Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Kazanie na Uroczysto艣膰 艢wi臋tej Tr贸jcy

Kazanie na Uroczysto艣膰 艢wi臋tej Tr贸jcy

Data: 2015-05-31 08:37:42
Autor: abc
Kazanie na Uroczysto艣膰 艢wi臋tej Tr贸jcy
Drodzy wierni,

  Na pocz膮tku Ksi臋gi Rodzaju czytamy, w jaki spos贸b B贸g stworzy艂 rodzaj
  ludzki: "I rzek艂: Uczy艅my cz艂owieka na obraz i na podobie艅stwo nasze "(Gen 1,26). Cz艂owiek stworzony zosta艂 na obraz i podobie艅stwo Bo偶e.

Gdy m贸wimy, 偶e co艣 jest obrazem czego艣 innego, przywodzi nam to na my艣l
portret lub obraz. Artysta musi mie膰 w swym umy艣le pejza偶 lub posta膰 i by namalowa膰 obraz naniesie odpowiednie kolory na p艂贸tno.

Obraz powinien by膰 kopi膮 czy te偶 raczej przeniesieniem czego艣 z jednego
艣rodka wyrazu do innego. Wizerunek nie jest oczywi艣cie cz艂owiekiem, mo偶e by膰 jednak obrazem cz艂owieka.

Wizerunek jest czym艣 ca艂kowicie r贸偶nym, niesko艅czenie ni偶szym ni偶 istota
ludzka, pomimo to jednak mo偶e by膰 obrazem danej osoby. Mo偶e pokaza膰 nam, jak osoba ta wygl膮da, nie jest jednak cz艂owiekiem.

Kiedy wi臋c Pismo 艢wi臋te m贸wi, 偶e cz艂owiek stworzony zosta艂 na obraz Boga, oznacza to, 偶e cz艂owiek posiada w pewien spos贸b wyci艣ni臋te na sobie znami臋,daj膮ce do pewnego stopnia wyobra偶enie o tym, kim jest B贸g.

Cho膰 istota ludzka jest oczywi艣cie ca艂kowicie r贸偶na od Boga, podobnie jak portret jest ca艂kowicie r贸偶ny od 偶ywej osoby, niemniej jednak istnieje pewne podobie艅stwo, co艣 co m贸wi nam, 偶e ten obraz jest obrazem Boga, tak jak mo偶emy powiedzie膰 偶e ta figura nad o艂tarzem jest figur膮 Matki Bo偶ej - jest to obraz Matki Bo偶ej.

Oczywi艣cie nie jest to osoba Matki Bo偶ej, ale obraz, wyobra偶enie, mo偶emy
wi臋c patrz膮c na t臋 figur臋 rozpozna膰 rysy Matki Bo偶ej.

Dlatego je艣li cz艂owiek jest obrazem Boga, jest w nim co艣, co odzwierciedla to, kim jest B贸g. Gdy patrzymy na portret widzimy, 偶e tym, co tworzy obraz i sprawia, i偶 odzwierciedla on cechy danej osoby, s膮 kolory i kszta艂ty, jakie artysta nanosi na p艂贸tno.

Podobnie w Ksi臋dze Rodzaju widzimy dzie艂o artysty: "Utworzy艂 tedy Pan B贸g cz艂owieka z mu艂u ziemi i tchn膮艂 w oblicze jego dech 偶ywota: i sta艂 si臋 cz艂owiek istot膮 偶yj膮c膮" (Gen 2,7). To w艂a艣nie dusza 偶yj膮ca, kt贸r膮 tchn膮艂 B贸g w mu艂 ziemi sprawia, 偶e cz艂owiek jest obrazem Boga.

Rozwa偶ania te doprowadzaj膮 nas, drodzy wierni, do kontemplacji tajemnicy, kt贸r膮 wspominamy w dniu dzisiejszym, tajemnicy Tr贸jcy Przenaj艣wi臋tszej. To w艂a艣nie to 艣wi臋to uczy nas w spos贸b najdobitniejszy, kim jest B贸g: jest On jednym Bogiem w Trzech Osobach Boskich.

B贸g jest jeden, gdy偶 istnieje tylko jedna natura Boska, jest tylko jedna
Istota doskona艂a. Wiemy, 偶e istnie膰 mo偶e tylko jeden B贸g, gdy偶 gdyby by艂o dw贸ch, musieliby r贸偶ni膰 si臋 od siebie w jakikolwiek spos贸b. Jeden z nich musia艂by posiada膰 co艣, czego nie posiada艂by drugi, a z powodu tego braku nie by艂by doskona艂y.

Dlatego te偶 mo偶e by膰 tylko jeden B贸g. A jednak B贸g jest w Trzech Osobach
Boskich, kt贸re s膮 od siebie odr臋bne: Ojciec nie jest Synem, a 偶aden z nich nie jest Duchem 艢wi臋tym.

By膰 mo偶e najlepszym sposobem na prawdziwe zrozumienie tej tajemnicy jest
zwr贸cenie oczu na obraz Boga, obraz, kt贸ry On sam stworzy艂. Podobnie jak
mo偶ecie zacz膮膰 poznawa膰 dan膮 osob臋 na podstawie jej portretu, tak te偶 mo偶emy dowiedzie膰 si臋 czego艣 o Bogu na podstawie obrazu, kt贸ry On sam stworzy艂 - czyli duszy ludzkiej.

Dusza ludzka nale偶y do jednej istoty ludzkiej - podobnie jak istnieje tylko jedna natura Boska, tak te偶 na ka偶d膮 istot臋 ludzk膮 przypada tylko jedna dusza nie艣miertelna. A jednak dusza ludzka, b臋d膮c rzeczywisto艣ci膮 duchow膮,posiada dwie w艂adze: w艂adz臋 intelektu i w艂adz臋 kochania.

W艂adza intelektu czyni dusz臋 uniwersaln膮 w tym sensie, 偶e mo偶emy poznawa膰 rzeczy, inne rzeczy, znajduj膮ce si臋 poza nami, mog膮 wkracza膰 do naszego umys艂u, a my mo偶emy poj膮c ich natur臋 i je zrozumie膰. A co jeszcze bardzie zdumiewaj膮ce, mo偶emy r贸wnie偶 pozna膰 siebie samych, zrozumie膰 kim jeste艣my i poj膮膰 nasz膮 w艂asn膮 ludzk膮 natur臋.

Mowa istnieje w艂a艣nie po to, by wyrazi膰 t臋 wewn臋trzn膮 wiedz臋 o sobie i
przekaza膰 j膮 innym. Zdolno艣膰 do kochania jest z kolei si艂膮 poci膮gaj膮c膮 nas ku bytom kochanym - chcemy by膰 z nimi zjednoczeni, pragniemy dla nich dobra, chcemy je posiada膰. Cz艂owiek posiada r贸wnie偶 wiele innych zdolno艣ci i w艂adz, jednak to te dwie czyni膮 go istot膮 ludzk膮, stworzon膮 na obraz Boga.

B贸g jest duchem, a poniewa偶 jest istot膮 duchow膮, r贸wnie偶 On poznaje i kocha, jednak w spos贸b niesko艅czenie doskonalszy ni偶 my. B贸g zna wszystkie rzeczy, zna r贸wnie偶 siebie samego w stopniu doskona艂ym. Wyra偶a si臋 r贸wnie偶, wyra偶a wiedz臋, jak膮 ma o sobie samym, jednak w spos贸b niesko艅czenie doskonalszy, ni偶 potrafi to nasz biedny j臋zyk.

Podczas gdy my musimy u偶ywa膰 wielu s艂贸w i fraz, by wyrazi膰 w艂asne 偶ycie
wewn臋trzne, B贸g czyni to poprzez jedno Jedyne S艂owo, S艂owo Bo偶e.

To S艂owo jest Kim艣 r贸偶nym od Osoby, kt贸ra je wyra偶a - a jednak wyra偶a ono dok艂adnie natur臋 Boga. S艂owo to jest wieczne jak sam B贸g i ma t臋 sam膮 co On natur臋, istniej膮c jednak w odr臋bnej Osobie. Jest to Druga Osoba Tr贸jcy Przenaj艣wi臋tszej - Syn Bo偶y.

A pomi臋dzy Ojcem i Synem istnieje podobnie niesko艅czona mi艂o艣膰, niesko艅czone wzajemne przyci膮ganie, wynikaj膮ce z faktu, 偶e posiadaj膮 Oni t臋 sam膮 natur臋.Dobro, jakiego pragn膮 dla siebie wzajemnie, to owo niesko艅czone i doskona艂e Dobro, Boska natura.

Mi艂o艣膰 ta jest jednak w jaki艣 spos贸b odr臋bna od Ojca i Syna, jak to wyrazi艂 sam Zbawiciel: "Pocieszyciel przyjdzie, kt贸rego ja wam po艣l臋 od Ojca" (J 15, 26). B臋d膮c Mi艂o艣ci膮 Bo偶膮, pochodzi od Ojca i Syna jako od jednej zasady. Ta odr臋bna Osoba to Duch 艢wi臋ty, Boska mi艂o艣膰 pochodz膮ca od Ojca i Syna.

Co jednak najbardziej zdumiewaj膮ce i bardziej jeszcze tajemnicze, drodzy
wierni, w Ksi臋dze Rodzaju czytamy te偶, 偶e B贸g stworzy艂 cz艂owieka nie tylko na sw贸j obraz, ale te偶 na swoje podobie艅stwo. Podobie艅stwo jest czym艣 wi臋cej, ni偶 obraz. Podobie艅stwo zak艂ada istnienie pewnej r贸wno艣ci, r贸wno艣ci natury.

Mo偶ecie na przyk艂ad powiedzie膰, 偶e wasza c贸rka podobna jest do waszej 偶ony, a syn podobny do waszego dziadka. Nie powiedzieliby艣cie jednak, 偶e pies jest podobny do kota. W podobie艅stwie mamy do czynienia z pewn膮 r贸wnorz臋dno艣ci膮 natury, to co jest podobne do czego艣 innego, musi posiada膰 z nim co艣 wsp贸lnego.

A B贸g stworzy艂 cz艂owieka na sw贸j obraz i podobie艅stwo. To podobie艅stwo Bo偶e wlane zosta艂o w dusz臋 Adama w samej chwili jego stworzenia. To w艂a艣nie to podobie艅stwo czyni艂o Adama mi艂ym Bogu oraz dawa艂o mu tytu艂 do 偶ycia wiecznego, to znaczy do 偶ycia podobnego do 偶ycia Boga. To podobie艅stwo to w艂a艣nie to, co nazywamy 艂ask膮 u艣wi臋caj膮c膮, 艂ask膮, kt贸ra czyni nas dzie膰mi Bo偶ymi.

To w艂a艣nie ta 艂aska czyni nas mi艂ymi Bogu, a nawet zdolnymi do radowania si臋 Nim przez ca艂膮 wieczno艣膰, jak m贸wi 艣wi臋ty Jan: "Gdy si臋 uka偶e, podobni Mu b臋dziemy, gdy Go ujrzymy, jak jest" (1J 3,2). Z tego w艂a艣nie powodu otrzymujemy 艂ask臋 i jeste艣my chrzczeni, zgodnie z poleceniem Chrystusa Pana, zawartym w czytanej dzi艣 Ewangelii: "W Imi臋 Ojca i Syna i Ducha 艢wi臋tego" (Mt 28,19).

To w艂a艣nie 偶ycie Bo偶e, drodzy wierni, to wieczna szcz臋艣liwo艣膰 Boga, jest
celem, dla kt贸rego zostali艣my stworzeni, gdy偶 uczynieni zostali艣my
pierwotnie nie tylko na Jego obraz, ale i na Jego podobie艅stwo.

Podobie艅stwo to mo偶emy jednak utraci膰 poprzez grzech. Grzech niszczy to podobie艅stwo Bo偶e w naszych duszach i sprawia, 偶e jeste艣my niezdolni do cieszenia si臋 Bo偶ym szcz臋艣ciem przez ca艂膮 wieczno艣膰.

Chrystus Pan cierpia艂 sw膮 M臋k臋 i 艢mier膰, by sp艂aci膰 cen臋 za utrat臋 przez nas tej 艂aski - poniewa偶 owo podobie艅stwo Bo偶e jest czym艣 tak drogocennym, 偶e sam Syn Bo偶y musia艂 zap艂aci膰 jego cen臋 w艂asnym 偶yciem. Na tym 艣wiecie istnieje tak naprawd臋 tylko jedno z艂o, drodzy wierni, niesko艅czone z艂o grzechu, gdy偶 to poprzez grzech tracimy podobie艅stwo Bo偶e.

Tracimy w ten spos贸b samego Boga, gdy偶 podobie艅stwo Bo偶e jest niczym innym jak tylko mieszkaniem Tr贸jcy Przenaj艣wi臋tszej w naszych duszach.

Zbawiciel powiedzia艂 do nas: "Je艣li mi臋 kto mi艂uje, b臋dzie strzeg艂 s艂贸w
moich, a Ojciec m贸j umi艂uje go i do niego przyjdziemy i mieszkanie u niego uczynimy" (J 14,23).

Tr贸jca Przenaj艣wi臋tsza, Ojciec, Syn i Duch 艢wi臋ty, kt贸rego posy艂aj膮 Oni do naszych serc wo艂aj膮cego: "Abba, Ojcze" (Rz 8,15), mieszka w nas, gdy
jeste艣my w stanie 艂aski.

Tajemnic膮, kt贸r膮 dzi艣 czcimy, niesko艅czone wewn臋trzne 偶ycie Boga, jest czym艣 dost臋pnym dla nas, drodzy wierni, staje si臋 nawet cz臋艣ci膮 nas, je艣li  strze偶emy s艂贸w Chrystusa Pana.

Dlatego, maj膮c w pami臋ci te rozwa偶ania, szukajmy zawsze tego, co
najcenniejsze, co najwa偶niejsze. Stan 艂aski jest w istocie jedyn膮 prawdziw膮 rzeczywisto艣ci膮, jedyn膮 prawdziwie wa偶n膮 rzecz膮 w naszym 偶yciu. B臋d膮c w stanie 艂aski posiadamy wszystko, nawet samego Boga.

Czy艅my wi臋c wszystko, co w naszej mocy, by pozosta膰 w stanie 艂aski, a je艣li mieli艣my nieszcz臋艣cie go utraci膰, starajmy si臋 odzyska膰 go jak najszybciej przez dobr膮 spowied藕.

Zachowujmy zawsze w naszych sercach, w naszych umys艂ach, w poznawaniu i
  kochaniu, t臋 obecno艣膰 Tr贸jcy Przenaj艣wi臋tszej, by mog艂a ona zaowocowa膰 w dniu naszego przej艣cia do wieczno艣ci, by艣my mogli radowa膰 si臋 ni膮 na wieki wiek贸w. Amen.

  x. Jan Jenkins, FSSPX


--
Nie da si臋 oddzieli膰 polityki od religii. Nie da si臋 w cz艂owieku oddzieli膰
katolika od obywatela. Rozdzia艂 pa艅stwa od Ko艣cio艂a jest sztuczny

Data: 2015-05-31 10:50:34
Autor: Lenek9
Kazanie na 艣wi臋tej tr贸jcy .

U偶ytkownik "abc" <ab-cwp@wp.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci
news:556aac37$0$2207$65785112news.neostrada.pl...

Pismo 艢wi臋te m贸wi, 偶e cz艂owiek posiada w pewien spos贸b wyci艣ni臋te na sobie
znami臋,daj膮ce do pewnego stopnia wyobra偶enie o tym, kim jest B贸g.

Inni bogowie te偶 wyciskaj膮 znami臋 na cz艂owieku. Przecie偶 nie mog膮
by膰 gorsi i pozbawi膰 si臋 przyjemno艣ci wyciskania.
Jakie jest wtedy wyobra偶enie ? kim jest wtedy b贸g ?

 tajemnicy Tr贸jcy Przenaj艣wi臋tszej.

nie ma 偶adnej tajemnicy. Tajemnica zosta艂a dawno odkryta.
Tr贸jca przenaj艣wi臋tsza to : W艂adza, Seks i Pieni膮dze. Temu
po艣wi臋caj膮 si臋 funkcjonariusze partii Franciszka.

 B贸g: jest On jednym Bogiem w Trzech Osobach Boskich.

te trzy osoby, czyli proboszcz, biskup i papie偶, nie zawsze s膮 takie boskie.

Dlatego te偶 mo偶e by膰 tylko jeden B贸g. A jednak B贸g jest w Trzech Osobach
Boskich, kt贸re s膮 od siebie odr臋bne: Ojciec nie jest Synem, a 偶aden z nich
nie jest Duchem 艢wi臋tym.

Czyli stara zasada obecnie stosowana w biznesie,
czyli maksymalne zagmatwanie,
maj膮ce na celu utrudnienie 艣ci膮gni臋cia podatku i jednocze艣nie zabezpiecza
przed upadkiem ca艂ej firmy.
Sukienkowi sprytnie si臋 urz膮dzili i to jak dawno temu.

Data: 2015-05-31 11:10:15
Autor: aja
Kazanie na Uroczysto艣膰 艢wi臋tej Tr贸jc y
W dniu 2015-05-31 o 08:37, abc pisze:

Drodzy wierni,

O Polsko! /.../
Ciebie si臋 偶adna trucizna nie imie;
Krzy偶 twym papie偶em jest - twa zguba w Rzymie!

/ Juliusz S艂owacki 鈥濨eniowski鈥 /

--
aja

Kazanie na Uroczysto艣膰 艢wi臋tej Tr贸jcy

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona