Data: 2012-06-10 08:17:21 | |
Autor: Rowerex | |
Korby ze zintegrowan± osi± - czego¶ nie rozumiem | |
Nie rozumiem pewnej rzeczy - jak to jest z regulacj± łożysk w korbach
ze integrowan± osi±? W przypadku wielu producentów z jednej strony mamy korbę z osi±, z drugiej o¶ z wielowypustem, drug± korbę dokręcan± jedn± ¶rub± i w zasadzie tyle. Wg instrukcji należy założyć łożyska, włożyć korbę z osi±, założyć drug± korbę i dokręcić momentem 40-50Nm... No dobra, a co na łożyska suportu? Te 40-50Nm to niema dokręcenie "na chama" Gdzie jest jaka¶ regulacja luzi, choćby taka jak w sterach? Mufa suportu nie jest przecież idealna - no dobra, trzeba splanować boczne powierzchnie, ale to przecież spowoduje skrócenie mufy, która i tak wcale nie ma idealnie 68mm... Ciekawe jak się zachowa korba Campagnolo ultra-torqe przy mufie nieco przykrótkiej lub przydługiej... Gdybym stery skręcił sił± 20Nm, to bym chyba nie mógł obracać kierownic±, a rozmiar łożysk w sterach jest niemal porównywalny z łożyskami w teraĽniejszych suportach... Jak to wiec jest? Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2012-06-10 17:56:03 | |
Autor: tms | |
Korby ze zintegrowan± osi± - czego¶ nie rozumiem | |
W korbach ze zintegrowan± osi± s± łożyska maszynowe i dokręcanie ¶ruby na osi powoduje może jedynie nacisk na wew. pier¶cienie łożyska ale przez gumowe podkładki przy korbach (tak jest przynajmniej w Shimano). Czyli tak naprawdę chodzi bardziej o skasowanie luzu aby się korba nie przesuwała na boki bo na luz łożyska w zasadzie nie masz wpływu.
Pozdro tms On 2012-06-10 17:17, Rowerex wrote: Nie rozumiem pewnej rzeczy - jak to jest z regulacj± łożysk w korbach |
|
Data: 2012-06-10 19:59:34 | |
Autor: Mike | |
Korby ze zintegrowan± osi± - czego¶ nie rozumiem | |
No dobra, a co na łożyska suportu? Te 40-50Nm to niema dokręcenie "na No ale tu najczę¶ciej (system Shimano) masz wła¶nie taki sam mechanizm jak w sterach, czyli dociskasz z odpowiedni± sił± (nie za słabo żeby nie było luzu, nie za mocno, żeby się ciężko nie kręciła korba) t± nakrętkę w o¶ suportu, a następnie skręcasz dwie ¶ruby które trzymaj± ramię na osi. Trochę inaczej ma się to w modelu FC-970 gdzie jest o tyle głupi system, że do ¶ci±gnięcie korby jest wymagany specjalny klucz za stówkę- bo tutaj dokręcasz mocno ¶rub± do osi, a potem kasujesz luz specjaln± tulejk± która znajduje się pomiędzy ramieniem a osi±: http://www.youtube.com/watch?v=lKK209JHCzA -- pozdrawiam Mike [WRO][MTB Votum Team Wrocław] [GG:1303401] mikemtb małpa o2 pl http://mikemtb.org |
|
Data: 2012-06-10 15:40:13 | |
Autor: Rowerex | |
Korby ze zintegrowan± osi± - czego¶ nie rozumiem | |
On 10 Cze, 18:59, Mike <mike...@mail.patrz.w.sigu> wrote:
> No dobra, a co na łożyska suportu? Te 40-50Nm to niema dokręcenie "na Ano wła¶nie - u Shimano taki mechanizm jest, natomiast nie widzę go w korbach innych producentów i ciekawi mnie jak to u tych innych wygl±da, Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2012-06-11 10:55:23 | |
Autor: piecia aka dracorp | |
Korby ze zintegrowan± osi± - czego¶ nie rozumiem | |
Dnia Sun, 10 Jun 2012 19:59:34 +0200, Mike napisał(a):
http://www.youtube.com/watch?v=lKK209JHCzAA mam pytanie trochę z innej beczki. U siebie mam korbę Deore. W zestawie jest plastikowa nakrętka dokręcana specjalnym kluczem. Na w.w. filmiku widać było inną nakrętkę, na imbusa. Fakt że to był XTR. Ale czy taką nakrętkę na imbus można dokupić żeby pasowała do korby Deore? Nakrętka widoczna na dole po lewej: http://goo.gl/PhEUK -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2012-06-11 21:51:42 | |
Autor: Mike | |
Korby ze zintegrowanÄ… osiÄ… - czegoĹ› n ie rozumiem | |
jest plastikowa nakrętka dokręcana specjalnym kluczem. Te systemy nie są z sobą kompatybilne. Praktycznie wszyskie shimano i mtb i szosowe mają te nakrętki plastikowe (duraace alu) + dwie śruby zaciskające się na osi, a tylko xtr FC-M970 ma inny system śruby która jest również ściągaczem (po wkręceniu klucza TC-35 czy jakoś tak, który służy za opór- w sumie system głupi, bo np. Truvativ ma ściągacz zintegrowany i żadnego klucza nie potrzeba). a po co w ogóle chcesz zastępować tą plastikową nakrętkę? Klucz do tego kosztuje może z 10zł, zresztą- ją się dokręca z tak małą siłą, że wystarczy byle blaszka co akurat się mieści się w wypustkach- u mnie idealnie się sprawdza końcówka narzędzia do pomiaru wydłużenia łańcucha ;) -- pozdrawiam Mike [WRO][MTB Votum Team Wrocław] [GG:1303401] mikemtb małpa o2 pl http://mikemtb.org |
|
Data: 2012-06-12 06:23:29 | |
Autor: piecia aka dracorp | |
Korby ze zintegrowan± osi± - czego¶ nie rozumiem | |
Dnia Mon, 11 Jun 2012 21:51:42 +0200, Mike napisał(a):
a po co w ogóle chcesz zastępować tą plastikową nakrętkę? Klucz do tego Klucz mam. Po prostu wolałbym mieć nakrętkę do której nie trzeba specjalnego klucza. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2012-06-11 10:41:35 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Korby ze zintegrowanÄ… osiÄ… - czegoĹ› nie rozumiem | |
On 2012-06-10, Rowerex wrote:
Nie rozumiem pewnej rzeczy - jak to jest z regulacją łożysk w korbach Te korby, co dokręcasz z 40-50Nm (np. RaceFace) mają wielowypust, który blokuje dalszy ruch i łożyska nie są zgniatane. Niestety wtedy luz trzeba kasować na czuja - RF ma takie śmieszne małe podkładki, które teoretycznie mogą również do tego posłużyć. Niemniej, ogólne założenie jest takie, że mufa powinna być wymiarowa. W sterach jest trochę inaczej, bo na dole łożysko opiera się na "crown race" i ma zwykle skośną bieżnie. Na górze również bieżnia jest zwykle skośna, dodatkowo jest zwykle ta śmieszna podkładka dociskowa blokująca rurę sterową, która wymaga braku luzu do działania. Nie słyszałem, żeby korby, w których można trochę regulować luz (np. Shimano) powodowały, że łożyska wytrzymują cokolwiek znacząco dłużej, więc może toto nie ma znaczenia. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |