Data: 2014-08-20 21:07:50 | |
Autor: radek | |
Ladowanie kpt Wrony | |
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message news:53f0dace$0$2227$65785112news.neostrada.pl... Kiedy pelny raport ? Pilot mógł nie wiedzieć, który to bezpiecznik odpowiada za elektryczne zwalnianie zaczepów. W instrukcji w locie nie było o tym mowy. Można się z jednym i drugim zgodzić ale.... 1. Czemu piloci nie zanurkował żeby sprawdzić bezpieczniki wzrokiem ? Przecież jak co¶ nie działa to sie patrzy organoleptycznie czy bezpiecznik na tablicy nie wyskoczył. 2. Czemu w centrum serwisowym LOT nie wiedzieli i nie nakazali sprawdzenia bezpieczników ? Nie widzieli, który bezpiecznik odpowiada z zaczepy? Czemu nie nakazali inspekcji tablic z bezpiecznikami? |
|
Data: 2014-08-20 19:50:26 | |
Autor: Lukasz Trabinski | |
Ladowanie kpt Wrony | |
radek <radek@radek.net> wrote:
Pilot mógł nie wiedzieć, który to bezpiecznik odpowiada za elektryczne zwalnianie zaczepów. W instrukcji w locie nie było o tym mowy. Można się z jednym i drugim zgodzić ale.... Piloci dostali dokładne informacje, o które bezpieczniki chodzi od mechaników z centrali. 1. Czemu piloci nie zanurkował żeby sprawdzić bezpieczniki wzrokiem ? Przecież jak coś nie działa to sie patrzy organoleptycznie czy bezpiecznik na tablicy nie wyskoczył. Sprawdzał to drugi pilot. Ze stoperem w ręku restartowali je również. Sprawdzane były również inne bezpieczniki, wzrokowo oraz organoleptycznie (dotykowo). Po kolejnej nie udanej próbie z otwarciem podwozia, ponownie bezpieczniki były sprawdzane przez drugiego pilota, tym razem w asyście szefa pokładu. 2. Czemu w centrum serwisowym LOT nie wiedzieli i nie nakazali sprawdzenia bezpieczników ? Nie widzieli, który bezpiecznik odpowiada z zaczepy? Czemu nie nakazali inspekcji tablic z bezpiecznikami? Wiedzieli i nakazali. |
|
Data: 2014-08-21 10:06:39 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Ladowanie kpt Wrony | |
W dniu 2014-08-20 21:50, Lukasz Trabinski pisze:
radek <radek@radek.net> wrote: No i dlatego ciekawie byłoby poczytać rzetelną analizę całej tej sytuacji, bo z tego typu opisów (obecnych w mediach) można w zasadzie zostają trzy możliwości: a) szatan b) magia c) ktoś tu ściemnia Swoją drogą pytania czy z okazji że nikomu nic się stało, i że były już medale i uściski dłoni prezesów, nie odpuszczono ze strony PKWL dokładnego zbadania przypadku? Dokładniejszą analizę pewnie zrobił producent, ale wynikami nie musi się dzielić z opinią publiczną. 2. Czemu w centrum serwisowym LOT nie wiedzieli i nie nakazali sprawdzenia Tylko potem podobno weszli na pokład, wcisnęli wyraźnie wybity bezpiecznik i podwozie wyjechało. Niby od drgań mogło się naprawić to co było zepsute, a jednocześnie wyskoczyć bezpiecznik. Ale dziwne by to było. |
|
Data: 2014-08-21 11:55:30 | |
Autor: Lukasz Trabinski | |
Ladowanie kpt Wrony | |
Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> wrote:
Podejrzewam, że właśnie dlatego czekamy tak długo na raport. Zapewne to producent stara się rozwikłać się zagadkę, a nie PKBWL. |
|
Data: 2014-08-21 19:46:23 | |
Autor: radek | |
Ladowanie kpt Wrony | |
"Lukasz Trabinski" <lukasz@nospam.trabinski.net> wrote in message news:lt2u62$m6g$1portraits.wsisiz.edu.pl... radek <radek@radek.net> wrote: Gdzie to jest opisane? Czy są nagrania z centrum technicznym LOT ? Sam Wrona nie mówił nic o tym zdjęciu z bezpiecznikiem. Może źle śledziłem. Gdzie to jest opisane, że na pewno to wykonali i że są dowody w postaci zapisu rozmowy? |
|
Data: 2014-08-21 20:39:13 | |
Autor: Lukasz Trabinski | |
Ladowanie kpt Wrony | |
radek <radek@radek.net> wrote:
Gdzie to jest opisane? Czy są nagrania z centrum technicznym LOT ? Sam Wrona nie mówił nic o tym zdjęciu z bezpiecznikiem. Może źle śledziłem. Opisał w książce, pisałem już w tym wątku o tym. http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/tadeusz-wrona-ksiazka-pt-ja-kapitan |
|
Data: 2014-08-22 22:27:54 | |
Autor: radek | |
Ladowanie kpt Wrony | |
"Lukasz Trabinski" <lukasz@nospam.trabinski.net> wrote in message news:lt5ldh$iko$1portraits.wsisiz.edu.pl... radek <radek@radek.net> wrote: Co musiałoby się stać żeby zamki/elektromagnesy się zapiekły i przez to wyskoczył bezpiecznik? Jedynie lód mi przychodzi do głowy, bo jednak puściły jak je otwierali po uniesieniu. Książki nie mam i raczej nie kupię. Można gdzieś ten fragment przeczytać? To jest tylko jego opinia w książce. |
|
Data: 2014-08-23 10:53:47 | |
Autor: Krzysztof Rudnik | |
Ladowanie kpt Wrony | |
radek wrote:
Co musiałoby się stać żeby zamki/elektromagnesy się zapiekły i przez to Tam chyba jest silnik, który poprzez cięgna/linki otwiera zamki - w tym momencie faktycznie zablokowanie mechaniczne powoduje znaczny wzrost pobieranego prądu i to może wybić bezpiecznik. Ale ciągle taki scenariusz nie tłumaczy jak mogli nie zauważyć wybicia bezpiecznika. Choć może to i lepiej, bo skoro była blokada mechaniczna (np. lód który stopił się przez te parę dni na lotnisku) to kolejna próba by i tak nie pomogła, a było ryzyko wywalenia kolejnych bezpieczników. |
|
Data: 2014-08-23 14:23:55 | |
Autor: J.F. | |
Ladowanie kpt Wrony | |
Dnia Sat, 23 Aug 2014 10:53:47 +0200, Krzysztof Rudnik napisał(a):
radek wrote: Moglo jeszcze cos innego zablokowac, a od wstrzasow sie przestawilo. Glowy nie dam ... czy plyn hydrauliczny nie jest jakis taki ze po wycieku jak czesc wyparuje, to reszta np zamarznac moze ? Tam chyba jest silnik, który poprzez cięgna/linki otwiera zamki - w tym momencie faktycznie zablokowanie mechaniczne powoduje znaczny wzrost pobieranego pr±du i to może wybić bezpiecznik. Ale ci±gle taki scenariusz nie tłumaczy jak mogli nie zauważyć wybicia bezpiecznika. Sa tam jeszcze bezpieczniki zrywowe na cieglach i nie zostaly zerwane. Czyli silnik duzej sily nie przylozyl, ale moze i nie mogl z uwagi na bezpiecznik. Choć może to i lepiej, bo skoro była blokada mechaniczna (np. lód który stopił się przez te parę dni na lotnisku) to kolejna próba by i tak nie pomogła, a było ryzyko wywalenia kolejnych bezpieczników. Ale wszystkie je mozna wcisnac z powrotem. J. |
|
Data: 2014-08-23 16:03:38 | |
Autor: radek | |
Ladowanie kpt Wrony | |
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message news:ag0wk8r1o540$.bxfhacxikc56$.dlg40tude.net... Dnia Sat, 23 Aug 2014 10:53:47 +0200, Krzysztof Rudnik napisał(a): Nie wiemy czy to olej czy alkohol czyli czy olej jak w koparkach czy jak w hamulcach kół. Tam chyba jest silnik, który poprzez cięgna/linki otwiera zamki - w tym Może w ogóle nie był wci¶nięty przed startem. Może kto¶ z techników go wył±czył w Polsce z uwagi na usterkę innego układu i tego nie wpisali. Mówił mi pilot ATR-a że czasem s± usterki, a mimo to każ± im latać. Jak w czasie staru zapali się gdzie¶ napis czy kontrolka i nie było sygnału dĽwiękowego to tylko daj± sobie znak rękami i lec±. Chodzi o to, że techniczne czarne skrzynki sa regularnie odsłuchiwane i jakby był dzwonek alatmu to piloci by dostali, a tak udaj±, że nie zauważyli, a usterkę zobaczyli po oderwaniu się od ziemi. W zwi±zku z tym nie mówi± do siebie w takich przypadkach. Mogło być tak, że nie wpisano usterek samolotu i bezpiecznik był celowo rozł±czony i wszyscy o tym wiedz±. Może Wrona nie wiedział ale i nie sprawdził bezpieczników. |
|
Data: 2014-08-23 10:11:11 | |
Autor: TJ_Blues | |
Ladowanie kpt Wrony | |
On Saturday, August 23, 2014 10:03:38 AM UTC-4, radek wrote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message > Glowy nie dam ... czy plyn hydrauliczny nie jest jakis taki ze po Nie wiemy czy to olej czy alkohol czyli czy olej jak w koparkach czy jak w hamulcach kďż˝. Rodzaj plynu nie ma znaczenia. Liniowce lataja wysoko w niskiej temperaturze, a to znaczy, ze nie moga zamarzac nawet przy -70st C. |
|
Data: 2014-08-23 19:49:14 | |
Autor: radek | |
Ladowanie kpt Wrony | |
"TJ_Blues" <tomekania.tj@gmail.com> wrote in message news:38318f55-0cc0-4997-98cc-6feb8cb55cc6googlegroups.com... Rodzaj plynu nie ma znaczenia. Liniowce lataja wysoko w niskiej temperaturze, Niektóre s± higroskopijne, jak płym hamulcowy ale też mi się nie wydaje żeby co¶ to zmieniło. O bezpieczniku jest cisza i była cisza. Sam Wrona jako osoba nie ma pełnej odpowiedzialno¶ci za to. Jest drugi pilot i centrum techniczne, procedury, instrukcje w locie. Co nie zwalnia Wrony z oględzin bezpieczników jako takich. Co¶ ¶miedzi, bo po pamiętnym zdjęciu wybitego bezpiecznika nigdy nie słyszałem słowa na ten temat. Nabrali wody w usta. |
|
Data: 2014-08-25 23:26:43 | |
Autor: J.F. | |
Ladowanie kpt Wrony | |
Dnia Sat, 23 Aug 2014 10:11:11 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a):
On Saturday, August 23, 2014 10:03:38 AM UTC-4, radek wrote: Poki jest w ukladzie zamknietym. A jak sobie spryska okolice, polowa skladnikow odparuje, to juz roznie moze byc. Tak jak w samochodzie - na plynie dumne "-20", na zewnatrz ledwo "-10", tryska na szybe, wiec nie klamia, a jednak na szybie lod ... J. |
|
Data: 2014-08-28 13:18:21 | |
Autor: elmer radi radisson | |
Ladowanie kpt Wrony | |
On 2014-08-23 16:03, radek wrote:
Mówił mi pilot ATR-a że czasem s± usterki, a mimo to każ± im latać. Jak A rejestratorow zapisujacych bledy i awarie nie ma? Przeciez to sie latwo i szybko sprawdza i filtruje pod wzgledem zdarzen. -- memento lorem ipsum |
|
Data: 2014-08-28 17:43:52 | |
Autor: radek | |
Ladowanie kpt Wrony | |
"elmer radi radisson" <radi@spam-spam-spam-eggs-bacon-and.spam.wireland.org> wrote in message news:ltn35u$stt$1portraits.wsisiz.edu.pl... On 2014-08-23 16:03, radek wrote: Mówił, że tak robi±. Udaj± że się nic nie stało. Gdyby melodia zagrała to musz± wstrzymać start, a tak lec±. Na rejestratorze awaria będzie i oni j± zobacz± ale jak oderw± koła od pasa. Robi± więc kurtuazyjn± rozmowę i lec± dalej. S±dzę, że chodzi o drobiazgi. |
|
Data: 2014-08-28 22:44:05 | |
Autor: PMG | |
Ladowanie kpt Wrony | |
W dniu 2014-08-28 17:43, radek pisze:
Mówił, że tak robi±. Udaj± że się nic nie stało. Gdyby melodia zagrała Czy aby na pewno dobrze się zrozumieli¶cie? Podejrzewam, że chodziło o Minimum Equipment List (MEL) czyli listę systemów, urz±dzeń, wyposażenia które mog± być niesprawne a mimo to lot może być rozpoczęty/kontynuowany oraz warunków pod jakimi można lecieć z usterk±. Lista obejmuje istotne systemy ale również drobiazgi - przynajmniej pozornie drobiazgi. Można lecieć bez sprawnego systemu automatycznego wyrównywania ci¶nienia pod warunkiem gdy działa manualny, a je¶li ten nie działa to można lecieć tylko w warunkach nie wymagaj±cych tego systemu i nie wolno lecieć nad akwenami wodnymi. Można wystartować z całkowicie niesprawnym autopilotem ale cała operacja musi być ograniczona do kilku segmentów, ale za to nie można wystartować gdy obie lampki sygnalizacji wył±czenia autopilota nie działaj±. Można lecieć z niesprawnym jednym packsem ale tylko do pewnej wysoko¶ci itd. Z "drobiazgów" to np. zablokowany podłokietnik fotela w pozycji poziomej; można wystartować pod warunkiem, że nie dotyczy to rzędów przy wyj¶ciu awaryjnym. Kiedy brak jest podłokietnika to należy zablokować oparcie siedzenia w pozycji pionowej. A w drug± stronę to, jeżeli jaki¶ system nie jest ujęty w MEL to musi być sprawny aby można było wystartować. MEL jest pod nadzorem ULC (czy odpowiednika w innym kraju) i przewoĽnik łatwo może stracić certyfikat je¶li co¶ kombinuje. |
|
Data: 2014-08-31 20:13:04 | |
Autor: J.F. | |
Ladowanie kpt Wrony | |
Dnia Thu, 28 Aug 2014 22:44:05 +0200, PMG napisał(a):
W dniu 2014-08-28 17:43, radek pisze: Jak mechanik zglosi, w raporcie napisze, to sie sprawdza. W przypadku wazniejszych rzeczy pilot tez pewnie przerywa. Ale samolot to skomplikowana rzecz, mnostwo czujnikow, kabelkow - to wszystko na raz dzialac nie moze. A linii zalezy na sprawnym transporcie, i pilotom na powrocie do domu pewnie tez ... wiec milcza. Kto wie czy w naszym Tu to nie zadzialalo - jeden wysokosciomierz pilota byl przestawiony, ale reszta dzialala dobrze. Pozostali naprawde wypatrywali czego innego czy woleli kolegi nie wkopywac - schodzi ponizej minimum, w porzadku, zejdzie, zobaczy, wyladuje, nikt sie nie zorientuje. Przeciez "100m" tam padlo i musieli sobie zdawac sprawe ze samolot nadal schodzi i to ostro.. Lista obejmuje istotne systemy ale również drobiazgi - przynajmniej pozornie drobiazgi. Można lecieć bez sprawnego systemu automatycznego wyrównywania ci¶nienia pod warunkiem gdy działa manualny, a je¶li ten nie działa to można lecieć tylko w warunkach nie wymagaj±cych tego systemu i nie wolno lecieć nad akwenami wodnymi. [...] Ale moze jest roznica czy wiedzieli o tym przed startem, czy dopiero na wysokosci przelotowej :-) A w drug± stronę to, jeżeli jaki¶ system nie jest ujęty w MEL to musi być sprawny aby można było wystartować. MEL jest pod nadzorem ULC (czy odpowiednika w innym kraju) i przewoĽnik łatwo może stracić certyfikat je¶li co¶ kombinuje. Ale ULC musi sie dowiedziec :-) J. |
|
Data: 2014-09-01 08:46:14 | |
Autor: szczepan bialek | |
Ladowanie kpt Wrony | |
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:1ldlbzqrfa770$.3mvkj3kgmicm.dlg40tude.net... > Ale czemu zboczyl. Powinien sciac radiolatarnie. S* |
|
Data: 2014-08-30 15:05:36 | |
Autor: Lukasz Trabinski | |
Ladowanie kpt Wrony | |
radek <radek@radek.net> wrote:
Mówił mi pilot ATR-a że czasem są usterki, a mimo to każą im latać. Jak w czasie staru zapali się gdzieś napis czy kontrolka i nie było sygnału dźwiękowego to tylko dają sobie znak rękami i lecą. To co napisałeś nie jest prawdą.. Sprawdzane są jedyne zapisy doyczące parametrów technicznych między innymi pod kątem przekroczenia granic użytkowych,oraz ewentualnych alarmów np. z systemu ACAS. Zapisów głosu się _nie sprawdza_ - sprawdza się jedynie w przypadku poważnych incydentów ( i to pewnie też nie zawsze) oraz oczywiście po wypadkach, tak więc albo czegoś niedosłyszałeś albo nadinterpetujesz. Dalesze twoje teorie są zbliżone do tych prezentowanych przez niejakiego Macierewicza. |
|
Data: 2014-08-23 14:18:57 | |
Autor: J.F. | |
Ladowanie kpt Wrony | |
Dnia Wed, 20 Aug 2014 19:50:26 +0000 (UTC), Lukasz Trabinski
radek <radek@radek.net> wrote: To z ksiazki ? 1. Czemu piloci nie zanurkował żeby sprawdzić bezpieczniki wzrokiem ? Przecież jak co¶ nie działa to sie patrzy organoleptycznie czy bezpiecznik na tablicy nie wyskoczył.Sprawdzał to drugi pilot. Ze stoperem w ręku restartowali je również. Czemu w raporcie nie ma o tym ani slowa ? J. |
|
Data: 2014-08-23 15:27:09 | |
Autor: Lukasz Trabinski | |
Ladowanie kpt Wrony | |
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Może dlatego, że samego raportu jeszcze nie ma? :) Są jedynie oświadczenia PKBWL w tej sprawie. |
|
Data: 2014-08-24 09:36:32 | |
Autor: J.F. | |
Ladowanie kpt Wrony | |
Dnia Sat, 23 Aug 2014 15:27:09 +0000 (UTC), Lukasz Trabinski
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote: Jest wersja wstepna plus dwa oswiadczenia tymczasowe, razem 35 stron, plus tlumaczenia, dokonano wielu ekspertyz, a o takim szczegole zapomniano ? Ograniczajac sie do "załoga wykonała procedure wypuszczenia podwozia za pomoca instalacji alternatywnej. Podwozie nie zostało wypuszczone. Załoga sprawdziła poprawnosc wykonania procedury." J. |
|
Data: 2014-08-23 15:54:10 | |
Autor: radek | |
Ladowanie kpt Wrony | |
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message news:ppyxz8wpua2o$.1q9tvmorfwnz$.dlg40tude.net... 1. Czemu piloci nie zanurkował żeby sprawdzić bezpieczniki wzrokiem ?Sprawdzał to drugi pilot. Ze stoperem w ręku restartowali je również. To jest dalej sowiecka mentalno¶ć. Daj± ordery gierojom. Zamiast wstrzymać się i wyja¶nić to zrobili szopkę. Ordery rozdane. |