Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Czemu Vmax maleje

Czemu Vmax maleje

Data: 2016-03-30 16:50:30
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Czemu Vmax maleje

Powitanko,
.... z wysokoscia. Ze Vmin to zrozumiale, ale Vmax? Mniejsza gestosc = mniejsze sily. No i czego w takim razie dotyczy Vne? Rozumiem, ze pulapu max w takim razie.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

Data: 2016-03-30 20:33:15
Autor: TJ_Blues
Czemu Vmax maleje
On Wednesday, March 30, 2016 at 10:50:37 AM UTC-4, Pawel "O'Pajak" wrote:
Powitanko,
... z wysokoscia. Ze Vmin to zrozumiale, ale Vmax? Mniejsza gestosc = mniejsze sily. No i czego w takim razie dotyczy Vne? Rozumiem, ze pulapu max w takim razie.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
-- "-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

Vmax? W odniesieniu do szybowczyka czy tartaku? A moze chodzi o odkurzacz?

Samolotom spada Vmax wraz ze wzrostem wysokosci poniewaz spada sprawnosc
silnikow oddychajacych powietrzem. Dla takiego X-15 wiekasza wysokosc
oznaczala wieksza predkosc. Inna sprawa to fakt, ze ze wzrosem wysokosci trzeba zwiekszac kat natarcia
by platy mogly generowac sile nosna rownowazaca ciezar samolotu. Dlatego
mamy coraz mniejszy margines miedzy Vmax a Vs. W przypadku samolotow
transonicznych dochodzi jeszcze "coffin corner"
https://en.wikipedia.org/wiki/Coffin_corner_%28aerodynamics%29

No i w podobnym tonie; predkosc dzwieku spada z temperatura (wysokoscia).
Tzn, ze prekroczenie predkosci krytyczne nastopi wczesnie na duzych
wysokosciach.

Doprecyzuj Vmax. Co masz konkretnie na mysli?

cheers

Data: 2016-03-31 11:15:22
Autor: Tomek
Czemu Vmax maleje

Użytkownik "TJ_Blues" <tomekania.tj@gmail.com> napisał w wiadomości news:df915a17-f3ae-4785-b122-c7f3b8c8b6b3googlegroups.com...
On Wednesday, March 30, 2016 at 10:50:37 AM UTC-4, Pawel "O'Pajak" wrote:

Samolotom spada Vmax wraz ze wzrostem wysokosci poniewaz spada sprawnosc
silnikow oddychajacych powietrzem. Dla takiego X-15 wiekasza wysokosc
oznaczala wieksza predkosc.

Powiedziałbym, że z wysokością spada nie sprawność a możliwość wygenerowania ciągu przez silniki. Jeśłi spada ciąg to spadać zaczyna prędkość względem powietrza- co generuje wspomniany coraz większy kąt natarcia.
Vne dotyczy zjawisk zarówno związanych ze zbliżaniem się do krytycznej predkości macha a na mniejszych wysokościach związane jest z obciążeniem konstrukcji przez siły aerodynamiczne. Z tego względu dotyczy lotu w spokojnej atmosferze- podmuchy np. burzy mogłyby spowodować przekroczenie obciążeń dopuszczalnych.
Tomek.

Data: 2016-03-31 22:38:45
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Czemu Vmax maleje
Powitanko,

Jeśłi spada ciąg to spadać zaczyna prędkość względem powietrza- co
generuje wspomniany coraz większy kąt natarcia.

No ale sila nosna wzrasta z kwadratem predkosci. Opor co prawda tez, ale biegunowa raczej sie nie zmienia. Jak rozumiem autorowi pytania, czyli ULCowi chodzilo o osiagi, a nie zagrozenie dla konstrukcji samolotu.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

Data: 2016-03-31 15:01:12
Autor: TJ_Blues
Czemu Vmax maleje
On Thursday, March 31, 2016 at 4:38:53 PM UTC-4, Pawel "O'Pajak" wrote:
Powitanko,
No ale sila nosna wzrasta z kwadratem predkosci. Opor co prawda tez, ale biegunowa raczej sie nie zmienia. Jak rozumiem autorowi pytania, czyli ULCowi chodzilo o osiagi, a nie zagrozenie dla konstrukcji samolotu.


Czyli mowimy o smigle napedzanym wolnossacym silnikiem tlokowym. To zas znaczy,
ze ze wzrostem wysokosci spada gestosc powietrza a tym samym moc generowana przez silnik i sprawnosc smigla. Silnik dostaje mniej tlenu a smiglo przepompowuje mniejsza mase powietrza w jednostce czasu. T=ma=v(dm/dt)
W tym wypadku mozesz zapomniec o turbodoladowaniu i smiglach krecacych sie
z predkoscia bliska predkosci dzwieku. Sprawnosc ukladu napedowego spada; silnik slabnie ale ciezar samolotu pozostaje constant. Zeby go zrownowazyc samolot musialby leciec szybciej
w rzadszym powietrzu, ale brakuje mocy. Pozostaje wiec zwiekszenie AoA, czyli zwiekszenie oporu a w konsekwencji spadek predkosci.

cheers

Data: 2016-04-01 01:01:17
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Czemu Vmax maleje
Powitanko,

Czyli mowimy o smigle napedzanym wolnossacym silnikiem tlokowym.

OK, zasugerowalem sie Vne, a tu chodzi o osiagi, nie o wytrzymalosc. BTW w samochodach istnieje idiotyczna tendencja do wyciskania coraz wiekszej mocy z coraz mniejszych silnikow. Jakies 3 cylindrowe 1 litrowe pierdziawki ze sprezarka napedzajace VANa, ktore jako tako jada przy koncu zakresu obrotow. A w takim lotnictwie ogromnej pojemnosci wolnossacy kloc o mocy 2 maluchow.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

Data: 2016-04-01 10:47:17
Autor: J.F.
Czemu Vmax maleje
Użytkownik "Pawel "O'Pajak""  napisał w wiadomości
Czyli mowimy o smigle napedzanym wolnossacym silnikiem tlokowym.
OK, zasugerowalem sie Vne, a tu chodzi o osiagi, nie o wytrzymalosc. BTW w samochodach istnieje idiotyczna tendencja do wyciskania coraz wiekszej mocy z coraz mniejszych silnikow. Jakies 3 cylindrowe 1 litrowe pierdziawki ze sprezarka napedzajace VANa, ktore jako tako jada przy koncu zakresu obrotow. A w takim lotnictwie ogromnej pojemnosci wolnossacy kloc o mocy 2 maluchow.

Nie wiem w ktorym lotnictwie, ale:
-w lotnictwie jest ponoc rozbudowany proces certyfikacji, co utrudnia postep - koszty duze, a serie male,
-lotnictwu jak najbardziej zalezy na silnikach mocnych i lekkich, czasem w dodatku malych.
-to wlasnie lotnictwo zaczelo masowo stosowac turbosprezarki, wrecz obowiazkowe przy lotach na wyzszych wysokosciach (malo powietrza)
-smiglo wymaga niezbyt wysokich obrotow, wysilony silnik jest wysokoobrotowy, trzeba przekladnie, przekladnia wazy, to moze lepiej wieksze cylindry ?
-chlodzenie powietrzem preferowane, co akurat zazwyczaj zmniejsza mase,
-zywotnosc silnikow powinna byc raczej wieksza niz samochodowych, przynajmniej w niektorych zastosowaniach.

Tak czy inaczej - lotnictwo w wiekszosci przeszlo na turbinowe a nie tlokowe.


J.

Czemu Vmax maleje

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona