Data: 2010-03-31 22:45:29 | |
Autor: asd | |
Szybownictwo, plan lotu przez radio. | |
Witam.
Mam takie pytanie do szanownych grupowiczów: Dopóki mam noszenie na szybowcu i nie przekraczam FL95 nic się nie dzieje. Ale co jeśli chciałbym wykorzystać w pełni sprzyjające warunki? Z tego co wiem, nie wolno mi wlecieć w przestrzeń powietrzną klasy C o ile nie złożyłem planu lotu. Słyszałem też, że plan lotu można złożyć przez radio, tylko... jak to w praktyce wygląda? No i jak ma wyglądać plan lotu dla szybowca(odlot z, przylot do, czas, poziom lotu)? Z góry dziękuję za odpowiedzi. Wesołych Świąt Wielkanocy. -- Pozdrawiam, asd |
|
Data: 2010-03-31 15:19:58 | |
Autor: heja | |
Szybownictwo, plan lotu przez radio. | |
Cześć,
Dopóki mam noszenie na szybowcu i nie przekraczam FL95 nic się nie dzieje. Ale co jeśli chciałbym wykorzystać w pełni sprzyjające warunki? Po pierwsze weź pod uwagę, że ćwierć Polski tuż poniżej FL95 zajmują TMA. Do nich też nie wolno Ci wlecieć bez planu lotu. Po drugie w Europie wymaga się transpondera albo oddzielnej zgody, jeżeli go nie masz. Raczej w czasie lotu nikt takiej zgody Ci nie wyda, chyba że znajdziesz jakiś kawałek nieba, gdzie nie ma TMA ani dróg lotniczych. Zazwyczaj u nas w takich miejscach są strefy rezerwowane przez większość czasu przez wojsko. Z tego co wiem, nie wolno mi wlecieć w przestrzeń powietrzną klasy C o ile nie złożyłem planu lotu. Słyszałem też, że plan lotu można złożyć przez radio, tylko... jak to w praktyce wygląda? No i jak ma wyglądać plan lotu dla szybowca(odlot z, przylot do, czas, poziom lotu)? W zasadzie wygląda to tak, że podajesz pola od 7 do 18 na co najmniej 10 minut przed wlotem w przestrzeń C. Na FIS-ie, w którym jesteś, bo na obszarze lub zbliżaniu jest zbyt duży natłok korespondencji. W przypadku szybowca podałbym: 7-znaki 8-VG 9-ZZZZ/L 10-N/rodzaj transpondera 13-AFIL, czas wlotu w przestrzeń C 15-lot lokalny (zakładam, że nie robisz przelotu) 16-lotnisko, do którego wracasz, przewidywany pozostały czas lotu od wlotu w przestrzeń C 18-TYP/glider W praktyce tam, gdzie lata się powyżej FL95 (czyli w zasadzie wszędzie, gdzie wykonywane są loty falowe) nad lotniskami są strefy TSA/TRA, w których nie trzeba składać planu lotu. Nad Żarem jest jeszcze TMA Krakowa, dlatego w praktyce nikt tam wyżej nie lata. -- Michał |
|
Data: 2010-04-01 10:26:09 | |
Autor: asd | |
Szybownictwo, plan lotu przez radio. | |
On Wed, 31 Mar 2010 15:19:58 -0700 (PDT)
heja <m.j.jezierski@gmail.com> wrote: Po pierwsze weź pod uwagę, że ćwierć Polski tuż poniżej FL95 zajmują Yhm... W zasadzie wygląda to tak, że podajesz pola od 7 do 18 na co najmniej Widziałem te TRA/TSA na AUP'ie, wszystko pięknie ładnie tylko one są do maks FL245, a to tak +/- 8 tys. metrów AMSL. Jak dobrze pamiętam ostatni rekord wysokości ustanowiony w Polsce w latach 60-tych przez S. Józefczaka, prawie 12.5 km AMSL. Bez transpondera, ale to były troche inne czasy, chyba. Nie, nie wybrzydzam że to tylko 8km, tylko pewnie każdy kto miałby okazję chciałby wywindować się jak najwyżej no i wygląda na to, że na przeszkodzie stoi biurokracja. -- Pozdrawiam, asd |
|
Data: 2010-04-01 09:27:03 | |
Autor: inigo | |
Szybownictwo, plan lotu przez radio. | |
On Thu, 01 Apr 2010 10:26:09 +0200, asd wrote:
WidziaĹem te TRA/TSA na AUP'ie, wszystko piÄknie Ĺadnie tylko one sÄ do To o czym my w koĹcu mĂłwimy? Bo z uzyskaniem z powietrza zezwolenia na wznoszenie do np. FL 120, zwĹaszcza jeĹli masz transponder, raczej nie powinno byÄ problemu. JeĹli natomiast chcesz biÄ rekord wysokoĹci, zwĹaszcza poza strefÄ , to masz do pokonania m.in. gĂłrny poziom dostÄpny dla VFR, wymĂłg radiostacji 8.33, byÄ moĹźe zezwolenie na wlot w przestrzeĹ RVSM, tlen itd., ale to nie tylko biurokracja - po prostu nie latasz tam sam! -- inigo |
|
Data: 2010-04-01 12:58:57 | |
Autor: asd | |
Szybownictwo, plan lotu przez radio. | |
On Thu, 1 Apr 2010 09:27:03 +0000 (UTC)
inigo <nieczytam@mailinator.com> wrote: To o czym my w końcu mówimy? Bo z uzyskaniem z powietrza zezwolenia na wznoszenie do np. FL 120, zwłaszcza jeśli masz transponder, raczej nie powinno być problemu. No nie wiedziałem za bardzo jak ten temat nazwać, a pytania miałem takie "jak widać na załączonym obrazku". Jeśli natomiast chcesz bić rekord wysokości, zwłaszcza poza strefą, to masz do pokonania m.in. górny poziom dostępny dla VFR, Erm... to chyba jakieś 20 000 ft.? Jest to w dzisiejszych czasach wykonalne? wymóg radiostacji 8.33, Masz na myśli radio obsługujące odstęp kanału rzędu 8.33kHz? być może zezwolenie na wlot w przestrzeń RVSM, E... A to klasa C nie jest w pełnej rozciągłości RVSM? tlen itd., ale to Tlen? Jak mam aparat tlenowy i (ew.) kombinezon wysokościowy to coś mi więcej potrzeba w tej materii? nie tylko biurokracja - po prostu nie latasz tam sam! Wiem, dlatego wole zapytać niż kiedyś spróbować bez zezwolenia ;-p -- Pozdrawiam, asd |
|
Data: 2010-04-01 08:28:52 | |
Autor: zibik32 | |
Szybownictwo, plan lotu przez radio. | |
On 1 Kwi, 12:58, asd <a...@asd.asd> wrote:
On Thu, 1 Apr 2010 09:27:03 +0000 (UTC) Witam kolegę i pytanie, czy kolega lata i ma jakąkolwiek licencję czy tylko mąci wodę? Bo jeżeli lata i ma licencję to informacje o przestrzeni powietrznej i jej podziale (klasyfikacji) są wymagane już na początku przygody lotniczej. Nie dlatego, że ktoś tak chce, ale żeby komuś i sobie krzywdy nie zrobić. Pozdrawiam. Zbyszek |
|
Data: 2010-04-02 12:51:47 | |
Autor: asd | |
Szybownictwo, plan lotu przez radio. | |
On Thu, 1 Apr 2010 08:28:52 -0700 (PDT)
zibik32 <lotnik123@gmail.com> wrote: Witam kolegę i pytanie, czy kolega lata i ma jakąkolwiek licencję czy Jestem po teorii a przed praktyką(podstawówka szybowcowa). Bo jeżeli lata i ma licencję to informacje o przestrzeni powietrznej i Dobrze Panie kolego, ale ani w Szutowskim(fakt, czytałem tylko interesujące mnie kawałki), ani przy okazji omawiania podziału przestrzeni powietrznej nikt nie bierze pod uwage składania planu lotu przez szybowiec 'na fali' a do tego drogą radiową. Z całym szacunkiem, ale ten Twój post niczego nie wnosi. -- Pozdrawiam, asd |
|