Data: 2021-03-06 18:53:32 | |
Autor: Myjk | |
Miraj na wodur! | |
Ogłosili właśnie że Toyota Mirai w podstawowej wersji będzie w PL kosztować, jak zwykle po żydowsku, 299 tys. zł. Auto ma zabójcze przyśpieszenie 9,2 sek. do setki, zasięgu nie ma się co wstydzić przy czasie tankowania jak spaliniaka (tylko gdzie to tankować, bo aktualnie najbliżej to chyba w Berlinie), za to tankowanie kosztuje prawie tyle samo, 40zł/100km, co spaliniaka -- czyli 4x drożej niż ja aktualnie ładuję PHEVa w 2T i prawie 2x drożej niż ładowanie EV na publicznej ładowarce z abo. Pijąć do mizernego przyśpieszenia jak na elektryka, nadal nie rozumiem czemu nie dają kondensatorów do rekuperacji a które równocześnie mogłyby służyć do lepszej akceleracji.Podtrzymuję także, że ten cąły wodór nie ma szans działać w osobówkach, co najwyżej w transporcie gabarytowym ma sens. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2021-03-06 23:48:25 | |
Autor: ToMasz | |
Miraj na wodur! | |
W dniu 06.03.2021 o 18:53, Myjk pisze:
ale jaki jest temat? co to kogo obchodzi na co bogacz wyda swoje pieniądze. Auto ma zabójczewiem ze są auta które mają lepsze przyśpieszenie... ale co z tego? pierwszy ze świateł ruszysz, postoisz na następnych. drugi ze świateł... już ruszysz tak jak ten przed Toba. A on staruje berlingo 1.6hdi. zasięgu nie ma się co wstydzić przypierwsze pytanie. co za różnica? Czy ktoś bedzie czy nie ten pojazd tankował. Może chce go mieć, żeby sie pochwalić, a do pracy pojedzie dacią sandero na lpg? Dla mnie auto za 100tyś to jakiś kosmos. Dla Ciebie 299 tyś. Kwoty różne, zasada ta sama. czyli 4x drożej niż ja aktualnie ładuję PHEVastrasznie dużo co2 generujesz. wiedziałeś? Pijąć do mizernego przyśpieszenia jak na elektryka, nadal nie rozumiemo ile ja wiem, to kondensatory które mają dużą wydajność prądową są duże i drogie. w sensie ich objętość porównywalna do akumulatora samochodowego, wystarczy na parę sekund kręcenia rozrusznikiem. więc jakbyś chciał zgromadzić 1kwh w kondensatorach, to.... ło panie. a które równocześnie mogłyby Może masz racje a może nie. jaka jest sprawność "zrobienia" skroplonego wodoru i odzyskania z niego prądu? Bo jak większa niż 40% to zaczyna mieć sens. ToMasz |
|
Data: 2021-03-07 00:06:52 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Miraj na wodur! | |
Dnia Sat, 6 Mar 2021 23:48:25 +0100, ToMasz napisał(a):
Bo jak większa niż 40% to zaczyna mieć sens. Sprawność elektrolizy dochodzi do 60%, sprawność ogniw paliwowych wodorowo-tlenowych to od 50 do nawet 80%. Ale nad sumaryczną sprawnością bym się nie rozczulał. I tak do pozyskiwania wodoru ma się używać nadmiarowej energii z OZE (czyli takiej która jest generowana choć na nią nie ma zapotrzebowania). Więc jest darmowa a nawet chwilami o ujemnej wartości :) -- Jacek -I hate haters- |
|
Data: 2021-03-07 12:06:13 | |
Autor: T. | |
Miraj na wodur! | |
W dniu 2021-03-07 o 00:06, Jacek Maciejewski pisze:
Dnia Sat, 6 Mar 2021 23:48:25 +0100, ToMasz napisał(a): Ale wodoru się nie uzyskuje z elektrolizy - bo to za drogie. Na skalę przemysłową odbywa się głównie metodą reformingu parowego gazu ziemnego. Natomiast wykorzystanie nadwyżek prądu jest opłacalne- jeśli ta energia jest "za darmo". T. |
|
Data: 2021-03-07 13:44:31 | |
Autor: Cavallino | |
Miraj na wodur! | |
W dniu 07-03-2021 o 12:06, T. pisze:
Ale wodoru się nie uzyskuje z elektrolizy - bo to za drogie. Teraz. Na skalę przemysłową To nie ta skala w ogóle. Przyszłościowo, czyli do napędu transportu, wodór trzeba by produkować w ilościach wielokrotnie większych niż obecnie i na pewno nie z gazu, bo to by się całkowicie mijało z celem. >odbywa się głównie metodą reformingu parowego gazu ziemnego. Na dłuższą metę też nie do utrzymania, bo źródło to samo co benzyna czy ON, nieodnawialne. |
|
Data: 2021-03-07 19:36:42 | |
Autor: Myjk | |
Miraj na wodur! | |
Sun, 7 Mar 2021 12:06:13 +0100, T.
Ale wodoru się nie uzyskuje z elektrolizy - bo to za drogie. Na skalę Żeby taki samochód wodorowy był czysty, a do tego rewolucja wodorowa ma właśnie dążyć, to musi być z elektrolizy i OZE. Przerabianie kopalin na wodór jest bez sensu. Tylko że sprawność jest mizerna, nie opłaca się tego robić na pełną skalę (tj. do osobówek) -- lepiej pchać bezpośrednio w baterie. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2021-03-07 19:45:36 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Miraj na wodur! | |
Dnia Sun, 7 Mar 2021 19:36:42 +0100, Myjk napisał(a):
Tylko że sprawność jest mizerna Tu mniej chodzi o sprawność a bardziej o łatwość magazynowania. Znacznie większe ilości enenrgii znacznie mniejszym kosztem i wykorzystując istniejącą infrastrukturę gazową da się zmagazynować w postaci wodoru aniżeli w postaci naładowanych baterii. Wodór ma być ponadto wykorzystywany bezpośednio np. do produkcji stali zamiast węgla, w innych chemicznych procesach redukcyjnych a nawet w postaci paliwa do turbin gazowych. Zastosowania trakcyjne sa raczej dodatkiem w skojarzonej gospodarce wodorowej. -- Jacek -I hate haters- |
|
Data: 2021-03-08 16:32:56 | |
Autor: Myjk | |
Miraj na wodur! | |
Sun, 7 Mar 2021 19:45:36 +0100, Jacek Maciejewski
Tu mniej chodzi o sprawność a bardziej o łatwość magazynowania. Znacznie Czyli jeszcze mniej zostanie do napędu samochodów osobowych? Na szczęście większość nie potrzebuje takich dużych zasięgów, więc wodorowce zostaną dla PH i innych dyrektorków. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2021-03-08 18:42:11 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Miraj na wodur! | |
Dnia Mon, 8 Mar 2021 16:32:56 +0100, Myjk napisał(a):
Czyli jeszcze mniej zostanie do napędu samochodów osobowych? Masz osobliwe widzenie świata - niedoborowe. Widzisz, my ludzie kiedy czegoś potrzebujemy to to produkujemy więc zapewne jeśli będziemy potrzebowali wodoru do jednego i drugiego to sobie akurat tyle wyprodukujemy. Nie widzę powodu dla którego mielibyśmy produkować wodór do wytopu stali a nie wyprodukować do napędu samochodów. -- Jacek -I hate haters- |
|
Data: 2021-03-08 19:03:26 | |
Autor: Myjk | |
Miraj na wodur! | |
Mon, 8 Mar 2021 18:42:11 +0100, Jacek Maciejewski
Masz osobliwe widzenie świata - niedoborowe. Widzisz, my ludzie kiedy Tylko pod warunkiem że to będzie opłacalne i w ogóle możliwe. Póki co wygląda na to, że sprostanie zapotrzebowania na same tylko samochody ciężarowe jest absolutnie nierealne, a co dopiero osóbowki i jeszcze przemysł. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2021-03-08 10:14:43 | |
Autor: T. | |
Miraj na wodur! | |
W dniu 2021-03-07 o 19:36, Myjk pisze:
Sun, 7 Mar 2021 12:06:13 +0100, T. Przeczytałem jeszcze jedne ciekawy artykuł - okazuje się, że do produkcji wodoru gaz musi być idealnie czysty, bo jeśli nie, to pojawiają się zanieczyszczenia siarką. Ale to już bardzo duże szczegóły. Idealnie to by było, jakby każdy miał panele na dachu i sam sobie produkował prąd i ew. wodór. I pewnie tak kiedyś będzie, chyba że Chińczycy wcześniej opanują fuzję termojądrową (w zeszłym tygodniu udało im się uzyskać ponad 100 mln stopni w tokamaku. Zużyli kupę energii, ale odzyskali tylko połowę). Więc na razie to śpiewka przyszłości, ale wiele na to wskazuje, że to będzie kolejna i autentycznie czysta energia. T. |
|
Data: 2021-03-08 17:29:03 | |
Autor: Myjk | |
Miraj na wodur! | |
Mon, 8 Mar 2021 10:14:43 +0100, T.
Przeczytałem jeszcze jedne ciekawy artykuł - okazuje się, że do produkcji wodoru gaz musi być idealnie czysty, bo jeśli nie, to pojawiają się zanieczyszczenia siarką. Ale to już bardzo duże szczegóły. Raczej wątpię, co prawda elektrolizę to można sobie zrobić w dowolnych warunkach, ale kompresowanie i składowanie wodoru to już bardzo kosztowna "zabawa". chyba że Chińczycy wcześniej opanują fuzję termojądrową (w zeszłym tygodniu udało im się uzyskać ponad 100 mln stopni w tokamaku. Zużyli kupę energii, ale odzyskali tylko połowę). Więc na razie to śpiewka przyszłości, ale wiele na to wskazuje, że to będzie kolejna i autentycznie czysta energia. Problem polega na tym że nie są w stanie podtrzymać tego stanu. Pytanie brzmi czy jest to w ogóle możliwe w warunkach ziemskich i czy choćby w teorii bilans może być dodatni. Oby. Niemniej nie wiem dlaczego nadal nie działają kompaktowe reaktory atomowe, porozrzucać takie po kraju i po sprawie. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2021-03-08 17:58:09 | |
Autor: J.F. | |
Miraj na wodur! | |
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1bxnl2egkzc9q.dlg@myjk.org...
Mon, 8 Mar 2021 10:14:43 +0100, T. Przeczytałem jeszcze jedne ciekawy artykuł - okazuje się, że do Raczej wątpię, co prawda elektrolizę to można sobie zrobić w dowolnych Ilosci domowe, wiec zbiornik ... no taki, jak w mirai, moze 2-3 razy wiekszy .. chyba że Problem polega na tym że nie są w stanie podtrzymać tego stanu. Pytanie Problemow jest cala masa, bo nawet jak zadziala .. silne zrodlo neutronow w skomplikowanej konstrukcji, nadprzewodzacy magnes obok goracej pary - to trzeba bedzie jeszcze rozwiazac. A moze zima fuzja nam wyjdzie ... J. |
|
Data: 2021-03-08 18:16:52 | |
Autor: Myjk | |
Miraj na wodur! | |
Mon, 8 Mar 2021 17:58:09 +0100, J.F.
Ilosci domowe, wiec zbiornik ... no taki, jak w mirai, moze 2-3 razy wiekszy .. Czyli na zimę gucio się naprodukuje? :P Wtedy co, produkcja wodoru w 2T? :> Ale najważniejsze, jakie są koszty takiego elektrolizera i jaką to ma sprawność (z kompresją), bo nadal nie wiadomo... :P -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2021-03-08 12:35:52 | |
Autor: J.F. | |
Miraj na wodur! | |
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1bd4ohge14scx$.dlg@myjk.org...
Ogłosili właśnie że Toyota Mirai w podstawowej wersji będzie w PL Hm, a jakby tak tankowac z domowego elektrolizera ? :-) Pijąć do mizernego przyśpieszenia jak na elektryka, nadal nie rozumiem Chyba daja. Nie kondensator, ale akumulator NiMH, czy moze li-ion ... Podtrzymuję także, że ten cąły wodór nie ma Za 300kzl nie ma szans ... ale przeciez cena spadnie :-) Bo chyba nie w mizernym przyspieszeniu widzisz problem :-) Swoja droga - to ma ponoc 180KM/130kW - przyspieszenie powinno miec przyzwoite ... No coz, poczekamy, zobaczymy. Wodor sie ulepszy, baterie sie ulepsza, ludzie sie pogodza z dlugim ladowaniem, czy beda wymienne baterie. A moze ... Morawiecki oglosi sojusz z PKP - i przy kazdym dworcu bedzie wypozyczalnia Izer ... J. |
|
Data: 2021-03-08 16:31:37 | |
Autor: Myjk | |
Miraj na wodur! | |
Mon, 8 Mar 2021 12:35:52 +0100, J.F.
Hm, a jakby tak tankowac z domowego elektrolizera ? :-) Czym to kompresować? Chyba daja. Ale ja się pytam konkretnie o kondensatory, które nie są obarczone wadami baterii. Za 300kzl nie ma szans ... ale przeciez cena spadnie :-) Przecież to już 3 generacja Mirai -- i coś ta cena nie chce spadać nic a nic. Bo chyba nie w mizernym przyspieszeniu widzisz problem :-) Widze problem w tym że to auto elektryczne za kosmiczną cenę, a zwija się jak Opel Corsa po pierwszej lepszej mapie. Swoja droga - to ma ponoc 180KM/130kW - przyspieszenie powinno miec przyzwoite ... No właśnie, ale nie ma, bo przecież rzekomo nie po to jest ten samochód. No coz, poczekamy, zobaczymy. Jak się ulepszy wodór? A moze ... Morawiecki oglosi sojusz z PKP - i przy kazdym dworcu bedzie wypozyczalnia Izer ... Przy tak galopującej inflacji, nie sądzę. Chociaż kluczem mogą być lokomotywy. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2021-03-08 17:18:05 | |
Autor: J.F. | |
Miraj na wodur! | |
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rce8kk2lqhox$.dlg@myjk.org...
Mon, 8 Mar 2021 12:35:52 +0100, J.F. Hm, a jakby tak tankowac z domowego elektrolizera ? :-) Czym to kompresować? Ba - nie trzeba. Elektrolizer moze robic od razu pod cisnieniem .. Chyba daja. Ale ja się pytam konkretnie o kondensatory, które nie są obarczone wadami Na przyspieszenie outlandera nie narzekasz, to po co ci jakies kondensatory :-) Za 300kzl nie ma szans ... ale przeciez cena spadnie :-)Przecież to już 3 generacja Mirai -- i coś ta cena nie chce spadać nic a Bo jakies Zydy cene ustalaja :-) No coz, jest mozliwe, ze ogniwa paliwowe duzo platyny potrzebuja, a platyna droga. Jest tez mozliwe, ze wymysla ogniwa bez platyny. Bo chyba nie w mizernym przyspieszeniu widzisz problem :-) Widze problem w tym że to auto elektryczne za kosmiczną cenę, a zwija się Ale ono ma byc ekologiczne, latwo tankowalne, i jechac 170 po autostradzie. A przyspieszenie ... niekoniecznie ... Swoja droga - to ma ponoc 180KM/130kW - przyspieszenie powinno miecNo właśnie, ale nie ma, bo przecież rzekomo nie po to jest ten samochód. A outlander jak przyspiesza? Patrzac dalej ... wazy to 1800 kg ... co tam takiego ciezkiego. Bateria paliwowa, czy bateria buforowa? Bo chyba nie zbiornik wodoru :-) No coz, poczekamy, zobaczymy. Jak się ulepszy wodór? Technologie wokol wodoru. Sprawnosc elektrolizy, ogniwa paliwowe itp ... J. |
|
Data: 2021-03-08 17:42:47 | |
Autor: Myjk | |
Miraj na wodur! | |
Mon, 8 Mar 2021 17:18:05 +0100, J.F.
Ba - nie trzeba. Elektrolizer moze robic od razu pod cisnieniem .. Może? To ile kosztuje taki elektrolizer z kompresorem (i butlą?) aby napchać potem wodór do samochodu? Na przyspieszenie outlandera nie narzekasz, to po co ci jakies kondensatory :-) Wcale bym się nie obraził na lepsze przyśpieszenie. Ale fakt, bardziej narzekam na mizerny odzysk. Literalnie, jak bateria napompowana na maksa, to go nie ma wcale, do 75% zwalnia przeciętnie, dopiero poniżej 50% hamuje pełną parą. Jakby był kondensator obok baterii to by nie było problemu. Bo jakies Zydy cene ustalaja :-) *** Tyle lat nad tym pracują i nic się nie zmienia. Nawet zapowiedzi nie ma żeby choćby pozyskać inwestorów i to napędzić... Ale ono ma byc ekologiczne, latwo tankowalne, i jechac 170 po autostradzie. Wg mnie to wprost wynik braku odpowiedniej mocy z generatora. Dlatego wspomniałem o kondensatorach które by zapewne temat rozwiązały. A outlander jak przyspiesza? Też ma 9 do setki. Do 60 szybciej niż przeciętny samochód w tej kalsie. Ale nie mówimy tu o Outlanderze tylko o Mirai za 300 tys. w podstawie, bo lepiej wyposażone to pewnie pod 400 kosztować będą. Patrzac dalej ... wazy to 1800 kg ... co tam takiego ciezkiego. Te zbiorniki gruboskórne są jednak. Może jeszcze konstrukcja ochronna... Technologie wokol wodoru. Patrz trzy gwiazdki -- wyżej. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2021-03-08 19:04:16 | |
Autor: J.F. | |
Miraj na wodur! | |
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:13657b1hlea90.dlg@myjk.org...
Mon, 8 Mar 2021 17:18:05 +0100, J.F. Ba - nie trzeba. Elektrolizer moze robic od razu pod cisnieniem .. Może? To ile kosztuje taki elektrolizer z kompresorem (i butlą?) aby Ale wcale nie musi miec kompresora - nalewasz wody do pelna, gaz sie wydziela i cisnienie rosnie. Tylko nie jestem pewien co z tlenem :-) Na przyspieszenie outlandera nie narzekasz, Wcale bym się nie obraził na lepsze przyśpieszenie. Ale fakt, bardziej No widzisz - czyli Mirai nie jest taki zly :-P narzekam na mizerny odzysk. Literalnie, jak bateria napompowana na maksa, Taki na jedno hamowanie ? Moze to i dobry pomysl ... No coz, jest mozliwe, ze ogniwa paliwowe duzo platyny potrzebuja, a *** Tyle lat nad tym pracują i nic się nie zmienia. Nawet zapowiedzi nie ma IMO - pomyslow jest pelno, tylko widac sie kiepsko sprawdzily. Ale ono ma byc ekologiczne, latwo tankowalne, i jechac 170 po Wg mnie to wprost wynik braku odpowiedniej mocy z generatora. Dlatego Ale po to ma te pomocnicza baterie. Patrzac dalej ... wazy to 1800 kg ... co tam takiego ciezkiego. Te zbiorniki gruboskórne są jednak. Ale z wlokna weglowego. Chyba. Może jeszcze konstrukcja ochronna... J. |
|
Data: 2021-03-08 19:24:24 | |
Autor: Myjk | |
Miraj na wodur! | |
Mon, 8 Mar 2021 19:04:16 +0100, J.F.
Ale wcale nie musi miec kompresora - nalewasz wody do pelna, gaz sie wydziela i cisnienie rosnie. Aha... :P Czyli nadal nie wiadomo jaki koszt instalacji. :> No widzisz - czyli Mirai nie jest taki zly :-P Jak juz pisałem to jest FCEV a nie PHEV, trochę inna bajka. Taki na jedno hamowanie ? Dokładnie tak, wszak wiadomo że kondensator długo energii nie utrzyma. IMO - pomyslow jest pelno, tylko widac sie kiepsko sprawdzily. Raczej się nie sprawdziły i nic nie rokuje. Dlatego uważam że wodór to ślepa uliczka w samochodach, szczególnie osobowych. Ale po to ma te pomocnicza baterie. Widać jest za mała aby dać większą moc chwilową. W MOP po lifcie zmienili baterie i szybciej rwie w trybie EV niż mój przedlift na starszych bateriach. Silniki ponoć są te same. -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2021-03-08 23:54:36 | |
Autor: ToMasz | |
Miraj na wodur! | |
Dokładnie tak, wszak wiadomo że kondensator długo energii nie utrzyma. młody technik: Dlaczego zwykłe kondensatory nie dają nadziei na przełom? Odpowiedź jest prosta. Kilogram benzyny to z grubsza 4 tys. kilowatogodzin energii. Akumulator w modelu Tesli ma energii ok. 30 razy mniej. Kilogram masy kondensatora to zaledwie 0,1 kWh. Chyba nie trzeba tłumaczyć, dlaczego zwykłe kondensatory nie nadają się do nowej roli. Kondensator o pojemności współczesnej baterii litowo-jonowej musiałby być od niej kilkaset razy większy. ToMasz |
|
Data: 2021-03-09 11:54:19 | |
Autor: J.F. | |
Miraj na wodur! | |
Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:b7gbwys7t0qv$.dlg@myjk.org...
Mon, 8 Mar 2021 19:04:16 +0100, J.F. Ale wcale nie musi miec kompresora - nalewasz wody do pelna, gaz sie Aha... :P Czyli nadal nie wiadomo jaki koszt instalacji. :> Nie wiadomo, ale temat juz dostrzegli https://en.wikipedia.org/wiki/High-pressure_electrolysis A poniewaz w srodku nie ma nic skomplikowanego, a przynajmniej tak sie wydaje, to i cena bedzie nieduza ... w przyszlosci :-) https://www.h2-international.com/2017/01/03/high-pressure-electrolyzer-in-pocket-size/ No widzisz - czyli Mirai nie jest taki zly :-P Jak juz pisałem to jest FCEV a nie PHEV, trochę inna bajka. Jaka inna? Elektryczny, tankowalny i o nieduzym przyspieszeniu? Komus sie spodoba :-P IMO - pomyslow jest pelno, tylko widac sie kiepsko sprawdzily. Raczej się nie sprawdziły i nic nie rokuje. Dlatego uważam że wodór to Az tak bym nie pisal. Pare wynalazkow i roznie moze byc. A wodor ma pare potencjalnych cennych zalet. No i niestety pare wad ... ale mirai jezdzi, to widac pokonali je .. Ale po to ma te pomocnicza baterie. Widać jest za mała aby dać większą moc chwilową. Ponoc podobna do tej z Camry hybrydy .. J. |
|
Data: 2021-03-09 17:14:11 | |
Autor: Myjk | |
Miraj na wodur! | |
Tue, 9 Mar 2021 11:54:19 +0100, J.F.
Nie wiadomo, ale temat juz dostrzegli No, dostrzegli, mamy 10 lat po stworzeniu Mirai. A poniewaz w srodku nie ma nic skomplikowanego, a przynajmniej tak sie wydaje, to i cena bedzie nieduza ... w przyszlosci :-) Jak juz pisałem to jest FCEV a nie PHEV, trochę inna bajka.Jaka inna? Elektryczny, tankowalny i o nieduzym przyspieszeniu? Inna, bo PHEV jest emulacją spaliniaka, tj. ma dołożone baterie, ładowarkę i dopchnięte silniki elektryczne które tylko uzupełniają na chwilę moc gdy spaliniak nie pracuje. Wprost przeciwnie do FCEV, który jest zbudowany jako samochód w pełni elektryczny. Różnią się też znacząco ceną. Az tak bym nie pisal. Pare wynalazkow i roznie moze byc. Jeździ od parunastu lat, wystartował parę lat wcześniej niż BEVy, mimo tego nawet w zapyziałej Polsce można BEVem się swobodnie poruszać zaś FCEV się nie pojeździ normalnie, chyba że jest się z 4 większych miast. Ponoc podobna do tej z Camry hybrydy ..Ale po to ma te pomocnicza baterie.Widać jest za mała aby dać większą moc chwilową. Ale widać za mała, w przeciwnym razie jechałby szybciej. -- Pozdor Myjk |
|