Data: 2010-05-28 17:23:40 | |
Autor: u2 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
Opracowanie Nasz Dziennik :
"- Kapitan Arkadiusz Protasiuk doskonale zdaje sobie sprawę z warunków pogodowych i zna smoleńskie lotnisko. Postępuje bardzo rozważnie. Najpierw wykonuje co najmniej dwa kręgi nad pasem (tzw. oblot), zanim zdecyduje się na podejście do lądowania. Zachowuje się profesjonalnie - osobiście komunikuje się z wieżą, mimo że zwykle robi to nawigator lub drugi pilot. - Piloci rozpoczynają ścieżkę zniżania 10 km od progu pasa startowego, na wysokości 500 metrów. Cały czas działają niezwykle ostrożnie, znają komunikaty pogodowe i wiedzą od załogi Jaka-40 o problemach lądującego wcześniej Iła-76. Autopilot co 2 km będzie zniżał maszynę o 100 metrów. Za 2 minuty, na wysokości właśnie 100 m, w odległości 2 km od pasa zdecydują, czy lądować i przejdą na ręczne sterowanie, tzw. final approach. - Po wyrzuceniu podwozia dochodzi do usterki steru wysokości, czyli "płetwy" z tyłu samolotu. Mogło to być spowodowane awarią hydrauliki samolotu lub bloku sterowania. - Autopilot i załoga o tym nie wiedzą. Schodzą nieco za szybko, pod zbyt dużym kątem. Kapitan Protasiuk nie może wiedzieć, dlaczego tak się dzieje, ale woli dmuchać na zimne. Już na 3 km przed progiem pasa decyduje się zrezygnować z lądowania. Kapitan przekręca gałki sterowania autopilotem, ustawiając maksymalną prędkość i wysokość. Autopilot sterujący ciągiem silników ustawia je na moc startową, a więc maksymalną. - Piloci nie widzą ziemi, a ogromne przyspieszenie "wcina" ich dosłownie w fotele. Wszyscy świadkowie potwierdzają, że dźwięk silnika był dziwny, inny niż wszystkich innych samolotów podchodzących do lądowania. Był to odgłos maksymalnych obrotów silników. W tym momencie prezydencki Tu-154M słyszał por. Artur Wosztyl, kapitan Jaka-40. Potwierdza, że był to właśnie ten charakterystyczny, świetnie pilotom znany szum silników na najwyższych obrotach, absolutnie nie takich, przy których się ląduje. - Kapitan Protasiuk poleca nawigatorowi ustawić autopilota tak, by następny way-point (punkt na trasie) znajdował się po przeciwległej stronie pasa. Jednak wbrew zamierzeniom nie będą się wznosić. - Nie działa ster wysokości. Na 18 s przed katastrofą system EGPWS "dostrzega", że samolot nie wznosi się, a ustawiona jest najwyższa moc silników. Alarmuje pilotów, co rejestruje czarna skrzynka. System "mówi" wbrew wersji Rosjan: "Don't sink! Don't sink!", ("Nie przepadaj!"), co zdarza się tylko, gdy samolot nie wznosi się po starcie lub na maksymalnej mocy silników. Nie jest prawdą, że komunikat systemu brzmiał: "Terrain ahead! Pull up!" (Ziemia przed tobą! Ciągnij w górę!), jak twierdzą Rosjanie. Smoleńskiego lotniska nie ma w bazie danych systemu, ten tryb ostrzegania był po prostu wyłączony. Inaczej dużo wcześniej, już na wysokości 666 m, zabrzmiałby komunikat systemu. W tej sytuacji działał tylko system EGPWS, który nie wymaga wiedzy o pozycji samolotu względem terenu i lotniska. Jednym z elementów tego systemu jest właśnie komenda: "Don't sink!". - W tym momencie piloci przelatują nad wąwozem, zatem wskazówka radiowysokościomierza zdaje się iść w górę. Pokazuje pozorny wzrost wysokości. "Wcięci" przez olbrzymie przyspieszenie w swoje fotele, nie widząc ziemi w gęstej mgle, nie mogą zweryfikować tego własnymi zmysłami. Ostrzega ich jedynie system. - Tymczasem samolot powoli opada, przez 8-9 sekund. Czarna skrzynka nagrywa pytania pilota o wysokość i pozycję. Piloci dostrzegają ziemię. - Kapitan Protasiuk próbuje przejąć ręczną kontrolę nad maszyną. Przed nimi wzgórze. Są lekko przechyleni na lewo. Uderzają lewym skrzydłem w samotne drzewo. Końcówka skrzydła odpada i wbija się w ziemię, jest widoczna na nagraniach. - Uderzając w zbocze, gwałtownie przechylony samolot obraca się na grzbiet. Lecąc na maksymalnym ciągu silnika, maszyna uderza z dużą prędkością w ziemię słabszym elementem konstrukcji. Stąd większe od normalnych zniszczenia samolotu. - Nawet w ostatniej chwili życia mjr Arkadiusz Protasiuk próbował ratować maszynę i życie swoich pasażerów. Świadczy o tym fakt przekręcenia na prawo płaszczyzny steru kierunku, co widoczne jest również na zdjęciach. Próbował sterować samolotem, ale kluczowy ster wysokości dawno już nie działał." |
|
Data: 2010-05-28 13:40:58 | |
Autor: J-23 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
On 28 Maj, 17:23, u2 <u...@o2.pl> wrote:
Opracowanie Nasz Dziennik : Moim zdaniem stek bzdur. Mogla byc take ze kapitan poinformowal dysponenta (prez..RP) ze warunki uniemozliwiaja ladowanie. P.prezyd..RP wezwal dow. wojsk lotniczych i kazal mu zajac sie sprawa. W zwiazku z wiadomymi okolicznosciami, a ze uroczystosci i ze to i tamto... Gen.Blasik poszedl do kabiny pilotow i powiedzial ze albo wyladuja albo dupa blada, na co kapitan ze "nie da rady"... Sru i chora ambicja decydenta, a takze glupota dowodcy spowodowalo ze kilkadziesiat dusz odlecialo do raju. J-23 itede... |
|
Data: 2010-05-28 22:49:40 | |
Autor: u2 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
W dniu 2010-05-28 22:40, J-23 pisze:
Gen.Blasik No co ty, powiedział : "ja wam pokażę jak się ląduje, dziady". |
|
Data: 2010-05-28 13:54:50 | |
Autor: J-23 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
On 28 Maj, 22:49, u2 <u...@o2.pl> wrote:
W dniu 2010-05-28 22:40, J-23 pisze: Grozil dymisjami, i oddaniem sprawy w rece Wywiadu wojskowego, oraz do Prokuratury wojskowej, za niesubordynacje i odmowe rozkazu. |
|
Data: 2010-05-29 10:57:19 | |
Autor: Tytus | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
"J-23" <khanula@gazeta.pl> wrote in message news:bb1a8e91-9ab9-4a34-b5b3-fa88ef2aa9dbf14g2000vbn.googlegroups.com... On 28 Maj, 22:49, u2 <u...@o2.pl> wrote: W dniu 2010-05-28 22:40, J-23 pisze: Grozil dymisjami, i oddaniem sprawy w rece Wywiadu wojskowego, oraz do Prokuratury wojskowej, za niesubordynacje i odmowe rozkazu. -- - Jakimi dymisjami??? Z tego co pamietam, to ten co nie wyladowal w Gruzji dostal order... Wiec pierdolenie o presji oczywiscie ma sens ale dokladnie w druga strone. Wiedzac, ze poprzednio czlowiek nie dostal po pizdzie dlaczego tym razem piloci mieliby zachowac sie inaczej...? I z tego co wiem, to MON-em poki co rzadzi Kielicha wiec czego mieliby sie obawiac. Nie pisz bzdetow o oddaniu sprawy w rece Wywiadu wojskowego itp... Takie wstawki o presji sa dla ludzi, ktorych pamiec siega nie dluzej niz 2 tygodnie a zainteresowanie 'aktualnosciami' sprowadza sie do wlaczenia KGB24 w pzrerwach miedzy waleniem konia... Ot taka smutna prawda o Polsce i Polakach ale co zrobic... Boszzzz w jakim my kraju zyjemy :/ |
|
Data: 2010-05-29 06:36:06 | |
Autor: J-23 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
On 29 Maj, 10:57, "Tytus" <popierdolk...@gazeta.pl> wrote:
"J-23" <khan...@gazeta.pl> wrote in message W karju zamieszkanym przez prymitywnych prostakow, ktroch stac jedynie na chamskie odzywki - jak wyzej. Jak sie pytasz co zrobic? To spusc wode, bo smierdzi. J-23 itede... |
|
Data: 2010-05-30 12:02:00 | |
Autor: Tytus | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
"J-23" <khanula@gazeta.pl> wrote in message news:5d067f5e-d01e-482c-aec8-202f23ae3c1bu7g2000vbq.googlegroups.com... On 29 Maj, 10:57, "Tytus" <popierdolk...@gazeta.pl> wrote: "J-23" <khan...@gazeta.pl> wrote in message W karju zamieszkanym przez prymitywnych prostakow, ktroch stac jedynie na chamskie odzywki - jak wyzej. Jak sie pytasz co zrobic? To spusc wode, bo smierdzi. -- Dlugo myslalem nad tym, czy ci wnuczka pomogla...? |
|
Data: 2010-05-30 03:26:07 | |
Autor: J-23 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
On 30 Maj, 12:02, "Tytus" <popierdolk...@gazeta.pl> wrote:
"J-23" <khan...@gazeta.pl> wrote in message Cogito ergo sum - Kartezjusz niektorzy uwazaja ze jak juz sa, to mysla? |
|
Data: 2010-05-29 16:00:25 | |
Autor: cyc | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
Użytkownik "J-23" <khanula@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:01218b4a-c7d1-48b5-aecc-d76f2541d73af13g2000vbm.googlegroups.com... Moim zdaniem stek bzdur. Mogla byc take ze kapitan poinformowal dysponenta (prez..RP) ze warunki uniemozliwiaja ladowanie. P.prezyd..RP wezwal dow. wojsk lotniczych i kazal mu zajac sie sprawa. W zwiazku z wiadomymi okolicznosciami, a ze uroczystosci i ze to i tamto... Gen.Blasik poszedl do kabiny pilotow i powiedzial ze albo wyladuja albo dupa blada, na co kapitan ze "nie da rady"... Sru i chora ambicja decydenta, a takze glupota dowodcy spowodowalo ze kilkadziesiat dusz odlecialo do raju. J-23 itede... Tak wlasnie bylo !. Nie pomoga zadne tlumaczenia i proby wybielenia winnych . No coz trzeba zierzyc sie z ta "zaba " i poniesc wstyd przed swiatem za nieodpowiedzialnego prezydenta . Nie widze powodow aby wladze skrywaly ta wstydliwa , bylo , nie bylo sytuacje . Swiat i tak wie juz o niej i nie zmienia tego zalosne , takie w iscie pisowskim stylu , proby zamataczenia faktow . cyc |
|
Data: 2010-05-28 15:43:45 | |
Autor: Eulalia Browarek | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:4bffdffd$0$17083$65785112news.neostrada.pl... Opracowanie Nasz Dziennik :[...] przekręcenia na prawo płaszczyzny steru kierunku, co widoczne jest Bełkot typowy dla humanisty i ignoranta technicznego, a poza tym niezgodny z większością dotychczasowych teorii spiskowych ;) Zennon |
|
Data: 2010-05-28 17:46:05 | |
Autor: u2 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
W dniu 2010-05-28 17:43, Eulalia Browarek pisze:
BeÂłkot typowy dla humanisty i ignoranta technicznego, a poza tym niezgodny z wiĂŞkszoÂściÂą dotychczasowych teorii spiskowych Niezgodny z przeciekami kontrolowanymi Klicha&Klicha et consortes. :) |
|
Data: 2010-05-28 17:32:41 | |
Autor: zenek | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
Jakby nie dziala ster wysokosci to nie wznosili by sie tuz przed katastrofa, pomysl przez chwile zanim cos skopiujesz i wkleisz.
|
|
Data: 2010-05-28 17:40:24 | |
Autor: Muniek | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
Użytkownik "zenek" <zenek@op.pl> napisał w wiadomości news:htonmm$rpq$1news.onet.pl... Jakby nie dziala ster wysokosci to nie wznosili by sie tuz przed katastrofa, pomysl przez chwile zanim cos skopiujesz i wkleisz. Nie doczytales.. "W tym momencie piloci przelatują nad wąwozem, zatem wskazówka radiowysokościomierza zdaje się iść w górę. Pokazuje pozorny wzrost wysokości. "Wcięci" przez olbrzymie przyspieszenie w swoje fotele, nie widząc ziemi w gęstej mgle, nie mogą zweryfikować tego własnymi zmysłami. Ostrzega ich jedynie system." Tekst jest logiczny. Nie wznoslili sie tylko teren sie zmienil. Stad zapis niby "wznoszenia" na przyrzadach. Reszty nie komentuje. |
|
Data: 2010-05-28 17:41:05 | |
Autor: u2 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
W dniu 2010-05-28 17:32, zenek pisze:
Jakby nie dziala ster wysokosci to nie wznosili by sie tuz przed Weź do ręki słownik języka polskiego zanim tutaj cokolwiek napiszesz :) |
|
Data: 2010-05-28 18:17:07 | |
Autor: precz z gnomem | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał Opracowanie Nasz Dziennik : Uwaga ścierwo. Nie czytac! Przemysław Warzywny -- "Wygrana w wyborach Jarosława Kaczyńskiego może spowodować, że Polska spadnie do rangi Ruandy i Burundi, a rządziłby nią "człowiek, który ma doświadczenie w hodowli zwierząt futerkowych. Wyrok w procesie apelacyjnym w aferze gruntowej uchylony. Argumenty Mariusza Kamińskiego, b. szefa CBA, i jego zwolenników, że wszystko zgodne z prawem, upadły". |
|
Data: 2010-05-28 16:27:39 | |
Autor: Eulalia Browarek | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
Użytkownik "precz z gnomem" <Brońmy RP przed pisem@..pl> napisał w wiadomości news:htoqa5$pj1$1inews.gazeta.pl...
E tam zaraz ścierwo ;) Cenna pomoc naukowa dla studentów psychiatrii ;) Zennon |
|
Data: 2010-05-28 18:30:27 | |
Autor: u2 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
W dniu 2010-05-28 18:27, Eulalia Browarek pisze:
tam zaraz œcierwo ;) Cenna pomoc naukowa dla studentów psychiatrii ;) Otóş to ;) |
|
Data: 2010-05-28 18:30:11 | |
Autor: u2 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
W dniu 2010-05-28 18:17, precz z gnomem pisze:
Uwaga Âścierwo. Nie czytac! To prawda. WspĂłĹczujÄ :) |
|
Data: 2010-05-28 18:20:06 | |
Autor: MH | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
- Po wyrzuceniu podwozia dochodzi do usterki steru wysokości, czyli Skąd ta cenna informacja o awarii steru wysokości ?? A zresztą nieważne.. , skoro wyrzucili podwozie , to i tak by się rozwalili ... MH -- |
|
Data: 2010-05-28 19:07:41 | |
Autor: :heŽsk: | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
On Fri, 28 May 2010 17:23:40 +0200, u2 <u_2@o2.pl> wrote:
Opracowanie Nasz Dziennik : - Po wyrzuceniu podwozia dochodzi do usterki steru wysokości, czyli uszkodzenie takie jak w kosciuszko i kopernik. lopatka turbiny przecina ster wysokosci i kierunku. tak bylo w 2 wczesniejszych katastrofach. co/kto zawinil teraz? -- HeSk "Nieprawdą jest, jakoby Internet był ziemią niczyją i terytorium darmowego opluwania innych." * My personal opinions are just mine.(Art. 54 Konstytucji RP) |
|
Data: 2010-05-28 19:15:39 | |
Autor: u2 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
W dniu 2010-05-28 19:07, :heŽsk: pisze:
co/kto zawinil teraz? Naucz siÄ pisaÄ po polsku to podyskutujemy, teraz moĹźesz tylko pospamowaÄ :) |
|
Data: 2010-05-28 19:42:55 | |
Autor: the_foe | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
W dniu 2010-05-28 17:23, u2 pisze:
Autopilot i załoga o tym nie wiedzą. nie jest to mozliwe. Stery sa kontrolowane elektronicznie i jest odpowiedni feedback - tzn jesli odpowiednie dzialania pilota (ruchy drazkami zmiany przyciskow) nie przekladaja sie dokladnie na reakcje konkretnych urzadzen zaloga jest o tym od razu informowana, zapisuje sie to tez do czarnych skrzynek. Tak wiec bajki opowiadamy, choc przyznaje, brzmi to sensowniej niz np. atak wielkiej mikrofalowki lansowanej przez RM. -- the_foe |
|
Data: 2010-05-28 20:04:05 | |
Autor: u2 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
W dniu 2010-05-28 19:42, the_foe pisze:
Autopilot i załoga o tym nie wiedzą. Kontrolę elektroniczna łatwo oszukać. |
|
Data: 2010-05-28 20:21:41 | |
Autor: the_foe | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
W dniu 2010-05-28 20:04, u2 pisze:
W dniu 2010-05-28 19:42, the_foe pisze: czyli jednak zamach... -- the_foe |
|
Data: 2010-05-28 20:36:02 | |
Autor: u2 | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
W dniu 2010-05-28 20:21, the_foe pisze:
Kontrolę elektroniczna łatwo oszukać. Najbardziej prawdopodobna wersja od samego początku. Niestety. |
|
Data: 2010-05-29 12:25:12 | |
Autor: Robert | |
Ostatnia faza lotu prezydenckiego samolotu | |
Dnia Fri, 28 May 2010 20:36:02 +0200, u2 napisał(a):
W dniu 2010-05-28 20:21, the_foe pisze: Tyle, że dla przeciętnych inaczej :) |
|