Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Lotniczy silnik elektrohydrodynamiczny=jonowy

Lotniczy silnik elektrohydrodynamiczny=jonowy

Data: 2013-04-06 13:27:25
Autor: mcmlxxi.xi.xi
Lotniczy silnik elektrohydrodynamiczny=jonowy

Jonowy lepszy od odrzutowego 4 kwietnia 2013, 11:45 | Technologia

wiatr jonowy · ciąg elektrohydrodynamiczny · silnik · samolot

Zjawisko ciągu elektrohydrodynamicznego znane jest od lat 60. ubiegłego wieku. Pojawia się ono w postaci "wiatru jonowego" gdy pomiędzy dwiema elektrodami przepływa prąd. Wówczas w oddzielającym je powietrzu pojawia się wspomniany wiatr.
 Od 50 lat "wiatrem jonowym" interesujÄ… siÄ™ głównie amatorzy, którzy umieszczajÄ… w internecie filmy prezentujÄ…ce lekkie obiekty latajÄ…ce, które unoszÄ… siÄ™ w powietrzu i latajÄ… tym sprawniej im wiÄ™ksze napiÄ™cie jest podawane. Prowadzono niewiele badaÅ„ naukowych, a niektórzy uczeni spekuklowali, że teoretyczne silniki jonowe byÅ‚yby bardzo nieefektywne, gdyż wymagaÅ‚yby olbrzymich iloÅ›ci energii.
 Uczeni z MIT-u przeprowadzili swoje wÅ‚asne badania i stwierdzili, że silnik jonowy byÅ‚by znacznie bardziej efektywny od obecnie wykorzystywanych silników odrzutowych. Naukowcy odkryli, że "wiatr jonowy" generuje 110 newtonów ciÄ…gu na każdy kilowat energii. Współczesny silnik odrzutowy generuje jedynie 2 newtony na kilowat.
 Profesor Steven Barrett z MIT-u uważa, że silniki jonowe byÅ‚yby idealnym rozwiÄ…zaniem dla lekkich pojazdów latajÄ…cych. SÄ… wydajne, ciche i niewidoczne w podczerwieni. Wyobraźmy sobie caÅ‚Ä… gamÄ™ rozwiÄ…zaÅ„ z dziedziny wojskowoÅ›ci czy bezpieczeÅ„stwa opierajÄ…cych siÄ™ na cichym napÄ™dzie, który nie daje żadnego sygnaÅ‚u w podczerwieni - mówi uczony.
 Podstawowy napÄ™d jonowy skÅ‚ada siÄ™ z bardzo cienkiej elektrody miedzianej, grubszej tuby aluminiowej i znajdujÄ…cego siÄ™ pomiÄ™dzy nimi powietrza. Po podaniu napiÄ™cia do elektrody, gradient pola elektrycznego powoduje, że dochodzi do jonizacji molekuÅ‚ powietrza. MolekuÅ‚y sÄ… silnie przyciÄ…gane przez aluminiowÄ… tubÄ™. Gdy siÄ™ poruszajÄ…, uderzajÄ… w obojÄ™tne molekuÅ‚y i je popychajÄ…, tworzÄ…c "wiatr jonowy". Badania uczonych z MIT-u wykazaÅ‚y, że taki system jest najbardziej efektywny przy wytwarzaniu niewielkiego ciÄ…gu. Przy szybko poruszajÄ…cym siÄ™ "wietrze jonowym" mamy do czynienia z olbrzymimi stratami energii kinetycznej. CaÅ‚ość dziaÅ‚a najbardziej efektywnie przy najwolniejszym możliwym do uzyskania "wietrze", który jednak jest wystarczajÄ…cy, by uzyskać ciÄ…g odpowiedni do napÄ™dzenia pojazdu.
 Profesor Barret mówi, że wspomniana technologia ma jednÄ… poważnÄ… wadÄ™. NapÄ™d jonowy zależy od "wiatru" powstajÄ…cego pomiÄ™dzy elektrodami. Im wiÄ™ksza odlegÅ‚ość miÄ™dzy nimi, tym wiÄ™kszy ciÄ…g. Uniesienie niewielkiego samolotu i jego źródÅ‚a energii wymaga dużej odlegÅ‚oÅ›ci pomiÄ™dzy elektrodami. Druga wada to konieczność zapewnienia dużego napiÄ™cia przy starcie. Uczony szacuje, że niewielki samolot niosÄ…cy na pokÅ‚adzie instrumenty oraz źródÅ‚o zasilania bÄ™dzie potrzebowaÅ‚ setek lub tysiÄ™cy kilowoltów.
 Wady te nie przekreÅ›lajÄ… napÄ™du jonowego. Ned Allen, główny naukowiec Lockheed Martin mówi, że napÄ™d ten ma tyle zalet, że jego firma jest nim zainteresowana.


Autor: Mariusz Błoński

Źródło: MIT http://kopalniawiedzy.pl/wiatr-jonowy-ciag-elektrohydrodynamiczny-silnik-samolot,17841

Data: 2013-04-06 23:17:16
Autor: Delfino Delphis
Lotniczy silnik elektrohydrodynamiczny=jonowy
mcmlxxi.xi.xi@gmail.com wrote:

generuje 110 newtonów ci±gu na ka¿dy kilowat energii. Wspó³czesny silnik
odrzutowy generuje jedynie 2 newtony na kilowat.
 
W powy¿szym jest jaki¶ ewidentny b³±d. Ma³e samoloty maj± silniki o mocach rzêdu kilkudziesiêciu kilowatów. Sto czy dwie¶cie newtonów, to bez w±tpienia za ma³o, aby je napêdzaæ. A chyba silnik odrzutowy nie ma sprawno¶ci drastycznie odbiegaj±cej od ¶mig³a?

Data: 2013-04-07 20:28:27
Autor: Krzysztof Rudnik
Lotniczy silnik elektrohydrodynamiczny=jonowy
Delfino Delphis wrote:

mcmlxxi.xi.xi@gmail.com wrote:

generuje 110 newtonów ciągu na każdy kilowat energii. Współczesny silnik
odrzutowy generuje jedynie 2 newtony na kilowat.
 
W powyższym jest jakiś ewidentny błąd. Małe samoloty mają silniki o mocach
rzędu kilkudziesięciu kilowatów. Sto czy dwieście newtonów, to bez
wątpienia za mało, aby je napędzać. A chyba silnik odrzutowy nie ma
sprawności drastycznie odbiegającej od śmigła?


Pamiętaj, moc = siła * prędkość. Jednostka napędowa może dawać duży ciąg,
ale przy małej prędkości wylotowej - nie da rady rozpędzić samolotu do
sensownej prędkości. Coś jak np. wirnik nośny śmigłowca.

Data: 2013-04-07 13:41:11
Autor: TJ_Blues
Lotniczy silnik elektrohydrodynamiczny=jonowy
On Sunday, April 7, 2013 2:28:27 PM UTC-4, Krzysiek wrote:

Pamiêtaj, moc = si³a * prêdko¶æ. Jednostka napêdowa mo¿e dawaæ du¿y ci±g,
ale przy ma³ej prêdko¶ci wylotowej - nie da rady rozpêdziæ samolotu do
sensownej prêdko¶ci. Co¶ jak np. wirnik no¶ny ¶mig³owca.

No dobrze, troche inny przyklad; rakieta napedzana zwyklym silnikiem chemicznym
o predkosci wylotowej gazow ok. Mach 2.5 (liczonej dla tych gazow w dyszy),
rozpedza sie do 7.9km/s.

Przyklad smiglowca nie jest najszczesliwszy, bo ograniczenia predkosci
wynikaja z samej jego konstrukcji; np. przekracznanie pred. dzwieku przez
nacierajaca lopate i przeciagniecie powracajacej lopaty.

Z tymi predkosciami to istnieje pewien "myk", pozwalajacy np. zaglowkom
plynac szybciej od wiatru. No i pytanie zasadnicze: ile wynosi "sensowna
predkosc"? :-)

cheers

Data: 2013-04-08 07:06:06
Autor: Krzysztof Rudnik
Lotniczy silnik elektrohydrodynamiczny=jonowy
TJ_Blues wrote:

On Sunday, April 7, 2013 2:28:27 PM UTC-4, Krzysiek wrote:

Pamiętaj, moc = siła * prędkość. Jednostka napędowa może dawać duży ciąg,
ale przy małej prędkości wylotowej - nie da rady rozpędzić samolotu do
sensownej prędkości. Coś jak np. wirnik nośny śmigłowca.

No dobrze, troche inny przyklad; rakieta napedzana zwyklym silnikiem
chemicznym o predkosci wylotowej gazow ok. Mach 2.5 (liczonej dla tych
gazow w dyszy), rozpedza sie do 7.9km/s.

Ale rakieta rozpędza też paliwo i utleniacz. Silnik lotniczy działa w powietrzu - w czasie lotu to powietrze ma już jakąś prędkość początkową, silnik musi nadać mu jeszcze większą. Np. rozpędzenie od 100 do 200 pochłania więcej energii niż od 0 do 100. 3 razy więcej.


Przyklad smiglowca nie jest najszczesliwszy, bo ograniczenia predkosci
wynikaja z samej jego konstrukcji; np. przekracznanie pred. dzwieku przez
nacierajaca lopate i przeciagniecie powracajacej lopaty.

Oczywiście nie chodzi mi o poziomy napęd, a o uzyskanie dużego ciągu przy w miarę niedużej mocy.

Data: 2013-04-08 17:33:34
Autor: Tomek
Lotniczy silnik elektrohydrodynamiczny=jonowy

Użytkownik "Krzysztof Rudnik" <rudnik@kki.net.pl> napisał w wiadomości news:kjtj7v$loq$1node1.news.atman.pl...
TJ_Blues wrote:

Oczywiście nie chodzi mi o poziomy napęd, a o uzyskanie dużego ciągu przy w
miarę niedużej mocy.

Ten warunek spełnić mogą silniki o wysokiej sprawności napędowej.
Taki silnik wykorzystuje dużą masę czynnika roboczego przy
małej prędkosci wypływu.

Wszystkie napędy o niepotrzebnie wysokiej prędkości wylotowej
czynnika roboczego w stosunku do prędkosci napędzanego obiektu
(typowy przykład to rolniczy odrzutowiec M-15) są niskosprawne napędowo.
T.

Lotniczy silnik elektrohydrodynamiczny=jonowy

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona