Grupy dyskusyjne   »   pl.biznes.banki   »   Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku

Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku

Data: 2009-11-03 12:24:43
Autor: witrak()
Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Sprawa pierwsza. Sytuacja:
Eurobank. Chcę złożyć zlecenie comiesięcznego przelewu (z KO oczywiście), obowiązujące przez  kilka miesięcy. Nie chcę przenosić zawczasu środków z RO na KO (na KO powinno normalnie być zero, a zasilenie powinnop następować w dniu przelewu poza bank - przy jednorazowych zleceniach z datą przyszłą taki schemat działał mi *bez pudła* przez ostatnie 8 miesięcy).
Problem: niektóre przelewy zewnętrzne nie przypadną na dni robocze, wskutek czego bank obciąża konto w ostatni dzień roboczy (to może być nawet 3 dni wcześniej, niż wyznaczona wg zlecenia data wykonania). Ale na koncie nie będzie jeszcze pieniędzy, bo zlecenia wewnętrzne nie są przesuwane w czasie - są wykonywane dokładnie w dacie wskazanej przez klienta.
Bank ma paragraf w regulaminie, usprawiedliwiający takie działanie (pokrętnie sformułowany, bo nie wiadomo, kiedy faktycznie pieniądze wyjdą z banku - mowa jest tylko o dacie zdjęcia ich z konta zleceniodawcy).
Zatem można by się zabezpieczyć, sprawdzając, kiedy faktycznie pieniądze mają być przerzucone z RO na KO i poprawiając zlecenie ręcznie, albo zawieszając "na chwilę" stałe zlecenie i wydając jednorazowe. Ale...

Sprawa druga. Sytuacja:
Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje* zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki już są.
Więc klient jest *dwukrotnie* wprowadzany w błąd - gdy sprawdza, na kiedy ma zlecenie zewnętrzne a na kiedy zasilenie (daty się zgadzają, więc niby wszsytko powinno być OK), oraz drugi raz, gdy jest informowany, że zlecenie na dzien x.y nie zostało wykonane w dniu x.y po nie było środków, które w dniu x.y były (a nie było ich dzień lub dwa dni wcześniej !).

W rezultacie: skok ciśnienia, telefon do banku, trzy tygodnie czekania i odpowiedź na granicy kłamstwa.


Wniosek:
Wygląda na to, że - interpretując Regulamin literalnie - bank nie spełnia warunku tam zawartego i działa nielegalnie. Zobaczymy co odpiszą.
W każdym razie nie jest to wygodne dla klienta, a może jeszcze i "brzydkie" samo w sobie :-)

witrak()

Data: 2009-11-03 12:28:20
Autor: witrak()
Nieprawdziwie prezentowane daty [...] - Ale z drugiej strony :-)
On 2009-11-03 12:24, witrak() wrote:

....
W rezultacie: skok ciśnienia, telefon do banku, trzy tygodnie czekania i odpowiedź na granicy kłamstwa.


Wniosek:
Wygląda na to, że - interpretując Regulamin literalnie - bank nie spełnia warunku tam zawartego i działa nielegalnie. Zobaczymy co odpiszą.
W każdym razie nie jest to wygodne dla klienta, a może jeszcze i "brzydkie" samo w sobie :-)



Dla równowagi: tenże Eurobank (jak może mało kto zauważył) za dzień 30.09 (uwaga: od 1.10 obnizka oprocentowania na RO) naliczył na RO dzienną kapitalizację tak, jak wszystkie banki (w tym EB) na kontach z kapitalizacja w dłuższych okresach, wskutek czego jeśli komuś się kapitalizował jeden grosz :-), to tego dnia dostał dwa uznania po groszu: jeden za dzień poprzedni - jak zwykle spóźniony o jeden dzień i jeden za 30.09 - w tym dniu, co się należy.

I to zrobili sami, bez upominania :-)

witrak()

Data: 2009-11-03 12:51:30
Autor: Robert Kois
Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a):

Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje* zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki już są.

I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić. Czasy wykonania zleceń są zgodne z regulaminem i przy zakładaniu zlecenia
ostrzeżenie też jest. Wygodne to to nie jest niestety. Jedyne wyjście to
przelewać z RO na KO parę dni wcześniej (tu nalezy zanalizować kalendarz i
dobrać optymalną ilość dni) o ile chce się mieć pełny automat.
 --
Kojer

Data: 2009-11-03 04:04:24
Autor: krzysztofsf
Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zlece ń w Eurobanku
On 3 Lis, 12:51, Robert Kois <ko...@hell.pl> wrote:
Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a):

> Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje*
> zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż
> to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba
> wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy
> środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient
> dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło
> być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki
> już są.

I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić.

Czasy wykonania zleceń są zgodne z regulaminem i przy zakładaniu zlecenia
ostrzeżenie też jest. Wygodne to to nie jest niestety. Jedyne wyjście to
przelewać z RO na KO parę dni wcześniej (tu nalezy zanalizować kalendarz i
dobrać optymalną ilość dni) o ile chce się mieć pełny automat.



Zlecenia wewnetrzne wykonuja sie zgodnie z data zadeklarowana, rowniez
w dni wolne od pracy.
Tak wiec pelen automat ustawilem na wewnetrzne 4 dni przed zewnetrznym
(ktore i tak jest o 3 dni wczesniejsze niz data wymagana - rata
cetelembank......)

Data: 2009-11-03 21:10:21
Autor: witrak()
Nieprawdziwie prezentowane daty wyk onania zleceń w Eurobanku
On 2009-11-03 12:51, Robert Kois wrote:
Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a):

Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje* zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki już są.

I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić.

Ja bym polemizował - par. 17 pkt 5 mówi:
"Jeżeli data realizacji zlecenia na rachunek w innym banku wypada w innym dniu niż dzień roboczy, Bank *zmienia datę realizacji* [podkr. moje] i obciąża Rachunek kwotą zlecenia w ostatnim dniu roboczym wypadającym przed datą, w której pierwotnie przypadała realizacja zlecenia."

Otóż bank nie zmienia daty realizacji zlecenia ! Gdyby wykreślic z Regulaminu słowa "zmienia datę realizacji i", to by było OK. Tak, jak jest aktualnie, bank działa niezgodnie z własnym regulaminem.

witrak()

Data: 2009-11-03 21:30:25
Autor: Robert Kois
Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Dnia Tue, 03 Nov 2009 21:10:21 +0100, witrak() napisał(a):

On 2009-11-03 12:51, Robert Kois wrote:
Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a):

Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje* zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki już są.

I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić.

Ja bym polemizował - par. 17 pkt 5 mówi:
"Jeżeli data realizacji zlecenia na rachunek w innym banku wypada w innym dniu niż dzień roboczy, Bank *zmienia datę realizacji* [podkr. moje] i obciąża Rachunek kwotą zlecenia w ostatnim dniu roboczym wypadającym przed datą, w której pierwotnie przypadała realizacja zlecenia."

Otóż bank nie zmienia daty realizacji zlecenia ! Gdyby wykreślic z Regulaminu słowa "zmienia datę realizacji i", to by było OK. Tak, jak jest aktualnie, bank działa niezgodnie z własnym regulaminem.

Ależ zmienia. Nie pokaazuje tego w systemie ale z formalnego punktu
widzenia zmienia bo próbuje je wykonać wcześniej. Gdyby nie zmieniało to
zlecenie na sobotę sciągąłoby kase w sobotę a wykonywane by było w
poniedziałek rano bo to pierwszy możliwy termin. --
Kojer

Data: 2009-11-03 22:11:00
Autor: witrak()
Nieprawdziwie prezentowane daty wyk onania zleceń w Eurobanku
On 2009-11-03 21:30, Robert Kois wrote:
Dnia Tue, 03 Nov 2009 21:10:21 +0100, witrak() napisał(a):

I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić.
Ja bym polemizował - par. 17 pkt 5 mówi:
"Jeżeli data realizacji zlecenia na rachunek w innym banku wypada w innym dniu niż dzień roboczy, Bank *zmienia datę realizacji* [podkr. moje] i obciąża Rachunek kwotą zlecenia w ostatnim dniu roboczym wypadającym przed datą, w której pierwotnie przypadała realizacja zlecenia."

Otóż bank nie zmienia daty realizacji zlecenia ! Gdyby wykreślic z Regulaminu słowa "zmienia datę realizacji i", to by było OK. Tak, jak jest aktualnie, bank działa niezgodnie z własnym regulaminem.

Ależ zmienia. Nie pokaazuje tego w systemie ale z formalnego punktu
widzenia zmienia bo próbuje je wykonać wcześniej. Gdyby nie zmieniało to
zlecenie na sobotę sciągąłoby kase w sobotę a wykonywane by było w
poniedziałek rano bo to pierwszy możliwy termin.

No, chyba, że zlecenie zdefiniujesz wirtualnie, np. jako "to, co wykonuje bank, gdy robi coś w związku ze złożonym przez klienta oświadczeniem woli" :-)))

Jednak przy bardziej normalnej definicji zleceniem jest to, co wprowadza do systemu klient - dokładnie ten zapis (w wersji elektronicznej jako wpis w bazie danych, ale o treści takiej, jaką wprowadził klient) jest zleceniem.
Zatem jeżeli bank nie zmienia wpisu prezentowanego w systemie, to znaczy, że zlecenia nie zmienia - jego tekst jest taki, jak został pierwotnie wprowadzony przez klienta.
Natomiast bank zmienia - wg okoliczności określonych w regulaminie - *sposób wykonania* tego zlecenia (ściąga kasę w innym dniu), i oczywiście to mu wolno, jeśli regulamin o tym mówi (a tak jest w tym przypadku).

Niemniej jednak wskazany przeze mnie fragment zapisu regulaminu NIE jest wypełniany. I o to mogę mieć do banku uzasadnione pretensje, ponieważ nie jestem w stanie wiedzieć, jakie zlecenie bank faktycznie wykona (lub wykonał, albo nie wykonał), pomimo że z zapisu regulaminu wynika, że o tym powinienem wiedzieć.

witrak()

Data: 2009-11-03 22:20:49
Autor: Robert Kois
Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Dnia Tue, 03 Nov 2009 22:11:00 +0100, witrak() napisał(a):

Natomiast bank zmienia - wg okoliczności określonych w regulaminie - *sposób wykonania* tego zlecenia

Nie sposób a czas wykonania, o ile mamy się czepiać słów

Niemniej jednak wskazany przeze mnie fragment zapisu regulaminu NIE jest wypełniany.

Śliskie. Prawnicy mieliby zajęcie na parę lat przy interpretowaniu tego :).

I o to mogę mieć do banku uzasadnione pretensje, ponieważ nie jestem w stanie wiedzieć, jakie zlecenie bank faktycznie wykona (lub wykonał, albo nie wykonał), pomimo że z zapisu regulaminu wynika, że o tym powinienem wiedzieć.

Bank wykona dokładnie takie zlecenie jakie zleciłeś i zaakceptowałeś jego
warunki. Bo co by nie mówic to ostrzegają, ze w takim przypadku kasę
ściągną wcześniej. Ale informację o nieudanej realizacji mogliby poprawić. No i zawsze możesz zapłacić za zlecenie zewnętrzne z RO. To da ci pewność
za jedyne 2zł ;).

--
Kojer

Data: 2009-11-03 22:28:06
Autor: witrak()
Nieprawdziwie prezentowane daty wyk onania zleceń w Eurobanku
On 2009-11-03 22:20, Robert Kois wrote:
Dnia Tue, 03 Nov 2009 22:11:00 +0100, witrak() napisał(a):

Natomiast bank zmienia - wg okoliczności określonych w regulaminie - *sposób wykonania* tego zlecenia

Nie sposób a czas wykonania, o ile mamy się czepiać słów

Nie, nie - tu mnie nie przekonasz: zmiana czasu wykonania oznacza zmianę reguły sterującej wykonaniem, zatem jest to zawsze zmiana sposobu wykonania...


Niemniej jednak wskazany przeze mnie fragment zapisu regulaminu NIE jest wypełniany.

Śliskie. Prawnicy mieliby zajęcie na parę lat przy interpretowaniu tego :).

Oooo, tak, bez wątpienia :-)))) Więc na pewno na proces bym się nie zdecydował - nie jestem prawnikiem, a kasa mnie skończyłaby się szybciej niż bankowi ;-)


I o to mogę mieć do banku uzasadnione pretensje, ponieważ nie jestem w stanie wiedzieć, jakie zlecenie bank faktycznie wykona (lub wykonał, albo nie wykonał), pomimo że z zapisu regulaminu wynika, że o tym powinienem wiedzieć.

Bank wykona dokładnie takie zlecenie jakie zleciłeś i zaakceptowałeś jego
warunki. Bo co by nie mówic to ostrzegają, ze w takim przypadku kasę
ściągną wcześniej. Ale informację o nieudanej realizacji mogliby poprawić. No i zawsze możesz zapłacić za zlecenie zewnętrzne z RO. To da ci pewność
za jedyne 2zł ;).

Istotnie. Jednak jeśli idzie o stosunki z bankami wykazuję nadzwyczajne skąpstwo, a w dodatku zgodnie z głoszoną przeze mnie (w innym wątku) zasadą, że należy walczyć o swoje *zawsze*, wolę spróbować przekonać bank, że nie powinien wprowadzać mnie w błąd...
Jak mi się uda, to wszyscy skorzystają :-)

witrak()

Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona