Data: 2010-11-17 18:49:44 | |
Autor: robertcb | |
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych | |
W nawiązaniu do artykułu:
http://wiadomosci.onet.pl/swiat/katastrofa-samolotu-pilot-glosno- chrapal,1,3788514,wiadomosc.html mam pytanie: Ilu jest pilotów na pokładzie międzynarodowych samolotów pasazerskich np typu boeing, ktore zabierają 150 i eicej pasażerów? Tylko dwóch przy sterach czy więcej? -- |
|
Data: 2010-11-17 20:44:23 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych | |
Użytkownik robertcb@poczta.onet.pl napisał:
W nawiązaniu do artykułu: Duże samoloty pasażerskie pilotowane są przez dwóch pilotów. Tylko dwóch i dokładnie dwóch - nie ma więcej miejsc za sterami. Czasem na najdłuższych trasach pilotów jest więcej ze względu na ograniczenie czasu wykonywania czynności lotniczych przez pojedynczego pilota. Układ czterech pilotów jest raczej niespotykany - nie ma tak długich tras żeby trzeba było całą załogę zmieniać w powietrzu, zwykle leci Cpt, Co-Cpt i FO. Ważne żeby z trzech dwóch miało prawo dowodzić statkiem powietrznym - wówczas każdy dwuosobowy skład ma co najmniej jednego ze stosownymi uprawnieniami. A ten co akurat nie leci - może się kimnąć albo gazetę poczytać w pomieszczeniu socjalnym załogi (piloci mają zwykle w dużych liniowcach kanciapę nad albo pod kokpitem, personel pokładowy - gdzieś w okolicach ogona). -- Darek |
|
Data: 2010-11-17 20:37:18 | |
Autor: porterhouse | |
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych | |
nie ma tak długich tras żeby trzeba było całą załogę zmieniać w powietrzu, Nieprawda, jak najbardziej sa, naprzyklad na trasie Los Angeles-Hongkong na ktorej sam lecialem i byly dwa kompletne zestawy pilotow (w sumie 4). Ale to tylko jeden przyklad - takich dlugich tras jest wiecej. -- |
|
Data: 2010-11-17 21:09:11 | |
Autor: P.B. | |
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych | |
Dnia Wed, 17 Nov 2010 18:49:44 +0100, robertcb@poczta.onet.pl napisał(a):
Ilu jest pilotów na pokładzie międzynarodowych samolotów pasazerskich np typu boeing, ktore zabierają 150 i eicej pasażerów? W chyba wszystkich współczesnych samolotach komunikacyjnych jest dwuosobowa załoga za sterami. W zabytkach była trzy lub nawet czteroosobowa - nie wiem, czy jakieś linie eksploatują jeszcze maszyny z mechanikiem i nawigatorem. Współcześnie na bardzo dalekich trasach leci albo dodatkowy pilot, który wymienia się na zmianę z tymi, którzy lecą, tak by nikt z tej trójki nie przekroczył dopuszczalnego czasu pracy, albo są dwie załogi. Słyszałem, że jedna z kombinacji jest taka: startuje załoga nr 1, leci jakiś czas i oddaje stery załodze nr 2, a sama idzie na odpoczynek. Jakiś czas przed planowanym lądowaniem załoga nr 1 wstaje, zjada śniadanie, wypija kawę i wypoczęta zmienia załogę nr 2 i ląduje. W dużych maszynach dalekiego zasięgu jest specjalna kabina, w której ta dodatkowa załoga może wypocząć w komfortowych warunkach. Kombinacji zmian jest wiele i to powyżej to tylko przykład - zasady ogólne dotyczące czasu pracy narzucają przepisy, a szczegóły ustala linia lotnicza. Inna sprawa to spanie za sterami w czasie lotu - niektóre linie traktują to jako poważne naruszenie zasad, inne nie widzą nic złego w krótkiej drzemce na fotelu pilota. Oczywiście cały czas za sterami musi być jeden przytomny, który może natychmiast zareagować, gdyby coś się działo. -- Pozdrawiam, Przemek |
|
Data: 2010-11-17 23:22:28 | |
Autor: małgorzata | |
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych | |
na fotelu pilota. Oczywiście cały czas za sterami musi być jeden przytomny, na dłuzżych trasach jest ich dwóch, ale jeden śpi za sterami, a drugi pilotuje wraz z autowamtycznym pilotem wienc jest ich trzech jk |
|
Data: 2010-11-18 17:37:31 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych | |
P.B. wrote:
W chyba wszystkich współczesnych samolotach komunikacyjnych jest Tu-154 i 134 są jeszcze bardzo popularne w Rosji, spotyka się też Iły-62. Na zachodzie można chyba jeszcze spotkać DC-10, ale tylko w lotach cargo. |
|
Data: 2010-11-18 18:45:36 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych | |
Delfino Delphis napisał:
Tu-154 i 134 są jeszcze bardzo popularne w Rosji, spotyka się też Iły-62. Z tym "bardzo", to ja bym uważał. Jest całe mrowie postradzieckich firm i firemek, które dorzynają stare tutki. Na zachodzie można chyba jeszcze spotkać DC-10, ale tylko w lotach cargo. A tu odwrotnie -- poza pojedynczymi sztukami w innych firmach, flotą kilkudziesięciu sztuk DC-10 dysponuje FedEx. -- Jarek |
|
Data: 2010-11-18 22:29:52 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych | |
Jarosław Sokołowski wrote:
A tu odwrotnie -- poza pojedynczymi sztukami w innych firmach, flotąNo tak, ale to właśnie loty cargo :) |
|
Data: 2010-11-18 21:53:19 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych | |
Delfino Delphis napisał:
A tu odwrotnie -- poza pojedynczymi sztukami w innych firmach, flotą Oczywiście, że cargo -- chyba mało kto posądza FedEx o inną działalność. Chodziło mi o porównanie dwóch modeli eksploatacji maszyn w wieku emerytalnym. Samoloty DC-10 używane są w jednej dużej firmie, dzięki czemu możliwa jest eksploatacja za sensowne pieniądze. Poradziecki złom rozproszył się między małych operatorów. Będzie tam latał do końca. Czyli aż spadnie. Co jak widać już się dzieje. -- Jarek |
|
Data: 2010-11-19 09:16:13 | |
Autor: saturn5 | |
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych | |
emerytalnym. Samoloty DC-10 używane są w jednej dużej firmie, Najwazniejsze tutaj ze Fedex zrobil "upgrade" swoich DC-10 i teraz sa oznaczane MD-10. Dzieki temu upgrade unikneli problemow ze szkoleniem pilotow - te same zalogi moga latac na MD-10 i MD-11 bo kokpity sa identyczne i stad zyskali na ekonomi. Wogole chyba tutaj widac najwazniesza roznice miedzy starym sprzetem radzieckim i zachodnim - ten ostatni ma same skorupy dostatecznie dlugowieczne (+ lepsze technologie kontroli materialow, itp.) aby oplacalo sie niezle inwestowac w te samoloty i dostac z nich kilkadziesiat lat uzytku. -- |
|
Data: 2010-11-19 11:10:06 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Liczba pilotów w międzynarodowych samolotach rejsowych | |
saturn5 napisał:
Samoloty DC-10 używane są w jednej dużej firmie, Czy te skorupy bardziej długowieczne, tego nie umiem powiedzieć (niektórzy twierdzą wręcz, że te radzieckie były projektowane do ścinania drzew w lesie na terytorium wroga). Ale kraj, który produkował iły i tutki się rozpadł. Po drugiej stronie, jeśli jakieś zmiany zachodziły, to w zgoła odwrotne. A to McDonnell połączył się z Douglasem, a to znowu ten twór został wchłonięty przez Boeinga. Cały czas jest ktoś, kto jest w stanie zająć się wyprodukowanym niegdyś samolotem. Ponadto, nie ma co się oszukiwać, radzieckim konstrukcjom zawsze czegoś brakowało, jakiegoś "wsadu dewizowego". Poważny biznes stracił zainteresowanie ruskim sprzętem, i to się chyba już nie zmieni. -- Jarek |
|