Data: 2014-03-01 09:14:52 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
KPiR i koszty paliwa od auta osobowego | |
On Wed, 26 Feb 2014, Bartosz Zoltak wrote:
Przepraszam za lamerskie pytanie i brak polskich czcionek, ale o ile o VAT Tu się nie wtykam, bo z samochodologią na bieżąco nie jestem. to o KPiR juz nie. Ale tu raczej się nic nie zmieniło od lat: jeśli wydatek został "poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przysługuje zwolnienie stanowi koszt. Celowo piszę w ten sposób - wobec uwagi iż "samochód będzie używany zarówno do celów firmowych i prywatnych". Primo, intrygujące jest, czy masz firmę państwową czy komunalną ;) (hint: cel firmowy i *osobisty*, inaczej mamy podział na jabłka i owoce, ryby i śledzie itede) :) Secundo zaś, teoretyczny zapis ustawy (wydatki na materialne cele osobiste nie mogą być zaliczone w koszt, a jeśli zostały zaliczone w momencie "poniesienia", podlegają wykreśleniu) z powodu khem... "trudnosci dowodowych", rozbiega się z całkiem powszechną praktyką zapominania o wykluczeniu z kosztów paliwa za wyjazdy osobiste :> (co z kolei nie daje legalizacji takiej praktyki, patrz wspominany niedawny artykuł z prasy, na temat interwencji US poprzez "poszkali" w postaci tankowaia w niedzielę). pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2014-03-04 01:58:46 | |
Autor: Bartosz Zoltak | |
KPiR i koszty paliwa od auta osobowego | |
Dzieki za wnikliwa analize! Wiec ksieguje po staremu, czyli w wartosci brutto. Dla KRiR uznam wiec, ze samochod jest uzywany do celow firmowych :-)
To rozroznienie, ze auto do celow firmowo-osobistych napisalem wobec zmian w VAT (od kwietnia?) ze VAT od paliwa inaczej bedzie sie ksiegowac dla auta firmowo-osobistego niz dla uzywanego tylko dla celow firmowych. Cos tam ma byc (jestem slabo zorientowany), ze dla auta uzywanego na cele osobisto-firmowe mozna bedzie odliczyc 50% VAT. Ale to jest ciekawe wobec Twojej uwagi "wydatki na materialne cele osobiste nie mogą być zaliczone w koszt". Bo gdybysmy w takiej sytuacji (auta uzywanego firmowo-osobiscie) odliczyli 50% VATu, a drugie 50% chcieli wpisac w koszty KPiR, to mozna by uznac, ze tych pozostalych 50% wlasnie do KPiR nie mozna wpisac w koszty z powodu tego, ze "wydatki na materialne cele osobiste nie mogą być zaliczone w koszt"... Wiec wtedy chyba bedziemy ksiegowac w KPiR wartosc netto? pozdrawiam, Bartosz Zoltak Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1403010907100.668quad... On Wed, 26 Feb 2014, Bartosz Zoltak wrote: |
|
Data: 2014-03-20 18:15:59 | |
Autor: dddddddd | |
KPiR i koszty paliwa od auta osobowego | |
W dniu 2014-03-04 01:58, Bartosz Zoltak pisze:
baa, IMO jeĹli odliczasz 50% waty (czyli deklarujesz Ĺźe to prywatno-sĹuĹźbowy) to nie moĹźesz wrzuciÄ drugiej poĹowy waty w koszty (bo to ta prywatna czÄĹÄ) - a i w kwoty netto w koszta powinieneĹ teĹź wrzuciÄ tylko poĹowÄ - bo przecieĹź druga poĹowa wykorzystywana jest prywatnie wiÄc nie stanowi kosztĂłw prowadzenia dziaĹalnoĹci IMO zmiany w wat pociÄ gnÄ za sobÄ zmiany w dochodowym. Jedyna nadzieja Ĺźe tak jak napisaĹem w oddzielnym wÄ tku - bÄdzie moĹźna od kaĹźdej osobĂłwki odliczyÄ 50%waty i 50 dochodowego (wtedy minimalnie jesteĹmy na korzyĹÄ w stosunku do starych przepisĂłw) - albo zadeklarowaÄ osobĂłwkÄ na wyĹÄ cznoĹÄ do DG i odliczaÄ 100% waty (dla mnie idealne rozwiÄ zanie, bo auto kombi duĹźo wygodniejsze niĹź 2-osobowy kangur) -- Pozdrawiam Ĺukasz |
|
Data: 2014-03-20 23:07:30 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
KPiR i koszty paliwa od auta osobowego | |
On Thu, 20 Mar 2014, dddddddd wrote:
W dniu 2014-03-04 01:58, Bartosz Zoltak pisze: A ile powinieneś odliczać DZIŚ? Po prostu dziś "wszyscy" łamią prawo, a udowodnienie jest trudne. I (dziś) nie powinno być 50%, a "odpowiedni ułamek". IMO zmiany w wat pociągną za sobą zmiany w dochodowym. Nienienie. Ryczałtowa zasada odliczania połowy spowoduje tylko łatwość egzekucji tego obowiązku. Sam zakaz odliczania kosztów zużytych w innym celu jest i nie jest uchylony i dziś, jedynie jest trudny do udowodnienia - i stąd absurdalne decyzje US, np. przypadek "wyrzucenia" paliwa kupionego w niedzielę. To co ulega zmianie, to "50%" zamiast "odpowiedniej części". Bez wnikania czy to 1% czy 99% albo zadeklarować osobówkę na I tu będzie hak wobec dotychczasowego stanu: udowodnienie dziś "użycia w celu nie DG" uprawnia jedynie do decyzji o wywaleniu z kosztów tylko udowodnionej części. "Podatnik przejechał 10km w celu osobistym i 1,5 litra paliwa wywalamy z kosztów". Wydanie decyzji o 20 zł kosztu (~4 zł podatku) jest trochę... nieopłacalne. Jak w przepisie będzie ryczałt, będzie uprawniało do wywalenia połowy. Pytanie tylko "za jaki okres" :> Bo jak (od momentu zmiany przepisów) przez 5 lat wstecz ... :> pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2014-03-21 07:49:12 | |
Autor: dddddddd | |
KPiR i koszty paliwa od auta osobowego | |
W dniu 2014-03-20 23:07, Gotfryd Smolik news pisze:
- a i w kwoty netto w koszta powinieneś też wrzucić tylko połowę no nie wszyscy, ci co używają wyłącznie do DG powinni 100% wrzucić w koszty (i odliczyć watę - więc jak zwykle ci uczciwi więcej tracą ;) IMO zmiany w wat pociągną za sobą zmiany w dochodowym. zgadzam się z tobą Sam zakaz odliczania kosztów zużytych w innym celu jest i nie jest i o ile w tej wersji przejdzie (czyli z możliwością zadeklarowania 100% do DG) ma to IMO sens (można by się spierać czy 50% jest właściwe, ale z tym nigdy wszystkim nie dogodzisz) I tu będzie hak wobec dotychczasowego stanu: udowodnienie dziś "użycia to fakt, choć udowodnić coś takiego raczej nie łatwo, chyba że dostajemy mandat z nadmorskiego kurortu i nie mamy na to wytłumaczenia. Pytanie też co US powie na zmianę sposobu użytkowania- bo teoretycznie raz (czy trzydzieści razy w roku, bo limitu nie ma) można zmienić sposób wykorzystywania na prywatno-służbowy, pojechać na wczasy, a po powrocie znowu zadeklarować użycie 100%DG ;) -- Pozdrawiam Łukasz |
|