W dniu niedziela, 6 lipca 2014 09:56:52 UTC+2 u¿ytkownik abc napisa³:
Drodzy wierni,
"Niebo i ziemia przemin�, lecz moje s�owa nie przemin�" (Mk 13,31)
powiedzia� Zbawiciel, a jak dobrze wiemy, wszystko, co Chrystus Pan czyni ma
warto�� wieczn�. Chrystus jest Bogiem, a B�g jest wieczny, niezmienny,
zawsze doskona�y, takie te� jest wszystko co kiedykolwiek uczyni� czy
powiedzia� Pan Jezus.
Z tego w�a�nie powodu Ewangelia mo�e by� rozumiana na wiele sposob�w, m�wi�c
inaczej: jeden prawdziwy sens Pisma �wi�tego ma wiele konsekwencji, kt�re
wyra�a ten sam tekst. Ka�dy czyn i s�owo Zbawiciela nie s� jedynie faktami
historycznymi, wyra�aj� r�wnocze�nie tera�niejsze i przysz�e tajemnice.
Dzisiejsza Ewangelia uczy nas, �e Pan Jezus jest ten sam wczoraj, dzi� i na
wieki.
Czytamy, �e Chrystus sta� nad jeziorem podczas gdy rybacy reperowali swe
sieci. I dalej czytamy, �e Pan Jezus wszed� do �odzi �wi�tego Piotra, aby
naucza� z niej rzesze. Pami�tajmy, �e Zbawiciel nie robi niczego
przypadkowo, ka�de Jego dzia�anie i ka�dy szczeg� maj� znaczenie i s� dzi�
dla nas nauk�. Jak wiemy z Pisma �wi�tego (1P 3), Arka Noego jest figur�
Ko�cio�a, a dusze uratowane z potopu symbolizuj� dusze uratowane przez
chrzest, nie powinno wi�c nas dziwi�, �e Pan Jezus wszed� do �odzi Piotra,
by z niej naucza�, gdy� w przysz�o�ci mia� uczy� nas za po�rednictwem
Ko�cio�a, kt�rego Piotr jest g�ow�.
Ewangelia wspomina, �e rybacy naprawiali swe sieci. Sieciami Aposto��w s�
splecione ze sob� w argumenty s�owa, kt�re nie pozwalaj� wymkn�� si� tym,
kt�rzy zostali z�apani. Splecione w�tki tworz� pasmo, podobnie argumenty w
logice, koncentruj� si� na tym, co wa�ne, pozostawiaj�c na boku to, co
nieistotne, jak woda przep�ywaj�ca przez sie� zatrzymuje ryby. Podobnie jak
wszelkie dzia�anie wynika z przekonania o prawdziwo�ci czego�, tak r�wnie�
posiadanie prawdy zobowi�zuje nas do wcielania jej w �ycie.
Tak wi�c rybacy naprawiali sieci, czyli usi�owali poprawi� nauk�, kt�ra by�a
niewystarczaj�ca, gdy� jak czytamy pracowali ca�� noc, nic nie z�owiwszy.
Aposto�owie byli wci�� jeszcze bardzo przywi�zani do rzeczy ziemskich i
�wiatowych nauk, gdy� nie zostali jeszcze pouczeni przez Chrystusa Pana. Tak
wi�c ich sieci wymaga�y naprawy, co oznacza, �e w konsekwencji grzechu
pierworodnego ludzie rodz� si� w stanie ignorancji i nawet to s�abe poznanie
prawdy, jakie jest dla nich dost�pne, s� niedoskona�e i niezdolne do
kontrolowania ich chwiejnego umys�u.
Zbawiciel m�wi wi�c Piotrowi, by odp�yn�� nieco od l�du, czyli oderwa� si�
od rzeczy doczesnych. Pan Jezus m�wi mu nawet, by wyp�yn�� na g��bi�, czyli
by zbli�y� si� do g��bi tajemnicy Boga. �wi�ty Pawe� b�dzie nam m�wi� o
szeroko�ci, d�ugo�ci, wysoko�ci i g��bi mi�o�ci Chrystusowej,
przekraczaj�cej wszelk� wiedz� (Ef 3,18). Odpowied� Piotra ukazuje nam
s�abo�� jego pojmowania, ale r�wnocze�nie jego wielk� wiar�. Pracowali�my
ca�� noc, ale nic nie z�owili�my. Biedne ludzkie nauki niezdolne s� do
wyrwania dusz ze wzburzonego morza nami�tno�ci. A jednak �wi�ty Piotr
manifestuje te� sw� wiar�, m�wi�c: "Jednak na Twoje s�owo zapuszcz� sie�".
Piotr wierzy s�owom Chrystusa.
Wiara jest czym� wi�kszym ni� wiedza. Wiara zak�ada nie tylko przyj�cie
czego� jako prawdy, ale r�wnie� zaufanie i zawierzenie. Wierzymy komu� nie
tylko dlatego, �e wie on na jaki� temat wi�cej ni� my, ale r�wnie� dlatego,
�e jeste�my pewni, �e nas nie ok�amuje. �wi�ty Piotr demonstruje oba aspekty
wiary: ufa Mistrzowi i wierzy, �e m�wi On prawd� pomimo, �e jego w�asne
do�wiadczenie m�wi mu co innego - �e nie ma tam �adnych ryb. Zapuszcza sw�
sie�. Zawierza wi�c czemu�, czego nie dostrzega i wierzy s�owom Zbawiciela.
I Ewangelia m�wi, �e z�owili wielk� ilo�� ryb. Pan Jezus nagradza wiar�
Piotra nadzwyczajnym po�owem. Oderwany od rzeczy ziemskich, zbiera nagrod�
za sw� wiar�. Ewangelia m�wi dalej, �e ich sie� rwa�a si� - ich ziemskie
rozumowanie nie by�o w stanie wyt�umaczy� sobie tego nadzwyczajnego po�owu
ryb. Towarzysze Piotra musieli przyj�� im na pomoc i nape�nili �odzie
rybami. Symbolizuje to innych Aposto��w i ich nast�pc�w - biskup�w, kt�rzy
musz� pracowa� w jedno�ci z Piotrem, by zebra� obfity po��w dusz,
wy�owionych z morza ignorancji do �odzi w tak wielkiej ilo�ci, �e niemal si�
ona zanurza.
Ewangelia m�wi nam, �e ��d� niemal zaton�a, a w innym miejscu Zbawiciel
por�wnuje kr�lestwo niebieskie do rybaka, kt�ry zarzuca swe sieci w morze
m�wi i o anio�ach, kt�rzy pozostawi� dobrych a wyrzuc� z �odzi z�ych.
Podobnie Ko�ci� przyt�oczony jest ci�arem dusz, w pierwszym rz�dzie tych,
kt�re obci��one s� grzechami. Jednak pomimo s�abo�ci i u�omno�ci ludzkiej,
��d� nie zaton�a. Cudem jest tu nie tylko nadzwyczajny po��w ryb, ale
r�wnie�, ale r�wnie� fakt, �e ��d� by�a w stanie ud�wign�� taki ci�ar nie
ton�c w jeziorze.
Cud ten by� tak wielki, �e Szymon Piotr os�upia� i wo�a�, �e jest go
niegodny. Ba� si� mocy Zbawiciela, kt�ry dokona� tego cudu jako Pan nieba i
ziemi. Wo�a�: "gdy� jestem cz�owiek grzeszny", zdawa� sobie bowiem spraw� z
tego, �e Ten, kt�r� zdzia�a� taki cud, b�dzie r�wnie� s�dzi� go w dniu
ostatecznym.
Lekcja ta jest po�yteczna dla nas po dzi� dzie�, drodzy wierni, jako
przypomnienie, �e r�wnie� ci, kt�rzy sprawuj� najwy�sz� w�adz� w Ko�ciele i
dokonuj� cud�w na o�tarzach, s� takimi samymi lud�mi jak my. R�wnie� oni,
jak �wi�ty Piotr mog� wo�a� "gdy� jestem cz�owiek grzeszny", zw�aszcza je�li
nie czyni� tego co �wi�ty Piotr i nie odrywaj� od spraw doczesnych lub je�li
odmawiaj� zarzucenia sieci. R�wnie� s�udzy o�tarza aby by� �wiadkami
cudownego po�owu dusz musz� by� pos�uszni s�owom Chrystusa Pana i wyp�ywa�
na g��bi�, czyli szuka� g��bi doktryny chrze�cija�skiej. St�d tak wa�ne,
by�my modlili si� o �wi�tych kap�an�w i czynili ofiary w intencji ich
u�wi�cenia.
I na koniec Pan Jezus, dostrzegaj�c u Piotra dyspozycj� odpowiedni� dla
g�owy Ko�cio�a, czyli jego wiar�, pos�usze�stwo oraz pokor�, m�wi do niego:
"Nie b�j si�, odt�d ludzi �owi� b�dziesz". �wi�ty Piotr otrzymuje swe
powo�anie, powo�anie kt�re zostanie p�niej uzupe�nione, gdy Zbawiciel powie
mu: "na tej Opoce zbuduj� Ko�ci� m�j".
To nawr�cenie �wi�tego Piotra poprzez cudowny po��w ryb jest kompletne,
czytamy bowiem w Ewangelii: "i zostawiwszy wszystko, poszli za Nim".
Porzucaj�c doczesne troski, i doczesny maj�tek, podj�li nowe wezwanie.
Wyrzek�szy si� ziemskich nauk otrzymali Bo�� nauk�, Bo�� sie� do �owienia
dusz, wy�awianych z morza ignorancji i b��du i przywracanych Ko�cio�owi.
Tak wi�c, drodzy wierni, tego dnia, w kt�rym wspominamy powo�anie �wi�tego
Piotra, m�dlmy si� w szczeg�lny spos�b zw�aszcza za jego Nast�pc�, za
papie�a. M�dlmy si�, by r�wnie� on m�g� oderwa� si� od trosk doczesnych i
�wiatowych i wyp�yn�� na g��bi�, czyli naucza� doktryny Ko�cio�a w ca�ej jej
pe�ni. Tak wiele dusz idzie dzi� na zatracenie, poniewa� Ko�ci� zaprzesta�
naucza�, przesta� zarzuca� swe sieci, aby poci�gn�� dusze do prawdy. ��d�
�wi�tego Piotra nabiera bardziej wody, ni� ryb i wydaje si� ton��.
Mamy Bo�� obietnic�, �e bramy piekielne nie przemog� Ko�cio�a, pomimo
zepsucia ludzi, a nawet grzech�w samego �wi�tego Piotra, kt�re wyznaje on
dzi� przez Zbawicielem. Jednak Ko�ci� nie mo�e wype�nia� swego zadania,
je�li ka�dy z nas nie b�dzie czyni� tego, co do niego nale�y. Ka�dy z nas
musi modli� si� o zbawienie swej duszy, a zbawienie to, poprzez �ask�,
przychodzi do nas za po�rednictwem wy�wi�conych s�ug Chrystusa Pana. Wszyscy
wi�c musimy modli� si� za kap�an�w, za biskup�w i za papie�a, o ich
u�wi�cenie, kt�re b�dzie gwarancj� naszego w�asnego u�wi�cenia, by r�wnie�
naszym udzia�em sta�a si� rado�� i zdumienia �wi�tego Piotra, gdy ujrzymy
dzia�anie �aski, kt�re doprowadzi�o nas do chwa�y wiecznej. Amen
x. Jan Jenkins, FSSPX
=========================
whiskey-yankee-papa-india-echo-romeo-delta-alfa-lima-alfa-juliet !!!
|