Data: 2015-01-20 21:33:13 | |
Autor: mk4 | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
Witam,
Jak nalezy rozumiec (w sensie jak powinien byc wyznaczany) parametr predkosci wznoszenia samolotu (mysliwskiego)? Przegladajac rozne dane mozna sie natknac na ten parametr ale w przypadku tych samolotow bywa on na tyle duzy (np. rzedu 200-300 m/s), ze zdaje sie malo wiarygodny i musi w tym byc jakis trick. Jakos ciezko mi zmiarkowac, ze taki F-16 jest w stanie podtrzymac wznoszenie rzedu 300 m/s np przez 25 sekund. A jesli nie moze to jak ta maksymalna predkosc wznoszenia powinna byc rozumiana? -- mk4 |
|
Data: 2015-01-21 01:52:24 | |
Autor: J.F. | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
Dnia Tue, 20 Jan 2015 21:33:13 +0100, mk4 napisał(a):
Jak nalezy rozumiec (w sensie jak powinien byc wyznaczany) parametr predkosci wznoszenia samolotu (mysliwskiego)? Ciag silnikow w tych samolotach przekracza ciezar - czyli moga leciec pionowo w gore. J. |
|
Data: 2015-01-21 12:16:19 | |
Autor: mk4 | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
On 2015-01-21 01:52, J.F. wrote:
Dnia Tue, 20 Jan 2015 21:33:13 +0100, mk4 napisał(a): No ale chyba nie prawie z predkoscia dzwieku? Poza tym przekracza - ledwie przekracza. Stosunek do ciag/ciezar ~1.1 - i to tylko niektore maszyny. A opory przy tych predkosciach duze. Wiec nawet przechodzac z lotu poziomego do wznoszenia taki nadmiar mocy wydaje mi sie mocno niewystarczajacy, zeby z taka predkoscia sie pozniej wznosic. Stad moje pytanie - jak to wznoszenie nalezy rozumiec? Czyli jak je wyznaczyc dla samolotu X. -- mk4 |
|
Data: 2015-01-21 14:28:51 | |
Autor: Piotr Majka | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
W dniu 21.01.2015 o 12:16, mk4 pisze:
Stad moje pytanie - jak to wznoszenie nalezy rozumiec? Czyli jak je http://zmold.meil.pw.edu.pl/mech_lot/ml_i/proj-06.pdf |
|
Data: 2015-01-21 14:24:09 | |
Autor: Piotr Majka | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
W dniu 21.01.2015 o 01:52, J.F. pisze:
A ja znam tylko jeden samolot my¶liwski którego ci±g silników jest większy od jego masy. Dlatego też, lec±c pionowo może przy¶pieszać. Inne owszem, pionowo wnosić się mog±, ale trac± przy tym prędko¶ć. Tym samolotem jest Mig-29. Z pewno¶ci± F-16 tego nie może. |
|
Data: 2015-01-25 09:49:35 | |
Autor: TJ_Blues | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
On Wednesday, January 21, 2015 at 8:24:10 AM UTC-5, Piotr Majka wrote:
A ja znam tylko jeden samolot my¶liwski którego ci±g silników jest większy od jego masy. (...) Z pewno¶ci± F-16 tego nie może. http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon#Specifications_.28F-16C_Block_50.29 Thrust/weight: 1.095 http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F-15_Eagle#Specifications_.28F-15C.29 Thrust/weight: 1.07 http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor#Specifications_.28F-22A.29 Thrust/weight: 1.08 I dla porownania: MiG 29: http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29#Specifications_.28MiG-29.29 Thrust/weight: 1.09 |
|
Data: 2015-01-25 20:58:25 | |
Autor: KiloSierra | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
W dniu 2015-01-25 18:49, TJ_Blues pisze:
On Wednesday, January 21, 2015 at 8:24:10 AM UTC-5, Piotr Majka wrote: 10/10 mi sie nie chciało szukac żeby te bzdury prostować |
|
Data: 2015-01-25 22:24:14 | |
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
TJ_Blues pisze:
Zwróćcie uwagę, że w pionowym wznoszeniu do ciężaru "dolicza się" też opór powietrza, który przy prędkości rzędu 300 m/s jest ogromny. -- Pozdrawiam Rafal "RAV" Miszczak www.e-rav.pl Skype: rav_wroc_pl_2 GG: 9783 |
|
Data: 2015-01-26 12:09:24 | |
Autor: Piotr Majka | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
W dniu 25.01.2015 o 22:24, Rafal 'RAV' Miszczak pisze:
TJ_Blues pisze: Tego niestety nie chciało im się doliczyć. Ale rozumiem, że połowa znawców na tej grupie wie więcej o migu niż kilkunastoletni pilot tejże maszyny z którego ust to słyszałem :) |
|
Data: 2015-01-26 13:51:39 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
Pan Piotr Majka napisał:
Zwróćcie uwagę, że w pionowym wznoszeniu do ciężaru "dolicza się" Znaczy się gimnazjalista? Tacy często nie wiedz± co mówi±. Ale patrz pan, coraz młodszych teraz do tej roboty bior±. Jarek -- Nie matura, lecz chęć szczera, zrobi z ciebie oficera. |
|
Data: 2015-01-26 15:51:33 | |
Autor: Piotr Majka | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
W dniu 26.01.2015 o 13:51, Jarosław Sokołowski pisze:
Podyskutuj sobie z panem, pewnie jesteś mądrzejszy i spędziłeś þół życia w tym samolocie :) https://www.youtube.com/watch?v=Hrw1Av-V-NA#t=100 Tj_Blues: F16: Rate of climb: 50,000 ft/min (250 m/s) F15: Rate of climb: >50,000 ft/min (254 m/s) F22: Za http://aircraft.wikia.com/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor Rate of climb 350 m/s Jak widzisz tylko raptor ma o 20ms/s szybsze wznoszenie - ale tylko jedna strona podaje tą prędkość. |
|
Data: 2015-01-26 17:39:00 | |
Autor: Bruno | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
Dnia Mon, 26 Jan 2015 15:51:33 +0100, Piotr Majka napisał(a):
W dniu 26.01.2015 o 13:51, Jarosław Sokołowski pisze: Zapomniałeś o Eurofighter Typhoon. Oficjalnie >315 m/s. Thrust/weight: 1.15 -- Pozdrawiam! Bruno |
|
Data: 2015-02-03 15:35:08 | |
Autor: TJ_Blues | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
On Sunday, January 25, 2015 at 4:24:30 PM UTC-5, Rafal 'RAV' Miszczak wrote:
Zwróćcie uwagę, że w pionowym wznoszeniu do ciężaru "dolicza się" też opór powietrza, który przy prędko¶ci rzędu 300 m/s jest ogromny.. Ale co w tym widzisz dziwnego? Przeciez samolot wcale nie musi sie wzonisc pionowo. Nizej Piotr podal max wznoszenie F-16, czyli 250m/s. Takie wznoszenie osiaga sie na malych wysokosciach. Czym wyzej, tym wznoszenie jest mniejsze.. Az do momentu, gdy predkosc maksymalna jest prawie rowna predkosci przeciagniecia. Mamy wiec predkosc max na FL0 - 1470km/h = 408.3m/s. Z tego wynika, ze: sin(38deg)408m/s=251m/s Czyli jesli F-16 zapiernicza z max predkoscia to jego wznoszenie pod katem 38 stopni wyniesie ok 250m/s. W tym wypadku opor powietrza jest automatycznie doliczony. cheers |
|
Data: 2015-02-04 01:26:01 | |
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
TJ_Blues pisze:
Tak z samego sinusa to wyliczyłeś? A te 1470 km/h to dotyczy lotu poziomego, czy dowolnego? -- Pozdrawiam Rafal "RAV" Miszczak www.e-rav.pl Skype: rav_wroc_pl_2 GG: 9783 |
|
Data: 2015-02-04 05:40:43 | |
Autor: TJ_Blues | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
On Tuesday, February 3, 2015 at 7:26:03 PM UTC-5, Rafal 'RAV' Miszczak wrote:
TJ_Blues pisze: Nie wyliczylem tylko oszacowalem. Oczywiscie czynnikow istnieje wiecej. Nie sa jednak najwazniejsze w pogladowym przedstawiniu problemu. 1470km/h dotyczy lotu poziomego. Zwiekszajac wznoszenie, samolot bedzie zmniejszal airspeed. Ten problem jest troche bardziej zlozony. Predkosc zalezna jest od ciagu silnikow, kata wznoszenia, oporow aerodynamicznych. Opory zalezne sa od predkosci, mam wiec typowy problem calkowy w funkcji predkosci. Chcesz to licz :-) cheers |
|
Data: 2015-01-21 14:45:20 | |
Autor: Tomek | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:1oy70qe2ut19i$.3b3jq3gozrri$.dlg40tude.net... Dnia Tue, 20 Jan 2015 21:33:13 +0100, mk4 napisał(a): Co wcale nie oznacza, że lot na silnikach (rakietowy) da największe wznoszenie- tak na pewno nie jest. Ale duży nadmiar ci±gu jest widoczny, pamiętam z AirSchow w Poznaniu 1991 - pokaz F-15. Pilot podparł się silnikami i kręc±c bezczki w pionie wzbił się na kilka km. Duża też rola kwestii dynamiki- przy dużych prędko¶ciach wyj¶ciowych można wyrwać na zasadzie dynamicznej, st±d jest spora różnica w pułapach statycznym i dynamicznym współczesnych my¶liwców czy takiego SR-71. T. |
|
Data: 2015-01-27 10:57:15 | |
Autor: Robert Tomasik | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
Użytkownik "mk4" <mk4@dev.nul> napisał w wiadomości news:m9me28$c8v$1usenet.news.interia.pl...
Witam, Po pierwsze trzebaby było się zagłębić w metodologię pomiarów. Bo jest istotna różnica, czy masz zwiększyć pułap z 2 km na 4 km, czy z 0 na 10 km. Inne opory powietrza, inne ciśnienie. Po za tym sądzę, że to są pomiary po najkorzystniejszym profilu, a to niekoniecznie musi być pionowo do góry - nawet jeśli dany typ samolotu ma możliwość takiego manewru. W tych różnych zakresach zmiany wysokości upatrywał bym źródeł "widełek" w podawanych przez autorów wynikach. |
|
Data: 2015-01-27 04:41:12 | |
Autor: Bruno | |
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza? | |
W dniu wtorek, 27 stycznia 2015 11:07:04 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:
Użytkownik "mk4" <mk4@dev.nul> napisał w wiadomo¶ci news:m9me28$c8v$1usenet.news.interia.pl... Pewnie trzeba by też wzi±ć pod uwagę, czy podawane s± dane dla samolotu w konfiguracji bojowej (z paliwem i uzbrojeniem), czy też s± to warto¶ci "katalogowe" - teoretycznie możliwe do osi±gnięcia (brak uzbrojenia, minimalny zapas paliwa). -- Pozdrawiam! Bruno |
|