Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Eco driving

Eco driving

Data: 2009-09-23 23:27:21
Autor: Tomasz Pyra
Eco driving
Adam Wysocki pisze:
Słyszałem dwie sprzeczne opinie odnośnie minimalizowania zużycia paliwa:

- bieg zmieniać na wyższy przy max 2500 rpm (benzyna) lub 2000 rpm (diesel)
- przyspieszać jak najkrócej (czyli w okolicy maksymalnej mocy silnika)

Która jest prawdziwa?

To nie jest takie proste - wszystko zależy od warunków i założeń.

Generalnie silnik mało obciążony jest też mało sprawny - lepiej go na krótko przycisnąć i potem jechać ze stałą prędkością niż się powoli rozpędzać.

Tu masz wykres:
http://www081.thinkquest.dk/physics1.htm

W tym silniku najefektywniej cisnąć go dość mocno przy około 3000rpm.
Z tym że zakres niezłej sprawności ciągnie się tu prawie od samego dołu do 4500rpm , pod warunkiem że się go solidnie przyciśnie.


Zauważ też, że jeżeli chcesz przejechać 1000m ze średnią prędkością 50km/h i się zatrzymać, to możesz albo:

a) przyspieszyć szybko do nieco ponad 50km/h i z tą prędkością przejechać 1000m, następnie się zatrzymać
b) rozpędzać się jednostajnie od zera do 100km/h przez cały kilometr i wtedy się zatrzymać.

Ponieważ opór powietrza rośnie z sześcianem prędkości, to w drugim przypadku samochód będzie potrzebował więcej energii do przejechania odcinka, pomimo że prędkość średnia jest taka sama.

Więc dynamiczne przyspieszanie, to mniejsze prędkości maksymalne potrzebne do jazdy z tą samą prędkością średnią (czyli w sumie zysk).

Eco driving

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona