Data: 2013-06-09 16:08:07 | |
Autor: u2 | |
Ja艂mu偶na dla Polski - mity unijnej pomo cy dla Polski | |
Wed艂ug wst臋pnych ustale艅 Polska w latach 2014-2020 otrzyma z Unii Europejskiej pomoc w wysoko艣ci 72,9 mld Euro na Fundusz Sp贸jno艣ci (w latach 2007-2013 - 69,3 mld Euro) i 28,5 mld Euro na Wsp贸ln膮 Polityk臋 Roln膮 (w latach 2007-2014 - 26,9 mld Euro).
Szczyty po艣wi臋cone bud偶etowi unijnemu na lata 2014-2020 jeszcze si臋 nie zako艅czy艂y. Mo偶na si臋 spodziewa膰, 偶e kwota ta ulegnie kolejnej redukcji na kolejnych szczytach. Co to oznacza dla Polski? Pozwol臋 sobie na obszerne zacytowanie artyku艂u, kt贸ry oddaje realn膮 rzeczywisto艣膰 tzw. pomocy unijnej... ""Co to oznacza dla Polski? Pytanie jest fundamentalne. Jednak ani Tusk i Rostowski, ani ich media nie udzielaj膮 uczciwej odpowiedzi na nie, a je艣li co艣 m贸wi膮, to kr臋c膮 i mydl膮 Polakom oczy. Spr贸bujmy zatem zastanowi膰 si臋 nad pytaniem: 鈥濩o oznacza dla Polski przyj臋cie od Unii 72 mld euro?鈥, pami臋taj膮c przy tym, 偶e w tym towarzystwie nikt nikomu nic za darmo nie daje. W tym celu nale偶y kwot臋 72 mld euro sprowadzi膰 do skali jednego roku, odnie艣膰 j膮 do bud偶etu pa艅stwa oraz oszacowa膰, co w zamian za to Polska oddaje Unii. Interesy Unii Po pierwsze, kwota 72 mld euro robi膰 mo偶e wra偶enie, ale je艣li u艣wiadomimy sobie, i偶 jest to suma na siedem lat, wra偶enie jest ju偶 mniejsze. Przeliczaj膮c j膮 na z艂ote 鈥 to w zaokr膮gleniu 300 mld z艂otych. Oznacza to, 偶e w skali roku otrzymujemy oko艂o 43 mld z艂otych. Po drugie, Polska p艂aci roczn膮 sk艂adk臋 do kasy unijnej, kt贸ra 鈥搄ak wynika z bud偶etu pa艅stwa publikowanego przez GUS w Roczniku statystycznym 2012 鈥 obecnie wynosi oko艂o 15 mld z艂. Nale偶y wi臋c darowizn臋 unijn膮 w wysoko艣ci 43mldz艂 pomniejszy膰 o owe 15mld z艂 i w贸wczas otrzymujemy netto ju偶 tylko 28mld z艂, tj. oko艂o 7 mld euro. Roczne wp艂ywy do bud偶etu pa艅stwa w 2012 roku wynios艂y oko艂o 300mldz艂, a zatem stanowi to oko艂o 9 proc. tych wp艂yw贸w. Je艣li za艂o偶ymy, 偶e zar贸wno PKB, jak i wp艂ywy do bud偶etu w ci膮gu nast臋pnych siedmiu lat b臋d膮 wzrasta膰, to automatycznie udzia艂 tych unijnych 28 mld z艂 b臋dzie systematycznie spada膰 i zatrzyma si臋 w 2020 roku zaledwie na kilku procentach rocznych wp艂yw贸w bud偶etowych. Ju偶 tylko ta prosta arytmetyka pokazuje, 偶e pomoc unijna ani nie decyduje o naszym rozwoju, ani jej brak nie mo偶e naszym rozwojem wstrz膮sn膮膰. 殴r贸d艂a naszej pomy艣lno艣ci tkwi膮 u nas w kraju i w r臋kach Polak贸w. Brakuje tylko rz膮du, kt贸ry pozwoli艂by ludziom efektywnie pracowa膰 u siebie. Po trzecie, nawet tak skromna pomoc nie jest ze strony Unii bezinteresowna. Najwa偶niejsza sprawa, o kt贸rej Tusk i Rostowski milcz膮, zawiera si臋 w pytaniu: 鈥濩o Polska oddaje w zamian za unijn膮 ja艂mu偶n臋?鈥. Odpowied藕 brzmi nast臋puj膮co: 鈥濸olska odda艂a i w dalszym ci膮gu oddaje rynek dla zbytu towar贸w z zagranicy oraz otworzy艂a rynek czynnik贸w wytw贸rczych dla kapita艂u zewn臋trznego鈥. Uczyni艂a to jeszcze przed przyst膮pieniem do Unii Europejskiej, nie otrzymuj膮c w zamian za to stosownej rekompensaty. Skutkiem takiej polityki rz膮d贸w jest rosn膮cy drena偶 polskiego rynku i polskich zasob贸w, a korzy艣ci z tej eksploatacji, jakie osi膮ga Unia, wielokrotnie przewy偶szaj膮 unijn膮 tzw. pomoc dla Polski. Ujemne saldo Warto艣膰 naszego rynku i skal臋 jego drena偶u mo偶na po艣rednio wyszacowa膰 na podstawie analizy bilansu p艂atniczego. Informuje o tym pozycja 鈥濪ochody鈥 w rachunku obrot贸w bie偶膮cych. Warto艣ci tam zapisane pokazuj膮, czy dochody czynnik贸w wytw贸rczych w postaci zysk贸w i p艂ac (r贸wnie偶 odsetki od kredyt贸w) wp艂ywaj膮 do kraju, czy te偶 z kraju s膮 wyprowadzane. W przypadku Polski liczby te opatrzone s膮 znakiem 鈥瀖inus鈥 i w niepokoj膮co szybkim tempie rosn膮. Oznacza to, 偶e zagraniczne czynniki wytw贸rcze w Polsce produkuj膮 i w Polsce osi膮gaj膮 dochody. Dochody te za艣 nie s膮 ani reinwestowane, ani wydawane na miejscu, lecz transferowane na zewn膮trz. Oczywi艣cie z drugiej strony 2 mln Polak贸w pracuje za granic膮 i przekazuje swoje dochody do Polski. Jednak偶e skala tych wp艂yw贸w jest wielokrotnie mniejsza ni偶 transferowane dochody podmiot贸w zagranicznych, uzyskane z wykorzystaniem polskich zasob贸w i polskiego rynku. Dlatego te偶 saldo dochod贸w w polskim bilansie p艂atniczym jest ujemne. Jak dalece ujemne, pokazuj膮 to poni偶sze liczby w euro (dane pochodz膮 z kolejnych rocznik贸w statystycznych w przeliczeniu z dolar贸w na euro): 2000 鈥 0,5 mld 2005 鈥 5,3 mld 2006 鈥 7,3 mld 2007 鈥 9,8 mld 2008 鈥 10,9 mld 2009 鈥 10,8 mld 2010 鈥 13,1 mld 2011 鈥 15,5 mld Miliardy euro wyprowadzane w kolejnych latach z Polski pokazuj膮, jak cenny i jak efektywny dla podmiot贸w zagranicznych jest polski rynek. A to 偶e jest on tani, oddawany za bezcen i dlatego cenny dla Unii, zawdzi臋czamy Tuskowi i Rostowskiemu. Iluzja pomocy Jak w tym kontek艣cie wygl膮da z jednej strony propozycja Unii dla Polski w perspektywie 7 lat i z drugiej strony, jak wygl膮daj膮 korzy艣ci, kt贸re Unia ju偶 z Polski wyci膮gn臋艂a, na przyk艂ad w ci膮gu ostatnich 7 lat? W tym celu przeprowad藕my prost膮 kalkulacj臋. Unia oferuje netto (po odj臋ciu naszych sk艂adek) 7mld euro rocznie, co w perspektywie 7lat daje w zaokr膮gleniu 50mld euro. Je艣li przyjmiemy w obliczu braku ostatecznych danych, 偶e ujemne saldo dochod贸w w 2012 b臋dzie takie samo jak w roku 2011 (wst臋pne szacunki NBP m贸wi膮 o wi臋kszym deficycie), to skumulowana kwota wytransferowanych z Polski dochod贸w w latach 2006-2012 (7 lat) wynios艂a 83 mld euro. Nale偶y t臋 kwot臋 skorygowa膰 in minus, poniewa偶 nie wszystkie transfery kierowane s膮 do Unii. Za艂贸偶my, 偶e tylko trzy czwarte obrot贸w towarowych i kapita艂owych przypada na Uni臋, w贸wczas skala korzy艣ci Unii netto, wyniesiona z polskiego rynku w ostatnich 7 latach, zamknie si臋 kwot膮 nie mniejsz膮 ni偶 60 mld euro. Oczywi艣cie, proces drena偶u polskiego rynku nie zacz膮艂 si臋 w 2006 r., lecz znacznie wcze艣niej. I gdzie偶 tu jest interes dla Polski? I po czwarte, Polska partycypacja w bud偶ecie unijnym obwarowana jest wieloma restrykcyjnymi warunkami. Warunki te maj膮 charakter szczeg贸艂owy, zwi膮zany bezpo艣rednio z wykorzystaniem 艣rodk贸w unijnych, oraz charakter og贸lny, zwi膮zany z przymusem wykonywania niekorzystnych dla nas zapis贸w traktatu akcesyjnego. Trudno w kr贸tkim tek艣cie omawia膰 wszystkie 艣rodki represji, kt贸re Unia stosuje wzgl臋dem Polski, a rz膮d bezwolnie si臋 na to godzi. Wymieni臋 wi臋c tylko niekt贸re. Do restrykcji szczeg贸艂owych, opr贸cz biurokratycznej klasyfikacji koszt贸w kwalifikowanych, w艣r贸d kt贸rych zanikaj膮 koszty po艣rednie (ka偶dy, kto realizowa艂 projekt unijny, wie, o czym m贸wi臋), dochodzi wykluczenie VAT z katalogu koszt贸w uznawanych. Na razie jest to zapowied藕, ale niew膮tpliwie stanie si臋 ona faktem. Od strony ekonomicznej oznacza to obci膮偶enie polskiego podatnika dodatkowo 鈥 opr贸cz wk艂adu w艂asnego 鈥 23 proc. koszt贸w realizacji projekt贸w. Nale偶a艂oby wi臋c realn膮 warto艣膰 unijnej darowizny netto pomniejszy膰 o 23 procent. M贸wi膮c o pomocy Unii dla Polski, trudno o wi臋ksz膮 hipokryzj臋. O wiele gro藕niejsze s膮 restrykcje traktatowe, na kt贸re za kilka miedziak贸w z bud偶etu unijnego rz膮d Tuska i Rostowskiego si臋 godzi, przedstawiaj膮c to jako sukces kwitowany mantr膮: 鈥濼o jest dobre dla Polski鈥. Chodzi przede wszystkim o sprzeda偶 polskiej ziemi zagranicznym podmiotom, przymus zamiany polskiego z艂otego na euro i nakaz 鈥 w ramach tzw. harmonizacji 鈥 coraz wy偶szego opodatkowania milion贸w polskich, ci臋偶ko pracuj膮cych rodzin. To s膮 fundamentalne problemy, kt贸re rozstrzygaj膮 o naszej wolno艣ci, samodzielno艣ci i niezale偶no艣ci. I o tym nale偶y g艂o艣no m贸wi膰 '''[1] [1] Prof. Feliks Gr膮dalski, http://naszdziennik.pl/mysl/22277,jalmuzna-dla-polski.html Autor jest dr. hab. prof. SGH w Katedrze Teorii Systemu Rynkowego w Kolegium Zarz膮dzania i Finans贸w SGH. Zostaw za sob膮 dobra, mi艂o艣ci i m膮dro艣ci 艣lad... http://krzysztofjaw.blogspot.com/ -- Istniej膮 trzy etapy ujawniania prawdy : najpierw jest ona wyszydzana, potem spotyka si臋 z gwa艂townym oporem, a na ko艅cu jest traktowana jak oczywisto艣膰. http://telewizjarepublika.pl/ http://www.tv-trwam.pl/index.php?section=live |
|
Data: 2013-06-09 16:20:24 | |
Autor: LeonKame | |
Ja艂mu偶na dla Polski - mity unijnej p omocy dla Polski | |
Kasa jest tylko co z tego jak urzednicy rozjebia ja w pizdu!
Reklamy miast w TV to jest wlasnie rozpierdalanie kasiory na nikomu niepotrzebne gowno. |
|