Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Nachalna propaganda sekty lefebrystów

Nachalna propaganda sekty lefebrystów

Data: 2010-01-26 20:27:06
Autor: Grzegorz Z.
Nachalna propaganda sekty lefebrystów
Stowarzyszenie powstało niczym wrzód reakcji w łonie Kościoła
rzymskokatolickiego w 1970 z inicjatywy skrajnie prawicowego,
konserwatywnego integrysty abpa Marcel'a - François Lefebvre'a. Lefebryści
zarzucają posoborowemu Kościołowi katolickiemu szkodliwe innowacje
doktrynalne i liturgiczne oraz rzekome "zapomnienie i złe traktowanie"
Tradycji przez Kościół. FSSPX przeciwstawia się ekumenizmowi oraz dialogowi
międzywyznaniowemu, powodując szkodliwe tendencje w dziele jednoczenia
chrześcijan. Bractwo Piusa odrzuca zreformowany ryt Mszy świętej,
wprowadzony przez papieża Pawła VI w roku 1969, uznając go za ważny, ale
niegodny. Twierdzi, że reforma liturgii "sprotestantyzowała" obrzędy Mszy
świętej i usunęła z niej wiele rzekomo istotnych elementów.

Bractwo Piusa X krytykuje usunięcie z nowego mszału modlitw wyrażających
ofiarny charakter Mszy. Lebrystyczne FSSPX nachalnie krytykuje również
wprowadzenie do liturgii języków narodowych i usunięcie z niej łaciny, gdyż
twierdzi, że wspólny język dla całego Kościoła świadczył o jego jedności i
uniwersalności. Teologowie Bractwa Lefebvre'a odrzucają również celebrację
mszy "w stronę ludu", przypominając, że kapłan, działający w liturgii in
persona Christi ('w osobie Chrystusa'), staje się przewodnikiem zebranego
ludu, prowadząc go do Boga i zarazem uobecniając Jego tajemnice. Symbolem
tego jest zwrócenie kapłana w stronę ołtarza, a precyzyjniej: w stronę
krucyfiksu na tabernakulum, czyli prowadząc ludzi na krzyż cierpienia.
Bractwo Piusa X, doszukując się wielu uchybień w zreformowanym rycie
mszalnym, celebruje wyłącznie ryt trydencki mszy po łacinie. Współpracuje
jednak z tradycjonalistycznymi kapłanami katolickimi, celebrującymi ryty
inne niż rzymski, np. z Bractwem Świętego Jozafata z Ukrainy.

W lipcu 1988 papież Polak Jan Paweł II ogłosił w motu proprio "Ecclesia
Dei", że abp Marcel Lefebvre i czterej wyświęceni przezeń biskupi
zaciągnęli na siebie ekskomunikę latae sententiae - wiążącą mocą samego
prawa, ponieważ udzielenie sakr biskupich miało miejsce bez mandatu Stolicy
Apostolskiej. Ekskomunika, z łac. excommunicatio - poza wspólnotą,
wyłączenie ze wspólnoty, pot. klątwa, wyklęcie to w chrześcijaństwie kara
kościelna polegająca na wykluczeniu z Kościoła z mocą nałożenia klatwy
czyli przekleństwa. Bractwo FSSPX uznało samowolnie, że ekskomunika była od
samego początku nieważna, gdyż zakazany czyn abp. Marcel Lefebvre popełnił
sądząc, że jest w stanie wyższej konieczności związanej z kryzysem w
Kościele katolickim, co zgodnie z kodeksem prawa kanonicznego rzekomo
zwalnia go z kary ekskomuniki, nawet gdyby się mylił. Nic jednak nie
wskazujena to, aby miał prawo sobie coś uważać, skoro nie byl pozbawiony
możliwości konsultacji ani kontaktu ze stolicą Apostolską, a wyższa
konieczność istnieje w chwili powąznych zagrożeń dla istnienia wiary, jak
np. inwazja Turków czy kosmitów albo Rewolucja.

W roku 2000 wznowione zostały rozmowy z Kurią Watykańską na temat
uregulowania statusu odstępczego i schizmatyckiego Bractwa Piusa X oraz
wprowadzenia indultu generalnego dla mszy trydenckiej. Efektem tych rozmów
było ogłoszenie w 2003 przez watykańską Pontyfikalną Komisję Ecclesia Dei
komunikatu stwierdzającego, iż katolicy mogą bez grzechu wypełniać swój
obowiązek niedzielny uczestnictwem w mszach sprawowanych przez księży
FSSPX. Dialog został zintensyfikowany od czasu inauguracji pontyfikatu
Benedykta XVI, który w sierpniu 2005 przyjął na audiencji prywatnej bpa
Fellay'a. Wydane przez papieża Benedykta XVI w lipcu 2007 roku motu proprio
Summorum Pontificum, dotyczące przywrócenia możliwości swobodnego
odprawiania Mszy w rycie trydenckim, w kwestii liturgicznej znacząco zbliża
FSSPX do ponownej komunii z Kościołem katolickim, ale jak na razie jest to
schizma.

W Polsce Bractwo Kapłańskie Świętego Piusa X działa od początku lat 90-tych
XX wieku czyli od czasów Okrągłego Stołu. Przełożonym lefebrystów na
terenie Polski jest skrajnie populistyczny, ultraprawicowy i konserwatywny
ks. Karl Stehlin. Bractwo Piusa X pomimo wyklęcia go posiada jeden
schizmatycki przeorat w Warszawie; kościoły schizmatyckie w: Warszawie i w
Gdyni; kaplice schizmatyckie w: Bajerzu, Krakowie, Chorzowie, Łodzi,
Toruniu, Lublinie, Zaczerniu i w Tuchowie. Do herezji lefebrystów należy
także dom rekolekcyjny w Bajerzu. Bractwo Piusa X opiekuje się jedną szkołą
i dwiema organizacjami młodzieżowymi Christus Rex oraz Krucjatą
Niepokalanej. Zgromadzenie prowadzi wydawnictwo Te Deum oraz wydaje
neofaszystowski, konserwatywny miesięcznik "Zawsze Wierni". Obecnie pracuje
w Polsce pięciu kapłanów lefebrystów w tym jeden Polak ks. Edward Wesołek
oraz dwóch braci jeden Polak i jeden Niemiec i dwie siostry oblatki (Polka
i Ukrainka). W seminariach bractwa Lefebvre'a, znajdujących się w Niemczech
i we Francji, do kapłaństwa przygotowuje się trzech, a do posługi braci
czterech Polaków. Oczywistym jest, że katolicy wierni nauczaniu papieża
Jana Pawła Drugiego na pewno nie wezmą udziału w działalności
schizmatyckiego Bractwa Piusa X, a jedynie uczynią to osoby wrogie
pontyfikatowi i nauczaniu papieża Polaka.

Stanowisko Konferencji Episkopatu Polski wobec działalności Bractwa Św.
Piusa X na terenie Polski zostało ogłoszone 27 listopada 1998 roku. W swoim
komunikacie odczytanym w kościołach Konferencja Episkopatu Polski
jednoznacznie określiła, że uważa to zgromadzenie kapłańskie za grupę
schizmatycką. Bractwo Piusa X wkrótce odpowiedziało na ten komunikat,
wydając swoje oświadczenie w tej sprawie. Podobne stanowisko kilka lat
później zajął również arcybiskup metropolita gdański Tadeusz Gocłowski,
który w liście pasterskim z 8 stycznia 2008 roku odczytanym w kościołach
archidiecezji gdańskiej 13 stycznia 2008 roku przestrzegał wiernych pod
sankcją kanonicznie karną przed uczestnictwem w nabożeństwach i mszach
odprawianych przez Bractwo Świętego Piusa X. Prawicowy Ks. Karl Stehlin -
przełożony FSSPX w Europie Wschodniej w swoim liście do abp. Gocłowskiego
podważa m.in. możliwość obłożenia wiernych sankcjami za uczestnictwo w
nabożeństwach i mszach odprawianych przez Bractwo Świętego Piusa X oraz
inne fragmenty listu metropolity, co pokazuje rozdźwięk pomiędzy Kościołem
katolickim, a tą schizmatycką grupą rozłamowców. W średniowieczu
ekskomunika była często orzekanym i brzemiennym w skutki narzędziem walki z
przeciwnikami władz kościelnych. Dzisiaj ekskomunika jest stosowana bardzo
rzadko, tym bardziej należy z perspektywy Kościoła katolickiego uznać
brzemię grzechów Marcela Lefebrve'a i lefebrystów, jeśli jest się
katolikiem czy katoliczką. --
"Przyjemnie jest robić zakupy w niedzielę i słyszeć wściekłe
szarpanie za dzwony zdenerwowanych plebanów"

Data: 2010-01-26 20:31:39
Autor: boukun
Nachalna propaganda sekty lefebrystów

-- "Przyjemnie jest robić zakupy w niedzielę i słyszeć wściekłe
szarpanie za dzwony zdenerwowanych plebanów"

Niedługo otworzą kościelne świątynie w TESCO i będzie jeszcze przyjemniej...

boukun

Nachalna propaganda sekty lefebrystów

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona