Data: 2014-12-15 03:52:46 | |
Autor: Kasper | |
Sk膮d frasyniuk mia艂 na ci臋偶ar贸wki ? | |
W dniu 12/13/2014 10:32 PM, Mark Woydak pisze:
Frasyniuk robi艂 przekr臋ty w czasach kiedy "opozycjonista" by艂 s艂upem, a oficer prowadz膮cy w艂a艣cicielem interesu, by艂o 艂atwiej i nikt nie zadawa艂 k艂opotliwych pyta艅. Dzisiaj, przykrywk膮 s膮 cz艂onkowie partii w艂adzy, a opozycja zagro偶eniem. Zmiana w艂adzy, oznacza problemy w prowadzeniu interes贸w i Frasyniuk doskonale wie, co to dla niego oznacza. Problem w tym, 偶e nie wszystko da si臋 dzisiaj przykry膰 TVN-em i GW: - Przyznam szczerze, od pocz膮tku lat 90., czyli czas贸w dzikiej i drapie偶nej prywatyzacji, z tak膮 spraw膮 si臋 nie zetkn膮艂em - t艂umaczy "Wyborczej" Robert Szczepanek, radca prawny, kt贸ry wpad艂 na trop afery. Z wysoko postawionymi dzia艂aczami z PO i PSL w tle Mecenas Szczepanek trafi艂 na afer臋 przez przypadek, 艣ledz膮c w s膮dzie akta sprawy jednego ze swoich klient贸w. W skr贸cie. PKS Wsch贸d, kontrolowany przez marsza艂ka wojew贸dztwa lubelskiego, sprzeda艂 deweloperowi za p贸艂darmo swoj膮 sp贸艂k臋 przewozow膮 z Tomaszowa. Nabywca mia艂 postawi膰 j膮 na nogi. Jednak pi臋膰 miesi臋cy p贸藕niej deweloper og艂osi艂 upad艂o艣膰 przewo藕nika i przej膮艂 wart膮 miliony z艂otych jego parcel臋. Dzi艣 ko艅czy tam budow臋 galerii handlowej. PKS Zacznijmy od historii. Przed laty skarb pa艅stwa przekaza艂 samorz膮dom lokalne Przedsi臋biorstwa Komunikacji Samochodowej (PKS-y), na Lubelszczy藕nie przej膮艂 je marsza艂ek wojew贸dztwa. Jako 偶e skostnia艂a firma, z siln膮 pozycj膮 zwi膮zk贸w zawodowych, nie potrafi艂a stawi膰 czo艂a konkurencji, lokalne PKS-y wci膮偶 przynosi艂y straty. Przed siedmioma laty marsza艂ek po艂膮czy艂 je w jedn膮 wielk膮 firm臋 - PKS Wsch贸d, kt贸ra m.in. dzi臋ki ta艅szym, wsp贸lnym zakupom paliwa i cz臋艣ci zamiennych mia艂a stan膮膰 na nogi. Jednak efekt by艂 taki, 偶e firma wci膮偶 przynosi艂a straty, jak wyliczy艂 NIK w ostatnich czterech latach - 43 mln z艂. Cho膰 do lubelskich PKS-贸w trzeba by艂o dok艂ada膰, by艂y one 艂akomym k膮skiem. Nie chodzi o coraz starszy tabor, tylko zlokalizowane w centrach miast i miasteczek dworce, place manewrowe przy ruchliwych ulicach, kt贸re przed laty skarb pa艅stwa przekaza艂 im w wieczyste u偶ytkowanie. W przypadku sp贸艂ki PKS Tomasz贸w Lubelski by艂a to cho膰by dzia艂ka o powierzchni 1,25 hektara po艂o偶ona przy g艂贸wnej drodze wiod膮cej w stron臋 granicy z Ukrain膮. Przewo藕nik mia艂 tam swoj膮 zajezdni臋 autobus贸w: lokalni przedsi臋biorcy szacuj膮 jej warto艣膰 na co najmniej 5-6 mln z艂. Wodrol A teraz o firmie, kt贸ra na pocz膮tku zesz艂ego roku zacz臋艂a zabiega膰 o kupno tomaszowskiego PKS-u. Chodzi o Wodrol, sp贸艂k臋 z Lublina. Na rynku znana jest od ponad 膰wier膰wiecza. Od pocz膮tku lat 90. firma specjalizowa艂a si臋 w budowie gminnych wodoci膮g贸w, przede wszystkim na terenie powiatu lubelskiego. Na swojej stronie internetowej Wodrol szczyci si臋 ponad 700 kilometrami sieci wodoci膮gowej i kanalizacyjnej. Zreszt膮 do dzi艣 firma zajmuje si臋 jej obs艂ug膮. Do grupy kapita艂owej Wodrolu nale偶y te偶 Miejskie Przedsi臋biorstwo Zieleni w Lublinie. Jednak grupa Wodrol w ostatnich latach kojarzy si臋 przede wszystkim z rynkiem developerskim, wznosz膮c w Lublinie coraz wi臋cej nieruchomo艣ci, jak cho膰by gmach Corner Hoouse na rogu Ko艂艂膮taja i Krakowskiego Przedmie艣cia, elegancki hotel Wieniawski przy S膮dowej i centrum handlowo-medyczne przy ul. Jana Paw艂a II. Wodrol stawia tak偶e supermarkety, wybudowa艂 m.in. Lidla przy Koncertowej na Czechowie. Do firmy nale偶y tak偶e modny nocny klub Czekolada w centrum Lublina. Co ciekawe, przed rokiem rodzina Kalinowskich rozszerzy艂a swoj膮 dzia艂alno艣膰. Tomasz Kalinowski sta艂 si臋 udzia艂owcem wydawcy "Dziennika Wschodniego". Prezesem Wodrolu jest od lat Leszek Kalinowski, emerytowany wojskowy, a praw膮 r臋k膮 jego syn Tomasz. Formalnie pe艂ni on funkcj臋 doradcy zarz膮du. Zajezdnia Wr贸膰my do Tomaszowa Lubelskiego. Akt notarialny sprzeda偶y 100 proc. udzia艂贸w PKS-u Tomasz贸w Lubelski zawarto 5 marca 2013 r. Wodrol zobowi膮za艂 si臋 do kontynuowania tzw. dzia艂alno艣ci przewozowej firmy. Mia艂 j膮 dofinansowa膰 i zrestrukturyzowa膰. Procedur膮 sprzeda偶y PKS-u zaj臋li si臋 inspektorzy Najwy偶szej Izby Kontroli, kt贸rzy uznali, 偶e nie gwarantowa艂a ona zachowania zasad transparentno艣ci i bezstronno艣ci. Chodzi o posta膰 Witolda 呕yczy艅skiego, pracownika sp贸艂ki Lubelskie Dworce (powsta艂a ona na bazie PKS Wsch贸d). 呕yczy艅ski w przesz艂o艣ci pe艂ni艂 funkcj臋 prezesa w dw贸ch firmach, gdzie udzia艂owcami by艂y osoby powi膮zane kapita艂owo z Wodrolem. PKS Wsch贸d otrzyma艂 za sprzedane udzia艂y sp贸艂ki c贸rki 542 tys. z艂. Niewiele? Teoretycznie to wi臋cej ni偶 wycena akcji sp贸艂ki, bo PKS Tomasz贸w by艂 zad艂u偶ony na 1,5 mln z艂 (zaleg艂e pobory pracownik贸w, podatki, ZUS). Jednak z drugiej strony NIK wytkn膮艂 w艂adzom wojew贸dztwa, 偶e wcze艣niej zainwestowano w t臋 sp贸艂k臋 ponad 1,1 mln z艂, buduj膮c nowoczesn膮 stacj臋 kontroli pojazd贸w, tak偶e ci臋偶ar贸wek i autobus贸w, na kt贸rej mo偶na by艂o zarabia膰. Teraz najwa偶niejsze. 5 marca, czyli w dniu kupna udzia艂贸w PKS-u Tomasz贸w Lubelski, jak wynika z aktu notarialnego, Wodrol po偶yczy艂 swojej nowej sp贸艂ce okr膮g艂y milion z艂otych na tzw. bie偶膮c膮 dzia艂alno艣膰 firmy. Jej zabezpieczeniem zosta艂a parcela o powierzchni 1,25 ha, gdzie przewo藕nik mia艂 swoj膮 zajezdni臋 autobus贸w. Co ciekawe, PKS wyrazi艂 na to zgod臋 bez dokonania wyceny nieruchomo艣ci. Zgodnie z umow膮 z dnia 5 marca PKS mia艂 pi臋膰 lat na zwrot po偶yczki. Tymczasem, po niespe艂na czterech tygodniach, 28 marca prezes Wodrolu Leszek Kalinowski zawar艂 z PKS-em aneks do umowy. Szef przewozowej sp贸艂ki zobowi膮za艂 si臋 w niej do sp艂aty milionowej po偶yczki w ci膮gu... dw贸ch miesi臋cy, do 30 maja. Ma艂o tego, prezes PKS-u Tomasz贸w Lubelski zobowi膮za艂 si臋 do wyp艂acenia z puli po偶yczki kwoty prawie p贸艂 miliona z艂otych PKS-owi Wsch贸d tytu艂em tzw. starych d艂ug贸w. Upadek Tego zad艂u偶ona po uszy sp贸艂ka przewozowa wytrzyma膰 nie mog艂a. PKS Tomasz贸w po偶yczki nie odda艂, a Wodrol przej膮艂 jego 1,25-hektarow膮 parcele. W sierpniu 2013 r., czyli zaledwie pi臋膰 miesi臋cy po kupnie udzia艂贸w PKS-u, nowy w艂a艣ciciel z艂o偶y艂 w s膮dzie wniosek o upad艂o艣膰 uk艂adow膮 przewo藕nika. Ostatniego dnia listopada tego roku PKS Tomasz贸w Lubelski przesta艂 istnie膰. Prac臋 straci艂o - 35 os贸b, kierowc贸w, mechanik贸w, dy偶urnych ruchu, sprzedawc贸w bilet贸w. Dla Tomaszowa Lubelskiego, kt贸ry z powodu wojny na Wschodzie odwiedza coraz mniej Ukrai艅c贸w, to dramat. Zbigniew Czerniak pracowa艂 w PKS-ie od 1973 r. Krystyna Bartycka pracowa艂a w PKS od 1979 r., odesz艂a z firmy w maju 2013 r., jeszcze przed og艂oszeniem upad艂o艣ci: - Kiedy Wodrol kupowa艂 udzia艂y w naszej firmie, byli艣my przekonani, 偶e nowy w艂a艣ciciel zainwestuje w ni膮, wyp艂aci ludziom zaleg艂e pensje. W ludzi wst膮pi艂 olbrzymi entuzjazm. Jednak nikt nie spodziewa艂 si臋, 偶e Wodrol nasz PKS zniszczy. Przecie偶 przez lata dok艂adali艣my si臋 do firmy. Brali艣my urlopy bezp艂atne, dok艂adali艣my si臋 do kupna taboru, sami k艂adli艣my kostk臋 brukow膮, 偶eby by艂o taniej. Zbigniew Czerniak pracowa艂 w PKS-ie od 1973 roku. Ostatnio w Tomaszowie Lubelskim by艂 kierowc膮. - Wodrol to firma drapie偶na. My艣l臋, 偶e nigdy nie zale偶a艂o im na ratowaniu firmy, tylko chodzi艂o o ziemi臋, na kt贸rej chcieli wybudowa膰 sklepy. PKS Tomasz贸w winny jest mi oko艂o 20 tysi臋cy z艂otych. Najwi臋kszy 偶al ludzie maj膮 do w艂adz wojew贸dztwa. Gdzie by艂 marsza艂ek, jak nas sprzedawali? Przecie偶 to jego maj膮tek. Zaufali艣my mu, 偶e pod jego opiek膮 b臋dziemy bezpieczni. Galeria Dzi艣 w miejscu zajezdni PKS-u powstaje galeria handlowa z pierwszym w miasteczku supermarketem Lidl. Park Handlowy Tomasovia stawia tam Wodrol. Inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem: w pierwszym kwartale przysz艂ego roku galeria ma zosta膰 uroczy艣cie otwarta. Za PKS-y w zarz膮dzie wojew贸dztwa przez ostatnie cztery lata odpowiada艂 Jacek Sobczak z Platformy Obywatelskiej. O Tomaszowie nie chce rozmawia膰. Jak m贸wi, za wszystkie decyzje odpowiadaj膮 w艂adze z Lubelskich Dworc贸w, czyli sp贸艂ki powsta艂ej w wyniku reorganizacji PKS Wsch贸d. - Na 偶adnej decyzji, na 偶adnej umowie, czynno艣ci prawnej nie ma mojego podpisu. O wielu rzeczach nie musia艂em wiedzie膰 albo by艂em informowany po fakcie. Tak dzia艂a 艂ad korporacyjny. Prezesem PKS Wsch贸d i Lubelskich Dworc贸w w latach 2007-2013 by艂a Teresa Kr贸likowska, dzia艂aczka PSL-u. W kwietniu 2013 r. miesi膮c po sprzeda偶y PKS Tomasz贸w Wodrolowi odesz艂a z firmy, zostaj膮c dyrektorem lubelskiego oddzia艂u KRUS. W rozmowie z "Wyborcz膮" zarzeka si臋, 偶e spraw膮 Tomaszowa si臋 nie zajmowa艂a. - No mo偶e na pocz膮tku, ale p贸藕niej z艂ama艂am nog臋 i na cztery miesi膮ce zosta艂am wy艂膮czona z pracy. Wszystkim zajmowa艂 si臋 m贸j zast臋pca i obecny prezes Lubelskich Dworc贸w Andrzej Celejewski. To on przeprowadza艂 sprzeda偶 udzia艂贸w, a nast臋pnie dworca. Prosz臋 mnie nie pyta膰 o tak stare sprawy. Leszek Kalinowski, prezes Wodrolu (na zdj. poni偶ej) twierdzi, 偶e jego sp贸艂ka d艂ugo negocjowa艂a kupno PKS Tomasz贸w Lubelski sp. z.o.o. - Naszym b艂臋dem by艂o to, 偶e przed transakcj膮 nie dokonali艣my audytu. Zaraz po kupnie PKS-u ZUS zablokowa艂 konta firmy. Sanepid chcia艂 zamkn膮膰 dworzec. Wierzyciele zacz臋li domaga膰 si臋 sp艂aty zobowi膮za艅, co nie pozosta艂o bez znaczenia dla p贸偶niejszego post臋powania uk艂adowego . Z miejsca musieli艣my sp艂aca膰 d艂ugi. Gdybym o tym wiedzia艂 wcze艣niej, to za PKS nie da艂bym nawet z艂ot贸wki. Wiktor 呕yczy艅ski?: - Znam od 25 lat, ale zapewniam, 偶e w sprzeda偶y PKS Tomasz贸w nie bra艂 udzia艂u. Po偶yczka? - Mia艂a uratowa膰 firm臋. Zabezpieczeniem by艂a dzia艂ka bazy PKS. Na podobnych warunkach pieni膮dze po偶yczy艂by bank. Galeria? - W chwili kupna PKS-u nie planowali艣my budowy galerii handlowej. Prokurator Pod koniec pa藕dziernika kancelaria prawna mecenasa Roberta Szczepanka z艂o偶y艂a doniesienie do prokuratury na w艂adze sp贸艂ki PKS Tomasz贸w Lubelski. Niezale偶nie od niej wp艂yn臋艂o tam zawiadomienie o przest臋pstwie z kancelarii prawnej z Zamo艣cia. Chodzi o sp艂acanie wybranych wierzycieli upad艂ej sp贸艂ki przewozowej. 艢ledztwo w tej sprawie prowadzi prokuratura okr臋gowa w Zamo艣ciu przy udziale policjant贸w z wydzia艂u do walki z przest臋pczo艣ci膮 gospodarcz膮 lubelskiej komendy wojew贸dzkiej. - Zmierza ono w kierunku celowego wyrz膮dzenia szkody maj膮tkowej w wielkich rozmiarach sp贸艂ce PKS Tomasz贸w Lubelski przez jej w艂adze. Drugi w膮tek 艣ledztwa dotyczy sp艂aty przez t臋 sp贸艂k臋 roszcze艅 tylko niekt贸rych wierzycieli - informuje "Wyborcz膮" Miros艂aw Buczek, zast臋pca szefa Prokuratury Okr臋gowej w Zamo艣ciu. Jest jeszcze sprawa milionowej po偶yczki dla PKS-u Tomasz贸w. Jak dot膮d 艣ledczy w rocznych sprawozdaniach obydwu firm nie znale藕li 艣ladu tych pieni臋dzy. - Od wspomnianej kwoty wed艂ug naszej wiedzy nie odprowadzono podatku. Powiem wprost, mamy w膮tpliwo艣ci, czy pieni膮dze w tej kwocie rzeczywi艣cie zosta艂y po偶yczone sp贸艂ce PKS na ratowanie firmy - podkre艣la Miros艂aw Buczek (na zdj. powy偶ej), zastrzegaj膮c, 偶e sprawa ma charakter rozwojowy. Ca艂y tekst: http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,48724,17112580,Deweloper_bierze_PKS___Jak_dzika_prywatyzacja_z_lat.html#ixzz3LxSyjSEp |
|
Data: 2014-12-15 08:52:59 | |
Autor: szklanynocnik | |
Sk眃 frasyniuk mia na ci昕ar體ki? | |
u縴tkownik Kasper napisa:
- Przyznam szczerze, od pocz眛ku lat 90., czyli czas體 dzikiej i drapie縩ej prywatyzacji, z tak spraw si nie zetkn背em - t硊maczy "Wyborczej" Robert Szczepanek, radca prawny, kt髍y wpad na trop afery. Z wysoko postawionymi dzia砤czami z PO i PSL w tle Niech sie cieszy, ze mu wypadku nie zrobili. |
|
Data: 2014-12-15 14:38:46 | |
Autor: El Comandante | |
Sk膮d frasyniuk mia艂 na ci臋偶ar贸wki? | |
"Kasper" <kasp@onet.pl> schrieb im Newsbeitrag
Frasyniuk robi艂 przekr臋ty w czasach kiedy "opozycjonista" by艂 s艂upem, a oficer prowadz膮cy w艂a艣cicielem interesu, by艂o 艂atwiej i nikt nie zadawa艂 k艂opotliwych pyta艅. Dzisiaj, przykrywk膮 s膮 cz艂onkowie partii w艂adzy, a opozycja zagro偶eniem. Zmiana w艂adzy, oznacza problemy w prowadzeniu interes贸w i Frasyniuk doskonale wie, co to dla niego oznacza. Phi, hi, hi, opozycja..., jaka kurwa opozycja, do kolejnego szabrowania? Teraz kurwa MY, bandziory z PiS... |