Data: 2017-06-13 22:21:27 | |
Autor: T. | |
P³on±cy elektryk | |
W dniu 2017-06-13 o 20:44, RadoslawF pisze:
A mia³o byæ tak bezpiecznie. :( Ja widzia³em u mechanika nadpalony samochód Ford Mondeo Hybrid (bez ¿adnego wypadku). Zap³on±³ od ogrzewania przedniej szyby. Szkoda, ¿e zdjêcia nie zrobi³em... T. |
|
Data: 2017-06-13 20:34:12 | |
Autor: Pszemol | |
P³on±cy elektryk | |
T. <kuki543@interia.pl> wrote:
W dniu 2017-06-13 o 20:44, RadoslawF pisze: No ale gdzie tu jaka¶ sensacja? Auta wszystkich typów siê dobrze pal±. Benzyniaki siê tak czêsto i tak dobrze pal± ¿e nawet w Teleekspresie ju¿ o tym nie mówi± bo nieciekawe wcale... |
|
Data: 2017-06-13 14:40:41 | |
Autor: Zenek Kapelinder | |
PÅ‚onÄ…cy elektryk | |
odbierz tesle bo meczacy sie robisz.
|
|
Data: 2017-06-13 17:03:30 | |
Autor: Pszemol | |
P³on±cy elektryk | |
"Zenek Kapelinder" <4kogutek44@gmail.com> wrote in message news:6ef4e947-d377-4650-baaa-8330b0ee7ed1googlegroups.com...
odbierz tesle bo meczacy sie robisz. Mêcz±cy to jest Twój ból dupy o którym siê tu ci±gle skar¿ysz. |
|
Data: 2017-06-14 08:08:59 | |
Autor: Myjk | |
P³on±cy elektryk | |
Tue, 13 Jun 2017 20:34:12 -0000 (UTC), Pszemol
No ale gdzie tu jaka¶ sensacja? No po prostu sensacja. Ka¿dy argument dobry do kompletu aby udowodniæ ¿e elektryki to z³o. Jak mojej matce siê ZAZ zapali³, ot, stoj±c na skrzy¿owaniu, to nikt krwa o tym w gazetach nie napisa³. ;( -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2017-06-14 08:37:55 | |
Autor: sirapacz | |
P³on±cy elektryk | |
elektryki to z³o. Jak mojej matce siê ZAZ zapali³, ot, stoj±c na Bo nie ma na nazwisko Hammond:) |
|
Data: 2017-06-14 14:46:58 | |
Autor: Pszemol | |
P³on±cy elektryk | |
Myjk <myjkel@nospam.op.pl> wrote:
Tue, 13 Jun 2017 20:34:12 -0000 (UTC), Pszemol Otó¿ to. Nie wiem czemu ich tak dupa strasznie boli jak czytaj± o elektrycznych autach... o tso chodzi?? |
|
Data: 2017-06-14 19:57:24 | |
Autor: Myjk | |
P³on±cy elektryk | |
Wed, 14 Jun 2017 14:46:58 -0000 (UTC), Pszemol
Nie wiem czemu ich tak dupa strasznie boli jak czytaj± o elektrycznych Taka mentalno¶æ. Ci co pal± wêglem i drewnem aby siê ogrzaæ w domu maj± podobne uczulenie na u¿ywanie do tego celu pr±du. Znam te¿ takich, co siê zapieraj±, ¿e potrawy przygotowane na palniku gazowym smakuj± lepiej ni¿ te z indukcji. :P -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2017-06-14 09:58:21 | |
Autor: T. | |
P³on±cy elektryk | |
W dniu 2017-06-13 o 22:34, Pszemol pisze:
T. <kuki543@interia.pl> wrote: W sumie racja. Widzia³em na w³asne oczy kilka takich przypadków, w tym jeden autokar. Sam wyskakiwa³em w trybie natychmiastowym z auta, jak dym poszed³ mi spod maski, ale okaza³o sie, ¿e to wê¿yk od ch³odnicy pu¶ci³ i p³yn polecia³ na gor±cy silnik. By³a to raczej para, ale w pierwszym momencie cz³owiek nie my¶li (ani nie w±cha), tylko reaguje odruchowo. :-) T. |
|
Data: 2017-06-14 11:07:48 | |
Autor: Maciek | |
P³on±cy elektryk | |
No ale gdzie tu jaka¶ sensacja? Auta wszystkich typów siê dobrze pal±. Pomijaj±c instalacje elektryczn± samochodu, która czêsto jest problemem... Przy wycieku benzyny do po¿aru potrzeba jeszcze zap³onu. Przy akumulatorach litowych wystarczy praktycznie rozszczelnienie. Cytuj±c wiki: "Lit jest palny i jest potencjalnie wybuchowy w przypadku wystawienia na dzia³anie powietrza a zw³aszcza wody. Reakcja litu z wod± w temperaturze pokojowej jest intensywna, ale nie gwa³towna a wodór wytworzony w jej wyniku samoczynnie nie powinien siê zapaliæ (póki woda lub jej para nie przegrzeje siê miejscowo do temperatury zap³onu wodoru). Jak w przypadku wszystkich litowców, po¿ar litu jest wyj±tkowo trudny do ugaszenia i wymaga do tego u¿ycia ga¶nic proszkowych, konkretnie grupy D (patrz proszki ga¶nicze). Lit jest jedynym metalem, który reaguje z azotem w warunkach normalnych[20][21]." Zak³adaj±c, ¿e akumulatory w takim samochodzie s± gabarytowo du¿e: http://tnij.at/140061 zapewne do¶æ ³atwo je uszkodziæ. Obstawiam, ¿e tak w³a¶nie by³o w przypadku Hammonda... a zaliczy³ tylko parê koz³ów. Sensacje dopiero pewnie bêd± jak zacznie siê produkcja na wiêksz± skalê a ludzie bêd± traciæ samochody po st³uczkach. Sam jestem ciekaw czy producenci w kwestii zap³onu takich ogniw podejm± dodatkowe kroki. Ta technologia na chwilê obecn± wydaje mi siê bardziej niebezpieczna od zbiornika z benzyn±. |
|
Data: 2017-06-14 12:02:27 | |
Autor: Adam | |
P³on±cy elektryk | |
W dniu 2017-06-14 o 11:07, Maciek pisze:
(...) To powinno byæ jasne i empirycznie sprawdzone na lekcjach chemii w szkole podstawowej. Teraz w szko³ach nie robi siê ju¿ do¶wiadczeñ? -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2017-06-14 12:51:34 | |
Autor: J.F. | |
P³on±cy elektryk | |
U¿ytkownik "Adam" napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:ohr1ji$g6i$1@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2017-06-14 o 11:07, Maciek pisze: (...) To powinno byæ jasne i empirycznie sprawdzone na lekcjach chemii w szkole podstawowej. Coraz mniej. A teraz to bedzie ciekawie, bo chemia byla w gimnazjum, a w podstawowkach nie bylo sal chemicznych. Dodaj do tego przepisy - odczyniki musza miec date waznosci, chocby to byla sol kuchenna, przeterminowanych trzymac nie wolno, wyrzucic nie wolno - trzeba zutylizowac, za pieniadze oczywiscie .. i co - jedne wyrzucac, a nowe kupowac ? Zaraz dyrektor powie, ze on na to nie wyraza zgody, bo najwyrazniej niepotrzebne sa. A pokazywali ci w szkole, jak sod reaguje z woda ? Mnie chyba nie. A cez czy rubid ? Takie rzeczy, to tylko na youtube :) J. |
|
Data: 2017-06-14 19:55:51 | |
Autor: 007 | |
P³on±cy elektryk | |
J.F. w <news:5941153c$0$5164$65785112news.neostrada.pl>:
A teraz to bedzie ciekawie, bo chemia byla w gimnazjum, a w podstawowkach nie bylo sal chemicznych. No to ju¿ wiadomo, ¿e J.F. to pomiot gaiertycha... A pokazywali ci w szkole, jak sod reaguje z woda ? Mnie chyba nie. Sod? Nie ma takiego w tablicy Mendelejewa. Masz na my¶li wodê sodow±? -- 'Tom N' |
|
Data: 2017-06-15 00:49:03 | |
Autor: PlaMa | |
P³on±cy elektryk | |
W dniu 2017-06-14 o 19:55, 007 pisze:
Masz na my¶li wodê sodow±? Woda sodowa jest na tablicy? |
|
Data: 2017-06-14 12:54:29 | |
Autor: Maciek | |
P³on±cy elektryk | |
Teraz w szko³ach nie robi siê ju¿ do¶wiadczeñ? Teraz mamy czasy, ¿e eksperymenty robi siê w domowym zaciszu, pod nieobecno¶æ rodziców lub z kolegami pod klatk±;-) A potem dziarsko publikuje siê wyniki z komentarzem na jutubie. https://www.youtube.com/watch?v=Ho1sf-BJqOI https://www.youtube.com/watch?v=zHG_FEkZUsg |
|
Data: 2017-06-14 15:17:51 | |
Autor: Myjk | |
P³on±cy elektryk | |
Wed, 14 Jun 2017 12:54:29 +0200, Maciek
Teraz mamy czasy, ¿e eksperymenty robi siê w domowym zaciszu, pod nieobecno¶æ rodziców lub z kolegami pod klatk±;-) Teraz mamy czasy, ¿e siê publikuje wiekszo¶æ na YT. G³upoty siê robi³o od zawsze. My dla przyk³adu wysadzali¶my asfalt najpierw siar± a potem prochem w³asnej roboty, zadymiali¶my saletr± pó³ osiedla i jeszcze pare innych ciekawych rzeczy by siê znalaz³o do kompletu. A¿ cud, ¿e wszyscy do dzisiaj ¿yj±. :P W szkole to niby kiedy¶ siê tak du¿o ekspeymentów prowadzi³o? Ja by³em w ¶redniej z rozsze¿on± chemi± i te¿ jako¶ sza³u z eksperymentami nie by³o -- poza standardowym mieszaniem w kolbach gdzie siê zmienia³ kolorek p³ynu nic nie wybucha³o. :P -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2017-06-14 12:46:04 | |
Autor: T. | |
P³on±cy elektryk | |
W dniu 2017-06-14 o 11:07, Maciek pisze:
No ale gdzie tu jaka¶ sensacja? Auta wszystkich typów siê dobrze pal±. Ale w takich akumulatorach nie u¿ywa siê metalicznego litu, ale sole litowe w dodatku rozpuszczone w rozpuszczalnikach organicznych. Równie dobrze móg³by¶ dowodziæ ³atwopalno¶ci H2O - w koñcu mieszanka tlenu z wodorem jest maksymalnie niebezpieczna... :-) W tym konkretnym samochodzie by³ akumulator litowo-¿elazowo-fosforanowy, który jest bezpieczniejsz± odmian± akumulatora litowo-jonowego. T. |
|
Data: 2017-06-14 13:03:50 | |
Autor: Maciek | |
P³on±cy elektryk | |
W tym konkretnym samochodzie by³ akumulator litowo-¿elazowo-fosforanowy, który jest bezpieczniejsz± odmian± akumulatora litowo-jonowego. Przyznajê nie zag³êbia³em siê w szczegó³y a bazuje na ogólnikach podawanych w mediach. Czyli jest lepiej ni¿ zak³ada³em. Jak zachowa siê bezpieczniejsza odmiana akumulatora litowo-jonowego po roztrzaskaniu? |
|
Data: 2017-06-14 13:22:45 | |
Autor: T. | |
P³on±cy elektryk | |
W dniu 2017-06-14 o 13:03, Maciek pisze:
W tym konkretnym samochodzie by³ akumulator Opisywano w mediach przypadki wybuchaj±cych baterii Li-Ion w telefonach, ale to by³o spowodowane g³ównie padem elektroniki i prze³adowaniem, a nie rozszczelnieniem. Pisz± w ¼ród³ach, ¿e w takich akumulatorach musz± byæ odpowiednie zabezpieczenia, dziêki którym unika siê prze³adowania. W przypadku tego auta po wypadku nie napisano o przyczynach. Mo¿e zadzia³a³ jak spawarka po uszkodzeniu i zapali³a siê tapicerka? Druga sprawa - to auto to je¿d¿±cy prototyp - w takich modelach wszystko siê mo¿e zdarzyæ i po to s± testowane, ¿eby unikn±æ przykrych niespodzianek w przysz³osci. T. https://en.wikipedia.org/wiki/Rimac_Concept_One |
|
Data: 2017-06-14 15:20:01 | |
Autor: Maciek | |
P³on±cy elektryk | |
Czyli jest lepiej ni¿ zak³ada³em. Tak jest ale w³a¶nie chodzi o zachowanie podczas rozszczelnienia. W samochodzie przy tak du¿ej powierzchni akumulatora przy wypadku mo¿e to nastêpowaæ do¶æ czêsto. W przypadku tego auta po wypadku nie napisano o przyczynach. Mo¿e zadzia³a³ jak spawarka po uszkodzeniu i zapali³a siê tapicerka? Mo¿e. No i tak naprawdê kolejna kwestia do rozwi±zania, ju¿ jedno ogniwo potrafi mieæ niez³y power.
Pisz±, ¿e siedzi tam LiFePO4. No i to jest jaki¶ trop, pogl±dowo: https://youtu.be/XZf2pKzBErk?t=2m16s Nie tak ¼le ;-) Fajnie by³oby zobaczyæ test przekoszonego akumulatora z takiego samochodu. |
|
Data: 2017-06-14 13:19:37 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
P³on±cy elektryk | |
Dnia Wed, 14 Jun 2017 11:07:48 +0200, Maciek napisa³(a):
Ta technologia na chwilê obecn± wydaje mi siê bardziej niebezpieczna od zbiornika z benzyn±. Ludzie je¿dz± z bombami które dla niepoznaki nazywaj± "butlami z gazem" i jako¶ nie s³ychaæ ¿eby wylatywali w powietrze. -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2017-06-14 13:29:32 | |
Autor: T. | |
P³on±cy elektryk | |
W dniu 2017-06-14 o 13:19, Jacek Maciejewski pisze:
Dnia Wed, 14 Jun 2017 11:07:48 +0200, Maciek napisa³(a): Co ciekawe - w butli LPG jest 1,5 atm (bar) - mniej ni¿ w oponie. W CNG to ju¿ ponad 200 atm. W ogniwach wodorowych to ju¿ 700 atm (70 MPa) - tu butla musi byæ naprawdê wytrzyma³a... http://glowny-mechanik.pl/2015/08/20/jak-rozwiazano-problemy-z-bezpieczenstwem-w-wodorowej-toyocie-mirai/ T. Ps. Przy okazji znalaz³em ciekawostkê - w USA jest 130 tys. pojazdów na CNG (w Polsce nieco ponad 3 tys.), I maj± tam 1300 stacji CNG. |
|