Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Ster kierunku - aerodynamika

Ster kierunku - aerodynamika

Data: 2010-01-08 18:59:10
Autor: PL(N)umber_One
Ster kierunku - aerodynamika
Witam
Naturalny będzie przechył do wewnątrz zakrętu. Ruch samolotu po okręgu powoduje, że na skrzydle zewnętrznym (dalszym od środka łuku zakrętu), prędkość powietrza względem skrzydła jest większa niż na skrzydle wewnętrznym.
Większa prędkość powoduje powstanie większej siły nośnej i stąd przechył.
PP

--


Data: 2010-01-09 22:45:29
Autor: Piotr [trzykoty]
Ster kierunku - aerodynamika
"PL(N)umber_One " <pawprac.WYTNIJ@gazeta.pl> wrote
na skrzydle zewnętrznym (dalszym od środka łuku zakrętu),
prędkość powietrza względem skrzydła jest większa niż na skrzydle wewnętrznym.

Ta różnica jest na tyle istotna, że przechył jest zauważalny?
Czy da się np. wylądować samolotem tylko przy użyciu steru kierunku, bez korygowania lotkami, załóżmy w razie ich awarii?

Data: 2010-01-09 23:00:48
Autor: Michał Grzelak
Ster kierunku - aerodynamika
Piotr [trzykoty] pisze:

Ta różnica jest na tyle istotna, że przechył jest zauważalny?

Tak. Szczególnie wyraźnie widać na szybowcu, gdzie z racji dużego wydłużenia trzeba w krążeniu powstrzymywać tendencję do zacieśniania przeciwną lotką.

Czy da się np. wylądować samolotem tylko przy użyciu steru kierunku, bez korygowania lotkami, załóżmy w razie ich awarii?

Nie będzie to zbyt eleganckie lądowanie, ale da się
M..M

Data: 2010-01-13 23:42:50
Autor: Piotr [trzykoty]
Ster kierunku - aerodynamika
"Michał Grzelak" <mmgrzelak@poczta.onet.pl> wrote
Ta różnica jest na tyle istotna, że przechył jest zauważalny?

Tak. Szczególnie wyraźnie widać na szybowcu, gdzie z racji dużego wydłużenia trzeba w krążeniu powstrzymywać tendencję do zacieśniania przeciwną lotką.

Ale chyba efekt różnej prędkości skrzydeł w zakręcie i stąd przechyłu jest za mały, aby starczył na wykonanie zakrętu skoordynowanego? Użycie lotek jest dalej koniecznej w tym celu.

Data: 2010-01-14 03:57:41
Autor: SP-MARIO
Ster kierunku - aerodynamika


Ale chyba efekt różnej prędkości skrzydeł w zakręcie i stąd przechyłu jest
za mały, aby starczył na wykonanie zakrętu skoordynowanego? Użycie lotek
jest dalej koniecznej w tym celu.

w zasadzie to lotkami wprowadzasz w zakręt i następnie go
podtrzymujesz, a koordynację zapewniasz sterem kierunku utrzymujac
kulkę chyłomierza w środku; pomijam zakręty wykonywane w dużym
przechyleniu kiedy dochodzi do pozornej zamiany sterów (steru
wysokości ze sterem kierunku)

Data: 2010-01-14 12:27:18
Autor: Wilku
Ster kierunku - aerodynamika
On 14 Sty, 12:57, SP-MARIO <m.borow...@eranet.pl> wrote:
> Ale chyba efekt różnej prędkości skrzydeł w zakręcie i stąd przechyłu jest
> za mały, aby starczył na wykonanie zakrętu skoordynowanego? Użycie lotek
> jest dalej koniecznej w tym celu.

w zasadzie to lotkami wprowadzasz w zakręt i następnie go
podtrzymujesz, a koordynację zapewniasz sterem kierunku utrzymujac
kulkę chyłomierza w środku; pomijam zakręty wykonywane w dużym
przechyleniu kiedy dochodzi do pozornej zamiany sterów (steru
wysokości ze sterem kierunku)

Witam was wszystkich serdecznie;-)))

W zasadzie to już wcześniejsze posty odpowiedziały że da się za pomocą
steru kierunku zmienić przechylenie z tym że należy tez zwrócić uwagę
na
aerodynamikę samolotu, każdy samolot ma inną konstrukcję tzn skos
skrzydeł, wznios itp. i każdy z nich będzie inaczej zachowywał się
podczas użycia samego steru kierunku jedne bardziej będą na to czułe
drugie słabo będą reagować itd. dla ciekawostki - był przypadek
udanego lądowania awaryjnego na MiG 21 z zablokowanymi wzmacniaczami
lotek (czyli lotki nie poruszały się) i druga ciekawostka np na Su 22
w zależności od ustawionego kąta skosu skrzydeł inaczej samolot
reaguje na ruch steru kierunku i tak np. przy max kącie skosu (63
stopnie) wciskając ster kierunku na pełne wychylenie samolot potrafi
energicznie wykręcić beczkę;-)))
nie chce mi się tłumaczyć dlaczego bo jest na ten temat książka, od
taka mała "cegła" więc nie będę jej cytował;-)))

tak pozwoliłem sobie napisać dla podania ciekawostki

Pozdrawiam was serdecznie

Ster kierunku - aerodynamika

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona