Data: 2015-04-09 21:39:10 | |
Autor: Marek | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
Na typowych wysokościach przelotowych rzędu 10-11km występują temp. ok -60°C. Uwzględniając, że przy gruncie może być +30°C lub więcej to samolot zewnętrznie jest narażony na sporą różnicę temperatur. Ale czy faktycznie? Czy rzeczywiście zew. powierzchnie ochładzają się do tych -60°C czy tarcie powietrza podczas lotu jednak trochę rozgrzewa powieszchnie, przez co mają one wyższą temp niż otoczenia na tych wysokościach?
-- Marek |
|
Data: 2015-04-09 22:43:16 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
Pan Marek napisał:
Na typowych wysoko¶ciach przelotowych rzędu 10-11km występuj± temp. ok -60°C. Uwzględniaj±c, że przy gruncie może być +30°C lub więcej to samolot zewnętrznie jest narażony na spor± różnicę temperatur. Ale czy faktycznie? Czy rzeczywi¶cie zew. powierzchnie ochładzaj± się do tych -60°C czy tarcie powietrza podczas lotu jednak trochę rozgrzewa powieszchnie, przez co maj± one wyższ± temp niż otoczenia na tych wysoko¶ciach? Taki na przykład Concorde, to rozgrzewał się do temperaury powyżej stu stomni Celsjusza. Wnętrze chłodzić trzeba było klimatyzacj±, która ciepło przekazywała do zgromadzonego paliwa. Na krótkich dystansach pojemno¶ć cieplna zabranej w podróż nafty wystarczała. Przy typowych prędko¶ciach jetów mieco mniejszych od jednego macha aż tak to nie jest, ale nie jest też tak, że wokół wieje wiatr -60°C jak na dworcu w Kielcach. -- Jarek |
|
Data: 2015-04-09 14:33:20 | |
Autor: TJ_Blues | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
On Thursday, April 9, 2015 at 4:43:17 PM UTC-4, Jarosław Sokołowski wrote:
Pan Marek napisał: Celna uwaga. Poszycie Concorde nagrzewalo sie od kompresji naplywajacego powietrza. W przypadku przeplywow poddziwkowych taki efekt nie wystepuje. A samo tarcie nie wystarcza by znaczaco podgrzac samolot. Pewnie mozna to policzyc. Ale nie spodziewam sie roznic wiekszych niz pare stopni. Za to poszycie samolotu oddaje bardzo latwo cieplo przez konwekcje oraz dzieki dobrej przewodnosci cieplnej aluminium. cheers |
|
Data: 2015-04-10 00:21:01 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
TJ_Blues pisze:
Na typowych wysoko¶ciach przelotowych rzędu 10-11km występuj± temp. ok -60°C. Uwzględniaj±c, że przy gruncie może być +30°C lub więcej to samolot zewnętrznie jest narażony na spor± różnicę temperatur. Ale czy faktycznie? Czy rzeczywi¶cie zew. powierzchnie ochładzaj± się do tych -60°C czy tarcie powietrza podczas lotu jednak trochę rozgrzewa powieszchnie, przez co maj± one wyższ± temp niż otoczenia na tych wysoko¶ciach? Ja bym jednak obstawiał trochę więcej, nie kilka stopni, a 20-30K. Tu mamy jeszcze wcale nie taki mały czynnik grzania z góry przez słoneczko nasze kochane. Konwekcj±, przy takim wietrzysku, to ja bym się bał tego nazywać. Przypomniało mi się teraz, że kiedy¶ z głupia frant zadałem tu pokrewne pytanie -- czy jak się to rzadkie i zimne stratosferyczne powietrze wtłacza do ¶rodka, to po sprężeniu jest ono wci±ż zbyt zimne, czy wręc przeciwnie, trzeba chłodzić. Różni rózne rzeczy na ten temat pisali, głównie po to, by zamaskować fakt, że nic na ten tamat nie wiedz±. Nawet ci z lotnicz± praktyk±. Nie dziwię się, bo co innego latać, a co innego siedzieć gdzie¶ w laboratorium Boeinga czy Airbusa i liczyć. Kazał pan, musiał sam -- mnie wtedy z prowizorycznych obliczeń wyszło, że gdyby samolot był termosem, to by w ¶rodku sauna się zrobiła. No i dobrze, bo tam chłodzić względnie łatwo. Chyba, że to supersonic -- wtedy: patrz wyżej. -- Jarek |
|
Data: 2015-04-09 16:13:15 | |
Autor: TJ_Blues | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
On Thursday, April 9, 2015 at 6:21:04 PM UTC-4, Jarosław Sokołowski wrote:
Ja bym jednak obstawiał trochę więcej, nie kilka stopni, a 20-30K. Tu mamy A to zalezy od albedo powierzchni. Samoloty najczesciej sa biale albo srebrzyste, wiec odbijaja dosc znaczna czesc promieniowania. Prawo Stefana-Boltzmanna.
Jest cieple. Przeciez wlasnie w wiekszosci liniowcow pobiera sie to gorace powietrze ze sprezarki silnika (bleed air) do zasilania systemu przeciwoblodzeniowego i (ogrzewania) kabiny. http://en.wikipedia.org/wiki/Bleed_air cheers |
|
Data: 2015-04-10 12:50:25 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
TJ_Blues pisze:
Ja bym jednak obstawiał trochę więcej, nie kilka stopni, a 20-30K. Tu mamy KLM jest niebieski, Virgin czerwony, Wizz jaki¶ taki ogólnofioletowy, a i ciemnogranatowe też się zdarzaj±. Nawet po odbiciu "znacznej czę¶ci" w każdym przypadku sporo z tego kilowata na metr zostaje. Tak więc bilans cieplny w lotach nocnych różni się mocno od tych za dnia. Przypomniało mi się teraz, że kiedy¶ z głupia frant zadałem tu pokrewne To jest co innego. Chodziło o rozwi±zanie prostych równań gazowych, które da odpowiedĽ na to, jak± temperaturę będzie miało zimne stratosferyczne powietrze po sprężeniu go do normalnego ci¶nienia w kabinie. Wychodzi, że koło 60-70°C bodajże. Co¶ jakby za gor±co trochę. Więc przy pompowaniu powietrza do kabiny ci¶nieniowej trzeba się jako¶ tego ciepła pozbyć. I tutaj z pomoc± przychodz± sprężarki wysokoci¶nieniowe. Temperatury sprężonego gazu id± tam już w setki stopni, więc przy tak dużej różnicy łatwo sie pozbyć energii, wypromieniować lub jako¶ oddać ciepło. A po rozprężeniu do ci¶nienia kabinowego mamy już chłodny wiaterek. Zatem ten cały "bleed air", to raczej do chłodzenia, niż do ogrzewania kabiny. Jarek -- Ulice mgłami spowite, ton± w ¶lepych kałużach Przez okno patrzę znużona, z tęsknot± my¶lę o burzy A słońce wysoko, wysoko ¶wieci pilotom w oczy Ogrzewa niestrudzenie zimne niebieskie przestrzenie |
|
Data: 2015-04-10 01:59:36 | |
Autor: Bruno | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
W dniu czwartek, 9 kwietnia 2015 23:33:22 UTC+2 użytkownik TJ_Blues napisał:
Je¶li chodzi o ekstremalne przypadki, to jeszcze fajniej było z SR-71. Na ziemi ciekł jak rzeszoto, a uszczelniał się po rozgrzaniu. Powierzchnia samolotu rozgrzewała się w czasie lotu do ponad 300°C. Tu jest kilka zdjęć: http://www.armchairgeneral.com/forums/showthread.php?t=145849&page=2 -- Bruno |
|
Data: 2015-04-10 06:21:33 | |
Autor: TJ_Blues | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
On Friday, April 10, 2015 at 4:59:37 AM UTC-4, Bruno wrote:
W dniu czwartek, 9 kwietnia 2015 23:33:22 UTC+2 użytkownik TJ_Blues napisał: Blackbird nie nagrzewal sie do 300C caly. Do takich temperatur nagrzewaly sie tylko elementy "wystajace", czyli ogniska fal uderzeniowych, takie jak owiewka kabiny, krawedzie natarcia, nos i wloty powietrza do silnikow. W tych miejscach nastepowalo duze sprezenie dynamiczne powietrza. Cala reszta samolotu nagrzewala sie rowniez, ale nie tak mocno. Nie mniej jednak nawet zmiany o kilkadziesiat stopni mialy znaczenie ze wzgeldu na rozszerzalnosc termiczna poszycia. cheers |
|
Data: 2015-04-10 16:14:30 | |
Autor: Bruno | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
Dnia Fri, 10 Apr 2015 06:21:33 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a):
On Friday, April 10, 2015 at 4:59:37 AM UTC-4, Bruno wrote:Ciekawe jak to wygląda w przypadku Migów 25 i 31, bo nagrzewać to się z pewnością nagrzewają. Amerykanie używali chłodzenia paliwem, może Rosjanie mają jakiś swój patent? -- Pozdrawiam! Bruno |
|
Data: 2015-04-15 14:39:19 | |
Autor: KiloSierra | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościac h | |
W dniu 2015-04-10 16:14, Bruno pisze:
Dnia Fri, 10 Apr 2015 06:21:33 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a): Ciekawe jak to wygląda w przypadku Migów 25 i 31, bo nagrzewać to się z glupie pytanie.... wiadomo - alkohol! |
|
Data: 2015-04-15 18:20:09 | |
Autor: Bruno | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościac h | |
Dnia Wed, 15 Apr 2015 14:39:19 +0200, KiloSierra napisał(a):
W dniu 2015-04-10 16:14, Bruno pisze: Spiryt to chyba był tylko do chłodzenia radaru, a co z resztą? -- Pozdrawiam! Bruno |
|
Data: 2015-04-15 09:23:42 | |
Autor: TJ_Blues | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
On Wednesday, April 15, 2015 at 12:20:12 PM UTC-4, Bruno wrote:
Dnia Wed, 15 Apr 2015 14:39:19 +0200, KiloSierra napisał(a): Jak to co z reszta; wypita! :-) |
|
Data: 2015-04-10 09:04:08 | |
Autor: myszek | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
TJ_Blues wrote:
Celna uwaga. Poszycie Concorde nagrzewalo sie od kompresji naplywajacego Mozna, w pierwszym przyblizeniu dosc prosto. Powietrze zwalnia od predkosci lotu do zera, obojetnie, czy w fali uderzeniowej, czy w warstwie przysciennej, a jego energia kinetyczna zamienia sie w cieplo. Po podstawieniu danych liczbowych wychodzi z grubsza przyrost temperatury = predkosc lotu w m/s /2000 Czyli przy 900km/h=250m/s temperatura rosnie o jakies 30 stopni. Przy dwa razy wiekszej predkosci juz o 120 stopni. Kiedys mi wyszlo, ze samolot, ktory mialby leciec z predkoscia 1000m/s i tracic cieplo tylko przez promieniowanie (bez chlodzenia paliwem), moglby latac tylko w nocy - inaczej w srodku byloby juz zbyt goraco. pozdrowienia krzys -- _^..^_)_ \ / \____/ |
|
Data: 2015-04-10 06:05:35 | |
Autor: TJ_Blues | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
On Friday, April 10, 2015 at 3:04:20 AM UTC-4, myszek wrote:
TJ_Blues wrote: Z jakiej paki przy przeplywie *poddzwiekowym* powietrze mialoby zwalniac do predkosci samolotu? W warstwie przysciennej powietrze faktycznie zwalnia, ale nie do "zera", a do tego jest go malo. Juz lepiej mowic o zderzeniach elastycznych czasteczek powietrza z poszyciem, niz o wyhamowaniu. A cieplo kolizji oddawane jest rowniez bezposrednio do otaczajacego powietrza, ktore zostaje zdmuchniete.
250 / 2000 raczej nie daje 30 :-) Cheers :-) |
|
Data: 2015-04-11 08:32:29 | |
Autor: myszek | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
TJ_Blues wrote:
> Mozna, w pierwszym przyblizeniu dosc prosto. Powietrze zwalnia od Zgadza sie, toz pisalem ze to pierwsze przyblizenie i oszacowanie z gory. Znaczy, nagrzeje sie _co najwyzej_ o te 30 stopni, zapewne nieco mniej, ale rzad wielkosci, spodziewam sie, jest wlasnie taki. > Po podstawieniu danych liczbowych wychodzi z grubsza przyrost Grrr, bo mi podniesienie do kwadratu ucieklo. Predkosc oczywiscie musi byc w drugiej potedze. pozdrowienia krzys -- _^..^_)_ \ / \____/ |
|
Data: 2015-04-10 09:31:19 | |
Autor: szczepan bialek | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
Użytkownik "myszek" <km@lodz.tpsa.pl> napisał w wiadomo¶ci news:552775E8.A13E9729lodz.tpsa.pl... TJ_Blues wrote: A jak sie maja te sprawy gdy samolot robi karny krag po nieudanym ladowaniu a na zewnatrz jest +2C i 100% wilgotnosci? S* |
|
Data: 2015-04-10 01:35:48 | |
Autor: Bruno | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
W dniu pi±tek, 10 kwietnia 2015 09:31:22 UTC+2 użytkownik szczepan bialek napisał:
A jak sie maja te sprawy gdy samolot robi karny krag po nieudanym ladowaniu a na zewnatrz jest +2C i 100% wilgotnosci? Raport końcowy - Zał±cznik nr 2. Opis i analiza pracy systemów pokładowych samolotu Tu-154M nr 101 str. 36 "Wnioski: 1) Instalacja przeciwoblodzeniowa slotów nie była wł±czana przez cały lot. 2) Instalacja przeciwoblodzeniowa wlotów WNA była wł±czona od godz. 07:12:32 bezpo¶rednio przed uruchomieniem silników i pracowała bez przerw do momentu wył±czenia o godz. 07:35:37 podczas wznoszenia na wysoko¶ci 6471 m. Pozostała faza wznoszenia oraz cały przelot na wysoko¶ci 10 000 m realizowany był bez wł±czonej instalacji. Drugi raz wł±czenie nast±piło o godz. 08:09:58 na wysoko¶ci 10 000 m bezpo¶rednio przed rozpoczęciem zniżania do l±dowania i instalacja była wł±czona do momentu wypadku. 3) Instalacja ogrzewania PPD pierwszego pilota wł±czona została o godz. 07:24:20 przed startem i pozostała wł±czona do momentu wypadku. 4) Podczas lotu w dniu 10.04.2010 r. instalacje przeciwoblodzeniowe działały zgodnie z warunkami technicznymi. Nie wyst±piły sygnały oblodzenia zarejestrowane przez rejestrator" str. 53 "9) Podczas całego lotu instalacje przeciwoblodzeniowe działały zgodnie z warunkami technicznymi; podczas całego lotu nie wyst±piły sygnały oblodzenia zarejestrowane przez rejestrator." -- Bruno |
|
Data: 2015-04-10 20:19:45 | |
Autor: szczepan bialek | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
Użytkownik "Bruno" <brunoj@interia.pl> napisał w wiadomo¶ci news:f43946c1-ea7b-4483-93f2-e0e87a6e932cgooglegroups.com... W dniu pi±tek, 10 kwietnia 2015 09:31:22 UTC+2 użytkownik szczepan bialek napisał: A jak sie maja te sprawy gdy samolot robi karny krag po nieudanym ladowaniu Raport końcowy - Zał±cznik nr 2. Opis i analiza pracy systemów pokładowych samolotu Tu-154M nr 101 str. 36 "Wnioski: 1) Instalacja przeciwoblodzeniowa slotów nie była wł±czana przez cały lot. To po co ona jest jezeli samolot lecial przez dlugi czas w warunkach idealnych do wystapienia oblodzenia. .. 4) Podczas lotu w dniu 10.04.2010 r. instalacje przeciwoblodzeniowe działały zgodnie z warunkami technicznymi. Nie wyst±piły sygnały oblodzenia zarejestrowane przez rejestrator" Tozaloga ma czekac na sygnal? To po co sa zalecenia przy jakiej pogodzie one musza byc wlaczone? S* |
|
Data: 2015-04-10 20:28:16 | |
Autor: Bruno | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
Dnia Fri, 10 Apr 2015 20:19:45 +0200, szczepan bialek napisał(a):
Użytkownik "Bruno" <brunoj@interia.pl> napisał w wiadomości news:f43946c1-ea7b-4483-93f2-e0e87a6e932cgooglegroups.com... Nie chce mi się odwalać za ciebie całej roboty. Poszukaj w załączniku nr 2 i w instrukcji obsługi Tu-154M. Ewentualnie możesz zapytać ekspertów z http://www.faktysmolensk.gov.pl. -- Pozdrawiam! Bruno |
|
Data: 2015-04-11 08:58:21 | |
Autor: szczepan bialek | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
Użytkownik "Bruno" <brunoj.NIELUBIEMIELONKI@interia.pl> napisał w wiadomości news:1j9iyd2q6nbjp.2c2i9840cwxr.dlg40tude.net... Dnia Fri, 10 Apr 2015 20:19:45 +0200, szczepan bialek napisał(a): Eksperci dyskutowali piec lat temu. Ja tylko przypominam ze przez oblodzenie spadl Premier Miller, dwie Iskry i CASA. A moj kolega widzial jak wracal z Paryza ze skrzydla odpadaja ogromne platy lodu. Tyle ze przebijanie chmur przez rozgrzany samolot to nie to samo co drugi krag w chmurze gdy jest 0C. S* |
|
Data: 2015-04-11 09:55:21 | |
Autor: Bruno | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
Dnia Sat, 11 Apr 2015 08:58:21 +0200, szczepan bialek napisał(a):
Użytkownik "Bruno" <brunoj.NIELUBIEMIELONKI@interia.pl> napisał w wiadomości news:1j9iyd2q6nbjp.2c2i9840cwxr.dlg40tude.net...Jeśli chodzi o Mirosławiec to: "Bezpośrednią przyczyną katastrofy było nieświadome doprowadzenie przez załogę do nadmiernego przechylenia samolotu, w wyniku nieprawidłowego rozłożenia uwagi w kabinie, powodujące postępujący spadek siły nośnej , co doprowadziło w końcowej fazie lotu do gwałtownego zniżania z utratą kierunku i zderzenia samolotu z ziemią." A moj kolega widzial jak wracal z Paryza ze skrzydla odpadaja ogromne platy lodu.A znajomy brata szwagra mojego sąsiada wracał z Londynu i nie widział. Tyle ze przebijanie chmur przez rozgrzany samolot to nie to samo co drugi krag w chmurze gdy jest 0C.Nadal nie zmotywowałeś mnie do odwalania za ciebie całej roboty. Instrukcja, raport, www.faktysmolensk.gov.pl. Bierz się do pracy. -- Pozdrawiam! Bruno |
|
Data: 2015-04-11 18:01:31 | |
Autor: szczepan bialek | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
Użytkownik "Bruno" <brunoj.NIELUBIEMIELONKI@interia.pl> napisał w wiadomości news:1xt92dckoeey4.umsgabe3571g.dlg40tude.net... Dnia Sat, 11 Apr 2015 08:58:21 +0200, szczepan bialek napisał(a): Na pewno bylo nieswiadome. w wyniku nieprawidłowego rozłożenia wagi w kabinie, Raczej wagi lodu na skrzydlach. Jedno skrzydlo grzeje sie mniej jak samolot robi krag. powodujące Dokladnie jak Tutka. S* |
|
Data: 2015-04-10 12:52:09 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
myszek pisze:
Czyli przy 900km/h=250m/s temperatura rosnie o jakies 30 stopni. Można zastosować pompę ciepła, która schłodzi kabinę i ogrzeje radiator do tej temperatury, przy której wypromieniowanie będzie wci±ż możliwe. Przynajmniej teoretycnie można. Jarek -- -- Towarzysze, w przyszłej pięciolatce zamierzamy wysłać człowieka na Słońce. -- Ale przecież tam jest tak gor±co, że nie dacie rady. -- Polecimy noc±. |
|
Data: 2015-04-10 11:38:13 | |
Autor: J.F. | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomo¶ci
Celna uwaga. Poszycie Concorde nagrzewalo sie od kompresji naplywajacego Nie wystepuje ? Dlaczego nie wystepuje ? Tak sobie licze, ze predkosc termiczna czasteczek azotu w 273K to rzedu 343m/s w zaleznosci od przyjetego wspolczynnika, wiec przy 800km/h podgrzewanie powinno byc juz chyba obserwowane. J. |
|
Data: 2015-04-10 05:52:19 | |
Autor: TJ_Blues | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
On Friday, April 10, 2015 at 5:38:29 AM UTC-4, J.F. wrote:
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomo¶ci Nigdy tego nie liczylem. Bo i po co? :-) Ale dla jasnosci. oplyw aerodynamiczny liczy sie inaczej dla predkosci pod i naddzwiekowych. Np. dla przeplywow poddzwiekowych uogolnia sie powietrze do osrodka niescisliwego. Przy pred naddzwiekowych scisliwosc osrodka staje sie znaczace. Formowanie sie fali uderzeniowej tez odbywa sie koszem energii samolotu. Obserwacja obloku Prandtla-Glauerta sugeruje znaczne *obnizenie* temperatury na powierzchniach nosnych. Nagrzewanie wystepuje prawie wylacznie na krawedzi natarcia. cheers |
|
Data: 2015-04-10 05:59:47 | |
Autor: Bruno | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
W dniu pi±tek, 10 kwietnia 2015 14:52:20 UTC+2 użytkownik TJ_Blues napisał:
On Friday, April 10, 2015 at 5:38:29 AM UTC-4, J.F. wrote:Może przyda się gotowiec od NASA: http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/atmosi.html -- Bruno |
|
Data: 2015-04-11 19:11:23 | |
Autor: Pawel O'Pajak | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
Powitanko, Może przyda się gotowiec od NASA: Fajne to. Tak sobie symuluje rozne takie i np. satelita wlatujacy w atmosfere (bo to takie predkosci) wszystko jedno na jakiej wys. leci - temp. prawie ta sama. Loty z predkosciami rzedu 2 Mach - w zasadzie wysokosc znaczaco nie wplywa na obnizenie temp. Ba, powyzej 25 km to nawet rosnie. Tam jeszcze ma co rozgrzewac przez tarcie? Przeca cisnienie "trudno wykryc". Pozdroofka, Pawel Chorzempa -- "-Tato, po czym poznać mał± szkodliwo¶ć społeczn±? -Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek) ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE: moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com |
|
Data: 2015-04-12 10:38:29 | |
Autor: Krzysztof Rudnik | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
Pawel O'Pajak wrote:
Columbia rozleciała się na wysokości ok 60km. |
|
Data: 2015-04-10 15:23:59 | |
Autor: J.F. | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomo¶ci grup
On Friday, April 10, 2015 at 5:38:29 AM UTC-4, J.F. wrote: Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomo¶ci Nad- czy poddzwiekowy - ciagle wydaje sie ze czasteczki powietrza zderzaja sie z atomami materialow. I wymieniaja przy tym energie. I jak maja predkosci powiekszone o te 200m/s, to jak je odroznic od predkosci termicznych ? poddzwiekowych uogolnia sie powietrze do osrodka niescisliwego. tak sobie licze, ze przy tych 200m/s cisnienie spietrzenia to 26kPa. Nie tak znow malo w porownaniu do cisnienia atmosferycznego, sporo w porownaniu do cisnienia na 10km, ale tez tam gestosc powietrza mniejsza, to i cisnienie spietrzenia mniejsze. W kazdym badz razie nie zaniedbywal bym scisliwosci przy tych predkosciach ... ale moze mniejsze miales na mysli :-) J. |
|
Data: 2015-04-10 08:04:34 | |
Autor: TJ_Blues | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
On Friday, April 10, 2015 at 9:24:08 AM UTC-4, J.F. wrote:
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomo¶ci grup Jasne, ale taka wymian nastepuje tylko w polowie sfery. Polowa w strone poszycia, polowa "w kosmos". I jak maja predkosci powiekszone o te 200m/s, to jak je odroznic od predkosci termicznych ? Gdzie pojawiaja sie takie roznice predkosci? Po mojemu, znowu uogolniajac, czasteczki powietrza nacierajace na dolna powierzchnie plata poruszajacego sie wzgledem powietrza pod katem 4 stopni z predkoscia 200m/s dadza wypadkowa roznice predkosci 200m/s * sin(4deg) = 14m/s.
Czyli tak jak pisalem; efekt spietrzenia wystepuje na krawedziach natarcia. cheers |
|
Data: 2015-04-10 17:54:55 | |
Autor: J.F. | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomo¶ci
On Friday, April 10, 2015 at 9:24:08 AM UTC-4, J.F. wrote: Nad- czy poddzwiekowy - ciagle wydaje sie ze czasteczki powietrza Jasne, ale taka wymian nastepuje tylko w polowie sfery. Polowa I jak maja predkosci powiekszone o te 200m/s, to jak je odroznic od Gdzie pojawiaja sie takie roznice predkosci? Po mojemu, znowu uogolniajac, A co to - plat nie ma krawedzi natarcia ? >poddzwiekowych uogolnia sie powietrze do osrodka niescisliwego.Czyli tak jak pisalem; efekt spietrzenia wystepuje na krawedziach natarcia. spietrzenia oczywiscie, ale czy nie nalezy w dokladnych obliczeniach uwzglednic scisliwosci powietrza ? J. |
|
Data: 2015-04-10 10:22:43 | |
Autor: TJ_Blues | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
On Friday, April 10, 2015 at 11:55:10 AM UTC-4, J.F. wrote:
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomo¶ci >sie wzgledem powietrza pod katem 4 stopni z predkoscia 200m/s dadza Ma, ale w porownianiu z cala powierzchnia plata jest mala. >Czyli tak jak pisalem; efekt spietrzenia wystepuje na krawedziach >natarcia. No i sie to liczy ale proprocjonalnie do powierzchni i AOA. A przy predkosciach poddzwiekowych sprezanie dynamiczne jest niewielkie. cheers |
|
Data: 2015-04-10 16:35:05 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Temperatura poszycia na dużych wysokościach | |
TJ_Blues pisze:
Tak sobie licze, ze predkosc termiczna czasteczek azotu w 273K Jak to po co?! Nie liczy się po co¶! Nawet nie liczy się żeby policzyć, ale żeby liczyć. Jest co¶ nie policzonego wcze¶niej -- więc powstaje przymus wewnętrzny, by to chociaż oszacować. A je¶li nic innego do roboty nie ma, na przykład w czasie dłuższej podróży, to takie szacowanie w pamięci różnych rzeczy jest sam± przyjemno¶ci±. Jarek -- Navigare necesse est, vivere non est necesse. |
|
Data: 2015-04-10 07:52:02 | |
Autor: TJ_Blues | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
On Friday, April 10, 2015 at 10:35:06 AM UTC-4, Jarosław Sokołowski wrote:
TJ_Blues pisze: Umiesz liczyc? Licz na siebie :-) Z Twoja argumentacja nie moge sie nie zgodzic :-) |
|
Data: 2015-04-11 08:41:40 | |
Autor: myszek | |
Temperatura poszycia na dużych wysoko¶ciach | |
TJ_Blues wrote:
Formowanie sie Oblok Prandtla-Glauerta to raczej efekt spadku cisnienia, a nie fali uderzeniowej. Ale przy powierzchni i tak temperatura rosnie z powodu tarcia, im wieksza predkosc, tym bardziej. Zreszta - mozna policzyc jeszcze inaczej. Empirycznie, dla duzych liczb Reynoldsa, wspolczynnik oporu tarcia wynosi ok. 1/400 Wydzielona moc przy predkosci v wynosi wiec srednio 1/400 * gestosc powietrza * v^3 na kazdy metr kwadratowy (tez oczywiscie przyblizenie, bo predkosci lokalnie moga byc nieco rozne, ale te roznice sa niewielkie) Teraz trzeba te moc przyrownac do szybkosci odprowadzania ciepla przez strumien powietrza (sa na to tez wzory empiryczne, wynik wychodzi proporcjonalny do v) i pewnie cos wyjdzie :) pozdrowienia krzys -- _^..^_)_ \ / \____/ |