Data: 2019-01-22 06:08:12 | |
Autor: J.F. | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q22tj6$407$1@node1.news.atman.pl...
Na niniejszym forum niektóre osoby uważają mnie za przygłupa z moimi poglądami - jak Kris chociażby, tudzież Budzik. Ten pierwszy należy do zwolenników ignorowania potrzeb wymiany oleju. Mam zatem propozycję dla nich dodania kolejnego przygłupa do listy, który twierdzi, że olej warto często zmieniać: Niezle. -skad takie kawały metalu ? -czy wnioski autora sa sluszne ? Moze to tylko za nowosci ? -filtr jak widac dobrą robote robi ... ale za malo. -czy czestsza wymiana cos da ? Zawsze to mniej opilkow, ale nadal duzo :-) -a moze to jednak nie szkodzi ? W koncu producent daje gwarancje na 100 tys. - ... silnik w BMW nie jest z aluminium ? J. |
|
Data: 2019-01-22 07:01:42 | |
Autor: Shrek | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
W dniu 22.01.2019 o 06:08, J.F. pisze:
Niezle. Z docierania silnika? -Moze to tylko za nowosci ? Tak. -czy czestsza wymiana cos da ? Przy docieraniu- tak. -a moze to jednak nie szkodzi ? W koncu producent daje gwarancje na 100 tys. I 100 tysi pochodzi. Ale nie chciałbyś więcej? - ... silnik w BMW nie jest z aluminium ? Korpus zapewne tak. Korbowody itp już nie;) Shrek |
|
Data: 2019-01-23 21:39:32 | |
Autor: J.F. | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Użytkownik "Shrek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q26bk3$u0r$2@node2.news.atman.pl...
W dniu 22.01.2019 o 06:08, J.F. pisze: Niezle. A konkretnie to z ktorej czesci ? Bo to mi nie przypomina słowa "opiłki" :-) -a moze to jednak nie szkodzi ? W koncu producent daje gwarancje na 100 tys. I 100 tysi pochodzi. Ale nie chciałbyś więcej? No ba, ja bym chcial, ale czy producent tak precyzyjnie wyliczyl, ze na 100k starczy, a na 250 juz nie ? - ... silnik w BMW nie jest z aluminium ?Korpus zapewne tak. Korbowody itp już nie;) Ale korbowody sie nie docieraja. Bardziej mi to wyglada, jakby zapomnieli umyc silnik po obrobce ... ale czy tylko jeden ? J. |
|
Data: 2019-01-23 22:37:12 | |
Autor: Shrek | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
W dniu 23.01.2019 o 21:39, J.F. pisze:
-skad takie kawały metalu ?Z docierania silnika? Nie wiem, ale obstawiam, żed pierścienie robi się z miększego materiału niż gładź cylindra - przynajmniej tak bym zrobił, gdyby miał to wymyślić. Podobnie panewki są chyba miększe od wału. -a moze to jednak nie szkodzi ? W koncu producent daje gwarancje na 100 tys. Starczy na 120+ będziesz miał farta to 250, będziesz miał pecha to 120. A może wystarczyło dwa razy najtańszy olej zalać i wymienić i byłoby 300+? - ... silnik w BMW nie jest z aluminium ?Korpus zapewne tak. Korbowody itp już nie;) Widzę jak wyżej - pierścienie/gładź, wał/panewka - to na pewno nie jest z amelinium. Bardziej mi to wyglada, jakby zapomnieli umyc silnik po obrobce ... ale czy tylko jeden ? Mi tam jak mech robił generalkę w motocyklu to kazał wymienić po tysiącu i nie dyskutowałem - kilkadziesiąt złotych a masz spokój. Shrek |
|
Data: 2019-01-23 16:58:33 | |
Autor: Zenek Kapelinder | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
To zle bys zrobil. Pierscienie od kompresji sa zeliwne chromowane. Twardosc chromu technicznego to powyzej 1000HV. Musza byc takie bo pracuja praktycznie bez smarowania z tarciem od granicznego do polsuchego. Jedynym sposobem zeby sie nie zuzywaly bardzo szybko jest zastosowanie bardzo twardej i gladkiej powloki. Powloka chromowa na pierscieniach jest tak twarda ze jest jeszcze na zuzytych pierscieniach. Pierscienie uszczelniajaco zgarniajace i zgarniajace robione sa z zeliwa i nie sa tak twarde jak hartowana gladz cylindra. One nie musza byc twarde bo pracuja przy tarciu plynnym i w czasie pracy praktycznie sie nie zuzywaja.
|
|
Data: 2019-01-24 07:17:14 | |
Autor: Shrek | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
W dniu 24.01.2019 o 01:58, Zenek Kapelinder pisze:
To zle bys zrobil. Pierscienie od kompresji sa zeliwne chromowane. Twardosc chromu technicznego to powyzej 1000HV. Pytanie z czego jest gładź cylindra? Na mój inżynierski gust powinna być twardsza. Tak to się na ogół robi, że to co łatwiej wymienić to ma się szybciej zużywać - koło nie szyna, klocek nie tarcza, pierścień nie cylinder, panewka nie wał itd. Choć być może w tym przypadku rzeczywiście nie musi być twardsze, bo z czego innego wynika, że gładź się mniej zużywa niż pierścień (choć intuicja mówi inaczej). Shrek |
|
Data: 2019-01-24 08:38:10 | |
Autor: cef | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
W dniu 2019-01-24 o 01:58, Zenek Kapelinder pisze:
twarde jak hartowana gladz cylindra. Z czego wg Ciebie robi się cylinder (tuleję)? |
|
Data: 2019-01-24 02:20:44 | |
Autor: Zenek Kapelinder | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Wedlug mnie to nie wiem bo nie znam oznaczen zeliwa z ktorego najczesciej robione sa cylindry czy tuleje cylindrowe. Sa takie rozwiazania ze w aluminiowym lub zeliwnym bloku sa tuleje cylindrowe. Jak sa bezposrednio omywane chlodziwem to nazywa sie je mokrymi . jak sa wprasowane w otwory w bloku to nazywa sie je suchymi. Chociaz sa jakies pojedyncze silniki w ktorych blok jest aluminiowy a cylindry sa od srodka chromowane chromem technicznym. Nie szukaj dziury w calym bo wiedza jaka mam w tym temacie by Cie zabila.
|
|
Data: 2019-01-24 12:24:32 | |
Autor: cef | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
W dniu 2019-01-24 o 11:20, Zenek Kapelinder pisze:
Wedlug mnie to nie wiem bo nie znam oznaczen zeliwa z ktorego najczesciej robione sa cylindry czy tuleje cylindrowe. Sa takie rozwiazania ze w aluminiowym lub zeliwnym bloku sa tuleje cylindrowe. Jak sa bezposrednio omywane chlodziwem to nazywa sie je mokrymi . jak sa wprasowane w otwory w bloku to nazywa sie je suchymi. Chociaz sa jakies pojedyncze silniki w ktorych blok jest aluminiowy a cylindry sa od srodka chromowane chromem technicznym. Nie szukaj dziury w calym bo wiedza jaka mam w tym temacie by Cie zabila. Nie szukam dziury w całym i nie żądam dokładnych oznaczeń żeliwa. Zaintrygowała mnie jedynie ta twardość hartowanej gładzi, którą zasygnalizowałeś. |
|
Data: 2019-01-24 08:35:59 | |
Autor: Zenek Kapelinder | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
A co tam moze intrygowac? Cylindry sa hartowane i dlatego wolniej sie zuzywaja. Jesli cylinder jest robiony w odlewie bloku to jest indukcyjnie hartowany na glebokosc 1-1,5 mm. W nowym bloku widac to bo jest zmieniony kolor tlenkow na bloku od strony glowicy. Im glebiej tym jest mniejsza twardosc. Dlatego po remocie kapitalnym nie ma szansy zeby uzyskac przebieg jaki mial przed remontem. Kiedys hartwali na 45-48 HRC. A teraz chgw. Kiedys przed sworzniem tlokowym jeczala szlifierka a teraz daje sie go przepilowac pilka do metalu.
|
|
Data: 2019-01-24 16:19:31 | |
Autor: Zenek Kapelinder | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
O takich https://allegro.pl/oferta/std-panewki-glowne-ford-1-6-2-0-zetec-92-6724501198
panewkach napisales ze nie sa magnetyczne? |
|
Data: 2019-01-25 08:29:53 | |
Autor: J.F. | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Dnia Thu, 24 Jan 2019 16:19:31 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
napisał(a): O takich https://allegro.pl/oferta/std-panewki-glowne-ford-1-6-2-0-zetec-92-6724501198 Ale sa pokryte miekkim stopem lozyskowym ? To o tym co sie ma wytrzec pisalem. Bo jak stal trze o stal w nowym silniku ... to chyba nie jest zdrowo ? J. |
|
Data: 2019-01-24 20:52:39 | |
Autor: J.F. | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Dnia Wed, 23 Jan 2019 22:37:12 +0100, Shrek napisał(a):
W dniu 23.01.2019 o 21:39, J.F. pisze: Pierscienie sa ze sprezystej stali, twarde. Podobnie panewki są chyba miększe od wału. Panewki sa bardzo miekkie, przynajmniej ich pokrycie ... wiec magnes tego nie przyciaga. Choc w filtrze moze sie odlozyc. Bardziej mi to wyglada, jakby zapomnieli umyc silnik po obrobce ... ale czy tylko jeden ? Nie mowie nie, ale tu fabryka mowi "nie wymieniaj" i bierze za to odpowiedzialnosc. J. |
|
Data: 2019-01-24 22:23:10 | |
Autor: Shrek | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
W dniu 24.01.2019 o 20:52, J.F. pisze:
Nie wiem, ale obstawiam, żed pierścienie robi się z miększego materiału Tuleje też miękkie nie są. Podobnie panewki są chyba miększe od wału. Hmmm? Jakby były bardzo miekkie to by się kończyły po tysiącu. No i czemu miałby nie przyciągać? Mi tam jak mech robił generalkę w motocyklu to kazał wymienić po tysiącu Ale tylko do końca gwarancji. U mnie fabryka też mówi nie wymieniać oleju w skrzyni. Ale nawet w aso mówią, że należy, tylko nie u nich bo procedury nie ma. Shrek. |
|
Data: 2019-01-24 23:59:59 | |
Autor: J.F. | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Dnia Thu, 24 Jan 2019 22:23:10 +0100, Shrek napisał(a):
W dniu 24.01.2019 o 20:52, J.F. pisze: Ale sa miekkie. To pewnie wina oleju, ze sie nie wycieraja. No i czemu miałby nie przyciągać? Bo te miekkie metale nie sa ferromagnetyczne https://pl.wikipedia.org/wiki/Stop_%C5%82o%C5%BCyskowy J. |
|
Data: 2019-01-25 06:47:45 | |
Autor: Shrek | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
W dniu 24.01.2019 o 23:59, J.F. pisze:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Stop_%C5%82o%C5%BCyskowy O kurcze - człowiek jak prezydent - wszędzie się uczy;) Dzięki. Shrek |
|
Data: 2019-01-22 23:19:54 | |
Autor: Marek S | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
W dniu 2019-01-22 o 06:08, J.F. pisze:
Mam zatem propozycję dla nich dodania kolejnego przygłupa do listy, który twierdzi, że olej warto często zmieniać: Zdecydowanie tak to sobie wyobrażam. Docieranie nadal istnieje - choć poza instrukcją obsługi. -filtr jak widac dobrą robote robi ... ale za malo. I to mnie zastanowiło, że aż tak małą. Wygląda to tak, jakby znaczna część oleju krążyła poza filtrem. Jak tak spore kawałki mogły nie zostać przechwycone przez gęsty filtr? Algorytmu nie potrafię napisać :-)
No pomyśl. Gdybyś codziennie zlewał ten olej + wymieniał filtr, to siłą rzeczy -a moze to jednak nie szkodzi ? W koncu producent daje gwarancje na 100 tys. I pewnie tyle dożyje. Przy moich potrzebach po 1.5 roku od zakupu nówki musiałbym wyrzucać takie auto na śmietnik. - ... silnik w BMW nie jest z aluminium ? No coś Ty! Chyba żaden silnik nie jest w 100% z aluminium. -- Pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2019-01-23 21:11:32 | |
Autor: J.F. | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q284uf$b7b$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 2019-01-22 o 06:08, J.F. pisze: Mam zatem propozycję dla nich dodania kolejnego przygłupa do listy, który twierdzi, że olej warto często zmieniać: -skad takie kawały metalu ? Zdecydowanie tak to sobie wyobrażam. Docieranie nadal istnieje - choć poza instrukcją obsługi. Ale autor chyba mowi ogolnie o zmienianiu oleju, takze w nastepnych razach. -filtr jak widac dobrą robote robi ... ale za malo. I to mnie zastanowiło, że aż tak małą. Wygląda to tak, jakby znaczna część oleju krążyła poza filtrem. Jak tak spore kawałki mogły nie zostać przechwycone przez gęsty filtr? Algorytmu nie potrafię napisać :-) https://zssplus.pl/publikacje/publikacje46.htm Za pompa jest zawor upustowy i czesc oleju wraca zaraz do miski, bez filtrowania. A w filtrze jest zawor bocznikowy, na wypadek zapchania filtra. I teraz tylko pytanie - czy w tym oleju byly tylko wielkie kawaly, czy filtr juz dawno byl zapchany i olej szedl bokiem. Nawet jakby tylko czesc oleju szla przez filtr, to IMO powinien w koncu wylapac. Ale jakby filtr byl omijany ... to by chyba panewkom zaszkodzilo i dysze natrysku na rozrzad zatkalo. No i przez pompe ciagle przechodzi ... czy tam takie luzy, ze nie szkodzi ? Moze te opilki leza sobie bezpiecznie na dnie miski i rzadko trafiaja do pompy ? Albo silnik stale smieci ... -czy czestsza wymiana cos da ? Zawsze to mniej opilkow, ale nadal duzo :-)No pomyśl. Gdybyś codziennie zlewał ten olej + wymieniał filtr, to siłą rzeczy Ale chyba nie namawia do codziennych ? Wiec co - wymienic olej po 1 tys i 5 tys ? Bedzie lepiej, ale ciagle duzo :-) A z kolei codziennie ... bedzie tak niewiele, ze nie ma co wyrzucac oleju, wystarczy przefiltrowac ... a filtr mamy w silniku :-) -a moze to jednak nie szkodzi ? W koncu producent daje gwarancje na 100 tys. I pewnie tyle dożyje. Przy moich potrzebach po 1.5 roku od zakupu nówki musiałbym wyrzucać takie auto na śmietnik. Ale moze po pierwszej setce przyjdzie druga, trzecia ... w koncu to niedocieranie od lat obowiazuje, tylko czas miedzy wymianami sie przedluza. - ... silnik w BMW nie jest z aluminium ? No coś Ty! Chyba żaden silnik nie jest w 100% z aluminium. Zaden, ale przy aluminiowym kadlubie ... skad by pochodzily te kawalki zelaza ? J. |
|
Data: 2019-01-23 22:27:46 | |
Autor: Marek S | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
W dniu 2019-01-23 o 21:11, J.F. pisze:
Ja to interpretuję tak, że należy to robić mimo, że być może efekt nie będzie aż tak spektakularny. https://zssplus.pl/publikacje/publikacje46.htm Aaaahaaaa. Tak to działa. Teraz qmam. I teraz tylko pytanie - czy w tym oleju byly tylko wielkie kawaly, czy filtr juz dawno byl zapchany i olej szedl bokiem. Ten olej prawie jak z diesla wygląda. Filtr mógł się faktycznie przytkać. Ale chyba nie namawia do codziennych ? Widząc to nagranie ja bym zrobił pierwszą zlewkę po 1000, drugą po 5000 a trzecią już normalnie. Zaden, ale przy aluminiowym kadlubie ... skad by pochodzily te kawalki zelaza ? Przecież masz tam mnóstwo elementów magnetycznych: pierścienie na cylindrach, cały wał korbowy i to co go łączy z cylindrami (nie znam słownictwa - korbowód?). -- Pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2019-01-24 21:03:42 | |
Autor: J.F. | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Dnia Wed, 23 Jan 2019 22:27:46 +0100, Marek S napisał(a):
W dniu 2019-01-23 o 21:11, J.F. pisze: Jak to kogutek pisze - twarde, bardzo twarde. I nie bardzo sobie wyobrazam, zeby z nich takie kawalki wypadly. cały wał korbowy i Ale on trze o panewki. A panewki miekkie. to co go łączy z cylindrami (nie znam słownictwa - korbowód?). Korbowod, z tłokiem. Ale korbowod tez ma panewke przy wale. Przy tloku roznie bywa, ale raczej tez jest panewka. No i jeszcze tlok trze o cylinder. J. |
|
Data: 2019-01-24 12:35:07 | |
Autor: Zenek Kapelinder | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
W silniku spalinowym nic o siebie sie nie trze. Wszystkie elementy wspolpracujace rozdzielone sa filmem olejowym. Sa miejsca gdzie jest stosunkowo duzo oleju. Na przyklad pomiedzy czopem walu wykorbionego a panewka. Sa miejsc gdzie jest bardzo cienki film olejowy. Takim miejscem jest styk piescienia uszczelniajcego i cylindra.
|
|
Data: 2019-01-24 22:05:15 | |
Autor: J.F. | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Dnia Thu, 24 Jan 2019 12:35:07 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
napisał(a): W silniku spalinowym nic o siebie sie nie trze. Wszystkie elementy wspolpracujace rozdzielone sa filmem olejowym. Sa miejsca gdzie jest stosunkowo duzo oleju. Na przyklad pomiedzy czopem walu wykorbionego a panewka. Sa miejsc gdzie jest bardzo cienki film olejowy. Takim miejscem jest styk piescienia uszczelniajcego i cylindra. W zasadzie masz racje. Tylko czemu potem olej wyglada jak na filmie ? :-) Albo czemu czasem panewki wymagaja wymiany, a wal szlifu ? J. |
|
Data: 2019-01-24 13:58:09 | |
Autor: Zenek Kapelinder | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Olej na filmie wyglada bardzo dobrze, nie liczac czegos co przypomina drobne wiory. One nie stanowia zadnego zagrozenia. Swiezy czysty olej ma slabe wlasciwosci smarne. Ciemy olej w ktorym jest zawiesina grafitu ma najlepsze wlasciwosci smarne. W silnikach w ktorych nie zmienia sie oleju albo bardzo rzadko sie zmienia grafitu w oleju jest duzo. Dlatego takie silniki sie nie zacieraja pomimo ze baza oleju sie wypracowala. Zuzyty wal mowisz. Fakt, czopy sie wycieraja. Panewki tez. Zuzycie czopu o 5 setnych milimetra kwalifikuje wal do szlifowania. To mniej niz grubosc wlosa u europejczyka. Z reguly wymiar naprawczy jest mniejszy od nominalnego o 0,2 mm. Panewka zuzyje sie tez mniej wiecej tyle co wal. Problem z Toba jest taki ze to co wiesz przeczytales w necie. Nigdy nie widziales zuzytych walow wykorbionych. A ja widzialem ich kilkaset. Ksiazke mozna by napisac a mnie sie nie chce pisac drugiej ksiazki. Jedna napisalem i wydali. Fale i rysy na wale nie maja specjalnie duzego znaczenia jesli mieszcza sie w zakresie tolerancji. Waly w czasie pracy sie krzywia. Szlifowaniem przywraca sie przede wszystkim wlasciwa geometrie.
|
|
Data: 2019-01-25 08:41:35 | |
Autor: J.F. | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Dnia Thu, 24 Jan 2019 13:58:09 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
napisał(a): Olej na filmie wyglada bardzo dobrze, nie liczac czegos co I w tych wiorach problem. One nie stanowia zadnego zagrozenia. Hm. -przez pompe przechodza. Nieszkodliwie ? -filtr je zatrzyma ? Jak widac czesc zatrzymal, ale zadziwiajaco duzo w oleju plywalo. -a jak filtr jednak bocznikiem przepusci ... i doplynie taki wior do panewki ? -albo np do dyszy tryskajacej na walek rozrzadu ... Swiezy czysty olej ma slabe wlasciwosci smarne. Ciemy olej w ktorym Jak wymienisz olej na nowy, to tez sie nie zacieraja :-) Ale zaraz ... a sam to co ile km olej zmieniasz ? :-) zuzyty wal mowisz. Fakt, Ale jest. Cos go wytarlo. Choc oczywiscie gdyby olej nie rozdzielal, to wytarloby go po 100m, a nie po 300kkm . Z reguly wymiar naprawczy jest mniejszy od Ale ubytek na cylindrze widzialem. No ale tam oleju malo. J. |
|
Data: 2019-01-25 05:21:38 | |
Autor: Zenek Kapelinder | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Ubytek na cylindrze tez robi sie jak korbowod jest krzywy.
|
|
Data: 2019-01-24 08:09:53 | |
Autor: Mateusz Viste | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
On Wed, 23 Jan 2019 21:11:32 +0100, J.F. wrote:
Moze te opilki leza sobie bezpiecznie na dnie miski i rzadko trafiaja do W moim samochodzie zakrętki miski olejowej, mostów i skrzyni transmisyjnej są zakończone magnesem który zbiera wszelkie opiłki z dużą skutecznością. To tak nie działa w każdym innym aucie? Mateusz |
|
Data: 2019-01-24 21:07:03 | |
Autor: J.F. | |
Dla kochających nie wymienianie oleju | |
Dnia 24 Jan 2019 08:09:53 GMT, Mateusz Viste napisał(a):
On Wed, 23 Jan 2019 21:11:32 +0100, J.F. wrote: W skrzyni biegow tez tak mialem, ale nowe to ponoc nawet korka spustowego nie maja. W silniku wydaje mi sie, ze magnesu w korku nie ma. No i on spuscil olej i te kawalki wyplynely. J. |
|