Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Polsk rzdzi dure

Polsk rzdzi dure

Data: 2014-01-31 19:34:12
Autor: Mark Woydak
Polsk rzdzi dure
Polska importuje węgiel i gaz, choć ma bogate złoża obu surowców na własnym
terenie. Nie rozwija też infrastruktury, choć ma ku temu idealne warunki
geograficzne. Jak to możliwe?

Mocne słowa często są pozbawione treści, jednak jedynie mocne i niezbyt
przyjemne słowa mogą precyzyjnie, analitycznie opisać otaczającą nas
rzeczywistość. Można by przytoczyć słynne określenie Stefana Kisielewskiego
z 1968 r., który władzę komunistyczną ogarniętą
totalistyczno-nacjonalistycznym szałem nazwał dyktaturą ciemniaków.

Energetyka, „głupcze”…

Przy obecnie szybko rozwijającym się zapotrzebowaniu na źródła energii na
świecie bezpieczeństwo energetyczne jest fundamentem rozwoju ekonomicznego.
Polska ma największe zasoby węgla w Unii Europejskiej, a zaopatrzenie w
Polsce w energię elektryczną opiera się w ponad 90 proc. na węglu.

Tymczasem zamiast stawać się coraz większym centrum wydobycia i najnowszych
technologii przemysłu węglowego (np. produkcji paliw płynnych z węgla w
technologii tzw. czystego węgla), wydobycie czarnego złota spada i oto
Polska stała się jego importerem netto, czyli rynkiem zbytu dla producentów
zagranicznych.

Jest to o tyle istotne, że przy obecnym znacznym wzroście produkcji gazu z
łupków w Stanach Zjednoczonych, tamtejsza energetyka przechodzi w coraz
większym stopniu z węgla na gaz. Tym samym olbrzymie amerykańskie nadwyżki
trafiają na rynki światowe. Gdzie wtedy ma się podziać węgiel rosyjski?
Czyż nie najlepszym rozwiązaniem dla niego jest stworzenie popytu poprzez
zniszczenie polskiego górnictwa?

Wcześniej podobną operację wykonano już na polskim gazie. Polska swego
czasu była pionierem rozwoju wydobycia i wykorzystania gazu ziemnego. Nic
zresztą dziwnego, potwierdzone zasoby konwencjonalnego gazu ziemnego oraz
tzw. metanu spod węgla są na poziomie ok. 20 lat zapotrzebowania krajowego.
Zasoby perspektywiczne gazu konwencjonalnego wystarczą nam zaś zdaniem
Państwowego Instytutu Geologicznego na kolejne 115 lat, a gazu w łupkach (w
opinii najnowszego raportu amerykańskiego Departamentu Energetyki) na
dalsze 260.

Zatem obiektywne dane pokazują, że Polska jest faktycznym kolosem gazowym w
środku Europy. Zamiast jednak odnosić z tego korzyści, została ona jednak
skutecznie, za sprawą działań kolejnych polskich rządów, uzależniona od
dostaw gazu z Rosji.

Analitycy rządowi z innych krajów i wielkich korporacji przyglądają się tej
sytuacji. Ich wnioski są podstawą wewnętrznych ocen rządu polskiego w
aspekcie kompetencji i spójności zarządzania. A wygląda to tak, jak
wygląda: brak przysłowiowego sznurka do snopowiązałek w okresie żniw (w
czasach realnego socjalizmu) to „pikuś” w porównaniu z tym, co się obecnie
dzieje z polską energetyką.

Drogi, których nie ma

Jakby problemów z energetyką było mało, w Polsce od dawna kuleje również
infrastruktura. Także bez żadnych racjonalnych przyczyn. Polska leży wszak
na obszarze geograficznym, w którym – np. w odróżnieniu od Norwegii – można
bardzo szybko, łatwo i tanio rozwinąć sieć dróg. Wystarczy spojrzeć na mapę
Polski, aby zauważyć, że zaplanować efektywną sieć autostrad jest
trywialnie prosto.

Nasz kraj jest położony prawie wyłącznie na obszarach równinnych i ma dość
zwarty, czworokątny kształt. A wiec łatwo wydedukować, że Polsce
potrzebnych jest sześć autostrad: trzy z południa na północ, na zachodzie,
w środku Polski i na wschodzie, oraz trzy z zachodu na wschód, na północy,
w środku Polski i na południu. Taka sieć umożliwiłaby łatwe przemieszczanie
się z i do każdego regionu kraju. Reszta dróg powinna zaś zostać
odpowiednio zmodernizowana i dobudowana do takiej prostej sieci.

Najważniejsza z tych autostrad prowadziłaby z południa na północ,
przebiegając na ścianie wschodniej. Na południu w okolicy Rzeszowa
rozwidlałaby się na Ukrainę i Słowację. Na północy jej przedłużenie stałoby
się zaś kręgosłupem komunikacyjnym Litwy, Łotwy i Estonii. W ten sposób
przedsiębiorca z Podkarpacia mógłby bardzo łatwo współpracować z
kooperantami z krajów bałtyckich, aż po Finlandię (na północ), oraz z
krajami południa Europy, poprzez Słowację.

Ze względu na zapóźnienie ściany wschodniej zysk ekonomiczny z budowy
takiej arterii komunikacyjnej byłby piorunujący. Zysk strategiczny, poprzez
handlowe zbliżenie się z krajami bałtyckimi, południowymi i Ukrainą, też
byłby spory. Tymczasem tej autostrady nie ma nawet w planach! Natomiast te,
które w żółwim tempie powstają, są płatne, co ogranicza ich ekonomiczne
korzyści dla rozwoju kraju.

Nie lepiej sytuacja wygląda w transporcie lotniczym. Polska będąca prawie
40-milionowym krajem, największym w Europie Środkowo-Wschodniej, i
rozwijającą się gospodarką, powinna być regionalnym centrum transportu
lotniczego. Tymczasem porównanie polskich lotnisk nawet nie do lotniska we
Frankfurcie, lecz nawet w Wiedniu lub Amsterdamie, czy do lotnisk w bardzo
małych norweskich miastach nie wypada najlepiej.

Znowu mapa Polski pokazuje trywialność sytuacji, której rządzący Polską
sprostać nie potrafią. Czy potrzebne są lotniska w Modlinie, na Okęciu i w
Łodzi? Czyż naturalnym rozwiązaniem nie jest jedno duże lotnisko pomiędzy
Warszawą a Łodzią z szybkim połączeniem drogowym (część jednej z autostrad
zachód–wschód) oraz kolejowym?

Podobnie można spojrzeć na sprawę lotnisk w Krakowie i Katowicach. Czyż
naturalnym rozwiązaniem nie byłoby lotnisko w połowie trasy pomiędzy
Krakowem a Katowicami, przy trasie kolejowej i autostradzie A4? Takie
lotnisko mogłoby obsłużyć aglomerację śląską, krakowską oraz, przy
rozbudowaniu sieci dróg przy autostradzie i modernizacji kolei, praktycznie
całą południowo-centralną Polskę, a nawet część Republiki Czeskiej.

Państwo musi mieć strategię

Jak pokazuje historia najlepszych gospodarek wolnorynkowych, rola państwa
polega na stwarzaniu długoterminowych warunków rozwoju ekonomicznego.
Częścią tego zadania jest zadbanie o rozwój spójnej infrastruktury, rozwój
strategicznych gałęzi gospodarczych oraz zapewnienie bezpieczeństwa
energetycznego.

Takie podejście wymaga oczywiście spójnego długoterminowego planu oraz
konsekwentnej i skutecznej jego realizacji. Jednak to właśnie owa
realizacja jest jednym z testów sprawności państwa, jeżeli nie jednym z
głównych (obok rządów prawa i obronności) powodów jego istnienia.

Tempo realizacji długoterminowych projektów może spadać lub wzrastać na
skutek okoliczności, których kontrolować się nie da. Jednak kierunek
powinien być jeden. I każdy odchodzący rząd powinien przekazywać stan
strategicznych projektów swoim następcom w celu kontynuacji.

Warto również podkreślić, że dla realizacji wielkich strategicznych
inwestycji nie ma złych okresów ekonomicznych. Oczywiście w sensie
fiskalnym okres prosperity wydaje się najbardziej sprzyjający. Jednakże
okres kryzysów, wbrew pozorom, też jest sprzyjający.

Po pierwsze, w okresie kryzysu koszta realizacji projektów są najniższe. Po
drugie, są to wydatki nie na konsumpcję, ale na projekty mające przynosić
zwrot w postaci wyższego dochodu narodowego. Po trzecie, wielkie inwestycje
ograniczają wydatki socjalne, zapewniając dodatkowe miejsca pracy. Po
czwarte zaś, stają się kołem zamachowym wychodzenia z kryzysu dla reszty
gospodarki.

Nie są to naturalnie pomysły zupełnie nowe na polskiej scenie politycznej.
W oparciu o powyższe koncepcje zbudowano w okresie międzywojennym Gdynię i
rozwijano Centralny Okręg Przemysłowy, a pozytywne efekty tych projektów
odczuwamy do dzisiaj.

Odpowiedź jest przy urnie

Fundament siły lub słabości polskiej polityki zagranicznej jest w Polsce.
Pytania na temat sprawności naszego państwa zadają sobie także analitycy
innych rządów, a z odpowiedzi wyciągają wnioski. Wnioski te zaś rzutują na
relacje handlowe, dyplomatyczne czy negocjacje o charakterze strategicznym,
np. w procesie negocjacji paktu klimatycznego i w wielu innych sprawach.

Każdy na pytanie „Czy rządzą nami durnie?” musi odpowiedzieć sobie sam.
Widać jednak gołym okiem, że konsekwencje braku racjonalnych planów i
ambicji na poziomie narodowym oraz ich skoordynowanej, konsekwentnej
realizacji od ponad 20 lat ponosi cały kraj. Przywołując innego klasyka: „I
kto za to płaci? Pani płaci, pan płaci… Społeczeństwo”. Jednak w
odróżnieniu od czasów, gdy „Kisiel” nazwał rządzących ciemniakami, obecnie
możemy naszemu niezadowoleniu dać demokratyczny wyraz przy urnie wyborczej.

Data: 2014-02-01 07:02:48
Autor: MarkWoydak
Polską rządzi dureń
PiS-owski PSYCHOPATA podpisujący się "Mark Woydak" (używający również innych
ksywek) piszacy z mx05.eternal-september.org uzywajacy czytnika
40tude_Dialog/2.0.15.1pl to OSZOŁOM PODSZYWANIEC. Fakt, ze podszywa sie pod
moje dane swiadczy o daleko posunietej chorobie psychicznej. Pity bez umiaru
denaturat i pędzony ze zgniłych buraków samogon z 3-ciego tłoczenia dokonaly
calkowitego spustoszenia w mózgu tego osobnika. Nie ma juz dla niego
ratunku! Módlmy się bracia i siostry! Wspierajmy go w tych cięzkich
chwilach! Nie ma on nikogo oporócz nas! Nawet zdychający pies i wyleniały ze
starości kot go opuścili! Pies nasrał mu pod drzwiami, a kot do
zapleśniałego od brudu wyra, które ten nieszczęśnik nazywa łózkiem. Ten
posraniec po całonocnym fistingu z podobnym sobie indywidium wylazł z nory i
znów zasrywa grupę ze swego rozwalonego odbytu. Módlmy się bracia i siostry!
Nadzieja na pełny powrót do zdrowia psychicznego tego osobnika jest
niewielka, a nawet bliska zera ale spełnijmy chrześciański obowiązek!
Wznośmy modły za PiS-owskiego chorego psychicznie brata! Niech dobry Mzimu
ma w opiece jego bliskich!

MW

Użytkownik "Mark Woydak" <mark.woydak@forst.gm.de> napisał w wiadomości news:dh9k7c27ldw1$.1xfyuf8rh33yx$.dlg40tude.net...
Polska importuje węgiel i gaz, choć ma bogate złoża obu surowców na własnym
terenie. Nie rozwija też infrastruktury, choć ma ku temu idealne warunki
geograficzne. Jak to możliwe?

Mocne słowa często są pozbawione treści, jednak jedynie mocne i niezbyt
przyjemne słowa mogą precyzyjnie, analitycznie opisać otaczającą nas
rzeczywistość. Można by przytoczyć słynne określenie Stefana Kisielewskiego
z 1968 r., który władzę komunistyczną ogarniętą
totalistyczno-nacjonalistycznym szałem nazwał dyktaturą ciemniaków.

Energetyka, „głupcze”…

Przy obecnie szybko rozwijającym się zapotrzebowaniu na źródła energii na
świecie bezpieczeństwo energetyczne jest fundamentem rozwoju ekonomicznego.
Polska ma największe zasoby węgla w Unii Europejskiej, a zaopatrzenie w
Polsce w energię elektryczną opiera się w ponad 90 proc. na węglu.

Tymczasem zamiast stawać się coraz większym centrum wydobycia i najnowszych
technologii przemysłu węglowego (np. produkcji paliw płynnych z węgla w
technologii tzw. czystego węgla), wydobycie czarnego złota spada i oto
Polska stała się jego importerem netto, czyli rynkiem zbytu dla producentów
zagranicznych.

Jest to o tyle istotne, że przy obecnym znacznym wzroście produkcji gazu z
łupków w Stanach Zjednoczonych, tamtejsza energetyka przechodzi w coraz
większym stopniu z węgla na gaz. Tym samym olbrzymie amerykańskie nadwyżki
trafiają na rynki światowe. Gdzie wtedy ma się podziać węgiel rosyjski?
Czyż nie najlepszym rozwiązaniem dla niego jest stworzenie popytu poprzez
zniszczenie polskiego górnictwa?

Wcześniej podobną operację wykonano już na polskim gazie. Polska swego
czasu była pionierem rozwoju wydobycia i wykorzystania gazu ziemnego. Nic
zresztą dziwnego, potwierdzone zasoby konwencjonalnego gazu ziemnego oraz
tzw. metanu spod węgla są na poziomie ok. 20 lat zapotrzebowania krajowego.
Zasoby perspektywiczne gazu konwencjonalnego wystarczą nam zaś zdaniem
Państwowego Instytutu Geologicznego na kolejne 115 lat, a gazu w łupkach (w
opinii najnowszego raportu amerykańskiego Departamentu Energetyki) na
dalsze 260.

Zatem obiektywne dane pokazują, że Polska jest faktycznym kolosem gazowym w
środku Europy. Zamiast jednak odnosić z tego korzyści, została ona jednak
skutecznie, za sprawą działań kolejnych polskich rządów, uzależniona od
dostaw gazu z Rosji.

Analitycy rządowi z innych krajów i wielkich korporacji przyglądają się tej
sytuacji. Ich wnioski są podstawą wewnętrznych ocen rządu polskiego w
aspekcie kompetencji i spójności zarządzania. A wygląda to tak, jak
wygląda: brak przysłowiowego sznurka do snopowiązałek w okresie żniw (w
czasach realnego socjalizmu) to „pikuś” w porównaniu z tym, co się obecnie
dzieje z polską energetyką.

Drogi, których nie ma

Jakby problemów z energetyką było mało, w Polsce od dawna kuleje również
infrastruktura. Także bez żadnych racjonalnych przyczyn. Polska leży wszak
na obszarze geograficznym, w którym – np. w odróżnieniu od Norwegii – można
bardzo szybko, łatwo i tanio rozwinąć sieć dróg. Wystarczy spojrzeć na mapę
Polski, aby zauważyć, że zaplanować efektywną sieć autostrad jest
trywialnie prosto.

Nasz kraj jest położony prawie wyłącznie na obszarach równinnych i ma dość
zwarty, czworokątny kształt. A wiec łatwo wydedukować, że Polsce
potrzebnych jest sześć autostrad: trzy z południa na północ, na zachodzie,
w środku Polski i na wschodzie, oraz trzy z zachodu na wschód, na północy,
w środku Polski i na południu. Taka sieć umożliwiłaby łatwe przemieszczanie
się z i do każdego regionu kraju. Reszta dróg powinna zaś zostać
odpowiednio zmodernizowana i dobudowana do takiej prostej sieci.

Najważniejsza z tych autostrad prowadziłaby z południa na północ,
przebiegając na ścianie wschodniej. Na południu w okolicy Rzeszowa
rozwidlałaby się na Ukrainę i Słowację. Na północy jej przedłużenie stałoby
się zaś kręgosłupem komunikacyjnym Litwy, Łotwy i Estonii. W ten sposób
przedsiębiorca z Podkarpacia mógłby bardzo łatwo współpracować z
kooperantami z krajów bałtyckich, aż po Finlandię (na północ), oraz z
krajami południa Europy, poprzez Słowację.

Ze względu na zapóźnienie ściany wschodniej zysk ekonomiczny z budowy
takiej arterii komunikacyjnej byłby piorunujący. Zysk strategiczny, poprzez
handlowe zbliżenie się z krajami bałtyckimi, południowymi i Ukrainą, też
byłby spory. Tymczasem tej autostrady nie ma nawet w planach! Natomiast te,
które w żółwim tempie powstają, są płatne, co ogranicza ich ekonomiczne
korzyści dla rozwoju kraju.

Nie lepiej sytuacja wygląda w transporcie lotniczym. Polska będąca prawie
40-milionowym krajem, największym w Europie Środkowo-Wschodniej, i
rozwijającą się gospodarką, powinna być regionalnym centrum transportu
lotniczego. Tymczasem porównanie polskich lotnisk nawet nie do lotniska we
Frankfurcie, lecz nawet w Wiedniu lub Amsterdamie, czy do lotnisk w bardzo
małych norweskich miastach nie wypada najlepiej.

Znowu mapa Polski pokazuje trywialność sytuacji, której rządzący Polską
sprostać nie potrafią. Czy potrzebne są lotniska w Modlinie, na Okęciu i w
Łodzi? Czyż naturalnym rozwiązaniem nie jest jedno duże lotnisko pomiędzy
Warszawą a Łodzią z szybkim połączeniem drogowym (część jednej z autostrad
zachód–wschód) oraz kolejowym?

Podobnie można spojrzeć na sprawę lotnisk w Krakowie i Katowicach. Czyż
naturalnym rozwiązaniem nie byłoby lotnisko w połowie trasy pomiędzy
Krakowem a Katowicami, przy trasie kolejowej i autostradzie A4? Takie
lotnisko mogłoby obsłużyć aglomerację śląską, krakowską oraz, przy
rozbudowaniu sieci dróg przy autostradzie i modernizacji kolei, praktycznie
całą południowo-centralną Polskę, a nawet część Republiki Czeskiej.

Państwo musi mieć strategię

Jak pokazuje historia najlepszych gospodarek wolnorynkowych, rola państwa
polega na stwarzaniu długoterminowych warunków rozwoju ekonomicznego.
Częścią tego zadania jest zadbanie o rozwój spójnej infrastruktury, rozwój
strategicznych gałęzi gospodarczych oraz zapewnienie bezpieczeństwa
energetycznego.

Takie podejście wymaga oczywiście spójnego długoterminowego planu oraz
konsekwentnej i skutecznej jego realizacji. Jednak to właśnie owa
realizacja jest jednym z testów sprawności państwa, jeżeli nie jednym z
głównych (obok rządów prawa i obronności) powodów jego istnienia.

Tempo realizacji długoterminowych projektów może spadać lub wzrastać na
skutek okoliczności, których kontrolować się nie da. Jednak kierunek
powinien być jeden. I każdy odchodzący rząd powinien przekazywać stan
strategicznych projektów swoim następcom w celu kontynuacji.

Warto również podkreślić, że dla realizacji wielkich strategicznych
inwestycji nie ma złych okresów ekonomicznych. Oczywiście w sensie
fiskalnym okres prosperity wydaje się najbardziej sprzyjający. Jednakże
okres kryzysów, wbrew pozorom, też jest sprzyjający.

Po pierwsze, w okresie kryzysu koszta realizacji projektów są najniższe. Po
drugie, są to wydatki nie na konsumpcję, ale na projekty mające przynosić
zwrot w postaci wyższego dochodu narodowego. Po trzecie, wielkie inwestycje
ograniczają wydatki socjalne, zapewniając dodatkowe miejsca pracy. Po
czwarte zaś, stają się kołem zamachowym wychodzenia z kryzysu dla reszty
gospodarki.

Nie są to naturalnie pomysły zupełnie nowe na polskiej scenie politycznej.
W oparciu o powyższe koncepcje zbudowano w okresie międzywojennym Gdynię i
rozwijano Centralny Okręg Przemysłowy, a pozytywne efekty tych projektów
odczuwamy do dzisiaj.

Odpowiedź jest przy urnie

Fundament siły lub słabości polskiej polityki zagranicznej jest w Polsce.
Pytania na temat sprawności naszego państwa zadają sobie także analitycy
innych rządów, a z odpowiedzi wyciągają wnioski. Wnioski te zaś rzutują na
relacje handlowe, dyplomatyczne czy negocjacje o charakterze strategicznym,
np. w procesie negocjacji paktu klimatycznego i w wielu innych sprawach.

Każdy na pytanie „Czy rządzą nami durnie?” musi odpowiedzieć sobie sam.
Widać jednak gołym okiem, że konsekwencje braku racjonalnych planów i
ambicji na poziomie narodowym oraz ich skoordynowanej, konsekwentnej
realizacji od ponad 20 lat ponosi cały kraj. Przywołując innego klasyka: „I
kto za to płaci? Pani płaci, pan płaci… Społeczeństwo”. Jednak w
odróżnieniu od czasów, gdy „Kisiel” nazwał rządzących ciemniakami, obecnie
możemy naszemu niezadowoleniu dać demokratyczny wyraz przy urnie wyborczej.

Polsk rzdzi dure

Nowy film z video.banzaj.pl wicej »
Redmi 9A - recenzja budetowego smartfona