Data: 2010-03-30 10:52:51 | |
Autor: KarolW | |
Skrzydlo A320 - pytania laika | |
Czesc,
Mam kilka prostych pytan dotyczacych skrzydla. - do czego sluza (i czym sa) takie male, kilkunasto centymetrowe "antenki" zainstalowane na krawedzi splywu w platach sterowych i wingletach ? Nie ma ich na pozostalej czesci skrzydla (klapach) - pod skrzydlem zabudowane jest kilka takich jakby mini gondol (wzmocnien?), ktore wysuwaja sie lacznie z klapami ? Co to dokladnie jest i do czego sluzy ? - hamulce aerodynamiczne. Jak sie domyslam, sa to takie "platy" odchylane do gory, na gornej powierzchni skrzydla. Jak sie domyslam ich dzialanie polegana zakluceniu przyplywu strug i wziwkszeniu oporu aeodynamicznego i w konsekwencji spadek predkosci ? Czy moze dzialaja jeszcze jakos inaczej ? Z gory dzieki za info, Pozdr K. |
|
Data: 2010-03-30 11:15:46 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
Skrzydlo A320 - pytania laika | |
Użytkownik "KarolW" <akwarella@WYTNIJpoczta.TOonet.pl> napisał
takie "platy" odchylane do gory, na gornej powierzchni skrzydla. Jak sie domyslam ich dzialanie polegana zakluceniu przyplywu strug i wziwkszeniu oporu aeodynamicznego i w konsekwencji spadek predkosci ? Bardzo ogólnie: działanie polega na zakłóceniu przpływu strug powietrza, a tym samym spadek siły nośnej. Podczas ich otwarcia zmniejsza się efektywność skrzydła w tym zakresie. A to w locie umożliwia szybsze zniżanie, natomiast podczas przyziemienia/dobiegu zapewnia dociśnięcie do pasa pod wpływem własnego ciężaru i zapobiega tendencjom do "noszenia", ponownego odrywania od ziemii. Dociśnięcie do pasa jest warunkiem, skuteczności hamowania kołami. Poza tym powierzchnie te stawiając opór redukują prędkość postępową samolotu. Niekóre powierzchnie skrzydła działają jak lotki, zapewniając sterowanie przechyłem. |
|
Data: 2010-03-30 15:06:03 | |
Autor: Menios | |
Skrzydlo A320 - pytania laika | |
Użytkownik "KarolW" <akwarella@WYTNIJpoczta.TOonet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hose55$du7$1@news.onet.pl... Czesc, Te antenki to tzw. rozpraszacze elektrycznych ładunków statycznych z ang. "static wicks", mają one za zadanie rozpraszanie ładunków , które gromadzą się na kadłubie podczas lotu - tarcie samolotu o powietrze.. "Gondolki" to z kolei aerodynamiczne owiewki, pod którymi miesci sie mechanizm wysuwania klap, mechanizm nie zmieściłby się w skrzydle dlatego jest osłonięty taką "gondolką". Pozdr |
|
Data: 2010-03-30 16:41:41 | |
Autor: KarolW | |
Skrzydlo A320 - pytania laika | |
Duze dzieki za info, pytanie, czemu rozpraszacze sa tylko i wylacznie na wingletach i sterach ? A nie ma ich np na klapach ? Pozdr, K. |
|
Data: 2010-03-30 17:22:01 | |
Autor: saturn5 | |
Skrzydlo A320 - pytania laika | |
Duze dzieki za info, pytanie, czemu rozpraszacze sa tylko i wylacznie na wingletach i sterach ? A nie ma ich np na klapach ? Konsekwencja elektrostatyki - ladunki beda sie gromadzic tylko w pewnych miejscach a nie innych. Ogolnie ladunki maja tendencje do przesuwania sie w strone zaostrzonych, koncowych czesci... -- |
|
Data: 2010-03-31 10:16:07 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
Skrzydlo A320 - pytania laika | |
Użytkownik "saturn5 " <saturn5.SKASUJ@gazeta.pl> napisał
Konsekwencja elektrostatyki - ladunki beda sie gromadzic tylko w pewnych Ładunki będą się gromadzić w "igłach" rozpraszaczy i w razie uderzenia pioruna to właśnie tam skoncentruje się wyładowanie, a nie na kadłubie, tak to działa? |
|