Data: 2013-04-13 03:09:44 | |
Autor: Przemys砤w M. | |
Lista k砤mstw komisji Millera | |
K艂amstwo nr 1: Gen. B艂asik by艂 w kokpicie To najbardziej znana manipulacja komisji Millera. 鈥濱stnia艂a presja, kt贸ra oddzia艂ywa艂a na za艂og臋 w spos贸b po艣redni, zwi膮zana z rang膮 lotu, obecno艣ci膮 najwa偶niejszych os贸b w pa艅stwie na pok艂adzie samolotu i wag膮 uroczysto艣ci w Lesie Katy艅skim. Nale偶y tak偶e przyzna膰, 偶e elementem presji po艣redniej by艂a obecno艣膰 Dow贸dcy Si艂 Powietrznych w kabinie za艂ogi, gdy偶 w 艣wiadomo艣ci dow贸dcy statku powietrznego mog艂a pojawi膰 si臋 obawa o ocen臋 jako艣ci wykonania przez niego podej艣cia do l膮dowania鈥 鈥 czytamy w raporcie komisji. Jednym z istotniejszych za艂膮cznik贸w raportu s膮 zreszt膮 stenogramy rozm贸w z kokpitu, z kt贸rych wynika m.in., 偶e gen. B艂asik odczytywa艂 w kabinie wysoko艣膰, na kt贸rej znajdowa艂 si臋 samolot, i doradza艂 pilotom przy podej艣ciu do l膮dowania. K艂amstwa te obna偶yli eksperci z krakowskiego Instytutu Ekspertyz S膮dowych, kt贸rzy przebadali kopi臋 nagra艅 z kokpitu Tu-154 i stwierdzili, 偶e wbrew temu, co pr贸bowa艂a wm贸wi膰 Polakom komisja Millera, na nagraniach rozm贸w z kokpitu Tu-154 nie zarejestrowano g艂osu gen. Andrzeja B艂asika. 鈥濶ie dysponujemy opini膮, kt贸ra m贸wi艂aby, i偶 gen. B艂asik przebywa艂 w kabinie. Prokuratura nigdy nie twierdzi艂a, 偶e taki g艂os zosta艂 zidentyfikowany鈥 鈥 opisa艂 wynik bada艅 krakowskich bieg艂ych p艂k Ireneusz Szel膮g z Wojskowej Prokuratury Okr臋gowej w Warszawie. Najwi臋kszym skandalem jest fakt, 偶e w pierwotnej wersji stenogram贸w przygotowanych na u偶ytek raportu Millera przez Centralne Laboratorium Kryminalistyczne gen. B艂asikowi tak naprawd臋 r贸wnie偶 nie przypisano 偶adnego g艂osu. Zrobi艂a to samowolnie dopiero komisja Millera, cho膰 dzi艣 偶aden z jej cz艂onk贸w nie chce si臋 do tego haniebnego czynu przyzna膰. K艂amstwo nr 2: Samolot zszed艂 na wysoko艣膰 kilku metr贸w Autorzy raportu Millera twierdz膮: 鈥濷 godz. 6:41:02,8 na wysoko艣ci 1,1 m nad poziomem lotniska, w odleg艂o艣ci 855 m od progu DS 26, samolot zderzy艂 si臋 lewym skrzyd艂em z brzoz膮 o 艣rednicy pnia 30鈥40 cm, w wyniku czego nast膮pi艂a utrata 6,1 m lewego skrzyd艂a鈥. Na jakich danych opierali si臋 eksperci Millera, podaj膮c tak膮 wysoko艣膰? Wystarczy zajrze膰 na str. 16 raportu, aby w jednym z przypis贸w (drobnym drukiem) przeczyta膰, 偶e 鈥瀢ysoko艣膰 lotu samolotu w ko艅cowej fazie podej艣cia do l膮dowania zosta艂a oszacowana na podstawie oblicze艅 wykonanych przez Komisj臋鈥. Ekspert smole艅skiego zespo艂u parlamentarnego, prof. Kazimierz Nowaczyk z ameryka艅skiego uniwersytetu w Baltimore, podszed艂 do tej kwestii znacznie rzetelniej: zanalizowa艂 dane zawarte w systemach nawigacyjnych TAWS (system ostrzegania o zbli偶aniu si臋 do ziemi) i FMS (system zarz膮dzania lotem 鈥 komputer pok艂adowy) oraz dane z wysoko艣ciomierza barycznego WBE鈥揝WS zapisane w skrzynce parametr贸w lotu. Okaza艂o si臋, 偶e przecz膮 one wersji komisji Millera: samolot przed ostatecznym upadkiem na ziemi臋 nigdy nie zszed艂 poni偶ej wysoko艣ci 18 m nad ziemi膮! Tu-154 zacz膮艂 spada膰 dopiero po tym, jak wzni贸s艂 si臋 na pu艂ap 30鈥35 m nad ziemi膮, odchodz膮c na tzw. drugi kr膮g 鈥 przyczyn膮 upadku by艂y dwa wstrz膮sy (wybuchy), do kt贸rych dosz艂o w艂a艣nie na wysoko艣ci ok. 35 m. K艂amstwo nr 3: Tu-154 uderzy艂 w brzoz臋 Je艣li samolot nigdy nie zszed艂 poni偶ej wysoko艣ci 18 m nad ziemi膮 鈥 jak pokazuj膮 zapisy urz膮dze艅 pok艂adowych 鈥 to oczywi艣cie nie m贸g艂 te偶 uderzy膰 w brzoz臋. Trajektoria pionowa lotu 鈥 wyznaczona przez prof. Nowaczyka na podstawie analizy wysoko艣ci barycznej Tu-154 鈥 wyra藕nie pokazuje, 偶e samolot przelecia艂 nad brzoz膮 wskazywan膮 przez polskie i rosyjskie w艂adze, znajduj膮c si臋 na wysoko艣ci 20 m nad ziemi膮. Potem jeszcze przez dwie sekundy si臋 wznosi艂. Dopiero 144 m za brzoz膮, na wysoko艣ci ok. 35 m, maszyna wykona艂a gwa艂towny skr臋t w lewo, niezgodny z jej aerodynamik膮. Rzekome zderzenie z brzoz膮 nie mog艂o by膰 wi臋c przyczyn膮 zmiany kierunku lotu 鈥 wbrew temu, co twierdzi komisja Millera. K艂amstwo nr 4: Brzoza z艂ama艂a skrzyd艂o samolotu Nawet gdyby Tu-154 zaczepi艂 o brzoz臋, nie straci艂by w wyniku tego zderzenia fragmentu skrzyd艂a. Udowodni艂a to symulacja komputerowa dokonana przez prof. Wies艂awa Biniend臋 (tak偶e eksperta zespo艂u parlamentarnego ds. katastrofy smole艅skiej) przy u偶yciu specjalistycznego programu LsDyna3D na maszynach cyfrowych z r贸wnoleg艂ymi procesorami najnowszej generacji. By przekona膰 sceptyk贸w, prof. Binienda przeprowadzi艂 eksperyment kilkakrotnie, zawy偶aj膮c niekt贸re parametry ponad stan faktyczny. Dla przyk艂adu: skoro wed艂ug raportu Millera 艣rednica brzozy wynosi艂a 30鈥40 cm, to prof. Binienda podda艂 badaniom drzewa o 艣rednicy od 40 do 44 cm. Wprowadza艂 te偶 do programu wi臋ksz膮 g臋sto艣膰 drewna, r贸偶ne k膮ty natarcia i przechylenia etc. Okaza艂o si臋, 偶e Tu-154 za ka偶dym razem przecina brzoz臋 鈥 niezale偶nie od wysoko艣ci uderzenia, orientacji samolotu i odleg艂o艣ci miejsca uderzenia od ko艅ca skrzyd艂a. Jak czytamy w opracowaniu 鈥28 miesi臋cy po Smole艅sku鈥 przygotowanym przez zesp贸艂 Antoniego Macierewicza: 鈥濽derzenie w drzewo powoduje jedynie uszkodzenie kraw臋dzi natarcia skrzyd艂a, ale nie pogarsza w istotny spos贸b jego w艂a艣ciwo艣ci no艣nych. Gdyby nawet dosz艂o do takiej kolizji, samolot Tu-154M m贸g艂by utraci膰 niewielkie fragmenty kraw臋dzi natarcia skrzyd艂a (slot i nosek p艂ata), 艣cinaj膮c drzewo pierwsz膮 pod艂u偶nic膮鈥. K艂amstwo nr 5: Samolot wykona艂 p贸艂beczk臋 autorotacyjn膮 Cz艂onkowie komisji Millera, m贸wi膮c o przedstawionej w swoim raporcie wersji wydarze艅, podkre艣lali, 偶e jest on oparty na twardych faktach. 鈥濽wa偶am, 偶e wykonali艣my najlepiej, jak potrafili艣my, prac臋, kt贸ra szczeg贸艂owo i precyzyjnie okre艣li艂a wszystkie elementy tej katastrofy鈥 鈥 m贸wi艂 o raporcie pp艂k Robert Benedict, pe艂ni膮cy funkcj臋 szefa podkomisji lotniczej w komisji Jerzego Millera. Prawda wygl膮da jednak inaczej: komisja Millera 鈥 by uprawdopodobni膰 swoj膮 teori臋 o zderzeniu z brzoz膮 i wykonaniu przez samolot 鈥瀙贸艂beczki鈥 鈥 opar艂a si臋 wy艂膮cznie na nieznanych bli偶ej obliczeniach. Dowodem na to jest tabelka obrazuj膮ca geometri臋 zderzenia samolotu, zamieszczona na str. 70 za艂膮cznik贸w do raportu. W tabelce tej zawarto dane, kt贸re przedstawiaj膮 鈥 wed艂ug komisji 鈥 przebieg ostatniego etapu lotu, 艂膮cznie ze zderzeniem z brzoz膮, utrat膮 fragmentu skrzyd艂a i zniszczeniem maszyny w wyniku uderzenia w ziemi臋. Po dok艂adniejszym przyjrzeniu si臋 temu wykazowi mo偶na dostrzec, 偶e warto艣ci najwa偶niejsze dla uzasadnienia tezy o 鈥瀊eczce鈥, podawane dla r贸偶nych etap贸w lotu 鈥 k膮t pochylenia, przechylenia oraz natarcia 鈥 s膮 od pewnego momentu (chodzi o ostatnie kilkana艣cie sekund przed katastrof膮) oznaczone 鈥瀏wiazdk膮鈥. Odsy艂a ona do ma艂ego, niepozornego przypisu, kt贸ry m贸wi, 偶e s膮 to... parametry wyliczone. Innymi s艂owy: komisja, podaj膮c np. warto艣膰 k膮ta przechylenia samolotu do chwili zderzenia z brzoz膮, u偶y艂a parametr贸w pochodz膮cych z rejestrator贸w lotu, ale ju偶 liczby obrazuj膮ce po艂o偶enie maszyny po zderzeniu z drzewem nie zosta艂y wzi臋te z urz膮dze艅 pok艂adowych, tylko je 鈥瀢yliczono鈥. Jaka by艂a metodologia i dane wyj艣ciowe tych wylicze艅 鈥 nie wiadomo. K艂amstwo nr 6: Piloci nieprawid艂owo pos艂ugiwali si臋 wysoko艣ciomierzami 鈥濲ednym z czynnik贸w zaburzaj膮cych [pilotom Tu-154] prawid艂ow膮 ocen臋 sytuacji by艂o wykorzystywanie podczas podej艣cia nieprecyzyjnego wskaza艅 radiowysoko艣ciomierza w miejsce wysoko艣ciomierzy barometrycznych鈥 鈥 czytamy w raporcie komisji Millera. Dlatego polscy piloci 鈥 wed艂ug raportu Millera 鈥 tu偶 przed katastrof膮 nie mieli 艣wiadomo艣ci, na jakiej wysoko艣ci si臋 znajduj膮, a gdy zorientowali si臋, 偶e s膮 tu偶 nad ziemi膮, by艂o ju偶 za p贸藕no na poderwanie samolotu. Eksperci z komisji ministra powo艂ywali si臋 przy tym na zapisy rozm贸w z kokpitu. Mia艂o z nich wynika膰, 偶e za艂oga podawa艂a dane niezgodne z faktyczn膮 wysoko艣ci膮, a znajduj膮cy si臋 w kabinie pilot贸w gen. B艂asik, kt贸ry korygowa艂 te warto艣ci, nie by艂 przez nich s艂yszany, gdy偶 ci mieli na uszach s艂uchawki. Dzi艣 wiemy, 偶e to nieprawda. Analiza ekspert贸w z Krakowa dowodz膮ca, 偶e na nagraniach rozm贸w z kokpitu Tu-154 nie zarejestrowano g艂osu gen. Andrzeja B艂asika, obali艂a bowiem ostatecznie nie tylko teori臋 o naciskach na za艂og臋, lecz przekre艣li艂a tak偶e oskar偶enia wobec pilot贸w. Z opinii Instytutu Ekspertyz S膮dowych w Krakowie wynika jednoznacznie, 偶e komendy zawieraj膮ce rzeczywist膮 wysoko艣膰 wypowiadane s膮 nie przez gen. B艂asika, lecz przez II pilota Roberta Grzywn臋. Mo偶na z tego wyci膮gn膮膰 tylko jeden wniosek: za艂oga do ko艅ca tragicznego lotu odczytywa艂a wysoko艣膰 z prawid艂owego, barycznego (a nie radiowego) wysoko艣ciomierza. Jest to tak偶e dow贸d na to, 偶e piloci podj臋li decyzj臋 o odej艣ciu na drugi kr膮g, czyli przerwaniu podej艣cia do l膮dowania, na przepisowej wysoko艣ci (100 m wed艂ug wskaza艅 wysoko艣ciomierza barycznego). K艂amstwo nr 7: Piloci pope艂nili b艂膮d, u偶ywaj膮c autopilota do poderwania samolotu Cz艂onkowie komisji Millera napisali w raporcie, 偶e za艂oga Tu-154 pope艂ni艂a b艂膮d, pr贸buj膮c odej艣膰 na tzw. drugi kr膮g przy u偶yciu autopilota 鈥 lotnisko w Smole艅sku by艂o bowiem pozbawione systemu l膮dowania ILS. W raporcie Millera znalaz艂a si臋 informacja, 偶e manewr taki jest mo偶liwy do wykonania tylko w specjalnym trybie, nieopisanym w instrukcji u偶ytkowania samolotu. 鈥瀂 ustale艅 Komisji wynika, 偶e mo偶liwo艣膰 ta nie by艂a znana pilotom 36 splt鈥 鈥 brzmi konkluzja ekspert贸w rz膮dowej komisji. Ponadto w mediach rozpowszechniano informacj臋, 偶e poderwanie samolotu przy u偶yciu autopilota na lotnisku niemaj膮cym systemu l膮dowania ILS w og贸le nie by艂o technicznie mo偶liwe. Podczas publikacji raportu Millera cz艂onek rz膮dowej komisji Wies艂aw Jedynak powiedzia艂 nawet: 鈥濭dyby takie manewry by艂y 膰wiczone, za艂oga dowiedzia艂aby si臋, 偶e odej艣cie w automacie na lotnisku bez ILS jest niewykonalne鈥. To oczywi艣cie k艂amstwo. Mo偶liwo艣膰 tzw. odej艣cia w automacie na lotnisku pozbawionym ILS potwierdzi艂 eksperyment, jaki przeprowadzono w 2011 r. na bli藕niaczym tupolewie (nr 102). Nie jest te偶 prawd膮, 偶e piloci nie wiedzieli, jak to si臋 robi. Cz艂onek komisji Maciej Lasek, odpowiadaj膮c na jedno z pyta艅 na konferencji ekspert贸w w Kazimierzu Dolnym nad Wis艂膮 (28 maja 2012 r.), stwierdzi艂 wprost, 偶e kpt. Protasiuk wykonywa艂 taki manewr 鈥 odchodzenie z autopilotem bez systemu ILS 鈥 kilkakrotnie. W opracowaniu 鈥28 miesi臋cy po Smole艅sku鈥, przygotowanym przez zesp贸艂 parlamentarny pod kierownictwem Antoniego Macierewicza, czytamy za艣: 鈥濿brew sugestiom cz艂onk贸w KBWLLP, tzw. odej艣cie w automacie nie by艂o 禄sztuczk膮芦 nieznan膮 pilotom wojskowym Tu-154M. Zesp贸艂 Parlamentarny dysponuje skryptem polskich pilot贸w szkolonych w ZSRS w latach osiemdziesi膮tych, z dok艂adnym opisem odej艣cia w 禄automacie芦 bez ILS. Z ustale艅 Zespo艂u Parlamentarnego wynika, 偶e major Arkadiusz Protasiuk mia艂 ponadstandardow膮 wiedz臋 o wyposa偶eniu awionicznym Tu-154, pochodz膮c膮 m.in. z oryginalnych rosyjskich instrukcji samolotu oraz wizyt w Samarze鈥. K艂amstwo nr 8: Samolot rozpad艂 si臋 po uderzeniu w ziemi臋 Wed艂ug raportu Millera, po uderzeniu w brzoz臋 samolot straci艂 cz臋艣膰 skrzyd艂a, natomiast rozpad maszyny nast膮pi艂 w wyniku zderzenia z ziemi膮. A偶 do tego momentu 鈥 twierdz膮 cz艂onkowie komisji 鈥 systemy samolotu dzia艂a艂y prawid艂owo. Jest to twierdzenie nie do obrony. Zapisy TAWS i FMS, cytowane cz臋艣ciowo nawet w rosyjskim raporcie MAK, wyra藕nie wskazuj膮, 偶e kluczowe urz膮dzenia pok艂adowe 鈥 a wi臋c w艂a艣nie FMS, jak i rejestratory lotu 鈥 przesta艂y dzia艂a膰, gdy samolot by艂 jeszcze w powietrzu. Jako pierwsza pisa艂a o tym zreszt膮 鈥濭azeta Polska鈥, ujawniaj膮c, 偶e komputer pok艂adowy FMS przerwa艂 prac臋 kilkana艣cie metr贸w nad ziemi膮, ok. 60 m przed miejscem pierwszego zderzenia z gruntem. W tym samym momencie, w kt贸rym zamro偶ona zosta艂a pami臋膰 komputera FMS, przesta艂y dzia艂a膰 rejestratory lotu. Fakt nag艂ego zako艅czenia pracy urz膮dze艅 pok艂adowych kilkana艣cie metr贸w nad ziemi膮 potwierdzi艂a w lipcu 2011 r. 鈥 na konferencji prasowej 鈥 prokuratura wojskowa. Na rozpad samolotu w powietrzu wskazuj膮 tak偶e inne fakty, np. znalezienie fragment贸w samolotu (m.in. cz臋艣ci skrzyd艂a, statecznika i poszycia) kilkaset metr贸w przed miejscem uderzenia w ziemi臋. Od艂amki samolotu rozrzucone by艂y w promieniu 700 m, o czym poinformowa艂 Andriej Jewsiejenkow, szef s艂u偶by prasowej administracji obwodu smole艅skiego. K艂amstwo nr 9: Eksplozja jest wykluczona 鈥濸odczas ogl臋dzin wraku samolotu nie stwierdzono 艣lad贸w detonacji materia艂贸w wybuchowych鈥 鈥 to jedyne zdanie, jakie po艣wi臋cono w raporcie Millera mo偶liwo艣ci eksplozji w Tu-154. Nie zamieszczono nawet kr贸tkiej charakterystyki bada艅, jakie przeprowadzono. Eksperci rz膮dowi ca艂kowicie zignorowali tym samym hipotez臋 zniszczenia samolotu przez si艂y zewn臋trzne. Prof. Kazimierz Nowaczyk i inni specjali艣ci wsp贸艂pracuj膮cy ze smole艅skim zespo艂em parlamentarnym przyjrzeli si臋 jednak dok艂adnie zapisom TAWS, czyli urz膮dzenia ostrzegaj膮cego pilot贸w o zbli偶aniu si臋 do gruntu, oraz zapisom rejestratora parametr贸w lotu. Okaza艂o si臋, 偶e ok. 35 m nad ziemi膮 system TAWS zapisa艂 ostatni komunikat nr 38, a towarzyszy艂y temu dwa odnotowane przez rejestrator wstrz膮sy: jeden s艂abszy, drugi silniejszy. Zaraz potem przesta艂 dzia艂a膰 komputer pok艂adowy FMS i rejestratory lotu. Badania dr. in偶. Grzegorza Szuladzi艅skiego z Australii (specjalisty od proces贸w rozpadu, dynamiki konstrukcji i odkszta艂ce艅 w lotnictwie, budownictwie oraz energetyce) wykaza艂y, 偶e wstrz膮sy te mia艂y charakter eksplozji. 鈥濲eden z nich mia艂 miejsce na lewym skrzydle, oko艂o 1/3 d艂ugo艣ci, powoduj膮c wielkie lokalne zniszczenie, w efekcie rozdzielaj膮c skrzyd艂o na dwie cz臋艣ci. Efekt wt贸rny to naruszenie wi臋z贸w mi臋dzy przodem kad艂uba i reszt膮 statku. Drugi wybuch, wewn膮trz kad艂uba, spowodowa艂 gruntowne zniszczenie i rozcz艂onkowanie tego偶. Samo l膮dowanie (czy upadek) w terenie zadrzewionym, wszystko jedno jak niekorzystne i pod jakim k膮tem, nie mog艂o w 偶adnym wypadku spowodowa膰 takiego rozcz艂onkowania konstrukcji, kt贸re zosta艂o udokumentowane鈥 鈥 napisa艂 dr Szuladzi艅ski w swoim raporcie. Zdaniem naukowca o eksplozji w kad艂ubie 艣wiadcz膮 m.in. rozrzucenie fragment贸w samolotu na ogromnej przestrzeni, du偶a ilo艣膰 od艂amk贸w (kilkucentymetrowych fragment贸w), rozprucie segmentu kad艂uba z charakterystycznym rozwarciem i wywini臋ciem kraw臋dzi p臋kni臋cia, wygl膮d fragment贸w kad艂uba widzianych wzd艂u偶 osi oraz zniszczenie wr臋gi cz臋艣ci ogonowej. Na eksplozj臋 wskaza艂 tak偶e dr in偶. Grzegorz Berczy艅ski, kt贸ry zaprezentowa艂 badania dowodz膮ce rozmiaru si艂, jakie musia艂y oddzia艂ywa膰 od wewn膮trz na poszycie samolotu, aby dosz艂o do wyrwania nit贸w i rozerwania poszycia. O tym, 偶e dosz艂o do wybuchu, przekonany jest r贸wnie偶 dr in偶. Stefan Bramski, ekspert lotniczy o specjalno艣ci budowa p艂atowc贸w, wieloletni pracownik Instytutu Lotnictwa. 鈥炁籥dna inna si艂a, wed艂ug mojej wiedzy, nie mog艂a spowodowa膰, 偶e ty艂 dogniataj膮cy kabin臋 pasa偶ersk膮 zachowa okr膮g艂y przekr贸j鈥 鈥 powiedzia艂 w wywiadzie zamieszczonym w ksi膮偶ce 鈥濵usieli zgin膮膰鈥. Ponadto istnieje co najmniej 19 relacji 艣wiadk贸w (zebranych przez zesp贸艂 parlamentarny Antoniego Macierewicza) przemawiaj膮cych za hipotez膮 eksplozji. K艂amstwo nr 10: Nie by艂o komunikatu TAWS nr 38 Faktu wyst膮pienia komunikatu TAWS nr 38 dowodz膮 odczyty zapis贸w tego systemu, dokonane przez jego producent贸w, czyli ameryka艅sk膮 firm臋 Universal Avionics. Komunikatowi towarzyszy艂y dwa odnotowane w rejestratorach lotu wstrz膮sy. W raporcie komisji Millera nie znajdziemy jednak na temat ostatniego zapisu TAWS ani s艂owa 鈥 podobnie zreszt膮 jak w raporcie MAK. O ile jednak dokument przygotowany przez rosyjski MAK przemilcza艂 ca艂kowicie istnienie alarmu, to w raporcie polskiej komisji rz膮dowej na jednym z rysunk贸w umieszczono pierwotnie punkt, w kt贸rym zarejestrowano ostatni sygna艂 systemu TAWS. Z jakich艣 jednak wzgl臋d贸w punkt ten w ostatecznej wersji rysunku zakryto. Dokonano tego jednak w spos贸b wyj膮tkowo nieudolny: czerwone k贸艂ko z czarn膮 kropk膮 w 艣rodku, znajduj膮ce si臋 dok艂adnie w miejscu wyst膮pienia TAWS nr 38 (identycznie oznaczono TAWS nr 37), zas艂oni臋to zielonym prostok膮tem. Chodzi艂o o to, by prostok膮t ten zla艂 si臋 z t艂em tego samego koloru. Manipulacj臋 mo偶e odkry膰 ka偶dy, kto cho膰 troch臋 zna si臋 na grafice komputerowej. Prof. Kazimierz Nowaczyk nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e by艂 to umy艣lny zabieg. 鈥濳omisja Millera z pe艂n膮 艣wiadomo艣ci膮 ukry艂a na profilu podej艣cia po艂o偶enie TAWS #38 event landing鈥 鈥 napisa艂 na swoim blogu. K艂amstwo nr 11: Do zderzenia z ziemi膮 nie by艂o 偶adnych awarii Wed艂ug raportu Millera, a偶 do momentu zderzenia z ziemi膮 samolot Tu-154 by艂 ca艂kowicie sprawny 鈥 nie licz膮c oczywi艣cie skrzyd艂a, uszkodzonego po rzekomym zderzeniu z brzoz膮. To kolejna nieprawdziwa informacja. Prof. Nowaczyk przeanalizowa艂 dziennik awarii Tu-154, jakim dysponuje ameryka艅ski producent TAWS, i wykaza艂, 偶e w ostatnich sekundach lotu system TAWS zarejestrowa艂 a偶 13 awarii. Pierwsza z nich zosta艂a odnotowana o godz. 06:40:59 (czas UTC) 鈥 w tym samym czasie, w kt贸rym zapisany zosta艂 (ukryty przez komisje MAK i Millera) TAWS #38, czyli ostatni sygna艂 alarmowy systemu TAWS. Wed艂ug Kazimierza Nowaczyka i zapis贸w w dzienniku, system nie by艂 w stanie odczyta膰 po艂o偶enia klap na skrzyd艂ach samolotu. Kolejne dwie awarie zosta艂y zapisane o godz. 06:41:02 (UTC), w chwili zamro偶enia pami臋ci FMS, czyli przerwania pracy komputera pok艂adowego, a tak偶e wy艂膮czenia rejestrator贸w lotu (czarnych skrzynek). O szeregu uszkodze艅, jakie wyst膮pi艂y tu偶 po przeleceniu nad brzoz膮 i w okolicach punktu, w kt贸rym odnotowano komunikat nr 38 systemu TAWS, m贸wi膮 te偶 鈥 co zaprezentowa艂 niedawno prof. Nowaczyk 鈥 zapisy tzw. polskiej czarnej skrzynki (ATM-QAR). Chodzi m.in. o uszkodzenie pierwszego silnika i agregat贸w zasilaj膮cych samolot oraz o awari臋 radiowysoko艣ciomierzy. K艂amstwo nr 12: Opierano si臋 na wiarygodnej dokumentacji 鈥濳a偶dy z 18 cz艂onk贸w komisji obecnych w Smole艅sku sp臋dzi艂 na miejscu katastrofy i przy wraku dziesi膮tki godzin. Ja sam chodzi艂em po tym obszarze przez 11 dni鈥 鈥 zapewnia艂 w wywiadzie dla dziennika 鈥濸olska鈥 pp艂k Robert Benedict, cz艂onek komisji Jerzego Millera. Prof. Nowaczyk przeanalizowa艂 zamieszczone w raporcie fotografie drzew wok贸艂 miejsca katastrofy. Rezultat by艂 zdumiewaj膮cy: wi臋kszo艣膰 zdj臋膰 drzewostanu, maj膮cych udowadnia膰 tez臋 o uderzeniu Tu-154 w brzoz臋, utracie skrzyd艂a i przechyleniu si臋 maszyny o 150o, jest autorstwa Siergieja Amielina 鈥 rosyjskiego autora i serii artyku艂贸w o katastrofie, publikowanych na smole艅skim forum internetowym, i ksi膮偶ki 鈥濷statni lot. Spojrzenie z Rosji鈥. Prof. Nowaczyk zapyta艂 nawet ironicznie na blogu: 鈥濩zy Siergiej Amielin by艂 cz艂onkiem Komisji Badania Wypadk贸w Lotniczych Lotnictwa Pa艅stwowego Rzeczypospolitej Polskiej?鈥. Przypomnijmy, 偶e Amielin to zupe艂nie niewiarygodna posta膰. O pracy kontroler贸w pisa艂 w swojej ksi膮偶ce: 鈥濩hc臋 tu mocno podkre艣li膰, 偶e dzia艂ania kontroler贸w nie spowodowa艂y katastrofy!鈥. Autor wyra偶a艂 te偶 zaufanie do Tatiany Anodiny: 鈥濽wa偶am [...], 偶e strona techniczna sprawy zostanie zbadana bardzo rzetelnie. Do tej pory nie by艂o podstaw, by zarzuca膰 MAK stronniczo艣膰鈥. K艂amstwo nr 13: Przeci膮偶enia w chwili katastrofy wynosi艂y 100 g 鈥濷ceniaj膮c charakter powsta艂ych obra偶e艅 g艂owy, klatki piersiowej i kr臋gos艂upa, na cia艂a cz艂onk贸w za艂ogi w kr贸tkim czasie oddzia艂ywa艂o udarowe przeci膮偶enie nie mniejsze ni偶 100 g鈥 鈥 g艂osi raport komisji Millera. Jednak wed艂ug wylicze艅 potwierdzonych m.in. przez Marka Strassenburga Kleciaka, specjalist臋 odpowiedzialnego za rozw贸j system贸w tr贸jwymiarowej nawigacji w koncernie Harman Becker w Niemczech, nawet gdyby Tu-154 lecia艂 ku ziemi z pr臋dko艣ci膮 褌300 km/h, a jego droga hamowania wynios艂aby tylko 10 m (a by艂a, je艣li przyjmiemy oficjaln膮 wersj臋 katastrofy, znacznie wi臋ksza, bo samolot uderzy艂 w drzewa i zacz膮艂 traci膰 pr臋dko艣膰 kilka sekund przed upadkiem), to warto艣膰 przeci膮偶enia nie przekroczy艂aby 40 g (warto艣ci wyra偶anej w jednostce 鈥瀏鈥 nie nale偶y myli膰 z gramami 鈥 chodzi o wielokrotno艣膰 przyspieszenia ziemskiego r贸wnego 1 g; w stanie niewa偶ko艣ci przeci膮偶enie wynosi 0). Aby przeci膮偶enie by艂o tak du偶e, jak podali Rosjanie, samolot przy pr臋dko艣ci 300 km/h musia艂by si臋 zatrzyma膰 na dystansie d艂ugo艣ci mniej wi臋cej 3,5 do 4 m, a wi臋c uderzy膰 niemal偶e prostopadle w betonow膮 艣cian臋. Ekspert zespo艂u parlamentarnego ds. katastrofy smole艅skiej, dr in偶. Grzegorz Szuladzi艅ski, napisa艂 w swoim raporcie: 鈥濻amolot zawadza o ziemi臋 kikutem skrzyd艂a i obraca si臋 przed upadkiem, jak chce tego MAK i Miller [...] w szczytowym punkcie b臋dzie wtedy w przybli偶eniu [...] 3,11 g鈥. K艂amstwo nr 14: Wizualizacja katastrofy Do raportu komisji Millera do艂膮czono wizualizacj臋 katastrofy, czyli animowane przedstawienie przebiegu lotu z najwa偶niejszymi wska藕nikami (szybko艣膰, wysoko艣膰 itd.) dotycz膮cymi po艂o偶enia tupolewa. Animacja powiela niemal wszystkie wyszczeg贸lnione powy偶ej k艂amstwa i manipulacje 鈥 ale opr贸cz tego nie zgadza si臋 w niej podstawowa rzecz: d艂ugo艣膰. Marek D膮browski 鈥 wsp贸艂pracownik zespo艂u Antoniego Macierewicza 鈥 pod艂o偶y艂 pod wizualizacj臋 Millera zapis d藕wi臋kowy rejestratora rozm贸w w kokpicie, upubliczniony przez MAK (nagranie zawiera ostatnie, dramatyczne krzyki gin膮cej za艂ogi). Co si臋 okaza艂o? Nagranie urywa si臋 tu偶 po rzekomym zahaczeniu skrzyd艂em o brzoz臋, ale przed uderzeniem w ziemi臋. Innymi s艂owy: d艂ugo艣膰 nagrania z rejestratora CVR, zapisuj膮cego d藕wi臋ki w kokpicie, jest kr贸tsza a偶 o 3 s od przebiegu katastrofy zrekonstruowanego przez komisj臋 Millera! I nie chodzi tylko o obrazkowe przedstawienie ostatniej fazy lotu, albowiem w czasie, gdy nagranie d藕wi臋ku si臋 ko艅czy, animacja komisji Jerzego Millera pokazuje, 偶e czarna skrzynka (FDR, czyli Flight Data Recorder) wci膮偶... rejestruje parametry lotu. To ca艂kowicie bez sensu, bo wed艂ug tej samej komisji oba wymienione rejestratory, CVR i FDR, zako艅czy艂y prac臋 w tym samym czasie. Sama animacja budzi zreszt膮 wiele innych w膮tpliwo艣ci. Chodzi m.in. o fakt, 偶e wed艂ug wizualizacji samolot od brzozy a偶 do uderzenia w ziemi臋 leci z nierealistycznie ma艂膮 艣redni膮 pr臋dko艣ci膮 ok. 52 m/s, cho膰 w rzeczywisto艣ci by艂o to ponad 70 m/s. W wizualizacji nie zgadzaj膮 si臋 tak偶e dane dotycz膮ce wysoko艣ci, na kt贸rej znajdowa艂 si臋 tupolew. 鈥濶a zamieszczonym w animacji radiowysoko艣ciomierzu od uderzenia w brzoz臋 a偶 do ko艅ca lotu wysoko艣膰 radiowa nie przekracza 20 m, a w ko艅c贸wce lotu maleje do warto艣ci mniejszej ni偶 10 m. Jest to w spos贸b oczywisty sprzeczne z wykresami w raportach. Albo wi臋c prawdzie nie odpowiadaj膮 wykresy wysoko艣ci radiowej w obu raportach (MAK i komisji Millera), albo zmanipulowana jest wizualizacja komisji Millera. Mo偶e by膰 te偶 tak, i do takiego stwierdzenia si臋 zreszt膮 sk艂aniam, 偶e wszystkie trzy wymienione 藕r贸d艂a nie maj膮 wiele wsp贸lnego z prawd膮鈥 鈥 m贸wi艂 鈥濭azecie Polskiej鈥 Marek D膮browski. Leszek Misiak, Grzegorz Wierzcho艂owski |
|
Data: 2013-04-13 14:00:35 | |
Autor: Przemys艂aw M. | |
Lista k艂amstw komisji Millera | |
"Od chuja Tuska dla leming贸w"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/41b236b1a09ab54d?hl=pl "Chuj Palikot" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/05d220d65d590aca?hl=pl "Palikot i ten drugi chuj" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/784c3d2584f60436?hl=pl "ten chuj" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/2f36fb63c2999d1f?hl=pl "Moze ma chuja" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/4294564020fb8455?hl=pl "Na chuj" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/a61a199e748a7e38?hl=pl "ty glupi chuju" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/4d142898da00e0ab?hl=pl "Co ci si pierdoli"; "Spierdalaj" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/42f3adc55599db28?hl=pl "Spierdalaj bomblu" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/ad2b23ee54bd04af?hl=pl "Spierdalaj bomblu" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/c4665fd939fc50b9?hl=pl "Spierdalaj bomblu" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/4240f6ae00646e76?hl=pl "Spierdalaj oszuscie" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/93e06396ee081ce8?hl=pl "Na razie spierdalaj" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/3d07a6430de53bb8?hl=pl "no i kurwa wybraly lemingi chuja " http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/3302312014b4d4e6?hl=pl |
|
Data: 2013-04-13 15:07:21 | |
Autor: pluton_ | |
Lista k砤mstw komisji Millera | |
To wszystko niewazne. Nich nic nam nie zmaci radosci z faktu,
ze pozbylismy sie setki pasozytow z naszego zycia spolecznego i politycznego. Niektore z tych pazozytow bylo dodatkowo dokuczliwymi szkodnikami, niszczacymi dobry i pozytywny obraz Polski w oczach innych spoleczenstw. Radujmy sie. ! Alleluja! -- pozdrawiam P.L.U.T.O.N.: Positronic Lifeform Used for Troubleshooting and Online Nullification |
|
Data: 2013-04-13 19:18:57 | |
Autor: the_foe | |
Lista k艂amstw komisji Millera | |
W dniu 2013-04-13 10:09, Przemys艂aw M. pisze:
Nawet gdyby Tu-154 zaczepi艂 o brzoz臋, nie straci艂by w wyniku tego zderzenia "ekspert" Binieda zawyzy艂 tylko jedno: mase zderzeniowa samolotu z drzewem. Dla niego samolot uderzy艂 z energia mv^2/2 gdzie m=masa ca艂ego samolotu! To przeciez podstawy ze szko艂y sredniej, a moze nawet z gimnazjum. Przy takiej masie zderzeniowej (dla tego v) to nawet 偶elbetowa wersja d臋bu Bartek zosta艂by przecieta! http://img809.imageshack.us/img809/1295/intuicja.png wg tego szarlatana samolot uderzy艂 w drzewo z energi膮 252MJ, czyli tak jakby do drzewa przymocowac 250 lasek dynamitu lub 1000 granat贸w F-1! Nic dziwnego ze na symulacjach skrzyd艂o przecina drzewo jak n贸z marchewk臋. -- @foe_pl |
|
Data: 2013-04-13 19:32:54 | |
Autor: Bogdan Idzikowski | |
Lista k艂amstw komisji Millera | |
U偶ytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:kkc41v$mi9$1news.dialog.net.pl...
Niech no Binienda wsi膮dzie do samochodu o wadze 1 tony i wystawi r臋k臋 przez okno. Nast臋pnie przy pr臋dko艣ci niezbyt du偶ej, wystarczy 60 km/godz, podjedzie do drzewka nie za grubego - 20 cm 艣rednicy tak, by wyci膮gni臋ta r臋ka uderzy艂a w drzewko. Id臋 o zak艂ad, 偶e drzewko si臋 ostanie nietkni臋te, r臋ka b臋dzie w strz臋pach. setnie ubawiony -- Dyskusja z wierz膮cym jest jak gra w szachy z go艂臋biem. Niewa偶ne, jak dobrze grasz, go艂膮b i tak przewr贸ci wszystkie figury, nasra na szachownic臋 i b臋dzie dumny z wygranej. |
|