Data: 2010-09-19 10:36:22 | |
Autor: Czapla | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Witam. Nurtuje mnie ostatnio taki problem jak w temacie. Chodzi o hol giętki. PORD precyzuje to tak "Zabrania się holowania:
pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony". W praktyce nie zdarza się prawie, żeby trzeba trzeba było holować samochód w którym da uruchomić się silnik :), samochodów bez serwa czy wspomagania też już raczej nie ma. Czy to znaczy, że zgodnie z prawem na holu giętkim można holować tylko Syrenki i inne muzealne zabytki? Dotychczas wielokrotnie zdarzało mi się holować i być holowanym. Łatwo nie jest, ale przy niewielkich szybkościach nie było to takie strasznie trudne mimo twardego hamulca i ciężkiej kierownicy. Trochę mnie ten przepis dziwi, ale więcej już chyba nikogo nie podholuję, bo w takim wypadku policja może w ciemno ukarać obydwu kierowców. Druga sprawa - z praktyki. Zazwyczaj holuje się pojazd z padniętym akumulatorem, bo delikwent przedtem kręci rozrusznikiem ile wlezie :). Brak jest więc dodatkowo świateł i klaksonu. Wieki temu zholowałem taki samochód stosując dosyć proste rozwiązanie - odłączyłem benzynę, wykręciłem świece i holowałem na 5 biegu (Polonez :). Akumulator miał piękne ładowanie, wszystko inne też działało ale w świetle PORD silnik był przecież "unieruchomiony". Czy w takim wypadku też będzie mandat? Wie ktoś może jak to wygląda w praktyce? Jako "praktykę" rozumiem oczywiście tylko i wyłącznie postawę funkcjonariuszy i interpretację PORD w ich wykonaniu :). Pozdrawiam "Czapla" -- |
|
Data: 2010-09-19 10:48:05 | |
Autor: RadoslawF | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Dnia 2010-09-19 10:36, Użytkownik Czapla napisał:
Witam. Nurtuje mnie ostatnio taki problem jak w temacie. Chodzi o hol giętki. PORD precyzuje to tak "Zabrania się holowania: Wie ktoś może jak to wygląda w praktyce? Jako "praktykę" rozumiem oczywiście tylko i wyłącznie postawę funkcjonariuszy i interpretację PORD w ich wykonaniu :). Działanie układu wspomagania hamulców zależne jest przeważnie od pracy silnika, samo działanie hamulców nie uznaje się za zależne od pracy silnika w typowych autach osobowych. jest zależne w samochodach ciężarowych i autobusach z układem hamulcowym sterowanym sprężonym powietrzem. Dostarczanie powietrza zależne jest od sprężarki a ta najczęściej od pracy silnika. Więc jak masz pojazd z typowym układem hydraulicznym który będzie działał (oczywiście z mniejszą skutecznością) przy wyłączonym silniku to możesz holować. Pozdrawiam |
|
Data: 2010-09-19 05:11:51 | |
Autor: witek | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
On 9/19/2010 3:48 AM, RadoslawF wrote:
Ale takie hamulce nie spełniają swojej funkcji Więc jak się będziesz z policjantem wykłócał, że masz hamulce sprawne to cię wyśle na kontrolę zatrzymując dowód rejestracyjny. |
|
Data: 2010-09-19 12:27:01 | |
Autor: SDD | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:i74nge$l4l$1inews.gazeta.pl... Ale takie hamulce nie spełniają swojej funkcji Ale jak nie spelniaja? Przeciez hamuja! - trzeba tylko solidniej przydepnac, a przeciez zachowujac predkosc dozwolona przy holowaniu (30/60) nie musza one byc tak sprawne, jak przy predkosciach do 110. Pozdrawiam SDD |
|
Data: 2010-09-19 06:08:18 | |
Autor: witek | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
On 9/19/2010 5:27 AM, SDD wrote:
Użytkownik "witek"<witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości jak spełniają. Ale zwykle hamulce ze wspomaganiem nie spełniają. |
|
Data: 2010-09-19 15:06:12 | |
Autor: RadoslawF | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Dnia 2010-09-19 13:08, Użytkownik witek napisał:
Ale jak nie spelniaja? Może nie jestem na bieżąco w przepisach ale od kiedy niesprawny pojazd na holu ma obowiązek bycia pojazdem sprawnym ? Pozdrawiam |
|
Data: 2010-09-19 08:12:56 | |
Autor: witek | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
On 9/19/2010 8:06 AM, RadoslawF wrote:
Dnia 2010-09-19 13:08, Użytkownik witek napisał:ma byc w takim zakresie sprawy w jakim wymagane jest aby było holowany na połączeniu giętkim, bo o takim mowimy. Wpakowany na lawete może nawet mieć urwaną kierownice i krzywe koła. "Na sznurku" nie. |
|
Data: 2010-09-19 15:54:16 | |
Autor: MadMan | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Dnia Sun, 19 Sep 2010 08:12:56 -0500, witek napisał(a):
ma byc w takim zakresie sprawy w jakim wymagane jest aby było holowany na połączeniu giętkim, bo o takim mowimy.Ale jak nie spelniaja? Zatem można holować na holu giętkim samochód z wyłączonym silnikiem. Przecież z 30 km/h do 0 wyhamujesz w sensownej odległości. Wystarczy mocniej naciskać pedał hamulca (najlepiej zapierać się o fotel). -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2010-09-19 12:28:50 | |
Autor: SDD | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:i74nge$l4l$1inews.gazeta.pl... Ale takie hamulce nie spełniają swojej funkcji Na kontroli sprawdzaja sprawnosc hamulcow przy wylaczonym silniku? Pozdrawiam SDD |
|
Data: 2010-09-19 10:53:25 | |
Autor: Czapla | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Więc jak masz pojazd z typowym układem hydraulicznym Taką interpretację miał zapewne na myśli ustawodawca. Niestety, funkcjonariusze mieli odmienną :(. Nie wykłócałem się bo mogli zabrać dowód rejestracyjny :). Pozdrawiam Czapla -- |
|
Data: 2010-09-19 12:08:33 | |
Autor: SDD | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Użytkownik "Czapla" <kumie1WYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:7d75.00000383.4c95cf85newsgate.onet.pl... Taką interpretację miał zapewne na myśli ustawodawca. Niestety, Znaczy sie co, dali mandat? Pozdarwiam SDD |
|
Data: 2010-09-19 12:10:43 | |
Autor: RadoslawF | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Dnia 2010-09-19 10:53, Użytkownik Czapla napisał:
Więc jak masz pojazd z typowym układem hydraulicznym Ja bym się kłócił. Ich interpretacja oznacza że praktycznie giętkiego holu nie można stosować. No chyba że miałeś jakiś wynalazek w którym bez silnika hamulec nie działa. Ja takich pojazdów jeszcze nie spotkałem, co nie oznacza że na pewnie nie istnieją. I jak po wystawieniu mandatu pozwolili go holować dalej to znaczy że na siłę limit mandatów nadrabiali. Pozdrawiam |
|
Data: 2010-09-19 13:00:25 | |
Autor: Przemysław Bernat | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Dnia Sun, 19 Sep 2010 12:10:43 +0200, RadoslawF napisał(a):
No chyba że miałeś jakiś Wszystkie hydrocytryny tak miały: od DS, przez CX, BX, XM do Xantii. Po zatrzymaniu silnika hamulce działają tak długo, jak długo starczy ciśnienia z kuli konżektorowej. Potem naciskanie pedału hamulca nie wywołuje żadnej reakcji. Dlatego ręczny jest na przednie koła i musi być w tych autach sprawny. Od C5 układ działa nieco inaczej: hamulce są niezależne od hydrauliki zwieszenia i mają konstrukcję podobną jak w samochodach z ordynarnym zawieszeniem na sprężynach i amortyzatorach. -- Pozdrawiam, Przemek |
|
Data: 2010-09-20 08:35:53 | |
Autor: glang | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Więc jak masz pojazd z typowym układem hydraulicznym no to teaz wal naprawić "niesprawność", dzięki której mogli zabrać dowód i do komendanta anulować mandat pzdr GL |
|
Data: 2010-10-03 17:26:48 | |
Autor: m4rkiz | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
?Użytkownik "glang" <glang@o2222222.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4c9700ce$0$22795$65785112@news.neostrada.pl...
i do komendanta anulować mandat sie nie da przeciez |
|
Data: 2010-09-19 15:15:46 | |
Autor: mvoicem | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
(09/19/2010 10:48 AM), RadoslawF wrote:
[...] Więc jak masz pojazd z typowym układem hydraulicznym Wyjątkowo zgadzam się z Czaplą. Jeżeli układ działa inaczej (z mniejszą skutecznością) przy włączonym silniku, to oznacza że jego działanie jest uzależnione od pracy silnika. Co jest oczywistą oczywistością :). p. m. |
|
Data: 2010-09-19 17:12:12 | |
Autor: AW | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
W dniu 2010-09-19 15:15, mvoicem pisze:
(09/19/2010 10:48 AM), RadoslawF wrote: Należałoby się zastanowić co oznacza sformułowanie, że układ hamulcowy działa. Układ hamulcowy ma za zadanie hamować ruch pojazdu. Tak więc należałoby przyjąć, że jeśli układ hamulcowy powoduje hamowanie ruchu pojazdu to układ ten działa. Inną sprawą jest efektywność tego hamowania. Ta uzależniona jest (w większości przypadków) od pracy silnika. Ale przecież przepis mówi tylko o działaniu bądź nie układu hamulcowego. Ani słowa o efektywności owego działania. -- Pozdrawiam AW |
|
Data: 2010-09-19 17:21:36 | |
Autor: SDD | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Użytkownik "AW" <spam_away@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i75988$c37$1news.onet.pl... Należałoby się zastanowić co oznacza sformułowanie, że układ hamulcowy działa. Mysle, ze intencja zapisu byla wlasnie to, o czym piszesz, ale traktujac przepis literalnie, to uzaleznienie dzialania od silnika wystepuje mozna rozumiec nie tylko na ostro (dziala lub nie dziala), ale i w kategoriach rozmytych (dziala gorzej lub lepiej). Pozdrawiam SDD |
|
Data: 2010-09-19 18:18:12 | |
Autor: mvoicem | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
(09/19/2010 05:21 PM), SDD wrote:
UÂżytkownik "AW"<spam_away@poczta.onet.pl> napisaÂł w wiadomoÂści IntencjÄ mogĹo byÄ to, co literalnie da siÄ odczytaÄ z przepisu. PrzecieĹź to powstawaĹo w czasach kiedy o Ĺźadnych wspomaganiach nie byĹo mowy (w naszych warunkach). p. m. |
|
Data: 2010-09-19 18:33:11 | |
Autor: 'Tom N' | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
mvoicem w <news:4c9637c4$0$21006$65785112news.neostrada.pl>:
(09/19/2010 05:21 PM), SDD wrote: Zważywszy, że od kilku lat ABS jest obowiązkowym elementem nowego pojazdu osobowego, a o skuteczności hamowania napisano w odpowiednim rozporządzeniu. -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] |
|
Data: 2010-09-20 08:20:58 | |
Autor: niusy.pl | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
UĹźytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> PrzecieĹź to powstawaĹo w czasach kiedy o Ĺźadnych wspomaganiach nie byĹo ABS nie zmienia skutecznoĹci dziaĹania hamulcĂłw |
|
Data: 2010-09-20 08:35:49 | |
Autor: Liwiusz | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
W dniu 2010-09-20 08:20, niusy.pl pisze:
Nieraz moĹźe zmniejszyÄ skutecznoĹÄ. -- Liwiusz |
|
Data: 2010-09-20 11:59:45 | |
Autor: mvoicem | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
(09/20/2010 08:35 AM), Liwiusz wrote:
W dniu 2010-09-20 08:20, niusy.pl pisze: To zmniejsza czy nie zmienia? p. m. |
|
Data: 2010-09-20 12:52:07 | |
Autor: Maddy | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
W dniu 20-09-2010 11:59, mvoicem pisze:
(09/20/2010 08:35 AM), Liwiusz wrote: KaĹźdy ma innÄ teoriÄ, jak to na usnecie. Fachowcy mĂłwiÄ , Ĺźe wydĹuĹźa drogÄ hamowania, w zamian dajÄ c wiÄkszÄ kontrolÄ na pojazdem. SÄ tez takie ostrzeĹźenia w instrukcjach samochodĂłw - Ĺźe ABS wydĹuĹźa drogÄ hamowania. W koĹcu w uproszczeniu to jest mechanizm, ktĂłry za kierwocÄ hamuje pulsacyjnie, wiÄc wydĹuĹźenie drogi hamowania jest logicznym wynikiem takiego dziaĹania. Tyle Ĺźe potrafi naciskaÄ i odpuszczaÄ hamulec z duĹźo wiÄkszÄ czÄstotliwoĹciÄ niĹź czĹowiek jest w stanie i jest bardziej wyczulony na drobne poĹlizgi i blokowanie siÄ kĂłĹ. ZresztÄ kaĹźdy kogo ABS przynajmniej raz skopaĹ wie, jak to wyglÄ da. CzĹowiek staje prawie na hamulcu a mimo to samochĂłd siÄ toczy. Tyle ze w poĹźÄ danym przez nas kierunku, nie sunie np. bokiem w poprzek jezdni. Dwa-trzy poĹlizgi z ABSem i juĹź czĹowiek odruchowo zaczyna wczeĹniej i Ĺagodniej hamowaÄ jak jest Ĺlisko. WczeĹniej, bo droga hamowania prawdopodobnie bÄdzie dĹuĹźsza (nie musi byÄ, ale im bardziej Ĺlisko tym to bardziej prawdopodobne), Ĺagodniej - bo to kopanie potrafi nieĹşle zaboleÄ. Jak komuĹ siÄ wydaje, ze mu ABS nie wpĹywa na drogÄ hamowania, to ma prawdopodobnie w samochodzie jeszcze inne magiczne ukĹady kontroli trakcji, ktĂłre np. dociskajÄ hamulec (po kopniÄciu czĹowiek odruchowo cofa nogÄ a powinien wdepnÄ Ä hamulec i daÄ ABSowi na siebie zarabiaÄ). Mam wraĹźenie Ĺźe te dyskusje - skraca czy nie skraca, wpĹywa czy nie wpĹywa - to toczÄ tylko ludzie ktĂłrzy ABS znajÄ z opowiadaĹ przy piwie. -- *** Stosujesz sie do powyĹźszych teorii na wĹasnÄ odpowiedzialnoĹÄ *** Magdalena "Maddy" WoĹoszyk JID maddy@esi.com.pl GG: 5303813 |
|
Data: 2010-09-20 13:02:24 | |
Autor: Liwiusz | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
W dniu 2010-09-20 12:52, Maddy pisze:
Fachowcy mĂłwiÄ , Ĺźe wydĹuĹźa drogÄ hamowania, w zamian dajÄ c wiÄkszÄ Nie jest to takie logiczne, na ile siÄ wydaje. Przede wszystkim ABS zapobiega zablokowaniu siÄ kĂłĹ. Na nieĹliskiej nawierzchni droga hamowania jest przez to dĹuĹźsza, poniewaĹź szybciej wyhamujemy blokujÄ c caĹkowicie koĹa, niĹź hamujÄ c pulsacyjnie. Ale jeĹli porĂłwnamy mokrÄ drogÄ, oblodzonÄ , to hamowanie pulsacyjne da krĂłtszÄ drogÄ zatrzymania niĹź zablokowanie kĂłĹ. -- Liwiusz |
|
Data: 2010-09-20 14:04:55 | |
Autor: RadoslawF | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
Dnia 2010-09-20 12:52, UĹźytkownik Maddy napisaĹ:
Mam wraĹźenie Ĺźe te dyskusje - skraca czy nie skraca, wpĹywa czy nie wpĹywa - to toczÄ tylko ludzie ktĂłrzy ABS znajÄ z opowiadaĹ przy piwie. Potwierdzam. Dowolny kurs doskonalÄ cy dla kierowcĂłw i tam jest to jedna z pierwszych informacji. Tylku u marketingowcĂłw sprzedajÄ cych samochody ABS skraca drogÄ hamowania. Tyle Ĺźe zapominajÄ dodaÄ Ĺźe w porĂłwnaniu z poĹlizgiem niekontrolowanym. :-) Pozdrawiam |
|
Data: 2010-09-21 12:57:30 | |
Autor: PrzemysĹaw Adam Ĺmiejek | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
W dniu 2010-09-20 12:52, Maddy pisze:
W dniu 20-09-2010 11:59, mvoicem pisze: Pulsacyjne hamowanie skraca drogÄ hamowania. Hamowanie w poĹlizgu jest mniej skuteczne niĹź hamowanie z krÄcÄ cymi siÄ koĹami. OczywiĹcie mĂłwimy o nawierzchniach typu mokry asfalt, na nich hamowanie z ABSem jest krĂłtsze. ABS natomiast moĹźe siÄ gubiÄ, jak to gĹupi komputer, na nawierzchni o zmiennej przyczepnoĹci i wtedy byÄ moĹźe, Ĺźe wydĹuĹźy drogÄ hamowania. -- PrzemysĹaw Adam Ĺmiejek |
|
Data: 2010-09-21 13:00:54 | |
Autor: Andrzej Lawa | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
W dniu 21.09.2010 12:57, PrzemysĹaw Adam Ĺmiejek pisze:
Pulsacyjne hamowanie skraca drogÄ hamowania. Hamowanie w poĹlizgu jest Mmmm... niekoniecznie. I pamiÄtaj, Ĺźe gĹĂłwnym celem ABSu jest zachowanie sterownoĹci, a nie usprawnienie hamowania. |
|
Data: 2010-09-21 15:40:46 | |
Autor: RadoslawF | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
Dnia 2010-09-21 12:57, UĹźytkownik PrzemysĹaw Adam Ĺmiejek napisaĹ:
Fachowcy mĂłwiÄ , Ĺźe wydĹuĹźa drogÄ hamowania, w zamian dajÄ c wiÄkszÄ Nie masz racji. Na mokrym przed skrzyĹźowaniem zamiast depnÄ Ä, zablokowaÄ koĹa i stanÄ Ä po trzech metrach ABS zadba aby koĹa nie byĹy zablokowane a ty staniesz metr lub póŠmetra dalej. Ta sama sytuacja na lodzie lub Ĺniegu o ABS zadba abyĹ siÄ zatrzymaĹ przodem do kierunku jazdy a bez niego pojedziesz sporo metrĂłw dalej a do tego bokiem lub tyĹem. Wniosek: hamowanie pulsacyjne skraca drogÄ hamowania tylko w przypadku jeĹli alternatywÄ jest utrata sterownoĹci. W kaĹźdym innym przedĹuĹźa. Pozdrawiam |
|
Data: 2010-09-21 17:50:23 | |
Autor: mvoicem | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
(09/21/2010 03:40 PM), RadoslawF wrote:
Dnia 2010-09-21 12:57, UĹźytkownik PrzemysĹaw Adam Ĺmiejek napisaĹ:[...] Wniosek: hamowanie pulsacyjne skraca drogÄ hamowania tylko Hamowanie pulsacyjne skraca drogÄ hamowania zawsze wtedy kiedy tarcie statyczne jest wiÄksze od tarcia dynamicznego. Czyli np. na lodzie. Nie wiem jak jest na mokrej nawierzchni, ale podejrzewam Ĺźe teĹź. p. m. |
|
Data: 2010-09-21 17:59:46 | |
Autor: PrzemysĹaw Adam Ĺmiejek | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
W dniu 2010-09-21 17:50, mvoicem pisze:
Czyli np. na lodzie. Nie wiem jak jest na mokrej nawierzchni, ale No wĹaĹnie ponoÄ na lodzie bywa róşnie (w sumie lĂłd moĹźe byÄ chropowaty), ale wĹaĹnie na czymĹ ala mokry asfalt to na 100%, bo wtedy na pewno tarcie w poĹlizgu bÄdzie mniejsze. -- PrzemysĹaw Adam Ĺmiejek |
|
Data: 2010-09-20 10:38:27 | |
Autor: TomT | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
UĹźytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> WidziaĹeĹ samochĂłd z ABS na lekko oblodzonym zjeĹşdzie do garaĹźu? CaĹkowity brak hamowania. TomT |
|
Data: 2010-09-21 08:24:53 | |
Autor: niusy.pl | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
UĹźytkownik "TomT" <tom@wywal_to_simona.pl> ABS nie zmienia skutecznoĹci dziaĹania hamulcĂłw Nie wchodzÄ c w róşne dziwne przypadki, chodzi o to, Ĺźe ABS zasadniczo po to jest tylko by nie zablokowaÄ kóŠi mieÄ jeszcze sterownoĹÄ a nie po to by skuteczniej hamowaÄ. |
|
Data: 2010-09-21 06:57:46 | |
Autor: Sergiusz Rozanski | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest mo??liwe? | |
Dnia 21.09.2010 niusy.pl <dsfds@niusy.pl.invalid> napisał/a:
I idąc tym tropem, teraz przeanalizuj po co mają się koła nie blokować ;) Aby Ci przybliżyć to porównaj zablokowane koło do narty :) Oczywiście bieżnik biegnący po śniegu w 1 miejscu po sekundzie jest slikiem, bo nie dasz mu szansy się oczyścić, jak w przypadku obracającego się koła. -- "A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeździć po asfalcie? Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest coś ciekawego, tam nie ma asfaltu". Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę. |
|
Data: 2010-09-21 09:25:56 | |
Autor: niusy.pl | |
Holowanie - czy w ogóle jest mo??liwe? | |
Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <write-only-with-spf@sergiusz.com>
Było o wpływie na hamulec, potem o jeździe po lodzie, teraz po śniegu. Czas na lądowanie na marsie ... |
|
Data: 2010-09-20 13:51:29 | |
Autor: 'Tom N' | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
niusy.pl w <news:i76ug9$22h$1news.net.icm.edu.pl>:
Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> Przecież to powstawało w czasach kiedy o żadnych wspomaganiach nie byłoZważywszy, że od kilku lat ABS jest obowiązkowym elementem nowego pojazdu ABS nie zmienia skuteczności działania hamulców O ABS wspomiałem w kontekście tzw. wspomagania, ale istota problemu tkwi w rozporządzeniu, które traktuje o skuteczności hamulców. Czy silnik włączony, czy nie, czy jeszcze wspomaganie działa, czy już nie działa -- bo podciśnienie "się zużyło", przy sprawnym układzie hamulcowym nacisk na pedał hamulca przenosi się na tłoczki hamulcowe przy kołach -- a że trzeba "deptać" mocniej przy braku wspomagania, to nie znaczy, że hamulce wymagają do pracy uruchomionego silnika. We wspomnianym rozporządzeniu wyraźnie opisano przypadek hamowania z wykorzystaniem "zbiornika energii", manometrów i sygnałów ostrzegawczych -- standardowa osobówka nie ma takowych. -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] |
|
Data: 2010-09-20 15:54:33 | |
Autor: Marek K | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
W dniu 2010-09-20 13:51, 'Tom N' pisze:
O ABS wspomiaĹem w kontekĹcie tzw. wspomagania, ale istota problemu tkwi w Citroeny z zawieszeniem hydropneumatycznym wymagajÄ . M. |
|
Data: 2010-09-20 16:51:22 | |
Autor: 'Tom N' | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
Marek K w <news:4c976794$1news.home.net.pl>:
W dniu 2010-09-20 13:51, 'Tom N' pisze: istota problemu tkwi w rozporządzeniu, które traktuje o skuteczności Citroeny z zawieszeniem hydropneumatycznym wymagają. No i? Skoro w cytrynie nie są skuteczne, bez działającego silnika, to nie spełniają warunków z rozporządzenia, jeśli silnik nie działa. -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] |
|
Data: 2010-09-19 18:47:13 | |
Autor: Czapla | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
Intencją mogoo być to, co literalnie da się odczytać z przepisu. Przecież to powstawało w czasach kiedy o żadnych wspomaganiach nie było mowy (w naszych warunkach). Ejże! Fiat 125 to chyba coś tak rok 1967, a serwo miał :). Syrenki skończyli produkować w 1982 r., te faktycznie nie miały wspomagania. Ale ja myślę, że rzeczywiście ustawodawcy chodziło o te cuda ciśnieniowe, kiedyś chyba wszystkie autobusy to miały. Pozdrawiam Czapla -- |
|
Data: 2010-09-19 22:08:11 | |
Autor: RadoslawF | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
Dnia 2010-09-19 18:47, UĹźytkownik Czapla napisaĹ:
IntencjÄ ďż˝ mogoo byÄ to, co literalnie da siÄ odczytaÄ z przepisu. PrzecieĹź to powstawaĹo w czasach kiedy o Ĺźadnych wspomaganiach nie byĹo mowy (w naszych warunkach). Raczej nie chodziĹo o instalacje powietrzne. Tam obowiÄ zuje zasada masz ciĹnienie hamulce nie dziaĹajÄ , chcesz zahamowaÄ zmniejszasz ciĹnienie w instalacji hamulcowej. Nie pracuje silnik a co za tym idzie sprÄĹźarka, brak ciĹnienia w ukĹadzie to hamulce masz zablokowane, tak jakby ktoĹ naciskaĹ na hamulec. Tak to dziaĹa w autobusach i ciÄĹźarĂłwkach. Pozdrawiam |
|
Data: 2010-09-19 22:32:00 | |
Autor: Robert Tomasik | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
UĹźytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisaĹ w wiadomoĹci news:i75qjd$c15$1node1.news.atman.pl...
Dnia 2010-09-19 18:47, UĹźytkownik Czapla napisaĹ: Nie, tak jak to opisaĹÄĹ, to dziaĹa to w przyczepach oraz na kolei w pociÄ gach. |
|
Data: 2010-09-19 22:47:50 | |
Autor: RadoslawF | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
Dnia 2010-09-19 22:32, UĹźytkownik Robert Tomasik napisaĹ:
Raczej nie chodziĹo o instalacje powietrzne. W autobusach i ciÄĹźarĂłwkach rĂłwnieĹź. Pomijam nieprodukowane juĹź antyki z hamulcami hydraulicznymi jak np. Star. Pozdrawiam |
|
Data: 2010-09-19 23:21:59 | |
Autor: Robert Tomasik | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
UĹźytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisaĹ w wiadomoĹci news:i75sto$ca9$1node1.news.atman.pl...
Dnia 2010-09-19 22:32, UĹźytkownik Robert Tomasik napisaĹ: Jeszcze byĹy hydrauliczno-pneumatyczne. |
|
Data: 2010-09-20 11:49:09 | |
Autor: RadoslawF | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
Dnia 2010-09-19 23:21, UĹźytkownik Robert Tomasik napisaĹ:
Raczej nie chodziĹo o instalacje powietrzne. SĹyszaĹem, nie spotkaĹem osobiĹcie, moĹźe chodzi o system gdzie hydrauliczne byĹy w pojeĹşdzie a ukĹad pneumatyczny odpowiadaĹ za przyczepÄ. Ewentualnie w pojazdach gdzie istnieje potrzeba stopniowania dziaĹania hamulcĂłw a z uwagi na masÄ z Ĺadunkiem system hydrauliczny jest nieefektywny, sam system powietrzny dziaĹa na zasadzie zero jedynkowej. Pozdrawiam |
|
Data: 2010-09-20 16:30:03 | |
Autor: Robert Tomasik | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
UĹźytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisaĹ w wiadomoĹci news:i77amq$i55$1node1.news.atman.pl...
Dnia 2010-09-19 23:21, UĹźytkownik Robert Tomasik napisaĹ: Nie. Na pewno miaĹ je ktĂłryĹ STAR, ale nie pamiÄtam modelu. ChodziĹo o to, Ĺźe w wypadku hamulcĂłw pneumatyczmnych pewnym problemem technicznym jest opóźniene pomiÄdzy naciĹniÄciem pedaĹu, a faktycznym zadziaĹaniem. UsiĹowano temu zapobiec poprzez sterowanie hydrauliczne zaworami uruchamiajÄ cymi siĹowniki przy koĹach. Ewentualnie w pojazdach gdzie istnieje potrzeba stopniowania WydawaĹo mi siÄ, ze sie na hamulcach znam, ale zupeĹnie CiÄ nie rozumiem. Czy Ty sobie wyobraĹźasz. Czyli sÄ dzisz, Ĺźe jak samochodem albo pociÄ g z hamulcem pneumatycznym hamuje, to od razu z maksymalnÄ siĹÄ hamowania? |
|
Data: 2010-09-20 16:54:41 | |
Autor: RadoslawF | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
Dnia 2010-09-20 16:30, UĹźytkownik Robert Tomasik napisaĹ:
Ewentualnie w pojazdach gdzie istnieje potrzeba stopniowania Generalnie tak. Ĺagodzi siÄ to odpowiednia regulacjÄ ale kierowcy nie ma moĹźliwoĹci stopniowania siĹy nacisku jak w ukĹadach hydraulicznych. Pozdrawiam |
|
Data: 2010-09-20 08:06:47 | |
Autor: mvoicem | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
(09/19/2010 06:47 PM), Czapla wrote:
IntencjÄ ďż˝ mogoo byÄ to, co literalnie da siÄ odczytaÄ z przepisu. No owszem miaĹ. ChociaĹź wydaje mi siÄ Ĺźe takie cieniutkie to byĹo wspomaganie. A poza tym? Maluch - miaĹ? Wartburg - nie miaĹ. Syrenka - jak wspomniaĹeĹ. Trabant - chyba nie miaĹ. Skoda - nie miaĹa. Ĺťuk/Nysa - nie miaĹy. Warszawa - nie miaĹy. Moskwicz/Ĺťiguli/WoĹga - ? CoĹ jeszcze jeĹşdziĹo po polskich drogach (pomijajÄ c zachodnie wozy ktĂłre byĹy chyba w Ĺladowych iloĹciach)? p. m. |
|
Data: 2010-09-20 09:58:30 | |
Autor: Michal Jankowski | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
mvoicem <mvoicem@gmail.com> writes:
(09/19/2010 06:47 PM), Czapla wrote: Pierwsze duze polskie Fiaty mialy na tylnej szybie fabryczny napis 'Hamulce tarczowe ze wspomaganiem' i nie bylo to bez powodu - hamowaly _znacznie_ lepiej niz prawie wszystko, do czego polscy kierowcy byli przyzwyczajeni. MJ |
|
Data: 2010-09-20 11:57:58 | |
Autor: RadoslawF | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
Dnia 2010-09-20 08:06, UĹźytkownik mvoicem napisaĹ:
EjĹźe! Fiat 125 to chyba coĹ tak rok 1967, a serwo miaĹ :). Maluchy nie miaĹy, nie wiem jak byĹo z Bisem i tymi z koĹca produkcji. Ĺťuk miaĹ, Nysa nie wiem, ale powinna mieÄ, to byĹy podobne konstrukcje róşniÄ ce siÄ gĹĂłwnie karoseriÄ . No i te pojazdy z Ĺadunkiem miaĹy 2 tony masy. Terenowe Gazy i Uazy nie miaĹy wspomagania. Pozdrawiam |
|
Data: 2010-09-21 00:18:02 | |
Autor: kumie1 | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest moÂżliwe? | |
No owszem miaĹ. ChociaĹź wydaje mi siÄ Ĺźe takie cieniutkie to byĹo wspomaganie. Dobrze powiedziane. "wydaje mi siÄ" :) WymieniaĹeĹ kiedyĹ samodzielnie caĹy ukĹad hydrauliczny? (w tamtych czasach to byĹ standard). Wiesz co siÄ laĹo zamiast pĹynu hamulcowego? A poza tym? A ktĂłra wersja? Wartburg - nie miaĹ. MoĹźliwe. Syrenka - jak wspomniaĹeĹ. 104 i 105 nie miaĹy. W 104 pompa byĹa jeszcze jednoobwodowa, 2 dni cholerÄ odkrÄcaĹem :). Trabant - chyba nie miaĹ. Chyba. Skoda - nie miaĹa. Oktawia (tamta Oktawia!), 1000 MB, 100, S100, 105, 120 czy jakiĹ inny model? CoĹ jeszcze jeĹşdziĹo po polskich drogach (pomijajÄ c zachodnie wozy ktĂłre byĹy chyba w Ĺladowych iloĹciach)? Ĺladowych? Jak to Ĺatwo okreĹliÄ czyjĹ wiek po wypowiedzi :). Na parkingu przed moim domem w czasach Gierka staĹo wiÄcej samochodĂłw zachodnich niĹź tych z KDL-Ăłw, wtedy mnie to jeszcze interesowaĹo :). JapoĹskich to faktycznie nie byĹo, pewnie chodziĹo o problemy z serwisem. Ale zupeĹnie nie o to chodziĹo w moich pytaniach. Co do tego samochodu holowanego, to byĹ zwykĹy sprzÄt z klasycznym serwem, Ĺźadne tam francuskie wynalazki. Pozdrawiam Czapla -- |
|
Data: 2010-09-19 18:36:02 | |
Autor: Czapla | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Wyjątkowo zgadzam się z Czaplą. Ale dlaczego "wyjątkowo"? :). Jeżeli układ działa inaczej (z mniejszą skutecznością) przy włączonym silniku, Chyba chodziło o "wyłączonym"? to oznacza że jego działanie jest uzależnione od pracy silnika. Co jest oczywistą oczywistością :). Co do tego nie mam wątpliwości. Dla mnie to jest naprawdę niewielki problem, ale moja druga połowa (dziewczę niewielkie i słabiutkie :) już nie dałaby rady. Trochę jednak szkoda. Ja zawsze w trasie pomagałem takim rozkraczonym kierowcom holując przynajmniej do najbliższej stacji benzynowej (dawno temu to był nie tylko standard, ale wręcz obowiązek). Teraz nikomu już nie pomogę :(. Pozdrawiam Czapla -- |
|
Data: 2010-09-19 21:43:45 | |
Autor: beznick | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Użytkownik "Czapla" <kumie1WYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:7d75.000003ac.4c963bf2newsgate.onet.pl... Teraz nikomu już nie pomogę :(. Pomoc mozesz ograniczyć do zadwonienia po lawetę, jak delikwentowi telefon nie działa. Kiedyś można było brać autostopowiczow. Teraz nie należy |
|
Data: 2010-09-20 00:47:55 | |
Autor: Jackare | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4c960d02$0$21011$65785112news.neostrada.pl...
(09/19/2010 10:48 AM), RadoslawF wrote: Nie do końca. Podciśnieniowe serwo hamulcowe nie jest uzaleznione od pracy silnika tylko od obecności podciśnienia w kolektorze ssącym. Aby takie podciśnienie uzyskać, wystarczy podczas hamowania w trakcie holowania (lub podczas całego holowania) włączyć najwyższy bieg, który będzie "kręcił" silnikiem przenosząc napęd od kół pojazdu, co już wywoła podciśnienie i spowoduje działanie serwa hamulcowego. Dawo temu gdy miałem 125p tak go właśnie holowałem. Nie tak dawno temu gdy miałem nubirę też ją tak raz holowałem, bo jej zatrzymanie bez serwa zdawało się niemożliwe. -- Jackare |
|
Data: 2010-09-19 22:11:02 | |
Autor: Stokrotka | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
A ręczny nie wystarczy, peszecież jest bez wspomagania.
-- (tekst w nowej ortografi: ó->u, ch->h, rz->ż lub sz, -ii -> -i) Ortografia to NAWYK, często nielogiczny, ktury ludzie ociężali umysłowo, nażucają bezmyślnie następnym pokoleniom. reforma.ortografi.w.interia.pl |
|
Data: 2010-09-19 22:14:12 | |
Autor: SDD | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
Użytkownik "Stokrotka" <ortografia1@autograf.pl> napisał w wiadomości news:i75qoh$sag$1news.onet.pl... A ręczny nie wystarczy, peszecież jest bez wspomagania. Zeby - w mysl przepisow - moc holowac na polaczeniu gietkim, pojazd holowany musi miec sprawne DWA uklady hamulcowe. Reczny to jeden uklad. W sam raz na polaczenie sztywne. Pozdrawiam SDD |
|
Data: 2010-09-19 22:17:42 | |
Autor: Stokrotka | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
A jak bedzie mieć 3 hamulce, w tym jeden zależny od silnika, to też nie można?A ręczny nie wystarczy, peszecież jest bez wspomagania. To są bzdury. -- (tekst w nowej ortografi: ó->u, ch->h, rz->ż lub sz, -ii -> -i) Ortografia to NAWYK, często nielogiczny, ktury ludzie ociężali umysłowo, nażucają bezmyślnie następnym pokoleniom. reforma.ortografi.w.interia.pl |
|
Data: 2010-09-19 20:26:20 | |
Autor: Sergiusz Rozanski | |
Holowanie - czy w ogĂłle jest mo?liwe? | |
Dnia 19.09.2010 Stokrotka <ortografia1@autograf.pl> napisał/a:
W sumie hamowanie silnikiem :) skrzynia na biegu i sprzęgło to dość skuteczny układ hamulcowy - no chyba że uszkodzenie silnika wyklucza takie hamowanie, ale test na stacji diagnostycznej by przeszedł (a taka terenówka z reduktorem na jedynce, to pewnie lepiej by wypadła w takim hamwaniu niż główny:). -- "A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeździć po asfalcie? Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest coś ciekawego, tam nie ma asfaltu". Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę. |
|
Data: 2010-09-19 22:29:19 | |
Autor: WAM | |
Holowanie - czy w ogóle jest możliwe? | |
On Sun, 19 Sep 2010 22:17:42 +0200, "Stokrotka"
<ortografia1@autograf.pl> wrote: w przepisach jest sformułowanie "co najmniej".Zeby - w mysl przepisow - moc holowac na polaczeniu gietkim, pojazd holowany musi miec sprawne DWA uklady hamulcowe. Reczny to jeden uklad. W sam raz na polaczenie sztywne.A jak bedzie mieć 3 hamulce, w tym jeden zależny od silnika, to też nie można? WAM -- mezrom dan ysazcw -> www.nadmorze.pl <- wczasy nad morzem |