Data: 2012-10-22 09:17:15 | |
Autor: Robson | |
Jazda automatem | |
On 2012-10-19 19:28, Maciek wrote:
co to wg ciebie wyższy bieg? Jeździłem i dalej jeżdżę automatami (hyundai, passat, peugeot, obecnie golf i voyager) i w żadnym nie ma takiego efektu, jak mówisz. Jeśli odpuscisz gaz to samochód jedzie dalej ze stała prędkoscia (w przyblizeniu, bo zwalnia ale bardzo powowli) bo działa sprzęgło jednokierunkowe w skrzyni. Coś jak wolnobieg w rowerze.
Normalnie, na dwa sposoby. Albo jeśli będziesz jechał coraz wolniej to skrzynia sama zacznie redukować biegi, albo zmieniając na niższe przełozenia (w golfie to 4-3-2 lub ręcznie +-, w voyagerze 3-2-L) Pacjent to misiek vito CDI. Nie mam pojecia, jaki tam jest wybierak. R |
|
Data: 2012-10-22 09:33:13 | |
Autor: Ukaniu | |
Jazda automatem | |
Użytkownik "Robson" <robson@z.pl> napisał w wiadomości > odpuscisz gaz to samochód jedzie dalej ze stała prędkoscia (w przyblizeniu, bo zwalnia ale bardzo powowli) bo działa sprzęgło jednokierunkowe w skrzyni. Coś jak wolnobieg w rowerze. I obroty silnika wtedy spadają do jałowych? bo tak by działało sprzęgło jednokierunkowe we wspomnianym typie wolnobiegu. Takie coś to ja pamiętam tylko z Trabanta. -- pozdrawiam, Łukasz |
|
Data: 2012-10-22 11:05:13 | |
Autor: Adam | |
Jazda automatem | |
W dniu 2012-10-22 09:33, Ukaniu pisze:
Przy klasycznych automatach ze sprzęgłem hydrokinetycznym silnik jest dopędzany przez to sprzęgło, więc obroty spadają, ale jeśli z konfiguracji aktualnego przełożenia i prędkości wypada duża różnica, to silnik zatrzymuje się na wyższych obrotach niż obroty jałowe. Przy CVT może nastąpić rozłączenie silnika przez sprzęgło elektromagnetyczne. Przy DSG też może się silnik rozłączać. -- Pozdrawiam. Adam. |
|
Data: 2012-10-22 11:22:46 | |
Autor: Ukaniu | |
Jazda automatem | |
Użytkownik "Adam" <a.g@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:k63289$9rj$1usenet.news.interia.pl... Przy klasycznych automatach ze sprzęgłem hydrokinetycznym silnik jest dopędzany przez to sprzęgło, więc obroty spadają, ale jeśli z konfiguracji aktualnego przełożenia i prędkości wypada duża różnica, to silnik zatrzymuje się na wyższych obrotach niż obroty jałowe. Śmigam automatami MB z hydrokinetycznym sprzęgłem i tam wolnobiegu nie ma. Z góry normalnie hamuje silnikiem, jak chcę aby mocniej to ręcznie blokuje 3 czy 2 bieg. Przy CVT może nastąpić rozłączenie silnika przez sprzęgło elektromagnetyczne. Takich cudów techniki nie dosiadałem i nie znam. -- Pozdrawiam, Łukasz |
|
Data: 2012-10-22 20:53:46 | |
Autor: Adam | |
Jazda automatem | |
W dniu 2012-10-22 11:22, Ukaniu pisze:
Aktualnie mam w swojej "stajni" Subaru Legacy I i Pajero II. Obydwa w trybie "D" lekko dopędzają silnik. Hamują silnikiem dopiero w "3". Nie pamiętam dokładnie - dawno to było, ale albo Range Rover Classic albo jakiś stary Talbot, jeszcze z gaźnikowym silnikiem - całkowicie otwierały selenoid i silnik nawet przy dużej prędkości jazdy mruczał sobie spokojnie na jałowych. W ciągu kilku ostatnich lat jeździłem różnymi autami, począwszy od małej niezniszczalnej Toyotki Starlet, do różnych Disco i Land Cruiserów, i chyba wszystkie nowsze pojazdy przy wybieraku ustawionym na "D" lekko dopędzają silnik, zaś hamują silnikiem dopiero na niższych wybierakach ("4", "3", "2" - w zależności od skrzyni w konkretnym pojeździe). Nie pamiętam, abym spotkał auto ze skrzynią całkowicie rozpinającą napęd. Częściej spotyka się chyba skrzynię z dodatkowym sprzęgłem zamykającym napęd na najwyższym biegu, aby nie było poślizgu w hydrokinetyce. Mają tak m.in. skrzynie Aisin w Pajero 2 i skrzynie (nie pamiętam, jakie, może ZF) w LR Disco 1. Przy CVT może nastąpić rozłączenie silnika przez sprzęgło Zdarzyło mi się parę razy jechać jakimiś Audi i BMW, ale niestety, nie zwracałem dokładnie uwagi. Zresztą nowe 7-biegowe DSG mogą być dość delikatne i nie szarpią jak niektóre starsze (Passat? nie pamiętam). Ale jechałem z reguły po mieście, w korkach, więc nie bardzo było jak wypróbować właściwiści pojazdu. Pamiętam tylko jakieś kilkuletnie Audi z DSG, że bardzo powoli reagowało na kick-down. Podobnie długo reagują amerykańskie wersje Foresterów II, ale te mają skrzynię hydrauliczną. -- Pozdrawiam. Adam. |
|
Data: 2012-10-22 21:26:39 | |
Autor: Maciek | |
Jazda automatem | |
Dnia Mon, 22 Oct 2012 20:53:46 +0200, Adam napisał(a):
i chyba wszystkie nowsze pojazdy przy wybieraku ustawionym na "D" lekko dopędzają silnik Tego akurat w vito nie doswiadczylem - przy kazdej predkosci i na kazdym biegu hamowanie silnikiem bylo wyczuwalne. -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2012-10-22 23:04:45 | |
Autor: Filip | |
Jazda automatem | |
W dniu 2012-10-22 20:53, Adam pisze:
Obydwa w trybie "D" lekko dopędzają silnik. Pierwsze słyszę aby automat dopędzał silnik. Jakieś popsute muszą być. Zdarzyło mi się parę razy jechać jakimiś Audi i BMW, ale niestety, nie Szkoda, bo różnica jest kolosalna. Audi i BMW mają kompletnie inne skrzynki. Zresztą nowe 7-biegowe DSG mogą być dość Nie porównuj DSG do tiptronica. To dwie zupełnie inne skrzynki. Pamiętam tylko jakieś kilkuletnie Audi z DSG, że bardzo powoli reagowało.... |
|
Data: 2012-10-23 08:09:43 | |
Autor: Ukaniu | |
Jazda automatem | |
Użytkownik "Filip" <bmw@m5.pl> napisał w wiadomości news:k64cde$9vs$2news.task.gda.pl... Pierwsze słyszę aby automat dopędzał silnik. Jakieś popsute muszą być. Jak już pisałem w MB to normalne. Jak jadę 200 i puszczę gaz to nadal mam np. 5000 i maleje wraz z wytracaniem prędkości. Czy w tych autach bez dopędzania wtedy pojawią sie obroty jałowe np 800? To odrobinkę straszne. Co się wtedy dzieje jak wcisnąć gwałtownie gaz do deski?. -- Pozdrawiam, Łukasz |
|
Data: 2012-10-23 10:26:54 | |
Autor: Filip | |
Jazda automatem | |
W dniu 2012-10-23 08:09, Ukaniu pisze:
Jak już pisałem w MB to normalne. Jak jadę 200 i puszczę gaz to nadal Czyli o jakim dopędzaniu silnika mówisz? Chyba chciałeś powiedzieć o wytracaniu prędkości. Czy w tych autach bez dopędzania wtedy pojawią sie obroty jałowe np 800? NIE! Broń boże, dlaczego automat miałby odłączyć bieg? |
|
Data: 2012-10-23 10:54:34 | |
Autor: Ukaniu | |
Jazda automatem | |
Użytkownik "Filip" <bmw@m5.pl> napisał w wiadomości news:k65kci$6a9$1news.task.gda.pl... Czyli o jakim dopędzaniu silnika mówisz? Chyba chciałeś powiedzieć o wytracaniu prędkości. Zacytowałem czyjeś określenie - chodzi o przenoszenie napędu z kół do silnika. Silnik wprowadza swoje opory i następuje tzw. hamowanie silnikiem. Czy w tych autach bez dopędzania wtedy pojawią sie obroty jałowe np 800? Wolne koło, sprzęgło jednokierunkowe, wolnobieg - o którym koeldzy piszą, że jest w ASB - właśnie tak będzie działał, obroty silnika spadną do jałowych bo napęd przenoszony jest tylko od silnika a nie do. Zerknij na początek tego wątku - post Robsona na który odpowiadam. On pisze, że auto z automatem nie wystraca prędkości bo działa "coś w stylu wolnobiegu w rowerze". Ja jeżdżę automatami, która normalnie hamują silnikami, więc nie mają sprzęgieł jednokierunkowych wspominanych przez kolegów - jedynie takie, że samochód się do tyłu nie stoczy. Stąd dziwię się, że takie coś może występować. Uważam, że jest to dziwne i szkodliwe ale być może istnieje. Jeśli istnieje to chciałbym zrozumieć jakie są kożyści bo ja ich nie widzę. -- Pozdrawiam, Łukasz |
|
Data: 2012-10-23 11:09:11 | |
Autor: Filip | |
Jazda automatem | |
W dniu 2012-10-23 10:54, Ukaniu pisze:
Hamowanie a dopędzanie to nadal nie to samo.Czyli o jakim dopędzaniu silnika mówisz? Chyba chciałeś powiedzieć o Każdy automat wytraca prędkość po puszczeniu gazu, co to za bzdury. Byłoby to niebezpieczne gdyby po puszczeniu gazu samochód jechał dalej z tą samą prędkością. Jak się puszcza gaz, samochód ma zwolnić na tym samym biegu na którym jechał lub spuścić bieg niżej. Np. z 3 na 4.Czy w tych autach bez dopędzania wtedy pojawią sie obroty jałowe np 800? Ja jeżdżę automatami, która normalnie hamują silnikami, więc nie mająNic takiego nie istnieje. To jakiś stek bzdur. |
|
Data: 2012-10-23 11:38:21 | |
Autor: Ukaniu | |
Jazda automatem | |
Użytkownik "Filip" <bmw@m5.pl> napisał w wiadomości news:k65mrs$dh5$1news.task.gda.pl... Zacytowałem czyjeś określenie - chodzi o przenoszenie napędu z kół doHamowanie a dopędzanie to nadal nie to samo. To już kwestia semantyki. Hamowanie występuje jeśli są opory, opory są głównie z tego bo napęd jest przenoszony na silnik, czyli silnik jest napędzany. A czy napędzanie jest dopędzaniem? ;) Czy w tych autach bez dopędzania wtedy pojawią sie obroty jałowe np 800? Każdy automat wytraca prędkość po puszczeniu gazu, co to za bzdury. Byłoby to niebezpieczne gdyby po puszczeniu gazu samochód jechał dalej z tą samą prędkością. Jak się puszcza gaz, samochód ma zwolnić na tym samym biegu na którym jechał lub spuścić bieg niżej. Np. z 3 na 4. No i własnie tak to działa i mi się o to rozchodzi. Ja jeżdżę automatami, która normalnie hamują silnikami, więc nie mają Nic takiego nie istnieje. To jakiś stek bzdur. No i moje odpowiedzi właśnie wynikają z tego, że takie cuda mnie dziwiły, zastanawiałem się tylko czy ja jeden mam automat bez wspominanego wolnobiegu czy jednak nie. Jak widać nie. Ja sam naprawiałem nie raz automaty i wiem jak działają w miarę dokładnie ale tylko MB i te "starsze" do 722.6 Pozdrawiam, Łukasz |
|
Data: 2012-10-23 15:02:02 | |
Autor: Robson | |
Jazda automatem | |
Ja jeżdżę automatami, która normalnie hamują silnikami, więc nie mają Powiedz jakimi jeździsz, powiem ci, jak są zbudowane. Typów i sposobów w jaki działają ASB jest wiele. Chociażby sprawa sprzegieł lock-up, których działanie jest uzależnione od temperatury oleju, biegu, przyspieszania, obciążenia itd. A jak będziesz w Lublinie to zapraszam na jazdę Voyagerem, zobaczysz, że żeby włączyć typowe hamowanie silnikiem trzeba wybierakiem zejść na nizsze położenie niż D. R |
|
Data: 2012-10-23 15:24:36 | |
Autor: Ukaniu | |
Jazda automatem | |
Użytkownik "Robson" <robson@z.pl> napisał w wiadomości news:k664ti$emg$1mx1.internetia.pl... Powiedz jakimi jeździsz, powiem ci, jak są zbudowane. Ja wiem jak są zbudowane bo je jak musze naprawiam. Ostatnio wymieniałem zerwane taśmy hamulców w 722.5 Aktualnie jak muszę Mercedesy ze skrzynią 722.6 czasem 722.9 ale nie znam jej konstrukcji. A jak będziesz w Lublinie to zapraszam na jazdę Voyagerem, zobaczysz, że żeby włączyć typowe hamowanie silnikiem trzeba wybierakiem zejść na nizsze położenie niż D. I jest w tej skrzyni mechaniczne sprzęgło jednokierunkowe czy to zwykłe zachowanie konwertera który ma mniejszą sprawność przenoszenia napędu do silnika (nie występuje wtedy mnożenie momentu)? Jak puszczamy gaz skrzynia wchodzi na najwyższy dla danej prędkości bieg + niższa sprawność konwertera skutkuje spadkiem obrotów silnika poniżej tych jakie były by przy sprzęgle sztywnym zamiast konwertera. Na niższych biegach pewnie jest zapinany lockup konwertera aby poprawić hamowanie silnikiem (zmniejszyć straty na ciepło w oleju konwertera!) no i przełożenie jest większe. -- Pozdrawiam, Łukasz |
|
Data: 2012-10-23 15:53:47 | |
Autor: Adam | |
Jazda automatem | |
W dniu 2012-10-23 15:24, Ukaniu pisze:
To ja się od razu podepnę z pytaniem. Jak już pisałem, jeden z moich pojazdów to Mitsubishi Pajero II (rocznik 1999/2000) z silnikiem 4M40 (2,8TD) i skrzynia automat. Jak go kilka miesięcy temu zanabyłem, to dziwiła mnie jedna rzecz: skrzynia zachowuje się jak CVT. Przy niewielkim dodaniu gazu silnik zatrzymuje się na ok. 2200 obr/min a auto stale przyspiesza, przełączanie biegów jest niewyczuwalne. Czuć dopiero zamknięcie sprzęgła na IV biegu. Przy szybszym przyśpieszaniu skrzynia zachowuje się bardziej normalnie, aczkolwiek też przełącza biegi bardzo delikatnie - ale nie ociąga się, zmienia szybko. Pytałem mechaniorów (warsztat zajmujący się wyłącznie skrzyniami automatycznymi) przy okazji wymiany oleju. Serwisant przejechał się i stwierdził, że jest OK. Na razie zrobiłem jakieś 20 tys. km. Skrzynia chodzi tak samo - nie ma zmian w czasie. Czy nie są zużyte jakieś zaworki czy cuś? -- Pozdrawiam. Adam. |
|
Data: 2012-10-23 16:08:40 | |
Autor: Ukaniu | |
Jazda automatem | |
Użytkownik "Adam" <a.g@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:k667hb$dtq$1usenet.news.interia.pl... zatrzymuje się na ok. 2200 obr/min a auto stale przyspiesza, Tak działa sprzęgło hydrokinetyczne, różnica prędkości obrotowej silnika i wałka wejściwego do części mechanicznej skrzyni przekłada sie na zwiększenie momentu obrotowego (pozwala na to kierownica płynu w konwerterze). Inaczej nie dało by się ruszyć z miejsca. Z tego powodu też jesteśmy w stanie dajmy na to przyspieszać od 40 do 60 z tą samą prędkością obrotową silnika z tym, że będzie spadał moment obrotowy na kołach. -- Pozdrawiam, Łukasz |
|
Data: 2012-10-23 17:52:22 | |
Autor: Adam | |
Jazda automatem | |
W dniu 2012-10-23 16:08, Ukaniu pisze:
OK, dzięki. W żadnym innym aucie z automatem z takim zachowaniem (stałe obroty silnika, przyśpieszanie pojazdu i niezauważalna zmiana biegów) nie spotkałem się, stąd pytanie. A klasyczny "automat" od CVT troszkę się różni ;) -- Pozdrawiam. Adam. |
|
Data: 2012-10-23 19:19:20 | |
Autor: Maciek | |
Jazda automatem | |
Dnia Tue, 23 Oct 2012 15:53:47 +0200, Adam napisał(a):
Przy niewielkim dodaniu gazu silnik zatrzymuje się na ok. 2200 obr/min a auto stale przyspiesza, Zaraz - to jak utrzymujesz w nim stala predkosc? -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2012-10-23 19:35:22 | |
Autor: Adam | |
Jazda automatem | |
W dniu 2012-10-23 19:19, Maciek pisze:
Dnia Tue, 23 Oct 2012 15:53:47 +0200, Adam napisał(a): Tempomatem ;) Może niejasno napisałem: Autko stoi. Naciskam niezbyt mocno gaz (nie mierzyłem, może 20% wychylenia pedału) i autko stale przyśpiesza ze stałymi obrotami silnika. Przyśpiesza tak do prędkości ok. 90, może 100 km/h. Później przyśpieszenie maleje z powodu zwiększającego się oporu powietrza - jak już pisałem, jest to Pajero II long, ma toto wzrostu 190cm i 2 tony wagi. Zaś utrzymanie stałej prędkości? Wystarczy odpuścić gazu :) -- Pozdrawiam. Adam. |
|
Data: 2012-10-23 08:22:04 | |
Autor: Ukaniu | |
Jazda automatem | |
Użytkownik "Adam" <a.g@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:k644nr$33g$1usenet.news.interia.pl... Nie pamiętam dokładnie - dawno to było, ale albo Range Rover Classic albo jakiś stary Talbot, jeszcze z gaźnikowym silnikiem - całkowicie otwierały selenoid i silnik nawet przy dużej prędkości jazdy mruczał sobie spokojnie na jałowych. Ryzyko zgaśnięcia przy wysokiej prędkości i spalanie paliwa gdy można je zupełnie odciąć. Nie pamiętam, abym spotkał auto ze skrzynią całkowicie rozpinającą napęd. Częściej spotyka się chyba skrzynię z dodatkowym sprzęgłem zamykającym napęd na najwyższym biegu, aby nie było poślizgu w hydrokinetyce. Mają tak m.in. skrzynie Aisin w Pajero 2 i skrzynie (nie pamiętam, jakie, może ZF) w LR Disco 1. Myślę, że skrzynia po puszczeniu gazu przechodzi na najwyższy bieg, z uwagi na poślizg obroty są trochę niższe. Bo dlaczego silnik miał by palić benzynę aby się kręcić na jałowych skoro może być napędzany od kół i wykonywać np. przydatne w danym momencie hamowanie za 0 zł paliwa. Druga sprawa to czas rozkrecania silnika. Jadąc np 200 na wysokich obrotach silnik przy gwałtownym wciśnięciu pedału musiał by się rozkręcić od 800 do 5000 co przecież trwa i zakończy się gustownym dupnięciem napędu w chwili załączenia sprzęgła jednokierunkowego. To by był jakiś absurd - no ale dziś wszystko jest możliwe -- Pozdrawiam, Łukasz |
|
Data: 2012-10-22 22:58:06 | |
Autor: cef | |
Jazda automatem | |
Ukaniu wrote:
Przy DSG też może się silnik rozłączać. Nie rozłącza. To praktycznie normalne sprzegło, tylko automatycznie przełączane. |
|
Data: 2012-10-23 10:54:31 | |
Autor: Adam | |
Jazda automatem | |
W dniu 2012-10-22 22:58, cef pisze:
Ukaniu wrote: Dwa sprzęgła, czy jedno podwójne - tu bez znaczenia. Nie rozłącza ze względu na oszczędność paliwa - silnik "dopędzany" nie jest zasilany paliwem. Napisałem, że przy DSG _może_ rozłączać napęd. Zależy to od sterownika, natomiast nie używa się rozłączania z kilku różnych względów. Było to opisywane kilka lat temu bodajże w "Technice Warsztatowej". Niektórzy zmieniają parametry sterownika, aby rozłączał napęd, ale to w USA i ci, co wcześniej jeździli Cobrami czy innymi Camaro ;) Ale oni są zboczeni inaczej ;) -- Pozdrawiam. Adam. |
|
Data: 2012-10-23 11:14:39 | |
Autor: Filip | |
Jazda automatem | |
W dniu 2012-10-23 10:54, Adam pisze:
Dwa sprzęgła, czy jedno podwójne - tu bez znaczenia.Po pierwsze, na pewno nie jest tak jak piszesz, że nie rozłącza ze względu na oszczędność. Napisałem, że przy DSG _może_ rozłączać napęd. Przy każdej skrzyni, która pracuje nieprawidłowo ma prawo takie coś wystąpić ale na pewno nie z wyższych obrotów lecz np. z 1300. Takie objawy występują gdy np. jest za mało oleju w skrzyni. Zależy to od sterownika,Kolejna bzdura. W Camaro automat nie rozłącza napędu po puszczeniu gazu. |
|
Data: 2012-10-23 12:38:24 | |
Autor: Adam | |
Jazda automatem | |
W dniu 2012-10-23 11:14, Filip pisze:
W dniu 2012-10-23 10:54, Adam pisze: Nie, nie o to mi chodziło, nie zrozumieliśmy się ;) Chodzi mi o to, że "szaleńcy" wychowani na szybkich Cobrach czy innych hot rodach teraz przerabiają mocne maszynki z DSG, chcąc uzyskać m.in. taki efekt, że jadąc obok kogoś równo z prędkością np. 80 mil/h depną gaz i odjeżdżają go z piskiem opon. Najłatwiej chyba to zrobić właśnie zmieniając parametry sterownika: jadąc chwilę równo odpuszcza się gaz, sterownik rozłącza napęd, wtedy kick-down, silnik wkręca się do odcięcia i dopiero teraz jest załączany bieg. Tak mi to swego czasu objaśniał kolega, który siedzi w warsztacie w okolicach Bostonu. -- Pozdrawiam. Adam. |
|
Data: 2012-10-23 13:48:35 | |
Autor: J.F | |
Jazda automatem | |
Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości
Niektórzy zmieniają parametry sterownika, aby rozłączał napęd, ale to wKolejna bzdura. W Camaro automat nie rozłącza napędu po puszczeniu gazu. Chodzi mi o to, że "szaleńcy" wychowani na szybkich Cobrach czy innych hot rodach teraz przerabiają mocne maszynki z DSG, chcąc uzyskać m.in. taki efekt, że jadąc obok kogoś równo z prędkością np. 80 mil/h depną gaz i odjeżdżają go z piskiem opon. Najłatwiej chyba to zrobić właśnie zmieniając parametry sterownika: jadąc chwilę równo odpuszcza się gaz, sterownik rozłącza napęd, wtedy kick-down, silnik wkręca się do odcięcia i dopiero teraz jest załączany bieg. Jesli celem jest (krotki ?) pisk, to byc moze, ale tez normalny sposob dziala ten skrzyni jest taki ze zalaczamy nizszy bieg na drugim walku, po czym rozlaczamy pierwsze sprzeglo, a zalaczamy drugie. Czasem przelaczen mozna nieco manipulowac, wiec jak komus na pisku zalezy .. J. |
|
Data: 2012-10-23 08:48:12 | |
Autor: Robson | |
Jazda automatem | |
On 2012-10-22 09:33, Ukaniu wrote:
Prawie do jałowych, a są zależne od prędkości, zazwyczaj 1000-1300obr. Wpływ sprzęgła hydrokinetycznego na silnik, na znacznie mniejsze opory niż gdy samochód stoi. R |