Data: 2016-08-03 09:01:28 | |
Autor: twistedme | |
Rosyjski akrobata | |
Jak to naprawdę było z tym Rosjaninem?
W ogólnodostępnych artykułach jest dość dziwnie to wszystko opisane. Najwięcej szczegółów znalazłem na wpolityce.pl. Jest napisane, że leciał z Czech, miał włączony transponder, a radio ustawione na "inne" częstotliwości i prowadził korespondencję po rosyjsku. Nie odpowiadał i w okolicach Radomska wyleciała mu na spotkanie para F-16 pokazując mu drogę do Radomia. Trochę mi się to nie klei, bo jakim cudem on przekroczył granicę nie kontaktując się z nikim przez radio doleciał aż do Radomska ok 150km w linii prostej? No a jak miał włączony transponder i prowadził korespondencję na złym kanale i po rosyjsku, to z kim rozmawiał? Nie kazali mu się przełączyć? Chciałem ten lot znaleźć na FR24, ale na Playback nic takiego nie ma, przeleciałem cały piątek (niby miało to miejsce w godzinach porannych) i go nie widać. Zna ktoś szczegóły? |
|
Data: 2016-08-03 12:22:52 | |
Autor: Marek | |
Rosyjski akrobata | |
On Wed, 3 Aug 2016 09:01:28 +0200, twistedme <twistedme@o2.pl> wrote:
Trochę mi się to nie klei, bo jakim cudem on przekroczył granicęnie kontaktując się z nikim przez radio doleciał aż do Radomska ok150km w linii prostej? No a jak miał włączony transponder i prowadził korespondencję na złym kanale i po rosyjsku, to z kim rozmawiał?Nie kazali mu się przełączyć? Nie znam się na zwyczajach ale czy często się tak zdarza, że akrobaci tak sobie rekreacyjnie przez różne państwa przelatują? -- Marek |
|
Data: 2016-08-03 12:35:12 | |
Autor: twistedme | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-03 o 12:22, Marek pisze:
On Wed, 3 Aug 2016 09:01:28 +0200, twistedme <twistedme@o2.pl> wrote:Leciał na Mistrzostwa do Radomia, ok, tu podali jeszcze więcej szczegółów: http://fakty.tvn24.pl/ogladaj-online,60/polskie-f-16-przechwycily-rosyjski-samolot-akrobacyjny,665512.html |
|
Data: 2016-08-03 13:55:36 | |
Autor: Marek Pazio | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-03 o 12:35, twistedme pisze:
http://fakty.tvn24.pl/ogladaj-online,60/polskie-f-16-przechwycily-rosyjski-samolot-akrobacyjny,665512.html ROTFL No to żeś wskazał wiarygodne źródło. |
|
Data: 2016-08-03 14:04:49 | |
Autor: Marek Pazio | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-03 o 13:55, Marek Pazio pisze:
W dniu 2016-08-03 o 12:35, twistedme pisze:Eeeeeeeeeeeee wróć, źle spojrzałem, zobaczyłem link do Faktu. |
|
Data: 2016-08-03 14:19:11 | |
Autor: twistedme | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-03 o 14:04, Marek Pazio pisze:
W dniu 2016-08-03 o 13:55, Marek Pazio pisze:TVN też podobno kłamie hahaha No dobra, ale to nadal dziwna sytuacja, że taki doświadczony pilot nie złożył planu lotu? Mogę uwierzyć (chociaż ciężko) w to, że zapomniał włączyć radia, że nie wiedział o zamkniętych strefach, no ale że myślał, że jakoś tak się prześliźnie nisko niezauważony i nie trzeba żadnych formalności? Jak startuje z lotniska, to też nikt nie pyta dokąd? Taka nonszalancja jest w ogóle w lotnictwie możliwa? Dla mnie ta sprawa jest na maksa dziwna. Jak szukałem informacji to trafiałem na jakieś "patriotyczno-niepodległościowe" portale, gdzie pisano wprost, że miał za zadanie sprawdzić jak wygląda zabezpieczenie naszej przestrzeni powietrznej :) W co też jakoś mi się nie chce wierzyć, bo gdybym ja miał przeprowadzić taką akcję, to wynająłbym jakiegoś "araba", żeby odsunąć podejrzenia od swojego kraju. Wygląda rzeczywiście, że gość popisał się niespotykaną (a może to norma) nieodpowiedzialnością. |
|
Data: 2016-08-03 06:16:05 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Wednesday, August 3, 2016 at 8:19:15 AM UTC-4, twistedme wrote:
No dobra, ale to nadal dziwna sytuacja, że taki doświadczony pilot nie złożył planu lotu? Skad taki wniosek? Nie pamietam jak to jest w Polsce, ale u mnie na KAZDY lot powyzej 25 mil morskich MUSI byc zlozony plan lotu. Ja raczej podejrzewam, ze Rusak nie poczytal NOTAMow i wpieprzyl sie w NFZ. Albo... widzial NOTAM o zamknietej przestrzeni ale sie 1. pogubil, 2. chcial oszczedzic poaliwo. Mogę uwierzyć (chociaż ciężko) w to, że zapomniał włączyć radia, Jesli nie lecial IFR to radia nie musial w ogole posiadac. A jesli posiadal, to wcale nie musial go uzywac do komunikacji z ATC. Nie ma takich wymogow jesli lot prowadzony jest w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej wg. przepisow VFR. że nie wiedział o zamkniętych strefach, Tu masz racje: kazdy pilot ma obowiazek sprawdzenia NOTAM dotyczacych trasy przelotu. O NFZ nad Krakowem powinien wiec wiedziec. no ale że myślał, że jakoś tak się prześliźnie nisko niezauważony Raczej nie. Malo ktory pilot lubi szybkie ladowania z rakieta w dupie. i nie trzeba żadnych formalności? Jak startuje z lotniska, to też nikt nie pyta dokąd? Trzeba. To lot jakby nie bylo miedzynarodowy i zlozenie planu lotu ICAO jest obowiazkowe. Taka nonszalancja jest w ogóle w lotnictwie możliwa? O tym co sie stalo z PLF101 pewnie slyszales? Tak, idioci sie zdarzaja... :-( wierzyć, bo gdybym ja miał przeprowadzić taką akcję, to wynająłbym jakiegoś "araba", żeby odsunąć podejrzenia od swojego kraju. A moze to Arabi wynajeli Ruska? Jakby PiS-wojsko zobaczylo brodatego w samolocie to pewnie by go sprowadzili na ziemie w trybie przyspieszonym. Wygląda rzeczywiście, że gość popisał się niespotykaną (a może to norma) nieodpowiedzialnością. Najprawdopodobniej tak wlasnie bylo... cheers |
|
Data: 2016-08-03 15:54:42 | |
Autor: twistedme | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-03 o 15:16, TJ_Blues pisze:
On Wednesday, August 3, 2016 at 8:19:15 AM UTC-4, twistedme wrote: Na lot z przekraczaniem granicy trzeba plan. Nie wiedziałem, że można przekraczać granicę, nie "meldując się". Poczytam sobie jeszcze z ciekawości. że nie Taka nonszalancja jest w ogóle w lotnictwie możliwa? wierzyć, bo gdybym ja miał przeprowadzić taką akcję, to wynająłbym Wszystko możliwe haha
Dzięki za info. |
|
Data: 2016-08-03 18:01:11 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:57a1f7a5$0$653$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2016-08-03 o 15:16, TJ_Blues pisze: Jesli nie lecial IFR to radia nie musial w ogole posiadac. A jesli posiadal, W Unii moze byc jeszcze ciekawiej, a przynajmniej w strefie Schengen. Skoro mozna przekraczac wszedzie i bez kontroli. Co prawda na ten czas ponoc cos zawiesilismy ... J. |
|
Data: 2016-08-04 13:34:29 | |
Autor: twistedme | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-03 o 18:01, J.F. pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomości grupFaktycznie w Schengen nie trzeba planu lotu! Przynajmniej lecąc z Czech do Polski. Czyli jedynym grzechem było nie zapoznanie się z NOTAMem i brak wiedzy o zamkniętych strefach. |
|
Data: 2016-08-04 14:19:01 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:57a32848$0$12544$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2016-08-03 o 18:01, J.F. pisze: W Unii moze byc jeszcze ciekawiej, a przynajmniej w strefie Schengen. Faktycznie w Schengen nie trzeba planu lotu! Przynajmniej lecąc z Czech do Polski. Cos znalazlem http://tech.money.pl/hi-tech/grupy/pl-rec-lotnictwo/plan-lotu-w-schengen-533210.html bez planu mozna w VFR i strefie G. VFR raczej bylo, strefa to nie mam pojecja. Czyli jedynym grzechem było nie zapoznanie się z NOTAMem i brak wiedzy o zamkniętych strefach. A ktos ten NOTAM moze przytoczyc ? Ciekaw jestem, czy "rzucal sie w oczy" czy stosunkowo latwo bylo przeoczyc, planujac lot gdzies z Czech do Radomia. P.S. Jakiejs tam malej prowokacyjki sluzb bym nie wykluczal, co za problem przy okazji sprawdzic czujnosc. J. |
|
Data: 2016-08-03 14:21:19 | |
Autor: Marek Pazio | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-03 o 14:19, twistedme pisze:
Eeeeeeeeeeeee wróć, źle spojrzałem, zobaczyłem link do Faktu.TVN też podobno kłamie hahaha Wszystkie stacje ubarwiają, ale Fakt czy SE to już źródło dla sprawnych inaczej. |
|
Data: 2016-08-03 16:19:07 | |
Autor: Marek | |
Rosyjski akrobata | |
On Wed, 3 Aug 2016 14:19:11 +0200, twistedme <twistedme@o2.pl> wrote:
Dla mnie ta sprawa jest na maksa dziwna. Jak szukałem informacji to trafiałem na jakieś "patriotyczno-niepodległościowe" portale, gdzie pisano wprost, że miał za zadanie sprawdzić jak wyglądazabezpieczenie naszej przestrzeni powietrznej :) W co też jakoś mi się nie chce Jako żywo przypomina sprawę Korean Air Lines 007 ;) -- Marek |
|
Data: 2016-08-03 14:14:37 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomości grup
W dniu 2016-08-03 o 12:22, Marek pisze: On Wed, 3 Aug 2016 09:01:28 +0200, twistedme <twistedme@o2.pl> wrote:..> tak sobie rekreacyjnie przez różne państwa przelatują?
Nie wiesz, ze w Fakcie brak faktów ? Gdzie Krakow, a gdzie Radom ? Ze Slowacji lecial, z Zakopanego, czy z Krakowa ? Przechwycenie tez ciekawe - z Krakowa do Radomia. Dopiero z filmiku mozna sie dowiedziec, ze lecial z Czech, przylapano go raczej nad Czestochowa, a wyladowal w Radomiu. Ciekawe jak wygladalo to "przechwycenie" i "zmuszenie do zmiany kursu", bo z Czestochowy do Radomia to 150 km. Przylapali go juz nad Radomiem, czy eskortowali przez zamkniete strefy ? Bo chyba nie zmusili do ominiecia Czestochowy, po czym pozwolil na dalszy lot do lotniska przeznaczenia ? Eskorta ... jaka jest predkosc minimalna F16 ? Bo moze i mniejsza niz maksymalna tego samolociku, ale kto kaze na maksymalnej leciec :-) A transponder ... ciekaw jestem czy w takich malenstwach sie stosuje. Po czym mamy sprostowanie: http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/wojsko-potwierdza-polskie-f16-przechwycily-rosyjski-samolot,665201.html transponder byl (w sumie dla takiego profesjonalisty chyba duze ulatwienie), radio tez bylo wlaczone, tylko kanaly nie te, a i jezyk nie ten. Ktos potrafi znalezc ten lot na flightradar ? J. |
|
Data: 2016-08-03 14:25:13 | |
Autor: Robert Wańkowski | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-03 o 14:14, J.F. pisze:
radio tez bylo wlaczone, tylko kanaly nie te, a i jezyk nie ten."Poinformował też, że po wszystkim okazało się, iż pilot maszyny prowadził korespondencję radiową, ale na innych częstotliwościach i po rosyjsku." Z kim prowadził korespondencję po rosyjsku? Robert |
|
Data: 2016-08-03 05:59:13 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Wednesday, August 3, 2016 at 8:25:11 AM UTC-4, Robert Wańkowski wrote:
W dniu 2016-08-03 o 14:14, J.F. pisze: Z Macierewiczem... Jakie ma znaczenie jezyk korespondencji? Rusek gada po rusku. My mamy uprzejmych kontrolerow, ktorzy odpowiadaja w wielu jezykach. Najprawdoppodobnie gadal z jakims dyspozytorem a nie ATC. Jesli lecial w przesstrzeni powietrznej G to nie mial obowiazku gadac z kimkolwiek. Moze nawet ucial sobie pogaduchy ze swoja dziewczyna? cheers |
|
Data: 2016-08-03 16:50:46 | |
Autor: Robert Wańkowski | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-03 o 14:59, TJ_Blues pisze:
Jakie ma znaczenie jezyk korespondencji?Myślałem, że jedynym dozwolonym językiem jest angielski. Robert |
|
Data: 2016-08-03 10:36:18 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Wednesday, August 3, 2016 at 10:50:43 AM UTC-4, Robert Wańkowski wrote:
W dniu 2016-08-03 o 14:59, TJ_Blues pisze: Myślałem, że jedynym dozwolonym językiem jest angielski. Nie jest to do konca prawda. Angielski jest obowiazkowy w kontaktach z ATC i FSS o ile dotyczy miedynarodowych rejsow. Moze cos sie zmienilo w przepisach, ale na rejsach regionalnych zalogi mogly komunikowac sie z kontrolerami po polsku. Najwazniejsze jest jednak to, ze pilot mogl gadac np. ze swoim mangerem chocby i po koreansku. Nikt mu tego nie zabroni. Mogl tez gadac po swojemu z zaloga innego samolotu. Czy pamietasz rozmowe JAKa 40 z Tu-154 w Smolensku? Takie rozmowy sa w 100% legalne. cheers |
|
Data: 2016-08-03 21:45:12 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:09ee6c96-55fb-4286-8fd3-d95a3ca3877d@googlegroups.com...
Najwazniejsze jest jednak to, ze pilot mogl gadac np. ze swoim mangerem No, czy takie w 100% legalne to mam pewne watpliwosci, ale IMO - wazniejsze ze w Tu154 rownolegle ktos ATC sluchal. Jest obowiazek nasluchu, czy moge sobie gadac z kolega i ATC miec w d* ? J. |
|
Data: 2016-08-03 15:19:38 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Wednesday, August 3, 2016 at 3:45:21 PM UTC-4, J.F. wrote:
No, czy takie w 100% legalne to mam pewne watpliwosci, ale IMO - wazniejsze ze w Tu154 rownolegle ktos ATC sluchal. Tu-154 lecial wg IFR i mial obowiazek nasluchu ATC. Co nie znaczy, ze nie wolno im bylo ucinac sobie pogawedek z innymi zalogami po polsku. Za to korespondencja z ATC i FSS musiala byc prowadzona po angielsku; z wyjatkiem komunikacji z ruskimi wojakami, bo ta czesc nie podlega przepisom ICAO. Jesli zas lecisz wg VFR w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej to mozesz, jak juz wspomnialem, wcale nie posiadac radia. A jesli je masz to mozesz sobie gadac z kimkolwiek w jakomkolwiek jezyku. Nie masz obowiazku nasluchu ATC. Masz obowiazek nasluchu na czestotliwosci awaryjnej 121.5MHz . ATC zajmuje sie wylacznie separacja ruchu IFR. Mowiac kolokwialnie, ma w d. co dzieje sie z lotami VFR. Wzrokowcy maja polegac na tym co widza i nie wlatywac tam, gdzie im nie wolno :-) No i podstawowa sprawa; co ma nasluch ATC z rozmowa z np. managerem zajmujacym sie organizacja pokazu na airshow? I na marginesie; wiekszosc samolotow i tak wyposazona jest w dwa radia. Nie ma wiec problemu z nasluchem jednej czestotliwosci i gadaniem na innej. |
|
Data: 2016-08-04 12:51:17 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:a12a226c-4587-4871-b2f3-eb65ce664f80@googlegroups.com...
On Wednesday, August 3, 2016 at 3:45:21 PM UTC-4, J.F. wrote: No, czy takie w 100% legalne to mam pewne watpliwosci, ale IMO -Tu-154 lecial wg IFR i mial obowiazek nasluchu ATC. Wydaje mi sie, ze przez wiekszosc trasy mial piekna pogode, a chmury to widzal co najwyzej gdzies tam hen nisko na ziemii. Dopiero nad lotnisko wszedl w mleko. Co nie znaczy, ze nie A to nie wiem, ale wydaje mi sie, ze inne przepisy moga takie pogawedki regulowac. Prawo telekomunikacyjne, zezwolenia, oplaty itp. Nawet jesli dla samolotow jest wyjatek ... to czy dotyczy takze tych na ziemii ? :-) Jesli zas lecisz wg VFR w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej to mozesz, A takie np znizanie ? Z 10 km schodze na 2, a w tym czasie inny z 2 wchodzi na 10 ... No i podstawowa sprawa; co ma nasluch ATC z rozmowa z np. managerem zajmujacym Jak masz radio jednokanalowe to duzo. Jak masz jedna pare uszu, to tez troche. To nie Tu154, gdzie radiostacje dwie czy wiecej, a ludzi 4. J. |
|
Data: 2016-08-04 08:11:16 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Thursday, August 4, 2016 at 6:51:27 AM UTC-4, J.F. wrote:
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomości grup >Tu-154 lecial wg IFR i mial obowiazek nasluchu ATC. IFR ma de facto niewiele wspolnego z warunkami meteo. W przestrzeni powietrznej A zazwyczaj jest "dobra pogoda" a jednak tam lata sie *wylacznie* na instrumenty a loty VFR sa zabronione.
Przeciez zeby obslugiwac radio w samolocie czy w pasmie lotniczym na ziemi trzeba miec licencje. W przepisach nic nie ma nt. jezyka prowadzenia korespondencji poza ATC, FSS, FIS. Nawet jesli dla samolotow jest wyjatek ... to czy dotyczy takze tych na ziemii ? :-) Radio to radio a pasma sa przydzielone. Nie rozumiem w czym widzisz problem? A takie np znizanie ? Z 10 km schodze na 2, a w tym czasie inny z 2 wchodzi na 10 ... Mowisz o IFR czy VFR? W IFR ATC dba o separacje ruchu; W tym przypadku przydziela odpowiednie kursy na danym odcinku potrzebnym do zmiany wysokosci. Czyli nie masz samolotow znizajacych sie i wznoszacych na tym samym kursie. W VFR po pierwsze tak wysoko Ci nie wolno latac. Zaleznie od obszaru przestrzen pow A zaczyna sie od 18000ft (wiekszosc swiata) lub 19500ft UK. A to dopiero ok 5500m. Powyzej wszystko jest IFR. Ponizej musisz widziec gdzie lecisz zasada: "see and avoid". Dlatego masz minima; widzialnosc, odleglosc od chmur etc >No i podstawowa sprawa; co ma nasluch ATC z rozmowa z np. managerem >zajmujacym Poza szybowcami nie znam samolotu z tylko ednym radiem. Tzn. radio jest jedno ale dwukanalowe. Ustawiasz COM1 do rozmowy a COM2 na monitor / nasluch. cheers |
|
Data: 2016-08-04 19:19:25 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5454bf60-2e7f-4b1d-8ab2-4a0bd4733755@googlegroups.com...
On Thursday, August 4, 2016 at 6:51:27 AM UTC-4, J.F. wrote: Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomości grup IFR ma de facto niewiele wspolnego z warunkami meteo. W przestrzeni powietrznej W Polsce ponoc nie ma klasy A. Jest tylko C, G i D. http://lotniczapolska.pl/Polska-przestrzen-powietrzna,6077 Ale jak czytam - w klasie C loty VFR sa separowane od IFR ... to Tutka pewnie poleciala jako IFR. Ale zaraz - jesli separowane i przestrzen kontrolowana, to lacznosc z ATC chyba konieczna ? Klasa G do FL095 - czyli ~2800m - spokojnie mogl sobie akrobata poleciec i nikomu sie nie meldowac . >Co nie znaczy, ze nie Przeciez zeby obslugiwac radio w samolocie czy w pasmie lotniczym na ziemi A o celu cos jest ? Ze np zwiazane z lotem, bo do gadania o d* Marynii to jest CB i telefon :-) Nawet jesli dla samolotow jest wyjatek ... to czy dotyczy takze tychRadio to radio a pasma sa przydzielone. Nie rozumiem w czym widzisz problem? W przepisach. Teraz moze zlagodnialy, ale kiedys od telekomunikacji nalezal sie podatek ! >No i podstawowa sprawa; co ma nasluch ATC z rozmowa z np. >managerem Poza szybowcami nie znam samolotu z tylko ednym radiem. Tzn. radio jest jedno No coz, zakladam, ze cos zadzialalo inaczej, bo nie trzeba by go przechwytywac :-) Chyba ze wojsko sie chwali, a tak naprawde to kontrola spytala co tu robi, powiedzial ze leci do Radomia, to mu kazali ominac zakazane strefy, przygotowali komitet powitalny na lotnisku, no i moze naprawde pilnowali w powietrzu. J. |
|
Data: 2016-08-05 09:18:20 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Thursday, August 4, 2016 at 1:19:46 PM UTC-4, J.F. wrote:
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomości grup >IFR ma de facto niewiele wspolnego z warunkami meteo. W przestrzeni >powietrznej No i dowiedzialem sie czegos nowego :-) Z tym, ze to co napisales o podziale polskiej przestrzeni powietrznej nie ma nic do rzeczy z tym, jak prowadzi sie nawigacje. Jeli lot wykonywany jest wg IFR to pogoda *nie ma znaczenia*. Moze byc pieknie, slonecznie, po prostu CAVOK do CAVU a i tak nawiguje sie na instrumenty i utrzymuje staly kontakt z ATC danego rejonu. W przestrzen klasy Alfa pilotowi wykonujacemu lot wg VFR wleciec po prostu nie wolno. Fakt, ze Polska takiej klasy przest. pow. nie stosuje nie zmienia nic w tej sprawie. Ale jak czytam - w klasie C loty VFR sa separowane od IFR ... to Tutka pewnie poleciala jako IFR. ATC w sumie nie ma specjalnie duzo do roboty przy separacji IFR od VFR. Juz same przepisy ta sprawe zalatwiaja; IFR lata na pelnych tysiacach stop, VFR na pelnych + 500ft. Jesli wiec pilot VFR nie lamie tych zasad to na przelocie masz co najmniej 500ft pionowej separacji. A w praktyce duuuzo wiecej, poniewaz wiekszosc lotow IFR to co najmniej 20000ft a VFR to glownie samolociki niehermetyzowane i bez tlenu, a tym nie wolno latac wyzej niz 13000ft. Ale zaraz - jesli separowane i przestrzen kontrolowana, to lacznosc z ATC chyba konieczna? Tak.
I jak wynika z innych postow, nie musial nawet skaldac planu lotu. A o celu cos jest ? Ze np zwiazane z lotem, bo do gadania o d* Marynii to jest CB i telefon :-) Mozna, ale po co obciazac samolocik dodatkowym CB? A podczas przelotu nad zadupiami raczej nie bedziesz mial sygnalu komorkowego. Jesli czestotliwosc jest wolna i nikomu pogaduchy o d. Maryni nie przeszkadzaja, to w czym problem? >Radio to radio a pasma sa przydzielone. Nie rozumiem w czym widzisz >problem? No ale ten podatek jest placony! Jest czescia oplat rejestracyjnych samolotu. No coz, zakladam, ze cos zadzialalo inaczej, bo nie trzeba by go przechwytywac :-) :-) cheers |
|
Data: 2016-08-05 19:38:58 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:01280646-5c9a-4a1a-898a-b38ea9b61165@googlegroups.com...
On Thursday, August 4, 2016 at 1:19:46 PM UTC-4, J.F. wrote: W Polsce ponoc nie ma klasy A. Jest tylko C, G i D. No i dowiedzialem sie czegos nowego :-) Z tym, ze to co napisales W przestrzen klasy Alfa pilotowi wykonujacemu lot wg VFR wleciec Jesli Bialorus i Rosja tez nie stosuja, to to co napisales jest nie na temat :-) Dobra, przyjmuje do wiadomosci, ze w warunkach w jakich zazwyczaj Tutka lata, niezaleznie od pogody, jest to lot tzw IFR, i obowiazuje lacznosc radiowa z ATC. P.S. Ale naszly mnie malutkie watpliwosci - w czasie szkolenia najpierw sie otrzymuje uprawnienia VFR, a potem IFR ? To co z takim pilotem w miedzyczasie zrobic ? Az sprawdzilem w raporcie ... jeszcze inaczej, uprawnienia: - do wykonywania lotów w charakterze dowódcy statku powietrznego na samolocie Tu-154M w dzień i w nocy VMC zgodnie z VFR i IFR - do wykonywania lotów w charakterze dowódcy statku powietrznego na samolocie Tu-154M w dzień i w nocy IMC zgodnie z IFR Czyli IFR i VFR to jedno, a VMC i IMC to drugie :-) Noc VMC to cos innego niz IMC ? Ale jak czytam - w klasie C loty VFR sa separowane od IFR ... to Tutka ATC w sumie nie ma specjalnie duzo do roboty przy separacji IFR od VFR. Ale chocby jakies pozwolenie na zajecie korytarza ? A o celu cos jest ? Ze np zwiazane z lotem, bo do gadania o d* MaryniiMozna, ale po co obciazac samolocik dodatkowym CB? A podczas przelotu nad To nie chodzi o "po co", tylko na co przepisy pozwalaja. >Radio to radio a pasma sa przydzielone. Nie rozumiem w czym >widziszNo ale ten podatek jest placony! Jest czescia oplat rejestracyjnych samolotu. Podatek za czestotliwosc do gadania o d* Maryni jest duzo wyzszy :-) J. |
|
Data: 2016-08-05 13:32:12 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Friday, August 5, 2016 at 1:39:22 PM UTC-4, J.F. wrote:
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomości grup >W przestrzen klasy Alfa pilotowi wykonujacemu lot wg VFR wleciec Jest na temat. Ja tylko mowie o tym, ze istnieja przypadki, gdy loty VFR sa zabronione. Takim przypadkiem jest przestrzen pow. klasy A. Co do Rosji: https://en.wikipedia.org/wiki/Airspace_class#Russia Podobnie bylo w Polsce jeszcze pod koniec lat 80. Nie pamietam czy przestrzen powyzej 8100m miala jakas osobna klase, ale tam mozna bylo latac wylacznie IFR z wyjatkiem... szybowcow latajacych na "przewyzszenia" na fali :-) Nasza Tutka leciala o ile sie nie myle na FL300. Czyli powyzej 8100m Gadali z Jakiem bedacym juz na ziemi. Dalej nie rozumiem w czym widzisz problem?
W sumie nie wiem po cholere zesmy zeszli na temat Tutki? Ja dalem tylko przyklad korespondencji nie-po-angielsku. P.S. Ale naszly mnie malutkie watpliwosci - w czasie szkolenia najpierw sie otrzymuje uprawnienia VFR, a potem IFR ? Nie rozumiem. AS co ma byc z takim pilotem? Po zaliczeniu KWT / KTP lata wylacznie w VMC stosujac VFR. Do czasu zdania na IFR nie moze wykonywac takich lotow - bez instruktora. Az sprawdzilem w raporcie ... jeszcze inaczej, uprawnienia: Co Cie w tym dziwi? Czyli IFR i VFR to jedno, a VMC i IMC to drugie :-) Tak. VMC/IMC okresla warunki meteo. VFR/IFR to zestaw zasad, przepisow wykonywania lotu. To co mowilem o klase przest. pow. A ma jeszcze jedno dno. Otoz lecac nad chmurami nie widzisz ziemi, co jest niezbednym kryterium upowazniajacym do lotu VFR, a nie to czy sie widzi sloneczko :-) Do tego, nawet jesli pod Toba nie ma chmur, to z 8 12 km raczej trudno rozpoznac szczegoly geograficze. Czyli i tak sie nie wie gdzie sie jest i trzeba polegac na instrumentach. Noc VMC to cos innego niz IMC? Tak :-)
Tego nie trzeba sie domyslac. Znany jest przeciez plan lotu PLF101. To byl IFR od poczatku do konca... >ATC w sumie nie ma specjalnie duzo do roboty przy separacji IFR od >VFR. Jakiego korytarza? VFR i IFR *nie maja* wspolnych korytarzy. Porownujesz sciezke rowerowa z autostrada :-)
Przepis *nie zabrania*. Mowi tylko, zeby korespondencja byla zwiezla. Ale kto to oceni? Zwlaszcza, ze male samoloty nie maja obowiazku posiadania CVR. Czyli jesli jeden pilot gada z drugim, na innym kanale niz lokalna ATC, to po takiej rozmowie nie pozostaje zaden slad. >No ale ten podatek jest placony! Jest czescia oplat rejestracyjnych >samolotu.Powaznie? LOL cheers bro! |
|
Data: 2016-08-07 14:23:46 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Dnia Fri, 5 Aug 2016 13:32:12 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a):
On Friday, August 5, 2016 at 1:39:22 PM UTC-4, J.F. wrote: Ja tam nie wiem po co zeszlismy na temat jezyka - pytanie brzmi, czy lecac z Czech do Radomia jest obowiazek nasluchiwania co tam ATC mowi (po angielsku), czy nie ma. P.S. Ale naszly mnie malutkie watpliwosci - w czasie szkolenia najpierw sie otrzymuje uprawnienia VFR, a potem IFR ? Jesli taki linowy odrzutowiec lata niemal wylacznie na przepisach IFR, to jaki pozytek z takiego pilota ? Az sprawdzilem w raporcie ... jeszcze inaczej, uprawnienia: Ale widzi sie horyzont i otoczenie. Przy 2km tez chyba trudno sie w geografii zorientowac i lepiej na przyrzadach nawigowac. Noc VMC to cos innego niz IMC?Tak :-) Paranoja czy co ? To jakas roznica czy za oknem bialo czy czarno ? Ale jak czytam - w klasie C loty VFR sa separowane od IFR ... to Tutka pewnie poleciala jako IFR. Planu nie znam. Raporty przeszukalem - akurat o tym nie pisza. Byc moze oczywistych oczywistosci nie ma co pisac. ATC w sumie nie ma specjalnie duzo do roboty przy separacji IFR od VFR. Ja sie na tych lotniczych szczegolach nie znam, ale powiedzmy ze planuje przelot z Wroclawia do Gdanska, to inna trasa polece IFR, a inna VFR ? A o celu cos jest ? Ze np zwiazane z lotem, bo do gadania o d* MaryniiMozna, ale po co obciazac samolocik dodatkowym CB? A podczas przelotu nad Chyba, ze ktos inny nagrywa. A to wielce prawdopodobne :-) Powaznie? LOLNo ale ten podatek jest placony! Jest czescia oplat rejestracyjnych samolotu.Podatek za czestotliwosc do gadania o d* Maryni jest duzo wyzszy :-) Ostatnio w przetargu LTE padaly kwoty rzedu 2 mld. Fakt, ze to oplata bodajze za 15 lat i 5MHz (lub 2*5MHz), to moze z pozwolen lotniczych wiecej wplywa :-) J. |
|
Data: 2016-08-07 08:00:01 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Sunday, August 7, 2016 at 8:23:32 AM UTC-4, J.F. wrote:
Dnia Fri, 5 Aug 2016 13:32:12 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a): > W sumie nie wiem po cholere zesmy zeszli na temat Tutki? Ja dalem tylko To wyniklo z swietokractwa Rosjanina; Jak smial rozmawiac po rosyjsku nad polska ziemia :-) Mogl przeciez po naszemu, angielsku a najlepiej po lacinie :-) Dopuszczalny tez bylby wloski i hiszpanski z racji Franciszka i SDM :-) > Nie rozumiem. Co ma byc z takim pilotem? Po zaliczeniu KWT / KTP Linie lotnicze i wojaki wykonujacy loty cywilne nie maja zadnego pozytku z takiego pilota. Mowimy o sytuacji gdy pilot posiada wylacznie dopuszczenia VFR. Ale istnieje na swiecie, w tym w Polsce wiele lotnisk, do ktorych podejscia i ladowania wykonuje sie wylacznie wg VFR. Bo np takie jest uksztaltowanie terenu niepozwalajace na skuteczna instalacje ILS. Albo lotnisko jest za biedne na taki system. Lub jest to lotnisko wojskowe i nie jest wykorzystywane w ogole przez cywili. Ale widzi sie horyzont i otoczenie. Z 2km spokojnie widac co punkty charakterystyczne; kominy fabryczne, linie wysokiego napiecia, drogi, wieksze budowle (np. koscioly), rzeki. Oczywiscie, ze lepiej na przyrzady, ale szkolenie wiaze sie kosztami. A piloci amatorzy po prostu chca latac i nie zawsze maja opasle portfele. VFR to p pewien kompromis miedzy bezpieczenstwem a kosztami. IFR podwaja koszty szkolenia. Czyli zamiast 10 tys dolarow musisz zaplacic 20tys. Do tego IFR oblozone jest wiekszymi restrykcjami; trzeba latac czesto, a nawet bardzo czesto i zaliczac co 6mcy testy. Jak chcesz dorzucic do tego jeszcze kolejne dopuszczenia; np. multiengine to koszt rosnie o kolejne 10 - 15 tys.
Zadna paranoja. W nocy doskonale widac srodowisko lotniska z odleglosci wielu mil. Widzisz oswietlone miasta, wsie, ulice.... W IMC nie widzisz nic. Planu nie znam. Raporty przeszukalem - akurat o tym nie pisza. Fakt, w raportach nie ma kopii planu lotu. Przez jakis czas wisial na stronach ULC. https://www.youtube.com/watch?v=phTPN_oftr0 > Jakiego korytarza? VFR i IFR *nie maja* wspolnych korytarzy. Porownujesz Oczywiscie :-) Szczegolnie jesli pilot chce leciec wylacznie w przest. pow G. Wowczas musi omijac wszelkie przylotniskowe TMA, TCA. A w przyadku IFR leci sie w konkretnych korytarzach z uwzglednieniem obowiazkowych "waypoints". Zobacz i porownaj mamy lotnicze VFR, IFR low, IFR high miedzy EPWR i EPGD: https://skyvector.com/?ll=54.377569444,18.466222222&chart=301&zoom=3 > jesli jeden pilot gada z drugim, na innym kanale niz lokalna ATC, to po takiej Jaaasne, dobra zmiana LOL "Oni" teraz beda nagrywac wszystko "jak leci" :-) >> Podatek za czestotliwosc do gadania o d* Maryni jest duzo wyzszy :-) Znowu troche rozmawiamy o jablkach i pomaranczach. LTE, multiplexy itp. to pasma z przeznaczeniem komercyjnym. Pasmo lotnicze to jakby nie bylo sprawa bezpieczenstwa i lezaca w gesti urzedow lotnictwa cywilnego. Czyli instytucji panstwowej. To tak jakby porownywac pozwolenie na postawienie billboardu z malowaniem pasow i stawianiem znakow drogowych. cheers |
|
Data: 2016-08-08 12:14:06 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5a4f061e-8988-4bc1-b8f0-ba420252848c@googlegroups.com...
On Sunday, August 7, 2016 at 8:23:32 AM UTC-4, J.F. wrote: Dnia Fri, 5 Aug 2016 13:32:12 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a): To wyniklo z swietokractwa Rosjanina; Jak smial rozmawiac po rosyjsku Z doniesien prasowych mozna wnioskowac, ze po prostu na wezwania ATC nie reagowal. I trudno powiedziec - radio mial wylaczone (ponoc wlaczone), kanaly ustawione nie te, wezwan nie rozumial, zajety byl rozmowa z kim innym - chocby po rosyjsku. Jesli mial transponder, to chyba tam widac nr rejestracyjny samolotu i mozna probowac wezwac po rosyjsku - ale podejrzewam, ze angielski troche jednak znal. > Nie rozumiem. Co ma byc z takim pilotem? Po zaliczeniu KWT / KTP Linie lotnicze i wojaki wykonujacy loty cywilne nie maja zadnego pozytku No i co z tego, skoro doleciec trzeba do nich wg IFR. Bo np takie jest No ale liniowe odrzutowce tam nie lataja :-) Ale widzi sie horyzont i otoczenie.Z 2km spokojnie widac co punkty charakterystyczne; kominy fabryczne, linie Pilot amator to sie chyba kreci wokol swojego lotniska ? VFR to pewien kompromis miedzy bezpieczenstwem a kosztami. Ja to rozumiem, ale VOR i GPS coraz tansze, juz 2 km chyba bardzo przydatne, to czemu sie zaslaniac niezbednoscia przy 4 km ... To juz nie te czasy, ze "zlecialem nisko nad tory, przeczytalem nazwe stacji i polecialem dalej wzdluz torow". Swoja droga - jak sobie szybownicy radza ? Tam wyposazenia niewiele, pradu malo, a przeloty dalekie czasem wymagane ... >> Noc VMC to cos innego niz IMC? Zadna paranoja. W nocy doskonale widac srodowisko lotniska z odleglosci No dobra o ile wyladowac na oswietlonym lotnisku latwiej, to przelot po trasie chyba rownie kiepski. Oswietlenia moze nie byc, a nawet jak jest, to rozroznic trudno. No i powiedzmy ze lece z Opola do Legnicy, po drodze Wroclaw, we Wroclawiu lotnisko, wiec co melduje do ATC - uwaga nadchodze, pozycja gdzies miedzy Wroclawiem Olawa, wysokosc 2000m - czy nic nie melduje, nie musze, musze tylko ominac strefe lotniska ? > Jakiego korytarza? VFR i IFR *nie maja* wspolnych korytarzy. > Porownujesz Oczywiscie :-) Szczegolnie jesli pilot chce leciec wylacznie w przest. pow G. Ale przy VFR tez chyba musze ? A w przyadku IFR A nie moge poleciec tym korytarzem w/g VFR ? Zobacz i porownaj mamy lotnicze VFR, IFR low, IFR high miedzy EPWR i EPGD: A to niestety nie rozumiem. > jesli jeden pilot gada z drugim, na innym kanale niz lokalna ATC, > to po takiej Jaaasne, dobra zmiana LOL "Oni" teraz beda nagrywac wszystko "jak leci" :-) Wojsko, ABW, Szwedzi - nie zabraknie :-) >> Podatek za czestotliwosc do gadania o d* Maryni jest duzo wyzszy >> :-) Znowu troche rozmawiamy o jablkach i pomaranczach. LTE, multiplexy itp. ALe o to wlasnie chodzi - czy pasma lotnicze, sluzace bezpieczenstwu, mozna wykorzystywac do gadania o d* Maryni. A dodatkowo omijajac oplate za przeznaczenie komercyjne :-) Czyli instytucji panstwowej. To tak jakby porownywac pozwolenie na postawienie A jakby tak reklamy malowac na drodze ? :-) J. |
|
Data: 2016-08-08 19:39:11 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Monday, August 8, 2016 at 6:14:26 AM UTC-4, J.F. wrote:
Użytkownik "TJ_Blues" napisał w wiadomości grup Z doniesien prasowych mozna wnioskowac, ze po prostu na wezwania ATC nie reagowal. I poniekad nie musial. Monitorowanie 121.5MHz jest obowiazkowe ale to troche martwe prawo; bo jak je egzekwowac? Jesli mial transponder, to chyba tam widac nr rejestracyjny samolotu i mozna probowac wezwac po rosyjsku - ale podejrzewam, ze angielski troche jednak znal. Ale nie wiadomo jaki mial transponder. Jesli to byl klasyczny mode A, to takie transpondery odpowiadaja radarom tylko nr squawk. Nie podaja ani numerow bocznych, ani wysokosci. ATC widzi tylko lot VFR squawk 7000 (u mnie 1200). >Linie lotnicze i wojaki wykonujacy loty cywilne nie maja zadnego >pozytku No i to przeciez mowie :-) Zaden pozytek dla linii lotniczych z pilota tylko z VFR. Wojaki to maja gdzies, bo maja swoje przepisy. >lotnisko jest za biedne na taki system. Lub jest to lotnisko wojskowe Jak nie lataja? Zreszta mowisz o lotniskach wojskowych? No to jest oczywiste, ze liniowce nie laduja na wojskowych lotniskach. Jesli zas chodzi o te bez ILS to jest takich lotnisk od jasnej cholery. A jak doliczysz te, ktore "swieca" ILSem tylko na jednym kierunku podejscia to jest ich jeszcze wiecej. Np. wmienione przez Ciebie EPWR, EPGD a nawet Krakow Balice maja ILS tylko na jednym kierunku. Cale szczescie, ze maja NDB :-) No i jedno z ciekawszych lotnisk Paro, Bhutan: https://www.youtube.com/watch?v=ZtHURSWZmnI Jest niby jakas radiolatarnia, ale daleko i tak jakos "trzecia gorka, za ta gorka". Po przeleceniu nad NDB i tak nie widac lotniska. Trzeba leciec dolinkami i WIDZEC otaczajace gory. Zaden GPS w tym nie pomoze (jeszcze :-) ) Pilot amator to sie chyba kreci wokol swojego lotniska ? Skad taka teza? Cessna 172S moze latac nawet 700 mil morskich (~1300km). A to samolocik raczej nie przeznaczony na dalekie podroze. Pilot amator, czyli posiadacz PPL i dosiadajacy np Cirrusa SR22 przeleci juz ponad 1000 NM (1900km) z predkoscia 180 wezlow (330km/h). Czy to sa wg Ciebie odleglosci okreslane jako "wokol lotniska"?
To wciaz sa te czasy, bracie :-) VOR sa raczej drogie i powoli wymieraja. GPS pomaga i piloci VFR czesto sie nim wspomagaja. Ale IFR to nie tylko "follow magenta line".
Szybowce to "pojazdy uprzywilejowane". Oni ustepuja drogi tylko balonom :-) Slyszalem, ze na nich tez coraz mocniej wymusza sie montowanie transponderow. Co ciekawe, u mnie lataja z mode S ale czesto nie maja radia :-) Albo maja, tylko z motyrynkami nie lubia gadac :-) Niemniej jednak nadchodza duze zmiany. Juz za pare lat ADS-B bedzie wymagany. >wielu mil. Widzisz oswietlone miasta, wsie, ulice.... W IMC nie >widzisz Jasne, ze nie jest latwo. Dlatego trzeba zaliczyc szkolenie i otrzymac dopuszczenia. Ale wciaz; noc to nie IMC. Inne samoloty widzisz. A jak widzisz, to jestes w stanie uniknac kolizji. Jak drzesz na dartego orla przez zupe to nie widzisz NIC. I jak zesmy juz tu to walkowali; w IMC nie mozesz nawet ufac wlasnym zmyslom. A w nocy widzisz chociaz oswietlona wiochami linie horyzontu. O lataniu nad "duza woda" nie mowimy, bo po prostu nie wolno :-)
Jak chcesz wleciec w kontrolowana przestrzen powietrzna to MUSISZ sie zameldowac i uzyskac zezwolenie od ATC. A jak chcesz strefe nadlotniskowa ominac to omijasz i z nikim nie gadasz. BTW. jakbys usilowal przeleciec jakim JP3 tuz przy wejsciu do strefy lotow IFR czy przeciac os aktywnego pasa... To raczej Cie pogonia i sklna jak bura suke :-) >> planuje przelot z Wroclawia do Gdanska, to inna trasa polece IFR, a Nie rozumiem. Jesli lecisz na VFR to lepiej strefy przylotniskowe omijac i nie narazac sie na zbluzganie przez ATC czy "kierowcow autobusow". Jesli lecisz IFR to zazwyczaj mozesz spokojnie przeleciec nad TMA. Wiesz, erminal Manoeuvring Area / Terminal Control Area to taki odwrocony tort. Albo odwrocony kapelusz. Mozesz przeleciec pod jego rondem caly czas poruszajac sie w przest pow G. Z drugiej strony ten kapelusz ma swoj gorny limit. I nad nim tez mozna przelatywac. Ale czesto to jest wysokosc powyzej 12500ft A tu wcisnac VFR w niehermetyzowanej Cessnie byloby trudno :-) >A w przyadku IFR Nie mozesz. Tak jak w Angli nie mozesz jezdzic po prawej stronie :-)
Rozwin. Czego nie rozumiesz? :-) Na mapie VFR masz zaznaczone strefy przylotniskowe, ktore powinienes omijac. Chyba, ze uzyskasz zezwolenie od ATC. Na mapach IFR masz zaznaczone punkty nawigacyjne i szlaki je laczace. >Jaaasne, dobra zmiana LOL "Oni" teraz beda nagrywac wszystko "jak >leci" :-) Zasieg radia jest proporcjonalny do wysokosci radiostacji. Szwedzi na bank nie uslysza goscia lecacego na 2000m. A i nasze ABW w Warszawie tez nie uslyszy pilota lecacego gdzies na Zywcem. Symultaniczne skanowanie wszystkich czestotliwosci we wszystkich punktach jest raczej niewykonalne. >to pasma z przeznaczeniem komercyjnym. Pasmo lotnicze to jakby nie >bylo A jak to sie ma np w stosunku do CB? Jak masz takie radio to mozesz nawijac dzien i noc co Ci tylko slina na jezyk przyniesie. Moze sie ktos wkurzy, ale sad raczej Ci nie grozi. >Czyli instytucji panstwowej. To tak jakby porownywac pozwolenie na >postawienie A czy pieprzenie o d* Maryni to sa reklamy? cheers TJ |
|
Data: 2016-08-09 13:19:41 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Dnia Mon, 8 Aug 2016 19:39:11 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a):
On Monday, August 8, 2016 at 6:14:26 AM UTC-4, J.F. wrote: No jak widac - przylatuje dwoch i strzela. A potem ewntualnie wyroczek, odsiadka, grzywna, odebranie licencji, konfiskata samolotu :-) W calym kraju/swiecie jest jedna czestotliwosc ? Bo chyba sa jeszcze jakies lokalne obszary kontroli, wiec jeden kanal na 121.5, drugi na lokalna, i gdzie gadac o d* Maryni ? Linie lotnicze i wojaki wykonujacy loty cywilne nie maja zadnego pozytku Czyli musi szybko kurs IFR robic. No ale jak widac - robi, a dokladniej to od poczatku mial VFR i IFR, a po miesiacu doszedl VMC. No i jedno z ciekawszych lotnisk Paro, Bhutan: Po prawdzie to chyba pomoglby wiele ale jest zbyt niepewny. Nie mozemy sobie pozwolic na 1 na tysiac szanse, ze nie zadziala. Pilot amator to sie chyba kreci wokol swojego lotniska ?Skad taka teza? Cessna 172S moze latac nawet 700 mil morskich (~1300km). Niby nie, ale nabywca takiego samolotu chyba ma odpowiednie pomoce ... i licencje ? VFR to pewien kompromis miedzy bezpieczenstwem a kosztami. Ja rozumiem, ale przy 2km to chyba latwiej nawigowac na VOR niz inaczej, nawet jak sie ma licencje tylko VFR. Swoja droga - jak sobie szybownicy radza ?Szybowce to "pojazdy uprzywilejowane". Oni ustepuja drogi tylko balonom :-) To w kwestii przepisow, ale lak taki pilot robi przelot 500km czy trojkat 3*100 km, to jak nawiguje ? Bo razej wysoko lata. wielu mil. Widzisz oswietlone miasta, wsie, ulice.... W IMC nie widzisz nic. No tak, swiatla maja. Jak drzesz na dartego orla przez zupe A ciemnej nocy mozesz ? Ten ostatni przypadek przeciagniecia AirFrance - pogoda byla chyba przejrzysta, ale noc wlasnie. No i powiedzmy ze lece z Opola do Legnicy, po drodze Wroclaw, we Wroclawiu lotnisko, wiec co melduje do ATC - uwaga nadchodze, pozycja gdzies miedzy Wroclawiem Olawa, wysokosc 2000m - czy nic nie melduje, nie musze, musze tylko ominac strefe lotniska ? A duza ta strefa ? Bo jak mala to omijam, ale spodziewam sie, ze nad calym miastem w miare gesty ruch startujacych i ladujacych samolotow I jak tu sie zameldowac - zblizam sie do miasta od wschodu, pozycja tak +/ 10 km ? planuje przelot z Wroclawia do Gdanska, to inna trasa polece IFR, a Czyli rozumiem, ze odrzutowcem, jak mi pasuje, to zaplanuje sobie przelot np nad Warszawa na duzej wysokosci, tylko musze to robic w/g IFR, a jakims malym pierdzikiem tylko VFR, to lepiej ominac ? A w przyadku IFR A te korytarze sa w poziomie, czy takze w pionie, i np na 8km musi to byc IFR, a na 3km moze byc VFR ? Rozwin. Czego nie rozumiesz? :-)Zobacz i porownaj mamy lotnicze VFR, IFR low, IFR high miedzy EPWR i EPGD:A to niestety nie rozumiem. Nic nie rozumiem :-( Na mapie VFR masz zaznaczone strefy Ale tam sa same strefy :-) Mam omijac tylko te "prostokaty", np wokol EPGD, oznaczony 18/SFC (co pewnie cos znaczy), czy caly "okrag" niebieski co to ma na polnocy "1-8" (18?), a na poludniu np FL135/65 ? Ale poza nim sa fioletowe strefy, np EPT-TRA34, cokolwiek to znaczy :-) Na mapach IFR masz zaznaczone punkty nawigacyjne i szlaki je laczace. A na tej powyzej ich nie ma ? Zasieg radia jest proporcjonalny do wysokosci radiostacji. Szwedzi na bankJaaasne, dobra zmiana LOL "Oni" teraz beda nagrywac wszystko "jak leci" :-)Wojsko, ABW, Szwedzi - nie zabraknie :-) Tu-154 uslyszeli. A i nasze ABW w Warszawie tez nie uslyszy pilota lecacego gdzies na Zywcem. Sa delegatury terenowe. Symultaniczne skanowanie wszystkich Nie doceniasz techniki :-) to pasma z przeznaczeniem komercyjnym. Pasmo lotnicze to jakby nie bylo No i roznie z ta dostepnoscia CB bylo. Europejski pomysl obecnie to PMR - moc mniejsza, zasieg raczej tez. J. |
|
Data: 2016-08-09 15:41:59 | |
Autor: Robert Wańkowski | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-09 o 13:19, J.F. pisze:
Dnia Mon, 8 Aug 2016 19:39:11 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a): Właśnie podali, że chce 9 kzł grzywny, ale do winy się nie przyznaje. Samolot mu oddali? Może wyjechać z Polski? Robert |
|
Data: 2016-08-09 16:34:36 | |
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak | |
Rosyjski akrobata | |
Robert Wańkowski pisze:
Czy prawo przewiduje coś takiego? "Nic złego nie zrobiłem, proszę mnie ukarać"? -- Pozdrawiam Rafal "RAV" Miszczak www.e-rav.pl Skype: rav_wroc_pl_2 GG: 9783 |
|
Data: 2016-08-09 21:04:13 | |
Autor: Robert Tomasik | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 09-08-16 o 16:34, Rafal 'RAV' Miszczak pisze:
Nie przewiduje, tym nie mniej nie wiadomo, na ile rzetelny jest przekazWłaśnie podali, że chce 9 kzł grzywny, ale do winy się nie przyznaje.Czy prawo przewiduje coś takiego? "Nic złego nie zrobiłem, proszę mnie dziennikarzy. Może twierdzi, ze niechcący :-), a dziennikarze nie wiedza, ze ma to jakiekolwiek znaczenie. |
|
Data: 2016-08-09 21:16:44 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Dnia Tue, 9 Aug 2016 16:34:36 +0200, Rafal 'RAV' Miszczak napisał(a):
Robert Wańkowski pisze: Amerykanskie przewiduje, przynajmniej w niektorych stanach. https://en.wikipedia.org/wiki/Nolo_contendere Ale my to nie Ameryka :-) J. |
|
Data: 2016-08-10 19:16:27 | |
Autor: U-Kim\\Mikolaj | |
Rosyjski akrobata | |
Dnia 09.08.2016 Rafal 'RAV' Miszczak <rav@e-rav.pl> napisał/a:
Robert Wańkowski pisze: W postępowaniu cywilnym jest ugoda: poszkodowany dostaje kasę (czyli jakby wygrał), ale pozwany nie ma zapisanego na koncie wyroku skazującego. Tutaj przestępstwo było przeciw państwu więc nie wiem czy jest możliwy taki mechanizm. m. |
|
Data: 2016-08-09 21:20:04 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Dnia Tue, 9 Aug 2016 15:41:59 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):
W dniu 2016-08-09 o 13:19, J.F. pisze: Ponoc na samym poczatku. Bral udzial w zawodach ? Może wyjechać z Polski? Teoretycznie moze miec zakaz opuszczania kraju na czas sprawy. I samolot gotowy do lotu i doswiadczenie, ze moze sobie latac gdzie chce :-) Ale moze nie ma ochoty spotykac wiecej dwoch mysliwcow w powietrzu :-) J. |
|
Data: 2016-08-10 07:27:41 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Tuesday, August 9, 2016 at 7:19:48 AM UTC-4, J.F. wrote:
Dnia Mon, 8 Aug 2016 19:39:11 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a): > I poniekad nie musial. Monitorowanie 121.5MHz jest obowiazkowe ale > to troche martwe prawo; bo jak je egzekwowac? Nie zupelnie. U mnie w przepisach stoi: Inflight: Monitor 121.5 MHz when practicable. (czestotliwosc awaryjna) Do tego mamy lot w strefie niekontrolowanego lotniska. Te sterfy sa zaznaczone na mapach. mandatory frequency (MF), mandatory traffic advisory frequency (MTAF), aerodrome traffic frequency(ATF) Pilots operating VFR en route in uncontrolled airspace or VFR on an airway should continuously monitor 126.7 MHz when not communicating on the MF or ATF. Jak to wyglada w Polsce nie wiem... Mysle, ze bardzo podobnie, bo w koncu ICAO... Jesli Rusek NIE przelatywal kolo lotniska z publikowana strefa i MF, to nie mial obowiazku monitorowania non-stop ww. czestotliwosci. Przeoczenie NOTAMu to jednak jego ewidentna wina.
Na calym swiecie 121.5 jest kanalem awaryjnym. Do tego dochodza oczywiscie inne czestotliwosci, o ktorych napisalem wyzej. > No i to przeciez mowie :-) Zaden pozytek dla linii lotniczych z pilota > tylko z VFR. Kto? O kim mowisz? No i nie rozumiem co z tym VMC? Jesli dobrze rozumiem, to chodzi Ci o utrate dopuszczen? Tak, pilot moze utracic dopuszczenia z wielu powodow. Np. nie wykonywanie lotow IMC w odpowiedniej ilosci godzin w ustawowym okresie, nie uczestniczenie w seminariach dt. bezpieczenstwa, nie zaliczenie okresowego testu KTP... Co nie znaczy, ze taki pilot traci licencje. Po prostu jego dopuszczenia traca waznosc, do czasu gdy ich nie odnowi. > No i jedno z ciekawszych lotnisk Paro, Bhutan: Czyli sumujac: GPS by nie pomogl:-) A ILS nie ma gdzie postawic, bo za malo jest miejsca na ustabilizowanie podejscia - final jest lukiem. (...) Niby nie, ale nabywca takiego samolotu chyba ma odpowiednie pomoce ... Bez licencji przeciez latac nie wolno :-) > To wciaz sa te czasy, bracie :-) VOR sa raczej drogie i powoli wymieraja. Pewnie, ze latwiej. Szczegolnie na dluzszych przelotach. Ale to dalej tylko pomoc nawigacyjna a nie podstawa nawigacji VFR. >> Swoja droga - jak sobie szybownicy radza ?(...) To w kwestii przepisow, ale jak taki pilot robi przelot 500km czy No ale na takim przelocie nie chodzi o precyzje i utrzymanie wysokosci z dokladnoscia +-100ft. Leci sie pi razy drzwi w jakims kierunku, dolatuje do charakterystycznego punktu (miasto, most na duzej rzece, Swiebodzin...) i tak az sie wroci do miejsca startu. A macierzyste lotnisko to raczej taki zawodnik dobrze zna. A jak cos mu sie popierdzieli w nawigacji to wyladuje chlopu w wykopkach. Jak myslisz, po co szybownicy maja takie fajne przyczepy do samomochodow a ich pojazdy latajace skladane skrzydla? > Jak drzesz na dartego orla przez zupe Bez przesady, to juz jest tak "niedawny" wypadek, jak "zamach smolenski". Przeciez wspomnialem, ze na zwyklym VFR nie wolno latac nad woda. M.in wlasnie ze wzgeldu na noc. Nad odpowiednio duzym akwenem w nocy nie widac nic. I w takich wlasnie warunkach lecial AF447. Z ta pogoda to raczej bylbym bardziej ostrozny; AF447 wpadl w klopoty po tym jak zmienial kurs i wysokosc by uniknac frontu burzowego.
To zalezy od lotniska. Normalne, ruchliwe lotnisko ma strefe 10 NM. A sa wieksze i sa takie co maja tylko 5 NM. Bo jak mala to omijam, ale spodziewam sie, ze nad calym miastem w Patrzysz na mape, czy mozesz przeleciec "pod kapeluszem" :-) I jak tu sie zameldowac - zblizam sie do miasta od wschodu, pozycja Tak wlasnie. Z tym, ze pozycie podajesz raczej dokladniej niz +-10km. Np. mowisz, ze przelatujesz nad Brzegiem na wys 4500ft i kierujesz sie w strone zalewu Mietkowskiego. (okolice Wroclawia - przelot Opole Legnica) Na mapie widzsz, ze taki kurs przetnie jeden poziom odwroconego tortu zaznaczony niebieska linia z numerkami 55/21. Czyli ten wycinek lezy na wysokosci od 2100 do 5500ft Ty chcesz utrzymac swoje 4500ft wiec przetniesz przestrzen powietrzna kalsy C i MUSISZ na to uzyskac zezwolenie od ATC. Mozesz jednak zjechac ponizej 2100ft i pozostac w klasie G. Ale uwzgeldniajac MOCA (Minimum Obstruction Clearance Altitude) + 1000ft AGL minimalnej wysokosci lecac nad wiochami i miastami, moze sie okazac, ze sie nie zmiescisz. Wolasz wiec ATC albo omijasz szerokim lukiem. Czyli rozumiem, ze odrzutowcem, jak mi pasuje, to zaplanuje sobie Dobrze kombinujesz :-) Do tego malego pierdzika ATC moze po prostu nie wpuscic, bo ruch u nich to 150 - 250 wezlow, a Super Cub z trudem wyciska 100.... Mieli by wiec problem z dopasowaniem predkosci. >> A nie moge poleciec tym korytarzem w/g VFR ? W pionie masz minialne separacje. Dla IFR ponizej 8800m to 1000ft. I tyle samo dla VFR. Ale poziomy IFR liczone sa w pelnych tysiacach stop, a VFR tysiac + 500 (hahahaha 500+). Co daloby separacje 500ft. Niby OK, ale moze okazac sie za malo. Polskie przepisy sa "jakies dziwne" :-) Nie stosuje sie wielu klas przestrzeni powietrznej, nie stosuje sie podzialu na nizsze i wyzsze drogi lotnicze. Nie ma drog powietrznych dla ruchu VFR (Victor airways). Przestrzenie kontroli nadlotniskowych maja dziwne ksztalty i malo punktow charakterystycznych jest zaznaczonych na mapach VFR :-) U mnie jest jasno i prosto. Victory traktowane sa jak przestrzen pow E i zaczynaja sie zazwyczaj od 1200ft AGL koncza na 17999ft AMSL. Wyzej sa drogi J i Q, ktore sa traktowane jak przestrzen powietrzna klasy A; ergo: no VFR traffic is permited. Bywa, ze drogi V i J sie pokrywaja (w koncu historycznie tworzone byly w oparciu o VOR / NDB). Ale przeskok z V na J to zmiana z VFR na IFR. Bywa, ze loty IFR sa prowadzone na drogach V. Wowczas ATC stosuje wieksze minima na seperacje od ruchu VFR. Czyli na terenach o wzszej elewacji miejsca na ruch VFR jest mniej.
Nic nie rozumiem :-( :-) Mam omijac tylko te "prostokaty", np wokol EPGD, oznaczony 18/SFC (co Prostokaty to granice przest. pow klasy C. 18/SFC oznacza, ze rozciaga sie ona pionowo od SFC - surface - powierzchni terenu do 1800ft AGL. Czyli to jest ten obszar, ktory pilot wykonujacy lot VFR powinien zdecydowanie omijac :-) Wiekszy wielobok oznaczony jest FL135/18, czyli rozciaga sie od 1800ft AGL do 13500ft AMLS. AGL - nad poziomem gruntu, AMSL nad poziomem morza. czy caly "okrag" niebieski co to ma na polnocy "1-8" (18?), a na poludniu np FL135/65 ? Ten okrag to graficzna reprezentacja rozy wiatrow pomocy nawigacyjnej VOR/DME znajdujacego sie w srodku tego koleczka. Ale poza nim sa fioletowe strefy, np EPT-TRA34, cokolwiek to znaczy U mnie to by byly przestrzenie pow. klasy F; czyli albo z obostrzeniami, restrykcjami albo po prostu obszary dzialan wojakow. Wlatywnia w nie, nie zalecam :-) > Na mapach IFR masz zaznaczone punkty nawigacyjne i szlaki je laczace. A na tej powyzej ich nie ma ? No nie ma bo to jest mapa VFR. A jak widac, w Polsce nie stosuje sie szlakow dla rchu VFR. Kazdy nawiguje jak chce i gdzie mu wolno. Czyli omijajac "prostokaty". > Zasieg radia jest proporcjonalny do wysokosci radiostacji. Szwedzi na bank Jak byl wysoko nad Bialorusia... "Jezus Maria" juz nie sluszeli.
Taa, i kazda delegatura wyposazona jest w... LOL > Symultaniczne skanowanie wszystkich Nie, nie doceniam. Bo doswiadczenie mowi mi, ze po przekroczeniu odleglosci ok. 150 NM na bank nie uslysze radia ze swojego lotniska. > A jak to sie ma np w stosunku do CB? Jak masz takie radio to mozesz nawijac To znaczy? Nie mozna bylo kupic? Ja w jeszcze polowie lat 90 widzialem uginajace sie polki z tym sprzetem. Zasieg 30km+ Europejski pomysl obecnie to PMR - moc mniejsza, zasieg raczej tez. I slusznie. Po co zasmiecac dostepne spektrum? cheers |
|
Data: 2016-08-11 15:09:53 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Dnia Wed, 10 Aug 2016 07:27:41 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a):
On Tuesday, August 9, 2016 at 7:19:48 AM UTC-4, J.F. wrote: Czyli dobrze byloby, ale nie trzeba, czy zle rozumiem ten przymiotnik? Do tego mamy lot w strefie niekontrolowanego lotniska. Te sterfy sa zaznaczone Czyli jeden kanal ustawiony na ATF, drugi na 126.7 (MF ?), i monitorowanie 121.5 stalo sie inpracticable ? No i to przeciez mowie :-) Zaden pozytek dla linii lotniczych z pilota tylko z VFR. Ups, sorry, pomylilem. Pilot z Tu154 zdoby uprawnienia VFR i IFR w VMC, a po miesiacu w IMC. No ale przez ten miesiac lekko uzyteczny moglby byc ... No i jedno z ciekawszych lotnisk Paro, Bhutan: W sumie racja :-) A ILS nie ma gdzie postawic, bo To jak sie tam laduje w VMC ale w nocy ? Czy sie nie laduje ? (...)Pilot amator to sie chyba kreci wokol swojego lotniska ?Skad taka teza? Cessna 172S moze latac nawet 700 mil morskich (~1300km). Chodzilo mi o to, ze skoro kupuje taki samolot, to widac ma potrzebe takich lotow ... i wtedy oodpowiednie licencje i wyposazenie. (...)Swoja droga - jak sobie szybownicy radza ? Wysokosciomierz to akurat maja, tylko co z tego :-) Pewna precyzje jednak trzeba - na zawodach trzeba znak sfotografowac, a koniec koncow na lotnisko trafic. https://www.google.com/maps/@51.2060246,17.0133785,3755m/data=!3m1!1e3 Wroclaw duzy, Skytower i Sleze widac z daleka, ale wypatrzec to lotnisko to wydaje mi sie nielatwe. Leci sie pi razy drzwi w jakims kierunku, dolatuje Swiebodzin to miasteczko imo podobne do wielu w okolicy :-) Raczej na biezaco trzeba wypatrywac miasteczek z prawa lub lewa ... i niech sie chmury pojawia. Jak drzesz na dartego orla przez zupe Ale w tym przypadku instrumenty zawiodly. I w takich wlasnie warunkach lecial AF447. Z ta pogoda Jak chcesz wleciec w kontrolowana przestrzen powietrzna to MUSISZ sie zameldowac i uzyskac zezwolenie od ATC. A jak chcesz strefe nadlotniskowaA duza ta strefa ? Ale dokladniej na dobra sprawe nie znam. Wiem ze jestem za Olawa a przede mna Wroclaw. Np. mowisz, ze przelatujesz nad Brzegiem na wys 4500ft i kierujesz sie Na mapie widzsz, ze taki kurs przetnie jeden poziom odwroconego tortu Ok, lacze sie i prosze. Jestem nad Brzegiem, to mi latwo. Ale lece sobie wzdluz autostrady, to jak zglosic - prosze o zezwolenie, kurs Mietkow/280, jestem ok 10 km na poludnie od Brzegu ? Ale uwzgeldniajac MOCA (Minimum Obstruction Clearance Altitude) + 1000ft AGL Tak patrze na Balicec, Pyrzowice ... gesto tam, ominal niewystarczajaco szerokim lukiem ? Czy sobie polecial na Czestochowe, a tam niespodzianka - zamkniete. W pionie masz minialne separacje. Dla IFR ponizej 8800m to 1000ft.A te korytarze sa w poziomie, czy takze w pionie, i np na 8km musi toA nie moge poleciec tym korytarzem w/g VFR ?Nie mozesz. Tak jak w Angli nie mozesz jezdzic po prawej stronie :-) Czyli moge leciec po tej samej trasie ale 500 stop nizej/wyzej ? Polskie przepisy sa "jakies dziwne" :-) Nie stosuje sie wielu klas przestrzeni No wiesz nie mamy takiego wielkiego ruchu komercyjnego, ale nie mamy tez tyle pustej przestrzeni. Przestrzenie kontroli nadlotniskowych maja dziwne ksztalty i malo punktow No bo u nas nie ma 100 km prerii z jednym kominem :-) U mnie jest jasno i prosto. Victory traktowane sa jak przestrzen pow E Calkiem spory zakres. Zobacz i porownaj mamy lotnicze VFR, IFR low, IFR high miedzy EPWR i EPGD: 1800ft bardzo nisko, gora mozna przeleciec ... a chyba nie mozna ? Wiekszy wielobok oznaczony jest FL135/18, czyli rozciaga sie od 1800ft AGL do 13500ft AMLS. AGL - nad poziomem gruntu, AMSL nad poziomem Co mnie znow zastanawia - brak marginesow. W jednym obszarze do 1800ft, a obok juz powyzej. A ja pozycje znam tylko mniej wiecej, z dokladnoscia do 1-5 km :-) Chyba, ze te strefy znacznie bardziej rozbudowane w pionie i to ze nie jest to klasa C nie znaczy ze nie trzeba uzgadniac. Bo inaczej bym sobie polecial na 1700ft, na granicy szybki skok na 1900ft i dalej lece w strefe niekontrolowanej. No chyba ze dodatkowo te 1000ft MOC obowiazuje. czy caly "okrag" niebieski co to ma na polnocy "1-8" (18?), a na poludniu np FL135/65 ? Nieregularne jakies. A te numerki co znacza ? 1 duza, 8 mnniejsza Ale poza nim sa fioletowe strefy, np EPT-TRA34, cokolwiek to znaczyU mnie to by byly przestrzenie pow. klasy F; czyli albo z obostrzeniami, Mozliwe, ale gesto ich. To jak omijac ? No nie ma bo to jest mapa VFR. A jak widac, w Polsce nie stosuje sieNa mapach IFR masz zaznaczone punkty nawigacyjne i szlaki je laczace.A na tej powyzej ich nie ma ? W sumie to od dawna to piszesz - ze poza ograniczonymi strefami mozna sobie VFR latac jak sie chce :-) Jak byl wysoko nad Bialorusia...Zasieg radia jest proporcjonalny do wysokosci radiostacji. Szwedzi na bankTu-154 uslyszeli. Ale gdzie Bialorus, a gdzie Szwecja :-) "Jezus Maria" juz nie sluszeli. To w eter nie poszlo. Taa, i kazda delegatura wyposazona jest w... LOLA i nasze ABW w Warszawie tez nie uslyszy pilota lecacego gdzies na Zywcem.Sa delegatury terenowe. W sprzet do nasluchu i pelengacji? Bardzo mozliwe. W koncu wszystkich szpionow trzeba wylapac. Ale od tamtych czasow sporo minelo, to pewnie aparatura stoi wylaczona, albo zdemontowana. Symultaniczne skanowanie wszystkich Ja tylko mowie, ze mozna jednym odbiornikiem obskoczyc rozne czestotliwosci jednoczesnie. http://websdr.org/ http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ Polskie Radio na 225kHz odbiera, choc bardzo kiepsko. (lepiej jest sluchajac w wezsym pasmie, lub tylko USB). A to niemal amatorski projekt, budzet ABW jest tysiace razy wiekszy :-) 150 NM ... no to w zasadzie jeden odbiornik pokrylby wiekszosc kraju, a caly to chyba ponizej 10 by wystarczyly :-) http://websdr.sp3pgx.uz.zgora.pl:8901/ To znaczy? Nie mozna bylo kupic? Ja w jeszcze polowie lat 90 widzialemA jak to sie ma np w stosunku do CB? Jak masz takie radio to mozesz nawijacNo i roznie z ta dostepnoscia CB bylo. W 90-tych. Odwilz. Ale nie tylko u nas https://en.wikipedia.org/wiki/Citizens_band_radio#United_Kingdom J. |
|
Data: 2016-08-12 19:04:09 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Thursday, August 11, 2016 at 9:09:46 AM UTC-4, J.F. wrote:
Dnia Wed, 10 Aug 2016 07:27:41 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a): > Inflight: Dobrze rozumiesz :-) > Pilots operating VFR en route in uncontrolled airspace or VFR on an airway Czyli jeden kanal ustawiony na ATF, drugi na 126.7 (MF ?), i To nie jest jasno napisane. Pozwole sobie wiec objasnic:-) 126.7 to to ta sama czestotliwosc dla MF i ATF. Chodzi o to, ze nie da sie jej monitorowac jesli wlasnie gada sie np z ATF wlasnie na niej :-) Czyli masz dwa kanaly 121.5 - awaryjna i MF/ATF "obowiazkowa". Slowem kluczem jest tu slowo "should" - powinien a nie np. "must" bezwlgednie musi. Bo przeciez pilot lecacy wg VFR nie musi posiadac radia :-) >> No ale jak widac - robi, a dokladniej to od poczatku mial VFR i IFR, a To ze nie tak. Dopuszczenia IFR mozna robic w VMC. Wowczas pilot-student ma zalozony "kapturek" ograniczajacy jego pole widzenia do instrumentow. W przypadku zalogi tupolewa chodzilo o to, ze w logbooku zapisali loty w IMC podczas gdy byly one prowadzone w VMC. Zeby utrzymac dopusszczenia pilot musi wykonac okreslona liczbe godzin nalotu w konkretnych warunkach. Np. pilot IFR musi wylatac powiedzmy 20 godzin w IMC by nie utracic uprawnien. Tak samo z ladowaniami NDB; musi ich wykonac iles-tam. Jesli w okresie 6 mcy nie wykonal zadnego takiego ladowania, to musi zaliczyc Kontrole Techniki Pilotazu (KTP) z instruktorem, ktory potwierdzi jego "currency". Z punktu widzenia przepisow pilot nie traci dopuszczen / licencji. Po prostu one traca waznosc. > A ILS nie ma gdzie postawic, bo W sumie nie wiem. Ale to lotniska chyba nie dziala w nocy. I na bank nie dziala w IMC. > Bez licencji przeciez latac nie wolno :-) Chodzilo mi o to, ze skoro kupuje taki samolot, to widac ma potrzebe No ale zwykla licencja PPL i zwykly samolot z minimalnym, ustawowym wyposazeniem VFR zezwalaja na takie przeloty. Nic extra nie jest potrzebne.
:-) Pewna precyzje jednak trzeba - na zawodach trzeba znak sfotografowac, "Znak" sugeruje cos malego. A to chyba nie do konca prawda. Taki pilot ma sfotografowac punkt charakterystyczny. To moze byc cos wielkosci Palacu Kultury w W-wie :-) https://www.google.com/maps/@51.2060246,17.0133785,3755m/data=!3m1!1e3 Pewnie, ze nie jest latwe :-) Ale jesli gosciu szkolil sie na tym lotnisku to wie jakich punktow oreintacyjnych szukac by do domu trafic. >> A ciemnej nocy mozesz ? Tak, ale bardziej zawiodla zaloga i... ergonomia cockpitu:-( >> I jak tu sie zameldowac - zblizam sie do miasta od wschodu, pozycja A zegarek masz? Predkosc znasz? Predkosc i kierunek wiatru znasz? Kompas masz, kurs znasz; No to no licz gdzie jestes :-) Nie wazne czy skladasz plan lotu czy nie, ale taki plan powiniens przygotowac. Na mapie wyznaczasz sobie punkty kontrolne, ktore powinienes rozpoznac z powietrza i minac w okreslonym czasie. Powiedzmy, ze nad Opolem jestes juz na wysokosci przelotowej i osiagnales predkosc przelotowa. Wiatr 0 (zero), zeby nie komplikowac :-) Czyli nad Olawa powinies sie znalezc po: 28.6NM / 110kts = 15 min 36s lotu. Do tego zakladasz 5 st bledu nawigacyjnego. tg(2.5deg) * 28.6NM = 1.2NM Czyli jestes na wysokosci Olawy miedzy Jaczkowicami a Starym Gornikiem. To samo robisz dla kazdego punktu nawigacyjnego. Jak jestes bardziej zorganizowany to takie punkty kontrole wyznaczas sobie co 5 - 10 mil, dzieki temu normalny 5 stopniowy blad nawigacyjny sie minimalizuje :-) > Np. mowisz, ze przelatujesz nad Brzegiem na wys 4500ft i kierujesz sie Jak wyzej; linijka, katomierz, dane meteo np. METAR albo ATIS, zegarek, kompas, predkosciomierz :-) > Ale uwzgeldniajac MOCA (Minimum Obstruction Clearance Altitude) + 1000ft AGL Cholera go tam wie? :-) Wazne, jest w konsekwencji popelnionych bledow dal sie namierzyc naszym eFkom :-) >>>> A nie moge poleciec tym korytarzem w/g VFR ? W sumie mozesz, o ile ATC Ci pozwoli. Ale i tak nie wyzej niz 12500ft. Czyli zysk watpliwy. Po co sie wpychac w ruch duzych i szybkich jak i tak nie przelecisz nad strefami nadlotniskowymi?
Tranzytem to po naszym niebie lata dosc duzo liniowcow. problem z cala Europa jest taki, ze przestrzenie cywilne sa wcisniete w przestrzenie wojskowe. W Europie od zarania lotnictwa priorytetem byli wojacy. Cywilow i amatorow zawsze spychano na dalszy plan. > Przestrzenie kontroli nadlotniskowych maja dziwne ksztalty i malo punktow No wlasnie. Tych kominow jest duzo. Tak jak drog, mostow, kosciolow z wysokimi wierzami, linii energetycznych, kolei... A tu echo, na podlinkowanej mapie nie ma nawet 5% tego, co moze byc przydatne w lataniu VFR. Ta mapa jest zdrowo "okrojona". Na stronach Polskiej Agencji Zeglugi Powietrznej jest taki przyklad: http://www.ais.pansa.pl/pliki/vfr2016_sample.jpg No i to rozumiem :-) > U mnie jest jasno i prosto. Victory traktowane sa jak przestrzen pow E Tak, ale bez tlenu / hermetyzowanej kabiny i tak tak wysoko nie wolno latac.. > Prostokaty to granice przest. pow klasy C. 18/SFC oznacza, ze rozciaga sie > ona pionowo od SFC - surface - powierzchni terenu do 1800ft AGL. Czyli > to jest ten obszar, ktory pilot wykonujacy lot VFR powinien zdecydowanie Nie mozna. Jak juz mowilem strefy nadlotniskowe to taki odwrocony "pietrowy" tort. Najmniejszy obszar, jest podstwawa wiekszego, itd. Sumarycznie, nad samym lotniskiem gorna granica strefy jest pulapem najwiekszego obrysu / wieloboku. Na naszym przykladzie EPGD to poziom FL135, czyli 13500ft. > Wiekszy wielobok oznaczony jest FL135/18, czyli rozciaga sie > od 1800ft AGL do 13500ft AMLS. AGL - nad poziomem gruntu, AMSL nad poziomem Jesli znasz swoja pozycje z taka dokladnoscia, to wszystko OK. Po prostu nawiguj tak, by byc nie blizej niz Twoj margines bledu od opublikowanej granicy strefy. Jesli zas chodzi o pion; to publikowane granice sa nieprzekraczalne.
Dla jasnosci, to co widzisz na mapie to tylko rzut tego co w 3D wyglada tak: http://avstop.com/ac/power_parachute/images/fig8_1.jpg Bo inaczej bym sobie polecial na 1700ft, na granicy szybki skok na Nie bardzo rozumiem. Nad srodkowym obszarem lezy wyzszy poziom strefy, w ktorym nie ma "dolka". Jest plaski jak nalesnik:-) >> czy caly "okrag" niebieski co to ma na polnocy >> "1-8" (18?), a na poludniu np FL135/65 ? Koleczko VOR/DME jest regularne Strefa nadlotniskaowa nie :-) Chyba opisujemy dwie rozne rzeczy? 1 i 8 to jest MEF - maximum elevation figure. Okresla nawyzszy punkt na danym wycinku mapu ograniczony publikowanymi rownoleznikami i poludnikami. To te prostokaty z naniesiona podzialka. W tym wypadku to jest 1800ft nad poziomem morza. Obszary nadlotniskowe sa wyrazone w stopach AGL. A w zasadzie w odniesieniu do elewacji lotniska.
Na podlinkowanym skrawku prawdziwej mapy widac, ze nie sa takie wysokie. Widze, ze jest cos do 5500ft. Nawet Cessna nad tym przeleci:-) >> Tu-154 uslyszeli. Masz racje. Cos tu nie "halo" :-) Z 10km powinno ich byc slychac tak jakos na 350km. Czyli Szwedzi sluchali np. z Litwy albo podpieli sie siecia ICAO pod ATC Minsk. Co wcale nie jest takie niemozliwe. Bo na bank nie mogli sluchac PLF101 bezposrednio ze Sztokholmu. Nie na tych czestotliwosciach.
Tys prowda :-) Pamietasz moze, czy Szwedzi sluchali rozmow tupolewa z Korsarzem? > Taa, i kazda delegatura wyposazona jest w... LOL Dobra zmiana... :-) Ale od tamtych czasow sporo minelo, to pewnie aparatura stoi A moze ja reaktywyja? > Nie, nie doceniam. Bo doswiadczenie mowi mi, ze po przekroczeniu > odleglosci ok. 150 NM na bank nie uslysze radia ze swojego lotniska. Pewnie, ze tak. Np. modemy kablowe w standardzie DOCSIS 3.0 robia to od lat.. Jeden tuner stroi sie do od 4 do... 32 kanalow "rownoczesnie". A telefony komorkowe pracujace w spread spectrum obskakuja jeszcze wiecej... Ale to nie wystarczy :-) Kraglosci Ziemi nie oszukasz w pasmie ok 120MHz http://websdr.org/ Super projekt. Ale tu nie o technike chodzi tylko o ilosc ludkow - inwigilatorow, ktorzy w czasie rzeczywistym mieliby tego sluchac. A to znaczy, ze i tak potrzebujesz ze setke agentow ABW. Kosz doposarzenia kazdego z nich w odbiornik pasma lotniczego to orzeszki w porownaniu z ich roczna pensja.
150 mil to wersja optymistyczna i dziala jesli leci sie wysoko. Czyli jakies 5500m. Co dla lotow VFR jest raczej niedostepne. cheers |
|
Data: 2016-08-14 23:19:00 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Rosyjski akrobata | |
TJ_Blues pisze:
Jesli czestotliwosc jest wolna i nikomu pogaduchy o d. Maryni nie Razdwatrzyczterypięć... -- Darek |
|
Data: 2016-08-05 18:19:58 | |
Autor: Smok Eustachy | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 04.08.2016 o 19:19, J.F. pisze:
/.../ Ale jak czytam - w klasie C loty VFR sa separowane od IFR ... to Tutka Poczytaj se u Anodiny. Czy ona jeszcze żyje? Ponoć uciekłą z Rosji? |
|
Data: 2016-08-14 23:13:24 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Rosyjski akrobata | |
TJ_Blues pisze:
I na marginesie; wiekszosc samolotow i tak wyposazona jest w dwa radia. Nie ma Tak na marginesie - większość współczesnych radiostacji samolotowych ma po prostu podwójny tor odbiorczy, często też nadawczy - po prostu dwie radiostacje w jednym pudle... I nie jest to system naprzemiennego nasłuchu. -- Darek |
|
Data: 2016-08-14 17:53:07 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Sunday, August 14, 2016 at 5:13:25 PM UTC-4, Dariusz K. Ładziak wrote:
TJ_Blues pisze: Chyba wlasnie to napisalem i to dwa razy :-) cheers & happy landings :-) |
|
Data: 2016-08-03 14:25:36 | |
Autor: twistedme | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-03 o 14:14, J.F. pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomości grup Wcześniej czytałem, że przechwycono go nad Radomskiem
Na km/h to chyba jest ok 220. Extra 330 max może 407 km/h
No właśnie ciekawostka z kim on niby rozmawiał, bo skoro transponder był, więc widzieli gdzie jest i nie było komendy, żeby się kontaktował z Warszawą? Może nie załapał, w FAQ jest napisane, ze pokazują ok 80% samolotów. |
|
Data: 2016-08-03 14:51:45 | |
Autor: J.F. | |
Rosyjski akrobata | |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomości
W dniu 2016-08-03 o 14:14, J.F. pisze: Eskorta ... jaka jest predkosc minimalna F16 ? Na km/h to chyba jest ok 220. Extra 330 max może 407 km/h Akrobatyczny, to silnik duzy, ale skrzydla tez chyba duze. Moze 400, ale pewnie moze i 100km/h, jesli nie 70. I co wtedy Fy zrobia :-) transponder byl (w sumie dla takiego profesjonalisty chyba duze No właśnie ciekawostka z kim on niby rozmawiał, bo skoro transponder był, więc widzieli gdzie jest i nie było komendy, żeby się kontaktował z Warszawą? Komenda to moze i byla, pewnie niejedna, tylko jesli nie na tej czestotliwosci, to nie uslyszal, albo uslyszal, ale nie zrozumial :-) J. |
|
Data: 2016-08-03 06:54:12 | |
Autor: TJ_Blues | |
Rosyjski akrobata | |
On Wednesday, August 3, 2016 at 8:52:16 AM UTC-4, J.F. wrote:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomości Jak to co? Zestrzela. Przeciez to ich robota. W najlepszym wypadku eFka moze przeleciec przed takim delikwentem i spowodowac zgaszenie silnika w strumieniu zasilnikowym. Jesli lot byl wykonywany na niewielkiej wysokosci, to typek nie mialby wystarczajaco duzo czasu by ponownie odpalic silnik i musialby ladowac w pszenicy... >> transponder byl (w sumie dla takiego profesjonalisty chyba duze Moze tak, moze nie. NORDO nie zwalnia pilota od wykonania polecen przechytujacego samolotu (wojskowego, policyjnego, sluzb granicznych). Gosciu powinien znac co znacza "machania skrzydelkami" cheers |
|
Data: 2016-08-03 16:53:21 | |
Autor: Robert Wańkowski | |
Rosyjski akrobata | |
W dniu 2016-08-03 o 15:54, TJ_Blues pisze:
Gosciu powinien znac co znacza "machania skrzydelkami"Z propagandowego punktu widzenia powinni pokazać film z akcji. Chyba mają kamery? :-) Robert |
|