Data: 2010-01-08 19:34:05 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
Czy to normalne, że samo naciśnięcie pedału steru kierunku (bez użycia lotek) powoduje oprócz skrętu również przechył samolotu na przeciwną stronę niż skręt? Jeśli tak, to dlaczego?
Czyżby chodziło o to, że powierznia steru kierunku znajduje się powyżej wzdłużnej osi obrotu samolotu i jego wychylenie, a więc wzrost sił aerodynamicznych z jego jednej strony (prosopadłych do do kierunku lotu), przechyla cały SP? |
|
Data: 2010-01-08 18:59:10 | |
Autor: PL(N)umber_One | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
Witam
Naturalny będzie przechył do wewnątrz zakrętu. Ruch samolotu po okręgu powoduje, że na skrzydle zewnętrznym (dalszym od środka łuku zakrętu), prędkość powietrza względem skrzydła jest większa niż na skrzydle wewnętrznym. Większa prędkość powoduje powstanie większej siły nośnej i stąd przechył. PP -- |
|
Data: 2010-01-09 22:45:29 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
"PL(N)umber_One " <pawprac.WYTNIJ@gazeta.pl> wrote
na skrzydle zewnętrznym (dalszym od środka łuku zakrętu), prędkość powietrza względem skrzydła jest większa niż na skrzydle wewnętrznym. Ta różnica jest na tyle istotna, że przechył jest zauważalny? Czy da się np. wylądować samolotem tylko przy użyciu steru kierunku, bez korygowania lotkami, załóżmy w razie ich awarii? |
|
Data: 2010-01-09 23:00:48 | |
Autor: Michał Grzelak | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
Piotr [trzykoty] pisze:
Ta różnica jest na tyle istotna, że przechył jest zauważalny? Tak. Szczególnie wyraźnie widać na szybowcu, gdzie z racji dużego wydłużenia trzeba w krążeniu powstrzymywać tendencję do zacieśniania przeciwną lotką. Czy da się np. wylądować samolotem tylko przy użyciu steru kierunku, bez korygowania lotkami, załóżmy w razie ich awarii? Nie będzie to zbyt eleganckie lądowanie, ale da się M..M |
|
Data: 2010-01-13 23:42:50 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
"Michał Grzelak" <mmgrzelak@poczta.onet.pl> wrote
Ta różnica jest na tyle istotna, że przechył jest zauważalny? Ale chyba efekt różnej prędkości skrzydeł w zakręcie i stąd przechyłu jest za mały, aby starczył na wykonanie zakrętu skoordynowanego? Użycie lotek jest dalej koniecznej w tym celu. |
|
Data: 2010-01-14 03:57:41 | |
Autor: SP-MARIO | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
w zasadzie to lotkami wprowadzasz w zakręt i następnie go podtrzymujesz, a koordynację zapewniasz sterem kierunku utrzymujac kulkę chyłomierza w środku; pomijam zakręty wykonywane w dużym przechyleniu kiedy dochodzi do pozornej zamiany sterów (steru wysokości ze sterem kierunku) |
|
Data: 2010-01-14 12:27:18 | |
Autor: Wilku | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
On 14 Sty, 12:57, SP-MARIO <m.borow...@eranet.pl> wrote:
> Ale chyba efekt różnej prędkości skrzydeł w zakręcie i stąd przechyłu jest Witam was wszystkich serdecznie;-))) W zasadzie to już wcześniejsze posty odpowiedziały że da się za pomocą steru kierunku zmienić przechylenie z tym że należy tez zwrócić uwagę na aerodynamikę samolotu, każdy samolot ma inną konstrukcję tzn skos skrzydeł, wznios itp. i każdy z nich będzie inaczej zachowywał się podczas użycia samego steru kierunku jedne bardziej będą na to czułe drugie słabo będą reagować itd. dla ciekawostki - był przypadek udanego lądowania awaryjnego na MiG 21 z zablokowanymi wzmacniaczami lotek (czyli lotki nie poruszały się) i druga ciekawostka np na Su 22 w zależności od ustawionego kąta skosu skrzydeł inaczej samolot reaguje na ruch steru kierunku i tak np. przy max kącie skosu (63 stopnie) wciskając ster kierunku na pełne wychylenie samolot potrafi energicznie wykręcić beczkę;-))) nie chce mi się tłumaczyć dlaczego bo jest na ten temat książka, od taka mała "cegła" więc nie będę jej cytował;-))) tak pozwoliłem sobie napisać dla podania ciekawostki Pozdrawiam was serdecznie |
|
Data: 2010-01-09 23:17:41 | |
Autor: saturn5 | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
Samolot to nie samochod, wszystkie osie sa ze soba w jakis sposob powiazane,
naprzyklad skret pociaga za soba natychmiastowe zmiany w wyskosci jesli nie potrafisz tego kompensowac. Uczysz sie tego na pierwszych lekcjach pilotazu i poznajesz ze latanie w 3-ch wymiarach jest wielokrotniue trudniejsze niz prowadzenia samochodu w 2-ch wymiarach. -- |
|
Data: 2010-01-10 13:51:05 | |
Autor: SP-MARIO | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
On 10 Sty, 00:17, "saturn5 " <saturn5.WYT...@gazeta.pl> wrote:
latanie w 3-ch wymiarach jest wielokrotniue trudniejsze niz niezupełnie sie z tym zgadzam, owszem samodzielny lot samolotem wymaga bardzo szerokiej wiedzy i indywidualnego przygotowania każdego lotu, podczas którego niezbędna jest analiza wielu parametrów, jednakże sam pilotaż jest stosunkowo prosty, powiedziłabym wręcz intuicyjny, znając ogólne zasady i parametry statku powietrznego, już po kilkudziesięciu minutach można wykonywać proste, podstawowe manewry,... w ostateczności wystarczy SAMO..LOTOWI nieprzeszkadzać wtedy SAM..LATA |
|
Data: 2010-01-11 21:52:50 | |
Autor: saturn5 | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
Tak, juz po kikudziesieciu minutach latach po 'partacku' robisz skrety ale
przy tym sa niezle wachania w wysokosci, szybkosci, kierunku, brak skoordynowania, itp. Sprobuj natomiast latac w standarcie wymganym do egzaminu IFR (o ATP nawet nie wspomne) - z utrzymywaniem wysokosci i szybkosci w waskich granicach i zobaczymy jak duzo czasu ci to zajmie ... -- |
|
Data: 2010-01-12 00:59:03 | |
Autor: SP-MARIO | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
w myśl zasady: "uczy się wolno ale trwle"? :)
|
|
Data: 2010-01-12 13:47:42 | |
Autor: --Kondor--> | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
On 11 Sty, 22:52, "saturn5 " <saturn5.WYT...@gazeta.pl> wrote:
Tak, juz po kikudziesieciu minutach latach po 'partacku' robisz skrety ale Kurcze kolego, jakaś straszna frustracja jest w tobie. Latanie jest trudne i wymaga wiele wiedzy i umiejętności, ale strasznie je demonizujesz. Samolot głównie "sam lata" a w międzyczasie dodatkowo trzeba go dopieszczać. Pamiętam jak kiedyś wylewałeś na mnie swą mądrość i powtórzę - wyluzuj |
|
Data: 2010-01-12 23:04:17 | |
Autor: saturn5 | |
Ster kierunku - aerodynamika | |
Kurcze kolego, jakas straszna frustracja jest w tobie. O tak, niby gdzie i dlaczego? jak tak latwo wszedzie widzisz frustracje to moze sam jestes frustrata? -- |
|