Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   DPF i turbo

DPF i turbo

Data: 2015-03-27 15:24:30
Autor: Trybun
DPF i turbo
W dniu 2015-03-27 o 13:42, masti pisze:
tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa

producenci twierdz±, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wy¶lwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.

Psipadeg? Spiseg?



Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wył±czeniem silnika?? T± głupotę wymy¶lił jaki¶ fantasta, a inni podchwytuj±. Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wył±czać silnika bezpo¶rednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.

Data: 2015-03-27 17:28:39
Autor: masti
DPF i turbo
Trybun wrote:

W dniu 2015-03-27 o 13:42, masti pisze:
tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa

producenci twierdz±, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wy¶lwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.

Psipadeg? Spiseg?



Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wył±czeniem silnika?? T± głupotę wymy¶lił jaki¶ fantasta, a inni podchwytuj±. Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wył±czać silnika bezpo¶rednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.

i kontrolki też nie :)

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysoko¶ci? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2015-03-27 19:42:39
Autor: Tomasz Gorbaczuk
DPF i turbo
W dniu .03.2015 o 18:28 masti <gone@to.hell> pisze:



Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłączeniem
silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłączać
silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.

i kontrolki teĹĽ nie :)


Bo nie ma takiej potrzeby.
O turbo chłodzonym cieczą pchaną elektryczną pompką słyszał?
Nawet parszywe francuskie dci to ma.
Turbo jest chĹ‚odzona bez wzglÄ™du na to czy kierownik siedzi jeszcze za  kierownicÄ…, czy po "paĹ‚owaniu" zdÄ…ĹĽyĹ‚ juĹĽ zgasić silnik.

TG

Data: 2015-03-27 23:27:47
Autor: X-Man
DPF i turbo
"Tomasz Gorbaczuk" <gorbi@adres.pl> wrote in message news:op.xv559dssg01fvfl-089.harvard.local...
W dniu .03.2015 o 18:28 masti <gone@to.hell> pisze:
Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłączeniem
silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłączać
silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.
i kontrolki teĹĽ nie :)
Bo nie ma takiej potrzeby.
O turbo chłodzonym cieczą pchaną elektryczną pompką słyszał?
Nawet parszywe francuskie dci to ma.
Turbo jest chłodzona bez względu na to czy kierownik siedzi jeszcze za kierownicą, czy po "pałowaniu" zdążył już zgasić silnik.

większość turbin jest chłodzona przepływającym olejem a turbiny z chłodzeniem wodnym są raczej nieczęsto spotykane, co nei zmeinia faktu że wystaczy kilka sekund poczekać z gaszeniem gorącego silnika po ostrej jeździe a nie robić szopkę ze studzeniem przez kilka minut...

Pzdr
Piotr

Data: 2015-03-28 10:10:13
Autor: Marek
DPF i turbo
On Fri, 27 Mar 2015 19:42:39 +0100, "Tomasz Gorbaczuk" <gorbi@adres.pl> wrote:
Bo nie ma takiej potrzeby.
O turbo chłodzonym cieczą pchaną elektryczną pompk�=
� słyszał?
Nawet parszywe francuskie dci to ma.
Turbo jest chłodzona bez względu na to czy kierownik siedzi je=
szcze za  =
kierownicą, czy po "pałowaniu" zdążył już =
zgasić silnik.

W nowych hyundaiach kilka lat temu widziałem naklejkę na drzwiach przestrzegająca przed nagłym gaszeniem silnika z wysokich obrotów.
Dla pewności było coś o liczeniu do 20 przed każdym gaszeniem...

--
Marek

Data: 2015-03-28 11:26:26
Autor: z
DPF i turbo
W dniu 2015-03-28 o 10:10, Marek pisze:
W nowych hyundaiach kilka lat temu widziałem naklejkę na drzwiach
przestrzegaj±ca przed nagłym gaszeniem silnika z wysokich obrotów.
Dla pewno¶ci było co¶ o liczeniu do 20 przed każdym gaszeniem...

Przyznasz że to w dzisiejszych czasach do¶ć zabawne :-)

A z drugiej strony. Mam teraz diesla i kilka razy mi się zdarzyło odpalić przed zga¶nięciem ¶wiec żarowych.
Dlaczego nie ma automatycznej blokady zapłonu?
(wiem to rocznika 2005 jest)
Jak jest w nowych samochodach?

z

PS. Jest za to wył±czanie zasilania radia, zapalniczki podczas zapłonu.
Kiedy¶ sprzedawca ładowarki do tel. ostrzegał żeby nie wtykać podczas odpalania bo skok napięcia...
Można? Można!

Data: 2015-03-28 11:51:39
Autor: Tomasz Wójtowicz
DPF i turbo
W dniu 2015-03-28 o 11:26, z pisze:
W dniu 2015-03-28 o 10:10, Marek pisze:
W nowych hyundaiach kilka lat temu widziałem naklejkę na drzwiach
przestrzegaj±ca przed nagłym gaszeniem silnika z wysokich obrotów.
Dla pewno¶ci było co¶ o liczeniu do 20 przed każdym gaszeniem...

Przyznasz że to w dzisiejszych czasach do¶ć zabawne :-)

A z drugiej strony. Mam teraz diesla i kilka razy mi się zdarzyło
odpalić przed zga¶nięciem ¶wiec żarowych.

Bo to nie było zga¶nięcie ¶wiec, tylko zga¶nięcie kontrolki. ¦wiece żarowe pracuj± jeszcze nawet kilka minut po rozruchu.

Nie ma też automatycznego gaszenia silnika w razie zapalenia się kontrolki oleju czy doj¶cia wskazówki temperatury do czerwonego pola.

Data: 2015-03-28 15:28:47
Autor: z
DPF i turbo
W dniu 2015-03-28 o 11:51, Tomasz Wójtowicz pisze:
Bo to nie było zga¶nięcie ¶wiec, tylko zga¶nięcie kontrolki. ¦wiece
żarowe pracuj± jeszcze nawet kilka minut po rozruchu.

Dzięki za info. Został mi jaki¶ nawyk od czasów Lublina :-)


Nie ma też automatycznego gaszenia silnika w razie zapalenia się
kontrolki oleju czy doj¶cia wskazówki temperatury do czerwonego pola.


Ale zabezpieczenie radia przed skokiem napięcia jest.
A może też chodzi o co¶ innego? :)

z

Data: 2015-03-28 13:59:58
Autor: Konfabulator
DPF i turbo
W dieselu zazwyczaj chodzi o zapotrzebowanie na solidnego pr±dowego kopa by odpalił. Zwłaszcza zim±. Na pewno nie o skok napięcia w gniazdku, a je¶li skok miałby być to w dół, co żadnemu urz±dzeniu przeznaczonemu do instalacji samochodowej nie zaszkodzi, bo w tej instalacji stale s± skoki, więc napięcie się stabilizuje chociażby kondesatorami.

Data: 2015-03-31 18:01:15
Autor: z
DPF i turbo
W dniu 2015-03-28 o 21:59, Konfabulator pisze:
W dieselu zazwyczaj chodzi o zapotrzebowanie na solidnego pr±dowego kopa by odpalił.

Dokładnie tak samo miałem w poprzednim samochodzie benzynowym (Almera)

Też chodziło o wykorzystanie pr±du?

z

Data: 2015-03-28 23:54:56
Autor: Marek
DPF i turbo
On Sat, 28 Mar 2015 15:28:47 +0100, z <z@z.pl> wrote:
A moĹĽe teĹĽ chodzi o coĹ› innego? :)

Raczej. Światła też gasną?

--
Marek

Data: 2015-03-28 23:54:05
Autor: Marek
DPF i turbo
On Sat, 28 Mar 2015 11:26:26 +0100, z <z@z.pl> wrote:
Przyznasz że to w dzisiejszych czasach dość zabawne :-)

Powinna powstać lista kretynizmów "konstrukcyjnych" w samochodach.

--
Marek

Data: 2015-03-29 00:26:22
Autor: Tomasz WĂłjtowicz
DPF i turbo
W dniu 2015-03-28 o 23:54, Marek pisze:
On Sat, 28 Mar 2015 11:26:26 +0100, z <z@z.pl> wrote:
Przyznasz że to w dzisiejszych czasach dość zabawne :-)

Powinna powstać lista kretynizmów "konstrukcyjnych" w samochodach.


To ja na pierwszym miejscu stawiam gniazdo zapalniczki, chyba najgłupszy typ złącza elektrycznego. Wtyczki same się wysuwają, słabo kontaktują, iskrzą.

Najgłupsze jest to, że od ok. 10 lat w nowych samochodach już nawet nie wsadzają zapalniczek, tylko zatyczki - na zasadzie niech palacz sobie dokupi zapalniczkę. W takim przypadku utrzymywanie tego złącza, gdy można by wprowadzić lepszy standard, to kretynizm.

Mam nadzieję, że jak wejdą do samochodów instalacje 48-52V, to coś w tym względzie się zmieni.

Data: 2015-03-28 20:13:21
Autor: RadoslawF
DPF i turbo
W dniu 2015-03-27 o 19:42, Tomasz Gorbaczuk pisze:

Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłączeniem
silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłączać
silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.

i kontrolki teĹĽ nie :)


Bo nie ma takiej potrzeby.
O turbo chłodzonym cieczą pchaną elektryczną pompką słyszał?
Nawet parszywe francuskie dci to ma.
Turbo jest chłodzona bez względu na to czy kierownik siedzi jeszcze za
kierownicą, czy po "pałowaniu" zdążył już zgasić silnik.

Ale smarowane już nie jest a to miała być przyczyna nie wyłączania.


Pozdrawiam

Data: 2015-03-28 15:11:26
Autor: Trybun
DPF i turbo
W dniu 2015-03-27 o 18:28, masti pisze:
Trybun wrote:

W dniu 2015-03-27 o 13:42, masti pisze:
tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa

producenci twierdz±, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wy¶lwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.

Psipadeg? Spiseg?


Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wył±czeniem
silnika?? T± głupotę wymy¶lił jaki¶ fantasta, a inni podchwytuj±.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wył±czać
silnika bezpo¶rednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.
i kontrolki też nie :)


Bo i taka kontrolka turbo to trochę bez sensu. Natomiast może dziwić to że nie we wszystkich autach jest kontrolka DPF..

Data: 2015-03-30 09:10:54
Autor: Myjk
DPF i turbo
Sat, 28 Mar 2015 15:11:26 +0100, Trybun
Natomiast może dziwić to że nie we wszystkich autach jest kontrolka DPF..

Bo i po co kontrolka że coś dobrze (albo że w ogóle) działa?

--
Pozdor Myjk

Data: 2015-03-30 14:14:49
Autor: masti
DPF i turbo
Myjk wrote:

Sat, 28 Mar 2015 15:11:26 +0100, Trybun
Natomiast może dziwić to że nie we wszystkich autach jest kontrolka DPF..

Bo i po co kontrolka że co¶ dobrze (albo że w ogóle) działa?

a kontrolka, że nie działa?


--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysoko¶ci? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2015-03-30 16:37:59
Autor: Myjk
DPF i turbo
Mon, 30 Mar 2015 14:14:49 +0000 (UTC), masti
Bo i po co kontrolka że coś dobrze (albo że w ogóle) działa?
a kontrolka, że nie działa?

Jest kontrolka że nie działa -- wywala pewnie MIL.

--
Pozdor Myjk

Data: 2015-03-28 13:45:53
Autor: Tomasz Pyra
DPF i turbo
Dnia Fri, 27 Mar 2015 15:24:30 +0100, Trybun napisał(a):

W dniu 2015-03-27 o 13:42, masti pisze:
tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa

producenci twierdz±, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wy¶lwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.

Psipadeg? Spiseg?



Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wył±czeniem silnika?? T± głupotę wymy¶lił jaki¶ fantasta, a inni podchwytuj±. Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wył±czać silnika bezpo¶rednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.

Turbina zatrzyma się prawie natychmiast, bo zatrzyma j± brak przepływu
spalin i powietrza.
A w czekaniu przed wył±czeniem silnika turbo chodzi wła¶nie o chłodzenie.
Turbina rozgrzewana jest przez spaliny do bardzo wysokich temperatur, a
olej który przez ni± normalnie szybko przepływa wytrzyma max 160C.
W tej sytuacji zatrzymanie silnika spowoduje przegrzanie tej objęto¶ci
oleju która znajduje się w turbinie i wytr±cenie z niego stałych frakcji
które zostan± w łożysku w czasie następnego uruchomienia silnika.

Data: 2015-03-28 15:11:06
Autor: Trybun
DPF i turbo
W dniu 2015-03-28 o 13:45, Tomasz Pyra pisze:


Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wył±czeniem
silnika?? T± głupotę wymy¶lił jaki¶ fantasta, a inni podchwytuj±.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wył±czać
silnika bezpo¶rednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.
Turbina zatrzyma się prawie natychmiast, bo zatrzyma j± brak przepływu
spalin i powietrza.
A w czekaniu przed wył±czeniem silnika turbo chodzi wła¶nie o chłodzenie.
Turbina rozgrzewana jest przez spaliny do bardzo wysokich temperatur, a
olej który przez ni± normalnie szybko przepływa wytrzyma max 160C.
W tej sytuacji zatrzymanie silnika spowoduje przegrzanie tej objęto¶ci
oleju która znajduje się w turbinie i wytr±cenie z niego stałych frakcji
które zostan± w łożysku w czasie następnego uruchomienia silnika.

Jednak trze przez jaki¶ czas bez smarowania. A co do przegrzewania się oleju w silnikach turbo, no tu producent zaleca lać lepszy olej i oczywi¶cie znacznie czę¶ciej podlega wymianie. A poza tym paradoksalnie turbina wytrzyma dłuższy przebieg gdy jazda odbywa się na autostradach, czyli ci±gła praca w wysokich temperaturach niż na innych drogach, albo w mie¶cie, czyli gdy się aż tak bardzo nie rozgrzewa.

Data: 2015-03-28 23:10:38
Autor: Tomasz Pyra
DPF i turbo
Dnia Sat, 28 Mar 2015 15:11:06 +0100, Trybun napisał(a):

W dniu 2015-03-28 o 13:45, Tomasz Pyra pisze:


Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wył±czeniem
silnika?? T± głupotę wymy¶lił jaki¶ fantasta, a inni podchwytuj±.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wył±czać
silnika bezpo¶rednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.
Turbina zatrzyma się prawie natychmiast, bo zatrzyma j± brak przepływu
spalin i powietrza.
A w czekaniu przed wył±czeniem silnika turbo chodzi wła¶nie o chłodzenie.
Turbina rozgrzewana jest przez spaliny do bardzo wysokich temperatur, a
olej który przez ni± normalnie szybko przepływa wytrzyma max 160C.
W tej sytuacji zatrzymanie silnika spowoduje przegrzanie tej objęto¶ci
oleju która znajduje się w turbinie i wytr±cenie z niego stałych frakcji
które zostan± w łożysku w czasie następnego uruchomienia silnika.

Jednak trze przez jaki¶ czas bez smarowania. A co do przegrzewania się oleju w silnikach turbo, no tu producent zaleca lać lepszy olej i oczywi¶cie znacznie czę¶ciej podlega wymianie.

Nie ma w sprzedaży takich olejów żeby wytrzymały temperatury panuj±ce w
układzie wydechowym.
W zasadzie nie ma znaczenia czy kupisz szajs za 20zł/l który wytrzymuje
120C, czy może super sportowy olej za 100zł/l który wytrzyma 200C, w
sytuacji kiedy turbina ma 500+C.

Wymiana nic tu nie pomoże, bo "piasek" pozostały po wysmarzeniu starego
oleju w rozgrzanej do czerwono¶ci turbinie, pozostanie w niej w czasie
następnego uruchomienia silnika.
I wła¶nie dlatego należy do tego nie doprowadzać, czyli schładzać turbinę
do temperatur nie powoduj±cych rozpad oleju przed wył±czeniem silnika.

Wtedy cały ten syf który normalnie zakleja piece na olej przepracowany
zostaje w ¶lizgowym łożysku turbosprężarki i przy następnym uruchomieniu
turbina startuje na sucho z tym w łożysku.

Dlatego stosuje się np. turbotimery - ze względów na przepisy dotycz±ce
emisji spalin, nie mog± być stosowane w sprzedawanych pojazdach.


A poza tym paradoksalnie turbina wytrzyma dłuższy przebieg gdy jazda odbywa się na autostradach, czyli ci±gła praca w wysokich temperaturach niż na innych drogach, albo w mie¶cie, czyli gdy się aż tak bardzo nie rozgrzewa.

Wła¶nie w tym rzecz, że podczas jazdy temperatura oleju nie przekracza
100C, przepływa przez łożysko turbiny bardzo szybko, smaruje łożysko i nic
złego się z nim nie dzieje.
Problem jest dopiero wtedy kiedy w bardzo gor±cej turbinie olej przestaje
płyn±ć, czyli po wył±czeniu silnika.

DPF i turbo

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona