Data: 2011-09-02 14:26:17 | |
Autor: Mane | |
Koszty przed założeniem działalności gos podarczej | |
Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i środków trwałych przed założeniem działalności. Jest to oczywiście możliwe, ale mam pytanie ma temat faktury, jak wiadomo w przypadku osoby fizycznej często gęsto sprzedawcy nie chcą wystawiać faktury z nipem. Jak wygląda sprawa wrzucenia w koszty takiej faktury już po rozpoczęciu DG?
|
|
Data: 2011-09-02 12:35:08 | |
Autor: jureq | |
Koszty przed założeniem działalno¶ci gospodarczej | |
Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:26:17 +0200, Mane napisał(a):
Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i środków trwałych przed W wypadku kosztów nie ma żadnego problemu, bo w koszty idzie amortyzacja a nie zakup. A amortyzować można także środki nabyte wcześniej - przed rozpoczęciem DG i bez faktury z NIP. Problem może być co najwyżej z odliczeniem VAT. Ale z tego co wiem i to ostatnio bywa możliwe. |
|
Data: 2011-09-02 14:38:54 | |
Autor: spp | |
Koszty przed założeniem działalności gospodarczej | |
W dniu 2011-09-02 14:35, jureq pisze:
Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i środków trwałych przed http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/interpretacje-podatkowe-orzecznictwo/97530,Odliczenie-VAT-z-faktur-otrzymanych-przed-rejestracja.html Treść cytowanego wcześniej art. 88 ust. 4 ustawy nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. A zatem, status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia. Oznacza to, że podatnik - w rozumieniu art. 15 ustawy - nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować, musi posiadać status podatnika VAT czynnego (musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia). Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą albo przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. -- spp |
|
Data: 2011-09-02 15:31:45 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Koszty przed założeniem działalno¶ci gospodarczej | |
On Fri, 2 Sep 2011, jureq wrote:
Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:26:17 +0200, Mane napisał(a): Oczywi¶cie. W przypadku ST. Za to pewien problem jest z wyposażeniem - ze względu na sprzeczno¶ć założenia "nieprowadzenia DG" z warunkiem "nabycia w celu". To samo ograniczenie dotyczy WNiP. Sprzeczno¶ć ta jest odrębna od problemu VAT, który (korzystnie dla podatników) rozwi±zał się dzięki dyrektywom UE. I, żeby nie było, prawdopodobne jest "przychylne spojrzenie" US na tak zaliczone koszty, co wynikać może z faktu iż wydatki które wynikaj± z samej rejestracji DG zalicza się również w KUP, mimo pozornego naruszenia ww. zasady. Pozorno¶ć wynika z faktu, że konieczno¶ć rejestracji wynika z przepisów, a nie "prowadzenia". Problem może być co najwyżej z odliczeniem VAT. ....co już spp podważył :) W zamian problemu formalnego który "od zawsze" był w ustawie o PDoOF, a mnie o¶wieciły posty Orki dekadę temu, zasadniczo się nie zmienił: warunkiem zaliczenia wydatku w koszty jest (z wyj±tkami, ¶ci¶le wyliczonymi w przepisach, do których należy wła¶nie poddanie amortyzacji oraz remanent pocz±tkowy) "nabycie w celu". Za¶ "nabywanie w celu" okre¶la znamiona prowadzenia DG (o czym było w paru flejmach), więc wyjdzie na deser że podatnik raczył być rozpocz±ć DG przed dat± zgłoszenia, co narusza inne przepisy :[ (dla porz±dku: w przypadku VAT obowi±zuj±ca data rejestracji nie dotyczy *czynno¶ci* zwi±zanych z VAT, lecz konkretnie *sprzedaży*, w przypadku PDoOF i innych przepisów takiego zawężenia nie ma, więc podpada wszystko co kwalifikuje się do "zorganizowania"). Rzecz jasna nie ma przeszkód, aby istotn± większo¶ć wyposażenia, spełniaj±cego warunek "kompletne i sprawne" (bez względu na kwotę!) poddać amortyzacji :) "wkrętak: 7,50zł, amortyzacja jednorazowa" :D pzdr, Gotfryd |