Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych

Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych

Data: 2010-11-17 18:49:44
Autor: robertcb
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych
W nawiązaniu do artykułu:
http://wiadomosci.onet.pl/swiat/katastrofa-samolotu-pilot-glosno-
chrapal,1,3788514,wiadomosc.html

mam pytanie:

Ilu jest pilotów na pokładzie międzynarodowych samolotów pasazerskich np typu boeing, ktore zabierają 150 i eicej pasażerów?

Tylko dwóch przy sterach czy więcej?

--


Data: 2010-11-17 20:44:23
Autor: Dariusz K. Ładziak
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych
Użytkownik robertcb@poczta.onet.pl napisał:
W nawiązaniu do artykułu:
http://wiadomosci.onet.pl/swiat/katastrofa-samolotu-pilot-glosno-
chrapal,1,3788514,wiadomosc.html

mam pytanie:

Ilu jest pilotów na pokładzie międzynarodowych samolotów pasazerskich np typu
boeing, ktore zabierają 150 i eicej pasażerów?

Duże samoloty pasażerskie pilotowane są przez dwóch pilotów. Tylko dwóch i dokładnie dwóch - nie ma więcej miejsc za sterami. Czasem na najdłuższych trasach pilotów jest więcej ze względu na ograniczenie czasu wykonywania czynności lotniczych przez pojedynczego pilota. Układ czterech pilotów jest raczej niespotykany - nie ma tak długich tras żeby trzeba było całą załogę zmieniać w powietrzu, zwykle leci Cpt, Co-Cpt i FO. Ważne żeby z trzech dwóch miało prawo dowodzić statkiem powietrznym - wówczas każdy dwuosobowy skład ma co najmniej jednego ze stosownymi uprawnieniami. A ten co akurat nie leci - może się kimnąć albo gazetę poczytać w pomieszczeniu socjalnym załogi (piloci mają zwykle w dużych liniowcach kanciapę nad albo pod kokpitem, personel pokładowy - gdzieś w okolicach ogona).

--
Darek

Data: 2010-11-17 20:37:18
Autor: porterhouse
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych

nie ma tak długich tras żeby trzeba było całą załogę zmieniać w powietrzu,

Nieprawda, jak najbardziej sa, naprzyklad na trasie Los Angeles-Hongkong na
ktorej sam lecialem i byly dwa kompletne zestawy pilotow (w sumie 4). Ale to
tylko jeden przyklad - takich dlugich tras jest wiecej.

--


Data: 2010-11-17 21:09:11
Autor: P.B.
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych
Dnia Wed, 17 Nov 2010 18:49:44 +0100, robertcb@poczta.onet.pl napisał(a):

Ilu jest pilotów na pokładzie międzynarodowych samolotów pasazerskich np typu boeing, ktore zabierają 150 i eicej pasażerów?

Tylko dwóch przy sterach czy więcej?

W chyba wszystkich współczesnych samolotach komunikacyjnych jest dwuosobowa
załoga za sterami. W zabytkach była trzy lub nawet czteroosobowa - nie
wiem, czy jakieś linie eksploatują jeszcze maszyny z mechanikiem i
nawigatorem.
Współcześnie na bardzo dalekich trasach leci albo dodatkowy pilot, który
wymienia się na zmianę z tymi, którzy lecą, tak by nikt z tej trójki nie
przekroczył dopuszczalnego czasu pracy, albo są dwie załogi. Słyszałem, że
jedna z kombinacji jest taka: startuje załoga nr 1, leci jakiś czas i
oddaje stery załodze nr 2, a sama idzie na odpoczynek. Jakiś czas przed
planowanym lądowaniem załoga nr 1 wstaje, zjada śniadanie, wypija kawę i
wypoczęta zmienia załogę nr 2 i ląduje. W dużych maszynach dalekiego
zasięgu jest specjalna kabina, w której ta dodatkowa załoga może wypocząć w
komfortowych warunkach. Kombinacji zmian jest wiele i to powyżej to tylko
przykład - zasady ogólne dotyczące czasu pracy narzucają przepisy, a
szczegóły ustala linia lotnicza.  Inna sprawa to spanie za sterami w czasie lotu - niektóre linie traktują to
jako poważne naruszenie zasad, inne nie widzą nic złego w krótkiej drzemce
na fotelu pilota. Oczywiście cały czas za sterami musi być jeden przytomny,
który może natychmiast zareagować, gdyby coś się działo.


--
Pozdrawiam,

Przemek

Data: 2010-11-17 23:22:28
Autor: małgorzata
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych
na fotelu pilota. Oczywiście cały czas za sterami musi być jeden przytomny,
który może natychmiast zareagować, gdyby coś się działo.

na dłuzżych trasach jest ich dwóch, ale jeden śpi za sterami, a drugi pilotuje wraz z autowamtycznym pilotem wienc jest ich trzech

jk

Data: 2010-11-18 17:37:31
Autor: Delfino Delphis
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych
P.B. wrote:

W chyba wszystkich współczesnych samolotach komunikacyjnych jest
dwuosobowa załoga za sterami. W zabytkach była trzy lub nawet
czteroosobowa - nie wiem, czy jakieś linie eksploatują jeszcze maszyny z
mechanikiem i nawigatorem.

Tu-154 i 134 są jeszcze bardzo popularne w Rosji, spotyka się też Iły-62. Na zachodzie można chyba jeszcze spotkać DC-10, ale tylko w lotach cargo.

Data: 2010-11-18 18:45:36
Autor: Jarosław Sokołowski
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych
Delfino Delphis napisał:

Tu-154 i 134 są jeszcze bardzo popularne w Rosji, spotyka się też Iły-62.

Z tym "bardzo", to ja bym uważał. Jest całe mrowie postradzieckich firm
i firemek, które dorzynają stare tutki.

Na zachodzie można chyba jeszcze spotkać DC-10, ale tylko w lotach cargo.

A tu odwrotnie -- poza pojedynczymi sztukami w innych firmach, flotą
kilkudziesięciu sztuk DC-10 dysponuje FedEx.

--
Jarek

Data: 2010-11-18 22:29:52
Autor: Delfino Delphis
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych
Jarosław Sokołowski wrote:

A tu odwrotnie -- poza pojedynczymi sztukami w innych firmach, flotą
kilkudziesięciu sztuk DC-10 dysponuje FedEx.

No tak, ale to właśnie loty cargo :)

Data: 2010-11-18 21:53:19
Autor: Jarosław Sokołowski
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych
Delfino Delphis napisał:

A tu odwrotnie -- poza pojedynczymi sztukami w innych firmach, flotą
kilkudziesięciu sztuk DC-10 dysponuje FedEx.

No tak, ale to właśnie loty cargo :)

Oczywiście, że cargo -- chyba mało kto posądza FedEx o inną działalność.
Chodziło mi o porównanie dwóch modeli eksploatacji maszyn w wieku
emerytalnym. Samoloty DC-10 używane są w jednej dużej firmie, dzięki
czemu możliwa jest eksploatacja za sensowne pieniądze. Poradziecki
złom rozproszył się między małych operatorów. Będzie tam latał do końca.
Czyli aż spadnie. Co jak widać już się dzieje.

--
Jarek

Data: 2010-11-19 09:16:13
Autor: saturn5
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych

emerytalnym. Samoloty DC-10 używane są w jednej dużej firmie,

Najwazniejsze tutaj ze Fedex zrobil "upgrade" swoich DC-10 i teraz sa
oznaczane MD-10. Dzieki temu upgrade unikneli problemow ze szkoleniem pilotow
- te same zalogi moga latac na MD-10 i MD-11 bo kokpity sa identyczne i stad
zyskali na ekonomi. Wogole chyba tutaj widac najwazniesza roznice miedzy
starym sprzetem radzieckim i zachodnim - ten ostatni ma same skorupy
dostatecznie dlugowieczne (+ lepsze technologie kontroli materialow, itp.) aby
oplacalo sie niezle inwestowac w te samoloty i dostac z nich kilkadziesiat lat
uzytku.


--


Data: 2010-11-19 11:10:06
Autor: Jarosław Sokołowski
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych
saturn5 napisał:

Samoloty DC-10 używane są w jednej dużej firmie,

Najwazniejsze tutaj ze Fedex zrobil "upgrade" swoich DC-10 i teraz sa
oznaczane MD-10. Dzieki temu upgrade unikneli problemow ze szkoleniem
pilotow - te same zalogi moga latac na MD-10 i MD-11 bo kokpity sa
identyczne i stad zyskali na ekonomi. Wogole chyba tutaj widac
najwazniesza roznice miedzy starym sprzetem radzieckim i zachodnim - ten
ostatni ma same skorupy dostatecznie dlugowieczne (+ lepsze technologie
kontroli materialow, itp.) aby oplacalo sie niezle inwestowac w te
samoloty i dostac z nich kilkadziesiat lat uzytku.

Czy te skorupy bardziej długowieczne, tego nie umiem powiedzieć
(niektórzy twierdzą wręcz, że te radzieckie były projektowane
do ścinania drzew w lesie na terytorium wroga). Ale kraj, który
produkował iły i tutki się rozpadł. Po drugiej stronie, jeśli
jakieś zmiany zachodziły, to w zgoła odwrotne. A to McDonnell
połączył się z Douglasem, a to znowu ten twór został wchłonięty
przez Boeinga. Cały czas jest ktoś, kto jest w stanie zająć się
wyprodukowanym niegdyś samolotem. Ponadto, nie ma co się oszukiwać,
radzieckim konstrukcjom zawsze czegoś brakowało, jakiegoś "wsadu
dewizowego". Poważny biznes stracił zainteresowanie ruskim sprzętem,
i to się chyba już nie zmieni.

--
Jarek

Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona