Data: 2016-09-15 06:33:18 | |
Autor: sczygiel | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu czwartek, 15 września 2016 14:43:28 UTC+2 użytkownik que....@gmail.com napisał:
Nie wydaje się Wam dziwne, że bagażniki dachowe montowane są odwrotnie niż powinny? Kształt/profil aerodynamiczny wskazywałby na konieczność montowania ostrym do tyłu a nie do przodu - vide choćby kształt kropli wody :-) Ten kształt kropli wody to jedno z kłamstw które się serwuje dzieciom w szkole. W zalezności od tego w stosunku do czego się rozpatruje opór aerodynamiczny optymalny kształt będzie inny. Najbardziej optymalny pod względem objętośći to rura, z zaokrąglonymi końcami. Patrz - korpus jumbojet-a. W praktyce niewielka różnica czy początek ostry czy okrągły. Ważne aby cienkie było raczej z przpdu bo wtedy zachowuje się stabilniej na wietrze. |
|
Data: 2016-09-15 15:48:52 | |
Autor: quent | |
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika | |
On 15.09.2016 15:33, sczygiel@gmail.com wrote:
W dniu czwartek, 15 września 2016 14:43:28 UTC+2 użytkownik que...@gmail.com napisał: O samolot - dobrzy przykład! Przekrój skrzydła samolotu jest niemal identyczny z wzorcem kształtu aerodynamicznego - tępe do przodu ostre do tyłu. -- Pozdr. Q www.elipsa.info |
|
Data: 2016-09-15 16:04:41 | |
Autor: twistedme | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu 2016-09-15 o 15:48, quent pisze:
On 15.09.2016 15:33, sczygiel@gmail.com wrote:Ale w profilu skrzydła chodzi o to, żeby wytworzyć siłę nośną, a nie żeby było opływowo... |
|
Data: 2016-09-16 00:54:33 | |
Autor: sczygiel | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu czwartek, 15 września 2016 16:04:47 UTC+2 użytkownik twistedme napisał:
W dniu 2016-09-15 o 15:48, quent pisze: No nie. Siła nosna to ułamek tego co robi płat. Aby nie przynudzać: http://amasci.com/wing/airfoil.html http://amasci.com/wing/lasrWing.gif Tego nie robi profil aerodynamiczny tak jak sie tłumaczy ludziom (niskie cisnienie nad, wysokie pod). Tak naprawde większość siły nosnej bierze się z tego że powietrze jest popychane w dół. Profil aerodynamiczny jest głównie po to aby zmniejszać opory. Troche siły nośnej daje. Ale relatywnie niedużo... Temat zresztą jest nawet aktualnie dosyć kontrowersyjny :) Bo nawet mądre głowy dosyć błądzą (temat magiczności wymuszenia tej samej prędkości przepływu nad i pod skrzydłem). |
|
Data: 2016-09-16 01:05:22 | |
Autor: sczygiel | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu piątek, 16 września 2016 09:54:35 UTC+2 użytkownik sczy...@gmail.com napisał:
W dniu czwartek, 15 września 2016 16:04:47 UTC+2 użytkownik twistedme napisał: O tu masz: https://en.wikipedia.org/wiki/Airfoil lift coefficient. dla zerowego kąta natarcia mamy jakieś 25% siły nośnej osiagalnej dla danego profilu. W efekcie jak tylko szybujemy to rzeczywiście mamy 100% siły nośnej z profilu. Ale jak mamy jakis napęd to możemy mieć dodatkowe 300% siły nośnej. To tak z grubsza. |
|
Data: 2016-09-16 11:30:06 | |
Autor: J.F. | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości
Tak naprawde większość siły nosnej bierze się z tego że powietrze jest popychane w dół. Profil aerodynamiczny jest głównie po to aby zmniejszać opory. lift coefficient. Za bardzo z grubsza. Masz tam wykres sily nosnej i oporu. Czasem prezentowany na jednym wykresie, jako tzw "biegunowa". Jak widac - sila nosna w miare liniowo zalezy od od kata natarcia (i warto pamietac, ze zalezy od predkosci). Ale tylko do pewnej granicy (->przeciagniecie) sila oporu czolowego rosnie wraz z katem natarcia, ale -nieliniowo, -do zera nie schodzi. Samolot czy szybowiec w locie potrzebuje okreslonej sily nosnej, a wiec predkosci i kata natarcia. Wieksza czy mniejsza to juz do manewrow. Z tego wynika tez opor skrzydel, no i kadluba tez. I trzeba go jakos pokonac, czyli naped zapewnic - czy to silnikiem, czy linka, czy grawitacja. J. |
|
Data: 2016-09-16 05:25:21 | |
Autor: sczygiel | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu piątek, 16 września 2016 11:30:12 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Użytkownik sczygiel napisał w wiadomościZgadza się. W praktyce tam jest sporo zmiennych i nawet szybowiec (czyli zakładamy że raczej korzysta z siły nośnej z profilu a nie z kata natarcia) jak niby leci poziomo to tak naprawde leci coraz niżej więc ten kat natarcia jest zerowy ale nie w stosunku do poziomu a w stosunku do kierunku lotu a ten jest lekko opadający. Tak czy siak aerodynamika płata i mechanika lotu jest mocno skomplikowana. I widac to nawet na przykladzie tego jaki kształt jest najbardziej aerodynamiczny. Bo to optimum zalezy od zastosowania. Wagon kolejowy jest bardzo aerodynamiczny mimo że kanciasty. Bo ma z przodu obłą lokomotywe :) Takie oszustwo :) |
|
Data: 2016-09-16 14:36:55 | |
Autor: J.F. | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
Użytkownik napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:b5ff31c2-6784-45ba-8d21-04924ffaefd7@googlegroups.com...
W dniu piątek, 16 września 2016 11:30:12 UTC+2 użytkownik J.F. napisał: >O tu masz: Zgadza się. Nie ma takiego rozroznienia. To jest ze soba polaczone - nawet na powyzszym wykresie widzisz, ze mozesz miec kat ujemny, sila nosna nadal jest, i opor tez jest. W dodatku nieproporcjonalnie duzy. A jesli nie robisz jakis manewrow, tylko zwyczajnie prosto lecisz, to sile nosna potrzebujesz taka jak ciezar, z predkosci wynika potrzebny w danym momencie kat natarcia, z niego i predkosci opor skrzydla ... i albo silnik/grawitacja taki ciag zapewnia, albo zwalniasz i wkrotce przeciagasz :-) Mozna tez odwrotnie - silniki na moc przelotowa, a dalej to trzeba taki kat kadluba i skrzydel ustawic, aby poziomo leciec. J. |
|
Data: 2016-09-16 07:24:35 | |
Autor: sczygiel | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu piątek, 16 września 2016 14:37:01 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Użytkownik napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:b5ff31c2-6784-45ba-8d21-04924ffaefd7@googlegroups.com... Standardowo sie tego nie rozróżnia. nie ma potrzeby. Ale zakładając że płat ustawiamy tak aby profil pracował tylko jako profil aerodynamiczny a nie jak "latawiec" to i tak sytuacja jest dosyć skomplikowana. To jest ze soba polaczone - nawet na powyzszym wykresie widzisz, ze mozesz miec kat ujemny, sila nosna nadal jest, i opor tez jest.To oczywiste. Właśnie na to zwracałem uwage inicjalnie. Siła nośna zawsze jest związana z tym ze powietrze pcha się w dół a nie tylko rozrzedza nad skrzydłem. A jesli nie robisz jakis manewrow, tylko zwyczajnie prosto lecisz, to sile nosna potrzebujesz taka jak ciezar, z predkosci wynika potrzebny w danym momencie kat natarcia, z niego i predkosci opor skrzydla ... i albo silnik/grawitacja taki ciag zapewnia, albo zwalniasz i wkrotce przeciagasz :-)No własnie. Ten kat natarcia (troche spłaszczając wywód) powoduje że popychamy powietrze w dół. I to w sporej częsci wypadków jest główne źródło siły nośnej. W końcu latawiece lataja mimo że płaskie są :) |
|
Data: 2016-09-16 19:16:56 | |
Autor: J.F. | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
W dniu piątek, 16 września 2016 14:37:01 UTC+2 użytkownik J.F. napisał: To jest ze soba polaczone - nawet na powyzszym wykresie widzisz, ze To jest oczywista oczywistosc ... ale do czego niby prowadzi ? Jesli cie dobrze rozumiem ... patrz wyzej - kata natarcia UJEMNY, nie ma "pchania w dol", a sila jest. Sa tez profile plaskie pod spodem, kat natarcia zerowy, a sila jest. A jesli nie robisz jakis manewrow, tylko zwyczajnie prosto lecisz, to Aaaa, o to chodzi ... nie laczylbym. Sila sie bierze z calego profilu i nie ma potrzeby dzielic (choc oczywiscie mozna mierzyc z ktorej czesci ile ). J. |
|
Data: 2016-09-16 11:38:42 | |
Autor: sczygiel | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu piątek, 16 września 2016 19:17:31 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup To taka uwaga formalna. Bo ludziska myślą że samoloty lataja bo maja wypukłe skrzydła. A prawda jest nieco bardziej skomplikowana Jesli cie dobrze rozumiem ... patrz wyzej - kata natarcia UJEMNY, nie ma "pchania w dol", a sila jest.Bo ten kat mierzy sie wg geometrii profilu. A ta geometria może być niesymetryczna. No i z profilu jednak siła nośna jest nawet jak ją zmniejszymy ujemnym katem natarcia. Albo inaczej: Zerowy kat natarcia nie oznacza że skrzydło nie daje siły nośnej. Ujemny po prostu psuje działanie tego profilu. Choć to i tak zalezy od tego jaki profil jest a profili jest jak mrówków. >> A jesli nie robisz jakis manewrow, tylko zwyczajnie prosto lecisz, >> to Sensu nie ma. Ale w powszechnej świadomości nie ma że siła nośna bierze się z "latawcowania" i z profilu a nie tylko z magii profilu. |
|
Data: 2016-09-16 21:28:11 | |
Autor: J.F. | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
W dniu piątek, 16 września 2016 19:17:31 UTC+2 użytkownik J.F. napisał: Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup OK, choc po prawdzie - jedyne samoloty o plaskich skrzydlach to te z papieru. Ja do czego innego pilem - nawet te o wypuklych skrzydlach musza kierowac powietrze w dol. Jesli cie dobrze rozumiem ... patrz wyzej - kata natarcia UJEMNY, nie Innymi slowy - wypuklosc u gory dziala, nie trzeba pchac powietrza dolna czescia. Sa jeszcze bezposrednie pomiary cisnien - wiecej jest ssania na gornej wypuklej powierzchni, niz nacisku na dolna skosna. Zreszta w wielu wypadkach ta dolna tez jest wypukla. J. |
|
Data: 2016-09-16 14:38:54 | |
Autor: sczygiel | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu piątek, 16 września 2016 21:28:59 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup Tak, zgadza się. To była inicjalna uwaga.
No właśnie. Nie dośc że dolna wypukła to jeszcze całośc jest symetryczna. I w rezultacie taki samolot nie powinien latać :) Oczywiście całość działa bo kat natarcia jest odpowiedni i w efekcie nie dość że pchamy powietrze w dół to kąt natarcia sprawia że niby symetryczny profil nie działa jak symetryczny. Diabelska technika w tych skrzydłach :) |
|
Data: 2016-09-17 08:41:26 | |
Autor: cef | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu 2016-09-16 o 23:38, sczygiel@gmail.com pisze:
Diabelska technika w tych skrzydłach :) Od początku czułem, że to o kadry nowej komisji chodzi. |
|
Data: 2016-09-18 13:49:38 | |
Autor: T. | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu 2016-09-16 o 14:36, J.F. pisze:
Użytkownik napisał w wiadomości grup Był kiedyś taki prezydent, który twierdził, że da się latać na drzwiach od stodoły. A jaki one mają kąt natarcia i siłę nosną? T. |
|
Data: 2016-09-21 14:39:42 | |
Autor: Ghost | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
Użytkownik napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ff850c4f-b631-48a4-b713-411421c9ad8a@googlegroups.com... Tak naprawde większość siły nosnej bierze się z tego że powietrze jest popychane w dół. Profil aerodynamiczny jest głównie po to aby zmniejszać opory. Gdyby było inaczej żaden samolot nie mógłby dłużej lecieć na plecach, wiadomo ze akrobacyjne robią to bez trudu. |
|
Data: 2016-09-21 15:06:05 | |
Autor: quent | |
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika | |
On 21.09.2016 14:39, Ghost wrote:
Akrobacyjne mają symetryczny profil skrzydła dlatego mogą latać równie bezproblemowo podwoziem ku górze. Samoloty rejsowe np. tak nie polecą, nawet te malutkie ;-) -- Pozdr. Q www.elipsa.info |
|
Data: 2016-09-15 16:10:13 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
Thu, 15 Sep 2016 15:48:52 +0200, w <nre8rs$5l5$1@dont-email.me>, quent
<xx@xx.com> napisał(-a): O samolot - dobrzy przykład! No cóż, ja słyszałem to samo -- ale o kadłubie, a nie o skrzydle. Skrzydło nie jest projektowane, aby było aerodymiczne. |
|
Data: 2016-09-15 16:23:01 | |
Autor: quent | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
On 15.09.2016 16:10, radekp@konto.pl wrote:
Thu, 15 Sep 2016 15:48:52 +0200, w <nre8rs$5l5$1@dont-email.me>, quent Wszystkie zew. elementy samolotu projektowane są z myślą o aerodynamice. Przekrój skrzydła ale kadłub także. Tu ładnie widać: http://lubielatac.pl/wp-content/uploads/2015/10/katastrofa-airbus-synaj-rosja-egipt-katastrofa-rosyjskieggo-samolotu-metrojet-sinai-700x397.jpg Z tym, że znów nie do końca jest tu analogia z bagażnikami. Samoloty, samochody muszą pogodzić masę przeróżnych rzeczy aby funkcjonować a bagażnik spokojnie mógłby mieć aerodynamiczny kształt a nie ma :-) -- Pozdr. Q www.elipsa.info |
|
Data: 2016-09-15 16:19:55 | |
Autor: T. | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu 2016-09-15 o 15:48, quent pisze:
On 15.09.2016 15:33, sczygiel@gmail.com wrote:Ale samochody nie latają! No może poza wyjątkami: http://glowny-mechanik.pl/2014/10/latajace-auto-ze-slowacji/ T. |
|
Data: 2016-09-15 17:00:42 | |
Autor: Kaczin | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu 15.09.2016 o 15:48, quent pisze:
On 15.09.2016 15:33, sczygiel@gmail.com wrote: "wzorcem kształtu aerodynamicznego" o czym ty bredzisz? Skrzydło samolotu ma za zadanie unieść go w powietrze. Naprawdę byś chciał, żeby zrobił to twój bagażnik? -- Kaczin |
|
Data: 2016-09-15 08:07:21 | |
Autor: quent75 | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
Ja tam tylko cytuję. Aerodynamika to taka nauka. Wszystko jest opisane, nawet w necie ;-)
|
|
Data: 2016-09-15 18:49:40 | |
Autor: Kaczin | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu 15.09.2016 o 17:07, quent75@gmail.com pisze:
Ja tam tylko cytuję. No właśnie nie cytujesz. Jakoś wstydzisz się, czy jak? ;P Aerodynamika to taka nauka. Wszystko jest opisane, nawet w necie ;-) Szukałem ale nie znalazłem. Nie bądź taki, napisz co to jest "wzorzec kształtu aerodynamicznego"? Co jak "pomroczność jasna"? :-> -- Kaczin |
|
Data: 2016-09-15 20:30:18 | |
Autor: quent | |
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika | |
On 15.09.2016 18:49, Kaczin wrote:
Nie bądź taki, napisz co to jest "wzorzec kształtu aerodynamicznego"? Se Kaczin poszperaj. Wszystko jest w necie. A jak z czytaniem krycho to rybę sobie złap i się zafrapuj albo obserwuj smarki z nosa jak spadają ;-) -- Pozdr. Q www.elipsa.info |
|
Data: 2016-09-15 18:39:58 | |
Autor: masti | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
quent wrote:
On 15.09.2016 18:49, Kaczin wrote: to pokaż. Przecież masz skoro wiedzę czerpiesz tylko z neta A jak z czytaniem krycho to rybę sobie złap i się zafrapuj albo obserwuj czyli trollujesz -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2016-09-15 20:53:14 | |
Autor: quent | |
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika | |
On 15.09.2016 20:39, masti wrote:
czyli trollujesz Piszę wprost. Czasem nie można inaczej. No i staram się dostasować do rozmówcy,żeby poczuł się bardziej komfortowo. -- Pozdr. Q www.elipsa.info |
|
Data: 2016-09-15 18:58:50 | |
Autor: masti | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
quent wrote:
On 15.09.2016 20:39, masti wrote: piłeś. nie pisz -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2016-09-15 20:52:56 | |
Autor: Kaczin | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu 15.09.2016 o 20:30, quent pisze:
A jak z czytaniem krycho Krychy do tego nie mieszaj! ;-) Jak z pisaniem cienko, to otwórz elementarz i poczytaj. -- Kaczin |
|
Data: 2016-09-15 20:54:36 | |
Autor: quent | |
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika | |
On 15.09.2016 20:52, Kaczin wrote:
W dniu 15.09.2016 o 20:30, quent pisze: Spoko, to z pośpiechu. -- Pozdr. Q www.elipsa.info |
|
Data: 2016-09-15 20:59:55 | |
Autor: Kaczin | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu 15.09.2016 o 20:54, quent pisze:
Z pośpiechu, to znalazłeś się na tym świecie ;-) -- Kaczin |
|
Data: 2016-09-15 21:08:11 | |
Autor: quent | |
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika | |
On 15.09.2016 20:59, Kaczin wrote:
W dniu 15.09.2016 o 20:54, quent pisze: masti to Twój brat? -- Pozdr. Q www.elipsa.info |
|
Data: 2016-09-15 21:17:30 | |
Autor: Kaczin | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu 15.09.2016 o 21:08, quent pisze:
Brudziński to twój tatuś? -- Kaczin |
|
Data: 2016-09-20 22:44:59 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
Hello quent,
Thursday, September 15, 2016, 3:48:52 PM, you wrote: O samolot - dobrzy przykład!Nie wydaje się Wam dziwne, że bagażniki dachowe montowane są odwrotnie niż powinny?Ten kształt kropli wody to jedno z kłamstw które się serwuje dzieciom w szkole. Samochód nie ma się unosić! -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2016-09-21 12:27:46 | |
Autor: quent | |
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika | |
On 20.09.2016 22:44, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello quent, Ten samochód solarny, o podobnym profilu, chyba się nie unosi ;-) http://assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2013/07/Resolution-Solar-Car-1.jpg -- Pozdr. Q www.elipsa.info |
|
Data: 2016-09-21 13:00:20 | |
Autor: Budzik | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
Użytkownik quent xx@xx.com ...
Ten samochód solarny, o podobnym profilu, chyba się nie unosi ;-) Z jednej strony przód ma ostry - czyli tak jak stosowane bagazniki. Z drugiej strony zaostrzenie tyłu powoduje ogromny spadek wielkości. Podejrzewac mozna, ze korzysc wynikająca z polepszenia aerodynamiki jest niewspolmierna ze strata pojemnosci. |
|
Data: 2016-09-21 15:11:48 | |
Autor: quent | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
On 21.09.2016 15:00, Budzik wrote:
Użytkownik quent xx@xx.com ... Ale profil jest odwrotny od bagażnikowego, który wyglada przecież tak: https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDY2Nw==/z/Qe4AAOSwiYFXF3~n/$_86.JPG Z drugiej strony zaostrzenie tyłu powoduje ogromny spadek wielkości. Odwócenie bagażnika (profilu) nie spowoduje utraty poj. -- Pozdr. Q www.elipsa.info |
|
Data: 2016-09-21 16:00:33 | |
Autor: Budzik | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
Użytkownik quent xx@xx.com ...
Z jednej strony przód ma ostry - czyli tak jak stosowane bagazniki. Naprawde nie widzisz róznicy w pojemnosci miedzy bagaznikiem z delikatnie scietym przodem i pionownym tyłem a wskazanym pojazdem z delikatnie scietym przodem i bardzo wydłużonym i pociagłym tyłem...? |
|
Data: 2016-09-21 20:19:48 | |
Autor: quent | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
On 21.09.2016 18:00, Budzik wrote:
Użytkownik quent xx@xx.com ... Mowa o pojemności w kontekście profilu i jego lustrzanego odbicia - nie zmienia się. I tyle. -- Pozdr. Q www.elipsa.info |
|
Data: 2016-09-21 21:00:32 | |
Autor: Budzik | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
Użytkownik quent xx@xx.com ...
Z jednej strony przód ma ostry - czyli tak jak stosowane bagazniki. Wybacz ale nie rozumiem. |
|
Data: 2016-09-15 15:57:49 | |
Autor: quent | |
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika | |
On 15.09.2016 15:33, sczygiel@gmail.com wrote:
W dniu czwartek, 15 września 2016 14:43:28 UTC+2 użytkownik que...@gmail.com napisał: Mógłbyś jaśniej? -- Pozdr. Q www.elipsa.info |
|
Data: 2016-09-16 00:38:58 | |
Autor: sczygiel | |
Bagażnik dachowy a aerodynamika | |
W dniu czwartek, 15 września 2016 15:57:47 UTC+2 użytkownik quent napisał:
On 15.09.2016 15:33, sczygiel@gmail.com wrote: Pojemnik - jakaś bryła w której cos transportujemy lub tylko wykorzystujemy ruch powietrza wokół niej. Przyklady deczko z sufitu ale pokazują ideę. Jesli zależy ci na najmniej opornym przeniesieniu jakiejś objetości to najlepszy jest pręt. Cienki, długi. Nawet jak będzie miał krzywe końce to będzie lepszym "nośnikiem" objetości niż kula. Bedzie miał mniejszy opór aerodynamiczny niz kula. To sie nadaje do transportowania np. cieczy. Jesli zalezy ci na ograniczeniu powierzchni tego "pojemnika" to lepsza kula.. Ona będzie lepsza do transportu np. Lodu. Jesli zalezy ci na tym aby było niskie to najlepszy moim zdaniem kształt właśnie bagażnika. Jesli zalezy ci aby pojemnik miał dużą objętość ale był ustawny to wtedy najlepszy kształt jest mniej więcej taki: http://www.popsci.com/aerodynamic/article/2005-08/fish-inspired-car Jak potrzebujesz mieć generowana siłe nośną to najlepszy jakiś kształt profilu aerodynamicznego. Ale i tu bardzo duzo zalezy od tego jaka prędkośc powietrza i jakie kąty natarcia będą potrzebne. Wbrew temu co się ludziom wmawia relatywnie niedużo siły nośnej sie tworzy na płatach. Sporo więcej jest wytwarzane za pomocą zwykłej reakcji czyli ustawienia kata natarcia płatu tak aby powietrze odchylac w dół. Dlatego pytanie o najbardziej aerodynamiczny kształt jest trudne a odpowiedź nie jednoznaczna. Na koniec dodam że gdyby kształt kropli był idealny to one by się w locie nie rozbijały :) Bo jak lecą w dół to się rozczłonkowują na mniejsze. A to oznacza ze jednak to nie jest idealny kształt. Aby temat zaorać na spotkaniach towarzyskich starczy wspomnieć o tzw. Rods of god. https://en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_bombardment In the case of the system mentioned in the 2003 Air Force report above, a 6..1 m × 0.3 m tungsten cylinder impacting at Mach 10 has a kinetic energy equivalent to approximately 11.5 tons of TNT (or 7.2 tons of dynamite). The mass of such a cylinder is itself greater than 9 tons, so the practical applications of such a system are limited to those situations where its other characteristics provide a clear and decisive advantage-- a conventional bomb/warhead of similar weight to the tungsten rod, delivered by conventional means, provides similar destructive capability and is far more practical and cost effective. takie prety maja bardzo mały opór aerodynamiczny. I nie są kulą. Kula czy łza/kropla spadała by duzo trudniej niz taki pręt. |
|