Data: 2009-11-03 12:24:43 | |
Autor: witrak() | |
Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku | |
Sprawa pierwsza. Sytuacja:
Eurobank. Chcę złożyć zlecenie comiesięcznego przelewu (z KO oczywiście), obowiązujące przez kilka miesięcy. Nie chcę przenosić zawczasu środków z RO na KO (na KO powinno normalnie być zero, a zasilenie powinnop następować w dniu przelewu poza bank - przy jednorazowych zleceniach z datą przyszłą taki schemat działał mi *bez pudła* przez ostatnie 8 miesięcy). Problem: niektóre przelewy zewnętrzne nie przypadną na dni robocze, wskutek czego bank obciąża konto w ostatni dzień roboczy (to może być nawet 3 dni wcześniej, niż wyznaczona wg zlecenia data wykonania). Ale na koncie nie będzie jeszcze pieniędzy, bo zlecenia wewnętrzne nie są przesuwane w czasie - są wykonywane dokładnie w dacie wskazanej przez klienta. Bank ma paragraf w regulaminie, usprawiedliwiający takie działanie (pokrętnie sformułowany, bo nie wiadomo, kiedy faktycznie pieniądze wyjdą z banku - mowa jest tylko o dacie zdjęcia ich z konta zleceniodawcy). Zatem można by się zabezpieczyć, sprawdzając, kiedy faktycznie pieniądze mają być przerzucone z RO na KO i poprawiając zlecenie ręcznie, albo zawieszając "na chwilę" stałe zlecenie i wydając jednorazowe. Ale... Sprawa druga. Sytuacja: Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje* zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki już są. Więc klient jest *dwukrotnie* wprowadzany w błąd - gdy sprawdza, na kiedy ma zlecenie zewnętrzne a na kiedy zasilenie (daty się zgadzają, więc niby wszsytko powinno być OK), oraz drugi raz, gdy jest informowany, że zlecenie na dzien x.y nie zostało wykonane w dniu x.y po nie było środków, które w dniu x.y były (a nie było ich dzień lub dwa dni wcześniej !). W rezultacie: skok ciśnienia, telefon do banku, trzy tygodnie czekania i odpowiedź na granicy kłamstwa. Wniosek: Wygląda na to, że - interpretując Regulamin literalnie - bank nie spełnia warunku tam zawartego i działa nielegalnie. Zobaczymy co odpiszą. W każdym razie nie jest to wygodne dla klienta, a może jeszcze i "brzydkie" samo w sobie :-) witrak() |
|
Data: 2009-11-03 12:28:20 | |
Autor: witrak() | |
Nieprawdziwie prezentowane daty [...] - Ale z drugiej strony :-) | |
On 2009-11-03 12:24, witrak() wrote:
.... W rezultacie: skok ciśnienia, telefon do banku, trzy tygodnie czekania i odpowiedź na granicy kłamstwa. Dla równowagi: tenże Eurobank (jak może mało kto zauważył) za dzień 30.09 (uwaga: od 1.10 obnizka oprocentowania na RO) naliczył na RO dzienną kapitalizację tak, jak wszystkie banki (w tym EB) na kontach z kapitalizacja w dłuższych okresach, wskutek czego jeśli komuś się kapitalizował jeden grosz :-), to tego dnia dostał dwa uznania po groszu: jeden za dzień poprzedni - jak zwykle spóźniony o jeden dzień i jeden za 30.09 - w tym dniu, co się należy. I to zrobili sami, bez upominania :-) witrak() |
|
Data: 2009-11-03 12:51:30 | |
Autor: Robert Kois | |
Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku | |
Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a):
Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje* zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki już są. I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić. Czasy wykonania zleceń są zgodne z regulaminem i przy zakładaniu zlecenia ostrzeżenie też jest. Wygodne to to nie jest niestety. Jedyne wyjście to przelewać z RO na KO parę dni wcześniej (tu nalezy zanalizować kalendarz i dobrać optymalną ilość dni) o ile chce się mieć pełny automat. -- Kojer |
|
Data: 2009-11-03 04:04:24 | |
Autor: krzysztofsf | |
Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zlece ń w Eurobanku | |
On 3 Lis, 12:51, Robert Kois <ko...@hell.pl> wrote:
Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a): Zlecenia wewnetrzne wykonuja sie zgodnie z data zadeklarowana, rowniez w dni wolne od pracy. Tak wiec pelen automat ustawilem na wewnetrzne 4 dni przed zewnetrznym (ktore i tak jest o 3 dni wczesniejsze niz data wymagana - rata cetelembank......) |
|
Data: 2009-11-03 21:10:21 | |
Autor: witrak() | |
Nieprawdziwie prezentowane daty wyk onania zleceń w Eurobanku | |
On 2009-11-03 12:51, Robert Kois wrote:
Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a): Ja bym polemizował - par. 17 pkt 5 mówi: "Jeżeli data realizacji zlecenia na rachunek w innym banku wypada w innym dniu niż dzień roboczy, Bank *zmienia datę realizacji* [podkr. moje] i obciąża Rachunek kwotą zlecenia w ostatnim dniu roboczym wypadającym przed datą, w której pierwotnie przypadała realizacja zlecenia." Otóż bank nie zmienia daty realizacji zlecenia ! Gdyby wykreślic z Regulaminu słowa "zmienia datę realizacji i", to by było OK. Tak, jak jest aktualnie, bank działa niezgodnie z własnym regulaminem. witrak() |
|
Data: 2009-11-03 21:30:25 | |
Autor: Robert Kois | |
Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku | |
Dnia Tue, 03 Nov 2009 21:10:21 +0100, witrak() napisał(a):
On 2009-11-03 12:51, Robert Kois wrote: Ależ zmienia. Nie pokaazuje tego w systemie ale z formalnego punktu widzenia zmienia bo próbuje je wykonać wcześniej. Gdyby nie zmieniało to zlecenie na sobotę sciągąłoby kase w sobotę a wykonywane by było w poniedziałek rano bo to pierwszy możliwy termin. -- Kojer |
|
Data: 2009-11-03 22:11:00 | |
Autor: witrak() | |
Nieprawdziwie prezentowane daty wyk onania zleceń w Eurobanku | |
On 2009-11-03 21:30, Robert Kois wrote:
Dnia Tue, 03 Nov 2009 21:10:21 +0100, witrak() napisał(a): No, chyba, że zlecenie zdefiniujesz wirtualnie, np. jako "to, co wykonuje bank, gdy robi coś w związku ze złożonym przez klienta oświadczeniem woli" :-))) Jednak przy bardziej normalnej definicji zleceniem jest to, co wprowadza do systemu klient - dokładnie ten zapis (w wersji elektronicznej jako wpis w bazie danych, ale o treści takiej, jaką wprowadził klient) jest zleceniem. Zatem jeżeli bank nie zmienia wpisu prezentowanego w systemie, to znaczy, że zlecenia nie zmienia - jego tekst jest taki, jak został pierwotnie wprowadzony przez klienta. Natomiast bank zmienia - wg okoliczności określonych w regulaminie - *sposób wykonania* tego zlecenia (ściąga kasę w innym dniu), i oczywiście to mu wolno, jeśli regulamin o tym mówi (a tak jest w tym przypadku). Niemniej jednak wskazany przeze mnie fragment zapisu regulaminu NIE jest wypełniany. I o to mogę mieć do banku uzasadnione pretensje, ponieważ nie jestem w stanie wiedzieć, jakie zlecenie bank faktycznie wykona (lub wykonał, albo nie wykonał), pomimo że z zapisu regulaminu wynika, że o tym powinienem wiedzieć. witrak() |
|
Data: 2009-11-03 22:20:49 | |
Autor: Robert Kois | |
Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku | |
Dnia Tue, 03 Nov 2009 22:11:00 +0100, witrak() napisał(a):
Natomiast bank zmienia - wg okoliczności określonych w regulaminie - *sposób wykonania* tego zlecenia Nie sposób a czas wykonania, o ile mamy się czepiać słów Niemniej jednak wskazany przeze mnie fragment zapisu regulaminu NIE jest wypełniany. Śliskie. Prawnicy mieliby zajęcie na parę lat przy interpretowaniu tego :). I o to mogę mieć do banku uzasadnione pretensje, ponieważ nie jestem w stanie wiedzieć, jakie zlecenie bank faktycznie wykona (lub wykonał, albo nie wykonał), pomimo że z zapisu regulaminu wynika, że o tym powinienem wiedzieć. Bank wykona dokładnie takie zlecenie jakie zleciłeś i zaakceptowałeś jego warunki. Bo co by nie mówic to ostrzegają, ze w takim przypadku kasę ściągną wcześniej. Ale informację o nieudanej realizacji mogliby poprawić. No i zawsze możesz zapłacić za zlecenie zewnętrzne z RO. To da ci pewność za jedyne 2zł ;). -- Kojer |
|
Data: 2009-11-03 22:28:06 | |
Autor: witrak() | |
Nieprawdziwie prezentowane daty wyk onania zleceń w Eurobanku | |
On 2009-11-03 22:20, Robert Kois wrote:
Dnia Tue, 03 Nov 2009 22:11:00 +0100, witrak() napisał(a): Nie, nie - tu mnie nie przekonasz: zmiana czasu wykonania oznacza zmianę reguły sterującej wykonaniem, zatem jest to zawsze zmiana sposobu wykonania...
Oooo, tak, bez wątpienia :-)))) Więc na pewno na proces bym się nie zdecydował - nie jestem prawnikiem, a kasa mnie skończyłaby się szybciej niż bankowi ;-)
Istotnie. Jednak jeśli idzie o stosunki z bankami wykazuję nadzwyczajne skąpstwo, a w dodatku zgodnie z głoszoną przeze mnie (w innym wątku) zasadą, że należy walczyć o swoje *zawsze*, wolę spróbować przekonać bank, że nie powinien wprowadzać mnie w błąd... Jak mi się uda, to wszyscy skorzystają :-) witrak() |
|