Data: 2020-02-09 22:41:39 | |
Autor: kk | |
[Elektryki, autonusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja ... | |
Jadę se bus-pasem bo mogę.
A tu nagle światła. Ale nie takie kolorowe tylko ... takie jak dla autobusów. Nad moim pasem. A nad sąsiednimi pasami ... kolorowe. I te kolorowe świecą na czerwono a moje ... pionowa kreska. I teraz ... mogę jechać czy nie mogę? Bo te światła są dla autobusów a ja po bus-pasie mogę, ale autobusem nie jestem. A te czerwone ... są nad sąsiednim pasem a nie moim. Czyli żadne nie są dla mnie? Może mnie żadne światła nie obowiązują i mogę se jechać co by tam nie świeciło? :-) |
|
Data: 2020-02-10 17:51:31 | |
Autor: MF | |
[Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryk Ăłw a sygnalizacja... | |
On 09/02/2020 21:41, kk wrote:
Jadę se bus-pasem bo mogę. Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych <http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/2310> mówi co następuje: § 49. 1. Znaki: 1) D-11 ,,początek pasa ruchu dla autobusów", 2) D-12 ,,pas ruchu dla autobusów" oznaczają odpowiednio początek lub kontynuację pasa ruchu przeznaczonego tylko dla autobusów lub trolejbusów oraz innych pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach. 2. Umieszczony na znakach D-11 lub D-12 napis lub symbol pojazdu oznacza, że na pasie ruchu oznaczonym tym znakiem jest dopuszczony ruch pojazdu określonego tym napisem lub symbolem. § 102. 1. Sygnały świetlne dla kierujących autobusami oraz innymi pojazdami wykonującymi odpłatny przewóz osób na regularnych liniach, poruszającymi się po wydzielonych dla nich pasach ruchu, są barwy białej. Co do stosowania się (lub nie) sygnalizacji do pojazdów, innych niż autobusy i tratatata, które mają prawo korzystać z buspasów, w kraju demokratycznym albo byłoby to uregulowane (być może jako kolejny ustęp § 102), albo szybko ukształtowałaby się linia orzecznicza, że mają się stosować. Nie zdziwiłbym się, gdyby w Polsce kulsony z jednej strony dawały mandat za wjechanie na pionowej pałce, a z drugiej za blokowanie ruchu, gdy na pionowej pałce stoisz i czekasz, aż sygnalizator dla sąsiedniego pasa pokaże zielone, a za Tobą autobus stoi i trąbi, bo dla niego jest pionowa pałka. -- MF |
|
Data: 2020-02-10 20:03:06 | |
Autor: kk | |
[Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryk Ăłw a sygnalizacja... | |
On 2020-02-10 18:51, MF wrote:
On 09/02/2020 21:41, kk wrote: Świetnie, że ktoś się pochylił i to nawet podając przepisy.
No i do tego jest ustawa o elektromobilności, która umożliwia korzystanie z bus-pasów przez elektryki. § 102. 1. Sygnały świetlne dla kierujących autobusami oraz innymi pojazdami wykonującymi odpłatny przewóz osób na Tak więc nie dla elektryków :-)
Nie wydaje mi się by orzecznictwo mogło zmieniać obowiązujące prawo. Nie zdziwiłbym się, gdyby w Polsce kulsony z jednej strony dawały mandat za wjechanie na pionowej pałce, a z drugiej za blokowanie ruchu, gdy na pionowej pałce stoisz i czekasz, aż sygnalizator dla sąsiedniego pasa pokaże zielone, a za Tobą autobus stoi i trąbi, bo dla niego jest pionowa pałka. Ja na gruncie prawa pytam. I tak mi się widzi, że po tym pasie elektryki jeżdżą zgodnie z przepisami ogólnymi. Czyli mogłem sobie jechać mimo czerwonego na sąsiednim pasie oraz zakazu wjazdu dla autobusów na moim. Po tych bus-pasach mogą też motorki jeździć. |
|
Data: 2020-02-11 07:34:03 | |
Autor: MF | |
[Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryk Ăłw a sygnalizacja... | |
On 10/02/2020 19:03, kk wrote:
Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych <http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/2310> mówi co następuje: Zgadza się. Do tego PORD, bodajże art. 148a ust. 1. § 102. 1. Sygnały świetlne dla kierujących autobusami oraz innymi pojazdami wykonującymi odpłatny przewóz osób na Otóż to, 100% racji. Tak samo nie dla taksówek, mikrobusów do transportu niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich ani nie dla tych jednośladów, którym też wolno po buspasach (mam nadzieję, że nic nie pomyliłem w kwestii uprawnionych niebędących autobusami czy pojazdami wykonującymi odpłatny przewóz osób *na regularnych liniach*). Co do stosowania się (lub nie) sygnalizacji do pojazdów, innych niż autobusy i tratatata, które mają prawo korzystać z buspasów, w kraju demokratycznym albo byłoby to uregulowane (być może jako kolejny ustęp § 102), albo szybko ukształtowałaby się linia orzecznicza, że mają się stosować. Jeżeli przyjmiemy, że istnieje luka prawna, bądź że stosowanie prawa zgodnie z jego literą nie jest możliwe bądź prowadzi do zagrożenia, wtedy... Nie zdziwiłbym się, gdyby w Polsce kulsony z jednej strony dawały mandat za wjechanie na pionowej pałce, a z drugiej za blokowanie ruchu, gdy na pionowej pałce stoisz i czekasz, aż sygnalizator dla sąsiedniego pasa pokaże zielone, a za Tobą autobus stoi i trąbi, bo dla niego jest pionowa pałka. Na gruncie prawa nie mam nic do zarzucenia Twojemu wnioskowi. Ale... W opisanej sytuacji pozioma kreska na sygnalizatorze dla autobusów z dużym prawdopodobieństwem powiązana jest z zielonym światłem dla pojazdów na kierunku kolizyjnym z Twojej lewej strony. Również na gruncie prawa zielone światło oznacza, że ci na kierunkach kolizyjnych mają czerwone. Twoja racja jest twojsza, a racja przejeżdżającego na zielonym jest jegsza (jegosza?). Podobno w Rosji jest tak, że większy ma rację, a im jest większy, tym jego racja jest większa, więc osobiście nie życzę Ci w opisanej sytuacji spotkania z dużą ciężarówką prowadzoną przez Rosjanina. Ale ciekawe byłoby sprawdzenie tego w praktyce. Jak chcesz, poświęć się raz i zastosuj swoją interpretację prawną, zobaczymy, co sąd powie na to (chyba że ten drugi przyjmie mandat bez gadania). -- MF |
|
Data: 2020-02-11 22:31:14 | |
Autor: kk | |
[Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryk Ăłw a sygnalizacja... | |
On 2020-02-11 08:34, MF wrote:
No ale ... jeśli zielone jest tylko prawem wjazdu za sygnalizator to nie determinuje pierwszeństwa i należy liczyć się z tym, że mogą być inne pojazdy mające silnijesze prawo przejazdu wynikające z innych przesłanek niż sygnalizacja świetlna. Ja bym myślał o zwykłych znakach, ale ponoć sygnalizacja wyklucza ich ważność. Nie znalazłem potwierdzenia, ale nawet jeśli tak jest to na znakach świat nie kończy się. Są np reguły przepusczania pojazdów z naprzeciwka itp. Podobno w Rosji jest tak, że większy ma rację, a im jest większy, tym jego racja jest większa, więc osobiście nie życzę Ci w opisanej sytuacji spotkania z dużą ciężarówką prowadzoną przez Rosjanina. Ale ciekawe byłoby sprawdzenie tego w praktyce. Jak chcesz, poświęć się raz i zastosuj swoją interpretację prawną, zobaczymy, co sąd powie na to (chyba że ten drugi przyjmie mandat bez gadania). Ciężarówka na pasie dla autobusów? :-) Tam przejście dla pieszych jest. Światło czerwone dla zwykłych pojazdów świeci się dłużej chyba po to by zatrzymać je przed pieszymi pędzącymi do autobusów. Kolizji z innymi pojazdami chyba nie może być. Z pieszymi też nie, tylko wtargnąć mi nie mogą. Oczywiście mogą być inne skrzyżowania, gdzie naprawdę mogłyby być przejazdy kolizyjne, ale może tam nie używają sygnalizacji autobusowej a zwykłą i też nie ma kolizyjności. Poza tym to oznakowanie może być najzwyczajniej błędne. Albo poprawne, ale właśnie luka prawna, ale w temacie oznakowania a nie jego interpretacji. No i może być tak, że elektryki jednak obowiązuje jakaś sygnalizacja, ale na razie nie widzę przesłanek ku temu. |
|
Data: 2020-02-12 21:54:10 | |
Autor: MF | |
[Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryk Ăłw a sygnalizacja... | |
On 11/02/2020 21:31, kk wrote:
Tam przejście dla pieszych jest. Światło czerwone dla zwykłych pojazdów świeci się dłużej chyba po to by zatrzymać je przed pieszymi pędzącymi do autobusów. Kolizji z innymi pojazdami chyba nie może być. Z pieszymi też nie, tylko wtargnąć mi nie mogą. A (bardzo duże A). Z jakiegoś powodu myślałem, że to skrzyżowanie dwóch dróg kołowych. Jak to tylko piesi, to do niedawna wg mnie mogłeś standardowo: długie światła, klakson, wycieraczki i jedziesz. No bo sygnalizacja Ciebie nie dotyczy, a pieszy na chodniku nie miał pierwszeństwa. No ale teraz w przepisach jest inaczej. Widziałem tego rodzaju sygnalizację na wielu drogach, z tym że poza Polską. Chyba najbardziej zbliżona instalacja (chyba że znów nie do końca zrozumiałem) to ulica z buspasem, w jednym miejscu przystanek, za przystankiem przejście dla pieszych osygnalizowane jak opisujesz, za przejściem koniec buspasa, a dalej, 100 czy 200 metrów, skrzyżowanie. Oficjalnym powodem zastosowania tam osobnej sygnalizacji dla autobusów i dawanie autobusom pionowej pałki z wyprzedzeniem, a reszcie zielonego światła z jakimś opóźnieniem (~30 sekund?) było umożliwienie autobusom odjazdu z przystanku i wjechania na wewnętrzny pas, by na wspomnianym skrzyżowaniu móc łatwo skręcić bez przebijania się przez sznur pojazdów na pasie dla wszystkich. -- MF |
|
Data: 2020-02-15 14:44:42 | |
Autor: kk | |
[Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryk Ăłw a sygnalizacja... | |
On 2020-02-12 22:54, MF wrote:
On 11/02/2020 21:31, kk wrote: Ja też nie byłem pewien. Jeżdżę tu i tam i tylko sama sygnalizacja zwróciła moj uwagą i dopiero jak zacząłem zastanawiać się to wyszło, że tam o przejście chodzi. No ale ogólnie światło to światło.
Tak, to coś takiego. W ogóle to zweryfikowałem naocznie, tam jest sygnalizacja obok drogi, czyli wydaje się trzeba się do niej zastosować niezależnie od sygnalizacji nad konkretnymi pasami, więc czerwone jednak będzie blokowało na buspasie. I potwierdzam, że jest to sygnalizacja tramwajowa ST a nie autobusowa SB, mimo, że tramwaje tamtędy nie jeżdżą. Czyli autobusy też powinny czekać na buspasie na zielone a nie na pionową kreskę. |
|
Data: 2020-02-17 09:07:31 | |
Autor: cyklista | |
[Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja... | |
kk pisze:
Widzisz, jednak normalne oznakowanie, jak z kreska nie ma napisu BUS to muszą tak samo stać przecież tramwajem nie są. Druga sprawa to bezsens tego opóźnienia 30s czy u nas 5 sekund, dla autobusu to powinno być w takim miejscu cały czas pionowe (jak oczywiście nie ma przed właściwym skrzyżowaniem żadnych pasów regulowanych światłami czy innego kolizyjnego ruchu) -- Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus |
|
Data: 2020-02-12 10:13:43 | |
Autor: cyklista | |
[Elektryki, autonusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja ... | |
kk pisze:
Jadę se bus-pasem bo mogę. a z prawej strony nie ma normalnego sygnalizatora? są tylko bezpośrednio nad konkretnymi pasami? -- Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus |
|
Data: 2020-02-12 10:26:27 | |
Autor: Cavallino | |
[Elektryki, autonusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja ... | |
W dniu 12-02-2020 o 10:13, cyklista pisze:
kk pisze: W Poznaniu tak właśnie jest. Przy czym przy tych białych światłach, jest tabliczka, że dotyczą i BUS i DOP (czyli samochodów dopuszczonych do jazdy buspasem). |
|
Data: 2020-02-12 19:15:54 | |
Autor: kk | |
[Elektryki, autonusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja ... | |
On 2020-02-12 10:26, Cavallino wrote:
W dniu 12-02-2020 o 10:13, cyklista pisze: A to chyba niczego nie zmienia bo nie ma takiego znaku. Tabliczka "BUS": jest integralną częścią znaku SB. Tu zdaje się nawet jej nie ma, torów tramwajowych również. |
|
Data: 2020-02-12 13:56:51 | |
Autor: t-1 | |
[Elektryki, autonusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja ... | |
W dniu 2020-02-09 o 22:41, kk pisze:
Jadę se bus-pasem bo mogę. A może wolno ci jechać buspasem, ale tylko na odcinkach nie regulowanych sygnalizacją świetlną? Czy jest zapis, że wolno jeździć buspasem ze skrzyżowaniami włącznie? Chyba nie ma. :) |
|
Data: 2020-02-12 19:45:51 | |
Autor: kk | |
[Elektryki, autonusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja ... | |
On 2020-02-12 13:56, t-1 wrote:
W dniu 2020-02-09 o 22:41, kk pisze: Pisałem już, że to nie jest skrzyżowanie tylko sygnalizacja przed przejściem dla pieszych. Się zastanawiam czy mogła tam działać sygnalizacja obok jezdni, której teraz w ogóle nie kojarzę. To by wszystko zmieniało... |
|