Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Jak czytać czarne skrzynki

Jak czytać czarne skrzynki

Data: 2011-01-18 09:40:38
Autor: mkarwan
Jak czytać czarne skrzynki
KPT. GRZEGORZ PIETRUCZUK WYJAŚNIA O CZYM ROZMAWIALI PILOCI

LEGENDA:
KBC - Dowódca Statku Powietrznego
2P - Drugi Pilot
N - Nawigator
IP - Inżynier Pokładowy
KRL - Kontroler Ruchu Lotniczego
S - Stewardessa
A - Nieokreślony Rozmówca
niezr. - Niezrozumiałe Wyrażenie
TAWS - informacja głosowa TAWS

STENOGRAM:
08:02:48 (czasu polskiego)  A   (niezr.)
08:02:51   Nieokreślony rozmówca (A)   (niezr.)
08:02:54   A   (niezr.)
08:02:59   A   (niezr.)
08:03:08   A   (niezr.)
08:03:12   Nawigator (N)   (niezr.) Za wielką wodę.
08:03:17   N   (niezr.) Dowódca mówił.
08:03:20   Drugi pilot (2P)   (niezr.) Za wielką wodę.

Komentarz kapitana Grzegorza Pietruczuka*: Nie można powiedzieć na pewno o czym rozmawiają ze sobą członkowie załogi. Pamiętam jednak, że kilka dni po locie do Smoleńska mieli lecieć do Stanów Zjednoczonych. Być może mówią o tym.

08:03:22   2P   (niezr.) Za wielką wodę na czterogwiazdkowego generała.
08:03:30   2P   I teraz tak zapierdala, bo musi jeszcze nalatać 40 godzin.
08:03:35   2P   Nie, a jak nie może, to wiesz, wtedy zapierdala do Poznania.
08:03:47   A   (niezr.)
08:03:54   A   Na koniec kariery pewnie jeszcze (niezr.) za odpowiednią (niezr.).

Komentarz: O czym, o kim może mówić tutaj załoga? Nie będę tego komentował. Natomiast co do tych godzin: chodzi po prostu o to, że wylatanie w roku 40 godzin upoważnia do otrzymywania odpowiednich dodatków pieniężnych w następnym roku kalendarzowym. Każdy lotnik ma zagwarantowane wylatanie tych 40 godzin żeby również podtrzymywać swoje umiejętności lotnicze. Zrozumiałe jest, że jeżeli lata się sporadycznie to dąży się do tego żeby wykorzystywać wszelkie dostępne sytuacje by swoje godziny wylatać.

08:04:02   (Kontroler Ruchu Lotniczego) KRL   DHS contact Minsk118 correction 120,125.

Komentarz: Kontakt kontrolera z innym samolotem na częstotliwości 120,125.

08:04:04   A   (niezr.) Dowódca nie wiedział (niezr.)
08:04:11   A   To będzie. makabra będzie. Nic nie będzie widać.
08:04:15   KRL   DCMHS
08:04:16   2P   Cargo

Komentarz: dalszy ciąg komunikowania się kontrolera z innym samolotem i komentarz Drugiego Pilota TU-154, że chodzi o samolot Cargo.

08:04:19   A   (niezr.)
08:04:29   KRL   DCMHS
08:04:33   DCMHS  (komentarz: oznaczenie innego samolotu):  Go ahead.
08:04:34   KRL   Contact Minsk 120,125.
08:04:39   DCMHS   Minsk 120, 125, DCMHS, good bye.
08:04:43   KRL   Bye.

Komentarz: Na początku niezrozumiała wypowiedź nieokreślonego rozmówcy z TU-154, później dalszy ciąg instrukcji kontrolera ruchu z Mińska dla samolotu DCMHS i odpowiedzi tamtejszej załogi.

08:04:49   A   (niezr.)
08:04:57   2P   No właśnie, nic się nie dorobił.
08:04:58   A   (niezr.)
08:05:58   KRL   Polish Air Force, 101, contact Minsk 118,975.
08:06:05   N   118,975, Polish Air Force 101, thank you, good day.
08:06:09   KRL   Bye.
08:06:11   2P   "Do swidanija" się mówi.
08:06:12   N   Właśnie nie wiem, czy to jest "Do swidanija", czy.
08:06:14   2P   A jak?
08:06:14   N   Ja nie zgodziłbym się.
08:06:16   2P   "Dobroje ranieco"
08:06:18   2P   Powiedz tak, zobaczymy czy załapie (śmiech).
08:06:27   2P   Dobroje ranieco.
08:06:31   N   Minsk-Control, Polish Air Force 1-0-1, dzień dobry, FL 3-3-0, over Minsk.
08:06:38   KRL   Polish Air Force 1-0-1, Minsk-Control, dobry. dzień dobry, Radar Contact.
08:06:45   2P   (śmiech) mówiłem (niezr.)
Komentarz: Załoga TU-154 łączy się z Mińskiem na częstotliwości 118,975. Po chwili się żegna, drugi pilot przy tym żartuje.
08:06:49   KRL   Aerofłot 141, pracujcie Mińsk-Kontrola 133,425.
08:06:55   2P   Co? Oczywiście, że nie.
08:06:56   141   133,425, powtórzcie.
08:06:57   Dowódca Statku Powietrznego (KBC)   Jasiek go pytał.
08:06:59   2P   Co?
08:06:59   KRL   Prawidłowo?
08:07:01   KBC   Jasiek go pytał.
08:07:01   141   33,425, dziękuję, do widzenia Aerofłot 141.
08:07:02   A   (niezr.) trzy.

Komentarz: Kontakt innego samolotu Aerofłotu z Mińskiem na częstotliwości 133,425, odpowiedź i pożegnanie tamtejszej załogi. W TU-154 rozmowa dowódcy samolotu z drugim pilotem.

08:07:07   KRL   Polish Air Force 1-0-1, what FL are you going to reach to ASKIL?

Komentarz: Kontroler pyta na jakiej wysokości (FL - Ligot Level) TU-154 przetnie punkt nawigacyjny o nazwie ASKIL.

08:07:08   A   (niezr.).
08:07:12   A   Three Thousand nine hundred.
08:07:14   N   3900 Polish Air Force 1-0-1.
08:07:16   KRL   OK.

Komentarz: Nawigator informuje, że punkt ASKIL zostanie osiągnięty na wysokości 3900 metrów. Kontroler przyjmuje to do wiadomości.

08:07:17   KRL   Report when ready for descent.
08:07:20   N   Yeah.

Komentarz: Kontroler wydaje polecenie zameldowania kiedy TU-154 będzie gotowe do zniżenia.

08:07:29   A   (niezr.)
08:07:34   2P   No pewnie.
08:07:37   A   (niezr.)
08:07:48   2P   Dobra.
08:07:49   A   (niezr.)
08:07:54   2P   Dawaj następne.
08:07:56   A   (niezr.)

Komentarz: Wymiana zdań między drugim pilotem TU-154 a niezidentyfikowanym rozmówcą.
więcej w http://smolensk-2010.pl/2010-06-11-jak-czytac-czarne-skrzynki.html

Data: 2011-01-18 19:04:42
Autor: .heÂŽsk.
Jak czytać czarne skrzynki
On Tue, 18 Jan 2011 09:40:38 +0100, "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl>
wrote:

KPT. GRZEGORZ PIETRUCZUK WYJAŚNIA O CZYM ROZMAWIALI PILOCI

 [...]

 dobra, i co z tego zrozumiales?

--

"Nieprawdą jest, jakoby Internet był ziemią niczyją
 i terytorium darmowego opluwania innych."
* My personal opinions are just mine.(Art. 54 Konstytucji RP)

Jak czytać czarne skrzynki

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona