Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   UbĂłj albo polski antysemityzm

UbĂłj albo polski antysemityzm

Data: 2013-07-21 00:04:53
Autor: Tuskobus
UbĂłj albo polski antysemityzm
Sejm odrzucił projekt ustawy dopuszczającej ubój rytualny w Polsce. “Ta pożałowania godna decyzja, podjęta przez polski parlament w ubiegłym tygodniu, sprawia, że zastanawiam się, jak demokratyczny kraj, jakim jest dzisiaj Polska, w Europie w 2013 r. może odebrać podstawowe prawa mniejszościom takim jak Żydzi czy muzułmanie” – napisał w niedzielę w liście cytowanym przez portal [...]

Sejm odrzucił projekt ustawy dopuszczającej ubój rytualny w Polsce.

“Ta pożałowania godna decyzja, podjęta przez polski parlament w ubiegłym tygodniu, sprawia, że zastanawiam się, jak demokratyczny kraj, jakim jest dzisiaj Polska, w Europie w 2013 r. może odebrać podstawowe prawa mniejszościom takim jak Żydzi czy muzułmanie” – napisał w niedzielę w liście cytowanym przez portal Jerusalem Post przewodniczący izraelskiego parlamentu Juli Edelstein.

“Jako przewodniczący Knesetu, parlamentu Żydowskiego Państwa Izrael, wznoszę swój głos w proteście przeciwko takiej akcji polskiego parlamentu. Nie wiem, jakie kroki można podjąć, żeby naprawić obecną sytuację prawną, jednak to nie do pomyślenia, żeby Żydzi po raz kolejny napotykali poważne ograniczenia swojej wolności wykonywania praktyk religijnych, co stwarza bolesne poczucie uprzedzeń i dyskryminacji” – napisał Edelstein.

Dodał, że Polska jest “moralnie zobowiązana zmienić swoją politykę w tej sprawie, która wysyła negatywną wiadomość reszcie Europy“.


W poniedziałek oświadczenie w tej sprawie wydał też izraelski MSZ. “Izrael jest rozczarowany decyzją polskiego parlamentu. To jawny zamach na religijną tradycję narodu żydowskiego” – napisano w oświadczeniu.


”Historia Polski przeplata się z historią narodu żydowskiego. Decyzja ta poważnie szkodzi procesowi przywracania żydowskiego życia w Polsce. Jesteśmy zdumieni, że spośród wszystkich państw UE to właśnie Polska zakazała uboju koszernego” – oświadcza resort i prosi polski Sejm o “zrewidowanie decyzji”.


http://wyborcza.pl/1,75477,14276853,Izrael_krytykuje_zakaz_uboju_rytualnego_w_Polsce_.html#ixzz2ZKzzYGKY

2.



Od upadku komunizmu w 1989 roku Polska stała się jednym z największych zwolenników Izraela w Unii Europejskiej. Kwestie związane z zakazem uboju rytualnego staną się jednak testem przyjaźni między oboma państwami – komentuje ostatnie wydarzenia w naszym kraju magazyn “The Economist”.

Polski ambasador w Izraelu został poproszony o wyjaśnienia w sprawie uboju rytualnego. W poniedziałek ambasador Jacek Chodorkiewicz był na spotkaniu w izraelskim MSZ w Jerozolimie. Rzecznik resortu Yigal Palmor poinformował IAR, że polski dyplomata usłyszał protest strony izraelskiej w sprawie uchwalonego przez Sejm zakazu uboju rytualnego.

Dziennikarz izraelskiego radia Arie Golan uważa, że mamy do czynienia z kryzysem w stosunkach polsko-izraelskich. – Jak się wzywa ambasadora Polski do ministerstwa do Jerozolimy, to wiadomo, że nie jest to dobra rzecz dla stosunków między Polską a Izraelem i między Polakami a Żydami - powiedział.

Golan dodał, że sprawa uboju rytualnego ma dla Żydów ogromne znaczenie. Dziennikarz podkreśla, że polskie władze powinny znaleźć wyjście z tej sytuacji. – Żydzi, którzy muszą jeść koszerne mięso, nie mają innej drogi. Muszą jeść mięso z kur i krów zabijanych właśnie w ten sposób. Ta sprawa nie pomoże w utrzymaniu dobrych stosunków między Polską a Izraelem – dodał Golan.

Polskie MSZ twierdzi, że ambasador Jacek Chodorkiewicz został do MSZ w Jerozolimie zaproszony, a nie wezwany, jak wcześniej informowała strona izraelska. Polski resort dyplomacji podkreśla, że ambasador nie otrzymał w tej sprawie protestu na piśmie.

http://wiadomosci.onet.pl/kraj/the-economist-zakaz-uboju-rytualnego-bedzie-testem,1,5562593,wiadomosc.html

3.

Jak wyglÄ…da ubĂłj rytualny?

Najdłużej walczą krowy i byki – czyli bydło.

Procedura wygląda tak, że zwierzę (krowa) wpędzane jest do metalowego bębna w kształcie walca i tam unieruchamiane. Wystaje z niego jedynie głowa, którą odchyla mechaniczny kołnierz – odsłania on gardło. Bęben obraca się o 180 st., by zwierzę było do góry nogami.

- To przyspiesza ubój, o wiele łatwiejsze jest przeprowadzanie cięcia – wyjaśnia lek. wet. Tomasz Grupiński. Ale dodaje: - Znalezienie się w takiej pozycji powoduje, że stres jest potworny.

Wtedy rzezak (w j. jidysz: szojchet) bądź pobożny muzułmanin stojąc nad zwierzęciem, które jest przytomne i świadome, wypowiada słowa modlitwy. A następnie specjalnym nożem podrzyna zwierzęciu przełyk i arterie. Kręgosłup zwierzęcia ma zostać nienaruszony. Przecięcie go oznacza, że mięso nie będzie halal bądź koszerne.

Klatka obraca się o 90 st. – krowa leży na boku szamocząc się, a bryzgająca krew spływa na ziemię. Walec się otwiera – zwierzę wypada, czasami stara się potem podnieść, szamocze się i krztusi.

Organizm wykrwawiającego się zwierzęcia wytwarza dużo adrenaliny, która przyspiesza bicie serca, a więc i wypompowywanie krwi. Zwierzę umiera z wyniku wykrwawienia. Potem rozbiera się tuszę na kawałki. Podobnie pozyskuje się mięso halal – dla muzułmanów.

Ile to trwa? W zależności od tego, jakie zwierzę jest szlachtowane.

Według obserwacji, przed cięciem szyi krowa szamocze się w klatce Weinberga 11 sekund. Wyje 4-5 razy. W sumie byk bądź krowa są umieszczone w metalowym walcu 104 sekundy. Są też i inne konstrukcje – nieobrotowe – zmniejszające liczbę “wokalizacji”. Zwierzę może siedzieć w klatce krócej, bo jest po poderżnięciu arterii wypuszczane z maszyny. I dogorywa.

Co dalej? – Zwierzę już się nie porusza, nie zdradza objawów ruchowych aktywności życiowej, ale jego mózg ciągle pracuje. Przez ten czas doświadcza więc koszmaru: doznaje wszystkiego co wiąże się z paniką, próbami wyrwania, bodźcem bólowym związanym z cięciem, wykrwawianiem i krztuszeniem się- mówił niedawno psycholog zwierząt prof. Wojciech Pisula.

Ubój drobiu w rytualny sposób jest dużo mniej problematyczny dla rzeźników, bo i siła ptaka jest znacznie mniejsza. Z kolei hodowla owiec jest w Polsce niewielka, zatem skala uboju – również.

Porównując zwierzęta: krowy od przecięcia arterii i gardła walczą nawet przez dwie minuty – a aktywność spontaniczna ich mózgu ustaje średnio po ok. 75 sekundach. Takie wnioski płyną z publikacji dr Temple Grandin. Świnie – 25 sekund. Owce – 20 sekund. Drób – 2,5 minuty.

http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/uboj-na-zywca,1,5562835,wiadomosc.html

4.

Michael Schudrich (Naczelny Rabin Polski) nie raz twierdził, że szechita “jest metodą uboju rytualnego, która powstała, aby zapewnić zwierzętom jak najmniej cierpienia podczas uboju“.

A Piotr Kadlcik (przew. Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce) dodawał: – Szechita zakłada zabicie poprzez jedno podwójne cięcie, wykonane specjalistycznym nożem, które umożliwia precyzyjne przecięcie tętnic tchawicy i splotów nerwowych, a w konsekwencji natychmiastową utratę świadomości.

Z poglądem, że po cięciu nożem zwierzę traci świadomość, nie zgadzają się jednak weterynarze.

Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna opowiedziała się przeciwko ubojowi rytualnemu nim temat ten stał się popularny. A to dlatego, że ich kodeks nakłada na weterynarzy obowiązek dbania o humanitarne traktowanie zwierząt także w czasie uboju.

Rada przytoczyła też stanowisko Europejskiej Federacji Lekarzy Weterynarii, która stoi na stanowisku, że “z punktu widzenia dobrostanu zwierząt, a także szacunku dla zwierząt jako istot posiadających świadomość, proceder uboju bez ogłuszania jest niedopuszczalny bez względu na okoliczności”.

5.

Św. Paweł w Rz 8,19-22 wyraźnie wskazywał na jedność, jaką jest świat ludzi i przyrody. Jeśli czytać Pismo Święte pod tym kątem, świat, ale powtórzę, cały świat, zmienia się w misteryjne dzieło upadku i cierpienia, ale też podniesienia i odkupienia. Bo z listu św. Pawła do Rzymian wyraźnie wynika, że całe stworzenie oczekuje objawienia się Syna Bożego. Tak więc są mocne podstawy, by uwierzyć, że dusza nie jest właściwa wyłącznie ludziom. Konsekwencje takiego spojrzenia mogą wydawać się radykalne, jeśli bowiem uznamy (tak jak zrobił to św. Franciszek), że obcując z przyrodą nie mamy do czynienia z automatami, czy workami skóry wypełnionymi jedynie masą kości i mięsa, jeśli uznamy, jak on to zrobił, że cały świat stworzony jest do adoracji Boga, że potrzebna jest nam idea braterstwa kosmicznego, z każdym elementem stworzenia to wtedy, po pierwsze, mamy prawo, a nawet obowiązek zapraszać zwierzęta do modlitwy i, po drugie, ochrona życia nie może być wyłącznie ochroną życia ludzkiego, ponieważ zakrawa to na zwykły redukcjonizm. W konsekwencji rozumiemy wreszcie, iż współczucie dla wszystkich istot żyjących jest ideą głęboko chrześcijańską, która po wiekach zapomnienia wreszcie odzyskuje należne jej miejsce.

http://ekai.pl/blogi/ekoblog/x304/sw-franciszek-i-zwierzeta/

6.

Mahatma Gandhi powiedział: „Wielkość narodu i jego postęp moralny można poznać po tym w jaki sposób obchodzi się on ze swymi zwierzętami.”

“W mojżeszowym prawie religijnym nie znajduje się żadna wypowiedź, według której zabijanie zwierzęcia przeznaczonego na spożycie musiałoby odbywać się przez przecięcie szyi zgodnie z surowymi regułami szechity, lub też zabronione byłoby spożywanie zwierzęcia, na którym tej czynności nie dokonano.”

Rabin dr Leopold Stein (1810-1882)

“Halal zezwala na ogłuszanie przed ubojem“.

Mohamed El-Mouelhy, przewodniczÄ…cy Biura Certyfikacji Halal w Australii

7.

Trzeba pamiętać, że biznes „obrzędowego” uśmiercania zwierząt mimo swojego bezsprzecznego okrucieństwa przynosi spore zyski.

Przede wszystkim rozmaitym duchownym, którzy za tzw. świadectwo koszerności pobierają sowite datki.

Brak przyzwolenia na, rzekomo religijne, bestialstwo jest niczym innym jak odcinaniem ryja od koryta.

A to zawsze wywołuje wrzaski.

http://3obieg.pl/uboj-albo-polski-antysemityzm

Data: 2013-07-21 18:02:07
Autor: Marek
Ubój albo polski antysemityzm
W dniu niedziela, 21 lipca 2013 00:04:53 UTC+2 użytkownik Tuskobus napisał:
Sejm odrzucił projekt ustawy dopuszczaj±cej ubój rytualny w Polsce. "Ta pożałowania godna decyzja, podjęta przez polski parlament w ubiegłym tygodniu, sprawia, że zastanawiam się, jak demokratyczny kraj, jakim jest dzisiaj Polska, w Europie w 2013 r. może odebrać podstawowe prawa mniejszo¶ciom takim jak Żydzi czy muzułmanie" - napisał w niedzielę w li¶cie cytowanym przez portal [...]



Sejm odrzucił projekt ustawy dopuszczaj±cej ubój rytualny w Polsce.



"Ta pożałowania godna decyzja, podjęta przez polski parlament w ubiegłym tygodniu, sprawia, że zastanawiam się, jak demokratyczny kraj, jakim jest dzisiaj Polska, w Europie w 2013 r. może odebrać podstawowe prawa mniejszo¶ciom takim jak Żydzi czy muzułmanie" - napisał w niedzielę w li¶cie cytowanym przez portal Jerusalem Post przewodnicz±cy izraelskiego parlamentu Juli Edelstein.



"Jako przewodnicz±cy Knesetu, parlamentu Żydowskiego Państwa Izrael, wznoszę swój głos w prote¶cie przeciwko takiej akcji polskiego parlamentu. Nie wiem, jakie kroki można podj±ć, żeby naprawić obecn± sytuację prawn±, jednak to nie do pomy¶lenia, żeby Żydzi po raz kolejny napotykali poważne ograniczenia swojej wolno¶ci wykonywania praktyk religijnych, co stwarza bolesne poczucie uprzedzeń i dyskryminacji" - napisał Edelstein.



Dodał, że Polska jest "moralnie zobowi±zana zmienić swoj± politykę w tej sprawie, która wysyła negatywn± wiadomo¶ć reszcie Europy".





W poniedziałek o¶wiadczenie w tej sprawie wydał też izraelski MSZ.. "Izrael jest rozczarowany decyzj± polskiego parlamentu. To jawny zamach na religijn± tradycję narodu żydowskiego" - napisano w o¶wiadczeniu.





"Historia Polski przeplata się z histori± narodu żydowskiego. Decyzja ta poważnie szkodzi procesowi przywracania żydowskiego życia w Polsce. Jeste¶my zdumieni, że spo¶ród wszystkich państw UE to wła¶nie Polska zakazała uboju koszernego" - o¶wiadcza resort i prosi polski Sejm o "zrewidowanie decyzji".





http://wyborcza.pl/1,75477,14276853,Izrael_krytykuje_zakaz_uboju_rytualnego_w_Polsce_.html#ixzz2ZKzzYGKY



2.







Od upadku komunizmu w 1989 roku Polska stała się jednym z największych zwolenników Izraela w Unii Europejskiej. Kwestie zwi±zane z zakazem uboju rytualnego stan± się jednak testem przyjaĽni między oboma państwami - komentuje ostatnie wydarzenia w naszym kraju magazyn "The Economist".



Polski ambasador w Izraelu został poproszony o wyja¶nienia w sprawie uboju rytualnego. W poniedziałek ambasador Jacek Chodorkiewicz był na spotkaniu w izraelskim MSZ w Jerozolimie. Rzecznik resortu Yigal Palmor poinformował IAR, że polski dyplomata usłyszał protest strony izraelskiej w sprawie uchwalonego przez Sejm zakazu uboju rytualnego.



Dziennikarz izraelskiego radia Arie Golan uważa, że mamy do czynienia z kryzysem w stosunkach polsko-izraelskich. - Jak się wzywa ambasadora Polski do ministerstwa do Jerozolimy, to wiadomo, że nie jest to dobra rzecz dla stosunków między Polsk± a Izraelem i między Polakami a Żydami - powiedział.



Golan dodał, że sprawa uboju rytualnego ma dla Żydów ogromne znaczenie. Dziennikarz podkre¶la, że polskie władze powinny znaleĽć wyj¶cie z tej sytuacji. - Żydzi, którzy musz± je¶ć koszerne mięso, nie maj± innej drogi. Musz± je¶ć mięso z kur i krów zabijanych wła¶nie w ten sposób. Ta sprawa nie pomoże w utrzymaniu dobrych stosunków między Polsk± a Izraelem - dodał Golan.



Polskie MSZ twierdzi, że ambasador Jacek Chodorkiewicz został do MSZ w Jerozolimie zaproszony, a nie wezwany, jak wcze¶niej informowała strona izraelska. Polski resort dyplomacji podkre¶la, że ambasador nie otrzymał w tej sprawie protestu na pi¶mie.



http://wiadomosci.onet.pl/kraj/the-economist-zakaz-uboju-rytualnego-bedzie-testem,1,5562593,wiadomosc.html



3.



Jak wygl±da ubój rytualny?



Najdłużej walcz± krowy i byki - czyli bydło.



Procedura wygl±da tak, że zwierzę (krowa) wpędzane jest do metalowego bębna w kształcie walca i tam unieruchamiane. Wystaje z niego jedynie głowa, któr± odchyla mechaniczny kołnierz - odsłania on gardło. Bęben obraca się o 180 st., by zwierzę było do góry nogami.



- To przyspiesza ubój, o wiele łatwiejsze jest przeprowadzanie cięcia - wyja¶nia lek. wet. Tomasz Grupiński. Ale dodaje: - Znalezienie się w takiej pozycji powoduje, że stres jest potworny.



Wtedy rzezak (w j. jidysz: szojchet) b±dĽ pobożny muzułmanin stoj±c nad zwierzęciem, które jest przytomne i ¶wiadome, wypowiada słowa modlitwy. A następnie specjalnym nożem podrzyna zwierzęciu przełyk i arterie. Kręgosłup zwierzęcia ma zostać nienaruszony. Przecięcie go oznacza, że mięso nie będzie halal b±dĽ koszerne.



Klatka obraca się o 90 st. - krowa leży na boku szamocz±c się, a bryzgaj±ca krew spływa na ziemię. Walec się otwiera - zwierzę wypada, czasami stara się potem podnie¶ć, szamocze się i krztusi.



Organizm wykrwawiaj±cego się zwierzęcia wytwarza dużo adrenaliny, która przyspiesza bicie serca, a więc i wypompowywanie krwi. Zwierzę umiera z wyniku wykrwawienia. Potem rozbiera się tuszę na kawałki. Podobnie pozyskuje się mięso halal - dla muzułmanów.



Ile to trwa? W zależno¶ci od tego, jakie zwierzę jest szlachtowane.



Według obserwacji, przed cięciem szyi krowa szamocze się w klatce Weinberga 11 sekund. Wyje 4-5 razy. W sumie byk b±dĽ krowa s± umieszczone w metalowym walcu 104 sekundy. S± też i inne konstrukcje - nieobrotowe - zmniejszaj±ce liczbę "wokalizacji". Zwierzę może siedzieć w klatce krócej, bo jest po poderżnięciu arterii wypuszczane z maszyny. I dogorywa.



Co dalej? - Zwierzę już się nie porusza, nie zdradza objawów ruchowych aktywno¶ci życiowej, ale jego mózg ci±gle pracuje. Przez ten czas do¶wiadcza więc koszmaru: doznaje wszystkiego co wi±że się z panik±, próbami wyrwania, bodĽcem bólowym zwi±zanym z cięciem, wykrwawianiem i krztuszeniem się- mówił niedawno psycholog zwierz±t prof. Wojciech Pisula.



Ubój drobiu w rytualny sposób jest dużo mniej problematyczny dla rzeĽników, bo i siła ptaka jest znacznie mniejsza. Z kolei hodowla owiec jest w Polsce niewielka, zatem skala uboju - również.



Porównuj±c zwierzęta: krowy od przecięcia arterii i gardła walcz± nawet przez dwie minuty - a aktywno¶ć spontaniczna ich mózgu ustaje ¶rednio po ok. 75 sekundach. Takie wnioski płyn± z publikacji dr Temple Grandin. ¦winie - 25 sekund. Owce - 20 sekund. Drób - 2,5 minuty.



http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/uboj-na-zywca,1,5562835,wiadomosc.html



4.



Michael Schudrich (Naczelny Rabin Polski) nie raz twierdził, że szechita "jest metod± uboju rytualnego, która powstała, aby zapewnić zwierzętom jak najmniej cierpienia podczas uboju".



A Piotr Kadlcik (przew. Zwi±zku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce) dodawał: - Szechita zakłada zabicie poprzez jedno podwójne cięcie, wykonane specjalistycznym nożem, które umożliwia precyzyjne przecięcie tętnic tchawicy i splotów nerwowych, a w konsekwencji natychmiastow± utratę ¶wiadomo¶ci.



Z pogl±dem, że po cięciu nożem zwierzę traci ¶wiadomo¶ć, nie zgadzaj± się jednak weterynarze.



Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna opowiedziała się przeciwko ubojowi rytualnemu nim temat ten stał się popularny. A to dlatego, że ich kodeks nakłada na weterynarzy obowi±zek dbania o humanitarne traktowanie zwierz±t także w czasie uboju.



Rada przytoczyła też stanowisko Europejskiej Federacji Lekarzy Weterynarii, która stoi na stanowisku, że "z punktu widzenia dobrostanu zwierz±t, a także szacunku dla zwierz±t jako istot posiadaj±cych ¶wiadomo¶ć, proceder uboju bez ogłuszania jest niedopuszczalny bez względu na okoliczno¶ci".



5.



¦w. Paweł w Rz 8,19-22 wyraĽnie wskazywał na jedno¶ć, jak± jest ¶wiat ludzi i przyrody. Je¶li czytać Pismo ¦więte pod tym k±tem, ¶wiat, ale powtórzę, cały ¶wiat, zmienia się w misteryjne dzieło upadku i cierpienia, ale też podniesienia i odkupienia. Bo z listu ¶w. Pawła do Rzymian wyraĽnie wynika, że całe stworzenie oczekuje objawienia się Syna Bożego. Tak więc s± mocne podstawy, by uwierzyć, że dusza nie jest wła¶ciwa wył±cznie ludziom. Konsekwencje takiego spojrzenia mog± wydawać się radykalne, je¶li bowiem uznamy (tak jak zrobił to ¶w. Franciszek), że obcuj±c z przyrod± nie mamy do czynienia z automatami, czy workami skóry wypełnionymi jedynie mas± ko¶ci i mięsa, je¶li uznamy, jak on to zrobił, że cały ¶wiat stworzony jest do adoracji Boga, że potrzebna jest nam idea braterstwa kosmicznego, z każdym elementem stworzenia to wtedy, po pierwsze, mamy prawo, a nawet obowi±zek zapraszać zwierzęta do modlitwy i, po drugie, ochrona życia nie może być wył±cznie ochron± życia ludzkiego, ponieważ zakrawa to na zwykły redukcjonizm. W konsekwencji rozumiemy wreszcie, iż współczucie dla wszystkich istot żyj±cych jest ide± głęboko chrze¶cijańsk±, która po wiekach zapomnienia wreszcie odzyskuje należne jej miejsce.



http://ekai.pl/blogi/ekoblog/x304/sw-franciszek-i-zwierzeta/



6.



Mahatma Gandhi powiedział: "Wielko¶ć narodu i jego postęp moralny można poznać po tym w jaki sposób obchodzi się on ze swymi zwierzętami."



"W mojżeszowym prawie religijnym nie znajduje się żadna wypowiedĽ, według której zabijanie zwierzęcia przeznaczonego na spożycie musiałoby odbywać się przez przecięcie szyi zgodnie z surowymi regułami szechity, lub też zabronione byłoby spożywanie zwierzęcia, na którym tej czynno¶ci nie dokonano."



Rabin dr Leopold Stein (1810-1882)



"Halal zezwala na ogłuszanie przed ubojem".



Mohamed El-Mouelhy, przewodnicz±cy Biura Certyfikacji Halal w Australii



7.



Trzeba pamiętać, że biznes "obrzędowego" u¶miercania zwierz±t mimo swojego bezsprzecznego okrucieństwa przynosi spore zyski.



Przede wszystkim rozmaitym duchownym, którzy za tzw. ¶wiadectwo koszerno¶ci pobieraj± sowite datki.



Brak przyzwolenia na, rzekomo religijne, bestialstwo jest niczym innym jak odcinaniem ryja od koryta.



A to zawsze wywołuje wrzaski.



http://3obieg.pl/uboj-albo-polski-antysemityzm

Chyba, przede wszystkim, chodzi o to, ze wolowina z  Polski jest najtansza.
Gdyby nie cena, to przeciez kupiliby, bez zmruzenia okiem, w krajach, gdzie uboj rytualny jest dozwolony - np. w Niemczech...
Koszerne stalo sie drozsze - stad wrzaski.

UbĂłj albo polski antysemityzm

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona