Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Jak to jest z tym tempomatem?

Jak to jest z tym tempomatem?

Data: 2011-02-21 16:21:45
Autor: omega_fan
Jak to jest z tym tempomatem?
On 02/18/2011 06:26 PM, RadekNet wrote:
No wlasnie ... jak to jest z tym tempomatem? W trasie (autostrada)
rzeczywiscie samochod spali mniej niz kiedy gaz trzyma zmeczony kierowca?

Nie spali mniej.
Powód - silnik ma większą sprawność gdy pracuje pod obciążeniem.
Wniosek - najoszczędniejsza jazda będzie, gdy będziemy rytmicznie
rozpędzać się do powiedzmy 100 km/h a potem hamować silnikiem do 80 i
tak w kółko... oczywiście to teoria.

Praktyka natomiast - zwykle auto spala mi mniej jadąc w górach, niż na
płaskim, co poniekąd potwierdza powyższą teorię.

Data: 2011-02-21 15:54:26
Autor: Kamil
Jak to jest z tym tempomatem?
On 21/02/2011 15:21, omega_fan wrote:
On 02/18/2011 06:26 PM, RadekNet wrote:
No wlasnie ... jak to jest z tym tempomatem? W trasie (autostrada)
rzeczywiscie samochod spali mniej niz kiedy gaz trzyma zmeczony kierowca?

Nie spali mniej.
Powód - silnik ma większą sprawność gdy pracuje pod obciążeniem.
Wniosek - najoszczędniejsza jazda będzie, gdy będziemy rytmicznie
rozpędzać się do powiedzmy 100 km/h a potem hamować silnikiem do 80 i
tak w kółko... oczywiście to teoria.

To, ze ma wieksza sprawnosc, nie oznacza ze bedzie od razu mniej palic. Przez godzine stania na parkingu spali litr, przez godzine jazdy po gorach spali 10, chocby sprawnosc mial i 50% wieksza. ;)


--
Pozdrawiam
Kamil

Data: 2011-02-21 17:00:19
Autor: Krzysztof 45
Jak to jest z tym tempomatem?
omega_fan napisał(a):
Nie spali mniej.
Spali mniej.
Powód - silnik ma większą sprawność gdy pracuje pod obciążeniem.
Możesz to bardziej rozwinąć?
Praca silnika z włączonym tempomatem to praca bez obciążenia?
Wniosek - najoszczędniejsza jazda będzie, gdy będziemy rytmicznie rozpędzać się do powiedzmy 100 km/h a potem hamować silnikiem do 80
i tak w kółko... oczywiście to teoria.
Ale teoria.
Za pomocą tempomatu rytmiczniej przyspieszysz niż za pomocą buta z tą
samą dynamiką, co za tym idzie jest mniejsze zużycie paliwa.
I tym sposobem spalisz mniej niż jadąc stałe 90km/h? LOL
Praktyka natomiast - zwykle auto spala mi mniej jadąc w górach, niż
na płaskim, co poniekąd potwierdza powyższą teorię.
To masz zepsute auto, albo spaczone teorie. No chyba że Twojej jazdy
jest więcej w dół niż pod górę. Ale to niemożliwe. Bo żeby zjechać, trzeba najpierw podjechać.

Mamy do pokonania odcinek 100km. 50km pod górę, 50km w dół.
Jadąc 50 km pod górę z prędkością np. 90km/h zużyjesz np. 25 l/100km.
Zjeżdżając tez z prędkością 90 km/h spalisz 0 l/100km. Średnia wyjdzie
12,5l/100km
A jak będziesz jechał po płaskim 90km/h to spalisz 12,5l/100km? A
według Twojej teorii to pewnie będzie i 15l/100km. Czy mniej spalisz?
Dla mnie odpowiedz jest oczywista.
--
Krzysiek

Data: 2011-02-21 23:18:21
Autor: Tomasz Pyra
Jak to jest z tym tempomatem?
W dniu 2011-02-21 17:00, Krzysztof 45 pisze:

Mamy do pokonania odcinek 100km. 50km pod górę, 50km w dół.
Jadąc 50 km pod górę z prędkością np. 90km/h zużyjesz np. 25 l/100km.

25l/100km przy 90km/h to by musiała być bardzo stroma góra.

Tak z obserwując komputer, to jak jadę po obwodnicy jakieś 120km/h, to po płaskim mam zużycie 9l/100km, pod górę około 15-16l/100km, a z góry 0.

Wtedy po płaskim wyjdzie 9l/100km, a gdyby mieć taką trasę jak mówisz 50km w górę i 50km w dół, to zużycie by wyszło w okolicach 7.5-8l/100km.

Bo to dokładnie tak jest że pod górę każdy kolejny kW kosztuje mniej, a zjeżdżając z góry silnik nie zużywa nic, więc w granicach rozsądnych nachyleń pod górę zużycie paliwa będzie mniejsze niż dwukrotność zużycia paliwa na płaskim.

Data: 2011-02-22 12:14:39
Autor: Krzysztof 45
Jak to jest z tym tempomatem?
Tomasz Pyra napisał(a):
Mamy do pokonania odcinek 100km. 50km pod górę, 50km w dół. Jadąc
 50 km pod górÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… np. 90km/h zużyjesz np. 25 l/100km.
25l/100km przy 90km/h to by musiała być bardzo stroma góra.
Na tyle stroma by bez dodawania gazu zjechać z niej z ta samą
prędkością z którą wjeżdżałeś, z ujętym gazem.
Tak z obserwujÄ…c komputer, to jak jadÄ™ po obwodnicy jakieÅ› 120km/h,
 to po pÅ‚askim mam zużycie 9l/100km, pod górÄ™ okoÅ‚o 15-16l/100km, a
 z góry 0. Wtedy po pÅ‚askim wyjdzie 9l/100km, a gdyby mieć takÄ…
trasę jak mówisz 50km w górę i 50km w dół, to zużycie by wyszło w
okolicach 7.5-8l/100km.
Bzdura. Zrób tak w praktyce, a potem napisz.
Jeżeli masz pod górę takie zużycie (15-16 l/100km), to zjeżdżając z
niej musisz dodawać odrobinę gazu dla utrzymania 120km/h. Bo to nie
jest góra tylko lekkie wzniesienie. A ze wzniesienia je zjedziesz z tą
samą prędkością bez dodawania gazu. A nawet nie, z wyłączonym silnikiem.
Bo to dokładnie tak jest że pod górę każdy kolejny kW kosztuje mniej, a zjeżdżając z góry silnik nie zużywa nic, więc w granicach rozsądnych nachyleń pod górę zużycie paliwa będzie mniejsze niż dwukrotność zużycia paliwa na płaskim.
Z takimi teoriami to by nie budowali płaskich dróg tylko "fale Dunaju" :-D
--
Krzysiek

Data: 2011-02-22 20:16:15
Autor: ±æê³ñ󶼿
Jak to jest z tym tempomatem?
A tego to akurat nie wiadomo.


-- -- -

Za pomoca tempomatu rytmiczniej przyspieszysz niz za pomoca buta z ta…sama…
dynamika

--


Data: 2011-02-22 22:24:13
Autor: Krzysztof 45
Jak to jest z tym tempomatem?
  ±æê³ñ󶼿 napisa³(a):
A tego to akurat nie wiadomo.
±æê³ñ󶼿, to ju¿ wiesz.

Ju¿ Ci zwracano tu uwagê jak masz odpisywaæ.
We¼ siê za netykietê bo sieczkê tworzysz.
--
Krzysiek

Data: 2011-02-21 22:35:53
Autor: Tomasz Pyra
Jak to jest z tym tempomatem?
W dniu 2011-02-21 16:21, omega_fan pisze:
On 02/18/2011 06:26 PM, RadekNet wrote:
No wlasnie ... jak to jest z tym tempomatem? W trasie (autostrada)
rzeczywiscie samochod spali mniej niz kiedy gaz trzyma zmeczony kierowca?

Nie spali mniej.
Powód - silnik ma większą sprawność gdy pracuje pod obciążeniem.
Wniosek - najoszczędniejsza jazda będzie, gdy będziemy rytmicznie
rozpędzać się do powiedzmy 100 km/h a potem hamować silnikiem do 80 i
tak w kółko... oczywiście to teoria.

Sama idea jest niezła i na podobnej zasadzie wykorzystywana w hybrydach.
Bo dzięki temu silnik raz jest mocno obciążony napędzając samochód i ładując akumulatory, a w innym czasie w ogóle jest nieużywany, bo samochód zużywa energię z akumulatorów.
Właśnie dlatego najlepiej wykorzystać to w górach gdzie zamiast ładowania akumulatorów można nabierać wysokość.

Tyle że taka żabka jak proponujesz się nie sprawdzi.
Opór powietrza rośnie z sześcianem prędkości, dlatego średni opór przy wahającej się prędkości 80-100, będzie wyższy niż przy stałej prędkości 90km/h, a to już zeżre całą oszczędność wynikającą z wyższej sprawności bardziej obciążonego silnika.

W dodatku zwalnianie 100->80 za pomocą hamowania silnikiem też nie jest efektywne energetycznie. Lepiej by było silnik wyłączać i staczać na luzie (oczywiście na drodze to zły pomysł, ale tak będzie działać automatyka hybrydy, w dodatku ładując akumulatory).

Praktyka natomiast - zwykle auto spala mi mniej jadąc w górach, niż na
płaskim, co poniekąd potwierdza powyższą teorię.

I dokładnie tak to działa.

Data: 2011-02-21 23:04:58
Autor: J.F.
Jak to jest z tym tempomatem?
On Mon, 21 Feb 2011 22:35:53 +0100,  Tomasz Pyra wrote:
W dniu 2011-02-21 16:21, omega_fan pisze:
Wniosek - najoszczêdniejsza jazda bêdzie, gdy bêdziemy rytmicznie
rozpêdzaæ siê do powiedzmy 100 km/h a potem hamowaæ silnikiem do 80 i
tak w kó³ko... oczywi¶cie to teoria.

Tyle ¿e taka ¿abka jak proponujesz siê nie sprawdzi.
Opór powietrza ro¶nie z sze¶cianem prêdko¶ci, dlatego ¶redni opór przy wahaj±cej siê prêdko¶ci 80-100, bêdzie wy¿szy ni¿ przy sta³ej prêdko¶ci 90km/h, a to ju¿ ze¿re ca³± oszczêdno¶æ wynikaj±c± z wy¿szej sprawno¶ci bardziej obci±¿onego silnika.

Niekoniecznie. Moc z szescianem, ale na km to juz tylko z kwadratem.
100 zamiast 90 to tylko 21% wiecej. Troche mniej, bo potem 80 zamiast
90. Opory powietrza to tylko czesc oporow, wiec razem moze spadnie
ponizej 10%. A to juz tyle ze na sprawnosci mozna wiecej zarobic.

W dodatku zwalnianie 100->80 za pomoc± hamowania silnikiem te¿ nie jest efektywne energetycznie. Lepiej by by³o silnik wy³±czaæ i staczaæ na luzie

Tak jest. Wydaje mi sie ze to jest jedna ze strategii w rajdach na kropelce, ale
w sumie nie wiem - praktyczna czy teoretyczna :-)

A tak swoja droga - tak sobie licze ze przy predkosci 100km/h auto o
powierzchni czolowej 2m kw i Cx 0.4 potrzebuje 13.5kW. Czyli okolo 18KM. Hm, maluch mial 21KM i predkosc maksymalna 105, a jeszcze wielki
wiatrak w bagazniku. Czyzby te dodatkowe opory nie byly takie duze ? Fakt ze malucha pchalo sie latwo.

Praktyka natomiast - zwykle auto spala mi mniej jad±c w górach, ni¿ na
p³askim, co poniek±d potwierdza powy¿sz± teoriê.
I dok³adnie tak to dzia³a.

Moze byc tez kwestia sredniej predkosci, w gorach spada, szczegolnie
zima :-)

J.

Data: 2011-02-21 23:40:08
Autor: Tomasz Pyra
Jak to jest z tym tempomatem?
W dniu 2011-02-21 23:04, J.F. pisze:

Tyle ¿e taka ¿abka jak proponujesz siê nie sprawdzi.
Opór powietrza ro¶nie z sze¶cianem prêdko¶ci, dlatego ¶redni opór przy
wahaj±cej siê prêdko¶ci 80-100, bêdzie wy¿szy ni¿ przy sta³ej prêdko¶ci
90km/h, a to ju¿ ze¿re ca³± oszczêdno¶æ wynikaj±c± z wy¿szej sprawno¶ci
bardziej obci±¿onego silnika.

Niekoniecznie. Moc z szescianem, ale na km to juz tylko z kwadratem.
100 zamiast 90 to tylko 21% wiecej.

Ale tu chyba jednak trzeba liczyæ opór wzglêdem prêdko¶ci, a nie odleg³o¶ci.
W ka¿dym razie wysz³o mi ¿e w stosunku do jazdy 90km/h, si³a oporu powietrza przy 80km/h to 70.2% tej warto¶ci, a przy 100km/h to 137.1%.

Czyli ¶rednio bêdzie to co¶ oko³o 3% wy¿szy opór powietrza, faktycznie wy¿sza sprawno¶æ silnika obci±¿onego 2x mocniej powinna to skompensowaæ.

W praktyce pewnie dojdzie tu ¿e silnik w chwili zmiany obci±¿enia nie ma optymalnej sprawno¶ci.

W dodatku zwalnianie 100->80 za pomoc± hamowania silnikiem te¿ nie jest
efektywne energetycznie. Lepiej by by³o silnik wy³±czaæ i staczaæ na
luzie

Tak jest.
Wydaje mi sie ze to jest jedna ze strategii w rajdach na kropelce, ale
w sumie nie wiem - praktyczna czy teoretyczna :-)

My¶lê ¿e praktyczna - hamowanie silnikiem nawet na najwy¿szym biegu jest ca³kiem odczuwalne. A to energia bezpowrotnie tracona.
Wy³±czony silnik, skrzynia na luz i energetycznie do przodu.

A tak swoja droga - tak sobie licze ze przy predkosci 100km/h auto o
powierzchni czolowej 2m kw i Cx 0.4 potrzebuje 13.5kW. Czyli okolo
18KM. Hm, maluch mial 21KM i predkosc maksymalna 105, a jeszcze wielki
wiatrak w bagazniku. Czyzby te dodatkowe opory nie byly takie duze ?

My¶lê ¿e nie s± wcale du¿e.
Gdyby to mia³y byæ jakie¶ du¿e straty, to elementy gdzie energia by³aby tak tracone musia³yby siê mocno grzaæ.

Z takich problemów kojarzê co prawda stare, automatyczne skrzynie biegów które lubi³y siê przegrzaæ podczas d³ugotrwa³ej jazdy z gazem w pod³odze, ale to te¿ by³y czasy kiedy auta z automatami mia³y znacznie gorsze osi±gi i wiêcej pali³y (pewnie w³a¶nie z powodu tych strat).
Nowoczesne automaty s± ju¿ chyba pod tym wzglêdem du¿o lepsze.

Data: 2011-02-22 00:02:11
Autor: J.F.
Jak to jest z tym tempomatem?
On Mon, 21 Feb 2011 23:40:08 +0100,  Tomasz Pyra wrote:
W dniu 2011-02-21 23:04, J.F. pisze:
Opór powietrza ro¶nie z sze¶cianem prêdko¶ci, dlatego ¶redni opór przy
wahaj±cej siê prêdko¶ci 80-100, bêdzie wy¿szy ni¿ przy sta³ej prêdko¶ci
90km/h, a to ju¿ ze¿re ca³± oszczêdno¶æ wynikaj±c± z wy¿szej sprawno¶ci
bardziej obci±¿onego silnika.

Niekoniecznie. Moc z szescianem, ale na km to juz tylko z kwadratem.
100 zamiast 90 to tylko 21% wiecej.

Ale tu chyba jednak trzeba liczyæ opór wzglêdem prêdko¶ci, a nie odleg³o¶ci.
W ka¿dym razie wysz³o mi ¿e w stosunku do jazdy 90km/h, si³a oporu powietrza przy 80km/h to 70.2% tej warto¶ci, a przy 100km/h to 137.1%.

moc oporu, nie sila. Czyli przyjmijmy ze silnik pali te 37% wiecej ..
ale na godzine. Jednoczesnie jedzie 11% szybciej, wiec na kilometr
wychodzi 23%.

Wydaje mi sie ze to jest jedna ze strategii w rajdach na kropelce, ale
w sumie nie wiem - praktyczna czy teoretyczna :-)

My¶lê ¿e praktyczna - hamowanie silnikiem nawet na najwy¿szym biegu jest ca³kiem odczuwalne. A to energia bezpowrotnie tracona.
Wy³±czony silnik, skrzynia na luz i energetycznie do przodu.

Ale czy tak jada, czy po prostu pedal ledwo musniety i 70 na V biegu.
Trzeba by praktyka spytac.

A tak swoja droga - tak sobie licze ze przy predkosci 100km/h auto o
powierzchni czolowej 2m kw i Cx 0.4 potrzebuje 13.5kW. Czyli okolo
18KM. Hm, maluch mial 21KM i predkosc maksymalna 105, a jeszcze wielki
wiatrak w bagazniku. Czyzby te dodatkowe opory nie byly takie duze ?

My¶lê ¿e nie s± wcale du¿e.
Gdyby to mia³y byæ jakie¶ du¿e straty, to elementy gdzie energia by³aby tak tracone musia³yby siê mocno grzaæ.

Powiedzmy 5kW na takie duze kawalki metalu to niezbyt duzo.

Dawno temu byly podawane spalania przy 90 i 120 km/h - i wcale nie
bylo to 1.78 raza wiecej (kwadrat).

J.

Data: 2011-02-21 15:26:39
Autor: Mateusz
Jak to jest z tym tempomatem?
Panowie a jak to jest z tym odciêciem paliwa jak siê jedzie bez gazu ?
w takim maluchu, poldku to zadzia³a ? pewnie nie, ale dlaczego ?

Sorry za wyg³up, ciekawy jestem.

Data: 2011-02-22 00:59:44
Autor: J.F.
Jak to jest z tym tempomatem?
On Mon, 21 Feb 2011 15:26:39 -0800 (PST),  Mateusz wrote:
Panowie a jak to jest z tym odciêciem paliwa jak siê jedzie bez gazu ?
w takim maluchu, poldku to zadzia³a ? pewnie nie, ale dlaczego ?

W maluchu nie.
W Poldku gaznik juz odcinal, a byly tez poldki z wtryskiem.


Dalsza dyskusja po zamontowaniu LPG :-)

J.

Data: 2011-02-22 06:46:13
Autor: Mateusz
Jak to jest z tym tempomatem?
On 22 Lut, 00:59, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
W maluchu nie.
W Poldku gaznik juz odcinal, a byly tez poldki z wtryskiem.
Dalsza dyskusja po zamontowaniu LPG :-)

Narazie nic mi to nie mówi, ale jak poczytam o ga¼niku i o wtryskach
to mo¿e zrozumiem ;)
Nie mniej jednak dziêki za pomoc.

Data: 2011-02-22 16:48:44
Autor: J.F.
Jak to jest z tym tempomatem?
On Tue, 22 Feb 2011 06:46:13 -0800 (PST),  Mateusz wrote:
On 22 Lut, 00:59, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
W maluchu nie.
W Poldku gaznik juz odcinal, a byly tez poldki z wtryskiem.
Dalsza dyskusja po zamontowaniu LPG :-)

Narazie nic mi to nie mówi, ale jak poczytam o ga¼niku i o wtryskach
to mo¿e zrozumiem ;)

w gaznikach bylo bardzo prosto - zaworek na dyszy podajacej paliwo do
wolnych obrotow, sterowany membranka i podcisnieniem w kolektorze
dolotowym - miedzy gaznikiem a cylindrami.

Jak sa wysokie obroty i przepustnica "gazu" zamknieta, to podcisnienie
jest wysokie, i odcina paliwo.

Maluch byl zbyt tani i zbyt prosty zeby miec takie bajery, ale inne
samochody mialy

A jak jest wtrysk, to wtryskami steruje komputer, a program moze byc
dowolnie skomplikowany.

J.

Jak to jest z tym tempomatem?

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona