Data: 2016-12-01 16:38:57 | |
Autor: t-1 | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
W dniu 2016-12-01 o 16:22, Jacek pisze:
Mam od niedawna butlę CO2 z reduktorem i mam ochotę spróbować pompowania Tak na pierwszy wzgląd. Jak chcesz częściej dopompowywać koła to stosuj. Przecież możesz wozić butle w samochodzie. Tu masz pokazane współczynniki dla azotu, tlenu i CO2. http://www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TBud2/Michalska.pdf Wprawdzie nie przez gumę, ale nie ma powodu aby się proporcje znacząco różniły. |
|
Data: 2016-12-01 16:50:47 | |
Autor: Jacek | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
W dniu 01.12.2016 o 16:38, t-1 pisze:
Tu masz pokazane współczynniki dla azotu, tlenu i CO2.Tego się nie spodziewałem. CO2 ma przecież większą cząsteczkę, od cząsteczki tlenu i azotu a szybciej ucieka. Ciekawe. Tabela też tłumaczy wyższość azotu nad powietrzem. Swoją drogą, czy przy oponach bezdętkowych różnica będzie zauważalna, to nie wiem. Przy dętkach na pewno. Jacek |
|
Data: 2016-12-01 17:34:20 | |
Autor: J.F. | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o1pgso$jm4$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 01.12.2016 o 16:38, t-1 pisze: Tu masz pokazane współczynniki dla azotu, tlenu i CO2.Tego się nie spodziewałem. CO2 ma przecież większą cząsteczkę, od cząsteczki tlenu i azotu a szybciej ucieka. Ciekawe. Jakas kompatybilnosc musi tam zachodzic. Dobre rozpuszczanie czy co - w i tym momencie dla gumy moze byc byc inaczej. Choc wszystkie podane tworzywa CO2 dobrze przenika, a guma tez weglowodorowy polimer. Tabela też tłumaczy wyższość azotu nad powietrzem. Nie calkiem. Mozna z niej wywnioskowac, ze jak sie nadmucha powietrzem o zawartosci 78% azotu, to w miare schodzenia % bedzie jeszcze rosl. Wiec po co przeplacac, skoro po pierwszym dopompowaniu bedzie juz z 90% :-) Swoją drogą, czy przy oponach bezdętkowych różnica będzie zauważalna, to nie wiem. Przy dętkach na pewno. No, jesli dobrze odczytuje te jednostke, to przy cisnieniu 1atm przez 1cm2 folii o grubosci 1cm przenika w ciagu sekundy ~10^-10 cm3 N2. to zakladajac ze detka ma 1mm grubosci, powierzchnie 10 tys cm2, cisnienie 2 atm, to wyjdzie 1.7cm3/dobe. A w tej detce ok 30 litrow powietrza, czyli 30 tys cm3, to nam po ok 200 dniach zejdzie 1%. Albo i po 600 dniach, bo chyba mowa o przeniknieciu 1cm3 w warunkach normalnych, a w detce gestosc 3x wieksza. I nie pamietam, aby detki sie jakos czesto pompowalo. A przeciez ta detka dobrze docisnieta do opony i felgi, wiec przeplyw utrudniony. Wiecej schodzi przez neiszczelnosci bezdetkowej :-) J. |
|
Data: 2016-12-01 18:04:33 | |
Autor: Jacek | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
W dniu 01.12.2016 o 17:34, J.F. pisze:
I nie pamietam, aby detki sie jakos czesto pompowalo.Absolutnie się nie zgodzę. Moją przygodę z motoryzacją zaczynałem, jak mało kto słyszał o oponach bęzdętkowych i normą było pompowanie co 2-3 miesiące. Dociśnięcie dętki do wnętrza opony nic nie wnosi do sprawy. A jakie nieszczelności ma opona bęzdętkowa Twoim zdaniem? Jacek |
|
Data: 2016-12-02 11:04:08 | |
Autor: J.F. | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o1pl72$nuo$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 01.12.2016 o 17:34, J.F. pisze: I nie pamietam, aby detki sie jakos czesto pompowalo. Absolutnie się nie zgodzę. Moją przygodę z motoryzacją zaczynałem, jak mało kto słyszał o oponach bęzdętkowych i normą było pompowanie co 2-3 miesiące. Dociśnięcie dętki do wnętrza opony nic nie wnosi do sprawy. Mase, bo teraz dwie pompuje co 3 tygodnie :-) Na wentylu, na styku z felga, na gwozdziach i dziurach ... raz mi jakies drewienko wlazlo, nie wiem - galazka, zapalka, dziury nie bylo, a schodzilo. J. |
|
Data: 2016-12-02 11:44:46 | |
Autor: Jacek | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
W dniu 02.12.2016 o 11:04, J.F. pisze:
Mase, bo teraz dwie pompuje co 3 tygodnie :-)Cały czas mowa jest przenikaniu gazu przez gumę na wskroś, bo z tego wynika wyższość azotu nad powietrzem i tego ostatniego nad CO2. Nieszczelny wentylek, uszkodzony styk opona/felga i dziury w oponie nie mają tu nic do rzeczy. Mam też taczkę z chińską dętką za 7 zł. Wentyl trzyma, dziur nie ma, dętka przylega elegancko. Mimo to powietrze schodzi. Miałeś kiedyś balony z helem? Trzymają gaz tak samo długo, jak powietrze? Jacek |
|
Data: 2016-12-02 15:10:18 | |
Autor: as | |
Pompowanie kóŠdwutlenkiem wÄgla | |
Jacek wrote:
W dniu 02.12.2016 o 11:04, J.F. pisze: CO2 wbrew pozorom jest dość niebezpiecznym gazem. W funkcji temeperatury bardzo szybko się rozszeża i były przypadki wybuchania butli o próbie ciśnienia 200 czy 250 bar ,gdy zostały zbytnio podgrzane. Ciekawe czy wytrzyma opona która na słońcu zostanie podgrzana do wysokiej temperatury razem z CO2 wewnątrz? Przy 10 barach chyba wybuchają? |
|
Data: 2016-12-02 17:05:25 | |
Autor: Jacek | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
W dniu 02.12.2016 o 15:10, as@asa.pl pisze:
CO2 wbrew pozorom jest dość niebezpiecznym gazem. W funkcji temeperaturyChłopie złoty! Dwutlenek węgla jest w butli w stanie CIEKŁYM. Jak się podgrzeje i przejdzie w stan gazowy, to żadna butla nie wytrzyma takiego ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej wiedzy z zakresu fizyki jest delikatnie mówiąc taki, jak Amerykanów o geografii. Jacek |
|
Data: 2016-12-02 17:27:38 | |
Autor: sirapacz | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej wiedzy z zakresuPanie ekspercie od siedmiu boleści skoroś taki ekspierd, to po kiego zadajesz tu takie pytania? |
|
Data: 2016-12-02 17:44:04 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
Hello sirapacz,
Friday, December 2, 2016, 5:27:38 PM, you wrote: ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej wiedzy z zakresuPanie ekspercie od siedmiu boleści skoroś taki ekspierd, to po kiego Ciekawość nim kieruje na przykład. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2016-12-02 17:42:01 | |
Autor: J.F. | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości grup
W dniu 02.12.2016 o 15:10, as@asa.pl pisze: CO2 wbrew pozorom jest dość niebezpiecznym gazem. W funkcji temeperaturyChłopie złoty! Dwutlenek węgla jest w butli w stanie CIEKŁYM. Jak się podgrzeje i przejdzie w stan gazowy, to żadna butla nie wytrzyma takiego ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej wiedzy z zakresu fizyki jest delikatnie mówiąc taki, jak Amerykanów o geografii. Akurat kazda butla CO2 wytrzyma takie cisnienie. Temperatura krytyczna CO2 to 31C, to jest akurat tyle, ze sie moze zdarzyc upalnym latem, czy w bagazniku samochodu na sloncu, wiec butla po prostu musi wytrzymac te 78 bar z drobnym dodatkiem. Wiec taka sie daje i ona wytrzymuje. Paradoksalnie - moze peknac w nizszej temperaturze, jak sie do butli za duzo naleje i przy wzroscie temperatury ciecz sie bardziej rozszerzy. J. |
|
Data: 2016-12-02 17:51:15 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
Hello J.F.,
Friday, December 2, 2016, 5:42:01 PM, you wrote: Akurat kazda butla CO2 wytrzyma takie cisnienie.CO2 wbrew pozorom jest dość niebezpiecznym gazem. W funkcjiChłopie złoty! Dwutlenek węgla jest w butli w stanie CIEKŁYM. Jak się podgrzeje i przejdzie w stan gazowy, to żadna butla nie wytrzyma takiego ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej wiedzy z zakresu fizyki jest delikatnie mówiąc taki, jak Amerykanów o geografii. Ale kiedyś wytrzymałość butli się skończy. Dlatego nie wolno przewozić gaśnic śniegowych w kabinie czy bagażniku. Nabój CO2 w gaśnicy proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa na wyższą temperaturę. I też zdarzają się awarie. Paradoksalnie - moze peknac w nizszej temperaturze, jak sie do butli za duzo naleje i przy wzroscie temperatury ciecz sie bardziej rozszerzy. Powyżej 31°C już nie ciecz. I podlega normalnym prawom fizyki. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2016-12-02 18:29:17 | |
Autor: J.F. | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1147840813.20161202175115@pik-net.pl.invalid...
Hello J.F., Chłopie złoty! Dwutlenek węgla jest w butli w stanie CIEKŁYM. Jak sięAkurat kazda butla CO2 wytrzyma takie cisnienie. Ale kiedyś wytrzymałość butli się skończy. Dlatego nie wolno przewozić Ale to juz gaz. Miedzy 31 a 81C, czyli 304 i 354K, to cisnienie wzrosnie zgrubsza liczac z 78 do 90 at. I tyle butla powinna wytrzymac, a dalej ... to juz i tak pozar :-) proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa na Ponizej 31C to stopien napelnienia nie zalezy od cisnienia :-) Paradoksalnie - moze peknac w nizszej temperaturze, jak sie do butli Powyżej 31°C już nie ciecz. I podlega normalnym prawom fizyki. Dlatego wlasnie ponizej jest ryzyko :-) J. |
|
Data: 2016-12-02 18:55:35 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
Hello J.F.,
Friday, December 2, 2016, 6:29:17 PM, you wrote: Ale to juz gaz. Miedzy 31 a 81C, czyli 304 i 354K, to cisnienieAle kiedyś wytrzymałość butli się skończy. Dlatego nie wolnoChłopie złoty! Dwutlenek węgla jest w butli w stanie CIEKŁYM. JakAkurat kazda butla CO2 wytrzyma takie cisnienie. Zakładasz wzrost ciśnienia przy założeniu, że butla nie była przepełniona. A wypadki z CO2 to najczęściej nalewanie ciekłego CO2 do pełna. I wtedy nie trzeba nawet temperatury krytycznej, żeby ciśnienie było znacznie wyższe a po osiągnięciu krytycznej robi się nieprzyjemnie. Podobnie masz z LPG tyle, że w butli LPG masz jeszcze zawór, który popuści ciśnienia i spowoduje schłodzenie LPG w butli poniżej temperatury krytycznej. proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa naPonizej 31C to stopien napelnienia nie zalezy od cisnienia :-) Ale powyżej zależy i to bardzo. Dlatego wlasnie ponizej jest ryzyko :-)Paradoksalnie - moze peknac w nizszej temperaturze, jak sie do butli za duzo naleje i przy wzroscie temperatury ciecz sie bardziejPowyżej 31°C już nie ciecz. I podlega normalnym prawom fizyki. Że za dużo nalejesz. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2016-12-02 19:14:33 | |
Autor: J.F. | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1859807828.20161202185535@pik-net.pl.invalid...
Hello J.F., Ale kiedyś wytrzymałość butli się skończy. Dlatego nie wolnoAle to juz gaz. Miedzy 31 a 81C, czyli 304 i 354K, to cisnienie Zakładasz wzrost ciśnienia przy założeniu, że butla nie była No wlasnie odwrotnie. To ponizej krytycznej jest nieprzyjemnie, a powyzej juz calkiem przyjemnie. O ile mogla byc przepelniona - o 20% ? To tylko 20% wyzsze cisnienie gazu, 95 zamiast 78 bar, na tyle powinna byc butla projektowana. Za to ponizej temperatury krytycznej jest nieprzyjemnie, bo moze peknac od rozszerzajacej sie cieczy :-) proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa naPonizej 31C to stopien napelnienia nie zalezy od cisnienia :-) Ale powyżej zależy i to bardzo. No wlasnie nie bardzo - zgrubsza liczac proporcjonalnie do temperatury, ale absolutnej. A to juz niewiele rosnie w sensownych warunkach. Zobacz co jest alternatywa dla CO2 - azot. W temperaturze grubo powyzej krytycznej. J. |
|
Data: 2016-12-02 21:36:17 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
Hello J.F.,
Friday, December 2, 2016, 7:14:33 PM, you wrote: [...] ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^Zakładasz wzrost ciśnienia przy założeniu, że butla nie była ciśnienie było znacznie wyższe a po osiągnięciu krytycznej robi sięNo wlasnie odwrotnie. To ponizej krytycznej jest nieprzyjemnie, a Ciśnienie nadal rośnie - najpierw czytaj, potem pisz. [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2016-12-03 17:09:27 | |
Autor: J.F. | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
Dnia Fri, 2 Dec 2016 21:36:17 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Hello J.F., Sam przeczytaj. Przekroczene temperatury krytycznej nie jest niczym groznym - cisnienie juz wczesniej bylo 78 at, tak nadal takie jest - tzn rosnie wraz z temperatura, ale jak to w gazie - stosunkowo powoli a wiec niegroznie, trzeba by pozaru czy innego zrodla powaznej temperatury. Za to jak do butli plynu za duzo nalejesz i podgrzewac zaczniesz, o, to moze peknac. Jak przekroczysz temperature krytyczna, to juz mozesz odetchnac z ulga :-) J. |
|
Data: 2016-12-02 17:28:34 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla | |
Hello As,
Friday, December 2, 2016, 3:10:18 PM, you wrote: [...] CO2 wbrew pozorom jest dość niebezpiecznym gazem. Spałeś na fizyce czy w szkołę cegłami rzucałeś zamiast do niej chodzić? W funkcji temeperatury bardzo szybko się rozszeża Co robi? Chyba jednak to były cegły... i były przypadki wybuchania butli o próbie ciśnienia 200 czy 250 bar Ale odróżniasz butlę zawierającą CIEKŁY CO2 od opony zawierającej GAZOWY CO2? Ciekawe czy wytrzyma opona która na słońcu zostanie podgrzana do Nie było po drodze z fizyką, zdecydowanie. Hint: przemiany fazowe, temperatura krytyczna CO2 -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2016-12-02 19:23:23 | |
Autor: masti | |
Pompowanie kóŠdwutlenkiem wÄgla | |
J.F. wrote:
A jakie nieszczelności ma opona bęzdętkowa Twoim zdaniem? to co tym masz za złomy? z chińskiej gównogumy? jak mi się zdarzy dopompować odrobinę raz na 2-3 lata to już dużo ostatnio jak zaczęło schodzić to się okazało, że pinezkę tapicerską złapałem -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2016-12-03 17:28:29 | |
Autor: J.F. | |
Pompowanie kóŠdwutlenkiem wÄgla | |
Dnia Fri, 2 Dec 2016 19:23:23 -0000 (UTC), masti napisał(a):
J.F. wrote: z finskiej. Normalna sprawa - ch* wie skad ten przeciek, moze pinezka, latwiej podjechac pod kompresor niz do gumiarza :-) J. |
|
Data: 2016-12-03 17:08:14 | |
Autor: masti | |
Pompowanie kóŠdwutlenkiem wÄgla | |
J.F. wrote:
Dnia Fri, 2 Dec 2016 19:23:23 -0000 (UTC), masti napisał(a):przy tej częstotliwości to już bym dawno podjechał :) -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2016-12-03 18:35:39 | |
Autor: J.F. | |
Pompowanie kóŠdwutlenkiem wÄgla | |
Dnia Sat, 3 Dec 2016 17:08:14 -0000 (UTC), masti napisał(a):
J.F. wrote: Przeciez na stacje i tak musze jezdzic :-) A opony mialy byc wkrotce do wymiany, tylko sie nie chca zuzyc :) J. |
|
Data: 2016-12-03 21:43:16 | |
Autor: masti | |
Pompowanie kóŠdwutlenkiem wÄgla | |
J.F. wrote:
Dnia Sat, 3 Dec 2016 17:08:14 -0000 (UTC), masti napisał(a): ale trzeba na dwa razy
no widzisz. One zawsze takie złosliwe. trzeba im było nie mówić :) -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett |
|