Data: 2010-01-08 18:59:10 | |
Autor: PL(N)umber_One | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
Witam
Naturalny będzie przechył do wewnątrz zakrętu. Ruch samolotu po okręgu powoduje, że na skrzydle zewnętrznym (dalszym od środka łuku zakrętu), prędkość powietrza względem skrzydła jest większa niż na skrzydle wewnętrznym. Większa prędkość powoduje powstanie większej siły nośnej i stąd przechył. PP -- |
|
Data: 2010-01-09 22:45:29 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
"PL(N)umber_One " <pawprac.WYTNIJ@gazeta.pl> wrote
na skrzydle zewnętrznym (dalszym od środka łuku zakrętu), prędkość powietrza względem skrzydła jest większa niż na skrzydle wewnętrznym. Ta różnica jest na tyle istotna, że przechył jest zauważalny? Czy da się np. wylądować samolotem tylko przy użyciu steru kierunku, bez korygowania lotkami, załóżmy w razie ich awarii? |
|
Data: 2010-01-09 23:00:48 | |
Autor: Michał Grzelak | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
Piotr [trzykoty] pisze:
Ta różnica jest na tyle istotna, że przechył jest zauważalny? Tak. Szczególnie wyraźnie widać na szybowcu, gdzie z racji dużego wydłużenia trzeba w krążeniu powstrzymywać tendencję do zacieśniania przeciwną lotką. Czy da się np. wylądować samolotem tylko przy użyciu steru kierunku, bez korygowania lotkami, załóżmy w razie ich awarii? Nie będzie to zbyt eleganckie lądowanie, ale da się M..M |
|
Data: 2010-01-13 23:42:50 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
"Michał Grzelak" <mmgrzelak@poczta.onet.pl> wrote
Ta różnica jest na tyle istotna, że przechył jest zauważalny? Ale chyba efekt różnej prędkości skrzydeł w zakręcie i stąd przechyłu jest za mały, aby starczył na wykonanie zakrętu skoordynowanego? Użycie lotek jest dalej koniecznej w tym celu. |
|
Data: 2010-01-14 03:57:41 | |
Autor: SP-MARIO | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
w zasadzie to lotkami wprowadzasz w zakręt i następnie go podtrzymujesz, a koordynację zapewniasz sterem kierunku utrzymujac kulkę chyłomierza w środku; pomijam zakręty wykonywane w dużym przechyleniu kiedy dochodzi do pozornej zamiany sterów (steru wysokości ze sterem kierunku) |
|
Data: 2010-01-14 12:27:18 | |
Autor: Wilku | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
On 14 Sty, 12:57, SP-MARIO <m.borow...@eranet.pl> wrote:
> Ale chyba efekt różnej prędkości skrzydeł w zakręcie i stąd przechyłu jest Witam was wszystkich serdecznie;-))) W zasadzie to już wcześniejsze posty odpowiedziały że da się za pomocą steru kierunku zmienić przechylenie z tym że należy tez zwrócić uwagę na aerodynamikę samolotu, każdy samolot ma inną konstrukcję tzn skos skrzydeł, wznios itp. i każdy z nich będzie inaczej zachowywał się podczas użycia samego steru kierunku jedne bardziej będą na to czułe drugie słabo będą reagować itd. dla ciekawostki - był przypadek udanego lądowania awaryjnego na MiG 21 z zablokowanymi wzmacniaczami lotek (czyli lotki nie poruszały się) i druga ciekawostka np na Su 22 w zależności od ustawionego kąta skosu skrzydeł inaczej samolot reaguje na ruch steru kierunku i tak np. przy max kącie skosu (63 stopnie) wciskając ster kierunku na pełne wychylenie samolot potrafi energicznie wykręcić beczkę;-))) nie chce mi się tłumaczyć dlaczego bo jest na ten temat książka, od taka mała "cegła" więc nie będę jej cytował;-))) tak pozwoliłem sobie napisać dla podania ciekawostki Pozdrawiam was serdecznie |
|