Data: 2011-02-19 08:40:49 | |
Autor: Mateusz | |
Jak to jest z tym tempomatem? | |
On 18 Lut, 18:26, RadekNet <ra...@rejsy-czartery.com> wrote:
No wlasnie ... jak to jest z tym tempomatem? W trasie (autostrada) Jeździłem z tempomatem i trzeba się do niego przyzwyczaić. Na trasę ? zdecydowanie nie dla mnie. Obojętnie czy jechałem 100 czy więcej to po pewnym odcinku trochę zasypiałem. Nie wyobrażam sobie jazdy dodatkowo z tempomatem w takich okolicznościach. Poza tym, masz sytuację w której zbliżasz się do wzniesienia. Tak jak koledzy napisali - tempomat będzie starał się za wszelką cenę utrzymać prędkość a to już ni jak ma się do kosztów zużycia paliwa. Wolę zawsze dodać trochę gazu przed wzniesieniem, żeby potem nie robić redukcji chociażby i pokonać górkę z rozpędu (taki nawyk mam z jazdy rowerowej ;)) Pewnie mogę się mylić, ale jest szansa, że auto mniej spali na gazie przed wzniesieniem niż jakbym wdepnął już podjeżdżając. Komputer, który steruje tempomatem raczej nie ma zaimplementowanych takich algorytmów ;) Niektórzy się baaardzo podniecają powiem Wam. Mam znajomego, który kupił szpetną fabię nówkę w kombi niedawno i też ma tempomat. Może z poziomu kierownicy zmieniać prędkość jakimiś magicznymi guziczkami ;) masakra normalnie ;) ale gość uszczęśliwiony niesamowicie ;) |
|
Data: 2011-02-19 18:13:38 | |
Autor: Krzysztof 45 | |
Jak to jest z tym tempomatem? | |
Mateusz napisał(a):
Poza tym, masz sytuację wA w czym problem nie wyłączając tempomatu dodać gazu, zwiększyć prędkość, a potem noga z gazu? Tempomat sam wróci do zadanej prędkości po zdjęciu nogi z gazu. Oczywiście mówię o sytuacji, gdzie nie trzeba redukować biegów. Taka sama sytuacja jest przy wyprzedzaniu. -- Krzysiek |
|
Data: 2011-02-19 14:50:20 | |
Autor: Mateusz | |
Jak to jest z tym tempomatem? | |
On 19 Lut, 18:13, Krzysztof 45 <mekarWYTNI...@vp.pl> wrote:
A w czym problem nie wy czaj c tempomatu doda gazu, zwi kszy Wiesz, gdybym tak mógł jeszcze coś takiego zrobić... Jeździłem nissanem maximą (z manualem) z pierwszej generacji - przy akcji typu dodanie gazu albo hamowanie (to drugie raczej uzasadnione) tempomat po prostu się wyłączał. Myślałem, że jest to standardowa procedura... |
|
Data: 2011-02-20 00:37:48 | |
Autor: AL | |
Jak to jest z tym tempomatem? | |
W dniu 2011-02-19 23:50, Mateusz pisze:
On 19 Lut, 18:13, Krzysztof 45<mekarWYTNI...@vp.pl> wrote: tepomat sie wylaczy, gdy nacisniesz pedal sprzegla lub hamulca, badz ..... wylaczysz go swiadomie na manetce :) Nie spotkalem sie z tempomatem, ktory by sie wylaczal po nacisnieciu pedalu gazu(*). Ale nie twierdze, ze takich nie ma. (*)Inna sprawa jak wlaczysz tempomat w tryb limitera predkosci (nie kazdy tempomat ma taka funkcje) - wowczas w sytuacjach awaryjnych masz pod pedalem gazu dod. przelacznik (kick down). Wdusisz pedal gazu na maksa (np. w sytuacjach awaryjnych) i ten tryb tempomatu (limiter) sie wylacza. -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2011-02-20 14:24:38 | |
Autor: ąćęłńóśźż | |
Jak to jest z tym tempomatem? | |
Po naciśnięciu gazu (i to bez kick-down) samochód przyspieszy.
Po puszczeniu gazu wróci do prędkości określonej wcześniej przez tempomat. -- -- - Nie spotkalem sie z tempomatem, ktory by sie wylaczal po nacisnieciu pedalugazu -- |
|
Data: 2011-02-20 16:03:42 | |
Autor: AL | |
Jak to jest z tym tempomatem? | |
W dniu 2011-02-20 15:24, ąćęłńóśźż pisze:
Po naciśnięciu gazu (i to bez kick-down) samochód przyspieszy.przeczytaj co napisalem - raz jeszcze i uwaznie. Tempomat mozesz miec w dwoch opcjach: a/ tempomatu (regulatora predkosci) - i chyba Twoj tempomat ma tylko taka funkcje, co wnioskuje po Twoich wypowiedziach. I tu pelna zgoda: naciskasz gaz i auto przyspiesza, puszczasz i wraca do predkosci zaprogramowanej w tempomacie. b/ limitera predkosci - ustalasz predkosc _nie do przekroczenia_ - kierowca operuje sam pedalem gazu, ale limiter uwaza, by zadana predkosc na prostej rownej drodze nie zostala przekroczona (pedal reaguje na gaz tylko do ustawionej pr.max). Jednak w sytuacjach awaryjnych kierowca moze wcisnac pedal do dechy przelamujac opor pedalu gazu na dole (kick down) i przyspieszyc - wowczas nastepuje aut. wylaczenie tempomatu (limitera) a kierowca uzyskuje pelne wladanie nad pedalem gazu. Ta opcja 'limitera predkosci' przydaje sie np. w krajach, gdzie przekroczenie predkosci nawet o 5km/h jest surowo karane (kraje sandynawskie). Ja mam dodatkowo mozliwosc zaprogramowania predkosci alarmowej, po przekroczeniu ktorej wlacza sie sygnal przypominajacy o tym fakcie (bardzo denerwujacy) - ale to nie ma nic wspolnego z tempomatem (ta funkcja jest w tym aucie nawet wowoczas, gdy brak w nim zamontowanego tempomatu) p.s. Sa jeszcze tempomaty adaptacyjne - ale nie o tych tutaj rozmawiamy (zreszta nigdy nie mialem z takim do czynienia wiec sie nie wypowiadam). -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2011-02-20 17:00:41 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
Jak to jest z tym tempomatem? | |
Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news:ijrage$j6q$1inews.gazeta.pl... Sa jeszcze tempomaty adaptacyjne - ale nie o tych tutaj rozmawiamy (zreszta nigdy nie mialem z takim do czynienia wiec sie nie wypowiadam). a co to? Chyba, ze masz na mysli aktywne tempomaty.. to nie tłumacz. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka |
|
Data: 2011-02-20 17:05:06 | |
Autor: AL | |
Jak to jest z tym tempomatem? | |
W dniu 2011-02-20 17:00, Kuba (aka cita) pisze:
a co sie bede rozpisywal - sam se poczytaj http://www.przyjaznamotoryzacja.pl/Uczestnicy-programu/Honda/Aktualnosci/ACC-Adaptive-Cruise-Control-tempomat-adaptacyjny a reszte wujek google podpowie -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2011-02-20 17:31:04 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
Jak to jest z tym tempomatem? | |
Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news:ijre3h$ac$1inews.gazeta.pl... W dniu 2011-02-20 17:00, Kuba (aka cita) pisze: pierwszy raz widze nazwe adaptacyjny, zamiast aktywny, człowiek cały czas sie uczy - ale kit z tym, o to samo chodzi. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka |
|
Data: 2011-02-20 18:08:40 | |
Autor: AL | |
Jak to jest z tym tempomatem? | |
W dniu 2011-02-20 17:31, Kuba (aka cita) pisze:
ACC - Adaptive Cruise Control http://www.autocentrum.pl/technika/adaptacyjny-tempomat/ - znajdziesz w ciezarowkach juz od paru lat np: http://www.volvotrucks.com/trucks/poland-market/pl-pl/trucks/safety/preventing_accidents/pages/ACC_maintain_the_gap.aspx http://www.mantruckandbus.pl/pl/Lkw_/Produktdetails/UNUSED_Tempomat_adaptacyjny_%28ACC%29.jsp?openAsPopup=true http://www.scania.pl/trucks/safety-driver-support/driver-support-systems/acc/ i spotkalem sie z takim okresleniem tego skrotu na wielu stronach/katalogach wielu producentow popularnych samochodow osobowych. Natomiast slowo 'aktywny' to glownie na roznych forach jest uzywany. > człowiek cały czas sie uczy - ale kit z tym, o to samo chodzi. zgadza sie -- pozdr Adam (AL) TG |
|