄ moĹźe bĹÄdem jest sprowadzanie wszystkiego Chodzi mi o to, Ĺźe zamiast jednej liczby moĹźna trzymaÄ trzy liczby: korekcja X dla barwy niebieskiej, korekcja Y dla zielonej, i Z dla czerwonej. MoĹźe aparat KaĹźdej z trzech pikseli, bo matryca pracuje w trybie RGB. BTW sprawdĹş w EXIFie w JPEGu, moĹźliwe Ĺźe masz tam informacje na ten A ten "kolor" piksela to nie jedna liczba tylko trzy liczby: R, G, B. W trzech liczbach moĹźna zawrzeÄ wiÄcej informacji niĹź w jednej liczbie. Sugerujesz ze nierĂłwnomierne tĹumienie róşnych barw przez wodÄ zaleĹźy od natÄĹźenia ĹwiatĹa jakie przez niÄ przechodzi? Nie sÄ dzÄ... A wiÄc wystarczy skierowaÄ aparat na biaĹe tĹo i ten sobie zmierzy stosunek R do G do B, porĂłwna do tego co zwykle "widzi" w Ĺwietle sĹonecznym i zastosuje takÄ samÄ korekcjÄ do reszty pikseli na innych fotkach... Niepotrzebna jest "temperatura barwowa" jako jedna wypadkowa liczba. PojÄcie temperatury barwowej zakĹada, Ĺźe widmo jest widmem Nie tylko to jest jasne - jasne jest teĹź Ĺźe jest to model nieadekwatny do sytuacji, w ktĂłrej widmo transmisyjne ciaĹa doskonale czarnego o temperaturze 6500K jakÄ ma fotosfera SĹoĹca przechodzi przez filtr niebieski tĹumiÄ cy barwy o niskiej czÄstotliwoĹci jakim jest woda. I jeszcze póŠbiedy gdy nurkujesz w oceanie, gdzie jest wzglÄdnie czysta woda - ale jak nurkujesz w jakimĹ jeziorze i w wodzie jest duĹźo organiki to filter jest dodatkowo şóĹty... |
|
Data: 2012-10-01 22:21:59 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes:
ZarĂłwno aparat o tym nie wie (myĹlisz Ĺźe jak matryca reaguje na róşne A jakieĹ uzasadnienie? Chodzi mi o to, Ĺźe zamiast jednej liczby moĹźna trzymaÄ trzy liczby: To niespecjalnie duĹźo zmienia, wtedy oprĂłcz zmiany temperatury barwowej punktu bieli dostaniesz teĹź zmianÄ gĹĂłwnie jasnoĹci. BTW moĹźe przyjrzyj siÄ modelowi HSV, bo w RGB kaĹźdy kolor jest "oddzielnie" i rzeczywiĹcie moĹźe siÄ wydawaÄ Ĺźe tu jest wiÄcej moĹźliwoĹci niĹź w rzeczywistoĹci. Sugerujesz ze nierĂłwnomierne tĹumienie róşnych barw przez wodÄ W tym przypadku raczej nie, i wĹaĹnie m.in. dlatego pojÄcie temperatury barwowej jest tam przypuszczalnie zupeĹnie sensowne. A wiÄc wystarczy skierowaÄ aparat na biaĹe tĹo i ten sobie zmierzy Zrozum Ĺźe to sÄ caĹkowicie rĂłwnowaĹźne metody (pomijajÄ c gamma). Nie tylko to jest jasne - jasne jest teĹź Ĺźe jest to model nieadekwatny SĹoĹce ma siÄ do tego dokĹadnie nijak. MyĹlisz Ĺźe dlaczego w ogĂłle istnieje pojÄcie (korekcji) temperatury barwowej? No wĹaĹnie dlatego, Ĺźe charakterystyka przenoszenia róşnych np. monitorĂłw, matryc itd., ale takĹźe oĹrodkĂłw nie jest niezaleĹźna od dĹugoĹci fali (i naprawdÄ nie ma Ĺźadnego znaczenia to, w jakiej przestrzeni barw to jest zakodowane). Innymi sĹowy, zawsze masz do czynienia z jakimĹ filtrem, albo raczej zespoĹem filtrĂłw. Teraz od charakterystyki tych filtrĂłw zaleĹźy czy wystarczy podaÄ temperaturÄ barwowÄ i efekt bÄdzie korzystny, czy trzeba uĹźyÄ bardziej skomplikowanej funkcji korekcji (zaleĹźnoĹci nieliniowe, zmiany dĹugoĹci fali, filtry o nietypowej charakterystyce), czy po prostu w ogĂłle siÄ nie da skorygowaÄ takiego zdjÄcia, bo np. oĹwietlenie byĹo monochromatyczne i czÄĹci kolorĂłw po prostu w ogĂłle nie mamy, i ew. moĹźemy cieszyÄ siÄ z (maĹo naturalnego zresztÄ ) zdjÄcia B&W. Ale robiÄ c zdjÄcie biaĹej kartki korygujesz tylko temperaturÄ. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2012-10-01 21:26:09 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m38vbqhriw.fsfintrepid.localdomain...
Ale robiÄ c zdjÄcie biaĹej kartki korygujesz tylko temperaturÄ. A jakieĹ uzasadnienie? |
|
Data: 2012-10-03 22:39:13 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes:
Ale robiÄ c zdjÄcie biaĹej kartki korygujesz tylko temperaturÄ. To byĹo podsumowanie... Zajrzyj do tego HSV, moĹźe wszystko stanie siÄ od razu jasne. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2012-10-02 09:18:49 | |
Autor: qlphon | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny [OT] | |
"Krzysztof Halasa" wrote in message news:m38vbqhriw.fsfintrepid.localdomain... Krzysztof! Please, nie wyciÄ gaj trupĂłw z szafy! DziÄkujÄ q |
|
Data: 2012-10-02 19:38:02 | |
Autor: Sylwester Zarębski | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
Dnia Mon, 01 Oct 2012 22:21:59 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
[...] Ale robiąc zdjęcie białej kartki korygujesz tylko temperaturę. Nie tylko, co najmniej temperaturę i przesunięcie (tint). Korekcja samą temperaturą daje słabe rezultaty. Dwa wymiary (temperatura i tint) są _najczęściej_ wystarczające, chociaż można sobie wyobrazić takie zastosowania, gdzie korekcja powinna być w pełnej trójwymiarowej przestrzeni (aczkolwiek wtedy sens by miało przekształcenie nieliniowe). -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek |
|
Data: 2012-10-02 13:10:09 | |
Autor: hdo | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
W dniu wtorek, 2 października 2012 19:38:01 UTC+2 użytkownik Sylwester Zarębski napisał:
Dnia Mon, 01 Oct 2012 22:21:59 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a): W skanerach było stosowane zapisanie w formacie tiff 3x16 bit z możliwością głębokiej edycji w photoschopie, było to prawie 20 lat temu. Dawało to prawie taki sam zakres edycji obrazu jaki miał obsługujący skaner. Była to własność jednego typu skanera. Format RAW to mniej niż 48bitowy tiff. pozdrawiam rc |
|
Data: 2012-10-03 23:11:39 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
Sylwester ZarÄbski <zbieracz@isp.net.pl> writes:
Ale robiÄ c zdjÄcie biaĹej kartki korygujesz tylko temperaturÄ. Trudno mi to sobie wyobraziÄ. Jakie przesuniÄcie kolorĂłw masz na myĹli? Takie ze zmianÄ dĹugoĹci fali, gdzie np. czerwony staje siÄ zielonym, niebieski czerwonym itd. (w mniejszym stopniu oczywiĹcie)? CoĹ takiego jak byĹo w starych telewizorach z kiepsko ustawionym dekoderem PAL (czy czymĹ podobnym, nie pamiÄtam) a zwĹaszcza NTSC? Matryca aparatu ma oczywiĹcie inna charakterystykÄ niĹź oko ludzkie (np. maksima w innych punktach), wiÄc takie przesuniÄcie jest potrzebne, ale to jest ustawione na staĹe. Otoczenie w zasadzie nie wprowadza dodatkowych przesuniÄÄ. Piszesz o tym w kontekĹcie obrĂłbki RAWĂłw? Chyba tylko tam to moĹźe byÄ potrzebne (jeĹli program nie robi tego automatycznie). Dodatkowo nie za bardzo widzÄ moĹźliwoĹÄ ustawienia tego na podstawie pojedynczego zdjÄcia biaĹej kartki. MajÄ c pojedyncze rĂłwnanie moĹźesz obliczyÄ tylko jednÄ niewiadomÄ (3-wymiarowÄ - RGB). GdybyĹ zrobiĹ kilka+ zdjÄÄ, najlepiej jakiegoĹ wzornika Pantone itp., i gdyby rzeczywiĹcie wyszĹy tam przesuniÄcia, to wtedy daĹoby siÄ to skorygowaÄ. OczywiĹcie wszelkie RAWy, wide gamuty itp. to inna bajka. O jakiej konkretnej przestrzeni trĂłjwymiarowej piszesz? Tzn. oczywiĹcie nie neguje istnienia takiej, rozumiem Ĺźe jeden wymiar to temperatura, drugi - przesuniÄcie, a trzeci? PrzeksztaĹcenie nieliniowe, jasne, ale musisz mieÄ jakieĹ ĹşrĂłdĹo danych do niego - bez wzornika siÄ nie obejdzie. Takie rzeczy robi siÄ w poligrafii, ale w normalnej fotografii - nie sĹyszaĹem (pomijajÄ c RAWy, ale to nie jest wtedy korekcja, tylko zasadnicza konwersja przestrzeni barw). -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2012-10-04 19:52:23 | |
Autor: Sylwester Zarębski | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
Dnia Wed, 03 Oct 2012 23:11:39 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
Sylwester Zarębski <zbieracz@isp.net.pl> writes: Nie, temperatura nie pokrywa się z przesunięciem fali, bo np. fiolet w przestrzeni barw nie leży na jej krańcu, a pomiędzy niebieskim i czerwonym. Widać to np. w tym rzucie (na płaszczyznę): http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:PlanckianLocus.png Ładnie rozrysowana jest tam temperatura, a tint (przesunięcie) jest dopełniające (powiedzmy ortogonalne) względem temperatury. No i to tylko rzut na płaszczyźnie, a nie przestrzeń :). Matryca aparatu ma oczywiście inna charakterystykę niż oko ludzkie (np. Nie tylko, prawie każda korekta balansu bieli wymaga czegoś więcej niż tylko korekty temperatury. W RAWach widać to najlepiej. Dodatkowo nie za bardzo widzę możliwość ustawienia tego na podstawie Dla Ciebie to pojedyncze równanie, ale wektor korekty, czyli n wymiarów. Temperatura i tint to tylko 2 wymiary, a przestrzeń jest większa. O jakiej konkretnej przestrzeni trójwymiarowej piszesz? Tzn. oczywiście Zależnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB również 3 ;). Ale CMYK to 4. Aczkolwiek np. wywoływarka RAW w większości zapewnia "jakieś" parametry, którymi można by się posłużyć w celu korekcji _liniowej_. Ale już kalibracja wymaga korekt nieliniowych (krzywe pomiędzy wieloma punktami). Przekształcenie nieliniowe, jasne, ale musisz mieć jakieś źródło danych Dlatego tylko wspomniałem, że mało (lub wąskie) zastosowań widzę ;). -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek |
|
Data: 2012-10-05 00:02:30 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
Sylwester ZarÄbski <zbieracz@isp.net.pl> writes:
Nie, temperatura nie pokrywa siÄ z przesuniÄciem fali, bo np. fiolet w Tzn. oczywiĹcie nie twierdziĹem, Ĺźe temperatura pokrywa siÄ z przesuniÄciem. Rozumiem Ĺźe pojÄcie "tint" (shift) mamy jednak uzgodnione :-) Nie tylko, prawie kaĹźda korekta balansu bieli wymaga czegoĹ wiÄcej niĹź W RAWach to widaÄ, ale to nie jest ten przypadek. Ustawianie balansu bieli w aparacie ma sens w odniesieniu do JPEGĂłw (w kaĹźdym razie do "wywoĹanych" obrazkĂłw, mogÄ byÄ np. TIFFy), i tam przesuniÄcia widma wykonywane sÄ moim zdaniem na sztywno przez aparat (tzn. nie ma tam dodatkowego "stopnia swobody" dla przesuniÄcia widma). Dla Ciebie to pojedyncze rĂłwnanie, ale wektor korekty, czyli n wymiarĂłw. Problem w tym, Ĺźe to jest ten sam wymiar, one sÄ od siebie zaleĹźne. Np. przejĹcie od niebieskiego do czerwonego moĹźesz uzyskaÄ zmieniajÄ c temperaturÄ punktu bieli, przesuwajÄ c widmo, lub robiÄ c jedno i drugie, liczba kombinacji jest nieograniczona. Poza tym nie widzÄ potrzeby dodatkowego korygowania przesuniÄcia - normalnie nie jest tak, Ĺźe widmo ĹwiatĹa jakiegoĹ obiektu przesuwa siÄ np. w wodzie. Tzn. ksztaĹt widma w obu przypadkach moĹźe coĹ takiego sugerowaÄ, ale to bÄdzie po prostu selektywne osĹabienie. W ogĂłle sÄ takie przesuniÄcia, jasne, ale raczej w innych przypadkach, ktĂłrych producenci takiego sprzÄtu nie biorÄ pod uwagÄ. ZaleĹźnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB 4 kolory, ale to nie sÄ 4 niezaleĹźne wymiary, zwĹaszcza w kontekĹcie aparatu fotograficznego. Aczkolwiek np. wywoĹywarka RAW w wiÄkszoĹci zapewnia "jakieĹ" parametry, Owszem, ale tego aparat przy ustawianiu WB metodÄ biaĹej kartki nie zrobi, bo nie ma danych. Producent aparatu natomiast takie dane ma, i oprogramowanie aparatu przypuszczalnie to robi - ale niezaleĹźnie od późniejszego ustawienia poziomu bieli. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2012-10-05 15:29:05 | |
Autor: Sylwester Zarębski | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
Dnia Fri, 05 Oct 2012 00:02:30 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
Sylwester Zarębski <zbieracz@isp.net.pl> writes:[...] Dla Ciebie to pojedyncze równanie, ale wektor korekty, czyli n wymiarów.Problem w tym, że to jest ten sam wymiar, one są od siebie zależne. Nie, są niezależne (rzec by można: ortogonalne), przesuwając temperaturę zmieniasz w zakresie niebieski-czerwony, nie da się w ten sposób skorygować zakresu zielony-fioletowy. Poza tym nie widzę potrzeby dodatkowego korygowania przesunięcia - Jeśli pewne medium usuwa część widma, to korekta na zasadzie przesunięcia temperatury nie jest wystarczająca. Przykład: zmniejsz jasność i nasycenie zielonego i czerwonego w RGB, eksponując tym samym niebieskie pasmo (tj. woda), a następnie spróbuj wykonać korektę samym przesunięciem temperatury. Niestety, to będzie zdecydowanie za mało, czerwony nieco odzyskasz, ale zielonego ni w ząb. Dlatego też korekcja temperatury to nie jest proste przesunięcie/korekta widma, tylko zmiana proporcji wg prostej na płaszczyźnie - ta prosta wyznacza wyłącznie zakres niebieski-czerwony. Zależnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB4 kolory, ale to nie są 4 niezależne wymiary, zwłaszcza w kontekście Każda zmienna wprowadza wymiar. Matematycznie rzecz biorąc. Oczywiście wypadkowa daje konkretną częstotliwość fali i natężenie sygnału. Natomiast musisz zdawać sobie sprawę, że aproksymacja mniejszą ilością zmiennych pozbawia pewnych możliwości osiągnięcia konkretnych wypadkowych - np. dla CMYK, K 100% oznaczać może natężenie bliskie 0, gdzie CMY mają zakres natężenia 10-100 dla wartości 0-100%. Dlatego piszę, że zależy od przestrzeni. Aczkolwiek np. wywoływarka RAW w większości zapewnia "jakieś" parametry,Owszem, ale tego aparat przy ustawianiu WB metodą białej kartki nie Ale wystarczy, by obliczyć korektę w 3 wymiarach (RGB), a nie tylko jednym (temp.) lub dwóch (temp. + tint). Raz, prościej zrobić 3 zmienne proporcji, zamiast dwóch (temp. + tint), dwa, szybciej się liczy dla ograniczonego sprzętu w aparacie, trzy, temp. + tint i tak trzeba przeliczyć na proporcje przy wyświetlaniu podglądu lub zapisie JPG ;). -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek |
|
Data: 2012-10-05 21:03:06 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
Sylwester ZarÄbski <zbieracz@isp.net.pl> writes:
Nie, sÄ niezaleĹźne (rzec by moĹźna: ortogonalne), przesuwajÄ c temperaturÄ Mam delikatne wraĹźenie, Ĺźe wciÄ Ĺź starasz siÄ korygowaÄ nie charakterystykÄ oĹwietlenia + oĹrodka, a raczej same zdjÄcia. Wtedy oczywiĹcie nie masz do czynienia ze zjawiskami fizycznymi, ktĂłre aparat musi uwzglÄdniÄ, a chcesz po prostu uzyskaÄ najlepszy wynik obojÄtnie jakim sposobem. Ale to jest zupeĹnie inna sprawa. Podczas robienia zdjÄÄ aparat nie stara siÄ walczyÄ z przesuniÄciem widma ani z innymi sztucznymi przeksztaĹceniami, bo one nie wystÄpujÄ , ani aparat nie ma koniecznych do tego danych. JeĹli pewne medium usuwa czÄĹÄ widma, to korekta na zasadzie Owszem. OgĂłlnie rzecz biorÄ c Ĺźadna korekcja w aparacie nie da wtedy dobrych rezultatĂłw, tym bardziej im mniejsza czÄĹÄ widzialnego widma bÄdzie pokryta (przy sensownej iloĹci ĹwiatĹa). Aparat moĹźe róşnie zareagowaÄ na takÄ sytuacjÄ, moĹźe np. nie zauwaĹźyÄ problemu, moĹźe wyĹwietliÄ bĹÄ d, przyjÄ Ä jakieĹ skrajne wartoĹci itp. OczywiĹcie moĹźesz wtedy prĂłbowaÄ korygowaÄ jakieĹ konkretne zdjÄcie, ale nawet uzyskanie dobrych efektĂłw nie oznacza, Ĺźe drugie wykonane w takich samych warunkach bÄdzie tak samo dobre - to drugie moĹźe np. wymagaÄ innej korekcji, bo np. uĹźywaĹo innych kolorĂłw. Tak czy owak, jeĹli w widmie bÄdzie brakowaÄ np. czerwonego, to przedmioty nie odbijajÄ ce w praktyce innego ĹwiatĹa bÄdÄ czarne i wiele na to nie poradzisz (moĹźesz ew. "przesunÄ Ä widmo", czyli uĹźyÄ pozostaĹych kolorĂłw do zbudowania brakujÄ cego, ale to bÄdzie caĹkowicie sztuczna konstrukcja). W przypadku normalnej kalibracji "biaĹÄ kartkÄ " nie ma tego efektu, bo korekcja dotyczy charakterystyki ĹwiatĹa/oĹrodka, a nie sztuczek z konkretnym zdjÄciem. PrzykĹad: zmniejsz jasnoĹÄ i nasycenie zielonego i czerwonego w RGB, A co chcesz tu poprawiÄ przesuniÄciem widma? Tak w ogĂłle to moĹźe sens pisania o przesuniÄciu widma koĹczy siÄ tam, gdzie koĹczy siÄ ĹwiatĹo i zaczyna siÄ sygnaĹ RGB (to tak jakby 3 pojedyncze prÄ Ĺźki w widmie). Tzn. matryca nie jest taka wÄ ska, ale nie potrafi rozróşniÄ podobnych do siebie kolorĂłw. Wszystko to ma sens tylko dlatego, Ĺźe oko dziaĹa na podobnej zasadzie. Inaczej by to wyglÄ daĹo, gdybyĹ zamiast kaĹźdego piksela miaĹ pryzmat i oddzielnÄ matrycÄ np. CCD (linijkÄ). Tak to jest zrobione np. w analizatorach ABI Prism (nieco inna dziedzina). Wtedy masz do czynienia naprawdÄ z caĹym widmem (z ktĂłrego takĹźe wyjmuje siÄ kilka elementĂłw, ale to juĹź inna sprawa). Natomiast musisz zdawaÄ sobie sprawÄ, Ĺźe aproksymacja mniejszÄ iloĹciÄ Takie rozwaĹźania majÄ sens w przypadku przygotowywania materiaĹu do drukowania, ale nie w abstrakcyjnej przestrzeni barw, ktĂłra nie jest technicznie ograniczona. W CMY moĹźesz dokĹadnie tak samo mieÄ C = M = Y = max i to bÄdzie tak samo idealnie czarne. Podobnie z biaĹym. To wszystko wynika z tego, Ĺźe czĹowiek widzi 3 barwy, i jakbyĹ nie wydrukowaĹ, to tego nie zmienisz (pomijam widzenie w ciemnoĹci). Ale wystarczy, by obliczyÄ korektÄ w 3 wymiarach (RGB), a nie tylko Tak w ogĂłle aparaty robiÄ korektÄ w 3-wymiarowej przestrzeni RGB - ale nie ma tam przesuniÄcia kolorĂłw ze wzglÄdu na charakterystykÄ oĹwietlenia. W praktyce zdjÄcie "wywoĹuje siÄ" (np. w aparacie, w kamerze itp) uĹźywajÄ c transformacji liniowej (macierzowej), w ktĂłrej czÄĹÄ odpowiedzialna za balans bieli jest wzajemnÄ relacjÄ miÄdzy R, G i B. OgĂłlne wzmocnienie lub osĹabienie wynika z gain/ISO/itp. Nie ma tu jednak przesuwania widma (innego niĹź takie wynikajÄ ce z charakterystyki matrycy). MoĹźe byÄ tu takĹźe korekcja nieliniowa, nie wynikajÄ ca jednak z balansu bieli. Temperatura to jest bardziej symbol niĹź wartoĹÄ, aparat moĹźe byÄ w stanie zrobiÄ korekcjÄ w szerszym zakresie niĹź wynikaĹoby to z wĹasnoĹci ciaĹa doskonale czarnego, dlatego pisaĹem Ĺźe to wszystko jest mniej-wiÄcej. W dalszym ciÄ gu w uproszczeniu (sam WB) to jest tak: R(output) = X * R(input) G(output) = Y * G(input) B(output) = B(input) JeĹli aparat zmierzy przy biaĹej kartce np. R = 2B, G = 3B, to wie Ĺźe ma ustawiÄ X = 1/2, Y = 1/3, tak Ĺźeby na wyjĹciu dostaÄ R=G=B i tyle. Pliki RAW, jak pisaĹem, to inna bajka. Raz, proĹciej zrobiÄ 3 zmienne proporcji, zamiast dwĂłch (temp. + tint), To juĹź szczegĂłĹ, ale takimi rzeczami zajmujÄ siÄ specjalizowane scalaki w aparacie (ASIC) - tego nie robi siÄ normalnie programowo, bo nawet gdyby procesor daĹ radÄ, to zjadĹby przy okazji zbyt duĹźo energii (zwĹaszcza przy kompresji JPEG). Dla ASICa pomnoĹźenie obrazka np. podczas jego odbierania z matrycy przez jakÄ Ĺ staĹÄ macierz to nie jest wielki problem (zresztÄ przez zmienna takĹźe - np. korekcja winietowania). BTW matryce takĹźe mogÄ takie rzeczy robiÄ, RAW wtedy bedzie taki raczej Ĺrednio raw. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2012-10-06 12:01:52 | |
Autor: Sylwester Zarębski | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
Dnia Fri, 05 Oct 2012 21:03:06 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
[..reasumując..] Temperatura to jest bardziej symbol niż wartość, aparat może być[...] Czyli się zgadzamy, że korekcja temperatury to tylko jeden ze składników korekcji WB. Zdecydowanie nie wyłączny. QED. :) -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek |
|
Data: 2012-10-06 16:07:51 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
Sylwester ZarÄbski <zbieracz@isp.net.pl> writes:
Czyli siÄ zgadzamy, Ĺźe korekcja temperatury to tylko jeden ze skĹadnikĂłw To zaleĹźy od tego na jakim poziomie szczegĂłĹowoĹci rozmawiamy :-) JeĹli na maĹym, to aparat robi korekcjÄ temperatury, albo my moĹźemy mu to wpisaÄ rÄcznie, ew. wybraÄ z kilku predefiniowanych moĹźliwoĹci, i niczego wiÄcej tam nie ma. JeĹli na wiÄkszym, to w ogĂłle nie mĂłwimy o Ĺźadnej temperaturze, a aparat posĹuguje siÄ dokĹadnymi wartoĹciami zwykle RGB zmierzonymi przez matrycÄ oraz dodatkowymi przeksztaĹceniami zdefiniowanymi przez producenta. No moĹźe gdzieĹ na Ĺrodku... ale tak czy owak widma tam dodatkowo nie przesuwamy. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2012-10-06 09:22:16 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m3ehlb1yo8.fsfintrepid.localdomain...
Sylwester ZarÄbski <zbieracz@isp.net.pl> writes: Nie wiem jakiego aparatu Ty uĹźywasz, ale w moim G9 nie ustawiam Ĺźadnej korekcji temperatury i nie wiem czemu w kĂłĹko o tym piszesz. Czy to upĂłr czy niepohamowana chÄÄ Ĺźeby mieÄ racjÄ? :-) RÄcznie teĹź siÄ nie wpisuje temperatury tylko kieruje siÄ aparat na coĹ biaĹego i naciska guzik - w tym momencie aprat sobie zapisuje korekcjÄ RGB i uĹźywa jej później przy robieniu fotek. A wiÄc nie chodzi tu o stopieĹ szczegĂłĹowoĹci a raczej stopieĹ zgodnoĹci z prawdÄ :-) Ustawianie temperatury NIE JEST zgodne z prawdÄ w ogĂłle. |
|
Data: 2012-10-06 19:18:11 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes:
Nie wiem jakiego aparatu Ty uĹźywasz, ale w moim G9 nie ustawiam Róşnych, ale Ĺźaden z nich nie nazywa siÄ G9. SkÄ d ta agresja? -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2012-10-06 13:11:34 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m3txu7bju4.fsfintrepid.localdomain...
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes: I w tych aparatach ktĂłre uĹźywaĹeĹ ustawia siÄ temperaturÄ w stopniach K? SkÄ d ta agresja? Agresja? Raczej zniecierpliwienie Twoim ciÄ gĹym nawijaniem o temperaturze... Sylwester chyba wyraĹşnie wyjaĹniĹ, Ĺźe temperatura to nie wszystko? |
|
Data: 2012-10-07 13:48:29 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes:
I w tych aparatach ktĂłre uĹźywaĹeĹ ustawia siÄ temperaturÄ w stopniach K? Jest to jedna z moĹźliwoĹci. Nie mam w zwyczaju pisaÄ o czymĹ, o czym nie mam bladego pojÄcia. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2012-10-07 07:58:24 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie rĂłwnowagi bieli pod wodĹĄ, biaĹe pĹetwy i rekiny | |
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m37gr2fqpe.fsfintrepid.localdomain...
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes: Super, a moĹźesz podaÄ przykĹad takiego aparatu w ktĂłrym mogÄ sobie wpisaÄ rÄcznie temperaturÄ barwowÄ 6543K? Nie 6000, nie 8000 tylko 6543? I co tu wpisaÄ aby byĹo dobrze 15 metrĂłw pod wodÄ ? Albo 10 metrĂłw? Czyli wracamy do punktu wyjĹcia: pod wodÄ nie wystarczÄ Kelviny. |
|
Data: 2012-10-06 08:53:07 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
"SylwesterZarębski" <zbieracz@isp.net.pl> wrote in message news:o965xnwu8u2f.8qiex0h0zbuw.dlg40tude.net...
Poza tym nie widzę potrzeby dodatkowego korygowania przesunięcia - I o tym właśnie mówiłem wcześniej - "temperatura" to nie to samo co równowaga bieli i mój aparat o tym doskonale wie, w przeciwieństwie do niektórych "doradzających" mi tu grupowiczów :-) Zależnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB4 kolory, ale to nie są 4 niezależne wymiary, zwłaszcza w kontekście Dokładnie tak. Widać po tym co piszesz że jesteś dobry z majcy... :-) |
|
Data: 2012-10-03 16:39:46 | |
Autor: Dawid | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | |
W dniu 2012-09-29 20:30, Janko Muzykant pisze:
On wszystko wie, pyta o co innego *Jednak kolega powiedział mi, że nurkowie nurkujšcy w oceanach unikajš białych płetw z tego powodu, że przycišgajš one uwagę dużych rekinów... Kto się spotkał jeszcze z takš informacjš ?* a ty mu z technikš wyjeżdżasz :-) |
|
Data: 2012-09-30 09:14:11 | |
Autor: hdo | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | |
W dniu środa, 26 września 2012 00:37:46 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:
bo nie .... Wpadłem więc na pomysł, że może dla siebie kupię białe płetwy..... A szkoda, bo białe płetwy byłyby dobrą metodą kalibracji bieli :-( Przez miesiąc siedziałeś cicho "Pszemolku", było fajnie. Kilka spraw: białe przedmioty potrafią zawierać luminofor, taki trick jest stosowany żeby podnieść wrażenie bieli. Polega to na zamianie UV na światło białe. Nie każdy biały, nadaje się na wzorzec. Dodatkowo to słaby wzorzec, bo jak sam pisałeś, widmo ulega zakłóceniu i nie jest to już widmo ciała doskonale czarnego, które daje się opisać przy pomocy temperatur barwowych. Na tegorocznej Podwodnej Przygodzie kontaktowałem archeologów z UW z B.Gryndą, na konferencji naukowej PTMiTH w 2008 w Sopocie, prezentował Szwedzki system korekcji widma, w warunkach silnie zakłóconej obserwacji, podał archeologom informację kto nim w Polsce dysponuje (też wiem). Jak dasz dupy na obróbce, to wiedz że są już rozwiązania twoich problemów zdjęciowych. Podasz nam myszko numer Twojego patentu, tego co nie jesteś właścicielem a znajdują się pełne dane adresowe ? Dziwnym trafem jedynie na Twoim. pozdrawiam rc |
|
Data: 2012-09-30 22:42:22 | |
Autor: Mariusz [mr.] | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | |
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote: Ostatnio w czasie nurkowania w Indonezji miałem problem, bo nie[...] Widzę, że wszyscy powiedzieli już wszystko, choć czasem wygląda to na gadanie równoległe niby o tym samym. :)) Chyba pora, żebym i ja dołożył do pieca... ;) Woda intensywnie filtruje światło poczynając od pasma o najniższej energii (czerwonego) - ustawianie WB szybko pewnie zaczyna przypominać kalibrowanie kolorów w świetle sodówki. Czasami można spotkać przedstawiające to wykresiki (choć nie wiem, na ile uproszczone), z których wynikałoby, że WB pod wodą jest ~stały i zależy wyłącznie od głębokości. GDYBY (!) to była prawda, to pożytecznym eksperymentem mogłoby się okazać zrobienie sesji nurkowej z wielokrotnym kalibrowaniem WB w rawach (najlepiej z zanotowaniem głębokości - choćby fotografując odpowiednią wartość z gotowca). Z każdego pomiaru otrzymamy temperaturę i tintę, a po wrzuceniu wyników do arkusza kalkulacyjnego możemy wykreślić funkcję uśrednionego WB odpowiedniego dla danej głębokości (im więcej próbek, tym dokładniejsze wyniki). Mając takiego gotowca można dopasować w postprocesingu WB nawet nie znając głębokości (i nie mając nic białego w kadrze), choć podejrzewam, że organizm będzie się domagał lekkiego przesunięcia MWB w kierunku wartości typowych dla światła słonecznego - te choćby lekkie zaniebieszczenie mamy po prostu już wdrukowane w tył głowy. W ekstremalnym przypadku na podobnej zasadzie można zrobić profil pełnej korekty kolorów dla jakiegoś ColorCheckera. ;) http://www.dpreview.com/reviews/Q209waterproofgroup/16 pozdrawiam Mariusz [mr.] |
|
Data: 2012-09-30 22:50:18 | |
Autor: Mariusz [mr.] | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | |
Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała - niektóre aparaty pozwalają na znacznie szerszy zakres korekty WB, jeśli jest on wykonany na miejscu z karty, niż później w dedykowanej rawiarce - jeśli pod wodą dochodzi się do tych skrajnych wartości (nie wiem), to wtedy trzeba poszukać albo jakiejś rawiarki z otwartym zakresem MWB, albo poprzestać na ręcznym WB robionym z karty. [mr.] |
|
Data: 2012-09-30 22:51:28 | |
Autor: Pszemol | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | |
"Mariusz [mr.]" <ladakhtegonie@itegonie.wp.pl> wrote in message news:k4abad$g88$1news.task.gda.pl...
Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała - niektóre aparaty pozwalają na znacznie szerszy zakres korekty WB, jeśli jest on wykonany na miejscu z karty, niż później w dedykowanej rawiarce - jeśli pod wodą dochodzi się do tych skrajnych wartości (nie wiem), to wtedy trzeba poszukać albo jakiejś rawiarki z otwartym zakresem MWB, albo poprzestać na ręcznym WB robionym z karty. Zauważam że dochodzę do limitów gdy aparatem ustawionym na większą głębokość robię fotki na mniejszej: mam prześwietlone fragmenty różowym. |
|
Data: 2012-10-01 07:20:09 | |
Autor: Mariusz [mr.] | |
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | |
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote: Zauważam że dochodzę do limitów gdy aparatem ustawionym na większą Przepał w kanale koloru (plus zbyt silne odniebieszczenie): a). niżej naświetlać; b). tylko raw; c). ew. prawidłowy MWB na miejscu. [mr.] |
|